جستجو
Close this search box.

کارآفرینی چیست؟ | کارآفرین چه خصوصیاتی دارد؟

نوشته شده توسط علیرضا مهاجر تهرانی
زمان مطالعه این مقاله: 10 دقیقه

کارآفرینی یعنی خلق ایده‌ها، اجرای آن ایده‌ها و تبدیل آن ایده‌ها به یک تجارت. هر چند تعریف و درک مفهوم کارآفرینی به زبان بسیار آسان است، اما فرآیند تبدیل شدن به یک کارآفرین چندان هم ساده نیست. شاید خلق ایده‌های کارآفرینانه سخت نباشد، اما بازی واقعی زمانی شروع می‌شود که فرآیند اجرا و پیاده سازی این ایده‌ها آغاز می‌گردد.

فهرست مطالب

برای شروع یک کسب و کار جدید، باید ریسک کنید و بسیاری از چیزهایی را که دوست دارید قربانی کنید. شما باید برای رسیدن به هدف خود فوق‌العاده پرانگیزه و حتی تهاجمی باشید تا به آن برسید. در ادامه این مطلب در مورد مفهوم کار آفرینی و انواع آن، خصوصیات شخصیتی یک کارآفرین، و اینکه چگونه می‌توانید به یک کارآفرین موفق تبدیل شوید، مفصل صحبت خواهیم کرد.

کارآفرینی یعنی چه؟

کارآفرینی یعنی چه؟

به زبان ساده، کارآفرینی (Entrepreneurship) به معنای نوآوری در چیزی یا حل مشکلات مردم و کسب سود از این طریق است. کارآفرینی مجموعه اقداماتی است برای ایجاد یک کسب و کار، رشد و ارتقای تدریجی آن و کسب حداکثر سود ممکن صورت می‌گیرد. به عبارت دیگر، فرآیند ایجاد یک کسب و کار از نقطه ابتدایی تا رشد و توسعه آن کسب و کار و رسیدن به موفقیت را کارافرینی می‌گویند.

کارآفرینی فرآیند راه اندازی یک کسب و کار است. این کسب ‌و کار می‌تواند بر اساس ایده‌ها، خدمات، کالاها یا هر چیز دیگری باشد که جدید و نوآورانه است. اگر اهل ریسک هستید و به راه‌اندازی یک کسب و کار جدید فکر می‌کنید، باید قبل از هر چیز تحقیق کنید که مثلا کدام محصول یا سرویس با کمبود و نقصان مواجه است و شما چگونه می‌توانید بهترین خدمات یا محصولات را ارائه دهید؟ اگر قرار است محصول جدیدی بسازید، محصولی بسازید که مردم مایل به پرداخت هزینه برای به دست آوردن آن باشند. شما مشکل کسی را حل می‌کنید، و او حاضر است برای راه حل شما پول خرج کند.

خلق یک ایده جدید و به انجام رساندن آن، در واقعیت نیاز به مهارت، اشتیاق، ثبات، صبر و ریسک مالی دارد. راه اندازی یک کسب و کار آسان است، اما رشد و ارتقا و کسب سود از آن، اصلا کار ساده‌ای نیست و اکثر مردم در این نقطه متحمل شکست می‌شوند. اما شور و اشتیاق یک کارآفرین باعث می‌شود تا هرگز تسلیم نشود و ایده خود را تا رسیدن به هدف نهایی دنبال کند.

کارآفرین کیست؟

کارآفرین (Entrepreneur) فردی است که یک کسب و کار جدید ایجاد می‌‎کند و بیشتر خطرات آن را پذیرفته و عواقب آن را متحمل می‌شود و البته، از پاداش و منفعت آن بیش از همه بهره‌مند می‌گردد. در حالی که راه اندازی یک کسب و کار جدید ممکن است دلهره آور باشد، اما منافعی که در نهایت از آن حاصل می‌شود، بسیار مهم و انگیزه‌بخش است. برای تبدیل شدن به یک کار آفرین باید ابتکار و نوآوری داشت. بدون نوآوری، بعید است که یک کارآفرین به موفقیت خاصی برسد.

