جستجو
Close this search box.

راه اندازی سوپرمارکت 1402 + مزایا و معایب (صفر تا صد)

نوشته شده توسط مهدی میدان
زمان مطالعه این مقاله: 7 دقیقه

امروزه بخش زیادی از هزینه‌های هر خانوار صرف خرید مایحتاج زندگی می‌شود. مواد خوراکی، نوشیدنی‌ها، مواد شوینده، مواد بهداشتی و غیره بخشی از این نیازها هستند که در سوپرمارکت‌ها به فروش می‌رسند. راه اندازی سوپرمارکت ایده‌ای عالی جهت شروع یک کسب و کار مطمئن و پر درآمد است. اگر شما نیز علاقه‌مند به راه اندازی یک کسب و کار پر سود هستید، شاید حداقل یک بار به راه اندازی سوپرمارکت فکر کرده‌اید. در این مقاله از گروه نرم افزار حسابداری محک به بررسی مراحل و هزینه راه اندازی سوپرمارکت 1402 می‌پردازیم.

فهرست مطالب

به چه مکانی سوپرمارکت می‌گویند؟

به چه مکانی سوپرمارکت می‌گویند؟

سوپرمارکت، مغازه یا فروشگاهی است که در آن انواع محصولات موردنیاز مردم مانند مواد خوراکی، نوشیدنی، لبنی و غیره به فروش می‌رسد. سوپرمارکت‌ها را می‌توان نوع جدید و بزرگتری از بقالی به حساب آورد. اکثر سوپرمارکت‌های حال حاضر به صورت سلف‌سرویس هستند و مشتری خود محصولات موردنیاز را از قفسه‌های فروشگاه برمی‌دارد. بیشتر سوپرمارکت‌ها در مراکز شهرها و نزدیک مناطق مسکونی وجود دارند این نزدیکی باعث می‌شود دسترسی به آن‌ها راحت‌تر باشد.

تاریخچه سوپرمارکت در جهان و ایران

اولین سوپرمارکت به صورت سلف‌سرویس در سال 1916 توسط کلارنس ساندرز تأسیس شد. در این سوپر مارکت مردم اقلام موردنیاز خود را از قفسه‌های فروشگاه انتخاب می‌کردند. راه اندازی این نوع سوپر مارکت سود زیادی را برای ساندرز به همراه داشت و این انگیزه را به او داد تا چند شعبه دیگر نیز مانند این فروشگاه تأسیس کند. این سوپرمارکت‌های جدید در کنار سود بالا با معایبی نیز همراه بودند برای نمونه مشخص نبودن قیمت باعث می‌شد وقت زیادی از کارمندان فروشگاه گرفته شود.

اولین سوپرمارکت‌ها در ایران نیز در دهه 40 شمسی آغاز به کار کردند. این کسب و کار از همان ابتدا با رشد بسیار زیادی همراه شد و به تبع آن افراد زیادی اقدام به راه اندازی و تأسیس سوپرمارکت کردند. یکی از اولین سوپرمارکت‌هایی که در ایران تأسیس شد، سوپرمارکت سرچشمه در تهران بود. این سوپر مارکت توانست مجوز فعالیت اش را بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران بگیرد. بعدها سوپرمارکت‌های زیادی نیز در سایر شهرها تأسیس شدند.

مراحل راه اندازی سوپر مارکت

مراحل راه اندازی سوپرمارکت 1402

راه اندازی سوپرمارکت در سال 1402 یک ایده عالی جهت شروع یک کسب و کار پر درآمد و بدون ریسک است برای اینکه در این شغل موفق شد و به درآمد رسید می‌بایست تمام جوانب را در نظر گرفت و با برنامه‌ریزی مناسب شروع  به کار کرد. در ادامه با مراحل راه اندازی سوپرمارکت آشنا خواهیم شد.

