جستجو
Close this search box.

10 راهکار برای حفظ و ارتقاء نشاط کاری

نوشته شده توسط محمد حسین دهقانی
زمان مطالعه این مقاله: 20 دقیقه

نشاط کاری مقوله بسیار مهمی برای صاحبان کسب‌وکار محسوب می‌شود. اگر شما هم صاحب کسب‌وکار هستید، نشاط کاری هم برای شخص شما بسیار راهبردی و کلیدی است و هم برای همکارانتان. خیلی از صاحبان شغل صرفاً به خاطر پول درآوردن خود را مجبور به کار کردن می‌کنند و هیچ لذتی از فعالیت خود نمی‌برند و تمام مسیر شغلی برای آن‌ها سفر تنگدستی است. یک سفر تنگدستی مادام‌العمر!

فهرست مطالب

در این مقاله ده راهکار مفید و ساده برای حفظ و ارتقاء نشاط کاری در محیط کار بیان می‌شود که استفاده از آن می‌تواند فضایی شاداب را هم برای شما (به‌عنوان صاحب کسب‌وکار) و هم برای همکارانتان رقم بزند. پس تا انتهای مقاله با ما همراه باشید و مطالعه این مقاله را از دست ندهید.

روحیه آموزش‌پذیری - نشاط کاری

روحیه آموزش‌پذیری داشته‌ باشید

همه ما انسان‌ها مرتباً در حال تغییر هستیم و تغییر برای ما اجتناب‌ناپذیر است؛ اما رشد و تغییر مثبت (و نه تغییر منفی) می‌تواند برای ما یک انتخاب باشد. اگر هرکدام از ما قدمی در راستای رشد و تعالی برداشتیم (چه شخصی و چه شغلی) به تغییر مثبت آری گفتیم و اگر چنین انتخابی نداشتیم، بالاجبار به سمت تغییر منفی و انحطاط پیش خواهیم رفت.

معمولاً فرسودگی شغلی رابطه مستقیمی با تغییر منفی دارد. گیاه وجود شما یا رشد می‌کند و یا پژمرده می‌شود. اگر به گیاه شخصیت شما آفتاب دانش نتابد، لاجرم پژمرده و فرسوده می‌شود. لذا برای جلوگیری از فرسودگی شغلی و همچنین حفظ و ارتقاء نشاط کاری باید مرتباً تغییر مثبت داشته باشیم و تغییر مثبت از رهگذر آموزش‌ها حاصل می‌شود. پس برای این‌که نشاط کاری داشته باشید، اولین قدم این است که روحیه آموزش پذیری داشته باشید.

اگر بخواهیم روحیه آموزش پذیری را تعریف کنیم، می‌توانیم آن را در دو کلمه خلاصه کنیم: روحیه دریافت اطلاعات و روحیه تغییرپذیری.

الف. روحیه دریافت اطلاعات. روحیه دریافت اطلاعات یعنی بتوانید دانش جدید و کاربردی را در راستای توسعه فردی و شغلی کسب کنید و آن را در بانک دانش خود ذخیره کنید. خیلی‌ها پس‌ازاین که سال‌های زیادی از عمرشان می‌گذرد، دیگر تمایلی برای دریافت اطلاعات ندارند و نمی‌توانند چیزهای جدیدی یاد بگیرند. لذا در محیط کار دچار روزمرگی می‌شوند و به‌جای نشاط کاری فرسودگی شغلی پیدا می‌کنند.

ب. روحیه تغییرپذیری. روحیه تغییرپذیری یعنی توانایی به‌کارگیری دانش دریافت شده در راستای بهبود زندگی فردی و شغلی. باید بدانیم که هر دانشی قدرت نیست؛ بلکه دانشی قدرت است که به‌کار گرفته شود و الا اگر شما بخواهید صرفاً دانشی را به دست بیاورید و هیچ استفاده‌ای از آن نداشته باشید، فایده چندانی از دانش آموخته‌شده به‌دست نخواهید آورد. خلاصه برای این‌که چیزهایی در زندگی ما تغییر کند، باید یک سری چیزها را در زندگی خود تغییر دهیم.

حماقت یعنی انجام کارهای همیشگی و انتظار داشتن نتایج متفاوت

خبر بد این جا است! اگر ما نتوانیم اطلاعات دریافت شده را به‌کار بگیریم، ناخودآگاه تفکر «عالم بدون عمل» در ذهن ما نقش می‌بندد و همین تفکر به ما این باور را القاء می‌کند که «مطالعه چه فایده دارد؟ وقتی عمل نمی‌کنی مطالعه نکنی بهتر است»! و همین مسئله باز منجر به روزمرگی و دوری از نشاط کاری می‌گردد.

برای اینکه بدانیم میزان آموزش پذیری ما چه قدر است، می‌توانیم از دستور زیر استفاده کنیم:

میزان تغییرپذیری (0 تا 10) × میزان دریافت اطلاعات (0 تا 10) = روحیه آموزش‌پذیری

اگر عدد به‌دست‌آمده کمتر از 50 باشد، یعنی روحیه آموزش پذیری شما پایین است و شما در معرض روزمرگی قرار دارید. لذا باید فکری به حال آموزش پذیری خود داشته باشید و آن را ارتقاء دهید. برای ارتقاء روحیه آموزش پذیری می‌توانید از سیستم یکپارچه آموزش پذیری استفاده کنید.

سیستم یکپارچه سازی آموزش پذیری

در ادامه با یک سیستم چهارضلعی برای افزایش روحیه آموزش پذیری آشنا خواهیم‌شد:

الف.کتاب‌ها؛ اولین ضلع سیستم یکپارچه آموزش پذیری کتاب‌ها هستند. مطالعه کتاب در حوزه کاری شما کمک می‌کند تا روحیه دریافت اطلاعات در شما افزایش پیدا کند. بهترین روش برای مطالعه کتاب این است به‌جای مطالعه یک روز در هفته، هر روز مطالعه کنید. ممکن است به دلیل مشغله‌های مختلف نتوانید وقت خاصی برای مطالعه کتاب مشخص کنید. اصلاً مهم نیست! شما می‌توانید در ماشین، کنار رخت خواب، در توالت و … کتاب بگذارید و هنگام خواب، قبل رانندگی، هنگام قضای حاجت (!!!!) و هرزمانی که زمان پِرت شما محسوب می‌شود مطالعه کنید. (حتی چند جمله!) همین‌که شما با کتاب مأنوس باشید، به‌مرور روحیه دریافت اطلاعات در شما تقویت می‌شود.

شما می‌توانید هم کتاب کاغذی داشته باشید و هم از کتاب‌های الکترونیک استفاده کنید؛ هرچند استفاده از کتاب‌های کاغذی ترجیحاتی دارد و همین‌که یک کتاب کاغذی همراه شما باشد، این امتیاز را خواهید داشت که از انرژی مثبت کتاب برخوردار شوید و استفاده مفید از آن داشته باشید. 

ب. فایل‌های صوتی؛ فایل‌های صوتی و تصویری، ضلع دیگر سیستم یک پارچه آموزش پذیری را تشکیل می‌دهند. شما می‌توانید هنگام رانندگی، هنگام ورزش کردن، هنگام استراحت بین کار، هنگام انجام خرید و هر خلاصه هر زمان که می‌توانید از هندزفری استفاده کنید، به فایل‌های صوتی گوش دهید و از مزایای آن برخوردار شوید. فایل‌های صوتی مسیر عصبی متفاوتی نسبت به مطالعه کتاب در مغز شما ایجاد می‌کند؛ لذا سعی کنید به‌صورت روزانه از آموزش‌های صوتی استفاده کنید (و لو چند دقیقه).

آموزش‌های صوتی جدای از این‌که به افزایش روحیه دریافت اطلاعات شما کمک می‌کند، کارکرد دیگری هم دارد. متأسفانه در دنیای امروز ما توسط آدم‌های منفی نگر و رسانه‌ها بمباران می‌شویم و مرتباً خبرها و گزاره‌های منفی دریافت می‌کنیم. خاصیت فایل‌های صوتی این است که اثر منفی صحبت‌ها و اخبار را خنثی می‌کند و شما راحت‌تر می‌توانید مثبت فکر کنید.

