جستجو
Close this search box.

نحوه محاسبه مالیات هنرمندان + مالیات علی الراس برای هنرمندان

نوشته شده توسط ثمین اسدیان
زمان مطالعه این مقاله: 6 دقیقه

امروزه حذف معافیت مالیاتی هنرمندان و محاسبه مالیات هنرمندان آن تبدیل به یکی از موضوعات چالشی برای تمامی هنرمندان شده است. امروزه یکی از مرسوم‌ترین و ساده‌ترین منابع درآمدی دولت، دریافت مالیات از صنف‌های مختلف است. این درآمد مالیاتی از طریق مقابله با فرارهای مالیاتی، حذف معافیت‌های مالیاتی و یا افزایش نرخ مالیات به دست می‌آید. در سال‌های قبل طبق مصوبه مجلس شورای اسلامی، فعالیت‌های انتشاراتی و مطبوعاتی، فرهنگی و هنری که با مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد انجام می‌شدند، معاف از مالیات بودند. به تازگی خبرها حاکی از آن است که هنرمندان نیز باید متناسب با شغل خود و درآمدهای متفاوتشان مالیات پرداخت کنند و قانون حذف معافیت مالیاتی هنرمندان در حال تصویب است. بهتر است در ابتدا به این سؤال پاسخ دهیم که طبق قوانین سازمان امور مالیات اصلاً چه کسانی مشمول مالیات هستند؟

فهرست مطالب

چه کسانی مشمول مالیات مستقیم می‌شوند؟

به عقیده سازمان امور مالیاتی، مودیان موظف به پرداخت مالیات به سه گروه تقسیم می‌شوند:

گروه اول: آن دسته از افراد مشمول مالیات که مجموع فروش کالا و خدماتشان در پایان سال مالی بیشتر از 30 میلیارد ریال یا 300 میلیون تومان باشد.

گروه دوم: آن دسته از افراد مشمول مالیات که مجموع فروش کالا و خدماتشان در پایان سال مالی بیشتر از 10 تا 30 میلیارد ریال یا 100 تا 300 میلیون تومان باشد.

گروه سوم: آن دسته از افراد مشمول مالیات که در گروه‌های اول و دوم قرار نمی‌گیرند.

هرکدام از گروه‌های ذکر شده باید طبق دستورالعمل‌های سازمان امور مالیاتی نسبت به پرداخت مالیات اقدام کنند و هزینه‌های خود را به این سازمان تحویل دهند. پس به این ترتیب مطابق با قوانین مالیاتی، فعالیت‌های هنری اعم از بازیگری که درآمد بالایی دارد مشمول مالیات می‌شوند و محاسبه مالیات هنرمندان که تا سقف 200 میلیون تومان درآمد دارند ضروری است.

محاسبه مالیات هنرمندان

کدام هنرمندان باید مالیات بدهند؟

نمایندگان مجلس در طول جلسات متعدد به این نتیجه رسیدند که قانون حذف معافیت مالیاتی هنرمندان به دلیل درآمدهای بالایی که دارند، لازم الاجرا است. به این ترتیب کلیه بازیگران ، تهیه کنندگان و افراد هنرمند که با مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به فعالیت هنری می‌پردازند، اگر درآمدشان بیشتر از 200 میلیون تومان است باید مالیات درآمد بیشتراز این مبلغ را بپردازند. در واقع محاسبه مالیات هنرمندان و بازیگران با درآمد بیش از 200 میلیون تومان از سال 1401 اجباری است.

بنر اطلاع رسانی سامانه مودیان مالیاتی

مراحل تصویب حذف معافیت مالیاتی هنرمندان:

به دلیل عدم آگاهی از مراحل مختلفی که تا قبل از تصویب حذف معافیت مالیاتی هنرمندان طی شده است، عده ای از هنرمندان تا به امروز به اشتباه خود را معاف از مالیات تصور می‌کنند و به دنبال محاسبه مالیات هنرمندان نبودند ، در صورتی که موظف به پرداخت مالیات هستند. در این جا به بررسی این مراحل می‌پردازیم:

مرحله اول: معاف از مالیات

در مراحل اولیه سازمان امور مالیاتی اعلام کرد که کلیه فعالان حوزه‌های هنری از جمله هنرمندان و بازیگران باید بر اساس ماده 139 قانون مالیات‌های مستقیم از پرداخت مالیات معاف باشند. در حقیقت این سازمان کلیه فعالیت‌های فرهنگی و هنری اعم از بازیگری را معاف از مالیات اعلام کرد.

