جستجو
Close this search box.

جایگاه آموزش پذیری در رونق کسب و کارها

نوشته شده توسط محمد حسین دهقانی
زمان مطالعه این مقاله: 9 دقیقه

شما هم مانند سایر صاحبان کسب‌ و کارها علاقه‌مند هستید تا درآمد خودتان را افزایش دهید. شاید اولین مسیری که برای افزایش درآمد به ذهن خیلی‌ها (از جمله شما) می‌رسد، صرف زمان و تلاش بیشتر باشد؛ اما ثروتمندان واقعی و کسانی که پول بسیار زیادی کسب کرده‌اند از راهکارهای دیگری برای این مسئله استفاده می‌کنند. یکی از این راهکارها مقوله‌ای به نام آموزش پذیری است. در این مقاله با مفهوم آموزش پذیری آشنا می‌شویم و با بررسی شاخصه‌های مهم مربوط به آن به جایگاه آن در رونق کسب و کارها خواهیم‌ پرداخت. پس تا انتهای مقاله با ما همراه باشید. 

فهرست مطالب

آموزش پذیری یعنی‌ چه؟

آموزش پذیری یعنی‌ چه؟

اجازه دهید برای تعریف آموزش پذیری خاطراتی از روزهای جوانی شما را مرور کنیم، یعنی همان روزهایی که تازه می‌خواستید وارد حرفه‌ای شوید که الان صاحب آن هستید. به احتمال زیاد آن زمان چیز زیادی از حرفه و کسب و کاری که الان دارید نمی‌دانستید و شاید برای شروع:

  • سراع یک فرد کاربلد رفتید و مدتی شاگردی کردید و یا شاید
  • به انجام مطالعات مختلف در زمینه کسب‌وکار خودتان پرداختید.
  • در دوره‌های آموزشی مرتبط با کسب‌وکار خودتان شرکت کردید
  • و …

مهم نیست از چه راهی اطلاعات اولیه در حوزه کسب و کار خودتان را به‌دست آوردید؛ مهم این است که در روزهای ابتدایی اشتیاق شما به شغل فعلی و یا اشتیاق شما به کسب درآمد باعث شد توانایی دریافت اطلاعات از یک منبع بیرونی (کتاب، استاد، دوره آموزشی و …) را داشته‌ باشید و بتوانید آن را در زندگی کاری خود به‌ کار بگیرید. به این مسئله آموزش پذیری گفته می‌شود.

آموزش‌پذیری یعنی توانایی دریافت اطلاعات از یک منبع بیرونی (کتاب، استاد، دوره آموزشی و …) و به‌کارگیری آن در راستای حل مسائل زندگی

اکثر صاحبان کسب و کارها پس از گذراندن آموزش‌های پایه‌ای و شروع کسب درآمد این روحیه را از دست می‌دهند و در زمان فعلی خیلی از این افراد تمایل چندانی به آموزش پذیری ندارند. البته شما جزو اقلیت علاقه‌مند به آموزش پذیری هستید و مطالعه این مقاله دقیقا مؤید همین مطلب است.

آموزش پذیری از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است که در بخش بعدی به‌صورت مبسوط به شرح ‌آن خواهیم‌ پرداخت.

چرا آموزش پذیری مهم است؟

تغییر و تحول، ماهیت فناوری محسوب می‌شود و مدل‌های جدید کسب و کار مرتبا در حال اضافه‌شدن به دنیای تجارت هستند و کسب و کارها مرتبا سازوکار جدید پیدا می‌کنند. اگر روحیه آموزش پذیری وجود نداشته‌ باشد، شما به عنوان صاحب کسب‌وکار قادر نخواهید بود اطلاعات جدید را دریافت کنید و در نتیجه در رقابت منطقه‌ای، شهری، کشوری و جهانی عقب‌ خواهید ماند.

برای توضیح بیشتر مطلب خوب است خاطرات ایام کرونایی را مرور کنیم. اوایلی که کرونا کشور عزیز ما را فرا گرفت، خیلی از صاحبان کسب و کارها بیکار شدند و از درآمدزایی افتادند؛ اما افرادی که روحیه آموزش پذیری داشتند و سازوکار کسب و کار اینترنتی (چه وب‌سایت، چه اینستاگرام و …) را بلد بودند، خیلی سریع توانستند برای خودشان مشتریان جدیدی پیدا کنند و همچنان به فروش محصولات و خدمات خودشان ادامه دهند.

