جستجو
Close this search box.

راه اندازی کارگاه صنایع برنز در 5 مرحله + مزایا و معایب

نوشته شده توسط مهدی میدان
زمان مطالعه این مقاله: 6 دقیقه

راه اندازی کارگاه صنایع برنز به علت نیاز بازار به انواع محصولات برنزی و قطعات برنزی ایده‌ای پر سود به حساب می‌آید. در این مقاله از گروه نرم افزار حسابداری محک با نحوه راه اندازی کارگاه صنایع برنز آشنا می‌شویم.

فهرست مطالب

برنز چیست

برنز چیست؟

برنز (bronze) یکی از معروف‌ترین آلیاژهای فلز مس است که در ساختار آن ترکیبات مختلفی وجود دارد. برنز واقعی شامل 90 درصد مس و 10 درصد قلع است. اما در بسیاری از موارد ترکیبات دیگری نیز مانند منگنز، آلومینیوم، فسفر، سیلیکون، نیکل، آرسنیک و روی نیز در ساختار آن وجود دارد. همین امر ویژگی انواع مختلف برنز را با یکدیگر متفاوت می‌سازد. برنز مقاومت بیشتری نسبت به فلز مس دارد و در برابر خوردگی نیز مقاوم است از این رو در کارگاه های صنایع برنز از آن برای ساخت انواع ابزار، مجسمه و ظروف مختلف استفاده می‌شود.

تاریخچه برنز در ایران

اولین استفاده از برنز به ۵ هزار سال پیش از میلاد مسیح و به ایران بازمی‌گردد. قبل از این تاریخ هیچ نشانی از استفاده از این فلز وجود نداشته است. اشیاء و ابزارهای مختلف به دست آمده از مناطقی مانند خرم‌آباد لرستان، بمپور و شهداد، دهلران، تپه قبرستان دشت قزوین نشان می‌دهد که ایران در زمینه استخراج مس و ذوب فلز از پیشینه‌ای طولانی برخوردار است.

آشنایی با انواع برنز

همان طور که گفته شد، در ساخت برنز علاوه بر مس و قلع از فلزات دیگری نیز استفاده می‌شود. هر یک از این فلزات، باعث ایجاد انواع مختلفی از برنز با ویژگی‌های خاص می‌شود. از این رو نیاز است فردی که قصد راه اندازی کارگاه صنایع برنز را دارد با انواع آن آشنا باشد. در ادامه با انواع برنز و ویژگی‌های آنها آشنا می‌شویم:

1. برنز آلومینیوم

برنز آلومینیوم یکی از انواع آلیاژهای برنز است که با ترکیب 6 تا 12 درصد آلومینیوم همراه با ترکیب اصلی مس – قلع تولید می‌شود. برنز آلومینیوم علاوه بر قدرت بیشتر، مقاومت بیشتری نیز در برابر خوردگی دارد از این رو به عنوان یکی از عناصر پرکاربرد در صنعت ساختمان‌سازی و خودروسازی شناخته می‌شود.

2. نقره نیکل

نقره نیکل، آلیاژی از برنز است که در تولید آن از قلع و نیکل استفاده می‌شود و اما هیچ اثری از نقره در آن وجود ندارد. رنگ نقره‌ای این فلز مهم‌ترین دلیل این نام‌گذاری است. ظاهر نقره نیکل با دیگر آلیاژ برنزی کاملاً متفاوت است.

3. برنز فسفر

افزودن مقدار اندکی فسفر به برنز می‌تواند باعث افزایش استحکام و مقاومت این فلز شود. هرچه مقدار فسفر اضافه شده بیشتر باشد، قدرت برنز نیز افزایش خواهد یافت. علاوه بر این فسفر باعث مقاومت در برابر فرسودگی، افزایش ضریب اصطکاک برنز می‌شود.

4. برنز سیلیکون

برنز سیلیکون یکی دیگر از انواع آلیاژهای برنز است که کاملاً در برنز ترکیب می‌شود. از ویژگی‌هایاین نوع از برنز هم می‌توان به ظاهر زیبا، ریخته‌گری مناسب و مقاومت بسیار خوب آن در برابر زنگ‌زدگی اشاره کرد.

5. برنز منگنز

منگنز در ترکیب با برنز می‌تواند علاوه بر افزایش سختی، باعث افزایش قدرت و استحکام برنز شود. قدرتی که به واسطه ترکیب فلز منگنز با برنز ایجاد شده است، برنز منگنز را به یک آلیاژ برنزی غیر حرارت‌پذیر تبدیل می‌کند. به همین دلیل برای استفاده از برنز منگنز می‌بایست روش‌های روغن‌کاری مخصوص استفاده شود.