مرحله یک: برنامه‌ریزی برای شروع کار

یکی از مهم‌ترین مراحل راه اندازی هر کسب و کاری، داشتن برنامه و طرح تجاری مناسب برای شروع کار است. طرح تجاری، نقشه راه کسب و کار است که مسیر رشد کسب و کار برای رسیدن به اهداف را بیان می‌کند. شما برای موفقیت در مسیری که طی می‌کنید، باید برنامه‌ریزی مشخصی برای آینده کسب و کار خود داشته باشید. این برنامه‌ریزی در برگیرنده موضوعات مختلفی زیر است:

  • تعیین ساختار کسب و کار
  • تعیین اهداف کسب و کار
  • بررسی مشکلات و موانع احتمالی
  • بررسی و تحلیل رقبا
  • انتخاب نام کسب و کار

 نام کسب و کار خود را انتخاب کنید

قبل از راه اندازی سوپرمارکت بهتر است که یک نام تجاری خوب برای مغازه انتخاب کنید. این نام هر چه کوتاه‌تر و با معنی تر باشد بهتر است. برای انتخاب نام مغازه سوپرمارکت پیشنهاد می‌کنیم لیستی از انواع نام‌های مناسب تهیه کنید و از بین آن‌ها بهترین نام را انتخاب کنید. نامی که انتخاب می کند نشان دهنده هویت کسب و کار شما خواهد بود. به همین دلیل بهتر است برای انتخاب آن دقت زیادی داشته باشید و چند سال آینده کسب و کار خود را با این اسم تصور کنید.

مرحله دو: تأمین سرمایه لازم برای سوپرمارکت

دومین مرحله برای شروه این کار تامین سرمایه لازم برای سوپرمارکت است. در این مرحله ابتدا می‌بایست بک برآورد کلی از هزینه‌های راه اندازی سوپرمارکت انجام دهید و سپس از طریق راه‌های مختلفی مانند دریافت کمک از خانواده، دوستان و دریافت وام از طریق بانک‌ها و مؤسسات مالی نسبت به تأمین سرمایه لازم برای سوپرمارکت اقدام کنید. در ادامه به بررسی هزینه‌های راه اندازی این کسب و کار خواهیم پرداخت.

هزینه راه اندازی سوپر مارکت

هزینه راه اندازی سوپرمارکت 1402 چقدر است؟

یکی از سؤالات رایجی که علاقه‌مندان به این کسب و کار می‌پرسند، این است که هزینه راه اندازی سوپرمارکت 1402 چقدر است؟ در پاسخ به این سؤال باید بگوییم که هزینه راه اندازی سوپرمارکت به عوامل مختلفی بستگی دارد. اما به طور کلی سه هزینه اصلی برای راه اندازی سوپر مارکت وجود دارد. هزینه خرید یا اجاره ملک، هزینه خرید انواع محصولات و خرید تجهیزات لازم برای شروع کار. در واقع شما هنگام تامین سرمایه لازم برای سوپرمارکت باید این سه مورد را در نظر بگیرید. در ادامه به بررسی هر یک می‌پردازیم.

هزینه خرید یا اجاره مغازه سوپرمارکت

هزینه خرید یا اجاره مغازه مناسب، اصلی‌ترین هزینه‌ای است که باید برای شروع کار در نظر داشته باشید. این هزینه با توجه به نوع ملک، متراژ، موقعیت مکانی، شهر محل فعالیت و… متفاوت است. اما به طور کلی می‌توان 5 تا 30 میلیون تومان اجاره ماهیانه را برای مغازه سوپرمارکت در نظر گرفت. البته چنانچه قصد خرید کلی ملک را داشته باشید این هزینه به مراتب بسیار بیشتر خواهد بود.

هزینه خرید انواع محصولات برای مغازه

دومین هزینه‌ای که در راه اندازی مغازه سوپرمارکت با آن مواجه خواهید بود هزینه خرید انواع محصولات برای مغازه سوپرمارکت است. این محصولات شامل انواع لبنیات، ادویه‌جات، محصولات پروتئینی، تنقلات، خشکبار، نوشیدنی‌ها و… است. به طور کلی هزینه خرید این محصولات چیزی بین 60 تا 300 میلیون تومان است. البته این هزینه با توجه به تنوع محصولات، نوع محصولات و تعدادشان می‌تواند کمتر یا بیشتر از این مبلغ نیز باشد.

