جستجو
Close this search box.

با پیشرفت تکنولوژی آینده حسابداری چه تغییراتی می‌کند؟

نوشته شده توسط محمد باقریان
زمان مطالعه این مقاله: 4 دقیقه

اینطور که به نظر می‌رسد و با نگاه به داده‌ها، آینده حسابداری روشن است. بر اساس داده‌های اشتغال ایالات متحده، بین سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۶ شاهد رشدی ۱۰ درصدی در استخدام حسابداران و حسابرس‌ها خواهیم بود. البته چنین رشدی مستقیما وابسته به اوضاع اقتصادی زمانه است. وقتی آینده اقتصاد مناسب باشد پس آینده حسابداری هم تضمین شده خواهد بود. شرکت‌های بیشتری ایجاد می‌شوند و اعتبار بیشتری برای مدیریت و محاسبه وجود دارد.

فهرست مطالب

چند سال اخیر به ما یاد داده که باید منتظر تغییراتی بزرگ در هر صنعت و دانشی باشیم. گسترش تکنولوژی یک قدرت غیرقابل انکار است و مطمئنا نقش تکنولوژی در حسابداری هم بر کسی پوشیده نیست. اگر برای این تغییرات آماده باشیم، می‌توانیم از فرصت استفاده کنیم و یک رشد چشمگیر را به تجارت‌های خود اضافه کنیم. اما اگر غفلت کنیم، از بازی عقب خواهیم ماند. پس با هم بررسی می‌کنیم که آینده حسابداری به کدام سمت می‌رود و چه اتفاقاتی آینده این دانش را رقم خواهد زد؟

آینده حسابداری به کدام سمت می‌رود؟

آینده حسابداری به کدام سمت می‌رود؟

تکنولوژی هوشمند، به نظر دستاوردی تازه است، اما چند سالی می‌شود که شرکت‌ها به سمت استفاده از این تکنولوژی‌ها حرکت کرده‌اند. این مسئله مرز و بومی نمی‌شناسد و یک حرکت جمعی و بین‌المللی است. این تکنولوژی‌های تازه آینده حسابداری را در مشت خود دارند و نوید یک تغییر تازه را می‌دهند. نقش تکنولوژی در حسابداری با آسان‌تر کردن وظایف حسابداران تعریف می‌شود.

دو یا سه دهه اخیر، یک حسابدار مجبور بود که تمامی امورات شرکت را به صورت دستی انجام دهد. محاسبه حقوق، بررسی قبوض، بررسی دارایی شرکت و پرداخت‌ها مختلف همگی دستی انجام می‌شدند. همچنان نمونه‌هایی از این شکل حسابداری پیدا می‌شود. اما ظهور تکنولوژی تازه باعث شده که تمامی این موارد اتوماسیون شود و یک حسابدار نگرانی چنین وظایفی را نداشته باشد. به جای آن، پرسنل یک تیم حسابداری، ذهنیت تحلیل‌گری پیدا کرده‌اند. وظایف آن‌ها بیشتر حول محور تحلیل روند و شرایط مالی است. این همان تاثیری است که تکنولوژی در آینده حسابداری خواهد داشت.

رشد حسابداری ابری

رشد حسابداری ابری

یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین تغییرات چند ساله گذشته، مهاجرت به ابرها بوده. حسابداری ابری در تلاش است که تا جای نرم‌افزارهای حسابداری سنتی را بگیرد. در شکل قدیمی، یک نرم‌افزار بر روی سیستم نصب می‌شد. تمامی اطلاعات در هاردها و سرورهای داخلی ذخیره می‌شد. دسترسی هم تنها از طریق دسترسی به کامپیوترها امکان‌پذیر بود. اما پردازش ابری، این معادله را به هم ریخته.

حسابداری ابری به شرکت‌ها اجازه می‌دهد که از طریق یک ارتباط اینترنتی به نرم‌افزار دسترسی پیدا کنند. هیچ فایل و داده‌ای در سرورها و فضای ذخیره‌سازی داخلی ثبت نخواهد شد. به جای آن، تمامی داده‌ها در سرورهای مختلف که به عنوان سرور ابری شناخته می‌شوند ثبت خواهد شد. این سرورها تحت مدیریت یک شخص نیست و مجموعه‌ای از سرورها است. به همین خاطر امنیت و سرعتی بالاتر دارند و هزینه آن‌ها کمتر از معمول است.

