جستجو
Close this search box.

اهمیت قیمت تمام شده|محاسبه و تغییر قیمت در نرم افزار حسابداری محک

نوشته شده توسط تیم تولید محتوا محک
زمان مطالعه این مقاله: 3 دقیقه

کسب و کارها با هدف ایجاد سود در برابر ارائه خدمات یا کالا به وجود می آیند. در واقع میل به کسب سود بیشتر محرک اصلی برای پیشرفت کسب و کارها است. در شرایط خاص نیز تعیین مقدار سود به نحوی که کسب و کار بتواند به فعالیت ادامه دهد و در عین حال با سایر رقبا نیز به رقابت بپردازد اهیمت زیادی دارد. یکی از ابزارهای مهم در تعیین میزان سود، برآورد قیمت تمام شده کالا است.

فهرست مطالب

ما با علم به این موضوع در نرم افزار حسابداری رستوران ابزارهای مختلفی را در اختیار صاحبان این صنف قرار می دهیم تا با استفاده از آنها بتوانند به راحتی قیمت تمام شده هر پرس غذا را محاسبه کرده و میزان سود را تعیین کنند. مهترین ابزار تعیین قیمت تمام شده کالا ایجاد فرمول تولید برای آن است.

قیمت تمام شده چیست؟

قیمت تمام شده یا بهای تمام شده کالا شامل هزینه های مستقیم تولید آن کالا است. هزینه مواد اولیه به کار رفته در کالا و هزینه نیروی کار درگیر در تهیه آن جزء هزینه های مستقیم به شمار می روند. محاسبه بهای تمام شده پیش بینی حاشیه سود در هنگام تولید و محاسبه آن در پایان دوره مالی اهمیت زیادی دارد. در واقع با احتساب بهای تمام شده کالا می توان میزان سودی که برای هر واحد کالا باید در نظر گرفته شود را مشخص می کنید.

اما در بهای تمام شده کالا هزینه های غیر مستقیم محاسبه نمی شود. برای مثال در تهیه یک سیخ کباب کوبیده گوشت، پیاز، روغن، تخم مرغ، ادویه استفاده می شود. با تهیه فرمول تولید کباب کوبیده و تعیین میزان مواد اولیه استفاده شده بر اساس واحد (برای مثال صد گرم گوشت برای یک سیخ کباب) و میزان دستمزد کارمندان درگیر در تهیه کباب، می توان بهای تمام شده آن را محاسبه کرد.

منظورازحسابداری قیمت تمام شده چیست؟

حسابداری قیمت تمام شده به حسابداری گفته می شود که ماهیت آن جمع آوری تمام اطلاعات مربوط به هزینه محصولات و خدمات و همچنین ارائه روش های کاهش بهای تمام شده محصولات با استفاده از روش های تجزیه و تحلیل گزارش ها و بررسی روش های تولیدی میباشد. تمام انواع مشاغل اعم از خدمات، تولید و تجارت، برای پیگیری فعالیت های خود نیاز حسابداری قیمت تمام شده دارند.

حسابداری قیمت تمام شده، مدت هاست که به مدیران کمک می کند تا هزینه های اداره یک کسب و کار را درک کنند .تکنیک های مختلفی که توسط حسابداران قیمت تمام شده استفاده می شود شامل هزینه های استاندارد و آنالیز واریانس، هزینه های حاشیه ای و آنالیز حجم سود هزینه، کنترل بودجه، هزینه یکنواخت و مقایسه بین شرکت و غیره میباشد.ارزیابی این نوع از حسابداری عمدتا به دلیل محدودیت حسابداری مالی است.

محاسبه قیمت تمام شده چه اهمیتی دارد؟

محاسبه قیمت تمام شده در رستوران ها و سلف سرویس ها اهمیت بسیار زیادی دارد و در شرایط فعلی نیز اهمیت آن بیش از گذشته شده است. با محاسبه قیمت تمام شده هر پرس غذا می توان حاشیه سود را تخمین زد و در صورت نیاز برای رقابت در بازار آن را کاهش یا افزایش داد. محاسبه بهای تمام شده به صاحبان و مدیران رستوران ها انعطاف بیشتری در تعیین قیمت ها داده و اهرم مهمی برای رقابت در شرایط حساس به شمار می رود.

چطور در نرم افزار محک قیمت تمام شده را محاسبه کنیم؟

برای تعیین قیمت تمام شده هر کالا باید در هنگام وارد کردن آن در سیستم قیمت هر واحد را تعیین کنیم.

تعیین قیمت کالا

پپس از تعیین قیمت هر واحد می توانید با تعیین فرمول تولید پیشرفته برای یک کالا (برای مثال کباب کوبیده) میزان مواد اولیه مورد استفاده در هر واحد کالا (در این مورد هر سیخ کباب) و سایر هزینه های مستقیم در تولید کالا (دستمزد کارکنان دخیل در تولید کباب) را مشخص کنید.

برآورد قیمت تمام شده
تعیین فرمول تولید

به این ترتیب می توان بهای تمام شده هر کالا را تعیین کرد. در صورتی که بهای تمام شده بالا بود می توانید در مورد کاهش هزینه ها تصمیم گیری کنید. همچنین می توانید حاشیه سود را برای هر واحد کالا را با توجه به وضعیت بازار و قیمت سایر رقبا تعیین کنید.

منبع :investopedia

برای دریافت جدید ترین مقالات، ایمیل خود را وارد کنید:

با نشر این محتوا، جامعه وبلاگ محک را گسترش دهید

تیم تولید محتوا محک
تیم تولید محتوا محک
مراحل راه اندازی فروشگاه آنلاین

مراحل راه اندازی فروشگاه آنلاین

زمان مطالعه این مقاله: 6 دقیقه اینترنت یکی از بزرگترین انقلاب‌های دنیای امروز است که تاثیر گسترده‌ای بر زندگی، کار و تجارت انسان‌ها داشته. امروزه بسیاری از افراد، از اینترنت برای خرید و فروش محصولات و خدمات استفاده می‌کنند و این روند رو به افزایش است.

اطلاعات بیشتر
لیست مواد غذایی سوپرمارکت

لیست مواد غذایی سوپرمارکت

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه لیست مواد غذایی سوپرمارکت یکی از موضوعات مهم در حوزه تغذیه است؛ این لیست به افراد کمک می‌کند تا با دقت بهتری مواد غذایی خود را انتخاب کنند. لیست مواد غذایی سوپرمارکت، علاوه بر اینکه شامل اطلاعات مرتبط با نوع

اطلاعات بیشتر
بخش بندی بازار (Market Segmentation) چیست؟ انواع، مزایا و مراحل

بخش بندی بازار (Market Segmentation) چیست؟ انواع، مزایا و مراحل

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه بخش بندی بازار یا همان تقسیم بندی بازار (Market Segmentation) یکی از فعالیت‌های حیاتی در بازاریابی است که به تأثیرگذاری بیشتر کمپین‌های بازاریابی کمک می‌کند. با بخش بندی بازار، می‌توانید مشتریان هدف را دسته‌بندی کنید و استراتژی‌های فروش، بازاریابی و

اطلاعات بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

جستجو

مشاهده رایگان دمو نرم افزارحسابداری