یکی از مهم‌ترین دلایل فرسودگی شغلی و عدم نشاط این است که ما توسط افکار منفی احاطه شدیم و نتوانستیم افکار منفی را خنثی کنیم؛ درنتیجه افکار منفی در ما تجمع پیداکرده و انرژی منفی بر ما غلبه کرده است. شنیدن مستمر فایل‌های صوتی مثبت (چه در حوزه فردی و چه در حوزه شغلی) جلوی این مسئله را می‌گیرد و به‌مرور غلبه انرژی منفی را در شما خنثی می‌کند.

پ. سمینارها و رویدادها؛ ضلع سوم سیستم یکپارچه آموزش پذیری سمینارها و رویدادها هست. رویدادها (به‌خصوص رویدادهای خارج از شهر) از چند جهت حائز اهمیت هستند:

الف. وقتی شما برای شرکت در یک سمینار از شهر خود خارج می‌شوید، عادت‌های روزانه شما به هم می‌خورد. همین مسئله فرصت بسیار مناسبی فراهم می‌کند که شما آماده تغییرپذیری شوید. یعنی احتمال بیشتری وجود دارد که اطلاعاتی که در سمینار دریافت کردید، در شخصیت شما عملیاتی شود.

ب. هنگامی‌که در سمینار حاضر می‌شوید، مجبورید به حرف‌های سخنران گوش دهید. (البته اگر موبایل همراهتان نباشد) همین مسئله مزیت خوبی نسبت به فایل‌های صوتی هست. چون وقتی به فایل‌های صوتی گوش می‌دهید، در بیشتر مواقع (به‌خصوص اوایل کار) تمرکز کافی ندارید؛ ولی وقتی در سمینار هستید (با توجه به پول و زمانی که صرف کردید) فرصت بهتری خواهید داشت که تمرکز کنید و تمرکز مقدمه مهمی برای دریافت اطلاعات محسوب می‌شود.

پ. سمینارها نسبت به کتاب و فایل‌های صوتی معمولاً گران‌تر هستند و نیازمند صرف وقت هستند. وقتی شما به مرتبه‌ای از ایثار می‌رسید که برای رشد خود پول و وقت هزینه کنید، همین مسئله فرکانسی به ذهن شما ارسال می‌کند که آمادگی شما را برای دریافت اطلاعات و همچنین تغییرپذیری افزایش می‌دهد.

ت. وقتی شما در کنار افرادی مثل خودتان (که حاضر شدند برای رشد شخصی و کاری خود زمان و پول هزینه کنند) قرار می‌گیرید، بین شما و آن‌ها واقعیتی به نام فرا ذهن (Master Mind) تشکیل می‌شود. فرا ذهن، حقیقتی است که حاصل اجتماع تمام ذهن‌های موجود در سمینار است. نقطه مثبت اینجا است که وقتی شما احساس خوبی دارید و در جلسه هستید، به‌صورت ناخودآگاه اطلاعات فرا ذهن را در ذهن خود دانلود می‌کنید. فقط کافی است افرادی در سمینار باشند که از روحیه آموزش پذیری بالایی برخوردار باشند. همین مسئله موجب می‌شود تا شما هم به‌صورت ناخودآگاه به دریافت اطلاعات و تغییرپذیری علاقه‌مند شوید و مسیر آموزش پذیری برای شما هموارتر شود.

نکته. اگر شما به همراه کارمندانتان در سمینارها و رویدادها حاضر شوید، با توجه به فوایدی که گفته شد، به‌احتمال زیاد در مدت بسیار کوتاهی جهش بسیار بزرگی در نشاط کاری خود و همکاران مشاهده خواهید کرد که حاصل این مسئله جهش واقعی در کسب‌وکار شما خواهد بود.

نکته. درست است که سمینارها اثر بسیار زیادی در نشاط کاری دارند؛ اما مواظب باشید به خاطر شرکت در سمینار از شغل خود اخراج نشوید. سعی کنید در سمینارهای آخر هفته شرکت کنید یا اگر لازم است چند روزی برای شرکت در یک رویداد به شهر دیگر سفر کنید، به‌صورت قانونی مرخصی بگیرید؛ چون اگر رفتاری غیرقانونی داشته باشید، اثر مثبت شرکت در سمینار خنثی می‌شود و شما مرتباً احساس عذاب وجدان خواهید داشت.

ت. ارتباط با افراد آموزش پذیر؛ یکی دیگر از راه‌های مطلوب برای افزایش روحیه آموزش پذیری پیدا کردن دوستان آموزش پذیر هست.

درآمد شما میانگین درآمد 5 نفری هست که بیشترین معاشرت را با آن‌ها دارید.

دوستی و معاشرت با افراد آموزش پذیر، خودبه‌خود روحیه دریافت اطلاعات و همچنین روحیه تغییرپذیری را در شما تقویت می‌کند. لازم نیست حتماً با دوستانتان قرار علمی داشته باشید و بحث علمی کنید. همین‌که با آن‌ها تفریح کنید و لحظاتی را با آن‌ها سپری کنید، برای شما کافی است می‌تواند فوق‌العاده تأثیرگذار باشد.

ممکن است چنین افرادی فعلاً پیرامون شما نباشند. مشکلی نیست! شما می‌توانید صفحه اینستاگرام افراد آموزش پذیر را داشته باشید و مرتباً استوری ها و پست‌های آن‌ها را دنبال کنید. دنبال کردن چنین اشخاصی به شما فرصت می‌دهد تا به‌صورت روزانه با آن‌ها همراه شوید و همین مسئله کاملاً تدریجی و ناخودآگاه روحیه آموزش پذیری را در شما تقویت می‌کند.

افزایش آموزش‌پذیری = تغییر مثبت = افزایش نشاط کاری

نشاط کاری

تمرکز روی «چگونه‌ها» ممنوع !

یکی دیگر از عواملی که جلوی نشاط کاری را می‌گیرد، تمرکز روی چگونگی خلق اهداف شغلی است. با توجه به شرایط اقتصادی، قیمت دلار، تحریم‌ها و … اهداف شغلی برای خیلی‌ها نشدنی به نظر می‌رسد (تازه اگر هدف شغلی داشته باشند)؛ به این دلیل که احساس می‌کنند همه‌چیز غیرقابل تشخیص است و معلوم نیست چه اتفاقی در آینده رخ می‌دهد؟ به‌عبارت‌دیگر آن‌ها نمی‌دانند چگونه و با چه روشی اهداف خود را خلق کنند. همین مسئله باعث کاهش نشاط شغلی و حرکت به سمت فرسودگی خواهد شد. برای توضیح این مسئله لازم است ابتدا مفهوم تعادل چیستی و چگونگی را توضیح دهیم.

تعادل چیستی و چگونگی

برای توضیح تعادل چیستی و چگونگی از یک مثال استفاده می‌کنیم. فرض کنید شما قرار است از تهران به مشهد سفر کنید. توجه شما به مشهد و سفر کردن به این شهر، چیستی ماجرا است و کارهایی که برای سفر به مشهد باید انجام دهید (خرید بلیط، رزرو هتل، مرخصی و …) چگونگی ماجرا را تشکیل می‌دهد.

این قضیه درباره اهداف شغلی هم صادق است. فرض کنید می خواهید میزان فروش محصول یا خدمات خود را افزایش دهید و به فروش هزار محصول در ماه برسید. فروش هزار محصول در ماه چیستی ماجرا است و روش هایی که برای رسیدن به فروش هزارتایی استفاده می‌کنید (بازاریابی، افزایش کیفیت محصول و …) چگونگی ماجرا را شکل می‌دهند.

معمولا ما چه در مثال اول و چه در مثال دوم، بیشتر روی چگونگی تمرکز می کنیم و خیلی به چیستی مسئله کاری نداریم؛ در صورتی که واقعیت قضیه باید کاملا بر عکس باشد.

دانشمندان موفقیت با استدلال های علمی ثابت کرده اند که تعادل چیستی و چگونگی 90 به 10 است؛ یعنی 90 درصد تمرکز شما باید روی چیستی ماجرا باشد و حداکثر 10 درصد تمرکز شما باید روی چگونگی باشد. یعنی در مثال سفر به مشهد 90 درصد تمرکز شما باید هدف شما از سفر به مشهد باشد (زیارت، تفریح، کار و …) و تنها 10 درصد از تمرکز شما به چگونگی سفر به مشهد و احتیاجات سفر باشد.

