جستجو
Close this search box.

نکاتی درباره مبادلات جهانی که احتمالا نمی دانستید.

نوشته شده توسط محمد حسین دهقانی
زمان مطالعه این مقاله: 4 دقیقه

مقدمه

این روزها افراد زیادی هستند که کسب و کارشان را مبادلات تجاری با سایر کشورها تشکیل داده و علی القاعده  از حساسیت بیشتری نسبت به سایر کسب و کارها برخوردار است. با این حال مشاهده می شود که بعضی از فعالان عرصه تجارت جهانی با وجود حساسیت و خطرهای این راه، به خاطر ندانستن برخی مهارت های ساده نه تنها سود نمی کنند؛ بلکه متحمل ضررهای زیادی در عرصه مبادلات تجاری می شوند.

فهرست مطالب

عرصه تجارت جهانی مانند سایر عرصه های کسب و کار نیازمند آموزش و دقت است و ما در ادامه 5 نکته ساده ولی مهم که جلوی ضرر شما را در مبادلات جهانی می گیرد مطرح می کنیم.

1. به زبانی که با آن مبادلات تجاری را انجام می دهید مسلط باشید.

1. به زبانی که با آن مبادلات تجاری را انجام می دهید مسلط باشید.

هر کشوری زبان خاص خود را دارد و هر زبان دارای اصطلاحات مختلف است. اصطلاحاتی که شاید معنایی متفاوت از معنای لغوی آن داشته باشد. اگر شما با این اصطلاحات (خصوصا در عرصه مبادلات تجاری خود) آشنا نباشید، ممکن است در قراردادها با اصطلاحی روبه رو شوید که معنای کاربردی آن را نمی دانید و با پذیرش آن ضررهای زیادی را متحمل شوید.

برای جلوگیری از این اتفاق لازم است به زبان کشوری که با آن مبادله می کنید مسلط باشید. برای این کار می توانید از پیشنهادات زیر بهره ببرید.

  • مذاکره خود را با زبان رسمی جهانی (انگلیسی انجام دهید).
  • اگر مجبورید با زبانی غیر از انگلیسی قرارداد ببندید، باید یکی از دوکار زیر را انجام دهید:
    • خودتان به زبان آن کشور تسلط داشته باشید (این توصیه بیشتر در جایی کاربرد دارد که مبادلات تجاری شما با یک یا چند کشور محدود انجام می شود نه کشورهای مختلف).
    • یک مترجم قوی و امین استخدام کنید. مترجمی که با اصطلاحات کشور مقابل آشنا بوده و در کنار آن توانایی نگارش قرارداد را نیز داشته باشد.
2. فنون مذاکره را بیاموزید.

2. فنون مذاکره را بیاموزید.

هر یک از مبادلات تجاری که شما انجام می دهید، یک نوع مذاکره است و مذاکره به معنای انتقال اشتیاق و دریافت اعتماد است. جک ما مؤسس علی بابا مهم ترین موفقیت خود را توانایی در مذاکره و متقاعد سازی طرف مقابل می داند.

مذاکره مانند سایر مهارت ها نیازمند یادگیری است و فنون خاص خودش را دارد. شما به عنوان فعال در عرصه تجارت جهانی باید با این فنون آشنا شوید.

ما در مقاله ای مجزا اصول و فنون مذاکره را توضیح داده ایم؛ با این حال لازم است تا به دو نکته مهم در مذاکره اشاره کنیم:

2.1. در فرآیند مذاکره به منافع طرفین اهمیت بدهید و به گونه ای برخورد کنید که منافع مشروع طرفین تأمین شود. اگر به دنبال سودجویی بدون منطق باشید و پیروزی خود را به قیمت شکست طرف مذاکره طلب کنید، برای همیشه طرف مذاکره کننده را به عنوان شریک تجاری از دست خواهید داد.

2.2. در فرآیند مذاکره به هیچ عنوان عجله نکنید و در کنار توجه به زمان، به کیفیت مذاکره اولویت بدهید. باید بدانید که عجله کردن باعث می شود خیلی از مسائل مهم بین شما مطرح نشود و طرفین نتوانند بیشترین منفعت ممکن را کسب کنند.

3. استاندارد های قرارداد نویسی را رعایت کنید.
بستن سال مالی در نرم افزار محک
بستن سال مالی در نرم افزار محک

3. استاندارد های قرارداد نویسی را رعایت کنید.

جدای از این که در نظام مبادلات تجاری استانداردهای جهانی برای عقد قرارداد هست، اغلب کشورها برای خود استانداردهای مجزا دارند و کشور عزیز ما نیز از این قاعده مستثنی نیست.

