جستجو
Close this search box.

بررسی تأثیرات خودمحوری در کسب و کار

نوشته شده توسط محمد حسین دهقانی
زمان مطالعه این مقاله: 9 دقیقه

خودمحوری در کسب و کار عبارتی است که اغلب ما تصور خوبی از آن نداریم و معتقدیم کسانی که چنین روحیه‌ای دارند، صفت اخلاقی خیلی بدی دارند، همیشه شکست می‌خورند، در جامعه منزوی هستند و همیشه احساس بدی از خودشان دارند و درنهایت در مسائل مختلف (ازجمله محاسبات مالی کسب‌ و کار خود) دقت‌های کافی ندارند. البته خودمحوری بد همه این ویژگی‌ها را در خود دارا است؛ اما در مقابل خودمحوری دیگری به نام خودمحوری خوب یا خودمحوری مثبت وجود دارد که نه تنها بد نیست، بلکه عامل اصلی خلق موفقیت‌ها و دستاوردها است.

فهرست مطالب

در این مقاله با 5 باور اشتباه درباره خودمحوری آشنا می‌شویم (هرچند ناظر به خودمحوری منفی صادق است) و بیان درستی از خودمحوری مثبت و ویژگی‌های آن را با شما در میان خواهیم گذاشت. تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

خودمحوری یک صفت اخلاقی بد است

اولین باور اشتباه: خودمحوری یک صفت اخلاقی بد است

یکی از بزرگ‌ترین افسانه‌ها درباره خودمحوری در کسب و کار این است که افراد (به‌خصوص صاحبان کسب‌وکار) هرگونه خودمحوری را صفت بداخلاقی می‌دانند و معتقدند خودمحوری در کسب‌ و کار باعث نابودی آن می‌شود. درحالی‌که در جمله بیان‌شده نوعی کج‌فهمی وجود دارد که در ادامه به این مسئله خواهیم پرداخت.

خودمحوری خوب، خودمحوری بد

هر خودمحوری خوب یا بد نیست. ما به‌اصطلاح دو جور خودمحوری داریم:

الف. خودمحوری بد. خودمحوری در کسب و کار بد، به حالتی گفته می‌شود که صاحب کسب‌وکار بدون توجه به تجربیات علمی، تجربیات کاری، نظرات و شرایط محیط و صرفاً بر اساس استبداد رأی عمل می‌کند. چنین فردی اساساً تمایلی به یادگیری و تغییر مثبت ندارد و خودش را استاد همه چی دان تلقی می‌کند. اگر شما چنین روحیه‌ای دارید، بدانید دچار خودمحوری بد هستید و خودمحوری بد درنهایت باعث نابودی شما و کسب‌وکارتان خواهد شد.

ب. خودمحوری خوب. خودمحوری در کسب و کار خوب، یعنی حرکت بر اساس مراحل زیر:

·       تفکر پیرامون مسائل مختلف کسب‌وکار

·       مشورت گرفتن از افراد خبره در زمینه‌های مختلف

·       توجه به ندای درون

·       تصمیم عزتمندانه و با اعتمادبه‌نفس بر اساس ندای درون

·       توکل به خدا

·       حرکت در راستای خلق تصمیم

خودمحوری یعنی توجه به ندای درون و حرکت بر اساس آن

یکی از سرفصل‌های مهم در خودمحوری مثبت توجه به ندای درون است. ممکن است اعتماد به ندای درون برای شما سخت باشد و احساس کنید اگر کسب‌وکار خود را به ندای درونی بسپارید، درواقع همه‌چیز را به یک امر خیالی سپرده‌اید و این مسئله یعنی شروع شکست خوردن. درصورتی‌که اشتباه فکر می‌کنید.

تجربیات افراد موفق، نظرات دانشمندان و همچنین منابع دینی ما نشان‌دهنده این است که ندای درونی نقش بسیار پررنگی در پیشبرد اهداف مختلف دارد و افرادی که موفقیت‌های بزرگی در زندگی خودشان خلق کرده‌اند (از پیامبران بگیرید تا افراد فوق‌العاده ثروتمند) کسانی بودند که مطابق ندای درونی عمل کردند.