ظاهر مسئله قدری غیرمنطقی به نظر می رسد؛ اما واقعی و کاملا علمی است. برای توضیح علمی مسئله دو مقدمه باید ارائه شود:

الف. تلاش ذهنی. تلاش دو گونه است: یا تلاش جسمی است و یا تلاش ذهنی است. قدرت تلاش ذهنی بسیار بیشتر از تلاش جسمی است. چون جهان هستی از انرژی تشکیل شده است و مغز ما فرستنده و گیرنده انرژی است و اگر ما در زمان مشخصی (حدود 70 ثانیه) روی داشتن چیزی تمرکز کنیم و هنگام تمرکز احساس خوبی داشته باشیم، بین ما و آن چیز مسیر انرژی پایدار تشکیل می‌شود؛ به گونه‌ای که 14 ثانیه تلاش ذهنی (از 70 ثانیه) چیزی معادل 2000 ساعت تلاش جسمی ارزش دارد.

وقتی بین ما و یک چیز مسیر انرژی پایدار شکل می‌گیرد، جهان هستی به کمک شما می آید و تمام مقدمات لازم را فراهم می کند تا چیزی که روی آن تمرکز کردید وارد زندگی شما شود. جهان هستی برای ورود اهداف به زندگی شما سازوکارهایی در نظر می گیرد که شما نسبت به خیلی از آن ها اطلاعی ندارید. لذا همین که روی اهداف خود تمرکز کنید و توجهی به چگونگی خلق هدف نداشته باشید، جهان هستی آزاد خواهد بود و متناسب با احساس شما سریع ترین و بهترین روش را برای خلق هدف مقابل شما قرار می دهد. شما فقط کافی است به وظیفه فعلی خود توجه کنید. بقیه مسئله خود به خود حل و فصل می‌شود.

ب. رادار زندگی. اگر زندگی را به آسمان تشبیه کنیم، واقعیت های مشهود زندگی (یعنی چیزهایی که همین الان می توانید درباره زندگی خود مشاهده و احساس کنید) در حکم رادار برج مراقبت هستند. رادار برج مراقبت در هر شهری معمولا محدوده خاصی از آسمان را نشان می دهد و بخش عظیمی از آسمان در رادار دیده نمی شود

وقتی شما از تلاش ذهنی استفاده می کنید، واقعیت ها در بیرون از رادار زندگی شروع به تغییر و تحول می‌کنند؛ هر چند این واقعیت ها در رادار زندگی شما دیده نمی شوند. مشکلی نیست! چون به امید خدا در زمان بسیار کوتاهی وارد زندگی شما خواهد شد. لذا اگر نگرش ها و اتفاقات مثبت زندگی به درستی شکل بگیرد و رقم بخورد، واقعیت های موجود زندگی چندان تأثیرگذار نیستند.

قاعده بالا در محیط کسب و کار هم دقیقا صادق است. وقتی شما از تلاش ذهنی برای ارتقاء کسب و کار خود استفاده می کنید، در بیرون از رادار اتفاقات بزرگی در حال رخ دادن در جهت خلق اهداف شغلی شما است (هر چند در رادار فعلا چیزی مشاهده نمی شود).

***

با توضیحات ارائه شده ثابت می‌شود که بیشتر تمرکز شما باید روی چیستی اهداف باشد نه چگونگی. وقتی چنین قاعده‌ای را در محیط کسب‌وکار خود به کار می‌گیرید، دیگر نگران چگونگی خلق اهداف خود نیستید و معتقدید خداوند و جهان هستی به شما کمک می‌کنند تا اهداف شغلی شما در بهترین زمان و مکان محقق شود. در چنین حالتی دیگر استرس نخواهید داشت و در نتیجه از نشاط کاری بسیار بیشتری برخوردار خواهید بود.

هر چند رادارهای امروزی پیشرفته هستند و امکان مشاهده تمام آسمان وجود دارد. بهتر است به اصل مثال توجه کنیم!!!

از افراد خبره یاد بگیرید

سومین راهکار برای افزایش نشاط کاری، استفاده از تجربیات افراد خبره است. اگر شما بدون توجه به تجربیات دیگران حرکت کنید، شاید موفق باشید؛ برای این‌که باتجربه شوید، ممکن است به‌صورت مقطعی شکست‌هایی را تجربه کنید. اما اگر از تجربیات دیگران استفاده کنید، دیگر نیازی به تجربه کردن مجدد ندارید و سریع‌تر به مقصد می‌رسید. همین مسئله باعث می‌شود از حال خوش برخوردار باشید.

یکی از مسائل مهم در یادگیری، تشخیص فرد خبره است. مهم است که شما به چه کسی گوش می‌دهید و از چه کسی یاد می‌گیرید.

اساتید موفقیت معتقدند بهترین فردی که می‌توانید از او یاد بگیرید و به تجربیاتش اعتماد کنید، کسی است که دو ویژگی در شخصیت خود داشته باشد:

الف. اهداف شغلی که شما ترسیم کرده‌اید را او محقق کرده باشد. اگر به کسی گوش بدهید که اهدافی که می‌خواهید به آن برسید را ندارد و آرزوهای شما برای او هم صرفاً در حد آرزو است، احتمالاً تجربیات درستی دریافت نخواهید کرد و مسیر خلق اهداف کوتاه‌تر نخواهد شد.

به کسی گوش دهید که آرزوهای شما برای او خاطره است.

ب. جایگاهی که فعلاً در آن هستید را قبلاً تجربه کرده باشد. اگر به فردی گوش دهید که گذشته‌اش مشابه شما نیست، تجربیات او فایده خیلی زیادی برای شما نخواهد داشت؛ چون نقطه اشتراکی بین شما و او نیست.

فرض کنید شما در حال حاضر هیچ سرمایه‌ای برای ارتقاء کسب‌وکار خود ندارید. در چنین حالتی اگر به حرف‌های کسی گوش دهید که برای شروع کسب‌وکارش از سرمایه چندمیلیاردی استفاده کرده است، به‌احتمال‌زیاد توصیه‌های او چندان برای شما مفید نخواهد بود. چون شرایطی که او کسب‌وکارش را راه انداخته با شما کاملاً متفاوت است و تجربیات او چندان به‌کار شما نخواهد آمد (هرچند به‌صورت کلی خالی از فایده نیست).

در نهایت به خودتان گوش دهید

درست است که باید از تجربیات دیگران استفاده کرد و دیگرانی که باید از آن‌ها یاد بگیرید باید چیزهایی که می‌خواهید کسب کنید را داشته باشند و قبلاً هم در جایگاه شما بوده باشند؛ اما فصل الخطاب در تعیین وظیفه ندای درونی شما است که نقشه راه اصلی را به شما نشان می‌دهد. به‌عبارت‌دیگر شما پس از مشورت گرفتن از دیگران، درنهایت باید به خودتان گوش بدهید. درباره ندای درونی در بخش پنجم بیشتر توضیح خواهیم داد.

روی چیزهایی که دوست ندارید، تمرکز نکنید

یکی از سرفصل‌هایی که مانع نشاط کاری می‌شود، تمرکز به چیزهایی است که دوست ندارید. در محیط کار ممکن است اتفاقات زیر برای شما ناخوشایند باشد:

  • بی انضباطی همکاران
  • ورشکستگی
  • برگشت‌خوردن چک ها
  • کاهش فروش
  • افزایش قیمت دلار
  • تحریم‌ها
  • پیشی‌گرفتن رقیبان
  • و …

اگر شما به‌صورت بی‌وقفه بر روی چیزهایی که دوست ندارید تمرکز کنید، طبق قانون تلاش ذهنی به جهان هستی دستور می‌دهید که تمرکز شما را به تجربه کاری تبدیل کند و ازقضا این اتفاقات برای شما محقق می‌شود. لذا باید بسیار مراقب باشید که بر روی چیزهایی که نمی‌خواهید، تمرکز نکنید.

توجه کنید؛ ولی تمرکز نکنید

اولین قدم برای شناخت علاقه ها، شناختن چیزهایی است که دوستشان نداریم.

