جستجو
Close this search box.

راه اندازی سنگبری در 5 مرحله +( صفر تا صد)

نوشته شده توسط مهدی میدان
زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه

امروزه منابع سنگ موجود در کشور، به دلیل کاربرد فراوان در صنایع مختلف از اهمیت ویژه‌ای برخوردارند. راه اندازی سنگبری ایده‌ای عالی و پر سود جهت استفاده از این منابع است. راه اندازی سنگبری نیز مانند هر کسب و کار دیگری مراحل خاصی دارد که می‌بایست طی شود. در این مقاله از گروه نرم افزار حسابداری محک با مراحل راه اندازی سنگبری آشنا خواهیم شد.

فهرست مطالب

سنگبری کجاست

سنگبری کجاست؟

سنگبری مکانی است که در آن برش انواع سنگ با استفاده از دستگاه‌های تخصصی انجام می‌شود. سنگ‌ها بعد از برش در سنگبری وارد مراحل بعدی فراوری سنگ شده و در نهایت در ساخت انواع نما ساختمان، تولید مصالح ساختمانی، ساخت انواع جواهر آلات و … استفاده می‌شوند. شاید سنگ‌ها در حالت عادی ارزش زیادی نداشته باشند اما وقتی در کارگاه‌ها یا کارخانه‌های سنگبری برش داده شده و به آن‌ها شکل داده می‌شود قطعاً به ارزش بسیار بالایی دست پیدا می‌کنند. همین موضوع باعث شده است تا افراد و شرکت‌های زیادی اقدام به راه اندازی سنگبری کنند.

اهمیت استفاده و کاربرد سنگ

امروزه سنگ‌ها به دلیل کاربرد زیادی که در صنایع و حوزه‌های مختلف دارند، از اهمیت بالایی برخوردارند. صنایع ساختمانی (تولید انواع مصالح ساختمانی)، صنایع شیمیایی (تولید انواع لنت ترمز، لوله فارسیت)، صنایع غذایی (تصفیه و جداکردن ناخالصی‌ها) و صنایع دارویی (ساختن انواع پودرها و سموم شیمیایی) از جمله حوزه‌های وابسته به سنگ‌ها و سنگبری هستند.

آشنایی با انواع سنگ

سنگ‌ها انواع مختلفی دارد و تقسیم بندی آن‌ها نیز به شیوه‌های مختلفی انجام می‌شود. آشنایی و شناخت انواع سنگ برای کسی که قصد راه اندازی سنگبری دارد بسیار ضروری است. در ادامه با انواع سنگ آشنا می‌شویم:

سنگ گرانیتسنگ کوارتزسنگ مرمر
سنگ مرمریتسنگ تراورتنماسه سنگ
سنگ آنتیکسنگ گابروسنگ دیوریت
سنگ ازارهسنگ گیوتینسنگ بادبر
انواع سنگ
مراحل راه اندازی سنگبری

مراحل راه اندازی سنگبری

برای راه اندازی سنگبری مانند سایر مشاغل به طی‌کردن مراحل آن نیاز دارید. در ادامه به بررسی این مراحل می‌پردازیم.

مرحله یک: برنامه‌ریزی برای شروع کار

یکی از مراحل مهم در راه اندازی هر کسب و کاری داشتن طرح تجاری و برنامه‌ریزی مناسب برای شروع کار است. مشخص‌کردن اهداف، ترسیم نقشه راه و برنامه‌ریزی برای آینده کسب و کار در این مرحله نقش مهمی در موفقیت شما خواهد داشت. برای اینکه یک طرح تجاری خوب تدوین کنید می‌بایست نکات زیادی در مدنظر قرار دهید چرا که هرگونه برنامه‌ریزی اشتباه منجر به انحراف از مسیر موفقیت خواهد شد. همواره در این مرحله مشاوره گرفتن از افراد متخصص و آشنا به حوزه کاری شما پیشنهاد می‌شود.