برای آن که هیچ شائبه ای در حقوق و تکالیف هر یک از طرفین قرارداد رخ ندهد، علاوه بر آن که استانداردهای بین المللی عقد قرارداد را رعایت می کنید، سعی کنید دو نسخه مجزا از قرارداد را مطابق استانداردهای هر کشور و به زبان ملی آن کشور تدوین کنید. این مسئله هم به شفافیت قرارداد کمک می کند و هم در صورت تخلف قرارداد پیگیری های ملی و بین المللی را آسان می سازد.

نرم افزار حسابداری برای کسب و کارها

4. از نرم افزار حسابداری استفاده کنید.

محاسبات مالی رکن مهمی را در مقوله تجارت جهانی ایفا می کند و کوچکترین اشتباهات در این زمینه می تواند بزرگترین ضررها را برای شما ایجاد کند.

برای انجام محاسبات مالی خود نیازمند حسابدار حرفه ای و یک نرم افزار حسابداری قوی هستید. نرم افزاری که به شما کمک کند تا محاسبات مالی خود را کاملا ساده و با کمترین خطای ممکن انجام دهید.

نرم افزار حسابداری محک به شما کمک می کند تا محاسبات مالی خود را در عرصه بین الملل به بهترین شکل ممکن انجام دهید. برای آشنایی بیشتر با نرم افزار حسابداری محک می توانید دموی رایگان نرم افزار حسابداری محک را دانلود کنید.

5. معاملات خود را معادل ارز خود و کشور مقصد بازنویسی کنید.

5. معاملات خود را معادل ارز خود و کشور مقصد بازنویسی کنید.

صورت های مالی شما باید هم مبتنی بر دلار باشد، هم مبتنی بر واحد پول رایج دو کشوری که با یکدیگر مبادلات تجاری دارند.

بهترین کار این است که نرم افزار حسابداری شما قابلیت تبدیل صورت های مالی را به سایر ارزها دارا باشد. نرم افزار حسابداری محک مفتخر است تا چنین امکانی را در اختیار شما قرار بدهد و شما می توانید با نصب افزونه سیستم چند ارزی، با سرعت زیاد و بدون خطا صورت های مالی شما را به ارز رایج دو کشور آن هم با قیمت روز بازنویسی کند.

شما می توانید برای آشنایی بیشتر با افزونه سیستم چند ارزی، به وب سایت نرم افزار حسابداری محک مراجعه کنید.

سخن پایانی

تجارت جهانی نقش موثری در رونق اقتصادی ایران عزیز ما دارد و استفاده درست از قواعد تجارت جهانی، ضررها را به حداقل رسانده و رضایت را برای شما و کارکنانتان محقق خواهد ساخت. برای ما باعث افتخار است که شما با ارائه نقطه نظرات ما را در ارائه هر چه بهتر مقالات یاری کنید. بهترین ها را برای شما آرزومندیم.

برای دریافت جدید ترین مقالات، ایمیل خود را وارد کنید:

با نشر این محتوا، جامعه وبلاگ محک را گسترش دهید

محمد حسین دهقانی
محمد حسین دهقانی
آمده ام تا زندگی کنم
مالیات بر درآمد اتفاقی چیست؟ معافیت‌های مالیاتی

مالیات بر درآمد اتفاقی چیست؟ معافیت‌های مالیاتی

زمان مطالعه این مقاله: 4 دقیقه مالیات بر درآمد اتفاقی یکی از انواع مالیات‌های مستقیم است که به درآمدهای غیر منتظره و غیر شغلی اشخاص حقیقی و حقوقی تعلق می‌گیرد. این نوع درآمدها در مقابل درآمدهای مستمر مانند حقوق و دستمزد قرار دارند. هرگاه شخص حقیقی

اطلاعات بیشتر
مالیات بر درآمد چیست؟ انواع مالیات بر درآمد

مالیات بر درآمد چیست؟ انواع مالیات بر درآمد

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه مالیات بر درآمد نوعی مالیات مستقیم است که توسط دولت بر درآمد اشخاص حقیقی و حقوقی اعمال می‌شود. این نوع مالیات دارای انواع مختلفی است که در ادامه مطلب به آن خواهیم پرداخت. نرخ مالیات بر درآمد بر اساس درآمد

اطلاعات بیشتر
مالیات بر درآمد املاک و مستغلات چیست؟

مالیات بر درآمد املاک و مستغلات چیست؟

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه مالیات بر درآمد املاک یکی از مباحث مالیاتی مهم و تخصصی است. فرقی نمی‌کند امسال یا چند سال دیگر، قوانین مالیات بر درآمد املاک اغلب، در راس مهم‌ترین انواع مالیات بر درآمد قرار دارد. شاید گره خوردن قوانین مالیات املاک

اطلاعات بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

جستجو

مشاهده رایگان دمو نرم افزارحسابداری