در مصاحبه‌ای از بیل گیتس راز موفقیت او را پرسیدند. مضمون جواب او چنین است: «من در رایانه چیزی را می‌دیدم که دیگران از مشاهده آن عاجز بودند. من موفقیت و رشد رایانه را در جهان احساس می‌کردم». شاید هم‌دوره های بیل گیتس هم‌چنین احساس درونی را داشتند؛ اما چون او به ندای درونی خود گوش داد و بر اساس آن عمل کرد، توانست چنین موفقیتی را برای خود خلق کند.

ندای درون شما، چیزی جز پیغام جهان هستی به شما نیست. واقعیت‌های امروز کسب‌وکار شما، بخش بسیار کوچکی از کل واقعیت را تشکیل می‌دهد و هیچ‌کدام از ما با حواس پنج‌گانه و داده‌های تجربی اساساً قادر نیستیم همه واقعیت‌های حال و آینده را تشخیص دهیم؛ اما احساس درونی این فرصت را به شما می‌دهد که مسیر واقعی موفقیت را انتخاب کنید.

تصمیم نهایی با شما است! دیگران صرفا راهنمای شما هستند

ممکن است با توضیحات ارائه‌شده این سؤال ایجاد شود که: «اگر قرار است درنهایت به ندای درونی گوش کنیم، چه نیازی به مشورت با دیگران هست؟! چرا اصلاً باید تفکر کنیم و جوانب مختلف مسئله را بسنجیم؟ همان ابتدا به ندای درونی عمل می‌کنیم»!

توجه به ندای درونی به معنای مشورت نگرفتن و تفکر نکردن نیست. ممکن است در مشورت با دیگران نکته‌ای وجود داشته باشد که ندای درونی شما را به خود جذب کند. ممکن است تفکر شما، شما را به سمتی ببرد که حس کنید بهترین گزینه ممکن است.

نکته مهمی که در توجه به ندای درونی هست این است که تصمیم نهایی با شما است. شما هستید که باید در محیط کار حرف آخر را بزنید و بگویید چه بشود و چه نشود (حتی اگر قرار است نظر جمع در مسئله‌ای اعمال شود، شما هستید که باید چنین دستوری بدهید)! حسابداران، مشاوران کسب‌وکار و حتی بیزینس‌کوچ ها همگی صرفاً راهنمای شما و در خدمت شما هستند.

شما باید به معنای واقعی کلمه خودتان را ملوان کشتی کسب‌وکار بدانید و درنهایت اقتدار و عزت‌نفس و درعین‌حال کاملاً متواضعانه کسب‌وکار خود را رهبری کنید.

افکار شما، مشورت‌های دیگران، داده‌های حسابداری و … لازم هستند؛ اما کافی نیستند و همه این‌ها زمانی به درد شما می‌خورند که در راستای خلق ندای درونی ایفای نقش کنند‌؛ وگرنه دستاوردهای درجه‌ یک محقق نمی‌شوند.

توکل به خدا، کلیدی‌ترین عنصر در خودمحوری مثبت

بدون شک کلیدی‌ترین عنصر در خودمحوری در کسب و کار مثبت، توکل بر خدا است. اگر خواهان موفقیت‌های زیاد در محیط کسب‌وکار هستید، باید نگاه موحدانه را در خودتان تقویت کنید. نگاه موحدانه یعنی بدانید جهان هستی با تمام شعور و عظمتش ملک خدا است و خداوند بر هر چیزی توانا است و جهان هستی در سیطره کامل او است و او است که جهان هستی را با همه عظمت و شعورش هرلحظه تدبیر می‌کند و او هرلحظه اراده کند، بهترین شرایط را برای کسب‌وکار شما رقم می‌زند.

به قول یکی از دانشمندان: «ندای درونی شما، صحبت پنهانی خداوند با شما است که مخفیانه مسیر موفقیت را به شما نشان می‌دهد. فقط کافی است به صحبت پنهانی خداوند اعتماد کنید و مطابق آن عمل کنید. یاری خداوند نزدیک است».

