جستجو
Close this search box.

10 کاربرد حسابداری برای کسب‌وکارهای کوچک

نوشته شده توسط محمد حسین دهقانی
زمان مطالعه این مقاله: 4 دقیقه

مقدمه

کاربرد حسابداری هنوز برای خیلی از کسب‌وکارهای کوچک و سنتی مشخص نیست. به همین دلیل بسیاری از صاحبان کسب‌وکار محاسبات مالی خود را همچنان به صورت سنتی انجام داده و رغبتی به استفاده از دانش حسابداری و نرم‌افزارهای حسابداری ندارند. ما در این مقاله درصددیم تا با ارائه تعریف درست از حسابداری کاربردی و بیان 10 کاربرد حسابداری، به صاحبان کسب‌وکار کمک کنیم تا برای محاسبات مالی خودشان از دانش حسابداری استفاده کنند. با ما همراه باشید.

فهرست مطالب

حسابداری کاربردی چیست؟ (ویژه کسب و کارهای کوچک)

1. حسابداری کاربردی چیست؟ (ویژه کسب و کارهای کوچک)

قبل از بیان کاربردهای 10گانه حسابداری، لازم است تا با مفهوم حسابداری کاربردی ویژه کسب‌وکارهای کوچک آشنا شویم.

حسابداری مجموعه‌ای از اصطلاحات، راهبردها و راهکارها است که همه آن‌ها لزوماً برای کسب‌وکارهای کوچک (و حتی متوسط) لازم و مفید نیست. شاید یکی از دلایل عدم رغبت صاحبان کسب‌وکار کوچک به حسابداری همین باشد.

حسابداری کاربردی دانشی است که اطلاعات لازم و قابل‌استفاده برای مدیریت مالی کسب‌وکارهای کوچک را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد. دانستن این اطلاعات به صاحبان کسب‌وکار کمک می‌کند تا با دقت و سرعت بیشتری محاسبات مالی خود را انجام دهند.

اگر می‌خواهید حسابداری کاربردی ویژه کسب‌وکارهای کوچک را فرابگیرید، پیشنهاد ما مطالعه کتاب «حسابداری کاربردی ویژه بازار کار (از صفر تا صد)» می‌باشد. شما می‌توانید این کتاب را از اپلیکیشن کتابراه تهیه کنید و با لپ‌تاپ یا موبایل مطالعه کنید.

10 کاربرد حسابداری
بستن سال مالی در نرم افزار محک
بستن سال مالی در نرم افزار محک

2. 10 کاربرد حسابداری

حالا که تعریف حسابداری کاربردی را شناختید، نوبت آن رسیده که 10 کاربرد حسابداری را بدانید تا به ضرورت آن در محیط کسب‌وکار خود بیشتر واقف شوید.

2.1. نظم کاری

محاسبات دقیق مالی به شما کمک می‌کند تا نظم کاری داشته باشید و مطمئن باشید همه‌چیز در جای خودش قرار دارد.

2.2. پرداخت آسان مالیات

استفاده از حسابداری به شما کمک می‌کند تا دقیقا بدانید در پایان سال چه میزان باید مالیات بپردازید. پرداخت مالیات و مسائل مربوط به آن جزو کارهای پردردسر کسب‌وکارها است که استفاده از حسابداری از این تهدید برای شما فرصت می‌سازد.

2.3. انبارگردانی ساده

اطلاع داشتن دقیق از موجودی کالا با استفاده از دانش حسابداری فرآیند انبارگردانی را تسهیل می‌کند. شما می‌دانید که در انبار چه مقدار کالا دارید و چه چیزهایی را باید تهیه کنید.

2.4. مدیریت سود و زیان

داده‌های مالی منظم منطبق با اصول حسابداری میزان واقعی سود و زیان شما را در بازه‌های زمانی دلخواه مشخص می‌کند.

2.5. پرداخت به‌موقع حقوق کارگران

دانش حسابداری به شما کمک می‌کند تا اطلاعات لازم برای پرداخت حقوق کارگران (تشویقی‌ها، کسر حق بیمه و …) را در اختیار داشته باشید و مجبور نباشید اول هرماه برای هرکدام از کارگران خود پرورنده جداگانه تشکیل دهید و در نتیجه هم در وقت شما صرفه‌جویی می‌شود و هم کارگر شما حقوق ماهیانه خودش را بدون تأخیر دریافت می‌کند.

2.6. اتخاذ تصمیم های راهبردی

شما به‌عنوان رهبر کسب‌وکار زمانی می‌توانید برای آینده شغلی خود و مجموعه زیردستتان تصمیمات مهم اتخاذ کنید که وضعیت فعلی کسب‌وکار خود را بدانید. اشراف لحظه‌به‌لحظه بر وضعیت فعلی با استفاده از اصول حسابداری آسان خواهد بود.

2.7. گزارش دهی منظم

این کاربرد درجایی است که لازم باشد کسب‌وکار شما به‌صورت ماهیانه، فصلی یا سالیانه به اتحادیه صنفتان گزارش بدهد. داده‌های مالی منظم به قوت این گزارش کمک می‌کنند.

2.8. حسابرسی آسان

یکی از ویژگی‌های گزارش حسابرسی مقبول، تطابق صورت‌های مالی شما با استانداردهای حسابداری است. اگر می خواهید هم شما راحت باشید هم عزیزان حسابرس، حتما حسابداری را یاد بگیرید و اصولی عمل کنید.

2.9. تشخیص کالاهای پر فروش

اگر داده‌ها به‌طور دقیق و منظم در اختیار شما باشند، می‌توانید کالاهای پرفروش را از کالاهایی که کمتر خرید شده‌اند را تشخیص دهید.

