جستجو
Close this search box.

برنامه ریزی مالی شخصی | 5 روش برنامه ریزی مالی

نوشته شده توسط تیم تولید محتوا محک
زمان مطالعه این مقاله: 3 دقیقه

برنامه ریزی مالی شخصی یکی از مهم ترین اقدام‌ها در زندگی هر فرد است. زندگی شخصی افراد در بخش اقتصادی به دو قسمت اصلی تقسیم می‌شود. کسب درآمد و هزینه و مخارج بایستی یک هماهنگی بین این دو باشد به گونه ای که نه موجب فشار زیاد به خانواده شود و نه ولخرجی باعث خالی ماندن جیب تان شود.

فهرست مطالب

امروزه کسب درآمد به دو گونه است. درآمدی به صورت قطعی بر مبنای دریافتی ماهیانه و درآمد بر اساس امور اقتصادی شخص در یک مسیر کاری مانند شغل‌های آزاد. اما در هر صورت زندگی در همه ابعاد محتاج یک برنامه ریزی می‌باشد. در بعد اقتصادی و مالی نیز  یک برنامه ریزی مالی احساس می‌شود. در این مقاله از گروه نرم افزار حسابداری محک به بررسی روند‌های مالی می‌پردازیم.

کسب درآمد مالی

یکی از ارکان اصلی برای فراهم کردن یک زندگی ایده ال کسب درآمد خوب، حلال و بدون دغدغه می‌باشد. اما مهمتر از آن چگونگی بهره بردن از این درآمد می‌باشد. همانگونه که قبلا گفتیم امروزه کسب درآمد به دو صورت انجام می‌پذیرد. روش اول کسب درآمد ثابت ماهیانه با مبلغ معین که به صورت حقوق می‌باشد.

در این مورد خود فرد حقوق بگیر بر مبنای دریافتی هزینه‌ها را نیز مشخص و تقسیم بندی می‌کند. اما مهم نوع درآمد است که متغیر بوده و مبلغ ماهیانه آن مشخص نیست. این افراد جدا از درآمد مالی شان به دو صورت عمل می‌کنند. یا بدون برنامه که ممکن است در پایان یک دوره مالی با مشکل و یا حتی ورشکستگی مواجه شوند یا یک برنامه ریزی مالی شخصی برای خود دارند. برای برنامه ریزی می‌توان از انواع نرم افزار حسابداری کمک گرفت. به طور مثال می‌توان از نرم افزار حسابداری موبایل کمک گرفت.

مدیریت مالی و برنامه ریزی شخصی

مدریت مالی و برنامه ریزی مالی شخصی

شاید افرادی را بشناشید که با درآمد کم برنامه مالی حساب شده ای داشته و هیچوقت کمبودی را احساس نمی‌کنند. یا افرادی را می‌شناسیم که با درآمد مالی خوب بیشتر مواقع به مشکل برخورد می‌کنند. این موفقیت درست مالی فرمول جادویی ندارد و تابع راهکارهایی است که با انجام آن و یک مدیریت عالی به آن دست خواهیم یافت. در این جا به چند مورد مدیریتی اشاره می‌کنیم که شما را در برنامه ریزی مالی شخصی  کمک خواهد کرد. این موارد عبارتند از:

مشخص کردن اهداف در زندگی

در نخستین گام باید شما بدانید که هدفتان از مدیریت امور مالی در زندگیتان چیست؟ این هدف می‌تواند خرید خانه، خودرو، مسافرت و یا حتی پس انداز برای روزهای بازنشستگی و از کار افتادگی باشد. در مرحله بعد بایستی این اهداف را اولویت بندی کنید. ضمن تلاش برای هدف اصلی تان برای سایر اهدافتان نیز تلاش کنید.امروزه به کار بردن نرم افزار مدیریت هزینه های زندگی بسیار به شما کمک خواهد کرد.

برنامه ریزی مالی شخصی

برای رسیدن به اهدافتان برنامه ریزی کردن نکته اصلی می‌باشد. این برنامه ریزی بایستی در چند مرحله به انجام برسد:

  • کنترل بودجه و درآمد
  • کنترل هزینه‌ها
  • پرداخت بدهی‌ها

وقتی توانستید این سه مرحله را به خوبی مدیریت کنید خصوصا در بخش هزینه‌ها، پول قابل توجهی را بدست خواهید آورد. می‌توانید آنرا برای رسیدن به اهدافتان هزینه کنید. ایجاد برنامه ریزی مدون و در کنار آن داشتن صندوق هزینه‌های اضطراری به شما این دلگرمی‌ و اطمینان را می‌دهد که تصمیمات مالی را بر اساس ترس نگیرید و کنترل اوضاع در دستتان باشد.

