جستجو
Close this search box.

صفر تا 100 مراحل راه اندازی شرکت ساختمانی

نوشته شده توسط مهدی میدان
زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه

با توجه به گسترش ساختمان‌سازی و پیشرفت صنعت ساخت و ساز در حوزه‌های مختلف، برای پیشبرد پروژه‌های ساختمانی و ساخت و ساز، به افراد و شرکت‌های متخصص و فعال در این زمینه نیاز است. شرکت‌های ساختمانی مجموعه‌های فعال در این زمینه هستند که با هدف مشخص در این صنعت فعالیت می‌کنند. راه اندازی شرکت ساختمانی ایده‌ای پر سود جهت فعالیت در صنعت ساخت و ساز است. در این مقاله از گروه نرم افزار حسابداری محک به بررسی مراحل راه اندازی شرکت ساختمانی می‌پردازیم.

فهرست مطالب

آشنایی با شرکت‌های ساختمانی

آشنایی با شرکت‌های ساختمانی

شرکت‌های ساختمانی، شرکت‌هایی هستند که با هدف ساخت و ساز انواع ساختمان‌ها و اجرایی کردن پروژه‌های مختلف در حوزه ساختمانی ایجاد می‌شوند. شرکت‌های ساختمانی در دو گروه پیمانکاری و مشاوره فعالیت می‌کنند. حیطه فعالیت این شرکت‌ها اجرای پروژه‌های عمرانی مربوط به ساخت و ساز بناهای تجاری، مسکونی، اداری و صنعتی است که هر یک از آن‌ها نیز دارای زیر شاخه‌های مختلفی هستند.

انواع شرکت‌های ساختمانی

شرکت‌های ساختمانی با توجه به نوع فعالیت به انواع مختلف و و زیر مجموعه‌های متفاوتی تقسیم می شوند.  انواع شرکت‌های ساختمانی عبارت اند از:

  • شرکت‌های راه و ساختمان‌سازی
  • شرکت‌های تاسیساتی
  • شرکت‌های زیباسازی شهری و فضای سبز
  • شرکت‌های معماری و دکوراسیون

مراحل راه اندازی شرکت ساختمانی

چنانچه تصمیم خود را جهت راه اندازی شرکت ساختمانی گرفته‌اید در ادامه با ما همراه باشید چرا که به بررسی مراحل راه اندازی شرکت ساختمانی می‌پردازیم.

1- برنامه‌ریزی و تدوین طرح کسب و کار

اولین مرحله در راه اندازی شرکت ساختمانی می‌توان برنامه‌ریزی برای شروع کار و تدوین طرح کسب و کار دانست. برنامه‌ریزی کمک می‌کند برای رسیدن به اهداف کسب و کار برنامه و استراتژی مشخص داشت. طرح کسب و کار نیز به همین صورت است. در واقع طرح کسب و کار یا بیزینس پلن یک استراتژی مستند برنامه‌ها و اهداف یک کسب و کار است که مسیر حرکت آن به سمت اهداف را مشخص می‌کند.

تدوین طرح کسب و کار با سه هدف اصلی انجام می‌شود این سه هدف شامل تعیین استراتژی سازمان جهت رسیدن به اهداف بلندمدت، جذب سرمایه گذاران جهت تأمین مالی و پیش بینی تقاضاهای تجاری آتی. در تدوین طرح کسب و کار موضوعات مختلفی مطرح می‌شود. برخی از مهم‌ترین آن‌ها عبارت‌اند از:

  • تعیین ساختار کسب و کار
  • تعیین اهداف کسب و کار
  • بررسی مشکلات و موانع احتمالی
  • بررسی و تحلیل رقبا
  • تحقیقات بازار

2- ثبت شرکت ساختمانی

بعد از اینکه تصمیم خود را مبنی بر راه اندازی شرکت ساختمانی گرفتید می‌بایست نسبت به ثبت شرکت ساختمانی اقدام کنید. امروزه اکثر پیمانکاران و مهندسان ساختمانی جهت عقد قرارداد و شرکت در پروژه‌های مختلف نیاز به ثبت شرکت ساختمانی دارند. ثبت شرکت این امکان را به شما می‌دهد که به عنوان یک شخص حقوقی به فعالیت تجاری بپردازید. برای ثبت این شرکت باید به یک مؤسسه ثبتی معتبر مراجعه کنید و مراحل ثبت شرکت را از طریق این مؤسسه پیگیری کنید.