تمرکز نکردن روی چیزهایی که دوست نداریم به معنای توجه نکردن به آن‌ها نیست. ما در دنیای تضادها زندگی می‌کنیم و زیبایی تضادها در این است که به ما کمک می‌کند دوست‌داشتنی‌های خودمان را به‌صورت شفاف مشخص کنیم و سپس روی آن‌ها تمرکز کنیم.

برای این‌که تبیین مسئله بهتر صورت گیرد از یک مثال استفاده می‌کنیم: فرض کنید به یک مهمانی دعوت‌شده‌اید و برای شام یک میز سلف‌سرویس با غذاهای متنوع قرار داده‌شده است و شما می‌توانید هر غذایی را امتحان کنید. شما پس از تست کردن یک غذا به این نتیجه می‌رسید که آن را دوست ندارید و بهتر است غذای دیگری را امتحان کنید. در چنین حالتی هیچ‌کس شما را مجبور نمی‌کند وقتی تشخیص دادید فلان غذا را دوست ندارید حتماً یک بشقاب از آن را بخورید!!!! همین‌که تشخیص دادید علاقه‌ای به آن غذا ندارید، توجهتان را از آن برمی‌دارید و روی غذایی که دوست دارید تمرکز می‌کنید.

ظرافت داستان دقیقاً اینجا است! شما به غذایی که دوست نداشتید لحظاتی توجه کردید؛ ولی روی آن تمرکز نکردید؛ بلکه تمرکز خودتان را روی غذایی که علاقه دارید گذاشتید. اگر در ادامه تست کردن باز به غذایی برخورد کردید که خوشتان نیامد؛ همین‌که چند لحظه به آن توجه کردید کفایت می‌کند و این امتیاز را دارید که تمرکز بیشتری روی دوست‌داشتنی‌ها بگذارید.

چنین قضیه‌ای دقیقاً در کسب‌وکار صادق است. شما باید از اتفاقاتی که در محیط کسب‌وکار نمی‌پسندید به‌عنوان یک هدیه و فرصت استفاده کنید تا چیزهایی که دوست دارید را شفاف کنید. اساساً زیبایی تضاد در جهان هستی به این معنا است که شما از این رهگذر دوست‌داشتنی‌های خود شفاف‌تر کنید و از تلاش ذهنی در راستای خلق آن استفاده کنید. با توجه به توضیحاتی که داده شد، کوین ترودو موفقیت را یک تصمیم می‌داند که می‌توان با استفاده از عبارات زیر آن را تعریف کرد.

موفقیت یک تصمیم است. تصمیم اینکه پس از شناخت چیزهایی که دوست نداری، از آن رویگردانی کنی و روی چیزهایی که دوست داری تمرکز کنی.

یک ترفند جالب !!!

همان‌طور که در بخش‌های بالاتر گفته شد، تلاش ذهنی موفق یعنی استفاده از تمرکز همراه با احساسات زیاد روی چیزهایی که دوست دارید تا بتوانید میل خود را تبدیل به تجربه کنید. نقطه مقابل تلاش ذهنی موفق، تلاش ذهنی ناموفق است که در آن:

  • یا احساس خوب ندارید
  • و یا روی چیزی که دوست ندارید تمرکز می‌کنید.

درباره مورد اول در سرفصل‌های بعدی توضیحات کاملی ارائه خواهیم داد. اما درباره مورد دوم می‌توانید از یک ترفند استفاده کنید. هر موقع احساس کردید روی چیزی تمرکز کردید که دوست ندارید، می‌توانید از یک جمله صریح (و حتی قدری بی‌ادبانه) خطاب به خودتان استفاده کنید. مثلاً هر زمان فکر منفی به سرتان زد بلند فریاد بزنید:

  • بس‌کن.
  • ساکت شو.
  • و حتی الفاظ بد تر

وقتی چنین اصطلاحی را کاملاً بلند و رسا به‌کار گرفتید، به‌صورت ناخودآگاه انرژی را از طریق بافت استخوانی بدن خود تولید می‌کنید (به‌واسطه سخن گفتن) که انرژی منفی فکر غلط را خنثی می‌کند. این روش امتحان شده است. می‌توانید به‌کار ببرید و لذت ببرید.

با تمرکز روی علاقه های خود در محیط کار، نشاط کاری خود را حفظ کنید و بالا ببرید.

ندای درونی

بر اساس ندای درونی حرکت کنید

یکی دیگر از سرفصل‌های مهم برای حفظ و افزایش نشاط کاری توجه به ندای درونی و حرکت بر اساس ندای درونی است. چشم‌ها و گوش‌های ما خیلی وقت‌ها می‌توانند ما را فریب بدهند؛ اما اگر ما ندای درونی خودمان را بشناسیم و صادقانه بر اساس آن حرکت کنیم، هیچ‌گاه فریب نمی‌خوریم.

ندای درون شما، چراغ راهنمایی شخصیت شما است.

ندای درونی در حکم چراغ راهنمایی عمل می‌کند و اگر جایی نیازمند دریافت هشدار باشید، ندای درونی فعال می‌شود. همچنین ندای درونی از اتفاقاتی که بیرون از رادار زندگی شما است خبر می‌دهد. لذا رادار زندگی وضعیت خوبی را در کسب‌وکار شما نشان نمی‌دهد ولی شما به صورت عمومی احساس خوبی دارید، یعنی اتفاقات خوب نزدیک شما هستند و به‌زودی به سمت شما می‌آیند. لذا خوشحال باشید و با احساس خوب خود دریافت اتفاقات مثبت را بهبود بخشید.

در نهایت به خودتان گوش کنید

اگر خاطرتان باشد، در بخش رجوع به اساتید خبره گفتیم باید به افرادی گوش دهید که آرزوهای شما برای آن‌ها خاطره باشد و قبلاً در جایگاه شما باشند؛ اما باید درنهایت به خودتان گوش دهید؛ چون ندای درونی شما از بین توصیه‌های دیگران بهترین را برای شما انتخاب می‌کند. شاید عملکرد بهتری وجود داشته باشد که اساتید خبره از آن بی‌خبر باشند و اتفاقاً شما را با سرعت و کیفیت بیشتری به سمت اهداف راهنمایی کنند.

همچنین ممکن است یک روش یا مسیر خاصی که آن فرد برای موفقیت طی کرده است برای شخص شما مناسب نباشد. لذا ندای درونی در چنین مواقعی به کمک شما می‌آید و راه را برای شما آسان‌تر می‌کند.

اگر نسبت به توصیه‌های فردی که باید از او پیروی کنید احساس مثبتی نداشتید و ندای درونی شما به رنگ هشدار درآمد، معنای آن غلط بودن توصیه‌های آن شخص نیست. بلکه لازم است شما پیرامون آن توصیه‌ها بیشتر فکر کنید و نسخه شخصی‌سازی‌شده را از آن توصیه برای خود انتخاب کنید. عمل به ندای درونی در محیط کسب‌وکار درنهایت باعث حفظ و ارتقاء نشاط کاری خواهد شد.

از شکستهای مقطعی نترسید

خیلی از ما و شما شکست‌های مقطعی را تجربه کردیم. خیلی از افرادی که در مسیر ندای درونی حرکت می‌کنند هم شکست‌های مقطعی را تجربه می‌کنند. (هرچند اگر قبل از توجه به ندای درونی به مشورت اهل خبره گوش دهیم، شکست‌های مقطعی به کمترین میزان ممکن می‌رسد).

شکست‌های مقطعی نباید باعث ناامیدی و پیروی از ندای درونی شود. چون درواقع چیزی که ما آن را با نام شکست‌های مقطعی می‌شناسیم، در حقیقت فرصت‌هایی در لباس مبدل هستند و قرار است تجربه‌هایی را در اختیار ما قرار بدهند تا ما با استفاده از آن‌ها ادامه مسیر موفقیت را با قدرت بیشتری طی کنیم. اساساً بخش زیادی از اتفاقات منفی در حکم واکسن هستند. واکسن‌ها بیماری کشته‌شده یا ضعیف شده هستند که بدن ما را در برابر بیماری‌های قوی مقاوم می‌کنند. شکست‌های مقطعی هم دقیقاً چنین کاربردی دارند و ما را در برابر چالش‌ها و اتفاقات بعدی موفقیت واکسینه می‌کنند. برخی اوقات شکست‌های مقطعی یک نوع پروسه تطهیر محسوب می‌شود که موانع حرکت را از مقابل شما بر می‌دارد و سرعت خلق هدف را زیاد می‌کند.