ریخته گری چیست؟

ریخته‌گری برنز چیست؟

ریخته‌گری برنز یکی از قدیمی‌ترین فرایندهای ساخت و تولید انواع محصولات و مجسمه‌های برنزی است که با ذوب برنز و ریختن آن به درون قالب انجام می‌شود. ریخته‌گری امکان تولید قطعاتی با اشکال ساده تا پیچیده و ابعاد کوچک تا بزرگ را فراهم می‌کند. بعد از قالب‌گیری، فرایند چکش‌کاری و آزمایش محصولات برنزی انجام می‌شود. در نهایت پس از اینکه فرایند ریخته‌گری به پایان می‌رسد، به دلیل ساختار خاص برنز، جزئیات و ریزه‌کاری‌های محصولات تولیدی نمایان می‌شود.

مراحل راه اندازی کارگاه صنایع برنز

تا به اینجا با برنز و ویژگی‌های آن آشنا شدیم. حال برای این که بتوانید در زمینه تولید محصولات برنزی و به عنوان یک برنزکار فعالیت کنید و یا در این حرفه سرمایه گذاری کنید،می‌بایست با مراحل و نحوه راه اندازی کارگاه صنایع برنز آشنا شوید. در ادامه به بررسی این مراحل می‌پردازیم.

مرحله یک: برنامه ریزی برای کسب و کار

امروزه یکی از عوامل موفقیت هر کسب و کاری داشتن برنامه‌ای روشن و طرح تجاری مناسب برای شروع کار است. این مرحله را می‌توان یکی از مهم‌ترین مراحل راه اندازی کارگاه صنایع برنز دانست. چرا که یک برنامه دقیق، مسیر شما را مشخص کرده و کمک می‌کند تا پیش نیازهای راه اندازی کسب و کار خود را ترسیم کنید. برخی از مهم‌ترین موضوعاتی که در این مرحله باید بررسی کنید، عبارت‌اند از:

  1. بازار هدف این کسب و کار کجاست؟
  2. هزینه‌های راه اندازی کارگاه صنایع برنز چقدر است؟

بازار هدف این کسب و کار کجاست؟

همانطور که می‌دانیم برنز یکی از فلزات بسیار کاربردی است که در صنایع و حوزه‌های مختلفی کاربرد دارد فردی که قصد راه اندازی کارگاه صنایع برنز را دارد می‌بایست قبل از شروع کار بازار هدف خود را شناسایی کنید. برنز و انواع آلیاژهای آن در حوزه‌هایی چون هنر، ساختمان‌سازی، خودروسازی، صنایع‌دستی، مجسمه‌سازی، ساخت انواع ابزارآلات و دستگاه‌های مختلف کاربرد دارد. از این رو می‌توان با شناسایی نیاز هر کدام از این حوزه‌ها و تولید محصولات برنزی به درآمد رسید.

هزینه‌های راه اندازی کارگاه صنایع برنز چقدر است؟

هزینه راه اندازی کارگاه صنایع برنز با توجه به نوع کارگاه و تجهیزات موردنیاز متفاوت است. اما به طور کلی می‌توان هزینه راه اندازی کارگاه صنایع برنز را به سه دسته هزینه اصلی تقسیم کرد: هزینه خرید یا اجاره کارگاه و هزینه خرید تجهیزات و موارد اولیه لازم برای شروع کار.

هزینه خرید یا اجاره کارگاه صنایع برنز

هزینه خرید یا اجاره کارگاه صنایع برنز اصلی‌ترین هزینه است که شما در راه اندازی این کسب و کار با آن مواجه خواهید شد. انتخاب یک مکان مناسب به عنوان کارگاه تولیدی برای شروع کار بسیار مهم است. هر چه مکانی که برای شروع کار در نظر گرفته باشید بزرگ‌تر باشد طبیعتاً هزینه خرید یا اجاره آن نیز به مراتب بیشتر خواهد بود. به طور کلی هزینه اجاره ماهیانه کارگاه صنایع برنز تقریباً بین 15 تا 20 میلیون تومان است. چنانچه تازه کار هستید و یا سرمایه کافی برای خرید یا اجاره کارگاه تولیدی ندارید پیشنهاد می‌کنیم کار را از خانه شروع کنید و بعد از رونق گرفتن کسب و کارتان یک کارگاه تولیدی اجاره کنید.