بر مبنای بودجه و موجودی مالی تان جلو بروید

بر مبنای بودجه و موجودی مالی تان جلو بروید

برنامه ریزی مالی شخصی  مولفه‌های بسیاری را در بر دارد. برنامه‌های‌تان را بر مبنای بودجه جلو ببرید. این کار به شما کمک می‌کند که به موفقیت‌های مالی مورد نظرتان برسید. با مشخص شدن مقدار بودجه به راحتی می‌توانید بفهمید که چگونه پولتان را در چه راهی خرج کنید؟ اولویت‌ها را مشخص وا از هزینه‌های بیهوده پرهیز کنید. اگر متاهل هستید با همفکری همسرتان بودجه را مشخص کرده و با کمک هم به اهداف مالی تان خواهید رسید.

با برنامه ریزی مالی شخصی بدهی‌ها و دیون خود را پرداخت کنید

یکی از مشکلاتی که مانع از موفقیت شما خواهد شد، می‌تواند بدهی‌هایتان باشد. برنامه ای برای پرداخت بدهی‌ها و حذف آنها پیدا کرده تا در بازپرداخت آنها کمک تان کند. سعی کنید با تلاش هر بار پول بیشتری را برای باز پرداخت بدهی کنار بگذارید. وقتی از زیر بار بدهی‌ها خلاص شدید باید به گونه ای برنامه ریزی کنید که دیگر خود را بدهکار نکنید.

در مسیر برنامه ریزی مالی شخصی از پرسیدن و مشورت نترسید

اگر در طول زندگی و مسائل مالی دچار مشکل شدید حتما از افراد مطلع نظر خواهی و مشاوره کنید تا در این راه کمک و راهنمای تان باشند. یک مشاور خوب ریسک‌های یک سرمایه گذاری را به شما گوشزد کرده و خطرات آنرا نیز برایتان بازگو می‌کند. بهتر است در این راه هراسی به دل راه ندهید.

برنامه ریزی ماهانه

در برنامه ریزی ماهانه شما یک برنامه ریزی دقیق مالی برای یک ماه پیش رو و ماه‌های آتی انجام می دهید. برنامه ریزی مالی ماهانه ایده‌ای عالی جهت برنامه ریزی برای موفقیت است. اگر در زندگی خود فکر می کند با چالش‌های زیادی مواجه هستید و به کارهای خود نمی رسید پیشنهاد می‌کنیم برنامه ریزی ماهانه برای خود تدوین کنید.

نکته آخر

مطمئن باشید با یک مدیریت خوب چیزی جز موفقیت حاصل کار تان نخواهد بود. شاید در اول راه با سختی و مشکل مواجه شوید. اما نتیجه کار موفقیت آمیز خواهد بود. برنامه ریزی مالی شخصی همراه با کارایی انواع برنامه حسابداری نقش مهمی را در موفقیت شما ایفا می‌کند. کیف پول محک یکی از بهترین نرم افزار های مدیریت و برنامه ریزی مالی برای اشخاص است که با دارا بودن امکانات و قابلیت های پیشرفته این امکان را برای افراد فراهم کرده تا بتوانند تمام امور مالی خود را مدیریت کرده و در هزینه‌های خود صرفه جویی کنند.

برای دریافت جدید ترین مقالات، ایمیل خود را وارد کنید:

با نشر این محتوا، جامعه وبلاگ محک را گسترش دهید

تیم تولید محتوا محک
تیم تولید محتوا محک
مراحل راه اندازی فروشگاه آنلاین

مراحل راه اندازی فروشگاه آنلاین

زمان مطالعه این مقاله: 6 دقیقه اینترنت یکی از بزرگترین انقلاب‌های دنیای امروز است که تاثیر گسترده‌ای بر زندگی، کار و تجارت انسان‌ها داشته است. امروزه بسیاری از افراد از اینترنت برای خرید و فروش محصولات و خدمات استفاده می‌کنند و این روند رو به افزایش

اطلاعات بیشتر
لیست مواد غذایی سوپرمارکت

لیست مواد غذایی سوپرمارکت

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه لیست مواد غذایی سوپرمارکت یکی از موضوعات مهم در حوزه تغذیه است؛ این لیست به افراد کمک می‌کند تا با دقت بهتری مواد غذایی خود را انتخاب کنند. لیست مواد غذایی سوپرمارکت، علاوه بر اینکه شامل اطلاعات مرتبط با نوع

اطلاعات بیشتر
بخش بندی بازار (Market Segmentation) چیست؟ انواع، مزایا و مراحل

بخش بندی بازار (Market Segmentation) چیست؟ انواع، مزایا و مراحل

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه بخش بندی بازار یا همان تقسیم بندی بازار (Market Segmentation) یکی از فعالیت‌های حیاتی در بازاریابی است که به تأثیرگذاری بیشتر کمپین‌های بازاریابی کمک می‌کند. با بخش بندی بازار، می‌توانید مشتریان هدف را دسته‌بندی کنید و استراتژی‌های فروش، بازاریابی و

اطلاعات بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

جستجو

مشاهده رایگان دمو نرم افزارحسابداری