مرحله دو: تأمین سرمایه برای راه اندازی سنگبری

به طور قطع تأمین سرمایه جزو مهم‌ترین مراحل در راه اندازی یک کسب و کار است. امروزه شما برای راه اندازی هر کسب و کاری نیاز به سرمایه اولیه دارید. راه اندازی سنگبری نیز از این قاعده مستثنی نیست. برای راه اندازی سنگبری ابتدا می‌بایست یک برآورد کلی از هزینه‌های شروع کار انجام دهید، سپس نسبت به تأمین سرمایه اولیه با توجه به برآوردهای خود اقدام کنید. خانواده، دوستان، بانک‌ها و مؤسسات مالی از جمله راه‌هایی هستند که می‌توان از آن‌ها جهت تامین سرمایه اولیه بهره گرفت.

هزینه راه اندازی سنگبری چقدر است؟

برای راه اندازی سنگبری سه هزینه اصلی وجود دارد. هزینه خرید یا اجاره ملک، هزینه خرید انواع سنگ و هزینه خرید دستگاه‌ها و تجهیزات لازم برای شروع کار، هزینه‌هایی هستند که برای راه اندازی سنگبری با آن‌ها مواجه هستید. در ادامه به بررسی هریک از این هزینه‌ها می‌پردازیم.

هزینه خرید یا اجاره ملک

شما برای این که بتوانید کسب و کار خود را راه اندازی کنید به خرید یا اجاره یک مکان مناسب برای شروع کار نیاز دارید. انتخاب یک مکان مناسب در موقعیت مکانی خوب تأثیر زیادی در موفقیت و افزایش فروش محصولات تولیدی شما دارد. شغل سنگبری با توجه به این که جزو مشاغل تولیدی است به یک مکان تقریباً بزرگ مانند کارگاه نیاز دارد. به طور کلی هزینه تقریبی اجاره ماهیانه برای این کارگاه بین 10 تا 30 میلیون تومان در ماه است. البته این هزینه ممکن است در شهر شما کمتر یا بیشتر هم باشد.

هزینه خرید تجهیزات و دستگاه‌های سنگبری

خرید تجهیزات و دستگاه‌های سنگبری نیز جزو الزامات این کسب و کار است. شما برای برش و شکل دهی سنگ‌ها نیاز به دستگاه‌های مختلفی دارید. این دستگاه‌ها در هر مرحله با توجه به نیاز و کاربردی که وجود دارد، متفاوت خواهند بود. به طور کلی هزینه لازم برای خرید این دستگاه‌ها حدود 50 تا 200 میلیون تومان است.

هزینه خرید انواع سنگ

سومین هزینه‌ای که در راه اندازی سنگبری با آن مواجه خواهید شد، خرید سنگ‌های موردنیاز برای شروع کار است. در این مرحله می‌بایست با توجه به حوزه کاری و پروژه‌هایی که دارید، اقدام به خرید سنگ از عمده فروشی‌ها یا بازارهای سنگ کنید. سنگ‌هایی که در کارگاه‌های سنگبری بیشترین استفاده را دارند سنگ‌های ساختمانی هستند. از این رو پیشنهاد می‌شود در ابتدا با خرید این نوع از سنگ‌ها کار را شروع کنید. هزینه خرید سنگ برای سنگبری نیز بین 10 تا 50 میلیون تومان است که این هزینه با توجه به نوع سنگ و حجم خرید متفاوت خواهد بود.

مجوز راه اندازی سنگبری

مرحله سه: دریافت مجوز راه اندازی سنگبری

یکی از مهم‌ترین مراحل در راه اندازی سنگبری دریافت مجوز کار از مراجع قانونی است. همانطور که می‌دانیم امروزه برای راه اندازی هر کسب و کاری نیاز به دریافت مجوز و جواز کسب است. برای راه اندازی سنگبری نیز دریافت مجوز الزامی است. سنگبری زیر مجموعه اتحادیه صنف سنگبر و سنگ تراش است. در این اتحادیه برای مشاغل سنگبری، سنگ تراشی، بادبرزن، دفتر فروش سنگ و فروشندگی تزئینات سنگی مجوز صادر می‌شود. جزئیات دریافت این مجوز به شرح زیر است.

شرایط دریافت مجوز راه اندازی سنگبری

برای دریافت مجوز راه اندازی سنگ بری می‌بایست شرایط زیر را دارا بود.

  • ملک موردنظر می‌بایست حداقل 1000 متر مربع مساحت داشته باشد.
  • حداقل 12 متر مربع از این ملک مربوط به دفتر فروش باشد.
  • حداقل 300 متر از مساحت واحد صنفی مسقف باشد.
  • رعایت تمام قوانین بهداشتی، ایمنی و فنی الزامی است.