هزینه تجهیزات راه اندازی کارگاه برنزیجات

هزینه خرید تجهیزات و مواد اولیه کارگاه صنایع برنز

در راه اندازی کارگاه صنایع برنز بخشی از سرمایه اولیه می‌بایست صرف خرید تجهیزات و مواد اولیه لازم برای شروع کار شود. میزان سرمایه لازم جهت خرید این موارد 30 تا 100 میلیون تومان است. مهم‌ترین تجهیزات و متریال‌های موردنیاز برای راه اندازی کارگاه صنایع برنز به شرح زیر است:

  • دستگاه برش لیزر
  • دستگاه تراشکاری
  • دستگاه جوش لیزری
  • موتور آویز
  • دستگاه پرداخت
  • دستگاه نورد برای شکل دهی و ایجاد بافت در سطح
  • فرز رومیزی
  • تمیز کننده‌ی التراسونیک
  • برنز
  • قلع
  • برنج
  • مس
  • سایر آلیاژهای برنز

نکته مهم آن است که شما می توانید ریخته گری قطعات مورد نیاز خود را برون سپاری کنید و در کارگاه خود به کنار هم قرار دادن قطعات و خلق اثری هنری بپردازید.

بستن سال مالی در نرم افزار محک
بستن سال مالی در نرم افزار محک

مرحله دو: کسب مهارت و تجربه

تولید محصولات برنزی، کاری ظریف و بسیار حساس است. از این رو استادکار و مدیر کارگاه می‌بایست مهارت و تجربه بالایی در این زمینه داشته باشد و با نحوه ساخت انواع محصولات برنزی آشنا باشند. برای کسب مهارت و تجربه در این حوزه کاری می‌توان برای مدتی (حداقل 3 ماه) در کارگاه‌های معتبر تولید محصولات برنزی کارآموزی کرد تا مهارت و تجربه کار را کسب کرد. همچنین می‌توانید در دوره‌های آموزشی که توسط آموزشگاه‌های فنی و حرفه آزاد و دولتی برگزار می‌شود شرکت کنید.

مرحله سوم: دریافت مجوز راه اندازی کارگاه صنایع برنز

دریافت مجوز راه اندازی کارگاه صنایع برنز یکی از مهم‌ترین مراحل راه اندازی این کسب و کار است. برای دریافت مجوز می‌بایست فرد متقاضی به وب سایت درگاه ملی مجوزها مراجعه کرده و درخواست خود را مبنی بر دریافت مجوز ثبت کند و اطلاعات و مدارک مورد نیاز را بارگذاری کند.

شرایط و مدارک لازم برای دریافت مجوز راه اندازی کارگاه صنایع برنز به شرح زیر است:

  • کپی از تمامی صفحات شناسنامه
  • کپی از کارت ملی
  • کپی از مدرک تحصیلی
  •  12 قطعه عکس 3*4
  • کپی سند مالکیت متقاضی
  • کپی اجاره نامه رسمی
  • گواهی عدم اعتیاد
  • گواهی عدم سوء پیشینه
  • گذراندن دوره آموزشی
  • استاندارد بودن متراژ واحد صنفی
  • وجود تجهیزات مناسب

مرحله سه: ثبت نام برای مالیات

همانطور که می‌دانیم بر اساس قوانین جدید مالیاتی تهیه و ارسال اظهارنامه برای تمامی اشخاص حقیقی صاحب کسب و کار و اشخاص حقوقی با هر نوع فعالیت تجاری اجباری است. متقاضیان راه اندازی کارگاه صنایع برنز نیز می‌بایست با ثبت نام در سامانه امور مالیاتی، هرساله نسبت به ارسال اظهارنامه مربوط به کسب و کار خود اقدام کنند. مراحل ثبت نام و ارسال اظهارنامه کاملاً اینترنتی و به صورت زیر است.

  1. پیش ثبت نام در سامانه امور مالیاتی
  2. ارسال اطلاعات کاربری
  3. بررسی و صحت سنجی اطلاعات
  4. ثبت نام الکترونیک
  5. اعتبارسنجی و تایید اطلاعات
  6. ارسال اظهارنامه

مرحله چهار: بازاریابی و تبلیغات هدفمند

بازاریابی و تبلیغات دو عامل کلیدی در موفقیت و افزایش فروش هر کسب و کار هستند. بعد از راه اندازی کارگاه صنایع برنز می‌بایست بخشی از برنامه خود را به بازاریابی و تبلیغات هدفمند اختصاص دهید. بازاریابی و تبلیغات شامل استراتژی‌ها و تاکتیک‌هایی هستند که کسب و کارها با بهره‌گیری از آن‌ها در جهت ترغیب مخاطب و پیدا کردن جایگاهی برای محصولات و خدمات تلاش می‌کنند.شما می توانید با طراحی یک سایت فروشگاهی، محصولات برنزی خود را به صورت اینترنتی به فروش برسانید و یا با راه اندازی اینستاگرام خود، محصولات خود را در شبکه های اجتماعی به فروش برسانید.