توکل به خدا یعنی از خداوند بخواهید مدیریت کامل کسب‌وکار شما را بر عهده بگیرد و بهترین مصلحت‌ها را برای شما مقدر کند. کافی است امتحان کنید. همه‌چیز در این مسیر با شما و همراه شما خواهد بود و موفقیت‌های بدون مرز شما را فرا می‌گیرد.

خودمحوری در کسب و کار عامل شکست است

دومین باور اشتباه: خودمحوری عامل شکست است

یکی دیگر از افسانه های خودمحوری که ناشی از نگاه به خودمحوری منفی است، گزاره بالا است. در صورتی که اصلا این طور نیست و اگر خودمحوری با نگاه مثبت خودش محقق شود، نه تنها باعث شکست نمی شود، بلکه باعث خلق پیروزی های بزرگ می شود.

خودمحوری مثبت، عامل اصلی پیروزی‌ها است

همان‌طور که در بخش‌های بالایی مطرح شد، ندای درونی شما راهنمای جهان هستی برای پیدا کردن مسیر درست است. راهنمایی جهان هستی شاید در ابتدا برای هیچ‌کس جز شما قابل‌درک نباشد، ولی زمانی که در مسیر ندای درونی حرکت می‌کنید و کسب‌وکار خود را منطبق با آن مدیریت می‌کنید و قدم‌های اولیه را پشت سر می‌گذارید، نتایج کم‌کم خودش را نشان می‌دهد و بذر موفقیت شما جوانه می‌زند و تبدیل به درخت تنومند می‌شود.

نتایج متفاوت به معنای شکست خوردن نیست

توجه به ندای درونی به این معنا نیست که همه‌چیز مطابق پیش‌بینی شما خواهد بود. به‌عبارت‌دیگر، مسیر خلق اهداف لزوماً مسیری نیست که شما در ذهن خود دارید. جهان هستی بهترین مسیر را برای شما انتخاب می‌کند. شما فقط کافی است روی اهداف شغلی خود متمرکز شوید و بر اساس ندای درونی خودتان عمل کنید.

اگر در راستای ندای درونی عمل کردید و نتیجه متفاوتی گرفتید، اصلاً نگران نباشید. جهان هستی قرار است تجربیاتی را در اختیار شما قرار دهد که در ادامه مسیر به آن‌ها احتیاج دارید.

مثلاً فرض کنید ندای درونی به شما می‌گوید که با فلان شرکت درباره تأمین منابع اولیه مذاکره کنید. شما هم این کار را انجام می‌دهید و در کمال تعجب مذاکره با شکست مواجه می‌شود و شرکتی که با آن مذاکره کردید حمایتش را از شما سلب می‌کند. خب شاید این نتیجه مورد انتظار شما نباشد؛ اما نکات مثبتی در این رویداد نهفته است که آثار مثبت یا همان زمان و یا در آینده خودش را نشان می‌دهد. مثلاً ممکن است یک ماه آینده شما با شرکتی آشنا شوید که منابع اولیه شما را باکیفیت بسیار بالاتر و قیمت بسیار پایین‌تر تأمین کند و قطع ارتباط آن شرکت با شما در چنین شرایطی نه تنها بد نبود، بلکه فرصت بسیار بزرگی برای کسب و کار شما محسوب می‌شود.

از اتفاقات به‌ظاهر بد نترسید

ممکن است به ندای درونی خود گوش دهید و بلافاصله اتفاق به‌ظاهر بدی برای شما بیفتد. اگر همچنان احساس خوبی دارید و ندای درونی شما را به سمت مسیر خاصی سوق می‌دهد، اصلاً لازم نیست نگران باشید. اتفاق به‌ظاهر بدی که برای شما رخ‌داده، قرار است مسیر رسیدن به موفقیت را برای شما هموارتر کند. لذا در کمال آرامش و عزت‌نفس به سمت خلق اهداف و دستاوردها حرکت کنید و بدانید خداوند با شما است و پیروزی نزدیک است.

