جستجو
Close this search box.

مهارت حل مسئله و اهمیت آن در رشد کسب‌وکارها

نوشته شده توسط محمد حسین دهقانی
زمان مطالعه این مقاله: 9 دقیقه

مهارت حل مسئله به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین مهارت‌ها در توسعه فردی محسوب شده و اساتید موفقیت تمام دانشجویان خود را به یادگیری این مهارت مهم سفارش می‌کنند. البته مهارت حل مسئله فقط مخصوص توسعه فردی نیست و این مهارت کلیدی در رونق کسب‌وکارها بسیار مهم است. در این مقاله با بررسی مفهوم حل مسئله و ضرورت آن، جایگاه حل مسئله را در رونق کسب‌وکارها بررسی خواهیم کرد. پس با ما همراه باشید و مطالعه این مقاله را از دست ندهید.

فهرست مطالب

حل مسئله یعنی چه؟

حل مسئله یعنی چه؟

شما علی القاعده در محیط کسب‌وکار خود با مشکلات متعددی مواجه بوده‌اید که هر کدام از این مشکلات را باید به‌ شیوه‌مطلوبی حل‌وفصل می‌کردید. اگر از جادوی کلمات استفاده کنیم و به جای استفاده از واژه «مشکل»، واژه «مسئله» را به‌کار ببریم، می‌توانیم فرآیند حل مسئله را این‌گونه تعریف کنیم:

حل مسئله یعنی مواجهه هوشمندانه با مشکلات، علت‌یابی و تلاش برای ارائه راه‌حل و اجرای درست راه حل در راستای رفع آن

مراحل هفت‌گانه حل مسئله

شاید در یک نگاه کلی فرآیند حل مسئله در دل تعریف آن خلاصه ‌شود؛ اما دانشمندان علم موفقیت فرآیند حل مسئله را در 7 مرحله خلاصه کرده‌اند. البته برای حل تمام مسائل به اجرای تمام این 7 مرحله به صورت مو‌به‌مو نیاز نداریم و شاید برخی مسئله‌ها بدون مراجعه به تمام این موارد حل‌وفصل شود. با این‌حال به صورت خلاصه به این هفت مورد اشاره خواهیم کرد:

شناسائی مسئله

شاید این مرحله در ساده و پیش‌پا افتاده به‌نظر برسد، اما همیشه این‌طور نیست و همه مسئله‌ها همیشه ساده و بدیهی نیستند؛ لذا اگر ابعاد مختلف مسئله را (به خصوص مسائل حوزه کسب‌وکار که بسیار پیچیده هستند) به‌درستی شناسایی نکنیم، نمیتوایم به راه‌حل هوشمندانه‌ای رسیده و مهارت حل مسئله را در خود تقویت کنیم.

تعریف مسئله

پس از شناسایی مسئله لازم است مسئله را به‌درستی تعریف کنیم تا بتوانیم مراحل مربوط به استراتژی را به درستی طی کنیم. تفاوت این مرحله با مرحله قبل این است که در این مرحله مسئله ما در قالب یک بسته جامع تعریف می‌شود و تمام ابعاد آن برای ما مشخص است؛ اما در مرحله قبل ما همچنان در حال مطالعه اصل مسئله هستیم.

نکته. همان‌طور که در ابتدای این بخش مطرح شد، ممکن است برخی مسائل به‌قدری بدیهی باشند که اساسا به هیچ کدام از این دو مرحله نیاز نداشته‌باشیم؛ اما همیشه این‌طور نیست؛ بلکه خیلی‌جاها اصل مسئله برای ما مبهم و ناشناخته‌است و ما باید ابتدا مسئله را به‌درستی مطالعه کنیم و سپس حاصل مطالعات خود را به‌صورت یک بسته جامع دربیاوریم و تعریف دقیقی از آن ارائه دهیم.

تدوین راهبرد (استراتژی)

پس از مطالعه و تعریف جامع مسئله، باید برای حل مسئله راهبرد (استراتژی) تعریف کنیم. تدوین استراتژی متناسب با نوع مشکل و فضایی که در آن قرار داریم متفاوت خواهد بود.