اگر روحیه آموزش پذیری نداشته‌باشیم، در بازی کسب و کار بازنده خواهیم‌ بود.
دو شاخصه مهم آموزش پذیری

دو شاخصه مهم آموزش پذیری

روحیه آموزش پذیری دو شاخصه اصلی دارد که در ادامه به آن خواهیم‌ پرداخت:

تمایل به یادگیری

تمایل به یادگیری یعنی به‌اندازه کافی برای دریافت اطلاعات جدید متواضع باشیم و بتوانیم اطلاعات جدید را دریافت کنیم. تمایل به یادگیری یعنی هیچ‌وقت احساس نکنیم استاد همه‌چیزدان هستیم، بلکه خود را برای همیشه دانشجو و متعلم بدانیم. اگر تمایل به یادگیری داشته‌ باشیم، حاضریم بخشی از زمان و پول خود را به‌‌طور مستمر در راستای آموزش پذیری مصرف کنیم.

یکی از نشانه‌های مهم تمایل به یادگیری این است که چه میزان حاضریم در راستای یادگیری از لذت‌های زودگذر صرف‌نظر کنیم. مثلا:

  • فرض کنید قرار است از ساعت 4 تا 6 در کلاس آموزشی حاضر شوید و اتفاقا در همین ساعت دوستان شما قراری تنظیم کرده‌اند تا با هم تفریح کنند. اگر شجاعت نپذیرفتن درخواست دوستان را داشته‌باشید و ترجیح دهید زمان خود را به یادگیری سپری کنید، یعنی تمایل بالایی برای یادگیری دارید.
  • فرض کنید با خودتان قرار گذاشتید شب‌ها قبل خواب مطالعه کنید. اتفاقا در همین زمان سریال جالبی از تلوزیون پخش می‌شود و همسر و فرزندانتان نه تنها خودشان مشتاقانه به تماشای سریال می‌نشینند، از شما می‌خواهند کنار آن‌ها بمانید و شما هم تلوزیون تماشا کنید. اگر شما مطالعه و یادگیری را به تماشای تلوزیون ترجیح دهید، یعنی تمایل شما برای یادگیری بالا است.
  • فرض کنید به‌ خاطر جشنواره‌ای که در شب یلدا برگزار کردید، درآمد خوبی کسب کردید و شما می‌توانید با این درآمد یک سفر سه‌روزه به کیش بروید یا با همان درآمد در یک دوره آموزشی با موضوع توسعه فردی شرکت کنید. اگر بتوانید جلوی نفس خود را بگیرید و این پول را صرف خرید دوره آموزشی کنید و تفریح خود را در شهر خود و با هزینه بسیار کم‌تر انجام‌دهید، یعنی تمایل بسیار زیادی برای یادگیری دارید.
  • اگر بودجه محدودی که قرار است در محل کار هزینه کنید، به‌جای تزئینات اضافه و کارهای تجملاتی صرف توسعه فردی، یادگیری و تفریح کارمندانتان کنید، نشان‌دهنده این است که حد زیادی از قابلیت یادگیری در شما نهادینه شده‌ است.

با بررسی مثال‌هایی که برای بعد اول آموزش پذیری بیان شد، مشاهده می‌کنید که تمایل به یادگیری کار چندان آسانی هم نیست و در ابتدای کار که میزان درآمد شما و کسب‌وکارتان محدود است، باید از تئوری لذت مؤخر استفاده کنید. به‌امید خدا در مقاله جداگانه‌ای درباره لذت مؤخر صحبت خواهیم‌کرد.

اگر تا این بخش از مقاله را مطالعه کردید، می‌توانید به تمایل یادگیری خود از 0 تا 10 نمره بدهید. این نمره را داشته‌باشید تا بعدا بیشتر آن را بررسی کنیم.

تمایل به تغییر

حماقت یعنی انجام کارهای همیشگی و انتظار داشتن نتایج متفاوت.

