جستجو
Close this search box.

حسابداری پروژه ای

نوشته شده توسط تیم تولید محتوا محک
زمان مطالعه این مقاله: 3 دقیقه

حسابداری پروژه ای یکی از مهمترین مدل های این علم است. در کل حسابداری در دنیای امروز به رشته‌های مختلف تقسیم گردیده. سرشاخه‌های زیادی هم دارد. شاید در زمان‌های گذشته حسابداری فقط ویژه دولت‌ها و تجار بازار می‌شد. اما امروزه شاخه‌ها و گستره‌های زیادی یافته است. می‌توان گفت که در هر رشته اقتصادی و صنعتی  خود را نمایان می‌کند. یکی از این رشته‌ها که امور حسابداری خاص خود را دارد، حسابداری پروژه ای می‌باشد. در مقاله پیش رو از وب سایت محک سافت در مورد این نوع از حسابداری توضیحاتی خواهیم داد.

فهرست مطالب

حسابداری پروژه ای

این نوع از حسابداری ( پروژه ای) به عنوان شکلی تخصصی پا به عرصه گذاشته است‌. حسابداری در این بخش متفاوت، ویژگی و مهارت خاص خود را می‌طلبد که بایستی برای اطمینان از وضعیت و هزینه‌های پروژه عناصر مالی را ردیابی، گزارش و تحلیل کنند.

ارکان اصلی پروژه و عملیات پیمانکاری

برای این که شناخت بهتری از حسابداری پروژه ای متنی داشته باشیم بایستی سه پایه اصلی در عملیات‌های پیمان کاری را بشناسیم. این موارد به شرح زیر هستند:

کارفرما

منظور شخصی است که مدیریت یک پروژه را برعهده پیمانکار می‌گذارد. به طور معمول یک کارفرما برای نظارت و اجرای دقیق پروژه از مشاوران و متخصصان این امر کمک می‌گیرد.

پیمانکار

به شخصی گفته می‌شود که انجام عملیات‌ها و پروژه‌ها را برعهده دارد. مسئولیت آن را دارد تا در زمان معین شده عملیات و پروژه را تحویل دهد. در پروژه‌های بزرگ برخی موارد چندین پیمانکار مسئولیت اجرایی بخش‌های مختلف کار را برعهده می‌گیرند. حسابداری پروژه ای در این بخش هم مورد بازرسی است.

قرارداد

مهم ترین و اصلی ترین بخش پروژه‌ها قرارداد میان فرد یا شرکت پیمانکار و طرف مقابل قرارداد یعنی کارفرما است که به طور دقیق نوشته می‌شود. در قرارداد معمولا اصلی ترین نکات که باید هنگام کار و تحویل پروژه انجام گردد لحاظ شده و نوشته می‌شود.

بستن سال مالی در نرم افزار محک
بستن سال مالی در نرم افزار محک

وظیفه حسابدار پروژه ای

همان طور که اشاره کردیم حسابداری پروژه ای اهمیت زیادی برای کارفرما و پیمانکار دارد. از این رو شخص حسابدار باید به دقت امور را کنترل کند. در این مسیر حسابدار وظایف خاص خود را دارد. این وظایف عبارتند از:

نظارت بر پیشرفت پروژه‌ها

این نظارت دلیل بر دخالت در کار مجریان پروژه نمی‌باشد. اما بررسی دقیق هزینه‌ها، عملکرد اعضای اجرایی پروژه کاری است که حسابدار پروژه از لحاظ عملکرد مالی بر آن نظارت خواهد داشت.

بررسی احتمالات هزینه ای پروژه

وظیفه یک حسابدار پروژه ای بررسی کلیه هزینه‌ها و احتمالات موجود در مورد هزینه‌های پیش بینی نشده می‌باشد که این بررسی بایستی به گونه ای انجام پذیرد و دقیق باشد که موقعیت پروژه به خطر نیافتد. یا با کمبود بودجه مواجه نگردد.

تصویب هزینه‌ها

 وظیفه یک حسابدار در سیستم حسابداری پروژه ای بررسی دقیق هزینه‌های جاری و حتی احتمالی می‌باشد. این امر بایستی به گونه ای دقیق و حساب شده باشد که مشکلی پدید نیاید‌.