تأمین سرمایه برای شرکت ساختمانی
بستن سال مالی در نرم افزار محک
بستن سال مالی در نرم افزار محک

3- تأمین سرمایه برای شرکت ساختمانی

یکی از مهم‌ترین مراحل در راه اندازی شرکت ساختمانی تأمین سرمایه لازم برای شروع کار است. با توجه به نوع فعالیت شرکت‌های ساختمانی داشتن سرمایه کافی جزو ضروریات است. ساختمان‌سازی و شرکت در پروژه‌های سرمایه گذاری مربوط به ساخت و ساز نیاز به سرمایه دارد از این رو برای تأمین این سرمایه می‌توان از راه‌های زیر اقدام به تأمین سرمایه کرد.

  • دریافت وام از بانک‌ها و موسسات مالی
  • سرمایه گذاری خطر پذیر
  • سرمایه گذاری جمعی
  • جذب سرمایه از شتاب دهنده‌ها
  • شراکت با فرد دیگر
  • کمک از دوستان و آشنایان

نکته مهمی که باید به آن توجه کنید این است که باید برنامه روشنی از اهداف خود داشته باشید تا بتوانید سرمایه جذب کنید. علاوه بر این می‌بایست قبل جذب سرمایه یک برآورد کلی از هزینه‌های راه اندازی شرکت ساختمانی و پروژه ساختمانی مد نظر داشته باشید.

هزینه راه اندازی شرکت ساختمانی چقدر است؟

در راه اندازی یک شرکت ساختمانی هزینه‌های مختلفی وجود دارد که می‌بایست نسبت به آن‌ها آگاه باشید. هزینه ثیت شرکت ساختمانی و هزینه خرید یا اجاره دفتر کار مناسب دو هزینه اصلی در شرکت ساختمانی هستند. در ادامه به بررسی هر یک از این هزینه‌های راه اندازی شرکت ساختمانی می‌پردازیم.

هزینه ثبت شرکت ساختمانی

همانطور که می‌دانیم ثبت شرکت مراحلی دارد که متناسب با نوع شرکت، نیاز و شرایط شما این مراحل و همچنین خدماتی که دریافت می‌کنید، متفاوت خواهد بود و همین موضوع باعث می‌شود هزینه ثبت شرکت نیز متفاوت باشد. نکته دیگری که باید به آن توجه کنید این است که با توجه به نوع شرکتی که قصد ثبت آن را دارید می‌بایست مقداری از سرمایه اولیه را در حساب شرکت داشته باشید. برای مثال اگر نوع شرکت سهامی باشد باید 35% از سرمایه اولیه در حساب شرکت باشد و یا اگر نوع شرکت ساختمانی مسئولیت محدود باشد تمام سرمایه اولیه می‌بایست در حساب شرکت باشد.

هزینه خرید یا اجاره دفتر کاری مناسب

دومین هزینه در راه اندازی شرکت ساختمانی هزینه خرید یا اجاره دفتر کاری است. اکثر افراد جهت حفظ سرمایه و صرفه جویی در هزینه‌ها اجاره دفتر کار را ترجیح می‌دهند. دفتر کار مکانی است که شما در آنجا به مدیرت شرکت خود می‌پردازید و اکثرا با مشتریان ملاقات می‌کنید. این دفتر به نوعی وجهه شرکت شما است و به آن اعتبار می‌دهد. هزینه اجاره دفتر کار با توجه به شهر محل فعالیت، موقعیت مکانی در شهر، امکانات موجود، متراژ و … متفاوت است. اما به طور کلی هزینه اجاره ماهیانه دفتر کاری مناسب در شهر تهران بین 5 تا 20 میلیون تومان است البته این هزینه ممکن است بیشتر یا کمتر نیز باشد.

4- دریافت مجوز شرکت ساختمانی

در چهارمین مرحله از راه اندازی ساختمانی نیاز به دریافت مجوز از مراجع ذی ربط دارید. پروانه کسب مجوزی است که به شما اجازه فعالیت به عنوان یکی شرکت ساختمانی را می‌دهد. شما با داشتن این مجوز قادر خواهید بود در پروژه‌ای عمرانی و ساختمانی شرکت کنید. برای دریافت این مجوز طبق مراحل زیر عمل کنید.

