جستجو
Close this search box.

چگونه توسعه دهنده نرم افزار شویم؟ | وظیفه توسعه دهنده نرم افزار چیست؟

نوشته شده توسط ثمین اسدیان
زمان مطالعه این مقاله: 6 دقیقه

توسعه دهنده نرم افزار از آن دسته افراد مشتاق به حل معماها و مشکلات مرتبط با فناوری است. آیا دوستان و خانواده‌تان در مواجه با مشکلات فنی در حیطه تکنولوژی به شما رجوع می‌کنند؟ آیا همیشه برای خرید ابزارهای جدید دنیای تکنولوژی پیش‌قدم هستید؟ و در کل دنیای خلاقانه فناوری و امکانات آن را دوست دارید؟ تبریک می‌گوییم. شما تمام ویژگی‌های لازم برای تبدیل‌شدن به یک توسعه‌ دهنده نرم افزار حرفه‌ای را دارید. گروه نرم افزاری محک، در این مقاله دیدگاه کلی و اطلاعات لازم برای تبدیل شدن توسعه دهنده نرم افزار را به شما می‌دهد.

فهرست مطالب

توسعه دهنده نرم افزار کیست؟

توسعه دهنده نرم افزار کیست؟

امروزه تلفن همراه به عنوان یکی از مظاهر فناوری ارتباطی نوین در زندگی فردی و اجتماعی بشر شناخته می‌شود. آیا میدانید برنامه‌های تلفن‌های هوشمند که روزانه با آنها سرو کار دارید، بازی‌های رایانه‌ای که خاطرات بچگی شما را ساختند یا نرم افزارهای حسابداری‌ معتبر که حساب و کتاب شما را برآورد می‌کنند، ساخته دست توسعه دهندگان نرم افزار است؟ توسعه دهنده نرم افزار فردی است با طوفان فکری خلاقانه در پشت سیستم‌های کامپیوتری که نیاز کاربران را شناسایی می‌کند و برای آنها برنامه می‌نویسد. متخصصان توسعه دهنده نرم افزار در کنار برنامه‌نویسان نقش مهمی در صنعت تولید نرم افزار ایفا می‌کنند.

وظیفه توسعه دهنده نرم افزار چیست؟

بیشتر برنامه‌های نرم افزاری از طریق کدهای برنامه نویسی نوشته می‌شوند و توسعه دهندگان نرم افزار بر آنها نظارت می‌کنند. این متخصصان نیازهای کاربران را شناسایی می‌کنند و متناسب با آن به ایجاد، آزمایش و توسعه نرم افزارهایی برای ایجاد سرگرمی، حل مشکلات و در کل ساده کردن زندگی دیگران می‌پردازند.

یکی از ایده‌های پولساز خانگی فعالیت در زمینه توسعه نرم افزار است. توسعه دهندگان نرم افزار طراحی و ساخت برنامه‌های کامپیوتری را انجام می‌دهند. تعدادی از متخصصان، برنامه‌های جدید برای استفاده در تلفن همراه و یا کامپیوتر را توسعه می‌دهند و برخی دیگر سیستم‌عامل‌های پایه را می‌سازند.

  • توسعه دهنده برنامه‌های نرم‌افزاری

توسعه دهندگان برنامه‌های نرم افزاری مسئول طراحی و اصلاح برنامه‌های کامپیوتری یا تلفن همراه هستند. ماهیت کار این توسعه دهندگان تمرکز بر روی نیاز مشتری و طراحی است.

  • توسعه دهنده سیستم عامل پایه

این متخصصان بر نرم افزارهای سیستم عامل، کامپایلرها و نرم افزارهای توزیع شبکه متمرکز شده‌اند. توسعه نرم افزاری سیستم‌عامل‌های پایه معمولاً در زمینه پزشکی، صنعتی، نظامی، ارتباطات، هوافضا، تجاری، علمی و عمومی بکار برده می‌شود.

زبان برنامه نویسی برای توسعه نرم افزار

برنامه نویسی و توسعه نرم افزار

بسیاری از شرکت‌ها از داوطلبان مدرک کارشناسی در زمینه توسعه نرم افزار، برنامه نویسی کامپیوتر، فناوری اطلاعات یا علوم کامپیوتر می‌خواهند. توسعه دهندگان نرم افزار معمولاً در محیط‌های اداری کار می‌کنند و بسیاری از آنها علاوه بر نقش توسعه نرم افزار در یک شرکت، به عنوان متخصص فناوری اطلاعات نیز استخدام می‌شوند.

