جستجو
Close this search box.

سود انباشته چیست؟ کاربرد ،مزایا و روش محاسبه آن در ترازنامه شرکت

نوشته شده توسط مهرداد توکلی
زمان مطالعه این مقاله: 4 دقیقه

سود انباشته چیست؟ سود انباشته یک اصطلاح حسابداری است که برای سهامداران شرکت‌ها اعمال می‌شود. درآمد انباشته، سود خالص یک شرکت پس از پرداخت سود سهامداران است که به عنوان معیار توانایی اقتصادی یک شرکت برای پرداخت توزیع‌های نقدی است. برای مطالعه ادامه مقاله همراه مجموعه نرم افزار حسابداری محک باشید …

فهرست مطالب

می‌توانید فایل صوتی «تعریف سود انباشته» را گوش کنید

سود انباشته در حسابداری

سود انباشته در حسابداری

به زبان ساده شرکت‌های سهام‌داری بخشی از سود خالص خود را در پایان سال مالی به عنوان سود نقدی به سهامداران خود پرداخت می‌کنند و بخش دیگر آن را تحت عنوان سود یا درآمد انباشته در حساب مربوط به درآمد انباشته شرکت نگه می‌دارند که در قسمت حقوق صاحبان سهام قرار می‌گیرد و صرف سرمایه‌گذاری‌های شرکت می‌گردد و به سهامداران پرداخت نمی‌شود.

این سود همانطور که از اسمش مشخص است ممکن است در چند دوره مالی مختلف انباشته و برای هر سال با مبالغ انباشته سال‌های قبل جمع شده و به یک مبلغ قابل توجهی برسد. اما چرا سود انباشته را در شرکت نگه می‌دارند؟

گاهی اوقات ممکن است که یک شرکت در آینده پروژه‌های جدید ایجاد کند و توسعه دهد؛ یا بخواهد تجهیزات و ماشین آلات خریداری کند یا حتی بدهی‌های خود را تسویه کند. آنگاه در این موارد می‌تواند از سود انباشته شرکت که متعلق به تمامی سهامداران آن شرکت است استفاده کند.

روش‌های محاسبه سود انباشته

بیشتر تجزیه و تحلیل‌ها شامل مقایسه سود انباشته هر سهم با سود هر سهم طی یک دوره خاص است، یا آن‌ها مقدار سود انباشته را با تغییر قیمت سهام در آن زمان مقایسه می‌کنند. هر دوی این روش‌ها سعی در اندازه‌گیری مدیریت بازده حاصل از سود حاصل از بازگرداندن آن به تجارت دارند. نگاهی به درآمد، روشی که توسط وارن بافت تهیه شده و مالیات را در برمی‌گیرد، روش دیگری در این زمینه است.

محاسبه سود انباشته

محاسبه سود انباشته

برای محاسبه این سود، E&P در ابتدای سال به علاوه E&P فعلی منهای توزیع سهامداران در طول دوره فعلی محاسبه می‌شود. قوانین مالیاتی چگونگی محاسبه سود انباشته را بیان نمی‌کند و روند کار لزوماً ساده نیست و محاسبه آن پیچیدگی‌های خاص خود را دارد که به عوامل مختلفی بستگی دارد. اما آیا راه حلی برای این محاسبات پیچیده شرکتی وجود دارد تا بدون خطا به محاسبه سود شرکت بپردازد؟

پیشنهاد ما به شما استفاده از نرم افزارهای حسابداری شرکتی است که از استاندارد بالا برخوردار باشند. به عنوان مثال نرم افزار حسابداری شرکتی محک به شما این امکان را می‌دهد که در کوتاه‌ترین زمان به محاسبه پیچیده‌ترین حساب‌های مربوط به شرکت خود بپردازید.

تاثیر سود انباشته بر پیشرفت شرکت-محل قرارگیری سود انباشته در ترازنامه-کاربرد سود انباشته

تاثیر سود انباشته بر پیشرفت شرکت

این سود تحت تأثیر افزایش یا کاهش درآمد خالص و سود سهام پرداختی به سهامداران است. در نتیجه، هر موردی که درآمد خالص را بالاتر ببرد یا آن را پایین بیاورد، در نهایت بر سود انباشته تأثیر خواهد گذاشت.