بستن سال مالی در نرم افزار محک
بستن سال مالی در نرم افزار محک

اتوماسیون وظایف

کمی قبل‌تر اشاره کردیم که اتوماسیون وظایف چه تحولی را ایجاد کرده. این شاید ملموس‌ترین اتفاق در رقم خوردن آینده حسابداری باشد. نرم‌افزارهای تازه، وظایف روزمره و زمان‌بر که بیشتر حول محاسبات کلی و پرداخت‌های مرتب است را انجام می‌دهند. اگر نرم‌افزار مورد استفاده از هوش مصنوعی استفاده کند، طی مرور زمان الگو پرداختی را متوجه خواهد شد و حتی وظایف بیشتری را گردن خواهد گرفت. تصور کنید یک روند حسابرسی، بیست سال پیش چقدر زمان می‌برد. مطمئنا ماه‌ها باید تیم شما بر روی حسابرسی کار می‌کرد. اما با قدرت پردازش سریعی که نرم‌افزارهای کنونی در اختیار دارند، این زمان به چندین هفته کاهش پیدا کرده که خود یک موفقیت چشمگیر است. در آینده، چندین هفته هم کاهش پیدا خواهد کرد و شاید به چندین روز برسد.

تمامی این موارد به یک حسابدار اجازه تفکر بیشتر را خواهد داد. در حقیقت یک حسابدار برای موفقیت بیشتر، باید چیزی فراتر از یک نرم‌افزار اداری را ارائه دهد. تحلیل داده‌ها، پیدا کردن فرصت‌ها، ایجاده بهره‌وری بیشتر و امورات این چنین از وظایف یک حسابدار در آینده خواهد بود. در حقیقت نقش تکنولوژی در حسابداری این است که حسابدار باید کاری تخصصی‌تر ارائه دهد. این یعنی نیاز به مطالعه، تحصیلات و دریافت مشاوره به مراتب بیشتر از گذشته خواهد شد.

قدرت گرفتن بلاکچین در حسابداری

قدرت گرفتن بلاکچین در حسابداری

از زمانی که بلاکچین در قالب رمزارزها معرفی شد، تا به امروز که در مورد نقش بلاکچین در حسابداری صحبت می‌کنیم، این تکنولوژی یک تکنولوژی بحث برانگیز بوده. بلاکچین همچنان یک تکنولوژی ناشناخته است و بسیاری قادر به درک پتانسیل کامل این تکنولوژی نیستند. اکثر مردم بلاکچین را تنها محدود به رمزارزها یا پیام‌رسانی امن می‌دانند. اما به هیچ‌وجه اینطور نیست. در حقیقت هدف بلاکچین نامحدود بودن و حرکت فراتر از مرزها است. پس می‌توان انتظار داشت که چنین تکنولوژی در آینده حسابداری نقش به‌سزایی دارد.

بلاکچین یک سیستم پردازشی است که هسته مرکزی ندارد. یعنی یک شخص نمی‌تواند به تنهایی و بدون گذاشتن هیچ ردی، اطلاعات موجود در زنجیره بلوکی را تغییر دهد. اطلاعات در بلوک‌های مختلفی ذخیره می‌شوند و امکان دسترسی توسط یک هسته مرکزی وجود ندارد. این باعث شده که هک چنین سیستمی، یک خواب و خیال باشد. با این شرایط و مزایا، بلاکچین مطمئنا در آینده حسابداری تغییراتی ایجاد خواهد کرد. مطمئنا در آینده شاهد مهاجرت بیشتر و بیشتر تیم‌های حسابداری به پلتفرم‌های بلاکچین خواهیم بود. امنیت، کارایی و سرعت در این تکنولوژی تضمین شده است و مسئله فقط زمان مهاجرت است!