مرحله دوم: نرخ صفر مالیاتی

پس از گذشت مدت زمان یک ساله نظر این سازمان با توجه به مسائل روز جامعه و میزان درآمد هنرمندان تغییر کرد و اعلام نمود که بازیگران و هنرمندانی که با مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مشغول به فعالیت هستند، مشمول نرخ صفر مالیاتی می‌شوند. متأسفانه بسیاری از هنرمندان تفاوت بین نرخ صفر مالیاتی و معافیت مالیاتی هنرمندان و شرایط حذف معافیت مالیاتی هنرمندان را نمی‌دانند و هنوز هم خود را معاف از مالیات می‌پندارند.

تفاوت نرخ صفر مالیاتی و معافیت مالیاتی هنرمندان در چیست؟

معافیت مالیاتی هنرمندان به صورت دائمی قابل اجرا است ولی نرخ صفر مالیاتی به صورت موقت برای هنرمندان اجرایی می‌شود.

عنوانتفاوت‌هاشباهت‌ها
معافیت مالیاتی هنرمندانمعافیت مالیاتی هنرمندان به صورت دائمی1- مشمولیت کلیه مودیان   2- معافیت از پرداخت مالیات
نرخ صفر مالیاتیمعافیت به صورت موقتی (بنا به صلاحدید مسئولان ذی‌ربط)

مرحله سوم: تعیین سقف معافیت مالیاتی هنرمندان و بازیگران و سلبریتی‌ها

در این مرحله سازمان امور مالیاتی به منظور کاهش اختلاف طبقاتی رویه‌ای جدید را پیش روی خود قرار داد. این سازمان به منظور جلوگیری از تبعیض و اختلاف طبقاتی در جامعه برای بازیگران و هنرمندان با درآمدهای نجومی مالیات در نظر گرفت. به این ترتیب بازیگران با یک سقف مالیاتی موظف به پرداخت مالیات هستند. درآمد بازیگران در سال‌های اخیر از درآمد کارمندان بیشتر بوده است و همین امر باعث ایجاد عدالت اجتماعی می‌شود.

مرحله چهارم: مصوبه نهایی

به منظور برقراری عدالت اجتماعی، مجلس شورای اسلامی تصویب کرد که کلیه فعالان حوزه فرهنگ و هنر اعم از:

  • فعالان انتشاراتی و مطبوعاتی و قرآنی
  • فعالان هنری از جمله بازیگری

که درآمد آنها بیش از 200 میلیون تومان است باید مالیات درآمد مازاد بر این سقف را به سازمان امور مالیاتی بپردازند و کلیه هنرمندان، بازیگران و سلبریتی‌ها با درآمد بالای 200 میلیون تومان موظف به محاسبه مالیات هنرمندان و پرداخت آن از ابتدای سال 1400 هستند.

  مالیات هنرمندان چگونه محاسبه می‌شود؟

مالیات هنرمندان چگونه محاسبه می‌شود؟

مالیات سالیانه هنرمندان و بازیگران باتوجه‌به نکات گفته شده توسط اداره مالیاتی بر اساس عوامل و نیز مستندات مشخصی تعیین می‌گردد. از عوامل مؤثر در محاسبه مالیات هنرمندان چند فاکتور از همه مهم‌تر است:

  • جمع درآمد سالانه وی از اجرایی کردن پروژه‌های هنری مختلف
  • هزینه‌های قابل قبول مالیاتی هنرمند
  • معافیت‌های مالیاتی برای هنرمند

اظهارنامه مالیاتی هنرمندان با استفاده از فاکتورهای بالا قابل محاسبه است.

بستن سال مالی در نرم افزار محک
بستن سال مالی در نرم افزار محک

شرایط تکمیل اظهارنامه مالیاتی بازیگران چیست؟

سازمان امور مالیاتی با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام کرده است که هنرمندان دارای درآمد بیش از 200 میلیون تومان در سال وظیفه دارند از ابتدای سال 1400 ، برای هر سال مالیاتی، اظهارنامه‌ای (شامل اطلاعات درآمدی خود و هزینه‌ها و سایر اطلاعات) را در موعد قانونی تنظیم و پس از محاسبه مالیات هنرمندان، آن را به اداره مالیاتی ارائه کنند.

مهلت تسلیم اظهارنامه مالیاتی هر سال مالی بازیگران، برای اشخاص حقیقی، تا آخر خردادماه سال بعد از سال مالیاتی مربوطه است. در سال‌های گذشته، مودیان مالیاتی باید اظهارنامه‌های کاغذی را خریداری و اقدام به تکمیل و ارسال آن می‌کردند.

اما ازآنجاکه این کار، زمان گیر و هزینه بر بود، در راستای تکریم مودیان و همچنین سهولت و سرعت روند ارسال و سپس تحلیل اطلاعات اشخاص مشمول مالیاتی، اظهارنامه الکترونیکی در سال ۱۳۹۱ در دستور کار قرار گرفت. بدین ترتیب اشخاص با مراجعه به سایت سازمان امور مالیاتی، برای تکمیل و ارائه اظهارنامه مالیاتی خود به صورت آنلاین اقدام کرده و کد مالیاتی دریافت می‌کنند.