همان‌طور که توانایی‌های هنری برای طراحان گرافیک، میزان هماهنگی چشم‌ها و دست‌ها برای جراحان ارزش محسوب می‌شود، تسلط قوی به زبان‌های برنامه نویسی نیز از مهارت‌های ویژه توسعه دهندگان نرم افزار است که در ادامه به آنها می‌پردازیم:

1. پلتفرم ASP.NET

ASP.NET یک زبان برنامه نویسی نیست بلکه یک تکنولوژی توسعه وب رایگان با استفاده از .NET(پلتفرم توسعه متن‌باز ساخته شده توسط مایکروسافت) است. ASP.NET به کاربران اجازه می‌دهد تا برنامه‌ها و سرویس‌های نرم افزاری را با .NET بسازند. در حقیقت امکان ایجاد وب سایت با استفاده از HTML5 ، JavaScript و CSS به کمک این پلتفرم فراهم می‌شود.

2. زبان برنامه‌نویسی JavaScript | جاوا اسکریپت

زبان JavaScript یکی از مشهورترین زبان‌های برنامه‌نویسی است که بر اساس کدهای HTML تعریف شده است. با استفاده از این زبان امکان اضافه کردن امکانات اضافی به وب سایت و ارتقا آن وجود دارد. این زبان به تنهایی و یا همراه با سایر زبان‌های برنامه نویسی بکار برده می‌شود. JavaScript به شما کمک می‌کند تا صفحات وب آراسته و تعاملی بسازید. در حقیقت شما با استفاده از جاوا اسکریپت صفحات استاتیک وب‌سایت خود را به صفحاتی زیبا و تعاملی تبدیل خواهید کرد.

3. زبان برنامه نویسی Java | جاوا

جاوا یک زبان برنامه نویسی و یک پلتفرم محاسباتی است که به صورت شی گرا طراحی شده است. تعداد زیادی از برنامه‌ها و وب‌سایت‌ها به درستی کار نمی‌کنند مگر اینکه از زبان برنامه نویسی جاوا استفاده کرده باشند. جاوا نسبت به زبان برنامه نویسی C++ ساده‌تر است و از مدل برنامه‌نویسی شیءگرا استفاده می‌کند. مهم‌ترین نکته درباره زبان برنامه نویسی جاوا آن است که شروع کار با آن ساده نیست.

4. زبان برنامه نویسی C# | سی شارپ

آشنایی با ویژگی‌ها و کاربردهای زبان برنامه نویسی C# برای یک توسعه دهنده نرم افزار از واجبات است. بدون شک یکی از محبوب‌ترین و پرکاربردترین زبان‌های برنامه نویسی حال حاضر دنیا سی شارپ نام می‌باشد. سی شارپ جزء زبان‌های سطح بالا محسوب می‌شود و به زبان‌های برنامه نویسی چون  C , C++ و جاوا نزدیک است؛ بنابراین یادگیری این زبان آسان است و شما حتی از طریق آموزش مجازی نیز می‌توانید به خوبی این زبان برنامه نویسی را یاد بگیرید.

5. زبان برنامه نویسی Python | پایتون

پایتون یک زبان برنامه نویسی عمومی و متن باز می‌باشد که می‌تواند برای بسیاری از برنامه‌های کاربردی مورد استفاده قرار گیرد. پایتون یک زبان تفسیری است، به این معنی که برنامه‌های نوشته شده در پایتون نیازی به کامپایلر برای اجرا ندارند و همین موضوع باعث افزایش قدرت و عملکرد نرم افزارهای طراحی شده با این زبان می‌شود. این زبان برنامه نویسی دارای کدهای کوتاهی می‌باشد و به عنوان یک زبان برنامه نویسی شی گرا، معرفی شده است.

تا به اینجا چندین زبان برنامه نویسی مهم برای توسعه دهندگان نرم افزار شرح داده شد، اما یادگیری زبان‌های برنامه نویسی کاملاً به میزان اشتیاق توسعه دهندگان نرم افزار بستگی دارد. بسته به جایگاه شغلی، صنعت و تخصصی که قصد دارید دنبال کنید، ممکن است لازم باشد در زبان‌های برنامه نویسی دیگر متخصص شوید. زبان‌های رایج مانند Ruby ، ​​Scala و TypeScript را در نظر بگیرید و با بررسی علایق خود، درباره زبان‌های برنامه نویسی اطلاعات بیشتری کسب کنید.

