جستجو
Close this search box.

قانون مالیات مناطق آزاد + معافیت مالیات ارزش افزوده مناطق آزاد

نوشته شده توسط ثمین اسدیان
زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه

مالیات مناطق آزاد از دسته موضوعات چالش برانگیز برای بسیاری از تولیدکنندگان بوده است که به نوعی باعث افزایش انگیزه شرکت‌ها برای سرمایه گذاری در مناطق آزاد گشته است. مناطق آزاد به بخش‌هایی از جغرافیای یک کشور گفته می‌شود که بنا به صلاحدید دولت و با هدف ایجاد اشتغال، سرمایه گذاری، صادرات در بازارهای جهانی و منطقه‌ای ایجاد می‌شود. در حقیقت دولت تسهیلات و معافیت‌های مالیاتی منحصر به فردی را برای فعالان اقتصادی حاضر در این منطقه در نظر گرفته است.

فهرست مطالب

قانون مالیات مناطق آزاد در دهه 70 به مدت 20 سال تصویب شد. در اوایل سال 98 به صلاحدید دولت قانون حذف معافیت مالیاتی مناطق آزاد روی کار آمد.این قانون اعتراض تولید کنندگان و فعالان اقتصادی را به همراه داشت و به نوعی باعث کاهش انگیزه فعالان اقتصادی شده بود. به همین علت دوباره قانون معافیت مالیاتی مناطق آزاد برای سال 1402 لازم الاجرا شد. در این مقاله از گروه نرم افزاری محک به بررسی همه جانبه قانون مالیات مناطق آزاد می‌پردازیم.

معافیت مالیاتی مناطق آزاد

منطقه آزاد تجاری چیست؟

منطقه آزاد، ناحیه‌ای صنعتی است که عموماً در داخل یا مجاور یک بندر واقع شده است و محصولات تولیدی در این منطقه جهت گیری صادراتی دارند. تجارت آزاد با سایر مناطق جهان در منطقه آزاد مجاز است اما امکان واردات کالا به مناطق آزاد وجود ندارد. امتیازات ویژه‌ای نظیر فرصت اشتغال در داخل و خارج و جذب سرمایه خارجی در مناطق آزاد وجود دارد و تولیدکنندگان با صادرات کالا در این مناطق به دیده شدن کشور در بازارهای جهانی کمک می‌کنند.با وجود قوانین مالیات مناطق آزاد ، این مناطق تجاری بهترین منطقه برای ثبت شرکت توسط اتباع داخلی و خارجی به حساب می‌آیند و شرایط مساعدی را برای سرمایه‌گذاری‌های اقتصادی فراهم کرده اند.

بنر اطلاع رسانی سامانه مودیان مالیاتی

معافیت مالیاتی چیست؟

در دنیای امروز، مالیات یکی از کانال‌های مالی با اهمیت در چرخه اقتصاد به حساب می‌آید که بسیاری از هزینه‌ها و مخارج کشور را تأمین می‌کند. در قوانین مالیات مناطق آزاد موضوعی تحت عنوان معافیت مالیاتی وجود دارد که برای برخی از مشاغل با شرایط ویژه کاربردی است. در حقیقت برخی مشاغل، به صلاحدید دولت موظف به پرداخت مالیات نیستند و این عدم پرداخت مالیات نوعی حمایت از سوی دولت است. تنها مالیات‌های مستقیم شامل معافیت‌های مالیاتی می‌شوند و معافیت‌های مالیاتی سه نوع ” مالیات بر درآمد ” و ” مالیات بر ارزش افزوده ” و ” مالیات بر حقوق” را در برمی‌گیرند.

