جستجو
Close this search box.

سازگاری شغلی چیست + نمونه‌هایی از سازگاری شغلی

نوشته شده توسط محمد حسین دهقانی
زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه

مهارت‌های زیادی برای ارتقاء کسب‌وکار شما وجود دارد که یکی از مهم‌ترین و پرکاربردترین آن‌ها، سازگاری شغلی است. مفهوم‌شناسی سازگاری شغلی و کاربرد آن در ارتقاء کسب‌وکار شما بسیار ضروری و کاربردی است. در این مقاله با مفهوم سازگاری شغلی آشنا خواهیم‌شد و نمونه‌هایی از مصادیق سازگاری شغلی را بررسی کرده و خواهیم‌ گفت که چگونه این مهارت‌ را در خودمان ایجاد و تقویت کنیم. پس تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

فهرست مطالب

سازگاری شغلی چیست

سازگاری شغلی چیست؟

سازگاری شغلی (adaptabilaty) مهارتی است که به شما اجازه می‌دهد انعطاف‌پذیر باشید و تغییرات کسب‌وکار خود را به‌راحتی بپذیرید. افرادی که با شغل خود سازگاری دارند، بسیار مشتاق هستند تا در محیط‌های غیرقابل پیش‌بینی فعالیت‌کنند و همین مسئله باعث می‌شود آن‌ها به‌راحتی مسئولیت‌های جدید، اطلاعات، سیاست‌ها و … را در فضای کاری جدید به‌راحتی برای خود و اطرافیانشان تعریف کنند.

سازگاری شغلی یعنی پذیرش شرایط جدید تحمیل‌شده و تلاش برای بهبود وضعیت موجود برای خلق دستاوردهای مطلوب.

چرا سازگاری شغلی مهم است؟

سازگاری شغلی به شما کمک می‌کند تا:

  • چالش‌ها و مسائل غیرقابل پیش‌بینی، شکست‌ها و تغییرات ناخواسته‌ را بپذیرید و این مسائل در روند کاری شما خلل ایجاد نمی‌کند.
  •  مهارت های رهبری کسب‌وکار را در شما افزایش می‌دهد و به‌مرور از شما یک رهبر کسب‌وکار حرفه‌ای خواهدساخت.
  • ارتباطات سازمانی شما با همکارانتان نه تنها خدشه‌دار نمی‌شود؛ بلکه مرتبا بهتر و بهتر می‌شود و شما بیشترین بهره‌برداری را از ارتباط با همکارانتان خواهید داشت. در ضمن سازگاری شغلی باعث می‌شود شما در نگاه کارفرما فردی شایسته به‌نظر برسید و در کنار امنیت شغلی که خواهید داشت، احتمال ترفیع‌گرفتن هم برای شما بالاتر خواهدبود.

نمونه‌هایی از سازگاری شغلی

در ادامه به برخی از موارد سازگاری شغلی اشاره خواهیم‌کرد:

  • جابه‌جایی (تغییر مکان)؛ تغییر مکان برای خیلی از کارمندان ناراحت‌کننده و استرس‌زا است؛ اما افرادی که مهارت سازگاری شغلی را در خودشان ارتقاء دادند، به‌راحتی می‌توانند با این مسئله کنار بیایند و مشکل خاصی آن‌ها را تهدید نخواهد کرد.
  • ارتقاء فناوری؛ یکی از سرفصل‌های غیرقابل انکار در کسب‌وکارهای امروزی، به‌روز بودن و استفاده از فناوری‌های جدید به‌صورت به‌روز است. کارمندانی که سازگاری شغلی دارند، کاملا آمادگی یادگیری ابزارهای جدید را دارند و استفاده از ابزارهای جدید برای آن‌ها حساسیت‌زا نیست؛ درست به‌خلاف کارمندی که از این مهارت برخوردار نیست که علی‌القاعده در چنین شرایطی نه‌تنها از تغییرات استقبال نمی‌کند، بلکه در مواجهه با تغییرات بسیار محتاط و ترسو خواهد بود.
  • سازگاری محصول یا خدمات با مشتری؛ همیشه محصولات و یا خدمات شما مطابق میل مشتری نیست و تیم بازاریابی شما در نظرسنجی‌هایی که از مشتریان انجام دادند، به‌این نتیجه رسیدند که باید تغییراتی در محصول یا خدمات اعمال شود. در چنین شرایطی اگر تیم پشتیبانی سازگاری شغلی داشته‌باشند، خیلی سریع نسبت به تغییر محصول یا خدمات اقدام می‌کنند و نبود سازگاری شغلی ممکن است باعث از دست‌دادن مشتریان سازمان شود.
مهارت‌های لازم برای سازگاری شغلی
بستن سال مالی در نرم افزار محک
بستن سال مالی در نرم افزار محک