مهارت های کلیدی توسعه دهنده نرم افزار
بستن سال مالی در نرم افزار محک
بستن سال مالی در نرم افزار محک

مهارت‌های کلیدی توسعه دهنده نرم افزار چیست؟

فارغ از برنامه نویسی کامپیوتر، چه مهارت‌های دیگری برای توسعه دهندگان نرم افزار نیاز است؟ توسعه دهندگان باید به خوبی با دیگران کار کنند، به جزئیات توجه کنند و به مشکلات پیچیده فکر کنند.

  • ارتباطات: توسعه دهندگان نرم افزار برای انجام مؤثر کارهای خود باید با مشتریان، همکاران، مدیران و کارکنان بخش‌های غیر فنی ارتباط مؤثر برقرار کنند.
  • کار گروهی: توسعه دهندگان نرم افزار اغلب در گروه‌ها برای برنامه ریزی، طراحی و توسعه پروژه‌ها کار می‌کنند. آنها باید بتوانند به طور مؤثر با دیگران همکاری کنند، بازخورد سازنده دریافت کنند و در جلسات شرکت کنند.
  • حل مشکلات: وظایف یک توسعه دهنده نرم افزار شامل رفع مشکلاتی است که برنامه‌نویسان یا کاربران با آن مواجه می‌شوند. آنها برای اطمینان از عملکرد صحیح باید توانایی حل مشکلات را توانا باشند.
  • توجه به جزئیات: بهترین توسعه دهندگان نرم افزار دقت نظر بسیار بالایی دارند که به آنها امکان می‌دهد مسائل کوچک در کدهای نوشته شده را شناسایی و پیگیری کنند.

چگونه توسعه دهندگی نرم افزار را شروع کنیم؟

اهمیت اینترنت، موبایل و انواع نرم افزارها در زندگی باعث شده تا توسعه نرم افزار به یکی از مشاغل خانگی پردرآمد 1400 تبدیل شود. مراحل زیر برای رسیدن به این جایگاه شغلی ضروری است.

1. دریافت مدرک تحصیلی

توسعه دهندگان نرم افزار باید مدرک کارشناسی خود را در یک رشته تحصیلی مرتبط با فناوری کسب کنند. اکثر کارفرمایان به مدرک توسعه نرم افزار نیاز دارند. تحصیل توسعه دهندگان در زمینه‌های دیگر از جمله علوم کامپیوتر، برنامه نویسی کامپیوتر و رشته‌های مرتبط نیز قابل قبول است. مدارک مؤسسات معتبر نیزمی تواند کیفیت بالای آموزش را به کارفرمایان نشان دهد. بسیاری از آموزش‌های مجازی برای توسعه دهندگان نرم افزار وجود دارد که به آنها امکان می‌دهد مدرک خود را با سرعت دلخواه از هر مکانی اخذ کنند. هر چه شما در دوره‌های بیشتری شرکت کنید به رشد کسب و کار خود کمک خواهید کرد.

2. کسب تجربه کاری

بسیاری از کارفرمایان به دنبال توسعه دهندگان نرم افزار با تجربه حرفه‌ای هستند. متخصصان می‌توانند تجربه کاری خود را در قالب رزومه و نمونه کار نشان دهند. لازم به ذکر است بسته به سطح تحصیلات، متخصصان ممکن است تجربیات متفاوتی در زمینه نرم افزار داشته باشند. به‌عنوان‌مثال، فارغ‌التحصیلان دارای مدرک کارشناسی ارشد ممکن است در طول دوره کارشناسی خود، مشغول به کارشده باشند. متخصصان توسعه دهنده نرم افزار باید بر کسب حداکثر تجربه کاری تمرکز کنند و رزومه خود را برای نشان دادن مهارت‌ها و تجربیات خود قوی کنند.

3. کسب گواهینامه معتبر

گواهینامه‌های زیادی برای توسعه دهندگان نرم افزار وجود دارد. بسیاری از مشاغل برای استخدام نیروهای متخصص داشتن گواهینامه را الزامی می‌دانند. این گواهینامه‌ها تأیید می‌کنند که متخصصان آن‌قدر از مهارت‌های توسعه نرم افزار اطلاع دارند که بتوانند با مهارت بالا روی پروژه‌ها کنند.

اطلاعات حقوق و دستمزد توسعه دهندگان نرم افزار

باتوجه‌به الگوی توسعه مشاغل، توسعه دهندگان نرم افزار از حقوق بالایی برخوردارند. میزان حقوق توسعه دهندگان نرم افزار به عواملی مانند صنعت، موقعیت جغرافیایی و تجربه حرفه‌ای بستگی دارد. بهترین استان‌ها برای توسعه دهندگان نرم افزار، از نظر حقوق، تهران، شیراز و اصفهان شناخته شده است. باتوجه‌به داده‌های در دسترس، توسعه دهندگان نرم افزار مجرب 2  تا 5  میلیون بیشتر از توسعه دهندگان تازه کار درآمد کسب می‌کنند.