لذا تا زمانی که ندای درونی شما مسیر خاصی را برای موفقیت به شما نشان می‌دهد، در کمال آرامش و اطمینان به سمت آن حرکت کنید و از اتفاقات بعدی که ممکن است مقابل شما قرار بگیرند، هیچ هراسی نداشته باشید و با تمرکز و تلاش ذهنی در راستای امتیاز اصلی، کسب‌وکار رؤیایی خود را بنا کنید.

تردید، دشمن خونین نشاط کاری

از ندای درونی برای کارهای کوچک و مقطعی استفاده کنید و با مشاهده کارآمدی آن، باورپذیری خود را به ندای درونی بالا ببرید.

یک نکته بسیار مهم درباره پیروی از ندای درونی ایمان و باور عمیق نسبت به این مقوله است. اگر نمی‌توانید به ندای درونی خود ایمان داشته باشید، بهتر است برای همیشه با آن خداحافظی کنید؛ چون اگر در مسیر موفقیت شک و تردید داشته باشید، همیشه احساس بدی خواهید داشت و احساس بد جهان هستی را مقابل شما قرار می‌دهد و شما در چرخه شکست قرار می‌گیرید.

اگر می‌خواهید انس بیشتری با ندای درونی و کارآمدی آن پیدا کنید، بهترین راه این است که از ندای درونی برای اتفاقات کوچک و جزئی زندگی و کسب‌وکار خود استفاده کنید و نتیجه آن را مشاهده کنید. این مسئله باعث می‌شود باورپذیری بیشتری نسبت به کارآمدی ندای درونی پیدا کنید و به‌مرور به سمت اتفاقات بزرگ‌تر حرکت کنید.

بستن سال مالی در نرم افزار محک
بستن سال مالی در نرم افزار محک

امتیاز خود را دقیق مشخص کنید

ما مقاله‌ای با عنوان «بازی کسب‌ و کار» نگاشته‌ایم که مطالب مربوط به این سرفصل به صورت مفصل در آن مقاله توضیح داده‌شده است و شما می‌توانید به آن مقاله مراجعه کنید. بااین‌حال در این بخش به‌صورت مختصر و مفید توضیحاتی ارائه خواهیم کرد.

اگر کسب‌وکار را به یک بازی هیجان‌انگیز تشبیه کنیم، دو مقوله بسیار مهم را باید در آن در نظر بگیریم:

الف. قوانین؛ باید قوانین بازی کسب‌وکار را شناسایی کنیم. اگر با قوانین آشنا نباشیم، ممکن است بازی را ببازیم و درنتیجه از نشاط کاری خبری نخواهد بود. در موارد متعددی علاوه بر کشف قوانین می‌توانیم خودمان قوانین را تعیین کنیم و چه‌بسا اگر خودمان قوانین را تعیین کنیم، احتمال بالاتری برای برنده شدن داشته باشیم. پس اولین مسئله در بازی کسب‌وکار، کشف و شناخت قوانین است.

ب. امتیازات؛ پس از کشف قوانین، باید امتیاز اصلی و امتیازات جانبی کسب‌وکار خودمان را شناسایی کنیم. امتیاز اصلی در کسب‌وکار، تولید سود پایدار است که رابطه مستقیمی با فروش محصولات و خدمات شما دارد. درست مثل بازی فوتبال که امتیاز اصلی ارتباط مستقیمی با گل زدن دارد. امتیازات جانبی بر اساس ارزش نامه کسب‌وکار شما می‌تواند متفاوت باشد (مشتری مداری، توسعه فردی کارمندان و …) اما تمام امتیازات جانبی باید در راستای خلق امتیاز اصلی قرار بگیرند. 

فعالیت را با دستاورد اشتباه نگیرید

تلاش هوشمندانه شما را موفق می‌کند.

در راستای نکته بالا، باید حواسمان باشد که فعالیت با دستاورد اشتباه گرفته نشود. در بازی کسب‌وکار زمانی پیروز خواهید بود که سود پایدار داشته باشید و سود پایدار یعنی فروش منظم محصولات و خدمات. این‌که شما احساس کنید چون روزانه 14 ساعت فعالیت می‌کنید، یعنی موفق هستید تصور خیلی درستی نیست. به‌جای تلاش زیاد، به دنبال تلاش هوشمندانه باشید. فهم قوانین و امتیاز در این راستا خیلی مفید هستند.

ذهنیت برنده داشته باشید ( از شکست ها نباید شکست بخورید)

همان‌طور که در مقاله تلاش ذهنی و همچنین در بخش ابتدایی مقاله گفته شد، ذهنیت‌ها در خلق واقعیات بسیار مؤثر هستند. لذا در بازی کسب‌وکار باید ذهنیت برنده داشته باشید. ذهنیت برنده داشتن به معنای نبود شکست‌های مقطعی نیست؛ بلکه به این معنا است که ما نباید از شکست‌ها شکست بخوریم؛ بلکه باید از آن‌ها پلی برای موفقیت و خلق اهداف و دستاوردها بسازیم.

در همین راستا می‌توانید نمودار امتیاز اصلی و امتیازهای جانبی را در اتاق خود و اتاق همکاران نصب کنید و با استفاده از تلاش ذهنی، اعداد و ارقام امتیازات را بالا ببرید. در مقاله بازی کسب‌وکار توضیحات نسبتاً خوبی در این زمینه داده‌شده است.

مسئولیت پذیر باشید

یکی دیگر از سرفصل‌های بسیار مهم در راستای نشاط کاری، مسئولیت‌پذیری است. افراد موفق که توانستند دستاوردهای مالی خوبی در کسب‌وکار داشته باشند، همیشه خود را مسئول شکست‌ها و ناکامی‌های زندگی می‌دانند و روی پای خود می‌ایستند تا بتوانند اهداف شغلی خود را محقق کنند. برعکس افراد شکست‌خورده و ضعیف هرکسی و هر چیزی غیر از خودشان را مقصر ناکامی‌های خود می‌دانند و مرتباً شرایط اقتصادی، حاکمیت، خانواده و … را شماتت می‌کنند.

یک واقعیت تلخ

مستکبران جهان سیاستی را طراحی و اجرا کرده‌اند که در آن، مردم به‌جای این‌که خودشان را (پس از نظام تربیتی خداوند) علت واقعی دستاوردهای زندگی بدانند، دیگران را مرتباً سرزنش می‌کنند. وقتی مردم به‌جای تکیه‌بر توانایی‌های خود به سرزنش خانواده، حاکمیت، اقتصاد، فرهنگ و … می‌پردازند، اساساً فرصتی برای آشنایی با ظرفیت‌های پنهان خود نمی‌بینند و همین مسئله مانع بسیار بزرگی برای خلق اهداف و دستاوردها محسوب می‌شود. مستکبران هم از این فضا استفاده می‌کنند و خودشان را رهبر واقعی جهان معرفی می‌کنند و از طریق رسانه‌ها طوری القاء می‌کنند که مردم باید به ما وابسته باشند. از این طریق مدیریت مردم جهان به‌آسانی صورت می‌گیرد. دو سیاست عمده مستکبران در قبال مردم اینگونه است :

  1. مردم علت واقعی دستاوردهای خودشان نیستند و اساسا هیچ قدرتی ندارند.
  2. مردم باید به ما (مستکبران) وابسته باشند و ما باید آن ها را مدیریت کنیم.

با توجه به این توضیحات افسردگی و ناکامی قشر زیادی از مردم جهان در کار و زندگی به خوبی خودش را نشان می‌دهد. فردی که موفقیت شغلی خودش را به دیگران و سایر شرایط گره می‌زند و هیچ‌گونه استقلال شخصی برای خودش قائل نیست، علی‌القاعده نمی‌تواند نشاط کاری را به‌صورت مداوم تجربه کند و همیشه نگران شرایط و اتفاقات آینده خواهد بود.