کشف راه حل ها و سازماندهی آن ها

پس از آن‌که راهبرد متناسب برای حل مسئله اتخاذ کردیم، از روش بارش ذهنی استفاده می‌کنیم و در راستای راهبردی که برای حل مسئله تعریف کردیم، راه‌حل‌های مختلفی را تعریف می‌کنیم. از آن‌جا که در این مرحله بارش ذهنی انجام می‌گیرد، لازم است حتما از افراد خبره در این زمینه مشورت بگیریم و از بین راه‌حل‌های مختلفی که در راستای استراتژی حل مسئله به‌دست آوردیم، بهترین‌ها را برای اجرا انتخاب کنیم.

تخصیص منابع

پس از کشف راه‌حل‌ها، نوبت تخصیص منابع مورد نیاز برای حل مسئله است. منابع می‌تواند پول باشد، می‌تواند کارمندان باشند، می‌تواند زمانی باشد که شخص شما اختصاص می‌دهید، می‌تواند دعوت از یک شخصیت خارج از کسب‌وکار شما باشد و مواردی از این قبیل.

نظارت بر اجرای راه حل ها

مهم است که شما بر فرآیند اجرای راه‌حل‌هایی که از دل استراتژی بیرون آمدند نظارت کنید. مهم‌ترین فایده نظارت این است که در صورت مشاهده ناکارآمدی یا خلل در راه‌حل‌ها، بدون اتلاف وقت می‌توانید راه‌حل (و یا حتی استراتژی) را عوض کنید و زودتر به سمت حل مسئله حرکت کنید.

ارزیابی نتایج

پس از اجرای راه‌حل‌ها باید نتایج را بررسی کنید. این بررسی پس از اجرای کامل راه‌حل‌ها صورت می‌گیرد. در این مرحله باید از خود سؤال کنید که :

  • آیا مسئله به‌صورت کلی حل‌وفصل شد؟
  • اگر به‌صورت کلی مسئله حل‌وفصل نشد، چند درصد حل‌وفصل شد؟
  • در فرآیند حل مسئله چه تجربیاتی به‌دست‌آمد؟
  • چگونه می‌توان از بروز چنین مسائلی پیشگیری کرد؟
  • و …

یک مثال کاربردی

اجازه دهید مراحل بیان‌شده را در قالب یک مثال برایتان توضیح دهیم. فرض کنید مسئول واحد فروش با مشکل خانوادگی مواجه‌ شده و مشکل او به‌گونه‌ای است که در روند کسب‌وکار شما خلل ایجاد کرده‌است. مراحل هفت‌گانه درباره چنین شخصی در چارچوب زیر پیاده می‌شود:

  • شناسایی مسئله؛ در فرآیند فروش محصولات خلل ایجاد شده است.
  • تعریف مسئله؛ مسئول واحد فروش به‌دلایل مشکلات خانوادگی که دارد، تمرکز کافی بر کار نداشته و فرآیند فروش حالت کاهشی جدی به‌خود گرفته‌است.
  • تدوین استراتژی؛ بین دو راهبرد کلی اصلاح و اخراج، به‌نظر می‌رسد استراتژی اصلاح بهتر باشد.
  • کشف راه‌حل‌ها؛ راه‌حل‌های زیر برای اصلاح مسئول پیشنهاد می‌شود: صحبت کردن با کارمند + اعطای وام قرض‌الحسنه + مرخصی‌دادن + دعوت از یک مشاور خانواده و کمک به‌او
  • تخصیص منابع؛ منابع لازم برای انجام درست راه‌حل‌ها اختصاص داده‌شود؛ مثلا اگر قرار است به کارمند خود مرخصی بدهید، باید در تمام این مدت نیروی جایگزین وجود داشته‌باشد.
  • نظارت بر اجرای راه‌حل‌ها؛ پس از اتخاذ راه‌حل‌ها باید مواظب‌باشید تمام راه‌حل‌ها به‌درستی اجرا شوند.
  • ارزیابی نتایج؛ پس از اتمام مسئله لازم است تجربیاتی که در طول پروسه حل مسئله به‌دست‌آوردید، ثبت کنید و در موارد مشابه به‌کار ببرید.
چرا حل مسئله مهم است؟

چرا حل مسئله مهم است؟

چالش‌ها و مسائل، واقعیت‌های اجتناب‌ناپذیر کسب‌وکارها محسوب می‌شوند و شما به‌عنوان صاحب کسب‌وکار اگر نتوانید با چالش‌ها هوشمندانه مقابله کنید، نباید انتظار توسعه کسب‌وکار خود را داشته‌باشید. در ادامه به دو سرفصل مهم در رابطه با اهمیت مهارت حل مسئله اشاره خواهیم کرد:

با مهارت حل مسئله هم توسعه کسب‌وکار شما راحت‌تر شکل می‌گیرد و هم دایره راحتی شما بزرگتر خواهد شد.