Types of software developers0 محک طعم جدیدی از حسابداری (نرم افزار حسابداری فروشگاهی،نرم افزار حسابداری شرکتی،نرم افزار حسابداری تولیدی)

انواع توسعه دهنده نرم‌افزار

انواع مختلفی از توسعه‌دهندگان نرم‌افزار در ایران مشغول به فعالیت‌اند و هر کدام از آنها و دانش و مهارت خاصی را دنبال می‌کنند:

  • توسعه دهندگان فرانت‌اند (Front-end)

 یک توسعه‌دهنده فرانت‌اند، متخصصی است که در زمینه طراحی سمت کاربر مهارت آموخته است و وظیفه طراحی هر آن چیزی که شما روی یک نرم افزار مشاهده می‌کنید را دارد. یک برنامه‌نویس فرانت‌اند دست کم باید چند سال از وقت خود را صرف یادگیری ابزارها و مها‌رت‌های کاربردی کند. بیشتر توسعه‌دهندگان فرانت‌اند در ابتدای راه نرم افزاری را طراحی می‌کنند تا به عنوان سابقه کار و یک پروژه عملی به شرکت‌ها نشان دهند.

  • توسعه‌دهندگان Back-end

زیرساخت‌ها و امکانات لازم برای اجرای فرانت‌اند در سمت کاربر چگونه فراهم می‌شود؟ همه اطلاعات و داده‌هایی که در تعامل با کاربر تولید می‌شوند، در بک‌اند ذخیره می‌شوند. بک‌اند یک نرم افزار، شامل یک «سرور» ، یک «اپلیکیشن» و یک «پایگاه‌داده» است. بنابراین، توسعه‌دهنده بک‌اند اجزایی را می‌سازد و نگهداری می‌کند که وجود سمت کاربر به این اجزاء وابسته است.

  • توسعه‌دهندگان full-stack

اگر شخصی بتواند به تمام مهارت‌های برنامه‌نویس front-end و back-end را فرا بگیرد، به او یک توسعه دهنده فول‌استک گفته می‌شود. یک توسعه دهنده فول‌استک باید این توانایی را داشته باشد تا یک رابط کاربری خوب طراحی کند که از نظر گرافیک و تجربه کاربری در سطح قابل قبولی باشد. همچنین تسلط به کدنویسی سمت سرور نیز از مهارت‌های توسعه دهنده است. یک توسعه دهنده فول‌استک با مباحث سرور و شبکه به خوبی آشناست، کار با انواع پایگاه داده را می‌داند. از همه مهم‌تر در نیاز سنجی مشتری کاملاً آگاه و مطلع عمل می‌کند.

  • توسعه‌دهندگان دسکتاپ

وظیفه توسعه‌دهنده دسکتاپ، طراحی نرم‌افزارهای کاربردی برای دسکتاپ و سیستم‌های عملگر سرویس‌دهنده مثل ویندوز، macOS ، Linux است. توسعه‌دهندگان دسکتاپ معمولاً از زبان C++، Java یا Python استفاده می‌کنند که همه آنها کتابخانه‌های متفاوتی برای توسعه رابط کاربری گرافیکی نرم‌افزارهای دسکتاپ دارند.

  • توسعه‌دهندگان موبایل

توسعه‌دهندگان نرم‌افزار همراه با ساخت برنامه‌های کاربردی و جذاب به نیاز کاربران هدف پاسخ می‌دهند. یک توسعه‌‌دهنده می‌تواند بر مبنای تخصص و مهارتی که دارد برای هر یک از پلتفرم‌های اندروید و iOS برنامه‌ای بنویسد و در ادامه به پشتیبانی از نرم‌افزار خود بپردازد.

برای تبدیل شدن به توسعه دهنده نرم افزار فرصت را ازدست ندهید

برای اینکه توسعه دهنده نرم افزار شوید فقط باید شروع به یادگیری کنید! بررسی کنید ویژگی‌های شخصیتی شما به یک توسعه دهنده نرم افزار نزدیک است یا خیر.در این مقاله بسیاری از مفاهیمی که برای شروع این شغل خانگی پردرآمد لازم بود، گفته شد. به یاد داشته باشید، تمام نرم افزارهایی که شما طراحی می‌کنید بخشی از زندگی روزمره افراد را تشکیل میدهند. پس بهتر است قبل از شروع به آموزش توسعه دهندگی نرم افزار تمامی موارد بالا را در نظر داشته باشید و با اراده‌ای محکم به‌سوی اهداف خود قدم بردارید.