با شخصیت باشید

با شخصیت بودن یعنی پایبندی به تصمیم‌ها پس از فروکش کردن احساسات اولیه

خیلی اوقات ممکن است شما تصمیماتی برای کسب‌وکار خود بگیرید و ساعت‌ها و روزهای ابتدایی حس خیلی خوبی داشته باشید، اما به‌مرورزمان احساسات فروکش می‌کند و در ظاهر ممکن است انگیزه روزهای اول را برای اجرای تصمیمات نداشته باشید. بااین‌حال شما زمانی فرد باشخصیت خواهید بود که پس از فروکش کردن احساسات اولیه همچنان به تصمیمات خود پایبند باشید و اقدامات لازم را انجام دهید. وقتی اقدامات لازم در راستای تصمیمات خود را انجام دادید، وارد چرخه قدرت خواهید شد و نتایج موفقیت‌آمیز خودش را به‌مرور نشان خواهد داد. وقتی نتایج موفقیت‌آمیز را مشاهده می‌کنید، عزت‌نفس و اعتمادبه‌نفس شما افزایش پیدا می‌کند و همین مسئله نشاط کاری را در محیط کسب‌وکار زیاد می‌کند. یکی از راه‌هایی که برای ثبات شخصیت می‌توانید به کار بگیرید، استفاده از جدول رنج و لذت است. جدول رنج و لذت را می‌توان در جدول زیر خلاصه کرد:

من زمانی که به تصمیم خود پایبند هستممن زمانی که به قول خودم عمل نمی کنم
عزت نفس و اعتماد به نفس دارماحساس شکست دارم
خودم را یک قهرمان می بینمدیگران مرا شماتت می کنند
دیگران به من افتخار می کنندخودم را یک بازنده می بینم

هر چه قدر جدول بالا جزئی‌تر و واقعی‌تر تکمیل شود، اثربخشی بیشتری برای شما خواهد داشت. با استفاده از جدول رنج و لذت می‌توانید مسئولیت‌پذیری خود را ارتقاء دهید و با انجام به‌موقع کارها، نشاط کاری بیشتری برای خود داشته باشید.

کار درست را بصورت مداوم و در مدت زمان کافی انجام دهید

خیلی از تصمیمات شغلی نتیجه فوری ندارند. درست مثل باغبانی که وقتی بذر خود را در خاک قرار می‌دهد، انتظار ندارد بلافاصله نتیجه را دریافت کند. لذا نباید از تأخیر نتایج نگران باشید و باید کار درست را به‌صورت مداوم و در مدت‌زمان کافی انجام دهید. در ادامه هرکدام از قیدهای این جمله را توضیح خواهیم داد:

الف. کار درست. کار درست، اقدامی است که شما پس از مشورت با افراد خبره و با هدایت ندای درونی انجام می‌دهید.

ب. کار مداوم. کار مداوم، کاری است که در زمان بندی منظم تکرار شود. زمان‌بندی منظم می‌تواند روزانه، هفتگی و یا ماهیانه باشد.

پ. کار در مدت‌زمان کافی. زمان کافی زمانی است که باید کار درست مداوم در آن بازه زمانی محقق شود. قاعدتاً اگر کار درست را انجام می‌دهید، نفسِ فرآیند برای شما لذت‌بخش است و این‌که نتیجه چه زمانی حاصل می‌شود چندان اهمیت ندارد. لذا بهترین حالت این است که زمان خاصی برای اقدامات خود تعیین نکنید و به زمان‌بندی خداوند و جهان هستی اعتماد کنید. جهان هستی در بهترین زمان، بهترین اقدامات را برای شما رقم خواهد زد. برای این‌که اهمیت زمان‌بندی به‌صورت کلی نادیده گرفته شود، می‌توانید از مقوله لذت با تأخیر بهره ببرید.

لذت با تأخیر یعنی همین الآن خودتان را در شرایط هدف خلق‌شده ببینید و بابت تحقق هدف، همین الان خوشحال و سپاس‌گزار باشید.

استفاده از لذت با تأخیر باعث می‌شود احساس خوبی داشته باشید و احساس خوب، بستر لازم برای خلق اهداف و دستاوردها است. به‌عبارت‌دیگر لذت با تأخیر به شما این امتیاز را می‌دهد که حتی قبل از زمان خلق هدف، نشاط کاری داشته باشید و از تک‌تک لحظات خلق هدف لذت ببرید.

بلافاصله اقدام کنید

دانشمندان معتقدند وقتی برای خلق یک هدف تصمیم می‌گیرید، بهتر است اقدامی در راستای تصمیم اتخاذشده در 48 ساعت اولیه انجام شود. اگر چنین اتفاقی نیفتد، مسیر عصبی دروغ‌گویی و عالم بی‌عملی در مغز شما تولید می‌شود؛ در همین راستا مهم است که یک اقدامی در راستای خلق تصمیم انجام دهید.

ندای درونی شما در این زمینه نیز می‌تواند به شما کمک کند؛ ولی باید بدانید که لازم نیست حتماً اقدام خیلی بزرگی انجام دهید. برای ذهن شما خود اقدام مهم است و کوچکی و بزرگی آن چندان اهمیتی ندارد؛ در همین راستا شاید یک اتفاق به‌ظاهر کوچک مانند خرید کتاب، بازدید از وب‌سایت، رفتن به نمایشگاه ماشین و … اقدام اولیه محسوب شود.

وقتی چنین اقدامی انجام می‌شود، جهان هستی متوجه می‌شود که شما تصمیم جدی برای خلق اهداف دارید و درنتیجه امکانات و شرایط لازم برای خلق اهداف را مقابل شما قرار می‌دهد.

همکاران شما ماکارونی هستند !!!

کوین ترودو در دوره رهبری خود به نقل از یک ژنرال بزرگ آمریکایی می‌گوید: «همکاران شما ماکارونی هستند! ماکارونی را نمی‌توان هل داد! باید آن را کشید»! معنای جمله این است که اگر نمی‌توانید به‌عنوان رهبر کسب‌وکار یک گوشه بنشینید و از همکاران خود بخواهید که حرکت کنند و نشاط کاری داشته باشند. بلکه ابتدا خود شما باید حرکت کنید و در راستای نشاط کاری قدم بردارید. آن‌وقت مشاهده خواهید کرد که همکاران شما هم کم‌کم در مسیر نشاط کاری حرکت خواهند کرد.

حال خوش را در خودتان تقویت کنید

حال خوش را در خودتان تقویت کنید

اساساً نشاط کاری چیزی جز حال خوش نیست. به‌عبارت‌دیگر، هدف ما از شغل وزندگی تماماً رسیدن به خوشبختی است و خوشبختی چیزی جز احساس رضایت و اطمینان نیست.

اگر موفقیت را فرآیند تدریجی خلق اهداف زندگی بدانیم (چه هدف شغلی و چه هدف شخصی) و خوشبختی را هم مهم‌ترین هدف زندگی تلقی کنیم و خوشبختی را احساس رضایت و اطمینان بدانیم، زمانی موفق خواهیم بود که هرلحظه از زندگی (فارغ از این‌که اهداف شغلی و کاری ما محقق بشوند یا محقق نشوند) را با احساس خوب سپری کنیم و حس خوب منجر به نشاط کاری خواهد شد.

همچنین باید بدانیم زمانی که حس خوب داریم و بابت داشته‌های خود سپاس‌گزار هستیم، جهان هستی در بهترین وضعیت نسبت به ما قرار خواهد داشت و با بیشترین سرعت و کیفیت ما را به اهداف خود نزدیک می‌سازد. لذا باید اولویت اصلی خود را داشتن حس خوب در لحظه اکنون بدانیم.

فارغ از شرایط بیرونی، همین الان شاد باش.

یکی از نکات مهم درباره حال خوش این است که ما می‌توانیم با انجام کارهای بسیار ساده، حال خوش را برای خود و دیگران به ارمغان بیاوریم. در ادامه چند مورد از این کارها را بررسی خواهیم کرد:

بازی کنید

یکی از کارهای ساده و دوست داشتنی در محیط کار بازی کردن است. بازی کردن در زمان های استراحت با همکاران در نشاط کاری بسیار مؤثر است. شما می توانید وسایل بازی و ورزش را در محل کار خود تهیه کنید و زمانی را برای بازی کردن به همکاران خود اختصاص دهید. همچنین شما می توانید در بازه های زمانی منظم همکاران خود را به مراکز تفریحی ببرید و اجازه دهید آن ها بازی کنند و لذت ببرند.