در حال حاضر سازمان امور مالیاتی به تنظیم اظهارنامه الکترونیکی و بدون مراجعه حضوری تاکید دارد. ارائه اظهارنامه الکترونیکی به شرط تکمیل مراحل ثبت نام الکترونیک صورت می‌گیرد و کلیه مشمولین قانون مالیاتی از جمله اشخاص حقیقی، حقوقی و تشکل‌های حقوقی می‌توانند با مراجعه به سایت سازمان امور مالیاتی کشور از خدمات آنلاین و غیرحضوری این سامانه استفاده کنند.

ضرورت تکمیل اظهارنامه مالیاتی برای هنرمندان

نکته قابل توجه برای تمامی هنرمندان آن است که درست است که هنرمندان با درآمد بالای 200 میلیون تومان موظف به پرداخت مالیات هستند اما این نکته به معنی آن نیست که هنرمندان با درآمد کمتر از 200 میلیون تومان موظف به تکمیل اظهارنامه مالیاتی نیستند. به موجب قوانین مالیات مستقیم کلیه هنرمندانی که با مجوز وزارت ارشاد مشغول به فعالیت می‌باشند،باید در پایان سال مالی نسبت به تکمیل اظهار نامه مالیاتی اقدام کنند. عدم انجام تکالیف مالیاتی و عدم ارسال اظهارنامه مالیاتی به سازمان امور مالیاتی به معنای حذف معافیت مالیاتی هنرمندان در آن سال مالی تلقی می‌گردد. در واقع شرط برخورداری از معافیت مالیاتی هنرمندان، ارائه اظهارنامه مالیاتی و اسناد و مدارک مربوطه در زمان مقرر است. در صورت عدم انجام تکالیف هنرمندان جریمه می‌شوند و فرآیند حذف معافیت مالیاتی هنرمندان به صورت خودکار طی می‌شود. لازم به ذکر است که اینفلوئنسرهای اینستاگرامی نیز به واسطه درآمد بالایی که دارند باید قوانین مالیات اینفلوئنسرها را بپذیرند و نسبت به تکمیل اظهار نامه مالیاتی اقدام کنند .

شرط استفاده از معافیت مالیاتی هنرمندان

کلیه هنرمندان اعم از بازیگران باید کلیه تکالیف مالیاتی خود را در زمان مقرر انجام دهند تا مشمول جریمه مالیاتی نشوند؛ به عبارت دیگر، شرط استفاده از سقف معافیت مالیاتی هنرمندان به شرح زیر است:

  • تشکیل پرونده مالیاتی
  • ارائه اظهارنامه عملکرد در زمان مقرر
  • نگهداری و ارائه کلیه اسناد و مدارک مربوط به درآمد و هزینه‌ها
  • انجام سایر تکالیف مالیاتی متناسب با فعالیت اقتصادی آنها

لازم به ذکر است که اگر مراحل بالا توسط هنرمند طی نشود، قوانین حذف معافیت مالیاتی هنرمندان برای وی قابل اجرا است .

حذف معافیت مالیاتی هنرمندان

جرائم عدم انجام تکالیف مالیاتی برای هنرمندان

همان‌طور که گفتیم اگر هنرمندان اظهار نامه مالیاتی خود را در موعد مقرر به سازمان امور مالیاتی ارائه نکنند، مشمول جرائم مالیاتی به شرح زیر می‌شوند:

  1. توانایی استفاده از هیچ کدام از امتیازات معافیت مالیاتی هنرمندان را ندارند و قوانین حذف معافیت مالیاتی هنرمندان لازم الاجرا است .
  2. مطابق قانون مالیات مستقیم مشمول پرداخت جریمه عدم ارسال اظهارنامه و عدم پرداخت مالیات می‌شوند.
  3. جرائم مالیاتی غیر قابل بخشش هستند.

محاسبه مالیات علی الراس برای هنرمندان

لازم است بدانید عدم تسلیم اظهارنامه مالیات هنرمندان در مهلت قانونی، موجب جریمه معادل 30 درصد مالیات متعلقه می‌شود. این جریمه قابلیت بخشودگی هم ندارد و در صورت عدم تسلیم اظهارنامه، هیچ‌کدام از معافیت‌ها و تسهیلات مالیاتی قانونی، برای هنرمندان قابل استفاده نخواهد بود و قوانین حذف معافیت مالیاتی هنرمندان قابل الاجرا است .