تمایل به تغییر یعنی توانایی استفاده از اطلاعات در محیط کسب و کار. اگر اطلاعاتی که فراگرفتید را پیاده نکنید، تمایل شما به یادگیری فایده چندانی برایتان نخواهد داشت؛ مثلا:

  • اگر راهکارهایی برای مدیریت استرس را فرابگیرید؛ اما محل کار همچنان برای شما محل اضطراب و پریشانی باشد، صرفا پول و زمان خودتان را هدر داده‌اید.
  • اگر روش‌های جدیدی را  برای مدیریت کسب‌وکار مطالعه کرده‌ باشید اما همچنان به‌شیوه سنتی کسب و کار خودتان را مدیریت کنید، سود چندانی از مطالعه‌ای که داشتید نخواهید برد.
  • اگر به جای رفتن به سفر در دوره آموزشی کنترل ذهن شرکت کردید، اما زمان کافی برای انجام تمرین‌های مربوط به آن اختصاص ندهید، شاید اگر از ابتدا به‌سفر می‌رفتید، بیشتر برایتان سود می‌داشت.
  • اگر پیگیری لازم در راستای عملی‌شدن آموزش‌هایی که به همکارانتان ارائه‌کردید وجود نداشته‌باشد، صرف هزینه برای یادگیری همکاران کم‌فایده‌تر از تزئینات محل کار و مسائل تجملاتی خواهدبود.

امیدوارم با مثال‌هایی که مطرح‌ شد، ضرورت تغییرپذیری بیش از هر زمان دیگری برایتان روشن شده‌ باشد. شما در این بخش لازم است نمره‌ای از 0 تا 10 به قابلیت تغییر پذیری خود بدهید.

حالا شما دو عدد دارید که با استفاده از فرمول زیر می‌توانید میزان آموزش پذیری خود را مشخص‌ کنید.

(0 تا 10) میزان تغییر پذیری × (0 تا 10) توانایی یادگیری = میزان آموزش پذیری

اگر عدد به‌دست‌آمده زیر 50 باشد، یعنی شما نیازمند مطالعه و استفاده از مباحث انگیزشی برای افزایش آموزش پذیری خود هستید. سمینارها، فایل‌های صوتی و کتاب‌های مختلفی درباره اهمیت آموزش پذیری نوشته‌شده است که می‌توانید به‌ آن‌ها مراجعه‌ کنید و اشتیاق خودتان را برای آموزش پذیری افزایش‌ دهید.

اگر عدد به‌دست آمده بالای 50 باشد، یعنی شما از قابلیت آموزش پذیری نسبتا خوبی برخوردارید و همین که شروع به دریافت اطلاعات و ایجاد تغییر در محیط کسب و کار خودتان کنید، به‌همان اندازه میزان یادگیری شما افزایش‌ پیدا خواهد کرد و به عدد 100 نزدیک‌تر خواهد شد.

چهار مرحله در یادگیری اطلاعات

چهار مرحله اصلی در یادگیری اطلاعات وجود دارد که در این مقاله به‌صورت خلاصه و در قالب یک مثال به آن اشاره می‌کنیم. فرض کنید قرار است شنا یاد بگیرید و تا الان حتی یک‌بار هم به استخر نرفتید و می‌خواهید در کلاس شنا ثبت‌نام کنید. شما از هنگامی که در کلاس شنا ثبت‌نام می‌کنید تا هنگامی که به یک شناگر ماهر تبدیل می‌شوید، مراحل چهارگانه زیر را دنبال می‌کنید:

  1. ناآگاهی و ناشایستگی؛ این ابتدایی‌ترین مرحله است و شما اساسا هیچ اطلاعی نسبت به انواع مختلف روش‌ها و قالب‌های شناکردن ندارید. به‌عبارت دیگر شما «نمی‌دانید که نمی‌دانید».
  2. آگاهی و ناشایستگی؛ در این مرحله مربی شنا به شما روش‌های مختلف شنا کردن را معرفی می‌کند و به اصطلاح از وجود چنین روش‌هایی شما را آگاه می‌سازد؛ هرچند الان شما نمی‌توانید این روش‌ها را اجرا کنید و صرفا می‌دانید که چنین روش‌هایی هست (هر چند هنوز بلد نیستید). به‌عبارت دیگر شما «می‌دانید که نمی‌دانید».
  3. آگاهی و شایستگی؛ شما در این مرحله روش‌های مختلف شنا کردن را یاد می‌گیرید و به‌صورت آگاهانه و با کمک مربی آن‌ها را به‌کار می‌گیرید. در این مرحله ممکن است اشتباهات زیادی را مرتکب شوید، شما چون با اصول و قواعد آشنا هستید، اشتباه خود را اصلاح می‌کنید و از نو شروع می‌کنید. به‌عبارت دیگر شما «می‌دانید که می‌دانید».
  4. ناآگاهی و شایستگی؛ در این مرحله شما بدون این‌که به خودتان فشار بیاورید و یا حتی توجه داشته‌باشید، روش‌های مختلف شناکردن را کاملا راحت و سریع دنبال می‌کنید؛ درست مثل رانندگی کردن که شما وقتی از مبدأ به سمت مقصد می‌روید و به مقصد می‌رسید، حتی ممکن است ندانید دقیقا از چه مسیری آمده‌اید، چندبار دنده عوض‌کردید و … به‌عبارت دیگر شما «نمی‌دانید که می‌دانید».

هدف اصلی از بیان مراحل چهارگانه یادگیری این است: شما زمانی می‌توانید بیشترین استفاده را از اطلاعاتی که یاد می‌گیرید داشته‌ باشید که آن را به مرحله چهارم برسانید. و الا اطلاعات را خیلی زود فراموش می‌کنید. لذا اگر قرار است مهارتی را در حوزه کسب و کار یاد بگیرید، سعی کنید مراحل چهارگانه را به دقت سپری‌ کنید.

پروسه حرکت از مرحله اول به مرحله چهارم زمان‌بر است. حداقل زمان مورد نیاز برای یادگیری یک مهارت (آن هم در سطح چهارم) 21 روز است.

ورودی های اطلاعات

اطلاعات معمولا از روش‌های زیر قابل دریافت‌شدن هستند:

  • متن؛ مانند مطالعه کتاب و …
  • صوت؛ مانند پادکست‌های آموزشی و …
  • فیلم؛ مانند دوره‌های آموزشی تصویری و …
  • حضور فیزیکی؛ مانند شرکت در سمینارها، دوره‌های آموزشی حضوری و …
  • شاگردی کردن؛ در این روش یک مربی به صورت اختصاصی فعالیت‌های شما را رصد می‌کند و در ساحت‌های مختلف کسب و کار به شما آموزش می‌دهد.

روش یادگیری هر فرد با دیگری متفاوت است. شما می‌توانید با کشف روشی که بیشترین یادگیری را با آن دارید، آموزش‌هایی در همان قالب را تهیه کنید و به یادگیری بپردازید.

چند نکته مهم برای بهبود آموزش پذیری
بستن سال مالی در نرم افزار محک
بستن سال مالی در نرم افزار محک

چند نکته مهم برای بهبود آموزش پذیری

* روحیه آموزش پذیری ممکن است به دلایل مختلف کاهش پیدا کند؛ درست مانند اسفنجی که وقتی پر از آب می‌شود، ظرفیتش را برای جذب آب از دست می‌دهد. لذا هر موقع چنین احساسی برای شما و همکارانتان در محیط کسب‌وکار ایجاد شد، فرآیند آموزش پذیری را متوقف کنید و به تفریح یا کارهای دیگر بپردازید.

* مواظب باشید در آموزش پذیری دچار افراط نشوید. به‌ یاد داشته‌ باشید که بهترین کارها با اعتدال‌ترین آن‌ها است. چیزی که هدف اصلی نگارش این مقاله است، توجه به مقوله آموزش پذیری و اختصاص بودجه در این راستا است.

* ما مرتبا در حال تغییر هستیم و تغییر امری غیرقابل اجتناب است؛ اما ما می‌توانیم با انتخاب خود و استفاده از آموزش پذیری تعالی را برای خودمان برگزینیم.

اگر به سمت جلو حرکت نکنیم، ناچار به سمت عقب حرکت‌مان می‌دهند.

آموزش پذیری باعث افزایش وسعت ذهن در وجود ما می‌شود؛ لذا اگر به طور مستمر آموزش ببینیم، ذهن بسیار بزرگتر و فعال‌تری خواهیم‌ داشت. پیرامون این مسئله در مقاله‌ای مجزا سخن خواهیم‌ گفت.

