جستجو
Close this search box.

نحوه راه اندازی شرکت باربری در 5 مرحله

نوشته شده توسط مهدی میدان
زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه

صنعت حمل و نقل به عنوان یکی از صنایع بسیار تاثیرگذار در رشد و پیشرفت اقتصادی کشور شناخته می شود. بالا بودن تقاضا و بازار کار مطلوب ، افراد زیادی را به راه اندازی شرکت باربری علاقه مند کرده است. در این مقاله از گروه نرم افزاری محک با مراحل راه اندازی شرکت باربری آشناخواهیم شد.

فهرست مطالب

شرکت باربری چیست؟

شرکت باربری یا شرکت حمل و نقل بار، مجموعه‌‌ای است که در زمینه حمل و نقل انواع کالا، محصولات و غیره از نقطه‌ای به نقطه دیگر فعالیت می‌کند. تقاضای بالای حمل و نقل در جامعه، دلیلی بر راه اندازی گسترده این شرکت‌ها است. شرکت باربری به دو دسته شرکت باربری داخلی و خارجی تقسیم می‌شود. در ادامه با هر یک آشنا می‌شویم.

انواع شرکت باربری

انواع شرکت باربری کدامند؟

شرکت حمل و نقل یا باربری از نظر محدوده فعالیت به دو دسته داخلی و خارجی (بین المللی) تقسیم می‌شود:

شرکت باربری داخلی:

شرکت باربری داخلی، شرکتی است که تنها در داخل کشور اجازه فعالیت دارد. این نوع شرکت‌ها نیز از نظر فعالیت خود به سه دسته شهرستانی، استانی و سراسری تقسیم می‌شوند.

شرکت باربری خارجی:

شرکت باربری، شرکتی است که مجوز فعالیت در خارج از کشور را دارد و خدماتی از قبیل حمل و نقل و ترانزیت کالا در کشورهای مختلف را ارائه می‌دهند.

نحوه عملکرد شرکت‌های حمل و نقل بار چگونه است؟

همانطور که می‌دانید جابه‌جایی کالا ها، محصولات و شیوه حمل و نقل آن‌ها نسبت به گذشته پیشرفت قابل توجهی داشته است. به طوری که امروزه مؤسسات و شرکت‌های باربری را می بینیم که مسئولیت حمل و نقل را به شیوه نوین بر عهده گرفته‌اند. این شرکت‌های باربری از سیستم‌های هوشمند باربری، نرم افزارهای حسابداری و انواع تجهیزات مختلف جهت افزایش بهره‌وری در سیستم حمل و نقل استفاده می‌کنند.

تفاوت شرکت حمل و نقل با شرکت باربری چیست؟

شرکت حمل و نقل و باربری دو نوع شرکت هستند که در صنعت حمل و نقل فعالیت می‌کنند. فعالیت یک شرکت باربری به صورت درون شهری و بین‌شهری و از طریق جاده می‌باشد. اما فعالیت یک شرکت حمل و نقل به صورت داخلی و بین‌المللی و از تمامی مسیرهای جاده‌ای، هوایی و … است. همچنین شرکت‌های باربری تنها مجاز به جابه‌جایی کالا هستند اما شرکت‌های حمل و نقل می‌توانند کالا و مسافر جابه‌جا نمایند.

شرکت‌های باربری چه خدماتی ارائه می‌دهند؟

صنعت حمل و نقل یکی صنایع بسیار مهم و ضروری در کشور است که باعث ایجاد تنوع در ارائه خدماتی که شرکت‌های باربری می‌دهند، شده است. خدمات شرکت‌های باربری و حمل و نقل بار شامل جابه‌جایی کالا، محصولات، افراد، مواد اولیه، ترانزیت کالا و غیره به صورت زمینی، ریلی، هوایی و دریایی است.

مراحل راه اندازی شرکت باربری

مراحل راه اندازی شرکت باربری

برای راه اندازی مؤسسه حمل بار نیاز به طی کردن مراحل متعددی است. در ادامه به بررسی این مراحل می‌پردازیم.

