جستجو
Close this search box.

حسابداری شرکت های ساختمانی چگونه است؟

نوشته شده توسط مهدی میدان
زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه

حسابداری شرکت های ساختمانی نوعی حسابداری پروژه است که برای انجام آن نیاز به یک تیم حسابداری و استفاده از نرم‌افزار حسابداری است. استفاده از نرم‌ افزار حسابداری شرکت های ساختمانی در مدیریت هزینه‌ها و کنترل امور مالی نقش بسیار مهمی دارد این نرم‌افزار انجام فرایندهای حسابداری را آسان و از بروز خطا جلوگیری می‌کند. نرم‌ افزار حسابداری محک یکی از نرم‌افزارهای ویژه حسابداری است که به دلیل امکانات پیشرفته، پشتیبانی و امنیت بالا، مدیریت و کنترل دقیقی بر امور مالی در اختیار شرکت‌های ساختمانی قرار می‌دهد.

فهرست مطالب

می‌توانید فایل صوتی «حسابداری شرکت های ساختمانی» را گوش کنید

حسابداری جنبه قابل توجهی از مدیریت در تجارت است. داشتن یک تیم حسابداری برای پیگیری و مدیریت دقیق امور مالی و حسابداری در شرکت‌هایی که فعالیت‌های تجاری زیادی انجام می‌دهند ضروری است. وقتی صحبت از امور مالی می‌شود، شرکت‌های ساختمانی و پیمانکاران مرتبط با صنعت ساختمان با چالش‌های متمایزی مانند نحوه حسابداری روبرو می‌شوند.در واقع اصول حسابداری شرکت ‌ها و مفروضات آن از جمله  مفاهیم مهمی است که آشنایی با آن برای تمام افراد فعال در زمینه حسابداری شرکتها ضروری است. در این مقاله به بررسی این چالش‌ها خواهیم پرداخت و با حسابداری شرکت های ساختمانی و سایر نکات مربوط آن آشنا خواهیم شد.

حسابداری شرکت‌ های ساختمانی

حسابداری ساختمان

حسابداری ساختمان از جهات مختلفی با حسابداری سایر مشاغل متفاوت است. در مشاغلی مانند فروشگاه‌های مواد غذایی و رستوران، از اصول معمول و ساده حسابداری استفاده می‌شود. این شیوه حسابداری برای این نوع مشاغل مناسب است. اما شرکت‌های ساختمانی شرکت‌هایی متحرک هستند و روزانه فعالیت‌های تجاری در مکان‌های متفاوت انجام می‌دهند.

همچنین در شرکت‌ های ساختمانی به دلیل انجام هم‌زمان چندین پروژه ساختمانی مدیریت و کنترل امور مالی و حسابداری بسیار پیچیده و زمان بر است. حسابداری شرکت‌های ساختمانی نوعی حسابداری پروژه است که در آن هزینه‌ها به قراردادهای خاص اختصاص می‌یابد. شرکت‌های ساختمانی، شرکت‌های بزرگی هستند که هزینه‌های زیادی دارند. مدیریت و کنترل این هزینه‌ها بخشی مهم از حسابداری است. در واقع در سیستم حسابداری شرکت های ساختمانی، در هر پروژه ساختمانی، هزینه‌های انجام شده به وسیله نرم‌افزار حسابداری به پروژه‌ای خاص اختصاص می‌یابد. این هزینه‌ها در درجه اول متشکل از مصالح و نیروی کار است و هزینه‌هایی از قبیل مشاوره و معماری نیز به عنوان هزینه‌های اضافی ثبت می‌شود.

برخی از هزینه‌های غیرمستقیم نیز از جمله هزینه‌های نظارت، اجاره تجهیزات، هزینه‌های پشتیبانی و … از پروژه‌های ساختمانی دریافت می‌شود. از جمله موارد مهمی که در حسابداری شرکت های ساختمانی در نظر می‌گیرند این است که درآمد را بر اساس سود تخمینی قرارداد و درصد تکمیل شده پروژه در نظر می‌گیرند؛ بنابراین استفاده از روش‌های حسابداری در شرکت‌های ساختمانی، برای محاسبه دقیق سود و زیان بسیار مهم است.