استفاده بیشتر از داده

رشد بیشتر پردازش ابری و همچنین احتمال ورود بلاکچین به عرصه حسابداری، باعث شده که بحث در مورد استفاده از داده داغ و داغ‌تر شود. اگر چندین دهه گذشته، یک بخش از عملیات مالی با مشکل مواجه می‌شد یا اینکه یک روند ضرردهی در شرکت ایجاد می‌شد، پیدا کردن منبع آن مدت‌ها طول می‌کشید. تمامی شرکت باید بسیج می‌شد و این شکاف مالی را پیدا می‌کرد. با این حال، با ورود داده و پردازش داده مطمئنا این مشکل از بین خواهد رفت.

در حال حاضر، بسیاری از شرکت‌ها، داده‌های مالی خود را در دسته‌بندی‌های زمانی مختلف ثبت و ذخیره می‌کنند. این داده‌ها به صورت خام ذخیره شده و در ابتدا تصویر جامعی را ارائه نمی‌دهند. به همین خاطر باید اشخاصی وجود داشته باشند که توانایی تحلیل و پردازش این داده را داشته باشند. به همین خاطر است که متخصصین داده در آینده حسابداری جایگاه مهمی پیدا خواهند کرد. وظیفه آن‌ها ترجمه و تحلیل این داده خام خواهد بود. پردازش چنین داده‌ای، همانند پیدا کردن طلا در معدن است. شما پاسخ سوال‌هایی را پیدا خواهید کرد که حتی نمی‌دانستید باید آن‌ها را بپرسید. چنین تحولی کلیدی خواهد بود و نقش تکنولوژی در حسابداری را کاملا مشخص می‌کند.

منابع:

https://online.maryville.edu/blog/future-accounting/

برای دریافت جدید ترین مقالات، ایمیل خود را وارد کنید:

با نشر این محتوا، جامعه وبلاگ محک را گسترش دهید

محمد باقریان
محمد باقریان
باقریان هستم از سال 1386 در حوزه تجارت الکترونیک و طراحی سایت و تولید محتوا فعالیت خودم را با مدیریت چند وب سایت آموزشی شروع کردم، اکنون به صورت تخصصی در زمینه دیجیتال مارکتینگ فعالیت میکنم ، اوقات فراغتم را بیشتر با ورزش و مطالعه سپری می‌کنم.
مالیات بر درآمد اتفاقی چیست؟ معافیت‌های مالیاتی

مالیات بر درآمد اتفاقی چیست؟ معافیت‌های مالیاتی

زمان مطالعه این مقاله: 4 دقیقه مالیات بر درآمد اتفاقی یکی از انواع مالیات‌های مستقیم است که به درآمدهای غیر منتظره و غیر شغلی اشخاص حقیقی و حقوقی تعلق می‌گیرد. این نوع درآمدها در مقابل درآمدهای مستمر مانند حقوق و دستمزد قرار دارند. هرگاه شخص حقیقی

اطلاعات بیشتر
مالیات بر درآمد چیست؟ انواع مالیات بر درآمد

مالیات بر درآمد چیست؟ انواع مالیات بر درآمد

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه مالیات بر درآمد نوعی مالیات مستقیم است که توسط دولت بر درآمد اشخاص حقیقی و حقوقی اعمال می‌شود. این نوع مالیات دارای انواع مختلفی است که در ادامه مطلب به آن خواهیم پرداخت. نرخ مالیات بر درآمد بر اساس درآمد

اطلاعات بیشتر
مالیات بر درآمد املاک و مستغلات چیست؟

مالیات بر درآمد املاک و مستغلات چیست؟

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه مالیات بر درآمد املاک یکی از مباحث مالیاتی مهم و تخصصی است. فرقی نمی‌کند امسال یا چند سال دیگر، قوانین مالیات بر درآمد املاک اغلب، در راس مهم‌ترین انواع مالیات بر درآمد قرار دارد. شاید گره خوردن قوانین مالیات املاک

اطلاعات بیشتر

2 پاسخ

  1. باسلام . ضمن تشکر از زحمات جناب باقریان . در صورت امکان منابع مقالات را هم ارائه فرمایئد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

جستجو

مشاهده رایگان دمو نرم افزارحسابداری