غذای سالم مصرف کنید

عقل سالم در بدن سالم است

بین روح و جسم رابطه بسیار نزدیکی وجود دارد. وقتی شما و همکارانتان از بدن سالم برخوردار باشید، روح آرامی خواهید داشت و درنتیجه به نشاط کاری نزدیک‌تر خواهید بود. یکی از سرفصل‌های مهم در سلامتی بدن تغذیه سالم است و شما هم خودتان باید به تغذیه سالم اهمیت دهید و هم نسبت به تغذیه همکارانتان (حداقل در محیط کار) حساس باشید.

در همین راستا نباید مواد غذایی ناسالم به‌عنوان میان وعده، خوراکی و … در محل کار شما وجود داشته باشد. بلکه باید از میان وعده‌های سالم و غذاهای ترجیحاً ارگانیک در محل کار استفاده کنید. همچنین می‌توانید با مراکز فروش محصولات ارگانیک قرارداد داشته باشید تا همکارانتان محصولات ارگانیک را با قیمت کمتری تهیه کنند.

هم خود شما و هم همکارانتان تا جایی که ممکن است نباید زیاد فست‌فود مصرف کنید و باید تا جایی که ممکن است مصرف فست‌فود را به کمترین میزان ممکن برسانید. توجه به این نکات و اعمال آن در محیط کار تأثیر زیادی در نشاط کاری خواهد داشت.

ذهن خود را با مطالب مثبت تغذیه کنید

متأسفانه در دنیای امروز ما مرتباً با انرژی‌های منفی مواجه هستیم (در بخش بعدی سرفصل‌هایی از این مسئله را اشاره خواهیم کرد) و انرژی‌های منفی اجازه حال خوش و نشاط کاری بهمانمی.

لذا باید سعی کنید خودتان را تا جایی که ممکن است واکسینه کنید تا نسبت به انرژی منفی اثرپذیری پایین‌تری داشته باشید. مطالعه روزانه کتاب، شنیدن فایل‌های صوتی و شرکت کردن در سمینارها به تغذیه مثبت ذهن کمک می‌کنند.

خودتان و دیگران را تشویق کنید

روحیه تشویق خود و دیگران اثر مهمی در نشاط کاری دارد. وقتی شما عادت به تشویق خود و دیگران پیدا می‌کنید، چند اتفاق خیلی مهم در زندگی شما رخ می‌دهد:

الف. جهان هستی فرصت‌های بیشتری در مقابل شما قرار می‌دهد که بتوانید بیشتر خود و دیگران را تشویق کنید.

ب. وقتی روحیه تشویق کردن دارید، ذهن شما بیشتر دنبال اتفاقات مثبت می‌گردد و تمرکز اصلی شما بر روی اتفاقات مثبت خواهد بود؛ درنتیجه شما دیگر نمی‌توانید روی اتفاقات منفی در محیط کار تمرکز کنید.

پ. وقتی دیگران را تشویق می‌کنید و به نشاط کاری او کمک می‌کند، بین شما و او مسیر انرژی مثبت شکل می‌گیرد و شما هم از برکت نشاط کاری او استفاده خواهید کرد.

ذهنیت خوش شانسی داشته باشید

یکی از عوامل دیگری که می‌تواند باعث حال خوش و درنتیجه نشاط کاری شود، ذهنیت خوش‌شانسی است. اگر عمیقاً باور کنید فرد خوش‌شانسی هستید و همیشه بهترین اتفاقات برای شما رخ می‌دهد، جهان هستی به این باور پاسخ می‌دهد و اتفاقاتی که برای شما خوش‌شانسی می‌آورد بیشتر و بیشتر در محیط کار شما رخ می‌دهد. اگر شک دارید، کافی است امتحان کنید.

اهمیت بدهید اما نه خیلی زیاد !

درست است که باید به همه جوانب توجه کنیم و نسبت به نشاط کاری حساس باشیم؛ ولی نباید به بهانه وسواس در نشاط کاری دیگران، نشاط کاری خودمان را از دست بدهیم. این مسئله به‌هیچ‌عنوان قابل‌قبول نیست و باید در آن تجدیدنظر صورت بگیرد. در همین راستا باید مواظب باشیم دچار وسواس نشویم. چراکه وسواس مانع رسیدن به نشاط کاری است.

علی‌القاعده تمام سرفصل‌هایی که درباره نشاط کاری گفته شد (حداقل در ابتدای مسیر) نه در شما محقق می‌شود و نه در همکارانتان؛ لذا نباید بابت این مسئله نگرانی داشته باشید. فقط کافی است سعی کنید هرروز قدری بهتر از روز قبل باشید و قدری بهتر از روزهای قبل در مسیر نشاط کاری حرکت کنید. به امید خدا به‌مرورزمان خواهید توانست تمام این سرفصل‌ها را هم در خودتان و هم در همکارانتان نهادینه کنید.

استفاده از روش EFT

روش EFT روشی بسیار عالی و ساده برای دور کردن انرژی‌های منفی از بدن است. EFT بر پایه ضربه‌های انگشتی بر نقاط خاصی از بدن است که انرژی منفی معمولاً در آنجا جمع‌آوری‌شده و از جریان آزاد انرژی جلوگیری می‌شود. برای آشنایی و استفاده از روش EFT می‌توانید به سایت eft.ir مراجعه کنید.

به یاد خدای بزرگ باشید

ألَا بِذِکرِ اللهِ تَطمَئِنُّ القُلُوبُ (آگاه باشید! با یاد خداوند بزرگ دل‌ها آرام می‌گیرد)

اساس نشاط روحی یاد خداوند بزرگ است. افرادی که همیشه به یاد خداوند هستند و به دستورات او عمل می‌کنند، همواره در حمایت خاص خداوند قرار دارند و خداوند آن‌ها را از هر گزندی در امان می‌دارد. افرادی که به یاد خدا هستند در هر شرایطی خداوند را پشتیبان خود احساس می‌کنند و اجازه نمی‌دهند ناملایمات دنیای بیرون، آرامش دنیای درون آن‌ها را به هم بریزد.

موانع حال خوش را از خودتان دور کنید

پس‌از آن‌که با عوامل حال خوش آشنا شدیم و جایگاه آن‌ها را در نشاط کاری دانستیم، لازم است با موانع حال خوش هم آشنا شویم و تا جایی که ممکن است از آن فاصله بگیریم:

الف . افراد منفی نگر

افراد منفی نگر نقش بسیار مهمی در حال بد ما دارند و اندکی انرژی مثبت ما را از بین می‌برند. برای همین مهم است که تا جایی که می‌توانیم از چنین افرادی فاصله بگیریم.

دلیلی ندارد وقتی نمی‌توانیم دیگران را مثبت‌اندیش کنیم، خودمان منفی‌نگر شویم!

اگر افراد منفی نگر اعضای درجه‌یک خانواده و یا همکاران بسیار نزدیک شما نیستند، بهترین راه کم کردن ارتباط با آن‌ها است. دلیلی ندارد وقتی نمی‌توانید دیگران را اصلاح کنید، با ادامه ارتباط با آن‌ها خودتان آسیب ببینید و منفی نگر شوید.

اگر افراد منفی نگر خانواده درجه‌یک و یا همکاران نزدیک شما هستند، چاره‌ای جز مدارا ندارید. سعی کنید در کمال خودآگاهی با آن‌ها تعامل داشته باشید و هر زمان خواستند حرف‌های منفی بزنند، بحث را عوض کنید. اگر هم به دلایل مختلف نمی‌توانید از انرژی منفی آن‌ها در امان بمانید، سعی کنید با شنیدن فایل‌های صوتی مثبت، انرژی منفی آن‌ها را خنثی کنید.

ب. رسانه ها

اگر کسب‌وکار شما نیاز به دانستن اطلاعات اخبار ندارد، بهترین راه حذف کردن اخبار از محیط کار شما است. متأسفانه هم رسانه‌های داخلی و هم رسانه‌های خارجی اخبار را غالباً با رویکرد منفی ارائه می‌دهند و شما چه بخواهید و چه نخواهید از انرژی منفی آن‌ها تأثیر می‌پذیرید؛ لذا بهتری کار این است که از شر اخبار برای همیشه رها شوید. اگر احساس می‌کنید لازم است از بخشی از اخبار مطلع شوید، سعی کنید اخبار را به‌صورت متنی دنبال کنید تا کمترین اثرپذیری منفی را داشته باشید.