مهارت‌های لازم برای سازگاری شغلی

برای سازگار بودن با شغل مان چه مهارتهایی را باید بیاموزیم ؟ . سازگاری شغلی مانند هر مهارت دیگری قابل‌یادگیری است. در ادامه با فهرستی از مهارت‌های مفید و کاربردی برای سازگاری شغلی آشنا خواهیم‌شد.

البته باید دانست که سازگاری شغلی ظهور و بروز مستقلی ندارد؛ بلکه در دل سایر مهارت‌های نرم ظهور و بروز پیدا می‌کند و با این نگاه شاید بتوان سازگاری شغلی را توانایی در فهرستی از مهارت‌های نرم قلمداد کرد که در ادامه به‌آن‌ها خواهیم‌ پرداخت:

پذیرش شرایط موجود

معمولا خیلی از چالش‌ها و یا شرایط جدید اختیاری نیستند و بر ما تحمیل می‌شوند، در همین راستا اولین مهارت برای ارتقاء سازگار بودن با شغل اصل پذیرش است. اصل پذیرش یعنی به استقبال چالش یا شرایط جدید پیش‌آمده برویم و به‌خاطر ایجاد این مسئله مرتبا خودمان را سرزنش نکنیم.

اصل پذیرش برای ما آرامش ایجاد می‌کند و ما هنگامی که توانستیم از این اصل استفاده کنیم و آرام شویم، خواهیم‌ توانست از شرایط موجود استفاده کنیم و به سمت شرایط مطلوب حرکت کنیم. پس اصل پذیرش را فراموش نکنیم.

پیشگیری از چالش های قابل پیش بینی

درست است که در تعریف سازگاری شغلی تمایل به امتحان چالش‌های جدید وجود دارد، اما معنای این مسئله این نیست که به‌خودمان اجازه بدهیم چالش‌های قدیمی دوباره برای ما ایجاد شوند. به‌یاد داشته‌باشید چالش‌ها و فضاهای جدید فقط یکبار ارزش تجربه‌شدن دارند و اگر بخواهیم بیش‌از یکبار به آن‌ها بپردازیم، ضرر خواهیم‌کرد. در همین راستا باید جلوی چالش‌های قابل پیش‌بینی را گرفت تا وقت و انرژی خود را صرف اتفاقات مهم‌تر کنیم.

ارتباطات موفق

برای این‌که نشان دهید با شغل خودتان به اندازه کافی سازگاری دارید، لازم است مهارت‌های ارتباطی را به‌زیبایی بلد باشید و پیام خود را واضح و شفاف بیان کنید و پیام طرف مقابل را به‌صورت واضح و شفاف دریافت کنید؛ به‌گونه‌ای که نیاز به تکرار مجدد وجود نداشته‌باشد.

در کنار بیان شیوا استفاده از مهارت‌هایی مانند گوش‌دادن فعال، استفاده از دست‌ها، ارتباطات چشمی و … می‌تواند بسیار مفید واقع شود و شما را در خلق یک شخصیت قوی با سازگاری شغلی بالا کمک کند.

حل مسئله

اساسا سازگار بودن با شغل یعنی توانایی حل مسائل جدید حل نشده! لذا یکی از مهارت‌های بسیار مهم برای ارتقاء این موضوع مهارت حل مسئله است. برای مطالعه بیشتر در این زمینه می‌توانید به مقاله حل مسئله مراجعه کنید.

تفکر خلاق و نقادانه

مسائل پیچیده و جدید با تفکر معمولی حل نمی‌شوند؛ بلکه نیازمند تفکر خلاق هستند و تفکر خلاق زمانی محقق می‌شود که شما ضریب خلاقیت خودتان را افزایش دهید. در یک مقاله به‌صورت مفصل درباره خلاقیت و شیوه ارتقاء آن سخن خواهیم‌گفت.