2.10. ثبت معاملات و بازخورد آن ها

ثبت هر معامله و ملحقات آن (مانند تاریخ، خریدار، ملاحظات و مواردی از این قبیل) به شما کمک می‌کند تا شفافیت کاری خود را به بالاترین میزان ممکن برسانید و اگر مشتری ابهام یا سؤالی درباره خریدش داشت، می‌توانید با مشاهده معامله‌ای که انجام داده همه‌چیز را برای مشتری توضیح داده و ابهام‌زدایی کنید.

نرم افزار حسابداری، بهینه ترین روش حسابداری کاربردی

3. نرم افزار حسابداری، بهینه ترین روش حسابداری کاربردی

از شما متشکریم که تا این جای را با ما همراه بودید و 10  کاربرد حسابداری را مطالعه کردید. اکنون نوبت ما است که شما صاحب کسب‌وکار کوچک را با یک واقعیت مهم به نام نرم‌افزارهای حسابداری آشنا کنیم.

سال‌های زیادی است که برنامه نویسان اقدام به طراحی نرم‌افزارهای حسابداری کرده‌اند. نرم‌افزارهای حسابداری برای کسب‌وکارها نقش یک حسابدار کار بلد را ایفا می‌کند و اگر شما چگونگی کار با نرم‌افزارهای حسابداری را بدانید، شاید حتی نیاز به مطالعه حسابداری کاربردی هم نداشته باشید و به‌سادگی محاسبات مالی خود را انجام دهید و تمام 10 کاربرد حسابداری را در کسب‌وکار خود پیاده کنید و لذت ببرید. فقط کافی است با ادبیات نرم‌افزار حسابداری که تهیه کردید آشنا باشید.

در کشور ما نرم‌افزارهای حسابداری مختلفی وجود دارند که شما می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. بااین‌حال اگر می‌خواهید سرعت و سادگی و تخصص را یکجا در کنار هم تجربه کنید، پیشنهاد ویژه ما به شما، استفاده از نرم‌افزار حسابداری محک است.  

نرم افزار حسابداری محک، پیشنهاد ویژه ما به شما

4. نرم افزار حسابداری محک، پیشنهاد ویژه ما به شما

نرم‌افزار حسابداری محک با بهره‌گیری از جدیدترین و امن‌ترین فناوری روز دنیا در کنار شما است تا با ارائه خدمات حسابداری محاسبات مالی کسب‌وکار شما را بر عهده بگیرد.

نرم‌افزار حسابداری محک توانسته تخصص و سادگی را باهم جمع کند و در کنار پشتیبانی‌هایی که به شما صاحب کسب‌وکار کوچک ارائه می‌دهد، باعث می‌شود که به‌راحتی بتوانید کسب‌وکار خود را محک بزنید و بررسی کنید و ببینید که فاصله شما تا اهداف خود چه قدر است.

نرم‌افزار حسابداری محک با افزونه‌های کاربردی خود به شما کمک می‌کند تا 10 کاربرد حسابداری را در کسب‌وکار خود ببینید و از محاسبات مالی منظم خود لذت ببرید.

برای آشنایی بیشتر با نرم‌افزار حسابداری محک، می‌توانید به صفحه محصول وب‌سایت محک مراجعه کنید.

سخن پایانی

کاربرد حسابداری فقط ۱۰ مورد مطرح‌شده در این مقاله نیست و موارد مطرح‌شده صرفا نمونه است و کاربردهای بیشتری برای حسابداری وجود دارد. اگر شما مواردی از کاربرد حسابداری را می‌دانید که در این مقاله نیست، می‌توانید در قسمت نظرات با ما به اشتراک بگذارید. بهترین‌ها را برای شما آرزومندیم.

برای دریافت جدید ترین مقالات، ایمیل خود را وارد کنید:

با نشر این محتوا، جامعه وبلاگ محک را گسترش دهید

محمد حسین دهقانی
محمد حسین دهقانی
آمده ام تا زندگی کنم
مراحل راه اندازی فروشگاه آنلاین

مراحل راه اندازی فروشگاه آنلاین

زمان مطالعه این مقاله: 6 دقیقه اینترنت یکی از بزرگترین انقلاب‌های دنیای امروز است که تاثیر گسترده‌ای بر زندگی، کار و تجارت انسان‌ها داشته است. امروزه بسیاری از افراد از اینترنت برای خرید و فروش محصولات و خدمات استفاده می‌کنند و این روند رو به افزایش

اطلاعات بیشتر
لیست مواد غذایی سوپرمارکت

لیست مواد غذایی سوپرمارکت

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه لیست مواد غذایی سوپرمارکت یکی از موضوعات مهم در حوزه تغذیه است؛ این لیست به افراد کمک می‌کند تا با دقت بهتری مواد غذایی خود را انتخاب کنند. لیست مواد غذایی سوپرمارکت، علاوه بر اینکه شامل اطلاعات مرتبط با نوع

اطلاعات بیشتر
بخش بندی بازار (Market Segmentation) چیست؟ انواع، مزایا و مراحل

بخش بندی بازار (Market Segmentation) چیست؟ انواع، مزایا و مراحل

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه بخش بندی بازار یا همان تقسیم بندی بازار (Market Segmentation) یکی از فعالیت‌های حیاتی در بازاریابی است که به تأثیرگذاری بیشتر کمپین‌های بازاریابی کمک می‌کند. با بخش بندی بازار، می‌توانید مشتریان هدف را دسته‌بندی کنید و استراتژی‌های فروش، بازاریابی و

اطلاعات بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

جستجو

مشاهده رایگان دمو نرم افزارحسابداری