همچنین اگر کسب‌وکار شما به گونه‌ای است که مجبور هستید با اخبار سروکار داشته باشید، می‌توانید با مطالعه کتاب‌های مثبت اثر منفی اخبار را خنثی کنید. (فایل‌های صوتی هم همین‌طور).

پ. کمال گرایی

یکی دیگر از مهم‌ترین موانع حال خوش کمال‌گرایی است. کمال‌گرایی یعنی منتظر باشیم همه شرایط آماده باشد و ما در شرایط ایده آل مشغول به‌کار شویم؛ درصورتی‌که باید بدانیم هیچ‌گاه هیچ شرایط ایده آلی وجود ندارد و هیچ زمانی بهترین زمان برای تصمیم گرفتن نیست.

کمال‌گرایی نوعی وسواس در انجام کار محسوب می‌شود و ما زمانی که با چنین اخلاقی مواجه باشیم، نه احساس خوبی از خودمان خواهیم داشت و نه می‌توانیم کارها را به‌درستی انجام دهیم.

لذا همین‌که شرایط برای تصمیم‌گیری ممکن باشد، کافی است. یکی از رئیس‌جمهورهای آمریکا به تصمیم‌های خوب و به‌موقع مشهور بود. از او درباره راز موفقیت او پرسیدند. او پاسخ داد: «من ابتدا تصمیم می‌گیرم و سپس کاری می‌کنم تصمیمم نتیجه خوبی بدهد».

ابتدا تصمیم بگیرید و سپس کاری کنید تصمیمتان نتیجه خوبی بدهد.

البته این قاعده برای نسنجیدن همه شرایط نیست؛ بلکه به این معنا است که زیاد درگیر شرایط نشویم و از وسواس در امان بمانیم.

محاسبات مالی دقیق داشته‌ باشید

محاسبات مالی دقیق داشته‌ باشید

محاسبات مالی نقش ویژه‌ای در کسب‌وکارها ایفا می‌کند و هر چه محاسبات مالی شفاف و دقیق باشد، دغدغه‌های محاسباتی کمتر خواهد بود و درنتیجه به نشاط کاری از این زاویه خدشه وارد نمی‌شود.

با وجودی که در گذشته محاسبات مالی به صورت سنتی  یا حداکثر توسط حسابداران صورت می‌گرفت؛ امروزه با روی‌کار آمدن نرم‌افزارهای حسابداری این امکان فراهم‌شده که صاحبان کسب‌وکار هم محاسبات مالی خود را سریع و با کمترین میزان خطاپذیری انجام‌دهند و هم در هزینه‌های خود صرفه‌جویی کنند.

نرم‌افزار حسابداری محک، یکی از بهترین ابزارها برای دقت در محاسبات مالی است.

اگر صاحب کسب‌وکار کوچک و یا متوسط هستید و علاقه‌مندید روحیه خودمحوری داشته‌باشید، پیشنهاد ما به شما استفاده از نرم‌افزار حسابداری محک می‌باشد. نرم‌افزار حسابداری محک به شما این امکان را می‌دهد که:

  • با اندکی وقت‌گذاشتن تسلط کافی به نرم‌افزار پیدا کنید و لازم نباشد زمان زیادی برای یادگیری محاسبات مالی صرف‌کنید.
  • در مقایسه با محاسبات مالی سنتی در زمان خود صرفه‌جویی کنید.
  • در مقایسه با استخدام فرد یا افرادی برای انجام امور حسابداری در هزینه‌های خود صرفه‌جویی کنید.
  • با استفاده از افزونه‌های کاربردی محک، اقدامات خوب دیگری در راستای محاسبات مالی خود رقم بزنید؛ مثلا:
    • با استفاده از افزونه تحلیلگر محک گزارش‌های زیبا و کاربردی از عملکرد کسب‌وکار خود (به صورت نموداری) تهیه‌کنید. این مسئله در رصدکردن اهداف شغلی بسیار مهم و کاربردی است.
    • با استفاده از افزونه سیستم‌پروژه‌های محک چند پروژه کاری را به‌صورت همزمان دنبال کنید و هزینه‌ها و درآمدهای هرکدام را به‌صورت مجزا گزارش‌گیری نمایید.
    • با استفاده از افزونه حقوق و دستمزد محک فیش حقوقی کارمندانتان را با کمترین خطای محاسباتی و با درنظرگرفتن همه عوامل دخیل در تعیین حقوق انجام‌دهید.
    • با استفاده از افزونه چند ارزی محک تبادلات بین‌المللی خود را متناسب با ارز کشور مقصد (و یا دلار) مدیریت کنید.
    • با استفاده از افزونه کلاینت شبکه محک چندین سیستم را به یک نرم‌افزار حسابداری متصل کنید و با تفکیک بخش‌های مختلف از هم مانند فروش، صندوق، مدیریت و … امور مالی خودتان را منظم‌ کنید.

نرم‌افزار حسابداری محک در چهار سری فروشگاهی، شرکتی، تولیدی و صنفی ارائه می‌شود. برای آشنایی بیشتر با هر کدام از سری‌ نرم‌افزارهای حسابداری محک می‌توانید به آدرس زیر مراجعه‌کنید.

ایجاد نشاط کاری ، راهی برای بالابردن راندمان کسب و کار

اگر خوشبختی را احساس رضایت و اطمینان از تمام لحظات زندگی بدانیم، نشاط کاری رکن اصلی در خوشبختی محسوب می‌شود و ما باید نسبت به این مسئله حساس باشیم و سعی کنیم نشاط کاری را تا جایی که ممکن است ابتدا در خودمان و سپس در دیگران محقق سازیم. مقاله‌ای که پیش روی شما است، تلاشی علمی در جهت ارتقای نشاط کاری شما و دوستان شما است. امیدواریم از مطالب این مقاله رضایت داشته باشید. گروه نرم‌افزاری محک بهترین‌ها را برای شما آرزومند است. انتقادات و پیشنهادات شما راهگشای ما برای تولید محتوای بهتر و غنی‌تر خواهد بود.

برای دریافت جدید ترین مقالات، ایمیل خود را وارد کنید:

با نشر این محتوا، جامعه وبلاگ محک را گسترش دهید

محمد حسین دهقانی
محمد حسین دهقانی
آمده ام تا زندگی کنم
مالیات بر درآمد اتفاقی چیست؟ معافیت‌های مالیاتی

مالیات بر درآمد اتفاقی چیست؟ معافیت‌های مالیاتی

زمان مطالعه این مقاله: 4 دقیقه مالیات بر درآمد اتفاقی یکی از انواع مالیات‌های مستقیم است که به درآمدهای غیر منتظره و غیر شغلی اشخاص حقیقی و حقوقی تعلق می‌گیرد. این نوع درآمدها در مقابل درآمدهای مستمر مانند حقوق و دستمزد قرار دارند. هرگاه شخص حقیقی

اطلاعات بیشتر
مالیات بر درآمد چیست؟ انواع مالیات بر درآمد

مالیات بر درآمد چیست؟ انواع مالیات بر درآمد

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه مالیات بر درآمد نوعی مالیات مستقیم است که توسط دولت بر درآمد اشخاص حقیقی و حقوقی اعمال می‌شود. این نوع مالیات دارای انواع مختلفی است که در ادامه مطلب به آن خواهیم پرداخت. نرخ مالیات بر درآمد بر اساس درآمد

اطلاعات بیشتر
مالیات بر درآمد املاک و مستغلات چیست؟

مالیات بر درآمد املاک و مستغلات چیست؟

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه مالیات بر درآمد املاک یکی از مباحث مالیاتی مهم و تخصصی است. فرقی نمی‌کند امسال یا چند سال دیگر، قوانین مالیات بر درآمد املاک اغلب، در راس مهم‌ترین انواع مالیات بر درآمد قرار دارد. شاید گره خوردن قوانین مالیات املاک

اطلاعات بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

جستجو

مشاهده رایگان دمو نرم افزارحسابداری