مراحل دریافت پروانه کسب سنگ بری

برای دریافت مجوز سنگبری از این اتحادیه می‌بایست مراحل زیر را طی کرد:

  1. ابتدا در سامانه ایرانیان اصناف درخواست خود را مبنی بر دریافت پروانه کسب ثبت کنید.
  2. بعد از تایید درخواست می‌بایست مدارک خود را بارگذاری کنید.
  3. پس از ارسال مدارک و تایید آن، بازرسی جهت بازدید از اتحادیه به واحد صنفی شما فرستاده می‌شود.
  4. بعد از تایید بازرس و تصمیم گیری هیئت مدیره اتحادیه، درخواست دریافت جواز کسب تایید می‌شود.
  5. در مرحله آخر بعد از پرداخت حق عضویت سالیانه توسط متقاضی، جواز کسب صادر می‌شود.

مدارک مورد نیاز برای گرفتن پروانه کسب سنگ بری

مدارک موردنیاز برای راه اندازی سنگبری به شرح زیر است:

  • کپی شناسنامه و کارت ملی
  • کپی اجاره نامه یا سند مالکیت ملک
  • یک عکس 3*4
  • کپی آخرین مدرک تحصیلی
  • کپی کارت پایان خدمت یا گواهی معافیت دائم
  • فیش واریز حق عضویت سالانه در اتحادیه
  • گواهی گذراندن دوره آموزش کار
  • گواهی موافقت اداره اماکن نیروی انتظامی
  • گواهی عدم سو پیشینه کیفری
  • گواهی عدم اعتیاد
  • گواهی صلاحیت فنی
  • کارت سلامت از وزارت بهداشت
بستن سال مالی در نرم افزار محک
بستن سال مالی در نرم افزار محک

مرحله چهار: ثبت نام برای مالیات

بعد از راه اندازی سنگبری می بایست در سامانه مالیات ثبت نام کنید و هر ساله بر اساس ضوابط و شرایط سازمان امور مالیاتی (tax.gov.ir) نسبت به ارسال اظهارنامه مالیاتی خود اقدام کنید. اظهار نامه مالیاتی در واقع نوعی کارنامه مالی مربوط به یک کسب  وکار است که اشخاص حقیقی و حقوقی مشمول مالیات می بایست هر سال آن را تکمیل کرده و به سازمان امور مالیاتی ارائه دهند.

مرحله پنج: بازاریابی و تبلیفات هدفمند

یکی از مهم‌ترین مراحل بعد از راه اندازی سنگبری بازاریابی و تبلیغات هدفمند است. چنانچه قصد دارید فروش خود را افزایش دهید، می‌بایست بخشی از سرمایه خود را صرف بازاریابی کنید. بازاریابی و تبلیغات تأثیر بسیار زیادی در میزان فروش یک کسب و کار دارد و چنانچه به درستی اجرا شود موجب رشد و موفقیت آن می‌شود. بازاریابی و تبلیغات دربرگیرنده استراتژی‌های ویژه‌ای است که کسب و کارها با بهره‌گیری از آن‌ها می‌توانند علاوه بر جذب مخاطب فروش زیادی را برای محصولات خود رقم بزنند.

معروف‌ترین بازارهای سنگ تهران

خرید سنگ برای فردی که قصد راه اندازی سنگبری را دارد شاید در ابتدا کاری دشوار باشد چرا که سنگ‌ها تنوع بسیار بالایی دارند. خرید سنگ از بازار سنگ یکی از بهترین راهکارها برای تأمین سنگ مورد نیاز برای کارگاه یا کارخانه سنگبری است. تهران یکی از شهرهای بزرگ است که بازارهای فروش سنگ زیادی را در خود جای داده است. برخی از معروف‌ترین بازارهای سنگ تهران شامل موارد زیر است:

  • بازار سنگ مرکزی تهران
  • بازار سنگ پایتخت
  • شهرک صنعتی شمس آباد
  • شهر سنگ
  • بازار سنگ شورآباد
دستگاه سنگبری

دستگاه‌های مورد نیاز برای راه اندازی سنگبری

دستگاه‌ها و تجهیزات مورد استفاده در سنگبری شامل موارد زیر است:

  • دستگاه برش سنگ
  • دستگاه اره بر
  • دستگاه قله بر
  • دستگاه کوره
  • تور و اپوکسی
  • دستگاه شوینده سنگ
  • دستگاه ساب
  • دستگاه فیدر
  • دستگاه نوار نقاله

درآمد راه اندازی سنگبری چقدر است؟

شغل سنگ بری با توجه به اهمیتی که در صنایع و حوزه‌های مختلف مانند صنعت ساختمان سازی دارد، از بازار کار مطلوبی برخوردار است. افرادی که در این زمینه فعالیت می‌کنند، می‌توانند محصولات تولیدی خود را با قیمت‌های خیلی خوب در بازار به فروش برسانند. همچنین امکان صادرکردن محصولات به کشورهای همسایه نیز وجود دارد. صادرات سنگ درآمد زیادی را به همراه دارد.

راه اندازی سنگبری چه مزایایی دارد؟

برخی از مزایا راه اندازی سنگبری به شرح زیر است:

  • فعالیت در صنعتی مهم
  • بازار کار مطلوب
  • شغلی با درآمد بالا
  • عدم وجود رقابت زیاد

معایب راه اندازی سنگبری چیست؟

برخی از معایب راه اندازی سنگ بری به شرح زیر است:

  • نیاز به تجربه و مهارت
  • هزینه بالا خرید دستگاه‌ها
  • هزینه بالا جهت اجاره یا خرید ملک

مدیریت هزینه‌ها با نرم افزار حسابداری

در این مقاله با نحوه راه اندازی سنگبری و مراحل آن آشنا شدیم. چنانچه شما تصمیم خود را مبنی بر راه اندازی سنگبری گرفته‌اید باید به این نکته توجه کنید که مدیریت هزینه‌ها در هر کسب و کار نقش مهمی در موفقیت آن دارد. محاسبه درآمد (ماهیانه، فصلی، سالیانه)، محاسبه سود و زیان، کنترل میزان فروش و غیره از جمله مواردی هستند که نیاز به مدیریت دقیق دارند.

استفاده از نرم افزار حسابداری یکی از بهترین راهکارها برای مدیریت و ثبت هزینه‌های یک کسب و کار است. نرم افزار حسابداری محک با دارابودن امکانات و قابلیت‌های ویژه ضمن انجام تمام فرایندهای حسابداری مربوط به کسب و کار، به محاسبات مالی نظم داده و از بروز هرگونه خطا و اشتباه جلوگیری می‌کند.

برای دریافت جدید ترین مقالات، ایمیل خود را وارد کنید:

با نشر این محتوا، جامعه وبلاگ محک را گسترش دهید

مهدی میدان
مهدی میدان
مراحل راه اندازی فروشگاه آنلاین

مراحل راه اندازی فروشگاه آنلاین

زمان مطالعه این مقاله: 6 دقیقه اینترنت یکی از بزرگترین انقلاب‌های دنیای امروز است که تاثیر گسترده‌ای بر زندگی، کار و تجارت انسان‌ها داشته است. امروزه بسیاری از افراد از اینترنت برای خرید و فروش محصولات و خدمات استفاده می‌کنند و این روند رو به افزایش

اطلاعات بیشتر
لیست مواد غذایی سوپرمارکت

لیست مواد غذایی سوپرمارکت

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه لیست مواد غذایی سوپرمارکت یکی از موضوعات مهم در حوزه تغذیه است؛ این لیست به افراد کمک می‌کند تا با دقت بهتری مواد غذایی خود را انتخاب کنند. لیست مواد غذایی سوپرمارکت، علاوه بر اینکه شامل اطلاعات مرتبط با نوع

اطلاعات بیشتر
بخش بندی بازار (Market Segmentation) چیست؟ انواع، مزایا و مراحل

بخش بندی بازار (Market Segmentation) چیست؟ انواع، مزایا و مراحل

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه بخش بندی بازار یا همان تقسیم بندی بازار (Market Segmentation) یکی از فعالیت‌های حیاتی در بازاریابی است که به تأثیرگذاری بیشتر کمپین‌های بازاریابی کمک می‌کند. با بخش بندی بازار، می‌توانید مشتریان هدف را دسته‌بندی کنید و استراتژی‌های فروش، بازاریابی و

اطلاعات بیشتر

4 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

جستجو

مشاهده رایگان دمو نرم افزارحسابداری