مرحله یک: برنامه ریزی برای شروع کار

همانطور که می‌دانیم یکی از مهم‌ترین مراحل پیش از شروع و راه اندازی هر کسب و کاری داشتن برنامه‌ای دقیق برای مشخص شدن مسیر حرکت کسب و کار است. این برنامه همان طرح تجاری است که اهداف یک کسب و کار و روش‌های رسیدن به آن را مشخص می‌کند. برخی از مواردی که در طرح تجاری شرکت باربری می‌بایست در نظر داشته باشید شامل موارد زیر است:

  • تعیین ساختار کسب و کار
  • تعیین اهداف کسب و کار
  • پیش بینی و برآورد سرمایه اولیه
  • بررسی و تحلیل رقبا
بستن سال مالی در نرم افزار محک
بستن سال مالی در نرم افزار محک

مرحله دوم: تأمین سرمایه لازم راه اندازی مؤسسه حمل و نقل بار

دومین مرحله در راه اندازی مؤسسه حمل و نقل بار، تأمین سرمایه لازم برای شروع کار است. در این مرحله می‌بایست یک برآورد کلی از کلیه هزینه‌های راه اندازی شرکت باربری انجام دهید. سپس نسبت به تأمین سرمایه اولیه اقدام کنید. خانواده، دوستان، بانک‌ها و مؤسسات مالی از جمله راه‌های تأمین سرمایه هستند که می‌توان از آن‌ها بهره گرفت.

هزینه راه اندازی شرکت حمل بار چقدر است؟

هزینه راه اندازی شرکت حمل بار با توجه به نوع باربری که قصد راه اندازی آن را دارید متفاوت است. اما به طور کلی برای راه اندازی این کسب و کار با دو هزینه اصلی روبه‌رو هستید. هزینه خرید یا اجاره ملک و هزینه خرید یا اجاره ماشین و تجهیزات حمل بار. در ادامه به بررسی هر یک می‌پردازیم.

1-      هزینه خرید یا اجاره یک مکان مناسب

انتخاب مکان مناسب برای شروع کار یکی از مهم‌ترین اقدامات در راه اندازی کسب و کار است. راه اندازی شرکت باربری در یک موقعیت مکانی خوب تأثیر زیادی در افزایش سود شما خواهد داشت. راه اندازی شرکت حمل بار نیاز به مکانی با محوطه بزرگ دارد. چرا که در این محوطه حمل و نقل انواع بار انجام شده و خودروهای مختلف پارک می‌شوند. شما برای اجاره این مکان به صورت ماهانه به حداقل 15 میلیون تومان نیاز خواهید داشت.

2-      هزینه خرید یا اجاره ماشین و تجهیزات حمل بار

دومین هزینه‌ای که با آن مواجه خواهید شد هزینه خرید یا اجاره انواع خودرو حمل بار و تجهیزات باربری است. برای حمل و نقل بار به خرید یا اجاره خودروهایی از قبیل کامیون، نیسان، وانت و… نیاز دارید. چنانچه تازه کار هستید، می‌توانید برای شروع کار از رانندگانی که خودرو حمل بار دارند دعوت به همکاری کنید. در این حالت در هزینه‌های خود صرفه جویی خواهید کرد.

مرحله سوم: دریافت مجوز راه اندازی باربری

در سومین مرحله از راه اندازی باربری نیاز به دریافت مجوز از مراجع ذی ربط دارید. برای دریافت این مجوز می‌بایست به درگاه مجوزهای کشوری مراجعه کنید و پس از ثبت نام و ورود اطلاعات، درخواست خود را مبنی بر صدور مجوز کسب و کار ثبت کنید. مدت زمان صدرو مجوز از تایید مدارک، حداکثر تا 20 روز کاری است. هزینه صدور مجوز برای شرکت‌های سراسری و درجه 1 مبلغ 70،000،000 ریال و برای شرکت‌های درجه 2 مبلغ 50،000،000 ریال است.