نوآوری فقط به ارائه یک محصول یا سرویس جدید محدود نمی‌شود. تصور کنید قصد دارید محصولی بسازید که در حال حاضر در بازار موجود است. نوآوری می‌تواند یک استراتژی جدید برای تبلیغ یک محصول موجود باشد. برای تبدیل شدن به یک کار آفرین باید محصولات یا خدماتی را ارائه دهید که وجود نداشته باشند یا آن‌ها به یک شیوه نوین به بازار معرفی کنید تا مردم مشتاق شوند برای آن هزینه کنند. به همین دلیل افراد کارآفرین را مبتکر نیز می‌نامند.

برای اینکه یک کارآفرین باشید باید ریسک مالی کنید. در مرحله اول، ممکن است مقداری پول نیاز داشته باشید (این ریسک نیست)، بلکه پول درآوردن با آن پول یک ریسک است. شما باید یک استراتژی عالی برای کسب و کار جدید خود پیاده کنید تا به بازگشت سرمایه شما منجر شود و باید بدانید پول و سرمایه خود را چگونه خرج کنید تا به باد نرود.

کار افرینی چه ویژگی هایی دارد؟

شاید افراد زیادی باشند که حاضرند برای ایجاد کسب و کارهای جدید پول و سرمایه خود را به خطر بیاندازند و ریسک کنند. اما تک تک این افراد با دیگری فرق دارند، بنابراین نمی‌توان برای همه آن‌ها یک توصیه مشترک داشت. با این حال، فرآیند اصلی کارآفرینی برای انواع مختلف کار آفرینی یکسان است.

اگر تصمیم گرفته‌اید به یک کار آفرین بدل شوید، باید همه کاره باشید تا بتوانید یک کسب و کار موفق را اداره کنید. شما مسئول استخدام بااستعدادترین افراد برای شرکت خود خواهید بود؛ افرادی که بتوانند کسب و کار شما را به روشی درست رشد و ارتقا دهند. شما باید یک طرح تجاری برای کسب و کار خود ایجاد کنید و به اجرای طرح ادامه دهید و نتایج آن را ببینید.

هنگامی که کسب و کار پرریسک خود را راه اندازی کردید، باید کارمندان را طوری در مسیر درست هدایت کنید که به ثبات کسب و کار شما کمک کنند. همچنین، به عنوان یک کارآفرین موظف خواهید بود که آن‌ها را راضی نگه دارید.

بسیاری از کارآفرینان معروف دنیا کسانی هستند که یا نتوانستند شغل مناسبی پیدا کنند یا ترجیح دادند شغل خود را ترک کنند و بعدها برای دیگران شغل ایجاد کردند. شگفت انگیز است! کارآفرینی کسب و کارهای کوچک برای هر جامعه‌ای مهم است. کارآفرینان استارتاپی جدا از کمک به مردم برای حل مشکلاتشان، فرصت‌های شغلی بیشتری را برای جویندگان کار ایجاد می‌کنند. بنابراین در کاهش بیکاری نقش اساسی دارند.

کارآفرینی یعنی زندگی بدون رئیس! کارآفرینان رئیس خودشان هستند و به همین دلیل، بسیاری از مردم وارد عرصه کار آفرینی می‌شوند. آن‌ها دوست دارند از هر کجا که می‌خواهند کار خود را انجام دهند و کسی نخواهد بود که به آن‌ها دستور دهد.

اینکه رئیس خودتان باشید چیز خوبی است، اما اگر برای خودتان قوانین و اصولی تعیین نکنید و خود را مجاب به پیروی از آن‌ها نسازید، دیگر کار آفرین نیستید، زیرا این چیزی است که باید به عنوان یک کارآفرین، خودتان رعایت کنید. یک اشتباه کوچک می‌تواند کسب و کار شما را نابود کند. بنابراین، بهتر است در مورد اشتباهات سایر کارآفرینان تحقیق کنید و از آن‌ها درس بگیرید. به طور خلاصه، در این سفر کارآفرینی، به ویژگی‌های زیر نیاز خواهید داشت:

  • ایجاد و پیروی از یک استراتژی عالی برای راه اندازی کسب و کار جدید
  • استخدام افراد با استعداد
  • تامین مالی و حفظ سرمایه
  • اجتناب از اشتباهات مخرب در حین اداره کسب و کار
انواع کارآفرینی
بستن سال مالی در نرم افزار محک
بستن سال مالی در نرم افزار محک

انواع کار آفرینی

کارآفرینی عرصه بسیار پویایی است و به همین دلیل می‌توان انواع مختلفی برای کارافرینی تعریف کرد. ضمن اینکه، هر روز انواع جدیدی از کارآفرینی کشف و ابداع می‌شود. به طور کلی، می‌توان کار آفرینی را به 7 دسته اصلی تقسیم کرد:

1- کارآفرینی کسب و کارهای کوچک

کارآفرینی کسب و کارهای کوچک برای کسانی است که خواهان زندگی بدون دردسر هستند. هنگامی که یک شرکت بزرگ را اداره می‌کنید، باید روی عوامل مختلفی تمرکز کنید. اما، وقتی صحبت از مشاغل کوچک می‌شود، کافی است حداقل چند نفر را استخدام کنید و کسب و کار خود را بدون دردسرهای بزرگ اداره کنید.

2- کارآفرینی شرکت های بزرگ

هنگامی که یک شرکت بزرگ‌تر بخواهد خدمات بیشتری ارائه دهد، تحت کارافرینی شرکت های بزرگ قرار می‌گیرد. این نوع کارآفرینی برای متخصصانی  مناسب است که می‌دانند چگونه یک شرکت بزرگ را مدیریت کنند و حداکثر رشد را به دست آورند. آن‌ها با نوآوری سروکله می‌زنند و نحوه عملکرد خود را آزمایش می‌کنند. برای مدیریت یک شرکت بزرگ به یک تیم بزرگ نیاز دارید. به عنوان کارافرینی شرکت‌های بزرگ می‌توان از آمازون، اپل، مایکروسافت و غیره نام برد.

3- کارآفرینی اجتماعی

وقتی یک کارآفرین اشتیاق خدمت به جامعه و بهبود آن را برای دیگران دارد، یک کارآفرین اجتماعی محسوب می‌شود. این نوع کارآفرینی برای ایجاد حداکثر سود نیست، بلکه برای راه اندازی یک شرکت اجتماعی برای بهبود جامعه است. گاهی اوقات، این کارآفرینان شرکت های غیرانتفاعی برای مددکاری اجتماعی ایجاد می‌کنند. بسیاری از بنیادهای خیریه و انجمن‌های حمایت از بیماران خاص در این دسته بندی قرار می‌گیرند.

4- کارآفرینی استارتاپی مقیاس پذیر

زمانی که یک استارت آپ ایده‌ای نوآورانه برای تغییر جهان داشته باشد، به یکی از استارتاپ های مقیاس پذیر تبدیل می‌شود. این نوع استارتاپ ها مرحله به مرحله یک طرح تجاری ایجاد می‌کنند تا کسب و کار خود را به سرعت رشد و ارتقا دهند. هدف این استارتاپ‌ها کسب بیشترین سود ممکن در کوتاه مدت است. ایجاد یک استارتاپ مقیاس پذیر آسان نیست زیرا به آموزش، کار سخت و تجربه نیاز دارد. اگر به دنبال چند نمونه از یک استارت آپ مقیاس پذیر هستید، به فیس بوک و اینستاگرام نگاه کنید.

5- کارآفرینی هاسلر یا پرتلاش (Hustler Entrepreneurship)

برای تبدیل شدن به یک کارآفرین هاسلر یا پرتلاش به زحمت زیاد و تلاش سخت و بی امان نیاز دارید. افرادی که می‌خواهند یک کسب ‌و کار کوچک راه‌اندازی کنند و به‌جای سرمایه، با زحمت و تلاش کسب و کارشان را توسعه دهند، جزو این دسته قرار می‌گیرند. این نوع کارآفرینان به خود ایمان دارند و تا رسیدن به هدف به تلاش خود ادامه می‌دهند. وقتی مردم بودجه و سرمایه کمی برای راه اندازی کسب و کار دارند، از سخت کوشی زیاد برای به دست آوردن رونق و رشد کسب و کار خود استفاده می‌کنند.