چالش ها در سرزمین ناشناخته ها ایجاد می شوند

دانشمندان موفقیت معتقدند اگر می‌خواهید کسب‌وکارتان را توسعه دهید، لازم است از منطقه راحتی خودتان خارج شوید و وارد سرزمین ناشناخته‌ها شوید. به‌عبارت دیگر اگر می‌خواهید دستاوردهایی داشته‌باشید که تاکنون نداشتید، باید به شخصیتی تبدیل شوید که قبلا نبودید و ساختن شخصیت جدید نیازمند کسب مهارت‌های جدید در سرزمین ناشناخته‌ها است.

از آن‌جا که سرزمین ناشناخته‌ها سرزمین چالش‌ها و مشکلات است، زمانی شما می‌توانید ارزشمندتر شوید و در نتیجه موفقیت بیشتری کسب کنید که مهارت حل مسئله را به‌خوبی یاد بگیرید و در چنین حالتی است‌که به پیروزی می‌رسید و الا سرزمین ناشناخته‌ها در دنیای کسب‌وکار شما دستاوردی جز شکست نخواهد داشت.

چالش ها دایره راحتی شما را بزرگتر می کنند

هر انسانی در دنیای کسب‌وکار خود دایره‌ای به نام «دایره راحتی» دارد. دایره راحتی جایی است که معمولا صاحبان کسب‌وکار در آن دایره مشکل خاصی ندارند و به‌راحتی می‌توانند امورات خودشان را مدیریت کنند. هر چند در دایره راحتی دستاوردهای کلان زیادی وجود ندارد.

چالش‌ها در واقع اتفاقاتی هستند که در خارج دایره راحتی شما رخ می‌دهد و اگر شما بتوانید هوشمندانه با استفاده از مهارت حل مسئله چالش‌های خود را حل کنید، دایره راحتی شما به‌اندازه چالشی که حل کردید بزرگتر خواهد شد و در نتیجه سعه‌صدر و عظمت بیشتری در شخصیت خودتان احساس خواهید کرد.

به چالش‌ها خوش‌آمد بگویید و با استفاده از فرآیند حل مسئله عظمت خود را افزایش دهید.

مهارت‌های لازم برای حل مسئله
بستن سال مالی در نرم افزار محک
بستن سال مالی در نرم افزار محک

مهارت‌های لازم برای حل مسئله

حل مسئله به‌معنای اجرای درست مراحل هفت‌گانه مطرح شده، دانشی است که هم قابل یادگیری و هم قابل ارتقاء است. شما مخاطبان گرامی به‌عنوان کسانی که این مقاله را مطالعه می‌کنید، کمابیش با دانش حل مسئله آشنا هستید؛ منتهی توانایی شما در هر جایگاهی که باشد، قابلیت ارتقاء پیدا کردن دارد. در ادامه با فهرستی از مهارت‌های کاربردی برای ارتقاء حل مسئله آشنا خواهیم شد. (هرچند مهارت‌هایی که در ادامه مطرح می‌شوند، مهارت‌های مستقلی محسوب می‌شوند، اما ارتقاء آن‌ها در ارتقاء مهارت حل مسئله تأثیر شگرفی خواهد داشت):

گوش دادن فعال

غالبا چالش‌هایی که در کسب‌وکار شما ایجاد می‌شود، یا توسط افراد است (چه داخل کسب‌وکار شما و چه خارج از کسب‌وکار شما) و یا به‌خاطر ساختارها است (چه ساختارهای درون کسب‌وکار و چه ساختار‌های بیرونی مانند دولت و ….) برای حل درست مسئله در بخش شناسایی مشکل باید بتوانید به‌درستی بشنوید و راه‌حل‌های مطلوبی در این زمینه ارائه دهید. گوش‌دادن فعال باعث می‌شود مخاطب شما احساس شنیده‌شدن داشته‌باشد و همین مسئله قدمی بزرگ برای حل مسئله خواهدبود.