بنابراین تقریباً تمام معاملات بر درآمد انباشته شرکت تأثیر می‌گذارد. سایر منابع درآمد فراتر از درآمد مشمول مالیات می‌توانند آن را تقویت کنند، مانند درآمد معاف از مالیات و فروش اقساطی. اقلام کاهش دهنده این سود شامل هزینه‌های نقدی است که پرداخت می‌شود اما احتمالاً مشمول مالیات نیست، مانند تسویه بدهی‌های مربوط به دوره قبل، زیان خالص، مشارکت و… .

سود انباشته در مقابل سود خالص

شاید در ظاهر مترادف به نظر برسند اما از لحاظ فنی در درجه اول متفاوت هستند، زیرا E&P در توانایی شرکت برای تأمین بودجه توزیع تعیین کننده است. یک شرکت می‌تواند میزان درآمد انباشته خود را از طریق توزیع سهام یا ایجاد ذخیره احتیاطی کاهش دهد، اما بر ظرفیت فوق الذکر شرکت برای پرداخت سود سهامداران تأثیر منفی نخواهد گذاشت. به عبارت دیگر سود انباشته بخشی از سود خالص است.

بستن سال مالی در نرم افزار محک
بستن سال مالی در نرم افزار محک

سود انباشته و زیان انباشته

سود و زیان انباشته مجموع سود و زیان شرکت پس از پرداخت سود سهام است. این اصطلاح را می‌‎‎توان به عنوان سرمایه ابقا، سود انباشته یا مازاد بدست آمده نیز نامید.

چرا درآمد انباشته مهم است؟

درک این نکته مهم است که درآمد انباشته نشان دهنده پول نقد یا پول نقد اضافی پس از پرداخت سود سهام نیست. بلکه سود انباشته نشان می‌دهد که یک شرکت با سود خود چه کرده است و میزان سود شرکت از زمان تأسیس مجدد در تجارت است. این سرمایه گذاری مجدد یا خرید دارایی است یا کاهش بدهی.

درآمد انباشته شرکت تا حدودی سیاست سود سهام شرکت را منعکس می‌کند، زیرا منعکس کننده تصمیم شرکت در مورد سرمایه گذاری مجدد سود یا پرداخت آن به سهامداران است. در نهایت، …بیش‌تر تجزیه و تحلیل سودهای انباشته بر این ارزیابی است که کدام اقدام بیشترین بازده را برای سهامداران ایجاد کرده است.

سود انباشته شرکت‌های بورسی

صنایع پرمصرف و صنایع در حال رشد بیشتر از سایر صنایع درآمد خود را حفظ می‌كنند زیرا فقط برای فعالیت به سرمایه گذاری بیشتر در دارایی نیاز دارند. همچنین، از آنجا که سود انباشته نمایانگر مجموع سود کمتر از سود سهام از ابتدا است، ممکن است شرکت‌های قدیمی به طور قابل توجهی بالاتر از سودهای مشابه نوپا گزارش دهند. به همین دلیل مقایسه این سود در میان شرکت‌های هم سن و در همان صنعت بسیار دشوار است اما به طور کلی معنی دار است و تعریف سود انباشته “بالا” یا “پایین” باید در این زمینه انجام شود.

سود انباشته در بورس

سود انباشته در بورس

سود انباشته در بورس چیست ؟ همواره سهامداران حقیقی یک شرکت بورسی از افزایش سرمایه از محل سود انباشته یا اندوخته‌ ها، بسیار خوشحال میشوند، چرا که این موضوع تعداد سهام آن سهامداران را بدون پرداخت هیچگونه وجهی افزایش خواهد داد که به نفع آن ها تمام خواهد شد.