اتفاقات به‌ظاهر بد، فرصت‌هایی در لباس تهدید هستند که موانع بسیار زیادی را از جلوی پای شما برمی‌دارند. نکته مهمی که وجود دارد شجاعت در مسیر هدف است. نباید از تهدیدها و اتفاقات به‌ظاهر بد بترسید. (چه بسا باید به استقبال آن‌ها بروید). اگر توانستید خود را کنترل کنید و با غلبه بر ترس در مسیر ندای درونی حرکت کنید، موفقیت در مقابل شما خواهد بود.

خودمحوری در کسب و کار
بستن سال مالی در نرم افزار محک
بستن سال مالی در نرم افزار محک

سومین باور اشتباه: خودمحوری باعث انزوا است

یکی از گزاره‌های غلط که درباره خودمحوری در کسب و کار مطرح‌شده است (البته درباره خودمحوری منفی صادق است) انزوا و گوشه‌گیری است. دیگران افراد خودمحور را دوست ندارند و تا مجبور نباشند با او همکاری نمی‌کنند. ازآنجاکه رهبر کسب‌وکار ماهیت اصلی آن کسب‌وکار را تشکیل می‌دهد، انزوای رهبر باعث انزوای خود کسب‌وکار خواهد بود. در صورتی که چنین گزاره ای درست نیست و خودمحوری صحیح باعث انزوا نمی شود، بلکه سنخ ارتباطات را تغییر می دهد.

ارتباط هوشمندانه

اگر خودمحوری مثبت در محیط کار داشته باشید، خود شما تعیین می‌کنید که با چه کسانی ارتباط داشته باشید و دامنه ارتباط شما چه میزان باشد؟ چه افرادی باید در کسب‌وکار شما فعالیت کنند؟ چه شرکت‌ها و کسب‌وکارهای دیگری در تعامل با کسب‌وکار شما هستند؟ اگر مسئولیت صد درصد رویدادهای محیط کار را بپذیرید، آن‌وقت رهبر گونه عمل می‌کنید و نه تنها منزوی نمی‌شوید؛ بلکه از موضع اقتدار به برقراری ارتباط با افراد مختلف می‌پردازید.

پاسخ یا واکنش؟ مسئله این است !

قبل از توضیح مطلب باید معنای پاسخ و واکنش را بررسی کنیم: واکنش به بازخورد منفعلانه و مرعوبانه گفته می‌شود؛ درحالی‌که پاسخ نوعی بازخورد فعالانه و مقتدرانه است (هرچند در ظاهر عقب‌نشینی باشد).

ما برای رونق کسب‌وکار باید ارتباطات مختلف را با افراد مرتبط تجربه کنیم و دیگران باید به ما کمک کنند تا کسب‌وکار ما رشد کنند. همچنین شرایط اقتصادی کشور و بحران‌های جهانی هم در رونق کسب‌وکار ما بی‌تأثیر نیستند.

معمولاً دیگران و همچنین شرایط محیط در کنترل شما نیستند و ما نمی‌توانید آن‌ها را پیش‌بینی کنید؛ اما می‌توانید با اتخاذ پاسخ یا بازخورد فعالانه، مسئولیت صد درصد کسب‌وکار خود را به عهده بگیرید و از تهدیدها برای خود فرصت بسازید.

اگر چنین قدرتی نداشته باشید، مجبور هستید مواضع منفعلانه داشته باشید و همیشه مرعوب محیط و شرایط خواهید بود و هر کس به شرایط و محیط اعتماد کند، قطعاً شکست می‌خورد. لذا خودمحوری این امتیاز را به شما می‌دهد تا پاسخ مقتدرانه داشته باشید و کشتی کسب‌وکار خود را در طوفان‌های مختلف هدایت کنید.

تنهایی در مسیر درست نباید شما را بترساند

علی‌القاعده همه از خودمحوری مثبت شما خوشحال نیستند و ممکن است برخی در راستای مخالفت با شما و کسب‌وکارتان همراهی نکنند. مشکلی نیست. نگران این قضیه نباشید. یک همراه باوفا بهتر از هزاران همراه مکار است. اگر به صدای ندای درون گوش می‌دهید و به خدا توکل کردید و در این مسیر حرکت کردید، اصلاً نگران نباشید و مواظب باشید تنهایی و کم بودن دوستان شما را نترساند. اگر استقامت داشته باشید، کسب‌وکار خود را به یک برند مطرح ملی و حتی جهانی تبدیل خواهید کرد.