مزایای راه اندازی کارگاه صنایع برنز

برخی از مهم‌ترین مزایای راه اندازی کارگاه صنایع برنز به شرح زیر است:

  • شغلی با درآمد ایده‌آل
  • فعالیت در صنعتی مهم و پربازده
  • بازارکار مطلوب
  • فروش اقلامی که تاریخ انقضا ندارند
  • عدم نیاز به دریافت مجوزهای بهداشتی

معایب راه اندازی کارگاه صنایع برنز

راه اندازی کارگاه صنایع برنز در کنار مزایایی که دارد با معایب و مشکلاتی نیز همراه است. برخی از این مشکلات شامل موارد زیر است.

  • نیاز به تجربه و مهارت بالا
  • نیاز به بازاریابی و تبلیغات زیاد
  • هزینه بالا جهت اجاره کارگاه تولیدی
  • قیمت بالا مواد اولیه
بازارکار تولید محصولات برنزی

بازار کار تولید محصولات برنزی چگونه است؟

برنزکاری کسب و کاری پر سود است که با صنایع و حوزه‌های مختلفی مانند خودروسازی، صنایع‌دستی، ساختمان‌سازی و … ارتباط دارد. از این رو می‌توان بازار کار مطلوبی را برای این کسب و کار متصور شد. افرادی که در زمینه تولید محصولات برنزی فعالیت می‌کنند علاوه بر فروش عمده محصولات می‌توانند از طریق راه اندازی فروشگاه در کنار کارگاه تولیدی محصولات خود را به صورت خرده به فروش برسانند.

مدیریت هزینه‌های کارگاه صنایع برنزی با نرم افزار حسابداری

در این مقاله با فلز برنز، ویژگی‌های آن و همچنین نحوه راه اندازی کارگاه صنایع برنز آشنا شدیم. مدیریت هزینه‌ها در کارگاه صنایع برنز همواره با چالش‌های زیادی همراه است. محاسبه درآمد (ماهیانه، فصلی، سالیانه)، محاسبه سود و زیان، کنترل میزان فروش و غیره از جمله این چالش‌ها است. استفاده از نرم افزار حسابداری ایده‌ای عالی جهت مدیریت امور مالی و حسابداری در این صنف است. نرم افزار حسابداری محک ضمن انجام تمام فرایندهای حسابداری، به محاسبات شما نظم داده و از بروز اشتباه جلوگیری می‌کند.

برای دریافت جدید ترین مقالات، ایمیل خود را وارد کنید:

با نشر این محتوا، جامعه وبلاگ محک را گسترش دهید

مهدی میدان
مهدی میدان
مراحل راه اندازی فروشگاه آنلاین

مراحل راه اندازی فروشگاه آنلاین

زمان مطالعه این مقاله: 6 دقیقه اینترنت یکی از بزرگترین انقلاب‌های دنیای امروز است که تاثیر گسترده‌ای بر زندگی، کار و تجارت انسان‌ها داشته است. امروزه بسیاری از افراد از اینترنت برای خرید و فروش محصولات و خدمات استفاده می‌کنند و این روند رو به افزایش

اطلاعات بیشتر
لیست مواد غذایی سوپرمارکت

لیست مواد غذایی سوپرمارکت

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه لیست مواد غذایی سوپرمارکت یکی از موضوعات مهم در حوزه تغذیه است؛ این لیست به افراد کمک می‌کند تا با دقت بهتری مواد غذایی خود را انتخاب کنند. لیست مواد غذایی سوپرمارکت، علاوه بر اینکه شامل اطلاعات مرتبط با نوع

اطلاعات بیشتر
بخش بندی بازار (Market Segmentation) چیست؟ انواع، مزایا و مراحل

بخش بندی بازار (Market Segmentation) چیست؟ انواع، مزایا و مراحل

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه بخش بندی بازار یا همان تقسیم بندی بازار (Market Segmentation) یکی از فعالیت‌های حیاتی در بازاریابی است که به تأثیرگذاری بیشتر کمپین‌های بازاریابی کمک می‌کند. با بخش بندی بازار، می‌توانید مشتریان هدف را دسته‌بندی کنید و استراتژی‌های فروش، بازاریابی و

اطلاعات بیشتر

4 پاسخ

    1. سلام دوست عزیز
      اگر علاقه‌مند به یادگیری هنر برنزکاری هستین، میتونین به کارگاه‌های تولید محصولات برنزی سر بزنین و از تجربه‌ اساتید برنزکار استفاده کنین، یا از طریق سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای، در دوره‌های آموزشی مخصوص این هنر شرکت کنین.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

جستجو

مشاهده رایگان دمو نرم افزارحسابداری