  1. ورود به درگاه ملی مجوزهای کشوری   (mojavez.ir)
  2. ثبت نام در سایت و ثبت درخواست دریافت پروانه کسب
  3. ورود به سایت ایرانیان اصناف (iranianasnaf.ir)
  4. انتخاب رسته شغلی و تکمیل اطلاعات
  5. بارگذاری مدارک درخواستی
  6. احراز اطلاعات توسط کارشناس
  7. بازدید از واحد صنفی توسط کارشناس
  8. دریافت تأییدیه جواز کسب
  9. پرداخت هزینه حق عضویت
  10. صدور پروانه کسب شرکت ساختمانی

شرایط و مدارک دریافت مجوز شرکت ساختمانی

برخی از شرایط و مدارک دریافت مجوز شرکت ساختمانی

  • تابعیت جمهوری اسلامی ایران
  • تکمیل فرم تقاضای صدور پروانه کسب
  • پرداخت حق عضویت در اتحادیه مربوطه
  • ارائه اصل و تصویر شناسنامه از کلیه صفحات
  • ارائه اصل و تصویر کارت ملی پشت و رو
  • ارائه اصل و تصویر کارت پایان خدمت یا کارت معافیت (دائم یا پزشکی) یا گواهی اشتغال به تحصیل
  • ارائه سند مالکیت یا اجاره نامه رسمی و یا عادی و یا مبایعه نامه
  • 12 قطعه عکس 4×3 جدید
  • تکمیل فرم تعهدنامه محضری و گواهی امضاء توسط دفترخانه (کپی پیوست)
  • ارائه قبض آب، برق و گاز واحد صنفی
  • تائیدیه کتبی کدپستی واحد صنفی از اداره پست

5- ثبت نام برای مالیات راه اندازی شرکت ساختمانی

از اقدامات مهمی که بعد از راه اندازی شرکت ساختمانی باید انجام دهید این است که می‌بایست در سامانه امور مالیاتی ثبت نام کنید و هر ساله اظهارنامه مالیاتی مربوط به کسب و کار خود را به این سازمان ارائه دهید. اظهارنامه الکترونیکی در واقع نوعی کارنامه مالی مربوط به یک کسب و کار است که عملکرد مالی آن را در بازه زمانی مشخص که اغلب یک سال است نشان می‌دهد. ارسال اظهارنامه برای تمام اشخاص حقیقی و حقوقی صاحب کسب و کار الزامی است. برای ارسال آن نیز می‌توانید طبق مراحل زیر عمل کنید.

  • مراجعه به سایت سازمان امور مالیاتی کشور (intamedia.ir)
  • وارد شدن به بخش اظهارنامه الکترونیک
  • انتخاب یکی از دو مورد اظهارنامه اشخاص حقیقی یا اظهارنامه اشخاص حقوقی
  • پیش ثبت‌نام با وارد کردن کد ملی و شماره تلفن همراه.
  • تکمیل جداول اطلاعاتی توسط مودیان حقیقی و پر کردن جدول‌های مالی و ترازنامه برای مودیان حقوقی.
  • ثبت‌نام الکترونیکی تا پایان مهلت مقرر برای خوداظهاری مالیاتی و ارسال مدارک.
  • بررسی اطلاعات اظهارشده مودیان توسط کارشناسان اداره امور مالیاتی.
  • صدور قبض الکترونیکی مالیات و پرداخت آنلاین آن.
مزایا و معایب راه اندازی شرکت ساختمانی

مزایا و معایب راه اندازی شرکت ساختمانی

امروزه راه اندازی هر کسب و کاری با مزایا و معایبی همراه است. در راه اندازی شرکت ساختمانی و عمرانی نیز این مزایا و معایب وجود دارد. در جدول زیر برخی از این مزایا و معایب مشخص شده‌اند.