تفاوت حسابداری شرکت‌ های ساختمانی با حسابداری سایر مشاغل

تفاوت حسابداری شرکت های ساختمانی با حسابداری سایر مشاغل

فروش: در حسابداری معمولی میزان فروش در نظر گرفته می‌شود و خدمات و محصولات ارائه شده توسط حسابداری را می‌توان در یک تا پنج دسته طبقه بندی کرد. در حالی که در حسابداری شرکت‌های ساختمانی طیف گسترده‌ای از خدمات مانند مشاوره، کار خدماتی، نیروی کار، مهندسی، محصولات، طراحی و … ارائه می‌شود.

هزینه‌ها: حسابداری معمولی صرفاً به ثبت هزینه کالای فروخته شده می‌پردازد. در حالی که حسابداری شرکت‌های ساختمانی به این سادگی نیست. در این شرکت‌ها هزینه‌های مستقیم و غیرمستقیمی وجود دارد که به دسته‌های مختلف تقسیم می‌شوند و مدیریت آن‌ها به مراتب سخت‌تر و پیچیده‌تر است.

هزینه‌ها / هزینه‌های سربار: در حسابداری معمولی تمایز بین هزینه کالاهای فروخته شده و سربار کاملاً مشخص است، اما در حسابداری شرکت‌های ساختمانی چنین نیست. برای مثال بسیاری از هزینه‌هایی که در حسابداری سربار در نظر گرفته می‌شود در حسابداری شرکت‌های ساختمانی مستقیماً به پروژه مشتری متصل است.

تشخیص هزینه‌ها: در حسابداری معمولی ارتباط مستقیم بین درآمد و هزینه‌ها، محاسبه سود را بسیار آسان می‌کند. اما در حسابداری شرکت‌های ساختمانی، متغیرها و دسته بندی‌های زیادی وجود دارد که به راحتی نمی‌توان سود و زیان یک پروژه را محاسبه کرد. علاوه بر این، بیشتر پروژه‌ها با قوانین و شرایط ویژه‌ای همراه هستند به همین دلیل استفاده از نرم‌افزار حسابداری برای محاسبه درآمد و مدیریت هزینه‌ها در شرکت‌های ساختمانی بسیار مفید است.

انواع هزینه در حسابدار شرکت‌ های ساختمانی

انواع هزینه در حسابدار شرکت‌ های ساختمانی

هزینه کار: هزینه کار عملی است که هزینه‌های پروژه را به یک کار خاص اختصاص می‌دهد و آن را در طول پروژه ردیابی می‌کنند. اغلب اوقات، هزینه‌های کار را با برآورد تعیین شده در ابتدای پروژه مقایسه می‌کنند تا ببینند که برآورد چقدر دقیق بوده و پیشرفت کار در چه حد می‌باشد. هزینه کار همچنین در شناسایی درآمد شرکت‌هایی که درصد تکمیل را مبنای درآمد خود قرار می‌دهند تأثیر می‌گذارد.

هزینه جاری: هزینه‌هایی هستند که در حال حاضر به دلایل مختلف صرف پروژه می‌شوند. شرکت‌ها باید این هزینه‌ها را شناسایی کنند تا بتوانند درآمد و گردش پول خود را به درستی پیش بینی کنند. این اصطلاح گاهی اوقات به گزارشی خاص اشاره دارد که پیشرفت کار را با بررسی میزان هزینه‌های وارد شده و درآمد شناسایی شده نشان می‌دهد.

هزینه کالای فروخته شده: به هزینه‌های که شرکت‌های ساختمانی در طول مراحل مختلف پروژه متحمل می‌شوند گفته می‌شوند. این هزینه‌ها شامل هزینه مصالح، نیروی کار، بارگیری، اجاره تجهیزات و سایر هزینه‌هایی است که ارتباط مستقیمی با پروژه و اداره و مدیریت آن دارد.

درآمد در حسابداری شرکت‌ های ساختمانی
بستن سال مالی در نرم افزار محک
بستن سال مالی در نرم افزار محک

شناسایی درآمد در حسابداری شرکت‌ های ساختمانی

در حسابداری شرکت‌های ساختمانی درآمد را می‌توان به دو روش درصد کامل و قرارداد کامل شناسایی کرد.