6- کارآفرینی نوآورانه

شکی وجود ندارد که هر کارآفرینی یک مبتکر است، اما کارآفرینان نوآور کسانی هستند که همیشه ایده‌های جدیدی ارائه می‌دهند. این گروه همیشه به دنبال ایده ‌های جدید هستند و آن‌ها را به واقعیت بدل می‌کنند. استیو جابز و ایلان ماسک نمونه‌هایی از کارآفرینان نوآور هستند.

7- کارآفرینی مقلد

کارآفرینی آسان نیست، اما تقلید از دیگران، نسبتاً آسان است. حتی این نوع کارآفرینی نیز نیازمند این است که طرز فکر نوآورانه داشته باشید. در این نوع کارافرینی، شما محصولات یا خدمات شرکت‌های دیگر را هدف قرار می‌دهید و سعی می‌کنید آن‌ها را با ویژگی‌های بهتر و با شیوه‌های جدید تکرار کنید. بنابراین، شما ایده و استراتژی برای تبلیغ محصول دارید، فقط باید چند ویژگی جالب به آن اضافه کنید.

اهمیت کارآفرینی

اهمیت کارآفرینی

کارآفرینی مهم است زیرا در سطح جهانی، نوآوری ایجاد می‌کند و دنیا را به مکانی بهتر برای زندگی کردن تبدیل می‌کند. کارآفرینان برای ایجاد برخی تغییرات ابتکار عمل را به دست می‌گیرند. مهم نیست که با چه مشکلی روبرو می‌شوند، آن‌ها بر آن مشکل غلبه می‌کنند تا جامعه و جهان بهتری بسازند.

ما به وجود کارآفرینان یا نوآورانی که به بهبود زندگی و ساخت دنیای بهتر کمک نمایند نیاز داریم. اهمیت کارآفرینی به همین چند جا محدود نمی‌شود، بلکه دلایل متعدد دیگری برای اهمیت کارآفرینی می‌توان برشمرد. از جمله:

کارآفرینی رشد اقتصادی را تسریع می‌کند

کارآفرینان همچون صنعتگرانی هستند که باعث رشد اقتصادی می‌شوند. آن‌ها ریسک های مالی معمول را می‌پذیرند و محصولات و فرصت‌های جدیدی برای دیگران ایجاد می‌کنند. کارآفرینان فرصت های شغلی ایجاد می‌کنند که در نهایت منجر به توسعه اقتصادی می‌شود. این‌گونه بیکاری را از بین می‌برند و رشد اقتصادی را تسریع می‌کنند.

کارآفرینان درآمد ملی را افزایش می‌دهند

وقتی یک کارآفرین محصول جدیدی می‌سازد و آن را به سراسر جهان می‌فروشد، از تمام دنیا ارز وارد کشور می‌کند. همچنین، ضمن ایجاد فرصت های شغلی بیشتر، درآمد کل کسب و کار خود را بالاتر می‌برد و مالیات بیشتری به دولت می‌پردازد. دولت نیز می‌تواند از این پول برای سرمایه گذاری در سایر بخش‌ها استفاده کند.

کارآفرینی باعث ترویج نوآوری می‌شود

هر کارآفرینی باید یک مبتکر باشد و ابتدا یک محصول نوآورانه ارائه دهد تا کارآفرین شود. این افراد با یک ایده منحصر به فرد وارد عرصه می‌شوند و آن ایده را به واقعیت بدل می‌کنند. سایر جوانان نیز از آن‌ها الهام می‌گیرند و سعی می‌کنند محصول جدیدی خلق کنند. اینگونه است که کارآفرینان به دیگران انگیزه می‌دهند و ضمن خدمت به مردم، دنیا را به مکانی بهتر تبدیل می‌کنند.