مدارک لازم برای دریافت مجوز شرکت حمل و نقل

مدارکی که جهت دریافت مجوز شرکت حمل و نقل نیاز دارید شامل موارد زیر است:

  • تصویر سند رسمی مالکیت پایانه اختصاصی یا اجاره نامه رسمی 3 ساله محل فعالیت، یا اجاره غرفه یا مشارکت در احداث یکی از پایانه‌های عمومی و یا شهرک حمل و نقل
  • تصویر مصدق سند مالکیت رسمی یا اجاره نامه رسمی دفتر کار و در خصوص شرکت‌های حمل و نقل فرآورده‌های نفتی
  • تصویر مصدق اجازه نامه توسط شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه و یا قرارداد اجاره محل فعالیت
  • تصویر گواهی بلامانع بودن محل پایانه از نقطه نظر ترافیکی، انتظامی، بهداشتی، زیست محیطی و نوع کاربری
  • اسناد مالکیت ناوگان
  • تصویر معرفی نامه مدیر فنی شرکت از دفتر ایمنی و ترافیک
  • تصویر مدارک احراز صلاحیت اعضای هیئت مدیره، بازرسان و مدیر عامل
  • تصویر گواهی عدم اعتیاد به مواد مخدر. (برای مدیرعامل- اعضای هیات مدیره)
  • تصویر گواهی عدم سوء پیشینه کیفری موثر و معتبر. (برای مدیرعامل- اعضای هیات مدیره)
  • تصویر کارت پایان خدمت یا معافیت دایم برای آقایان
  • تصویر گواهی گذراندن دوره‌های آموزشی کوتاه مدت (برای مدیرعامل)
  • تصویر مدرک تحصیلی (حداقل دیپلم) (برای مدیرعامل)
  • سابقه آموزشی و تجربی مطابق شرایط رشته درخواستی
  • تصویر اساسنامه شرکت
  • تصویر آگهی روزنامه رسمی تأسیس و آگهی تغییرات اعضای هیات مدیره و مدیرعامل
  • تصویر مفاصا حساب بیمه تأمین اجتماعی
  • گواهی ماده 186 قانون مالیات‌های مستقیم

مرحله چهارم: ثبت نام برای مالیات

بعد از راه اندازی شرکت حمل و نقل می‌بایست سالانه بر اساس شرایط و ضوابط سازمان امور مالیاتی نسبت به تهیه و ارسال اظهارنامه مربوط به کسب و کار خود اقدام کنید. برای این منظور ابتدا باید در سامانه امور مالیاتی (tax.gov.ir) ثبت نام کرده و اطلاعات خود را وارد کنید. سپس درخواست خود را مبنی بر ارسال اظهار نامه الکترونیکی ثبت کنید.

بازاریابی و تبلیغات

مرحله پنجم: بازاریابی و تبلیغات هدفمند

برای شناخته شدن به عنوان یک شرکت باربری می‌بایست نسبت به بازاریابی و تبلیغات هدفمند توجه ویژه‌ای داشته باشید. بازاریابی و تبلیغات دربرگیرنده شیوه‌ها و استراتژی‌های ویژه‌ای است که کسب و کارها با استفاده از آن‌ها در جهت جذب مخاطبین هدف و پیدا کردن جایگاهی برای محصولات و خدمات خود تلاش می‌کنند. راه اندازی وب سایت اینترنتی، فعالیت در شبکه‌های اجتماعی، بازاریابی تلفنی، چاپ تراکت و غیره نمونه‌ای از اقدامات در این زمینه هستند.