خودمحوری در کسب و کار احساس منفی ایجاد می‌کند

چهارمین باور اشتباه: خودمحوری احساس منفی ایجاد می‌کند

یکی دیگر از باورهای غلط درباره خودمحوری در کسب و کار این است که خودمحوری احساس منفی ایجاد می‌کند. این قضیه حتی در خودمحوری منفی هم چندان صدق نمی‌کند (چه برسد به خودمحوری مثبت) و اگر خودمحوری به شکل شایسته اجرا شود، والاترین و بهترین احساس‌ها را برای صاحب خود به ارمغان می‌آورد.

خودمحوری، یعنی احساس رهبر بودن در کسب وکار

ماهیت خودمحوری چیزی جز یک احساس والا نیست و آن هم احساس رهبری در کسب و کار است. وقتی شما احساس رهبری در کسب و کار دارید، مسئولیت صددرصد همه چیز را بر عهده می گیرید و معتقدید تمام اتفاقات مثبت و منفی مستقیما به شما و عملکردتان برمی گردد.

وقتی چنین نگاهی داشتید، جهان هستی این نگاه شما را دریافت می کند و به مسئولیت پذیری شما پاسخ می دهد و شرایطی را در مقابل شما قرار می دهد که اهداف شغلی شما محقق شود.

خودآگاهی، کلید اصلی در خودمحوری در کسب‌ و کار

این‌که شما یک لحظه احساس خودمحوری و رهبری در کسب‌وکار را داشته باشید چندان مناسب نیست و خیلی به کمک شما نمی‌آید. شما باید هرلحظه این احساس را در خودتان مرور کنید و لحظه‌لحظه کسب‌وکار خودتان را با چنین احساسی مدیریت کنید. اگر دچار غفلت شوید و خودآگاهی را در این مسیر از دست بدهید، نمی‌توانید در هرلحظه مسئولیت صد درصد همه‌چیز را در محیط کار بر عهده بگیرید و درنتیجه اتفاقات عالی برای شما رقم نخواهد خورد.

عوامل پایداری احساس مثبت در مسیر خودمحوری مطلوب

متأسفانه محیط ما و همچنین خیلی از افرادی که اطراف ما هستند، چندان تمایلی به خودمحوری ما ندارند و اساساً محیط این احساس را القاء می‌کند که شما مرعوب محیط، حکومت‌ها، افراد و … هستید. و حتی اگر شما چند روزی هم حال و هوای خودمحوری داشته باشید، اگر نتوانید از احساس خود مراقبت کنید، باز به همان حالت سابق بر می‌گردید و اساساً اتفاقاتی که باید خلق کنید از دست می‌دهید. برای این منظور باید سپرهای لازم ذهنی را برای خودتان فراهم کنید. در ادامه با برخی از این سپرها آشنا خواهیم شد:

الف. مطالعه کتاب؛ سعی کنید کتاب‌هایی با موضوع رهبری خود و خودمحوری از نویسندگان مطرح و موفق مطالعه کنید. مطالعه روزانه کتاب مسیر عصبی جدید را در ذهن شما ایجاد می‌کند و شما به‌مرورزمان، به‌صورت خودکار در زمان‌های مختلف چنین احساسی را از خودتان بروز می‌دهید.

ب. شنیدن فایل‌های صوتی؛ فایل‌های صوتی بهترین خنثی‌کننده حرف‌های منفی افراد منفی نگر است. ما از صبح تا شب با افکار منفی و حرف‌های منفی افراد و رسانه‌ها مواجه هستیم و شنیدن مداوم فایل‌های صوتی اثرات منفی این حرف‌ها را خنثی می‌کند. سعی کنید فایل‌های صوتی افرادی را بشنوید که آرزوهای شما برای آن‌ها خاطره باشد. بدین ترتیب شما این فرصت را خواهید داشت که از مسیر آن‌ها الگو بگیرید (هرچند درنهایت به ندای درونی خودتان توجه می‌کنید) و به خلق اهداف و دستاوردها بپردازید.