در روش اول، درآمد یک پروژه بر اساس درصد هزینه‌های انجام شده شناسایی می‌شود. به عنوان مثال: اگر قرار باشد 100 هزار دلار برای پروژه‌ای هزینه شود و 50 هزار دلار هم هزینه شده باشد، 50٪ پیشرفت پروژه در نظر گرفته می‌شود. بر اساس این محاسبه می‌توان 50٪ از درآمد پروژه را در این زمان شناسایی کرد.

در روش دوم، شناسایی درآمد پس از انجام هزینه‌ها شناسایی می‌شود که اغلب توسط سازندگان خانه‌ای استفاده می‌شود که بر اساس مشخصات کار می‌کنند و فقط پس از فروش خانه درآمد خود را شناسایی می‌کنند.

شرح وظایف حسابدار شرکت ساختمانی

شرح وظایف حسابدار شرکت ساختمانی

  • یک حسابدار ساخت و ساز را می‌توان به عنوان یک متخصص مالی توصیف کرد که بودجه‌های ساختمانی را بررسی و هزینه‌ها را محاسبه و تأیید می‌کند همچنین از صدور صورت‌حساب ساخت و ساز به مشتریان و پرداخت‌های انجام شده اطمینان حاصل می‌کند.
  • حسابدار ساختمانی، میزان سرمایه گذاری‌ها و هزینه‌های انجام شده را بررسی و تجزیه و تحلیل می‌کند و از طریق فرایند کدگذاری مناسب فاکتورهای ساختمانی، برنامه‌های پرداخت و فاکتورهای فروشنده، از انطباق آن‌ها با سیاست کلی شرکت اطمینان حاصل می‌کند.
  • مسئولیت اجرای جلسات حسابداری ماهانه با تیم مدیریت پروژه برای بررسی و تجزیه و تحلیل پیش بینی‌ها و صورت‌حساب‌های آینده با حسابدار است.
  • یکی دیگر از وظایف حسابدار ساختمانی اطمینان از گردش مداوم وجوه نقد، حسابرسی و ارسال به موقع فاکتور است.
  • نگهداری و بررسی پرونده‌های حسابداری، فرم‌های مالی، سازماندهی گزارش‌های مختلف و تحلیل‌ها آن‌ها
  • وظیفه مدیریت و حفظ اسناد قراردادها و سوابق مربوط به امور مالی پروژه‌های مختلف بر عهده حسابدار است.
  • مسئول دفاتر حسابداری، امور بانکی، مدیریت حساب‌های قابل پرداخت و هزینه‌ها
  • و…
نرم‌ افزار حسابداری شرکت‌ های ساختمانی

نرم‌ افزار حسابداری شرکت‌ های ساختمانی

حسابداری شرکت های ساختمانی به طور قابل توجهی پیچیده‌تر از حسابداری سایر مشاغل است. توانایی ردیابی، گزارش و طبقه بندی هزینه‌ها در شرکت‌های ساختمانی برای مدیریت و بودجه بندی پروژه‌ها متناسب با منابع شرکت از اهمیت بالایی برخوردار است. محاسبه هزینه‌ها مستلزم تهیه گزارشات روزانه و منظم در این زمینه توسط بخش حسابداری است. حسابداران باید به‌صورت دستی گزارشات مربوط به هر پروژه را تهیه کنند، این فرایند معمولاً زمان بر است و به دلیل پیچیدگی‌های زیادی، با احتمال خطا و اشتباه نیز همراه است.

استفاده از نرم‌ افزار حسابداری شرکت های ساختمانی یک راهکار مناسب برای مدیریت امور مالی و حسابداری است. با استفاده از نرم‌افزار حسابداری، حسابدار قادر به تکمیل و ارسال گزارش‌های روزانه، میزان پیشرفت، تغییر دستورات، پیگیری هزینه‌های انجام شده در طول یک پروژه و… است. نرم‌ افزارهای حسابداری شرکت های ساختمانی، با پردازش سریع و کارآمد معاملات، منجر به کاهش هزینه‌های اضافی و افزایش بهره‌وری در مدیریت امور مالی می‌شوند. نرم‌ افزارهای حسابداری در جهت پاسخگویی و رفع نیازهای مالی کسب و کارها و مشاغل مختلف طراحی و توسعه داده می‌شوند.