تیزبینی و کنجکاوی

مشاهدات قوی و بررسی جوانب مختلف چالش‌ها و اتفاقات جدید احتمال سازگاری را افزایش می‌دهد. دقت در جزئیات فضای جدید باعث می‌شود شما بتوانید تفاوت‌ها را بهتر تشخیص دهید و در همین راستا تصمیمات بهتری در راستای سازگاری شغلی اتخاذ کنید.

کار گروهی

یکی از راه‌های میانبر برای سازگاری شغلی کار گروهی و استفاده از تجربیات و دانش سایر همکاران شما است. اصولا همکاران مجموعه‌ای از ایده‌ها، مهارت‌ها، تجربیات و … هستند که ترکیب این‌ها در کنار یکدیگر می‌تواند سازگاری شغلی را تا حد خیلی زیادی در محیط کسب‌وکار افزایش دهد.

استقامت بر اهداف شغلی

شاید بتوان استقامت را شاه‌کلید سازگاری شغلی دانست. اگر اهداف واضح شغلی داشته‌باشید (به‌خصوص اگر صاحب کسب‌وکار باشید) چالش‌ها و اتفاقات جدید به‌هیچ‌عنوان مانع حرکت شما به سمت اهداف نخواهد شد. در همین راستا و برای این‌که هیچ‌گاه انگیزه لازم برای خلق اهداف را از دست ندهید، حتما از اهرم رنج و لذت استفاده‌کنید. درباره اهرم رنج‌ولذت در آینده بیشتر توضیح خواهیم داد.

بازخوردگیری

یکی دیگر از کارهایی که می‌تواند سازگاری شغلی را در شما افزایش دهد، بازخوردگیری است. برای این‌کار لازم است از همکاران خیرخواه خود بخواهید که این مهارت را در شما رصد کنند و نقاط قوت و ضعف شما را صادقانه با شما در میان بگذارند.

رهبری سازگار یا رهبری تطبیقی

رهبری سازگار یا تطییقی (Adaptatiomal leadership)به شیوه خاصی از رهبری گفته‌ می‌شود که در آن رهبر کسب‌وکار از تمام چالش‌ها و اتفاقات غیرمنتظره کسب‌وکار در راستای تأمین منافع سازمان استفاده کند.

چگونه سازگاری شغلی را در محیط کسب‌وکار نشان دهیم؟

اثبات سازگاری شغلی متناسب با جایگاه‌های مختلف متفاوت است:

  • اثبات سازگاری شغلی در محل کار؛ سازگاری شغلی وجود خارجی مستقل ندارد؛ بلکه در دل فرآیندها و اقدامات شما خودش را نشان می‌دهد. بهترین کار برای این‌که به بالادستی‌ها نشان‌‌دهید سازگاری شغلی دارید، نشان‌دادن مهارت‌هایی است که سازگاری شغلی شما را ارتقاء می‌دهد. اگر کارفرمایان مهارت‌های مطرح شده در بخش بالا را در شما ببینند، خیلی‌زود ترفیع خواهید‌گرفت.
  • اثبات سازگاری شغلی در رزومه؛ انتقال تجربیات کاری سابق، بهترین راه برای اثبات سازگاری شغلی در رزومه‌ها است. در رزومه اتفاقاتی که نیازمند سازگاری شغلی بوده و واکنش خودتان نسبت به این مسئله را ذکر کنید.
  • اثبات سازگاری شغلی در جلسه مصاحبه؛ این مسئله مشابه اثبات در رزومه شغلی می‌باشد؛ منتهی هنگام بیان تجربیات از مهارت‌های کلامی و غیرکلامی استفاده کنید و در عین صداقت سعی‌کنید داستان خود را به‌صورت جذاب و هیجان‌انگیز تعریف کنید.