قدرت تحلیل

معمولا چالش‌ها خود را در قالب داده‌های خام نشان‌ می‌دهند. شما در فرآیند حل مسئله برای انجام درست کارهایتان نیاز دارید که چالش را به‌درستی بشناسید و یک بسته جامع از چالش برای خودتان ایجاد کنید و این مسئله مستلزم تحلیل بالای شما است. شما باید بتوانید بین داده‌های خام ارتباط برقرار کنید تا در ادامه استراتژی و راه‌حل مناسب را پیدا کنید. پس مهارت قدرت تحلیل بسیار مهم است.

پژوهش و ریزبینی

تا زمانی که به‌ جوانب مختلف مشکل خودتان اشراف نداشته‌باشید، نمی‌توانید راه‌حل درستی پیدا کنید. لذا باید به تمام جوانب مسئله اشراف پیدا کنید. ریزبینی در این‌ زمینه بسیار راهگشا است. ریزبینی و پژوهش هم زمان بررسی مشکلات به‌کار شما می‌آید و هم زمان پیدا کردن راه‌حل‌ها به‌ داد شما خواهد رسید.

شما در این زمینه می‌توانید از بارش فکری استفاده کنید و از همکارانتان بخواهید تا در این زمینه به شما کمک کنند. همچنین می‌توانید در این زمینه از بیزینس‌کوچ‌ کمک بگیرید. بیزینس‌کوچ‌ها در تشخیص نقاط کور بسیار حرفه‌ای عمل می‌کنند.

خلاقیت

مهارت حل مسئله تماما از خلاقیت شما پیروی می‌کند. شاید مسیرها و مراحل یکسان باشد، اما چگونگی اجرای مسیر حل مسئله جز با ذهن خلاق شما میسر نخواهد بود. شاید شما ادعا کنید خلاقیت مسئله‌ای ذاتی و غیرقابل یادگیری باشد؛ در صورتی‌که این‌طور نیست و خلاقیت مانند سایر مهارت‌ها قابل یادگیری است. به‌امیدخدا به‌زودی مقاله‌ای در همین زمینه خواهیم نوشت.

تعامل سازنده

ارتباطات کلید طلایی موفقیت در کسب‌وکار و زندگی است و شما زمانی می‌توانید از فرآیند حل مسئله لذت ببرید که مشکلی در زمینه ارتباطات نداشته‌باشید. تمام مراحل هفت‌گانه حل مسئله در فضای ارتباط با دیگران رقم می‌خورد و اگر این مهارت در شما قوی باشد، به‌راحتی می‌توانید مشکل را با دیگران به اشتراک بگذارید، از آن‌ها کمک بخواهید، تأمین بودجه کنید، مخاطب خود را متقاعد سازید و مواردی از این قبیل.

قاطعیت

حل مسئله بدون قاطعیت تقریبا غیر ممکن است. در مثالی که ابتدای همین مقاله مطرح شد، شاید بهترین راهبرد برای شرکت شما اخراج مسئول فروش شما باشد. اگر قاطعیت نداشته‌باشید و مسئله را در کمال ادب و قاطعیت مطرح نکنید، باید همچنان با این مسئله دست‌وپنجه نرم کنید. در فرآیند حل مسئله شاید بعضی‌جاها لازم باشد شجاعانه «نه» بگویید و اگر قاطعیت نداشته‌باشید چنین چیزی عملا ممکن نخواهد بود. پس قاطعیت داشته‌باشید و مهارت‌های مربوط به قاطعیت را در خودتان تقویت کنید.

تیم سازی

همان‌طور که در مقاله تیم‌سازی مفصلا در این‌باره صحبت کردیم، تیم‌سازی فرآیندی است که به شما کمک می‌کند کارهای بزرگ را در زمان کوتاه و با کیفیت بسیار خوبی انجام دهید. تیم‌سازی فقط در انجام کارها مفید نیست و در فرآیند حل مسئله هم به‌ شما کمک می‌کند. مشکلات بزرگ و چندمرحله‌ای برای حل‌شدن نیازمند تیم‌سازی است. برای آشنایی با تیم‌سازی و مهارت‌های کاربردی آن می‌توانید به مقاله تیم‌سازی مراجعه کنید.

شما برای حل مسئله می‌توانید از همکاران فعلی کسب‌وکار خود استفاده کنید و می‌توانید یک تیم مجزا متشکل از افراد اهل فکر (که لزوما همکاران کسب‌وکار شما نیستند) تشکیل دهید. هر چند بهتر است تا جایی که می‌توانید از همکاران خودتان استفاده کنید.