کارآفرینان تغییرات اجتماعی ایجاد می‌کنند

کارآفرینان برخی از سنت‌های اشتباه و دست‌وپاگیر را که برای چندین دهه در جامعه وجود داشته‌اند تغییر می‌دهند. آن‌ها به بشریت می‌آموزند که چگونه برای شغل، سبک زندگی یا هر چیز دیگری به دیگران وابسته نباشند. آن‌ با به ارمغان آوردن چیزهای جدید و نوآورانه، جامعه را نیز تشویق می‌کنند تا خلاق و نوآور باشد. آن‌ها سعی می‌کنند چیزهای قدیمی و ناکارآمد را بهبود ببخشند و با این کار جامعه را اصلاح می‌کنند.

ویژگی های شخصیتی یک کارآفرین

ویژگی های شخصیتی یک کارآفرین

همانطور که در بخش‌های قبلی دیدیم، انواع مختلفی از کارآفرینی وجود دارند و هر روزه نیز بر انواع آن افزوده می‌شود. اما وقتی صحبت از ویژگی‌های شخصیتی کارآفرینان می‌شود، همه آن‌ها از خصوصیات فردی نسبتا مشابهی برخوردار هستند و همین خصوصیات موفقیت آن‌ها را تضمین می‌کند.

انگیزه

کارآفرینان به هیچ محرک خارجی نیاز ندارند زیرا به طور طبیعی انگیزه دارند. آن‌ها تعریف کارآفرینی را درک می‌کنند و آنقدر رویاهای خود را دوست دارند که همه چیز را فدای هدف خود می‌کنند. آنها زمان زیادی را صرف ساختن امپراتوری خود با مهارت‌های کارآفرینی می‌کنند و با اینکه می‌دانند کسب و کار جدید ممکن است همچنان پرخطر باشد، اما هرگز تسلیم نمی‌شوند و با انگیزه، به راه خود ادامه می‌دهند. آیا شما هم حاضرید حتی زمانی که می‌دانید ممکن است شکست بخورید، رویاهای خود را دنبال کنید؟

شور و اشتیاق

اشتیاق باعث می‌شود که شما، حتی زمانی که چشم‌داشتی به کسب منفعت در پایان کار ندارید، باز هم به کار خود ادامه دهید. این موضوع به ویژه در صورتی که صاحب یک کسب و کار کوچک تازه تاسیس هستید، صدق می‌کند. فعالیت کار آفرینی شما حول محور ایجاد یک کسب و کار کوچک خواهد بود. کارآفرینان همیشه مشتاق رسیدن به اهداف خود هستند و حاضرند هر چیزی را برای تحقق رویاهای خود فدا کنند.

هر چه بیشتر تلاش کنید، پاداش بیشتری نصیب‌تان خواهد شد. اگر بعد از تلاش‌های بسیار و تحمل چندین شکست، کسب و کار شما به موفقیت برسد، آنگاه هر روز برای شمای کارآفرین، روز پرداخت حقوق خواهد بود. آیا برای تحقق رویاهای خود به اندازه کافی شور و اشتیاق دارید؟

اعتماد به نفس

اعتماد به نفس دستورالعملی برای موفقیت است. شما به عنوان یک کارآفرین، باید هم به خود و هم به محصولات یا خدمات خود اطمینان داشته باشید. در حین انجام یک فعالیت کارآفرینی با مشکلات و دلسردی های زیادی مواجه خواهید شد. با این حال، شما باید به خودتان اطمینان داشته باشید. اینگونه است که فرد به یک کارآفرین موفق تبدیل می‌شود.

چشم انداز

یک کارآفرین مشتاق باید چشم انداز داشته باشد. شما باید دقیقاً بدانید که می‌خواهید به چه چیزی برسید و برای رسیدن به مقصد چه روندی باید طی شود. چشم انداز مانند قطب نمایی است که به یک کارافرین جهت کسب و کارش را نشان می‌دهد. اگر می‌خواهید یک کار آفرین شوید، باید یک چشم انداز روشن در مورد هدفی که می‌خواهید به آن برسید، داشته باشید.

قدرت تصمیم گیری

برای یک کارآفرین موفق، قدرت تصمیم گیری در هر کاری بسیار مهم است. البته، تصمیم گیری صرف کافی نیست، بلکه برای جلوگیری از هرگونه اشتباه باید سریع تصمیم درست بگیرید. این یک مهارت فوق‌العاده است که هر کارآفرینی با ذهنیت کار آفرینی باید برای کسب آن تلاش کند.