مزایامعایب
درآمد بالانیاز به سرمایه بالا
فعالیت در صنعتی پر بازدهفرایند پیچیده ثبت شرکت
پرستیژ کاری بالانیاز به تجربه و مهارت بالا
ساعت کاری منعطفتاثیر تورم بر این صنعت
مزایا و معایب شرکت ساختمانی

بازار کار راه اندازی شرکت ساختمانی چگونه است؟

یکی از موضوعات مهمی که بسیاری از افراد پیش از ورود به این حوزه کاری در مورد آن سال دارند این است که بازار کار شرکت ساختمانی چگونه است؟ در پاسخ به این سال باید گفت از آنجایی که حوزه کاری‌تان مربوط به صنعت ساخت و ساز است طبیعتاً باید انتظار بازار کار مناسب را داشته باشید. در دهه اخیر صنعت ساخت و ساز به عنوان یکی از پربازده‌ترین حوزه‌ها شناخته شده و افراد زیادی با توجه به این موضوع در بخش‌های مختلف این صنعت مشغول به فعالیت شده‌اند.

مدیریت هزینه‌های شرکت ساختمانی با نرم افزار حسابداری

تا اینجا مقاله با شرکت ساختمانی و نحوه راه اندازی شرکت ساختمانی آشنا شدیم. در راه اندازی این کسب و کار باید به مدیریت هزینه‌ها توجه ویژه‌ای داشته باشید. حسابداری شرکت‌های ساختمانی از جهات مختلفی با حسابداری سایر مشاغل تفاوت دارد. شرکت‌های ساختمانی با توجه به نوع فعالیتی که انجام می‌دهند و همچنین به دلیل حجم بالا معاملات، انجام هم زمان چندین پروژه و وجود هزینه‌های مختلف به نرم‌افزارهای حسابداری پیشرفته‌ای نیاز دارند که توانایی مدیریت امور مالی و حسابداری را برعهده بگیرد و با ارائه گزارش‌های متنوع در مراحل مختلف پروژه، مدیران را در اتخاذ تصمیم‌های مناسب راهنمایی کند.

استفاده از نرم افزار حسابداری پروژه راهکاری عالی برای مدیریت هزینه‌ها در پروژه‌های ساختمانی است. نرم افزار حسابداری پیمانکاری و پروژه‌ای محک راهکاری عالی برای مدیریت امور مالی و حسابداری در شرکت‌های ساختمانی و پیمانکاری است که با دارا بودن امکانات پیشرفته و زیر سیستم‌های قوی تمام نیازهای این کسب و کار را پوشش داده است.

برای دریافت جدید ترین مقالات، ایمیل خود را وارد کنید:

با نشر این محتوا، جامعه وبلاگ محک را گسترش دهید

مهدی میدان
مهدی میدان
مالیات بر درآمد اتفاقی چیست؟ معافیت‌های مالیاتی

مالیات بر درآمد اتفاقی چیست؟ معافیت‌های مالیاتی

زمان مطالعه این مقاله: 4 دقیقه مالیات بر درآمد اتفاقی یکی از انواع مالیات‌های مستقیم است که به درآمدهای غیر منتظره و غیر شغلی اشخاص حقیقی و حقوقی تعلق می‌گیرد. این نوع درآمدها در مقابل درآمدهای مستمر مانند حقوق و دستمزد قرار دارند. هرگاه شخص حقیقی

اطلاعات بیشتر
مالیات بر درآمد چیست؟ انواع مالیات بر درآمد

مالیات بر درآمد چیست؟ انواع مالیات بر درآمد

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه مالیات بر درآمد نوعی مالیات مستقیم است که توسط دولت بر درآمد اشخاص حقیقی و حقوقی اعمال می‌شود. این نوع مالیات دارای انواع مختلفی است که در ادامه مطلب به آن خواهیم پرداخت. نرخ مالیات بر درآمد بر اساس درآمد

اطلاعات بیشتر
مالیات بر درآمد املاک و مستغلات چیست؟

مالیات بر درآمد املاک و مستغلات چیست؟

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه مالیات بر درآمد املاک یکی از مباحث مالیاتی مهم و تخصصی است. فرقی نمی‌کند امسال یا چند سال دیگر، قوانین مالیات بر درآمد املاک اغلب، در راس مهم‌ترین انواع مالیات بر درآمد قرار دارد. شاید گره خوردن قوانین مالیات املاک

اطلاعات بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

جستجو

مشاهده رایگان دمو نرم افزارحسابداری