استفاده از چک لیست حل مسئله

همان‌طور که در ابتدای مقاله گفته‌شد، حل مسئله فرآیندی 7 مرحله‌ای است که هنگام حل مسائل پیچیده لازم است هرکدام از این مراحل به‌بهترین شکل ممکن محقق شود. برای این‌که مطمئن شوید چیزی از قلم نمی‌افتد، می‌توانید چک‌لیست‌هایی آماده‌کنید که به‌شما کمک می‌کند تمام مراحل حل مسئله را کاملا مختصر و مفید مقابل چشمان خودتان داشته‌باشید و حواستان باشد تمام مراحل به‌درستی طی‌ می‌شود. چک‌لیست حل مسئله می‌تواند کاغذی و یا الکترونیک باشد..

همدلی با دیگران

اگر یک تیم هستید و می‌خواهید با مشورت دیگران به حل مسئله بپردازید، ممکن است بعضی‌جاها (یعنی خیلی‌جاها) نظر شما با نظر همکارانتان متفاوت باشد. در چنین شرایطی اگر نتوانید همدلی داشته‌باشید، نمی‌توانید حل مسئله موفقی را تجربه‌کنید و حتی ممکن است اختلاف نظر‌ها در نهایت به کدورت بینجامد. در چنین شرایطی لازم است همدلی داشته‌باشید. به قول مولوی:

ای بسا هندو و ترک همزبان /// ای بسا دو ترک چون بیگانگان

پس زبان محرمی خود دیگرست /// همدلی از همزبانی بهتر است

خب ممکن است بپرسید مگر می‌شود با وجود بدون همفکری به همدلی رسید؟! پاسخ کاملا مثبت است؛ چرا که نه! برای همدل شدن نیاز نیست در تمام زمینه‌ها همفکر باشیم. همین‌که احساس کنیم همگی در مقابل مجموعه متعهد هستیم و می‌خواهیم کسب‌وکار ما پیشرفت کند، برای رسیدن به موفقیت کافی است.

تمرین هوشمندانه

جمله معروفی هست که می‌گوید:

Perfect Practicing, Makes you Perfect

یعنی تمرین هوشمندانه شما از شما شخصیتی هوشمند خواهد ساخت. در همین راستا اگر بتوانید مهارت حل مسئله را تمرین کنید و قدم‌های هفت‌گانه حل مسئله را برای چالش‌های فرضی کسب‌وکار خود به‌کار بگیرید، هنگام بروز چالش‌های واقعی سرعت‌عمل بیشتری را تجربه خواهید کرد.

برای تمرین هوشمندانه حل مسئله می‌توانید دو اقدام زیر را انجام دهید:

  • با همکاران خود به‌صورت هفتگی یا ماهیانه جلسه بگذارید و مشکلات و چالش‌های احتمالی کسب‌وکار را به‌عنوان چالش واقعی فرض کنید و تمام مراحل هفت‌گانه حل مسئله را پیاده‌کنید. نتایج حاصل‌شده را ثبت کنید.
  • تاریخچه کسب‌وکارهای بزرگ و معروف را مطالعه‌کنید و ببینید آن‌ها در طول پیشرفت خودشان با چه چالش‌هایی مواجه بودند و چگونه به حل‌وفصل آن‌ها پرداختند؟! شما اگر جای‌ آن‌ها بودید و چنین چالشی برای کسب‌وکار شما ایجاد می‌شد، چگونه با آن مواجه می‌شدید و چه‌فرآیندی را در راستای حل مسئله دنبال می‌کردید؟

بزرگنمایی ممنوع!

پژوهش‌های پیرامون ضمیرناخودآگاه نشان می‌دهد که عملکرد ضمیرناخودآگاه زمانی بهتر و بیشتر خواهد بود که آرامش ذهنی بیشتری در فضای ذهنی صاحبان کسب‌وکار حاکم باشد. ازآن‌جا که خلاقیت ارتباط مستقیمی با ضمیرناخودآگاه دارد، ذهن آرام باعث افزایش خلاقیت خواهد شد.