چنانچه هنرمند و بازیگران به مدت سه سال متوالی، از تسلیم اظهارنامه مالیاتی خودداری کند، ممکن است مشمول جرم مالیاتی و بیش از شش ماه تا دو سال حبس شود. اظهارنامه مالیات هنرمندان از مهم‎ترین ابزارها در تشخیص درآمد و محاسبه مالیات توسط سازمان امور مالیاتی می‌باشد. اگر اظهارنامه‌ای که هنرمند در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار می‌دهد شفاف نباشد یا ناقص باشد سازمان امور مالیاتی از اظهار نامه برای تعیین مالیات درآمد آن فرد استفاده نمی‌کند، بلکه بر اساس قراین و ضرایب مالیاتی، مالیات را محاسبه می‌کند و به این شیوه محاسبه مالیات علی الراس گفته می‌شود و هنرمند مشمول معافیت‌های مالیاتی هنرمندان نمی‌شود.

محاسبه مالیات هنرمندان با نرم افزار حسابداری محک

مالیات به عنوان یکی از مهم‌ترین منابع درآمد برای دولت و از ارکان اصلی اقتصاد در کشورها است. به همین دلیل در توزیع مجدد ثروت و تأمین منابع مالی نقشی بسیار تعیین‌کننده‌ای دارد. سلامت نظام مالیاتی در هر کشوری ضامن توسعه پایدار آن خواهد بود. پرداخت مالیات جنبه اختیاری و داوطلبانه ندارد و حتی بدون نیاز به رضایت مودی از طرف دولت قابل وصول می‌باشد. دریافت مالیات از هنرمندان به منظور پیاده سازی عدالت اجتماعی روی کار آمده است و شما به عنوان یک هنرمند می‌توانید برای دریافت صورت‌حساب سود و زیان حاصل از فعالیت‌های خود از نرم افزارهای حسابداری کمک بگیرید و حتماً یک مشاوره مالیاتی دقیق با افراد خبره داشته باشید..

صورت‌حساب سود و زیان، یکی از صورت‌های مالی اساسی است که چگونگی و نتیجه عملکرد مالی یک هنرمند را طی دوره مالی نشان می‌دهد. این صورت حساب با ارائه خلاصه‌ای از اینکه بازیگران و هنرمندان چگونه درآمدها و هزینه‌های خود را از طریق فعالیت‌های خود به دست می‌آورند، محاسبه می‌کند.

حذف معافیت مالیاتی هنرمندان و پرداخت مالیات توسط آنها امری مهم، دقیق و زمان بر است اما توجه به آن و رعایت نظم سالانه در ارسال اظهارنامه مالیاتی، این فرایند را تسهیل و تسریع می‌کند. شما با استفاده از نرم افزار حسابداری محک می‌توانید صورت‌حساب سود و زیان را دریافت کرده و به تنظیم اظهارنامه مالیاتی شفاف‌تری بپردازید تا در زمان مناسب به اداره دارایی ارائه کنید.

منبع: artworkarchive

برای دریافت جدید ترین مقالات، ایمیل خود را وارد کنید:

با نشر این محتوا، جامعه وبلاگ محک را گسترش دهید

ثمین اسدیان
ثمین اسدیان
تولید کننده محتوا هستم و تمام تلاشم بر این است که با ارائه محتوای مفید و ارزشمند، تجربه خوبی از بازدید سایت برایتان رقم بزنم.
مراحل راه اندازی فروشگاه آنلاین

مراحل راه اندازی فروشگاه آنلاین

زمان مطالعه این مقاله: 6 دقیقه اینترنت یکی از بزرگترین انقلاب‌های دنیای امروز است که تاثیر گسترده‌ای بر زندگی، کار و تجارت انسان‌ها داشته است. امروزه بسیاری از افراد از اینترنت برای خرید و فروش محصولات و خدمات استفاده می‌کنند و این روند رو به افزایش

اطلاعات بیشتر
لیست مواد غذایی سوپرمارکت

لیست مواد غذایی سوپرمارکت

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه لیست مواد غذایی سوپرمارکت یکی از موضوعات مهم در حوزه تغذیه است؛ این لیست به افراد کمک می‌کند تا با دقت بهتری مواد غذایی خود را انتخاب کنند. لیست مواد غذایی سوپرمارکت، علاوه بر اینکه شامل اطلاعات مرتبط با نوع

اطلاعات بیشتر
بخش بندی بازار (Market Segmentation) چیست؟ انواع، مزایا و مراحل

بخش بندی بازار (Market Segmentation) چیست؟ انواع، مزایا و مراحل

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه بخش بندی بازار یا همان تقسیم بندی بازار (Market Segmentation) یکی از فعالیت‌های حیاتی در بازاریابی است که به تأثیرگذاری بیشتر کمپین‌های بازاریابی کمک می‌کند. با بخش بندی بازار، می‌توانید مشتریان هدف را دسته‌بندی کنید و استراتژی‌های فروش، بازاریابی و

اطلاعات بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

جستجو

مشاهده رایگان دمو نرم افزارحسابداری