جستجو
Close this search box.

تاثیر کرونا در اقتصاد کشور تا چه حدی پیش رفته است؟

نوشته شده توسط محمد باقریان
زمان مطالعه این مقاله: 4 دقیقه

ویروس کرونا چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

در آغاز، چین تنها کشوری بود که با ویروس کرونا دست و پنجه نرم می‌کرد. آمار و برآوردها حاکی از آن بود که حدود 6 درصد از رشد اقتصاد جهانی کاهش می‌یابد. اما اکنون که این ویروس از مرز‌ها چین خارج شده و بسیاری از کشور‌های جهان را تحت تاثیر خود قرار داده است قطع به یقین می‌توان گفت که این آمار بسیار بیشتر از 6 درصد خواهد شد.

فهرست مطالب

تاثیر کرونا در اقتصاد کشورها به وضوح قابل لمس است. حال کشور ایران نیز دچار این ویروس شده و می‌توانیم آثار زیان بار آن را در اقتصاد کشور مشاهده کنیم. این ویروس در ابتدای امر، بسیاری از مشاغلی که دلخوش به فروش محصولات خود در ماه آخر سال بودند را با رکود شدیدی مواجه کرده است.

ویروس کرونا چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

گسترش کرونا و کاهش تقاضا

ویروس کرونا تنها بلای جان اقتصاد ایران نشده است بلکه بر بسیاری از اقتصاد‌های بزرگ جهانی تاثیرات منفی خود را بر جای گذاشته و حال این ویروس دلیلی شده تا تمامی دولت های جهانی به دنبال راهی برای رهایی از آن باشند. از آثار زیان باری که این ویروس به همراه داشته است می توان به صنعت خودرو سازی ژاپن اشاره کرد. همانطور که می دانید ژاپن حدود 20 درصد از تولید ناخالص کشور را مدیون صنعت خودرو سازی است و پس از شیوع ویروس این صنعت به طور کامل تعطیل شد.

گسترش کرونا و کاهش تقاضا

ویروس کرونا تاثیر چشمگیری نیز بر اقتصاد ایران داشته است و در اکثر شهر‌های کشور ما شاهد اختلال در سیستم کسب و کار‌ها بوده ایم و همین مسئله دلیلی برای رکود شدید اقتصادی شده است. از دیگر تاثیر کرونا در اقتصاد کشور می‌توان به تاثیرات منفی آن در بازار‌های مالی جهانی اشاره کرد و دلیل این امر کاهش بی سابقه تولید بسیاری از کالا‌های اساسی است. از جمله‌ی این کالا‌ها می‌توان به فلزات اساسی و مواد پتروشیمی اشاره کرد و هر چند این روند ادامه یابد قطع به یقین این آثار منفی نیز بیشتر نمایان می‌شود.

تاثیر کرونا بر بازار ملی ایران

در بازار مالی کشور نیز تا حدودی با این بحران مالی دچار هستیم ولی این بحران به نسبت آمار جهانی کم‌تر بوده، هرچند که اقتصاد ایران قبل از شیوع ویروس کرونا دچار مشکل شده بود و گسترش این ویروس نیز دلیلی برای افزایش بی ثباتی بارز ارز شده و تاثیر کرونا در اقتصاد کشور ، ضربه‌های سنگین اقتصادی را به بسیاری از کسب و کارها وارد کرده است.

بسیاری از کسب و کار های نوپا و بسیاری از کسب و کار‌هایی که برای فروش خدمات خود به حضور مردم نیاز داشته‌اند؛ بیشتر از بیزینس‌های دیگر تاثیرات منفی ویروس کرونا را بر روی بیزینس خود حس کرده‌اند.