در همین راستا شما به‌عنوان صاحب کسب‌وکار در مواجهه با هر چالشی (حتی اگر به ظاهر چالش بزرگی نباشد) نباید بزرگنمایی کنید و باید مرتب با خودتان بگویید: «چیزی نیست؛ حلش می‌کنم». بزرگنمایی چالش‌ها باعث اضطراب می‌شود و اضطراب یکی از موانع بزرگ در فعالیت هوشمندانه ضمیر ناخودآگاه است.یاد خدا، نماز و مدیتیشن، روش‌های خوبی برای کسب آرامش و حرکت در راستای خلق اهداف و دستاوردها هستند.

ثبت تجربیات

در بسیاری از موارد چالش‌های جدید اشتراکات زیادی با چالش‌های گذشته دارند و در صورتی‌که تجربیات حل مسائل قبلی خود را ثبت کنید، عملکرد بهتری در چالش‌های پیش‌رو خواهید داشت و در بیشتر مواقع نیازی به دوباره‌کاری نخواهد بود. درباره تجربیات قبلی خیلی به حافظه خود اعتماد نکنید. همیشه کم‌رنگ ترین قلم‌ها بهتر از برترین حافظه ‎ها عمل می‌کنند. جالب است بدانید که پیامبر گرامی اسلام هم حدیثی در این زمینه دارند با این معنی: دانش را با نگارش به‌چنگ خود درآورید.

شفافیت

همان‌طور که پژوهش و ریزبینی برای حل مسئله مهم است. شفافیت در سازوکارهای مختلف کسب‌وکار و همچنین شفافیت در فرآیند حل مسئله بسیار مهم و راهبردی است و از بسیاری از ابهامات جلوگیری می‌کند. یکی از سرفصل‌های بسیار مهم در شفافیت حل مسئله، شفافیت مالی است. شفافیت مالی به شما کمک می‌کند در تخصیص منابع (مرحله پنجم حل مسئله) موفق عمل کنید و دچار سردرگمی نشوید (در ادامه درباره شفافیت مالی بیشتر سخن خواهیم گفت).

ضرورت حل مسئله در پیشرفت کسب و کارها

راه‌اندازی و پیشرفت کسب‌وکار در دنیای امروز یعنی توانایی مواجهه هوشمندانه با چالش‌ها و حل درست آن‌ها و این همان معنای مهارت حل مسئله است. زمانی کسب‌وکارها پیشرفت می‌کنند که از دایره راحتی خارج شوند و در سرزمین ناشناخته‌ها به دنبال خلق اهداف و دستاوردها باشند. موفقیت در سرزمین ناشناخته‌ها بدون حل مسئله ممکن نیست و برای موفقیت لازم است مهارت حل مسئله را به‌درستی فرابگیریم. توضیحات بیشتر در بخش‌های ابتدایی مقاله بیان شده است.

حل مسئله و سامان‌دهی محاسبات مالی

حل مسئله و سامان‌دهی محاسبات مالی

همان‌طور که در بخش‌های قبلی مقاله گفته‌شد، مهارت شفافیت یکی از مهارت‌های مهم در حل مسئله است و ابزارهای مختلفی برای تحقق شفافیت در مراحل مختلف حل مسئله وجود دارد.

یکی از مراحل مهم حل مسئله تخصیص منابع است و شفافیت در این حوزه زمانی محقق می‌شود که شفافیت در مسائل مالی وجود داشته‌باشد. بهترین راهکار برای ایجاد شفافیت مالی استفاده از نرم‌افزارهای حسابداری است و پیشنهاد ما به شما، استفاده از نرم‌ افزار حسابداری محک می‌باشد.

نرم‌افزار حسابداری محک با پشتیبانی قابل‌قبول و کاربری ساده خود به شما کمک می‌کند مهارت شفافیت را (حداقل در حوزه تخصیص منابع) به‌زیبایی رقم بزنید و اتفاقات خوبی در این زمینه برای شما محقق شود.  برای آشنایی بیشتر با محصولات گروه نرم‌ افزاری محک به آدرس زیر مراجعه کنید:

در ضمن گروه نرم‌ افزاری محک برای استفاده هر‌چه‌بهتر شما عزیزان در فرآیند حل مسئله، افزونه‌هایی در نظر گرفته‌است که می‌تواند به شما کمک کند. در ادامه با دو افزونه آشنا خواهیم شد:

افزونه سیستم پروژه های محک

در صورتی که بر روی چند پروژه به صورت هم‌زمان در حال فعالیت هستید و می‌خواهید هزینه‌ها و درآمدهای هر پروژه را به صورت مجزا گزارش‌گیری نمایید افزونه سیستم پروژه‌های محک این امکان را به شما خواهد داد. در برخی دیگر از موارد شاید شما تمایل به تفکیک هزینه‌های واحدها از هم دارید؛ مثلا می‌خواهید هزینه حقوق هر واحد را به صورت جداگانه گزارش بگیرید که در اصطلاح به این کار جدا سازی مراکز هزینه هم گفته می‌شود که باز هم با این افزونه می‌توانید این کار را انجام دهید. برای آشنایی بیشتر با این افزونه می‌توانید به آدرس زیر مراجعه کنید:

افزونه دارایی ثابت محک

ثبت ریز دارایی های ثابت سازمان و محاسبات مربوط به استهلاک، تعمیر و نگهداری تخصص افزونه دارایی ثابت محک است. یکی از مهمترین دارایی‌های هر سازمانی، دارایی‌های ثابت آن است و بر اساس اصول حسابداری می‌بایست برای دارایی‌ها هزینه استهلاک محاسبه گردد. علاوه بر این، دارایی‌های ثابت در طی عمر سازمان دستخوش تعمیرات، خرید، فروش و … نیز می‌شوند. افزونه دارایی ثابت به شما این امکان را می‌دهد تا به سادگی اطلاعات دارایی‌های ثابت خود را ثبت نموده و در صورتی که طی دوره بر روی آن‌ها تغییراتی انجام شود آن را اعمال نموده و بر اساس تعریف استانداردهای مالی محاسبات مربوط به استهلاک که امری با محاسبات سنگین است را با زدن چند دکمه انجام دهید. برای آشنایی بیشتر با این افزونه به آدرس زیر مراجعه کنید:

در صورتی که می‌خواهید با سایر افزونه‌های کاربردی و کارایی نرم‌ افزار حسابداری محک آشنا شوید، می‌توانید به آدرس زیر مراجعه کنید:

مهارت حل مسئله راهی به سوی موفقیت کسب و کارها

امیدواریم با مطالعه این مقاله ضرورت مهارت حل مسئله بیش از پیش برای خوانندگان محترم مقاله آشکار شده باشد. انتقادات و پیشنهادات شما راهگشای ما برای تولید محتواهای بهتر و عالی‌تر خواهد بود. گروه نرم‌ افزاری محک بهترین‌ها را برای شما آرزومند است.

منبع : indeed , verywellmind

برای دریافت جدید ترین مقالات، ایمیل خود را وارد کنید:

با نشر این محتوا، جامعه وبلاگ محک را گسترش دهید

محمد حسین دهقانی
محمد حسین دهقانی
آمده ام تا زندگی کنم
مراحل راه اندازی فروشگاه آنلاین

مراحل راه اندازی فروشگاه آنلاین

زمان مطالعه این مقاله: 6 دقیقه اینترنت یکی از بزرگترین انقلاب‌های دنیای امروز است که تاثیر گسترده‌ای بر زندگی، کار و تجارت انسان‌ها داشته. امروزه بسیاری از افراد، از اینترنت برای خرید و فروش محصولات و خدمات استفاده می‌کنند و این روند رو به افزایش است.

اطلاعات بیشتر
لیست مواد غذایی سوپرمارکت

لیست مواد غذایی سوپرمارکت

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه لیست مواد غذایی سوپرمارکت یکی از موضوعات مهم در حوزه تغذیه است؛ این لیست به افراد کمک می‌کند تا با دقت بهتری مواد غذایی خود را انتخاب کنند. لیست مواد غذایی سوپرمارکت، علاوه بر اینکه شامل اطلاعات مرتبط با نوع

اطلاعات بیشتر
بخش بندی بازار (Market Segmentation) چیست؟ انواع، مزایا و مراحل

بخش بندی بازار (Market Segmentation) چیست؟ انواع، مزایا و مراحل

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه بخش بندی بازار یا همان تقسیم بندی بازار (Market Segmentation) یکی از فعالیت‌های حیاتی در بازاریابی است که به تأثیرگذاری بیشتر کمپین‌های بازاریابی کمک می‌کند. با بخش بندی بازار، می‌توانید مشتریان هدف را دسته‌بندی کنید و استراتژی‌های فروش، بازاریابی و

اطلاعات بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

جستجو

مشاهده رایگان دمو نرم افزارحسابداری