معافیت مالیات ارزش افزوده مناطق آزاد از سال 1401

معافیت مالیات ارزش افزوده مناطق آزاد از سال 1402

سازمان امور مالیاتی در دهه 70 برای بخش صادراتی و مناطق آزاد کشور که صادرات کالا انجام می‌دادند اهمیت ویژه‌ای قائل شد و قانون معافیت مالیاتی مناطق آزاد را به مدت 20 سال تصویب کرد. به صلاحدید دولت در سال 98 پس از سال‌ها یکباره بخشنامه حذف معافیت مالیات ارزش افزوده مناطق ویژه روی کار آمد که طبق این بخش نامه تولیدکنندگان باید مالیات بر ارزش افزوده را به دولت می‌پرداختند. با تصویب قانون حذف معافیت مالیاتی مناطق آزاد، انگیزه شرکت‌ها برای سرمایه گذاری در این مناطق هم کم شد و اعتراض تولید کنندگان بالا گرفت. به همین دلیل معافیت مالیات ارزش افزوده مناطق آزاد از سال 1402 دوباره برقرار می‌شود.

بستن سال مالی در نرم افزار محک
بستن سال مالی در نرم افزار محک

کدام مناطق آزاد تجاری و صنعتی معاف از مالیات هستند؟

معافیت‌های مالیاتی مناطق آزاد تجاری، از دهه 70 هشت منطقه آزاد تجاری که مجاور بندر احداث شده‌اند را در برمی‌گیرد و این معافیت بر روی مالیات مناطق زیرلازم الاجرا است:

  • مالیات مناطق آزاد قشم
  • مالیات مناطق آزاد اروند
  • مالیات مناطق آزاد چابهار
  • مالیات مناطق آزاد انزلی
  • مالیات مناطق آزاد کیش
  • مالیات مناطق آزاد بندر انزلی
  • مالیات مناطق آزاد سلفچگان
  • مالیات مناطق آزاد ماکو
  • مالیات مناطق آزاد ارس

مالیات بر درآمد مناطق آزاد چیست؟

به نقل از گروه نرم افزاری محک، این نوع مالیات توسط دولت بر درآمد مالی همه افراد و نهادهای صاحب شغل وضع شده و در حوزه قوانین حسابرسی قرار می‌گیرد و طبق قانون، درصد مشخصی از درآمدهای هر کسب‌وکاری به دولت اختصاص پیدا می‌کند. البته برای اینکه مشخص شود آیا یک شغل مشمول این قانون می‌شود باید، گزارش‌های مالی چون ترازنامه، صورت درآمد و مواردی از این دست به سازمان مالیات در قالب اظهارنامه مالیاتی در مناطق آزاد گزارش شود .

مالیات بر درآمد دارای انواع و اشکال مختلفی است: از جمله مالیات بر درآمد کشاورزی، مالیات بر درآمد اجاره املاک، مالیات بر درآمد وکلای دادگستری یا حق‌الوکاله، مالیات بر درآمد اتفاقی و مالیات بر درآمد حق تمبر. البته نوع دیگری به نام مالیات بر درآمد مناطق آزاد وجود دارد.

مطابق ماده 105 قانون، این مالیات برای اشخاص حقوقی به میزان 25% سود در نظر گرفته شده است. همچنین مطابق ماده 131 قانون مالیات، اگر شخص حقیقی دارای درآمد کمتر از 50 میلیون تومان باشند، 15 درصد مالیات برای درآمد بین 50 تا 100 میلیون تومان؛ 20 درصد مالیات برای درآمد بالاتر از 100 میلیون تومان در نظر گرفته می‌شود.

مالیات بر ارزش افزوده مناطق آزاد چیست؟

از دیگر مالیات‌ها در حسابداری می‌توان به مالیات بر ارزش افزوده اشاره داشت. مالیات بر ارزش افزوده مالیاتی است چند مرحله‌ای که در مراحل مختلف واردات، تولید و توزیع بر اساس درصدی از ارزش کالاهای فروخته شده و یا خدمات ارائه شده در هر مرحله محاسبه می‌شود. اما این مالیات در آخرین مرحله توسط مصرف کننده پرداخت می‌شود.