یک نرم‌ افزار حسابداری باید با سرعت و دقت بالا عملیات مربوط به حسابداری را به صورت صحیح و اصولی و مطابق با قوانین حسابداری انجام دهد. نرم‌ افزار حسابداری محک یکی از نرم‌افزارهای حسابداری کاربردی است که با دارا بودن امکانات پیشرفته بخش بزرگی از نیازهای مربوط به مدیریت امور مالی و حسابداری کسب و کارها و مشاغل مختلف را حل کرده است و بستر امنی را برای حفاظت از اطلاعات مالی فراهم کرده است.

سخن آخر

بهبود رویه‌های حسابداری شرکت‌های ساختمانی، با محاسبه و شناسایی انواع مختلف هزینه‌ها در یک پروژه آغاز می‌شود و سپس با دسته بندی و مدیریت این هزینه‌ها به طور مؤثر ادامه می‌یابد. شرکت‌های ساختمانی، شرکت‌های بزرگی هستند که به دلیل پیچیدگی‌های زیاد در امور مالی نیاز به استفاده از شیوه‌های متفاوت حسابداری دارند.

حسابداری شرکت های ساختمانی از جهات مختلفی با حسابداری سایر مشاغل تفاوت دارد. شرکت‌های ساختمانی با توجه به نوع فعالیت‌هایی که انجام می‌دهند و همچنین به دلیل حجم بالا معاملات، انجام هم زمان چندین پروژه و وجود هزینه‌های مختلف به نرم‌افزارهای حسابداری پیشرفته‌ای نیاز دارند که توانایی مدیریت امور مالی و حسابداری را برعهده بگیرد و با ارائه گزارش‌های متنوع در مراحل مختلف پروژه، مدیران را در اتخاذ تصمیم‌های مناسب راهنمایی کند.

در این مقاله در مورد حسابداری شرکت های ساختمانی، تفاوت حسابداری شرکت‌های ساختمانی با حسابداری سایر مشاغل، نحوه شناسایی درآمد و همچنین نرم‌ افزار حسابداری شرکت های ساختمانی توضیحاتی ارائه شد. شما عزیزان در صورت نیاز به کسب اطلاعات بیشتر در مورد حسابداری شرکت های ساختمانی می‌توانید با کارشناسان و مشاورین گروه نرم‌افزاری محک تماس حاصل کرده و اطلاعات تکمیلی را در این خصوص دریافت کنید.

منبع: xero

برای دریافت جدید ترین مقالات، ایمیل خود را وارد کنید:

با نشر این محتوا، جامعه وبلاگ محک را گسترش دهید

مهدی میدان
مهدی میدان
بودجه تبلیغات چیست؟ انواع روش های تعیین بودجه تبلیغات

بودجه تبلیغات چیست؟ انواع روش های تعیین بودجه تبلیغات

زمان مطالعه این مقاله: 4 دقیقه بودجه تبلیغات هزینه‌ای است که یک کسب و کار برای انجام فعالیت‌های تبلیغاتی تعیین می‌کند. تعیین بودجه به شیوه‌های مختلفی انجام می‌شود در این مقاله به بررسی این روش‌ها می‌پردازیم.

اطلاعات بیشتر
بازاریابی محتوا چیست؟ مراحل بازاریابی محتوا

بازاریابی محتوا چیست؟ مراحل بازاریابی محتوا

زمان مطالعه این مقاله: 7 دقیقه آیا می‌دانید که ۷۰ درصد مشتریان قبل از خرید یک محصول یا خدمت، محتوای مرتبط با آن را می‌خوانند؟ این نشان می‌دهد که محتوا یک عامل تعیین‌کننده برای تصمیم‌گیری مشتریان است. بنابراین، اگر می‌خواهید بازاریابی مؤثری داشته باشید، باید محتوایی

اطلاعات بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

جستجو

مشاهده رایگان دمو نرم افزارحسابداری