مزایا راه اندازی شرکت باربری

برخی از مهم‌ترین مزایا راه اندازی شرکت باربری به شرح زیر است:

  • فعالیت در صنعتی مهم و پرسود
  • شغلی با درآمد بالا
  • بازار کار مطلوب و ایده آل
  • و…

معایب راه اندازی شرکت حمل بار

برخی از معایب راه اندازی شرکت حمل بار به شرح زیر است:

  • نیاز به تجربه و مهارت بالا
  • نیاز به بازاریابی و تبلیغات زیاد
  • هزینه بالا جهت اجاره یا خرید ملک
  • هزینه بالا جهت خرید یا اجاره خودرو
  • و…

بازار کار راه اندازی شرکت باربری به چه صورت است؟

همانطور که می‌دانیم، امروزه صنعت حمل و نقل از جایگاه بالایی در جامعه برخوردار است. در چند سال اخیر، همزمان با رشد و پیشرفت در حوزه‌های مختلف، صنعت حمل و نقل نیز با رشد زیادی همراه بوده است. به طوری که امروزه شاهد راه اندازی انواع شرکت‌های حمل و نقل و باربری و همچنین به وجود آمدن سیستم‌های نوین ترابری در این زمینه بوده‌ایم. به همین دلیل می‌توان گفت این شغل از بازار کار خوبی برخوردار است.

مدیریت هزینه‌های شرکت باربری با نرم افزار حسابداری

یکی از چالش‌های مهم بعد از راه اندازی هر کسب و کاری مدیریت هزینه‌ها و امور مالی مربوط به آن واحد تجاری است. بعد از راه اندازی شرکت باربری نیز این چالش وجود دارد. شما به عنوان مدیر یک شرکت باربری می‌بایست به صورت دقیق تمامی امور مالی خود را مدیریت کنید. این کار به صورت دستی بسیار سخت و زمان بر است و احتمال خطا و اشتباه زیادی دارد. یکی از بهترین راهکارها برای مواجهه با این چالش استفاده از نرم افزار حسابداری است.

نرم افزار حسابداری با دارا بودن قابلیت‌های ویژه ضمن مدیریت دقیق امور مالی تمام فرایندهای حسابداری را به صورت سریع و کنترل شده انجام می‌دهد. در چند سال اخیر نرم افزارهای حسابداری متنوعی به بازار عرضه شده‌اند اما یکی بهترین آنها، نرم افزار حسابداری محک است که با دارا بودن امکانات کاربردی، امنیت بسیار بالا و پشتیبانی حرفه‌ای توانسته اعتماد بسیاری سازمان‌ها، شرکت‌ها و کسب و کارهای مطرح کشور را جلب کند.

برای دریافت جدید ترین مقالات، ایمیل خود را وارد کنید:

با نشر این محتوا، جامعه وبلاگ محک را گسترش دهید

مهدی میدان
مهدی میدان
مراحل راه اندازی فروشگاه آنلاین

مراحل راه اندازی فروشگاه آنلاین

زمان مطالعه این مقاله: 6 دقیقه اینترنت یکی از بزرگترین انقلاب‌های دنیای امروز است که تاثیر گسترده‌ای بر زندگی، کار و تجارت انسان‌ها داشته است. امروزه بسیاری از افراد از اینترنت برای خرید و فروش محصولات و خدمات استفاده می‌کنند و این روند رو به افزایش

اطلاعات بیشتر
لیست مواد غذایی سوپرمارکت

لیست مواد غذایی سوپرمارکت

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه لیست مواد غذایی سوپرمارکت یکی از موضوعات مهم در حوزه تغذیه است؛ این لیست به افراد کمک می‌کند تا با دقت بهتری مواد غذایی خود را انتخاب کنند. لیست مواد غذایی سوپرمارکت، علاوه بر اینکه شامل اطلاعات مرتبط با نوع

اطلاعات بیشتر
بخش بندی بازار (Market Segmentation) چیست؟ انواع، مزایا و مراحل

بخش بندی بازار (Market Segmentation) چیست؟ انواع، مزایا و مراحل

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه بخش بندی بازار یا همان تقسیم بندی بازار (Market Segmentation) یکی از فعالیت‌های حیاتی در بازاریابی است که به تأثیرگذاری بیشتر کمپین‌های بازاریابی کمک می‌کند. با بخش بندی بازار، می‌توانید مشتریان هدف را دسته‌بندی کنید و استراتژی‌های فروش، بازاریابی و

اطلاعات بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

جستجو

مشاهده رایگان دمو نرم افزارحسابداری