محصولات پر فروش سوپر مارکت کدام است؟

شناخت اجناس و محصولات پرفروش سوپرمارکت باعث افزایش میزان فروش شما می‌شود. در ادامه لیست محصولات پرفروش‌ سوپرمارکت‌ها را مشاهده می‌کنید:

  • انواع شکلات
  • سیگار، تنباکو و مشتقات آن مانند فندک و …
  • آب معدنی
  • انواع کیک و کلوچه
  • مواد پروتئینی مانند سوسیس و کالباس
  • چایی
  • آبمیوه‌های مختلف
  • برنج
  • نوشابه
  • شیر
  • چیپس و محصولات مشابه مانند پفک
  • تخم مرغ
  • کره، پنیر، ماست و به‌طورکلی لبنیات
  • بستنی
  • ماکارونی
  • لوازم بهداشتی مانند شامپو و خمیردندان و سیم ظرف‌شویی و …
  • مواد شوینده مانند مایع ظرف‌شویی، شیشه‌پاک‌کن و …
  • انواع سس‌ها
  • خیارشور
  • نان‌های کارخانه‌ای
  • قند و شکر
  • نمک

هزینه خرید تجهیزات مغازه سوپرمارکت چقدر است؟

پس از اجاره مغازه و خرید محصولات نوبت به خرید تجهیزات مغازه سوپرمارکت می‌رسد. این تجهیزات با توجه به نوع مغازه سوپرمارکت متفاوت خواهد بود. به طور کلی انواع تجهیزات مغازه سوپرمارکت شامل انواع یخچال فروشگاهی، قفسه فروشگاهی، سبد خرید و چرخ خرید فروشگاهی، میز صندوق فروشگاهی و استند مخصوص کالاهای تخفیف‌دار است. هزینه خرید این تجهیزات نیز در حدود 50 تا 200 میلیون تومان است.

مرحله سه: دریافت مجوز برای راه اندازی سوپرمارکت

یکی از مهم‌ترین مراحل در راه اندازی سوپرمارکت دریافت مجوز یا پروانه کسب از اتحادیه صنف مربوطه است. هر کسب و کاری در ایران برای فعالیت در بازار به پروانه کسب نیاز دارد. پروانه کسب مجوزی است که اشخاص حقیقی و حقوقی برای انجام یک فعالیت اقتصادی و تولیدی به دریافت آن نیاز دارند. در واقع این مجوز اجازه انجام فعالیت اقتصادی در شهر موردنظر متقاضی را می‌دهد. برای دریافت این مجوز می‌بایست به اتحادیه صنف سوپرمارکت و مواد پروتئینی در تهران یا شهر محل سکونت خود مراجعه کنید و مدارک خود را ارائه دهید. همچنین می‌توانید به صورت اینترنتی مراحل ثبت درخواست مجوز را از طریق درگاه ملی مجوزها (https://mojavez.ir) طی کنید.

شرایط و مدارک دریافت پروانه کسب سوپرمارکت

شرایط و مدارک دریافت پروانه کسب سوپرمارکت به شرح زیر است

  1. تکمیل فرم درخواست عضویت
  2. تابعیت جمهوری اسلامی ایران
  3. اصل و کپی تمام صفحات شناسنامه
  4. اصل و کپی کارت ملی
  5. اصل و کپی کارت پایان خدمت یا معافیت برای آقایان به استثنای افراد بالای ۵۰ سال
  6. عکس 4*3 جدید پشت نویسی شده (۶ قطعه)
  7. اصل و کپی سند مالکیت و بنچاق در صورتی که متقاضی مالک ملک و سرقفلی باشد.
  8. اصل و کپی سند اجاره عادی
  9. اصل و کپی مبایعه‌نامه
  10. متراژ واحد صنفی با اسناد و مدارک ارائه شده باید مطابقت داشته باشد.
  11. ارائه جواز کسب قبلی واحد صنفی در صورتی که متقاضی پروانه کسب دیگری داشته باشد.
  12. ارائه رسید یا گواهی پرداخت عوارض کسب و پیشه شهرداری حداقل یک ساله گذشته
  13. ارائه یک نسخه فیش آب، برق و تلفن
  14. حداقل سن برای دریافت پروانه کسب 18 سال
  15. ارائه آخرین مدرک تحصیلی یا حداقل گواهی پایان تحصیلات ابتدائی یا سواد خواندن و نوشتن (به استثنای افرادی که سن آن‌ها از ۵۰ سال به بالا می‌باشد).
  16. تاییدیه کد پستی مغازه از اداره پست
  17. گواهینامه گذراندن دوره‌های آموزشی احکام تجارت و کسب و کار در چهار چوب دستورالعمل آموزشی موضوع بند (ن) ماده ۳۰ قانون نظام صنفی
  18. اخذ رضایت و موافقت (گواهی امضا شده) شریک/شرکا/ سایر ورثه جهت تمدید و یا تعویض پروانه کسب بنام صاحب پروانه کسب در اشخاص حقیقی و مشارکت‌های مدنی
  19. ارائه گواهی مالیاتی (جدید)
  20. ارائه گواهی از اداره بهداشت (بهداشت شخصی – واحد صنفی)
بستن سال مالی در نرم افزار محک
بستن سال مالی در نرم افزار محک