محاسبات مالی دقیق، میانبری برای خلق سازگاری شغلی

همان‌طور که در بخش‌های قبلی گفته‌شد، پیشگیری از چالش‌های قابل پیش‌بینی یکی از مهارت‌های قابل پیش‌بینی محسوب می‌شود. از آن‌جا که محاسبات مالی یکی از مسائل مهم کسب‌وکارها محسوب می‌شود، استفاده از نرم‌افزارهای حسابداری اقدامی ایده‌آل برای پیشگیری از چالش‌های مالی قابل پیش‌بینی است.

در میان نرم‌افزارهای حسابداری متعدد پیشنهاد ما به شما استفاده از نرم‌ افزار حسابداری محک می‌باشد. نرم‌افزار حسابداری محک با کاربری ساده و پشتیبانی قابل‌ قبول و هم‌چنین افزونه‌های کاربردی در خدمت شما است تا شما با استفاده از این نرم‌افزار محاسبات مالی کسب‌وکار خود را به‌ آسانی انجام‌ دهید و چالش‌های محاسباتی مالی خود را به‌کمترین میزان ممکن برسانید. برای آشنایی بیشتر با سری نرم‌ افزارهای حسابداری محک و مشاهده دموی رایگان آن می‌توانید به آدرس زیر مراجعه کنید.

سازگاری شغلی، شاه کلید رونق کسب و کارها

همان‌گونه که بقاء در عالم طبیعت وابسته به سازگاری طبیعی است، بقاء و رشد در عالم کسب‌وکار وابسته به سازگاری شغلی است. مهارت‌های زیادی برای ارتقاء کسب‌وکار شما وجود دارد که یکی از مهم‌ترین و پرکاربردترین آن‌ها، سازگاری شغلی است. مفهوم‌شناسی سازگاری شغلی و کاربرد آن در ارتقاء کسب‌وکار شما بسیار ضروری و کاربردی است. در این مقاله با مفهوم سازگاری شغلی آشنا شدیم و نمونه‌هایی از مصادیق سازگاری شغلی را بررسی کردیم و اشاره کردیم که چگونه میتوانیم این مهارت‌ را در خودمان ایجاد و تقویت کنیم. شاید شما هم پس از مطالعه کامل این مقاله به این مطلب معتقد شوید: به‌ سازگاری شغلی برسید تا همیشه رشد کنید و تا زنده هستید پاینده بمانید. گروه نرم‌ افزاری محک بهترین‌ها را برای شما آرزومند است.

منبع : indeed

برای دریافت جدید ترین مقالات، ایمیل خود را وارد کنید:

با نشر این محتوا، جامعه وبلاگ محک را گسترش دهید

محمد حسین دهقانی
محمد حسین دهقانی
آمده ام تا زندگی کنم
مالیات بر درآمد اتفاقی چیست؟ معافیت‌های مالیاتی

مالیات بر درآمد اتفاقی چیست؟ معافیت‌های مالیاتی

زمان مطالعه این مقاله: 4 دقیقه مالیات بر درآمد اتفاقی یکی از انواع مالیات‌های مستقیم است که به درآمدهای غیر منتظره و غیر شغلی اشخاص حقیقی و حقوقی تعلق می‌گیرد. این نوع درآمدها در مقابل درآمدهای مستمر مانند حقوق و دستمزد قرار دارند. هرگاه شخص حقیقی

اطلاعات بیشتر
مالیات بر درآمد چیست؟ انواع مالیات بر درآمد

مالیات بر درآمد چیست؟ انواع مالیات بر درآمد

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه مالیات بر درآمد نوعی مالیات مستقیم است که توسط دولت بر درآمد اشخاص حقیقی و حقوقی اعمال می‌شود. این نوع مالیات دارای انواع مختلفی است که در ادامه مطلب به آن خواهیم پرداخت. نرخ مالیات بر درآمد بر اساس درآمد

اطلاعات بیشتر
مالیات بر درآمد املاک و مستغلات چیست؟

مالیات بر درآمد املاک و مستغلات چیست؟

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه مالیات بر درآمد املاک یکی از مباحث مالیاتی مهم و تخصصی است. فرقی نمی‌کند امسال یا چند سال دیگر، قوانین مالیات بر درآمد املاک اغلب، در راس مهم‌ترین انواع مالیات بر درآمد قرار دارد. شاید گره خوردن قوانین مالیات املاک

اطلاعات بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

جستجو

مشاهده رایگان دمو نرم افزارحسابداری