مالیات بر ارزش افزوده مناطق آزاد، مالیاتی است که کلیه مؤدیان نظام مالیاتی فعال در مناطق آزاد بایستی علاوه بر قیمت کالا یا خدمات ارائه شده پرداخت کنند. این مدل به صورت درصدی از قیمت فروش کالا یا خدمات در زمان فروش از خریداران کالا یا خدمات از مشتری اخذ می‌شود. در نهایت به صورت فصلی به حساب سازمان امور مالیاتی واریز می‌شود. در تمام این نوع مالیات‌ها علم حسابداری کمک می‌کند که تا محاسبات دقیق تر انجام شود و با مشخص شدن مبلغ بدهی ،پرداخت و واریز آن به اداره امور مالیاتی انجام شود. در سال 98 پرداخت مالیات مناطق آزاد برای فعالان اقتصادی اجباری شد اما مطابق با بخشنامه حذف معافیت مالیات ارزش افزوده مناطق ویژه، کسب و کارها در مناطق آزاد از معافیت مالیات ارزش افزوده مناطق آزاد در سال 1402 برخوردار می‌شوند.

مالیات بر حقوق چیست؟

مالیات حقوق یا آن طور که گاهی از آن یاد می‌شود مالیات دستمزد، به مالیاتی گفته می‌شود که از حقوق افراد شاغل (اعم از کارمند، کارگر و …) که دارای بیمه تأمین اجتماعی باشند کسر شده و به حساب وزارت اقتصاد و دارایی واریز می‌شود. این نوع از مالیات تکلیفی است به این معنا که کارفرما وظیفه محاسبه، کسر و پرداخت آن را به عهده دارد. به این ترتیب کارمند یا کارگر وظیفه‌ای برای محاسبه و پرداخت این مالیات نداشته و کارفرما مسئولیت محاسبه، کسر از حقوق کارمند یا کارگر، و پرداخت آن را به عهده دارد. برای همین مالیات دستمزد نوعی مالیات مستقیم در نظر گرفته می‌شود. به عبارت دیگر، این مالیات در همان هنگام پرداخت حقوق افراد کسر شده و نیازی به پرداخت آن از سوی آن‌ها نیست.

طبق ماده 82 قانون مالیات‌های مستقیم هنگامی که فردی به ازای واگذاری نیروی کاری خود حقوق یا دستمزد نقدی یا غیر نقدی دریافت کند، مشمول مالیات حقوق می‌شود. همان‌ طور که پیش‌تر اشاره شد، همه ساله سقفی از درآمد از سوی وزارت اقتصاد و دارایی اعلام می‌شود که معاف از این مالیات است.

معافیت مالیاتی مناطق آزاد

شرایط برخورداری از معافیت مالیاتی در مناطق آزاد چیست؟

تمام اشخاص حقیقی و حقوقی توانایی ثبت شرکت در مناطق آزاد را دارند. البته این موضوع به معنای آن نیست که هر فردی که شرکتی در مناطق آزاد ثبت میکند از قوانین معافیت مالیاتی مناطق آزاد بهره‌مند می‌شود. برخی از شرکت‌های ثبتی به شما وعده می‌دهند که با ضمانت 20 سال معافیت مالیاتی برای شما شرکتی در مناطق آزاد ثبت می‌کنند. اما این وعده دروغین است و برای معاف شدن از پرداخت مالیات باید شرط برخورداری از معافیت مالیاتی در مناطق آزاد را پذیرفت. این شرایط برای جلوگیری از فرار پرداخت مالیاتی روی کار آمده است. از دیگر شرایط برخورداری از معافیت مالیاتی، تسلیم اظهارنامه مالیاتی مناطق آزاد در موعد مقرر است. اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقوقی، ترازنامه و حساب سود و زیان را در برمی‌گیرد.دو شرط مهم برای معافیت مالیاتی مناطق آزاد به شرح زیر است:

1. ضرورت اقامت اشخاص در مناطق آزاد برای برخورداری از معافیت مالیاتی

یکی از اصل‌های اولیه برخورداری از معافیت‌های مالیاتی فعالیت شرکت ثبت شده در همان منطقه آزاد است. یعنی امکان ثبت شرکت در یکی از مناطق آزاد و سپس فعالیت و ثبت اسناد مالی در شهر دیگر مانند تهران وجود ندارد. در واقع کلیه فعالیت‌ها و اسناد مالی باید در همان منطقه آزاد ثبت شود. مثلاً اگر شما در منطقه آزاد کیش شرکت ثبت کنید ولی کلیه اسناد مالی‌تان در تهران ثبت شود، شما مشمول معافیت مالیاتی مناطق آزاد نمی‌شوید.