بسیاری از مشاغل از قبیل خرده فروشی‌ها، لوازم خانگی‌ها، هتلداران و… دچار بحران پس از انتشار ویروس کرونا شده و حتی از بازتاب های منفی دیگر آن می‌توان به کاهش شدید تولیدات پوشاک اشاره کرد. معمولا ماه اسفند بهترین زمان برای فروش پوشاک بوده و با توجه به شرایط موجود و قرنطینه شدن مردم در خانه هایشان بسیاری از تولید کنند‌های پوشاک با ضرر های مالی سنگین مواجه شده‌اند. از اثرات دیگر این ویروس می توان به بازار بورس اشاره کرد جایی که بسیاری از شاخص‌ها با ریزش شدیدی مواجه شده اند.

Corona and the market محک طعم جدیدی از حسابداری (نرم افزار حسابداری فروشگاهی،نرم افزار حسابداری شرکتی،نرم افزار حسابداری تولیدی)

گسترش ویروس کرونا در روابط اقتصادی و سیاسی ایران و چین تاثیرگذار است؟

چین جزو بزرگ‌ترین شریک‌های ایران به حساب می‌آید. و در دوره‌‌ی تحریم ایران این چین بود که نفت، مایعات گازی و دیگر فرآورده‌های صادراتی ایران را خریداری می‌کرد. اما پس از مدتی و با گسترش ویروس کرونا اقتصاد این کشور به صورت نیمه تعطیل درآمد و این امر نیز در اقتصاد ایران بی تاثیر نبود. و همچنین ایران برای بهبود شرایط گردشگری خود روی کشور چین حساب ویژه ای باز کرده بود و با توجه به شرایط موجود و بسته شدن مرز‌های کشور‌ها دیگر خبری از گردشگر‌های چینی نیست.

از دیگر عوامل تاثیر کرونا در اقتصاد کشور می‌توان به کاهش مسافرت های داخلی اشاره کرد. این اتفاق بسیاری از آژانس‌های هواپیمایی و صاحبین هتل ها را با مشکلات بزرگی مواجه کرده است. و حال تمامی دولتمردان به دنبال راهی برای رهایی از این رکود شدید اقتصادی هستند. با تمامی تلاش صورت گرفته نمی‌توان راه مناسبی برای مقابله با اثرات زیان بار این ویروس اتخاذ کرد و شاید فقط امیدوار باشیم که هر چه سریع تر کرونا از ایران خارج شود تا بتوانیم به شرایط سابق قبل این ویروس برسیم.

بازار شب عید با رکود بی سابقه‌ای روبه‌رو شده است.

همانطور که گفته شد طبق سنت هر ساله ایرانیان، ماه اسفند، ماهی برای خرید پوشاک و لوازم خانگی بوده است و همچنین بسیاری از افراد زمان مسافرت‌های خود را ماه‌های آخر سال در نظر می‌گرفتند. حال با شیوع این ویروس دیگر شاهد بازار‌های شلوغ شب عید و یا حتی جاده های پر ترافیک شهر‌های شمال نیستیم و حال باید دید دولت می‌تواند چه راهکاری برای مقابله با این مسائل اتخاذ کند؟!

چندی پیش رییس اتاق اصناف ایران اعلام کرد که تمامی نمایشگاه هایی که قرار بود در تاریخ 10 تا 26 اسفند در بسیاری از شهر‌های کشور برگزار شوند، به دلیل کاهش تجمع مردمی لغو گردد و همین امر سبب شد تا بسیاری از کسب و کار‌ها نوپا که امیدشان به ماه اسفند و روز‌های آخر سال بود به طور کامل مایوس شوند و حال باید به دنبال چاره ای برای کاهش ضرر‌های مالی باشند.

از طرف دیگر کاهش مسافرت های داخلی نیز بر روی بسیاری از بیزنس‌ها تاثیرات منفی خود را گذاشته است و به نوعی کسب و کار های که در حوزه‌ی تفریحی و گردشگری فعالیت می‌کردند به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند!