بعضی اوقات برای افرادی سوال پیش می آید که آیا این ‌مدل افزایش سرمایه‌ روی سود آوری شرکت‌ ها هم تاثیر میگذارد؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم بله و این‌ گونه افزایش ‌ها روی سود آوری شرکت‌ ها هم تاثیر دارد، چرا که مانع خروج وجه نقد از شرکت می شود. البته این مطلب با فرض این موضوع رخ میدهد که مدیریت صحیح، سرمایه در گردش مناسبی را برای روز های آینده شرکت فراهم می‌ کند.

کاربرد

شرکت‌ها از سود انباشته خود می‌توانند در بخش‌های مختلف نظیر خرید تجهیزات و ماشین آلات جدید، تحقیق و توسعه در راستای رشد شرکت، سرمایه گذاری مجدد در داخل شرکت، تسویه بدهی‌های قبلی خود و… استفاده کنند.

اما یکی دیگر از کاربردهای اساسی آن افزایش سرمایه از محل سودانباشته در قالب سهام جایزه است که به عنوان یکی از روش‌های افزایش سرمایه به حساب می‌آید و می‌توانید به مطالعه آن در مقالات مربوط به روش‌های افزایش سرمایه بپردازید.

محل قرارگیری سود انباشته در ترازنامه

بدون شک افرادی که در بورس فعالیت داشته باشند و حتی مطالعه‌ای در این زمینه نداشته باشند حداقل یک الی دوبار اسم سود انباشته در ترازنامه را شنیده‌اند. این سود در سمت چپ ترازنامه و زیر ستون حقوق صاحبان سهام ثبت می‌شود.

جمع بندی

در این مقاله به طور مفصل شما را با مفهوم سود انباشته چیست، کاربرد سود انباشته، راه‌های محاسبه سودانباشته و سایر موارد مرتبط با آن آشنا کردیم. اما در نهایت پیشنهاد ما این است که اگر شما نیز به دنبال محاسبه دقیق سود خالص، سود انباشته، سود سهامداران و… هستید بهتر است که به جای محاسبه از راه‌های پیچیده و دشوار با استفاده از نرم افزارهای حسابداری شرکتی که از استاندارهای بالای حسابداری برخوردارند استفاده کنید. برای مشاهده و آشنایی با نرم افزار حسابداری شرکتی اینجا کلیک کنید.

منبع: https://www.deskera.com/

برای دریافت جدید ترین مقالات، ایمیل خود را وارد کنید:

با نشر این محتوا، جامعه وبلاگ محک را گسترش دهید

مهرداد توکلی
مهرداد توکلی
مراحل راه اندازی فروشگاه آنلاین

مراحل راه اندازی فروشگاه آنلاین

زمان مطالعه این مقاله: 6 دقیقه اینترنت یکی از بزرگترین انقلاب‌های دنیای امروز است که تاثیر گسترده‌ای بر زندگی، کار و تجارت انسان‌ها داشته. امروزه بسیاری از افراد، از اینترنت برای خرید و فروش محصولات و خدمات استفاده می‌کنند و این روند رو به افزایش است.

اطلاعات بیشتر
لیست مواد غذایی سوپرمارکت

لیست مواد غذایی سوپرمارکت

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه لیست مواد غذایی سوپرمارکت یکی از موضوعات مهم در حوزه تغذیه است؛ این لیست به افراد کمک می‌کند تا با دقت بهتری مواد غذایی خود را انتخاب کنند. لیست مواد غذایی سوپرمارکت، علاوه بر اینکه شامل اطلاعات مرتبط با نوع

اطلاعات بیشتر
بخش بندی بازار (Market Segmentation) چیست؟ انواع، مزایا و مراحل

بخش بندی بازار (Market Segmentation) چیست؟ انواع، مزایا و مراحل

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه بخش بندی بازار یا همان تقسیم بندی بازار (Market Segmentation) یکی از فعالیت‌های حیاتی در بازاریابی است که به تأثیرگذاری بیشتر کمپین‌های بازاریابی کمک می‌کند. با بخش بندی بازار، می‌توانید مشتریان هدف را دسته‌بندی کنید و استراتژی‌های فروش، بازاریابی و

اطلاعات بیشتر

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

جستجو

مشاهده رایگان دمو نرم افزارحسابداری