به روز بودن صورتحساب‌ها

یک حسابدار پروژه ای بایستی نسبت به صورت حساب‌ها و به روز بودن آنها کاملا مطلع باشد. چرا که هرگونه اشتباهی در این زمینه ممکن است هزینه‌های اضافی و اشتباه در محاسبات را به همراه داشته باشد.

تولید حساب‌ها و گزارشات پروژه

یک حسابدار پروژه بایستی اطلاع دقیق از وضعیت پروژه را داشته باشت و نسبت به تولید حساب‌های ویژه برای امور پروژه اطلاع کامل داشته باشد. ممکن است یک پروژه علاوه بر حساب‌های هزینه ای و درآمدی حساب‌های دیگری نیز داشته باشد که احتیاج به بررسی داشته باشد.

حسابداری پروژه ای

مزیت‌های حسابداری پروژه ای

همانطور که اشاره کردیم، یکی از انواع مدل‌های حسابداری، مدل پروژه ای می‌باشد. این مدل از حسابداری مزایای بسیار زیادی دارد. این مزیت‌ها به شرح زیر هستند:

سود در پروژه‌ها

یکی از مهم ترین مواردی که در پروژه‌ها باید بررسی شود، میزان سوددهی می‌باشد. ارزیابی این هزینه‌ها باعث می‌شود تا پروژه با قدرت بیشتری پیش رود. با این توصیفات می‌توان اشاره داشت که حسابداری پروژه‌ ای باعث سود و موفقیت بیشتر خواهد شد.

تصمیم گیری‌های دقیق

اهمیت صحت پروژه‌ها هم برای کارفرما و هم برای پیمانکار بسیار زیاد است. از این رو با تصمیم گیری‌های صحیح است که می‌توان به نتایج شگفت دست پیدا کرد. با استفاده از حسابداری دقیق تر است که می‌توان برنامه های منظم تری داشت. خصوصا اگر با انواع نرم افزار حسابداری این کار صورت گیرد. با حسابداری در پروژه‌ها می‌توان به راحتی مشکلات را شناخت و اشکالات را رفع نمود.

سخن آخر

در این مقاله از وب سایت محک سافت ما به بررسی حسابداری پروژه ای پرداختیم. این مدل از سیستم حسابداری برای پیمانکار و کارفرما اهمیت زیادی دارد. جهت کسب اطلاعات دقیق می‌توانید با متخصصان محک سافت در ارتباط باشید.

برای دریافت جدید ترین مقالات، ایمیل خود را وارد کنید:

با نشر این محتوا، جامعه وبلاگ محک را گسترش دهید

تیم تولید محتوا محک
تیم تولید محتوا محک
مالیات بر درآمد اتفاقی چیست؟ معافیت‌های مالیاتی

مالیات بر درآمد اتفاقی چیست؟ معافیت‌های مالیاتی

زمان مطالعه این مقاله: 4 دقیقه مالیات بر درآمد اتفاقی یکی از انواع مالیات‌های مستقیم است که به درآمدهای غیر منتظره و غیر شغلی اشخاص حقیقی و حقوقی تعلق می‌گیرد. این نوع درآمدها در مقابل درآمدهای مستمر مانند حقوق و دستمزد قرار دارند. هرگاه شخص حقیقی

اطلاعات بیشتر
مالیات بر درآمد چیست؟ انواع مالیات بر درآمد

مالیات بر درآمد چیست؟ انواع مالیات بر درآمد

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه مالیات بر درآمد نوعی مالیات مستقیم است که توسط دولت بر درآمد اشخاص حقیقی و حقوقی اعمال می‌شود. این نوع مالیات دارای انواع مختلفی است که در ادامه مطلب به آن خواهیم پرداخت. نرخ مالیات بر درآمد بر اساس درآمد

اطلاعات بیشتر
مالیات بر درآمد املاک و مستغلات چیست؟

مالیات بر درآمد املاک و مستغلات چیست؟

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه مالیات بر درآمد املاک یکی از مباحث مالیاتی مهم و تخصصی است. فرقی نمی‌کند امسال یا چند سال دیگر، قوانین مالیات بر درآمد املاک اغلب، در راس مهم‌ترین انواع مالیات بر درآمد قرار دارد. شاید گره خوردن قوانین مالیات املاک

اطلاعات بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

جستجو

مشاهده رایگان دمو نرم افزارحسابداری