مهارت در برنامه ریزی

همه ما این جمله را شنیده‌ایم که “هیچکس برای شکست برنامه ریزی نمی‌کند، بلکه فقط در برنامه ریزی شکست می‌خوریم.” این در هیچ کجا به اندازه شروع یک تجارت صادق نیست. قطعا نمی‌توان برای همه جوانب یک تجارت از همان اول برنامه ریزی کرد. اما یک کارآفرین خوب برای تغییر برنامه های خود آماده است. کارآفرینان باید به اندازه کافی انعطاف پذیر باشند تا طرحی را که غیرقابل اجرا است کنار بگذارند و آن را با برنامه دیگری جایگزین کنند.

برون گرایی

یکی از مهمترین ویژگی‌های یک کارآفرین توانایی در شبکه سازی و ارتباط با دیگران است. برخی افراد به طور طبیعی برون‌گرا هستند و می‌توانند با هر کسی صحبت کنند. اما اگر فردی درونگرا هستید، نگران نباشید! این مهارتی است که می‌توان آموخت.

اگر با یک سرمایه گذار در یک آسانسور باشید و فقط 45 ثانیه وقت داشته باشید تا نظر او را برای سرمایه گذاری روی یک محصول یا پروژه نوآورانه جلب کنید چه می‌کنید؟

با هر کسی و در هر جایی سعی کنید با اطرافیان باب صحبت را باز کنید. شما هرگز نمی‌دانید چه کسی ممکن است شریک تجاری آینده شما باشد و چه کمک‌هایی کوچک و بزرگی برای پیشرفت کسب و کار شما بکند. از تماس مستقیم یا ایمیل به افرادی که می‌توانند به شما کمک کنند نترسید.

مدیریت پول و سرمایه

توانایی مدیریت پول و سرمایه از اهمیت ویژه‌ای برای کارآفرینان برخوردار است. شاید به عنوان یک کارآفرین خودتان مهارت مدیریت مالی و رسیدگی به امور حسابداری کسب و کارتان را داشته باشید. اما اگر هم نداشتید، این موضوع را در اولویت اول برون‌سپاری قرار دهید یا حسابدار ماهر استخدام کنید. ضمنا، استفاده از ابزارهای حرفه‌ای و نوآورانه، مثل نرم افزار حسابداری محک را فراموش نکنید.

چرا کارآفرین شویم؟

اگر با کارآفرینان موفق صحبت کنید متوجه می‌شوید که هر کدام داستان‌های متفاوتی در خصوص نحوه ورود به این عرصه و راه تحقق رویاهای خود تعریف می‌کنند. اما هیچ کدام تصادفی کارآفرین نشده‌اند. دلایلی وجود دارد که برخی افراد تصمیم می‌گیرند کار آفرین شوند:

  1. کارآفرینان عاشق یادگیری هستند. افراد عادی بعد از مدتی یادگیری چیزهای جدید را متوقف می‌کنند، اما کارآفرینان هر روز با خواندن کتاب و مطالعه یا تماشای مطالب آموزشی، به دانش خود در حوزه‌های مختلف مربوط به کسب و کار خود می‌افزایند.
  2. کارآفرینان می‌خواهند که رییس خود باشند. آن‌ها دوست ندارند شخص دیگری در کنترل کار و زندگی آن‌ها دخالت داشته باشد و از قوانین و اصول خاص خودشان پیروی می‌کنند.
  3. کارآفرینان به ساعت کاری معمول (9 تا 5) علاقه ندارند. به نظر کارآفرینان محدود کردن ساعت کاری به 9 صبح تا 5 بعد از ظهر عجیب است. آن‌ها دوست دارند در هر زمان و از هر جایی که می‌خواهند کار کنند. شاید حتی ساعات کاری یک کار آفرین خیلی طولانی‌تر و نامنظم‌تر هم باشد، ولی آن‌ها این سبک زندگی را ترجیح می‌دهند.
  4. شاید شنیدن این نکته عجیب باشد، اما کارآفرینان چاره دیگری ندارند! اما مگر می‌شود شخصی با این همه اشتیاق و انگیزه و مهارت‌های خاص انتخاب دیگری نداشته باشد؟ بسیاری از کارآفرینان شیوه‌های سنتی آموزشی و اخذ مدارک معتبر را نمی‌پسندند و به همین دلیل نمی‌توانند جذب مشاغل متداول و مرسوم شوند. اگر زندگینامه کارآفرینان موفق را بخوانید، متوجه می‌شوید که بسیاری از آن‌ها دانشجویان انصرافی هستند. این افراد نمی‌توانند شغل پیدا کنند، اما خودشان شغل ایجاد می‌کنند. هنگام استخدام نیروی کار نیز، به جای مدرک و نمرات متقاضیان کار، به استعدادها و مهارت‌های آن‌ها نگاه می‌کنند.
  5. محیط‌های شرکتی و فضاهای رسمی، کارآفرینان را محدود می‌کند. در چنین محیط‌هایی، کارآفرینان مبتکر نمی‌توانند راه‌ها و ایده‌های جدید را امتحان کنند. آن‌ها حاضرند شکست بخورند اما راه خود را بروند و برای همین، بهترین سیستم‌ها و شیوه‌ها را برای کسب و کار خود خلق و ایجاد می‌کنند.
چگونه یک کارآفرین شویم؟

چگونه یک کارآفرین شویم؟

از آنجایی که هر کسب و کاری شاخص‌های خاص خود را دارد و با دیگری متفاوت است، راه‌های رسیدن به موفقیت در هر کسب و کاری نیز تفاوت دارد. با این حال، ما به فرمولی رسیده‌ایم که می‌تواند برای هر نوع کارآفرینی کاربرد داشته باشد. فرقی نمی‌کند که خدمات ارائه می‌دهید یا یک محصول فیزیکی ساخته‌اید؛ اصول اولیه کارآفرینی در همه جا قابل اجرا هستند.

1- یک ایده تجاری خلق کنید

برای تبدیل شدن به یک کارافرین موفق، به یک ایده تجاری منحصر به فرد نیاز دارید. به قول معروف، “همه چیز با یک ایده شروع می‌شود.” بنابراین، برای ایجاد یک کسب و کار به یک ایده تجاری نیاز دارید. فرقی نمی‌کند که این ایده یک سرویس باشد یا یک محصول. شما حتی می‌توانید یک ایده تجاری را از یک کسب و کار دیگر تقلید کنید، اما در این صورت، باید نتیجه بهتری نسبت به رقیب خود به دست آورید. هنگامی که ایده کسب و کار خود را آماده کردید، سراغ مرحله دوم بروید.

2- برای کسب و کار خود برنامه ریزی کنید

خلق یک ایده تجاری برای ایجاد یک کسب و کار موفق کافی نیست. ایجاد یک طرح تجاری ضروری است. طرح کسب و کار نشان می‌دهد که شما و تیم‌تان چگونه باید برای رسیدن به نقطه عطف خاصی کار کنید. بدون یک طرح تجاری، غیرممکن است که کسب و کار خود را به موفقیت برسانید و فقط سرمایه خود را هدر خواهید داد. طرح کسب و کار همچنین به ردیابی میزان پیشرفت شرکت کمک می‌کند. شما می‌توانید بررسی کنید که چه چیزی را اجرا کنید و چه چیزی را اجرا کرده‌اید.

3- شبکه سازی کنید

شبکه سازی چیزی است که هر کارآفرین مبتکر و نوآوری به آن نیاز دارد. از طریق ایجاد شبکه می‌توانید افراد ماهری را که به دنبال آن‌ها بوده‌اید جذب کنید. بیشتر کسب‌وکارها سرمایه‌گذارانی را می‌خواهند که روی ساخت محصولات بهتر سرمایه‌گذاری کنند. از طریق شبکه می‌توانید سرمایه گذارانی را جذب کنید که ممکن است مایل به سرمایه گذاری در محصولات و خدمات شما باشند. بنابراین، در حوزه تجارت، هیچ فرصتی را برای شبکه سازی و ایجاد ارتباط با افراد ارزشمند نادیده نگیرید.