کرونا و تعطیلی سینما ها

از دیگر نکات قابل ذکر، تاثیر کرونا در اقتصاد سینماهای کشور است. اکران‌های نوروزی همواره بیشترین آمار خرید بلیط را داشته و در این ایام و به دلیل تعطیلات، مردم بیشتر از تئاتر‌ها و فیلم های سینمایی دیدن می کردند و بسیاری از کارگردان و تهیه کنندگان به دنبال آن بودند که فیلم‌های خود را در نوروز اکران کنند.

اما با توجه به وضعیت موجود و شیوع ویروس کرونا تمامی سینما‌های سراسر کشور بسته شده‌اند و این مورد سبب سرگردمی فیلم‌سازان شده است. حال تمامی اهالی سینما و تئاتر از زمان بازگشایی سینما‌ها بی اطلاع هستند و نمی دانند که چه زمانی را برای اکران فیلم های خود انتخاب کنند. اما مشخص است که در سال 1399 با کاهش شدید خرید بلیط‌های سینما و تئاتر مواجه خواهیم بود.

سخن پایانی

ویروس کرونا بیشتر از آنچه که به نظر می‌آمد توانسته تاثیرات خود را در زندگی روزمره مردم گذارد و تغییر فرهنگ مردم برای جلوگیری از شیوع بیماری توانسته تا بسیاری از بازار‌های شب عید را مختل کند. حال باید دید که دولت و مجلس چه راهی برای کاهش تاثیر کرونا در اقتصاد کشور را انتخاب می‌کنند؟

برای دریافت جدید ترین مقالات، ایمیل خود را وارد کنید:

با نشر این محتوا، جامعه وبلاگ محک را گسترش دهید

محمد باقریان
محمد باقریان
باقریان هستم از سال 1386 در حوزه تجارت الکترونیک و طراحی سایت و تولید محتوا فعالیت خودم را با مدیریت چند وب سایت آموزشی شروع کردم، اکنون به صورت تخصصی در زمینه دیجیتال مارکتینگ فعالیت میکنم ، اوقات فراغتم را بیشتر با ورزش و مطالعه سپری می‌کنم.
رشته MBA چیست؟ (گرایش های رشته مدیریت کسب و کار)

رشته MBA چیست؟ (گرایش های رشته مدیریت کسب و کار)

زمان مطالعه این مقاله: 6 دقیقه امروزه، کسب و کارها در حال رقابتی شدید با یکدیگر هستند. برای اینکه یک کسب‌وکار بتواند در این رقابت موفق شود، نیاز به مدیرانی با مهارت و دانش بالا دارد. رشته MBA یکی از رشته‌های دانشگاهی است که به دانشجویان

اطلاعات بیشتر
کتاب روانشناسی پول؛ راهنمایی جهت مدیریت بهتر امور مالی

کتاب روانشناسی پول؛ راهنمایی جهت مدیریت بهتر امور مالی

زمان مطالعه این مقاله: 3 دقیقه متاسفانه با وضعیت اقتصادی نابسامان و وجود تورم بیش از حد در جامعه ما، به دست آوردن و از آن مهم‌تر نگه‌داشتن پول یکی از دغدغه‌های اصلی مردم است. اینکه چطور پول به دست آوریم و در چه راهی مصرف

اطلاعات بیشتر
مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی + نحوه محاسبه

مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی + نحوه محاسبه

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی یکی از پایه‌های اصلی درآمدهای مالیاتی دولت‌ها محسوب می‌شود. این نوع مالیات از سود و درآمد شرکت‌ها و مؤسسات مختلف اخذ می‌شود و نقش مهمی در تأمین منابع مالی دولت برای ارائه خدمات عمومی ایفا

اطلاعات بیشتر

یک پاسخ

  1. آموزشگاه ها و موسسات آموزشی که غیر از چند موسسه که معرف حضور همگی هست در بهترین شرایط و پس از چندین سال خدمت به وضعیت بالانس می رسند، حال که تمام آموزشگاه ها بسته شده اند و تنها چیزی که برایشان مانده اجاره های سنگین و .. . است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

جستجو

مشاهده رایگان دمو نرم افزارحسابداری