منبع: computerscience

برای دریافت جدید ترین مقالات، ایمیل خود را وارد کنید:

با نشر این محتوا، جامعه وبلاگ محک را گسترش دهید

ثمین اسدیان
ثمین اسدیان
تولید کننده محتوا هستم و تمام تلاشم بر این است که با ارائه محتوای مفید و ارزشمند، تجربه خوبی از بازدید سایت برایتان رقم بزنم.
مراحل راه اندازی فروشگاه آنلاین

مراحل راه اندازی فروشگاه آنلاین

زمان مطالعه این مقاله: 6 دقیقه اینترنت یکی از بزرگترین انقلاب‌های دنیای امروز است که تاثیر گسترده‌ای بر زندگی، کار و تجارت انسان‌ها داشته است. امروزه بسیاری از افراد از اینترنت برای خرید و فروش محصولات و خدمات استفاده می‌کنند و این روند رو به افزایش

اطلاعات بیشتر
لیست مواد غذایی سوپرمارکت

لیست مواد غذایی سوپرمارکت

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه لیست مواد غذایی سوپرمارکت یکی از موضوعات مهم در حوزه تغذیه است؛ این لیست به افراد کمک می‌کند تا با دقت بهتری مواد غذایی خود را انتخاب کنند. لیست مواد غذایی سوپرمارکت، علاوه بر اینکه شامل اطلاعات مرتبط با نوع

اطلاعات بیشتر
بخش بندی بازار (Market Segmentation) چیست؟ انواع، مزایا و مراحل

بخش بندی بازار (Market Segmentation) چیست؟ انواع، مزایا و مراحل

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه بخش بندی بازار یا همان تقسیم بندی بازار (Market Segmentation) یکی از فعالیت‌های حیاتی در بازاریابی است که به تأثیرگذاری بیشتر کمپین‌های بازاریابی کمک می‌کند. با بخش بندی بازار، می‌توانید مشتریان هدف را دسته‌بندی کنید و استراتژی‌های فروش، بازاریابی و

اطلاعات بیشتر

8 پاسخ

  1. برای کسب درآمد از توسعه دهنده نرم افزار به سراغ بکند بریم بهتره یا فرانت اند؟

    1. باسلام.دوست عزیز بستگی به علاقه خودتون داره.
      در مورد بازار کار هم اگه شما توی هر حوزه ای که کار میکنید، جزء افراد مطرح اون حوزه ی کاری باشید مطمئن باشید موفق میشید.
      اینکه می فرمایید کدوم رو انتخاب کنم به نظر من سوالی هستش که باید باتوجه به علاقه خودتون به جوابش برسید. مهارت های پایه مثل html و css و javascript رو بلد باشید بعد بیاید تو هر دو حوزه ( backend و frontend) کمی پیش برید. مطمئنا خودتون بعد یه مدت متوجه می شید که علاقه تون به کدوم سمت هستش.

  2. سلام. من یک برنامه نویس هستم و تا جایی که میدونم درآمد توسعه دهنده نرم افزار خیلی بیشتر از این عددهاست. الان یک توسعه دهنده نرم افزار حرفه ای حداقل ماهی 15 تومن میگیره اونم به صورت کارمنده اگه به صورت پروژه ای کار کنه درآمد خیلی بیشتر هم میشه.

    1. سلام دوست عزیز.
      بله درست میگین. میزان درآمد کاملا بستگی به سطح مهارت و تخصص فرد دارد و هر چه قدر این مهارت بیشتر باشه طبیعتا درآمد هم بیشتر میشه.

    2. سلام خسته نباشید میخواستم بدونم تو حوضه استخدام مدرک تحصیلی توسعه دهنده نرم افزار چقدر مهمه

      1. باسلام.معمولا توسعه دهندگان نرم افزار به مجوز حرفه ای برای فعالیت های خود نیاز ندارند اما اکثر توسعه دهندگان نرم افزار دارای مدرک لیسانس در مهندسی نرم افزار، علوم کامپیوتر یا رشته های مرتبط هستند.

  3. چیزی من فهمیدم اینه که اگر من بخوان برای دانشگاه برم رشته بازی سازی در نهایت میشم یه توسعه دهنده موبایل. درسته؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

جستجو

مشاهده رایگان دمو نرم افزارحسابداری