دلیل این شرط هم آن است که دولت معافیت مالیاتی را برای حمایت از فعالان اقتصادی در مناطق آزاد در نظر گرفته است. نکته قابل توجه آن است که اگر شرکت‌ها با شرکت‌های داخل همان منطقه تبادل تجاری انجام دهند، مشمول نرخ صفر مالیاتی می‌شود.

2. اخذ مجوز از سازمان مناطق آزاد برای گرفتن معافیت مالیاتی

اگر فردی در مناطق آزاد شرکت ثبت کند اما نسبت به اخذ مجوزهای مربوطه از سازمان مناطق آزاد اقدام نکند، نمی‌تواند از تسهیلات معافیت مالیاتی مناطق آزاد بهره ببرد.

انجام تکالیف مالیاتی با نرم افزار حسابداری محک

در این مقاله به موضوع معافیت مالیاتی مناطق آزاد و شروط برخورداری از معافیت مالیاتی برای این مناطق پرداختیم. حال زمان آن رسیده است که برای انجام به موقع و درست تکالیف مالیاتی و پرهیز از هرگونه خطا در ارائه تکالیف مالیاتی نرم افزار حسابداری مناسبی را انتخاب کنید. نرم افزار حسابداری محک با ارائه خدمات جامع حسابداری و راهکارهای بهینه بهترین گزینه برای انجام تکالیف مالیاتی است.

برای دریافت جدید ترین مقالات، ایمیل خود را وارد کنید:

با نشر این محتوا، جامعه وبلاگ محک را گسترش دهید

ثمین اسدیان
ثمین اسدیان
تولید کننده محتوا هستم و تمام تلاشم بر این است که با ارائه محتوای مفید و ارزشمند، تجربه خوبی از بازدید سایت برایتان رقم بزنم.
مالیات بر درآمد اتفاقی چیست؟ معافیت‌های مالیاتی

مالیات بر درآمد اتفاقی چیست؟ معافیت‌های مالیاتی

زمان مطالعه این مقاله: 4 دقیقه مالیات بر درآمد اتفاقی یکی از انواع مالیات‌های مستقیم است که به درآمدهای غیر منتظره و غیر شغلی اشخاص حقیقی و حقوقی تعلق می‌گیرد. این نوع درآمدها در مقابل درآمدهای مستمر مانند حقوق و دستمزد قرار دارند. هرگاه شخص حقیقی

اطلاعات بیشتر
مالیات بر درآمد چیست؟ انواع مالیات بر درآمد

مالیات بر درآمد چیست؟ انواع مالیات بر درآمد

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه مالیات بر درآمد نوعی مالیات مستقیم است که توسط دولت بر درآمد اشخاص حقیقی و حقوقی اعمال می‌شود. این نوع مالیات دارای انواع مختلفی است که در ادامه مطلب به آن خواهیم پرداخت. نرخ مالیات بر درآمد بر اساس درآمد

اطلاعات بیشتر
مالیات بر درآمد املاک و مستغلات چیست؟

مالیات بر درآمد املاک و مستغلات چیست؟

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه مالیات بر درآمد املاک یکی از مباحث مالیاتی مهم و تخصصی است. فرقی نمی‌کند امسال یا چند سال دیگر، قوانین مالیات بر درآمد املاک اغلب، در راس مهم‌ترین انواع مالیات بر درآمد قرار دارد. شاید گره خوردن قوانین مالیات املاک

اطلاعات بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

جستجو

مشاهده رایگان دمو نرم افزارحسابداری