* به جرات می‌توان گفت مهم‌ترین عرصه‌ای که در آن باید آموزش پذیری داشت، توسعه فردی و خصوصا ارتقاء قدرت ذهن، باور و احساسات است. پیرامون این مسئله و ضرورت آن در رونق کسب و کار در مقاله‌ای با عنوان «چراغ جادوی کسب و کار» سخن خواهیم‌ گفت.

* با توجه به آموزه‌هایی که در بخش کانال ورودی اطلاعات مطرح شد، می‌توان نظامی طراحی کرد که فرآیند آموزش پذیری به‌صورت مستمر و همیشگی ادامه داشته‌ باشد. این نظام یا سیستم از 4 بخش اصلی تشکیل شده‌ است:

  • مطالعه کتاب
  • شنیدن صوت آموزشی
  • شرکت در سمینارها و رویدادها
  • ارتباط با افراد موفق (یا مسترمایند)

درباره این سیستم در مقاله‌ای مجزا سخن خواهیم‌ گفت.

آموزش پذیری در محیط کسب و کار

اگر صاحب کسب‌وکار هستید و کارمندانی دارید که برای شما کار می‌کنند، همان‌قدر که به پرداخت منظم حقوق آن‌ها اهمیت می‌دهید، به‌همان اندازه و بلکه بیشتر باید به آموزش پذیری آن‌ها اهمیت بدهید.

کارمندان خود را بسازید تا آن‌ها کسب و کار شما را بسازند.

خیلی از صاحبان کسب و کارها بودجه زیادی را صرف زیبایی و تجملات محیط کسب‌وکار می‌کنند و هنگامی که بحث آموزش و توسعه فردی کارمندان مطرح می‌شود، سخن از کمبود بودجه می‌کنند. چنین افرادی معمولا توفیق چندانی برای موفقیت و رقابت با کسب‌وکارهای بزرگ ملی و جهانی پیدا نمی‌کنند؛ چون همواره به لذت‌های مقطعی و کوچک توجه دارند و آینده‌نگری کمتر در شخصیت آن‌ها به‌چشم می‌خورد.

ممکن است این ترس در شما ایجاد شود که «آموزش پذیری کارمندان و قدرتمند شدنشان شاید برای مجموعه تهدید محسوب شود و آن‌ها به سراغ کسب‌وکار شخصی خودشان بروند و به جای این‌که با کسب و کار ما رفاقت کنند، به رقیب اصلی ما تبدیل شوند». این ترس شاید قابل‌درک باشد؛ اما به‌هیچ عنوان معقول نیست؛ زیرا:

  • احتمال این مسئله بسیار کم است و نباید به خاطر یک مسئله‌ای با احتمال بسیار پایین از یک کار بزرگ چشم‌پوشی کرد.
  • اگر آموزش پذیری به‌درستی صورت‌گیرد، هر کدام از کارمندان مسئولیت صددرصد اقدامات خود را برعهده می‌گیرد و همین مسئله باعث می‌شود تعهدی که به کسب‌وکار شما داشته از بین نرود.
  • اگر کارمندی دارید که واقعا استعداد راه‌اندازی یک کسب‌وکار و مدیریت آن را دارد، رسالت شما به‌عنوان بزرگ‌تر او این است که مقدمات پرواز او را فراهم کنید و این کار مقدس نه‌تنها باعث رشد او می‌شود، بلکه اجر اخروی و نام‌ نیکو برای شما خواهد داشت.
  • اگر کارمندی پیدا شود که در مقابل فعالیت شما ناسپاسی کند و تعهدات خود را زیرپا گذاشته و حتی به رقیب شما تبدیل شود، این قضیه نه تنها ترسناک نیست، بلکه فرصتی برای رشد و تعالی شما محسوب می‌شود. رقابت‌ها معمولا بستر خوبی برای رشد محسوب می‌شوند و شاید این اتفاق، لطف پنهان خداوند برای شما بوده تا بتوانید از رهگذر این رقابت، به سمت خلق اهداف و دستاوردهای جدید حرکت کنید.