مرحله چهار: ثبت نام برای مالیات

بعد از راه اندازی سوپرمارکت می‌بایست سالانه بر اساس شرایط و قوانین سازمان امور مالیاتی نسبت به تهیه و ارسال اظهارنامه مربوط به کسب و کار خود اقدام کنید. برای این منظور ابتدا باید در سامانه امور مالیاتی (tax.gov.ir) ثبت نام کرده و اطلاعات خود را وارد کرده و مدارک لازم را بارگذاری کنید. بعد از تأیید اطلاعات باید درخواست خود را مبنی بر ارسال اظهارنامه الکترونیکی ثبت کنید.

بازاریابی و تبلیغات هدفمند

مرحله پنج: بازاریابی و تبلیغات هدفمند

بعد از راه اندازی سوپرمارکت یکی از بهترین راهکارها برای افزایش فروش محصولات و دیده شدن کسب و کار بازاریابی و تبلیغات هدفمند است. شما به راحتی می‌توانید با یک برنامه‌ریزی اصولی برای تبلیغات میزان فروش خود را افزایش دهید. به عنوان مثال ارائه تخفیف‌های دوره‌ای همراه با چاپ تراکت تبلیغاتی و پخش آن در سطح شهر یا منطقه مورد نظر می‌توانید باعث دیده شده مغازه سوپرمارکت خود شوید. بازاریابی و تبلیغات دربرگیرنده استراتژی‌ها و تکنیک‌های مختلفی است که می‌توانید از آن‌ها نیز استفاده کنید.

راه اندازی سوپر مارکت آنلاین

امروزه داشتن وب سایت تاثیر بسیار زیادی در موفقیت و افزایش فروش هر کسب و کار دارد. داشتن سوپرمارکت آنلاین مخاطبان زیادی را به سمت سوپر مارکت شما جذب می ‌کند. راه اندازی سوپر مارکت آنلاین این امکان را برای مشتریان فراهم می‌کند تا به سادگی و از خانه محصول دلخواه خود را خریداری کنند. چنانچه قصد ورود به این کسب و کار را دارید پیشنهاد می‌کنیم در کنار فروش محصولات به صورت حضوری، وب سایت خود را نیز راه اندازی کنید. ارائه خدمات و فروش محصولات به صورت آنلاین،میزان تمایل افراد به خرید را افزایش می دهد.

مزایای راه اندازی سوپرمارکت:

برخی از مزایای راه اندازی سوپرمارکت به شرح زیر است:

  • درآمد مناسب و ایده آل
  • فروش محصولات مورد نیاز مردم
  • عدم نیاز به مدارک تحصیلی بالا
  • عدم نیاز به تجربه بالا

معایب راه اندازی سوپرمارکت

برخی از معایب راه اندازی سوپرمارکت به شرح زیر است:

  • وجود رقابت زیاد
  • هزینه بالا خرید تجهیزات و محصولات
  • حاشیه سود پایین برخی از محصولات

آیا شغل فروشندگی مناسب شما است؟

اگر به فروشندگی علاقه دارید و از سروکله زدن با افراد مختلف لذت می‌برید، راه اندازی سوپر مارکت می‌تواند ایده ی مناسبی برای شما باشد. افرادی که در مغازه سوپرمارکت مشغول به کار هستند اغلب افرادی باهوش، پر انرژی، خوش صحبت و با حوصله  هستند. از این رو افرادی در این شغل موفق می‌شوند که این ویژگی‌ها را دارند و در مواجهه با چالش‌ها عملکرد خوبی دارند.

ویژگی‌های یک سوپرمارکت موفق

ویژگی‌های یک سوپرمارکت موفق

برای موفقیت سوپرمارکت خود و رسیدن به درآمدهای بالا می‌بایست با ویژگی‌های یک سوپرمارکت موفق آشنا شوید. برخی از این ویژگی‌ها عبارتند از:.