4- بازاریابی کنید

تولید محصولات یا ارائه خدمات جدید و ناب به تنهایی کافی نیست. اگر محصول خود را تبلیغ نکنید یا آن را در معرض دید مردم قرار ندهید، هر چقدر هم که خوب باشد، به سختی به فروش خواهد رفت. شما باید به دنبال راه‌های جدیدی برای تبلیغ محصولات و خدمات خود باشید. اگر محصول شما مفید و موثر باشد و مشکلات مصرف کنندگان را حل کند، مردم مایلند برای آن پول خرج کنند، و اگر مشتریان از محصول شما راضی باشند، آن را به دیگران نیز توصیه خواهند کرد.

در هر حوزه و صنعتی که فعالیت می‌کنید، همیشه باید بهترین محصولات و خدمات را، حداقل بهتر از رقبای خود، ارائه دهید. اگر محصولات یا خدمات شما سود کافی و مدنظر را به ارمغان نمی‌آورند، از قوه ابتکار خود استفاده کنید. شما می‌توانید آن‌ها را با محصولات خلاقانه‌تری جایگزین کنید، به شرطی که متوجه شوید مشتریان دقیقا چه می‌خواهند.

شاید پس از خواندن این چهار مرحله فکر کنید که کارآفرین شدن کار آسانی است، اما اینطور نیست! اجرای درست همین 4 مرحله به میل و اشتیاق شدیدی نیاز دارد. شاید یک کار آفرین در هر یک از این مراحل با مشکلات و مسائل جانبی زیادی روبه رو شود. برای غلبه بر این مشکلات باید همیشه آماده باشید و هیچ‌وقت دلسرد نشوید.

منبع: https://valiantceo.com/

برای دریافت جدید ترین مقالات، ایمیل خود را وارد کنید:

با نشر این محتوا، جامعه وبلاگ محک را گسترش دهید

علیرضا مهاجر تهرانی
علیرضا مهاجر تهرانی
علیرضا طهرانی در یک روز گرم تابستانی به دنیا اومده و اهل افراط و تفریطه... مدرک کارشناسی ارشد رو از دانشگاه تهران در رشته مترجمی زبان انگلیسی گرفته و چون به نوشتن علاقه داره وارد دنیای تولید محتوا شده.
مراحل راه اندازی فروشگاه آنلاین

مراحل راه اندازی فروشگاه آنلاین

زمان مطالعه این مقاله: 6 دقیقه اینترنت یکی از بزرگترین انقلاب‌های دنیای امروز است که تاثیر گسترده‌ای بر زندگی، کار و تجارت انسان‌ها داشته. امروزه بسیاری از افراد، از اینترنت برای خرید و فروش محصولات و خدمات استفاده می‌کنند و این روند رو به افزایش است.

اطلاعات بیشتر
لیست مواد غذایی سوپرمارکت

لیست مواد غذایی سوپرمارکت

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه لیست مواد غذایی سوپرمارکت یکی از موضوعات مهم در حوزه تغذیه است؛ این لیست به افراد کمک می‌کند تا با دقت بهتری مواد غذایی خود را انتخاب کنند. لیست مواد غذایی سوپرمارکت، علاوه بر اینکه شامل اطلاعات مرتبط با نوع

اطلاعات بیشتر
بخش بندی بازار (Market Segmentation) چیست؟ انواع، مزایا و مراحل

بخش بندی بازار (Market Segmentation) چیست؟ انواع، مزایا و مراحل

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه بخش بندی بازار یا همان تقسیم بندی بازار (Market Segmentation) یکی از فعالیت‌های حیاتی در بازاریابی است که به تأثیرگذاری بیشتر کمپین‌های بازاریابی کمک می‌کند. با بخش بندی بازار، می‌توانید مشتریان هدف را دسته‌بندی کنید و استراتژی‌های فروش، بازاریابی و

اطلاعات بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

جستجو

مشاهده رایگان دمو نرم افزارحسابداری