شاید مهم‌ترین اثر رقابتی شدن کسب و کارها حفظ روحیه آموزش پذیری باشد؛ چون اگر بپذیریم کسانی که بیشتر آموزش‌ می‌بینند، بیشتر برنده می‌شوند، در رقابت‌ها روحیه آموزش پذیری در شما حفظ و تقویت خواهد شد.

آموزش پذیری، راز سبقت‌گرفتن از نفرات اول

مسابقه دشوار کسب‌وکار را با سلاح آموزش پذیری برنده شوید.

به‌نظر شما چرا برندهای مطرح کسب‌وکار به موفقیت رسیدند؟ دلیلش بسیار واضح است! آن‌ها قواعد بازی کسب‌وکار را بلد بودند و به‌درستی از آن‌ها استفاده کردند. طبق قانون علت و معلول اگر شما هم قواعد بازی را بلد باشید و به‌درستی آن‌ها را به‌کار بگیرید، موفقیت و شهرت به شما تعلق می‌گیرد.

کشف و به‌‎کارگیری قواعد بازی در کسب‌وکار منحصرا با آموزش پذیری صورت می‌گیرد. اگر می‌خواهید از برندهای موفق حوزه‌کاری خود سبقت بگیرید، باید شتاب آموزش‌پذیری خودتان را حفظ کنید و اگر این شتاب حفظ شود، خیلی سریع کسب و کار شما به یکی از برندهای مطرح ملی و حتی جهانی تبدیل خواهد شد.

یک آفت بزرگ

صاحبان کسب و کارها معمولا وقتی به شهرت می‌رسند، روحیه آموزش پذیری در آن‌ها کم می‌شود. مسئله کاملا طبیعی است؛ چون خاصیت شهرت و قدرت این است که نوعی خودپسندی در انسان ایجاد می‌کند و فرد خودپسند چون خودش را بی‌نیاز می‌بیند، دست از آموزش پذیری برمی‌دارد و همین مسئله مقدمه شکست را در محیط کسب و کار ایجاد می‌کند.

لذا مواظب باشید طی کردن مسیر قدرت و شهرت در محیط کسب و کار، روحیه آموزش پذیری شما را خدشه‌دار نکند و الا باید برای شکست‌خوردن در مسابقه تجارت آماده ‌شوید.

خودپسندی مانع خردورزی است.
آموزش پذیری و محاسبات مالی کسب و کار

آموزش پذیری و محاسبات مالی کسب و کار

یکی از ارکان بسیار مهم در تجارت، محاسبات مالی کسب و کار است. اگر روحیه آموزش پذیری (یعنی تمایل به یادگیری و تمایل به تغییر) در شما باشد، شما همواره در این بخش از کسب و کار خود برنده مسابقه خواهید بود.

در گذشته محاسبات مالی به صورت سنتی و یا حداکثر توسط حسابداران صورت می‌گرفت؛ اما امروزه با روی‌کار آمدن نرم افزارهای حسابداری این امکان فراهم‌شده که صاحبان کسب و کار هم محاسبات مالی خود را سریع و با کم‌ترین میزان خطاپذیری انجام‌دهند و هم در هزینه‌های خود صرفه‌جویی کنند.

اگر صاحب کسب‌وکار کوچک و یا متوسط هستید، پیشنهاد ما به شما استفاده از نرم افزار حسابداری محک می‌باشد. نرم‌افزار حسابداری محک به شما این امکان را می‌دهد که:

  • با اندکی وقت‌گذاشتن تسلط کافی به نرم‌افزار پیدا کنید (به اصطلاح به‌مرحله چهارم یادگیری برسید).
  • در مقایسه با محاسبات مالی سنتی در زمان خود صرفه‌جویی کنید.
  • در مقایسه با استخدام فرد یا افرادی برای انجام امور حسابداری در هزینه‌های خود صرفه‌جویی کنید.
  • با استفاده از افزونه‌های کاربردی محک، اقدامات خوب دیگری در راستای محاسبات مالی خود رقم بزنید؛ مثلا:
    • با استفاده از افزونه تحلیلگر محک گزارش‌های زیبا و کاربردی از عملکرد کسب‌وکار خود (به صورت نموداری) تهیه‌کنید.
    • با استفاده از افزونه سیستم پروژه‌های محک چند پروژه کاری را به‌صورت همزمان دنبال کنید و هزینه‌ها و درآمدهای هرکدام را به‌صورت مجزا گزارش‌گیری نمایید.
    • با استفاده از افزونه حقوق و دستمزد محک فیش حقوقی کارمندانتان را با کم‌ترین خطای محاسباتی و با درنظرگرفتن همه عوامل دخیل در تعیین حقوق انجام‌ دهید.
    • با استفاده از افزونه چندارزی محک تبادلات بین‌المللی خود را متناسب با ارز کشور مقصد (و یا دلار) مدیریت کنید.
    • با استفاده از افزونه سفارش گیر محک همراه خوبی برای ویزیتورهای خودتان تهیه‌کنید و پخش مویرگی محصولات خود را به‌راحتی انجام‌دهید.
    • با استفاده از افزونه کلاینت شبکه محک چندین سیستم را به یک نرم‌افزار حسابداری متصل کنید و با تفکیک بخش‌های مختلف از هم مانند فروش، صندوق، مدیریت و … امور مالی خودتان را منظم‌ کنید.

نرم افزار حسابداری محک در چهار سری فروشگاهی، شرکتی، تولیدی و صنفی ارائه می‌شود. برای آشنایی بیشتر با هر کدام از سری‌ نرم افزارهای حسابداری محک می‌توانید اینجا کلیک کنید.

آموزش پذیری شرط اول موفقیت

همان‌طور که در ابتدای مقاله گفته‌ شد، دنیای امروز کسب و کار، دنیای رقابت‌ها و تحول‌ها است و هدف اصلی از نگارش مقاله این است که شما خوانندگان عزیز (به‌خصوص صاحبان کسب‌وکار) بیش از پیش به اهمیت آموزش پذیری و جایگاه بسیار مهم آن در پیروزی بر رقیبان پی‌ ببرید و در مسابقه تجارت همیشه برنده باشید و با موفقیت خود به عظمت ایران عزیزمان کمک کنید.

امیدواریم مطالب ارائه شده برای شما مفید بوده‌ باشد. انتقادات و پیشنهادات شما راهگشای ما برای تولید محتواهای جدید و بهتر خواهد بود. بهترین‌ها را برای شما آرزومندیم.

منابع: https://cyberschoolgroup.com/ – https://www.ey.com/

برای دریافت جدید ترین مقالات، ایمیل خود را وارد کنید:

با نشر این محتوا، جامعه وبلاگ محک را گسترش دهید

محمد حسین دهقانی
محمد حسین دهقانی
آمده ام تا زندگی کنم
مراحل راه اندازی فروشگاه آنلاین

مراحل راه اندازی فروشگاه آنلاین

زمان مطالعه این مقاله: 6 دقیقه اینترنت یکی از بزرگترین انقلاب‌های دنیای امروز است که تاثیر گسترده‌ای بر زندگی، کار و تجارت انسان‌ها داشته است. امروزه بسیاری از افراد از اینترنت برای خرید و فروش محصولات و خدمات استفاده می‌کنند و این روند رو به افزایش

اطلاعات بیشتر
لیست مواد غذایی سوپرمارکت

لیست مواد غذایی سوپرمارکت

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه لیست مواد غذایی سوپرمارکت یکی از موضوعات مهم در حوزه تغذیه است؛ این لیست به افراد کمک می‌کند تا با دقت بهتری مواد غذایی خود را انتخاب کنند. لیست مواد غذایی سوپرمارکت، علاوه بر اینکه شامل اطلاعات مرتبط با نوع

اطلاعات بیشتر
بخش بندی بازار (Market Segmentation) چیست؟ انواع، مزایا و مراحل

بخش بندی بازار (Market Segmentation) چیست؟ انواع، مزایا و مراحل

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه بخش بندی بازار یا همان تقسیم بندی بازار (Market Segmentation) یکی از فعالیت‌های حیاتی در بازاریابی است که به تأثیرگذاری بیشتر کمپین‌های بازاریابی کمک می‌کند. با بخش بندی بازار، می‌توانید مشتریان هدف را دسته‌بندی کنید و استراتژی‌های فروش، بازاریابی و

اطلاعات بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

جستجو

مشاهده رایگان دمو نرم افزارحسابداری