  1. موقعیت مکانی مناسب
  2. تنوع بالا محصولات
  3. استفاده از فناوری‌های جدید
  4. استفاده از تجهیزات فروشگاهی مناسب
  5. فروش آنلاین محصولات
  6. تبلیغات هدفمند
  7. داشتن پیک برای ارسال کالا
  8. استفاده از نرم افزارهای مدیریت هزینه

درآمد مغازه سوپرمارکت چقدر است؟

درآمد سوپرمارکت چقدره؟ درآمد جزو معیارهای مهمی است که بسیاری از افراد قبل از شروع هر کاری به آن توجه می‌کنند. همانطور که می‌دانیم عوامل زیادی بر میزان درآمد یک کسب و کار، تأثیر می‌گذارد. با بررسی این موارد می‌توان میزان درآمد سوپر مارکت را برآورد کرد. به‌هرحال موقعیت مکانی مغازه، تنوع بالا محصولات، نوع سوپرمارکت، شهر محل فعالیت و غیره نقش موثری در کسب درآمد سوپرمارکت دارد. طبق بررسی‌های انجام شده و نظر برخی از افراد فعال در این صنف، میزان درآمد سوپرمارکت حدود 15 تا 50 میلیون تومان در ماه است.

مدیریت هزینه‌ها با نرم افزار حسابداری

در این مقاله به بررسی مراحل راه اندازی سوپرمارکت، هزینه راه اندازی سوپرمارکت 1402 و سرمایه لازم برای سوپرمارکت پرداختیم. در آخر باید به این نکته اشاره کنیم که مغازه سوپرمارکت جزو کسب و کارهایی است که روزانه تراکنش‌های مالی زیادی دارد. از این رو نیاز به مدیریت هزینه‌ها در این شغل از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. یکی از بهترین راهکارها برای مدیرت هزینه در مغازه سوپرمارکت استفاده از نرم افزار حسابداری است.

نرم افزار حسابداری محک جزو بهترین نرم افزارهای حسابداری در ایران است که با دارا بودن امکانات و قابلیت‌های پیشرفته توانسته اعتماد بسیاری از کسب و کارهای مطرح کشور را برای میزبانی از اطلاعات و داده‌های مالی کسب کند. نرم افزار حسابداری محک ضمن مدیریت دقیق هزینه‌ها و امور مالی تمام فرایندهای حسابداری را به صورت سریع و کنترل شده انجام می‌دهد. از این رو چنانچه قصد راه اندازی سوپرمارکت را دارید پیشنهاد ما به شما استفاده از نرم افزار حسابداری سوپرمارکت محک است.

برای دریافت جدید ترین مقالات، ایمیل خود را وارد کنید:

با نشر این محتوا، جامعه وبلاگ محک را گسترش دهید

مهدی میدان
مهدی میدان
مالیات بر درآمد اتفاقی چیست؟ معافیت‌های مالیاتی

مالیات بر درآمد اتفاقی چیست؟ معافیت‌های مالیاتی

زمان مطالعه این مقاله: 4 دقیقه مالیات بر درآمد اتفاقی یکی از انواع مالیات‌های مستقیم است که به درآمدهای غیر منتظره و غیر شغلی اشخاص حقیقی و حقوقی تعلق می‌گیرد. این نوع درآمدها در مقابل درآمدهای مستمر مانند حقوق و دستمزد قرار دارند. هرگاه شخص حقیقی

اطلاعات بیشتر
مالیات بر درآمد چیست؟ انواع مالیات بر درآمد

مالیات بر درآمد چیست؟ انواع مالیات بر درآمد

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه مالیات بر درآمد نوعی مالیات مستقیم است که توسط دولت بر درآمد اشخاص حقیقی و حقوقی اعمال می‌شود. این نوع مالیات دارای انواع مختلفی است که در ادامه مطلب به آن خواهیم پرداخت. نرخ مالیات بر درآمد بر اساس درآمد

اطلاعات بیشتر
مالیات بر درآمد املاک و مستغلات چیست؟

مالیات بر درآمد املاک و مستغلات چیست؟

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه مالیات بر درآمد املاک یکی از مباحث مالیاتی مهم و تخصصی است. فرقی نمی‌کند امسال یا چند سال دیگر، قوانین مالیات بر درآمد املاک اغلب، در راس مهم‌ترین انواع مالیات بر درآمد قرار دارد. شاید گره خوردن قوانین مالیات املاک

اطلاعات بیشتر

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

جستجو

مشاهده رایگان دمو نرم افزارحسابداری