پ. شرکت در سمینارهای مختلف؛ شرکت در سمینارهای مختلف این امکان را به شما می‌دهد که افراد مختلف با روحیه خودمحوری را ببینید و یک فرا ذهن تشکیل دهید. جدای از این مسئله شرکت در سمینارها (به‌خصوص سمینارهای خارج از شهر خودتان) به شما کمک می‌کند تا عادت‌های خود را بشکنید و عادت‌های جدید موفقیت‌آمیز در خودتان ایجاد کنید.

ت. ارتباط با دوستان هم‌فکر و هم مسیر؛ ازآنجاکه عمده افراد خانواده و … ممکن است خودمحوری و بلندپروازی شما را نادیده بگیرند و یا حتی مسخره کنند، لازم است شما با افراد همفکر خود (حتی اگر رقیبان شما باشند یا در حوزه‌های کاری دیگری فعالیت داشته باشند) جلسه برگزار کنید. ارتباط با دوستان همفکر مزایایی دارد؛ مثلاً شما می‌توانید:

الف. به‌راحتی و بدون ترس اهداف و آرمان‌های خود را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

ب. از تشویق و حمایت آن‌ها برخوردار شوید.

پ. در صورت بروز چالش‌ها و مسائل مختلف از آن‌ها کمک بگیرید و در جهت رفع چالش‌ها تلاش کنید.

ت. یک فرا ذهن تشکیل دهید و زمانی که در بهترین احساس هستید، اطلاعات ذهنی دوستان خود را در ذهن خودتان دانلود کنید. دراین‌باره مقاله مجزایی خواهیم نوشت.

خودمحوری محاسبات مالی کسب‌ و کار را به هم می‌زند

پنجمین باور اشتباه: خودمحوری محاسبات مالی کسب‌ و کار را به هم می‌زند

یکی دیگر از افسانه‌های خودمحوری در کسب و کار این است که افراد خودمحور به نظر حسابداران گوش نمی‌دهند و صرفا بر اساس استبداد رأی عمل می‌کنند. در بخش‌های بالاتر به این مسئله اشاره شد که در خودمحوری مثبت تمام جوانب سنجیده می‌شود و بر اساس آن به ندای درونی عمل می‌شود. درباره محاسبات مالی هم دقیقا چنین مسئله‌ای صادق است و انجام دقیق محاسبات مالی مقدمه لازم برای اقدام بر اساس ندای درونی است.

با وجودی که در گذشته محاسبات مالی به صورت سنتی و یا حداکثر توسط حسابداران صورت می‌گرفت؛ امروزه با روی‌کار آمدن نرم‌افزارهای حسابداری این امکان فراهم‌شده که صاحبان کسب‌وکار هم محاسبات مالی خود را سریع و با کمترین میزان خطاپذیری انجام‌دهند و هم در هزینه‌های خود صرفه‌جویی کنند.

نرم‌افزار حسابداری محک، یکی از بهترین ابزارها برای دقت در محاسبات مالی است.

اگر صاحب کسب‌وکار کوچک و یا متوسط هستید و علاقه‌مندید روحیه خودمحوری داشته‌باشید، پیشنهاد ما به شما استفاده از نرم‌افزار حسابداری محک می‌باشد. نرم‌افزار حسابداری محک به شما این امکان را می‌دهد که:

  • با اندکی وقت‌گذاشتن تسلط کافی به نرم‌افزار پیدا کنید و لازم نباشد زمان زیادی برای یادگیری محاسبات مالی صرف‌کنید.
  • در مقایسه با محاسبات مالی سنتی در زمان خود صرفه‌جویی کنید.
  • در مقایسه با استخدام فرد یا افرادی برای انجام امور حسابداری در هزینه‌های خود صرفه‌جویی کنید.
  • با استفاده از افزونه‌های کاربردی محک، اقدامات خوب دیگری در راستای محاسبات مالی خود رقم بزنید؛ مثلا:
    • با استفاده از افزونه تحلیلگر محک گزارش‌های زیبا و کاربردی از عملکرد کسب‌وکار خود (به صورت نموداری) تهیه‌کنید. این مسئله در رصدکردن اهداف شغلی بسیار مهم و کاربردی است.
    • با استفاده از افزونه سیستم‌پروژه‌های محک چند پروژه کاری را به‌صورت همزمان دنبال کنید و هزینه‌ها و درآمدهای هرکدام را به‌صورت مجزا گزارش‌گیری نمایید.
    • با استفاده از افزونه حقوق و دستمزد محک فیش حقوقی کارمندانتان را با کمترین خطای محاسباتی و با درنظرگرفتن همه عوامل دخیل در تعیین حقوق انجام‌دهید.
    • با استفاده از افزونه چندارزی محک تبادلات بین‌المللی خود را متناسب با ارز کشور مقصد (و یا دلار) مدیریت کنید.
    • با استفاده از افزونه سفارش‌گیر محک همراه خوبی برای ویزیتورهای خودتان تهیه‌کنید و پخش مویرگی محصولات خود را به‌راحتی انجام‌دهید.
    • با استفاده از افزونه کلاینت شبکه محک چندین سیستم را به یک نرم‌افزار حسابداری متصل کنید و با تفکیک بخش‌های مختلف از هم مانند فروش، صندوق، مدیریت و … امور مالی خودتان را منظم‌کنید.

نرم‌افزار حسابداری محک در چهار سری فروشگاهی، شرکتی، تولیدی و صنفی ارائه می‌شود. برای آشنایی بیشتر با هر کدام از سری‌ نرم‌افزارهای حسابداری محک می‌توانید به آدرس زیر مراجعه‌ کنید.

خودمحوری در کسب و کار، گامی بلند برای موفقیت در تجارت

خودمحوری در کسب و کار مثبت، کلید طلایی موفقیت در کسب‌وکار است. توجه به ندای درون و توکل به خدا و حرکت در مسیر ندای درون، تضمین‌کننده موفقیت کسب‌وکار شما خواهد بود. انتقادات و پیشنهادات شما راهگشای ما برای تولید محتواهای بهتر و غنی‌تر خواهد بود. گروه نرم افزاری محک بهترین‌ها را برای شما آرزومند است. 

برای دریافت جدید ترین مقالات، ایمیل خود را وارد کنید:

با نشر این محتوا، جامعه وبلاگ محک را گسترش دهید

محمد حسین دهقانی
محمد حسین دهقانی
آمده ام تا زندگی کنم
مراحل راه اندازی فروشگاه آنلاین

مراحل راه اندازی فروشگاه آنلاین

زمان مطالعه این مقاله: 6 دقیقه اینترنت یکی از بزرگترین انقلاب‌های دنیای امروز است که تاثیر گسترده‌ای بر زندگی، کار و تجارت انسان‌ها داشته. امروزه بسیاری از افراد، از اینترنت برای خرید و فروش محصولات و خدمات استفاده می‌کنند و این روند رو به افزایش است.

اطلاعات بیشتر
لیست مواد غذایی سوپرمارکت

لیست مواد غذایی سوپرمارکت

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه لیست مواد غذایی سوپرمارکت یکی از موضوعات مهم در حوزه تغذیه است؛ این لیست به افراد کمک می‌کند تا با دقت بهتری مواد غذایی خود را انتخاب کنند. لیست مواد غذایی سوپرمارکت، علاوه بر اینکه شامل اطلاعات مرتبط با نوع

اطلاعات بیشتر
بخش بندی بازار (Market Segmentation) چیست؟ انواع، مزایا و مراحل

بخش بندی بازار (Market Segmentation) چیست؟ انواع، مزایا و مراحل

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه بخش بندی بازار یا همان تقسیم بندی بازار (Market Segmentation) یکی از فعالیت‌های حیاتی در بازاریابی است که به تأثیرگذاری بیشتر کمپین‌های بازاریابی کمک می‌کند. با بخش بندی بازار، می‌توانید مشتریان هدف را دسته‌بندی کنید و استراتژی‌های فروش، بازاریابی و

اطلاعات بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

جستجو

مشاهده رایگان دمو نرم افزارحسابداری