جستجو
Close this search box.

مفاصا حساب شهرداری چیست؟

نوشته شده توسط سمانه کیا
زمان مطالعه این مقاله: 4 دقیقه

قبل از تعریف مفاصا حساب شهرداری، بهتر است با مفهوم مفاصا حساب آشنا شوید؛ در واقع، مفاصا حساب یک مفهوم مالی و حسابداری به معنای تسویه حساب عوارض، مالیات و بیمه است. در این مقاله قصد داریم درباره مفاصا حساب شهرداری، عوارض شهرداری، انواع عوارض شهرداری، سامانه مفاصا حساب شهرداری، مدارک لازم برای دریافت مفاصا حساب شهرداری و … توضیح دهیم. همراه نرم افزار حسابداری محک باشید …

فهرست مطالب

مفاصا حساب شهرداری
مفاصا حساب شهرداری

مفاصا حساب شهرداری چیست؟

گواهی مفاصا حساب شهرداری یک سند رسمی است که نمایانگر عدم وجود بدهی مالیاتی اشخاص حقیقی یا حقوقی نسبت به شهرداری می‌باشد. این گواهی شامل تاریخ تسویه حساب است؛ در این تاریخ، اشخاص موظف به تسویه بدهی‌هایشان هستند؛ و این تاریخ نشان‌دهنده عدم وجود هرگونه بدهی تا آن زمان به شهرداری است. نرخ عوارض شهرداری به صورت سالیانه توسط مقامات متخصص تعیین می‌شود و در ابتدای هر سال به اعلام عمومی می‌رسد.

عوارض شهرداری

عوارض شهرداری مبلغی در ازای خدمات شهرداری به مردم است؛ مانند: نظافت و نوسازی شهر، خدمات راه و جاده و … . درواقع، عوارض شهرداری شامل: عوارض مدیریت پسماند واحدهای مسکونی و غیرمسکونی، عوارض نوسازی و عمران شهری، عوارض کسب و پیشه و عوارض خودرو و موتور سیکلت است. شما می‌توانید با مراجعه حضوری نسبت به پرداخت عوارض شهرداری اقدام کنید؛ یا با روش آنلاین و از طریق پیامک، سامانه تلفنی یا اپلیکیشن تهران من عوارض خود را پرداخت کنید.

انواع عوارض شهرداری
انواع عوارض شهرداری

انواع عوارض شهرداری

همانطور که در پاراگراف مربوط به عوارض شهرداری توضیح دادیم، این عوارض دارای انواع زیر است:

عوارض مدیریت پسماند واحدهای مسکونی و غیرمسکونی

بر اساس ماده 8 قانون مدیریت پسماندها، مصوب سال 83: «مديريت اجرایی، مي‌تواند هزينه‌های مديريت پسماندها را از توليد‌كننده پسماند با تعرفه‌ای كه طبق دستورالعمل وزارت كشور، توسط شوراهای اسلامی، بر حسب نوع پسماند تعيين می‌شود، دريافت نموده و فقط صرف هزينه‌های مديريت پسماند نمايد.» مسئولیت پرداخت هزینه‌های پسماند مسکونی و غیرمسکونی به عهده کسی است که از ملک استفاده می‌کند حتی اگر صاحب آن نباشد.

عوارض نوسازی و عمران شهری

عوارض نوسازی و عمران شهری طبق آنچه در قانون ذکر شده مشخص می‌شود. همانطور که از عنوان این عوارض پیداست، بهایی در مقابل زیباسازی معابر و خیابان‌هاست. این مبلغ در ابتدای فروردین هر سال مشخص و یک سال فرصت پرداخت در نظر گرفته می‌شود.

عوارض کسب و پیشه

همانطور در ماده 14 قانون صنفی آمده است: «افراد صنفی مکلفند در هر سال، عوارض کسب و پیشه، حق عضویت‌ اتحادیه (‌درصورت عضویت) و مالیات خود را بپردازند.» در صورتی که صاحب جواز و سرقفلی هستید، باید این عوارض را بپردازید.

عوارض خودرو و موتور سیکلت

عوارض خودرو و موتورسیکلت مبلغی است که در ازای خدمات زیر پرداخت می‌شود:

  • بیمه: مالکان خودرو و موتورسیکلت معمولا موظف به خرید بیمه‌نامه‌های متنوعی هستند. این شامل بیمه مسئولیت مدنی (ثالث)، بیمه بدنه، بیمه ضربه و تصادف و بیمه‌نامه‌های دیگر می‌شود. هزینه‌های بیمه معمولا بر اساس نوع وسیله نقلیه، تاریخ تولید، تجهیزات اختیاری و ریسک‌های مرتبط با رانندگی تعیین می‌شود.
  • مالیات: مالکان خودرو و موتورسیکلت باید مالیات ماشین (مالیات خودرو) را به دولت محلی خود پرداخت کنند. این مالیات معمولا بر اساس وزن، سن، نوع سوخت و دیگر فاکتورها تعیین می‌شود.
  • مصرف سوخت: مالکان وسایل نقلیه باید برای سوخت و نگهداری خودروها هزینه کنند. قیمت سوخت متغیر است و می‌تواند نیازهای روزانه مالک را تحت تاثیر قرار دهد.
  • تعمیر و نگهداری: وسایل نقلیه نیاز به تعمیرات دوره‌ای و نگهداری دارند. این شامل تعویض روغن موتور، تعویض ترمزها، تعمیرات معمولی و تخصصی و سایر خدمات مشابه می‌شود. هزینه‌های تعمیر و نگهداری به وضعیت عمومی و سن وسیله نقلیه و نیز میزان استفاده از آن بستگی دارد.
  • شستشو و مراقبت از ظاهر: مالکان خودرو و موتورسیکلت ممکن است برای شستشو و مراقبت از ظاهر وسیله نقلیه هزینه داشته باشند. این شامل شستشوی خودرو، محصولات نگهداری، و تعویض لاستیک‌ها و دیگر قطعات مصرفی می‌شود.
  • پارکینگ: اگر مالک وسیله نقلیه در شهر زندگی می‌کند، باید برای پارک کردن خودرو خود هزینه پرداخت کند. این هزینه‌ها ممکن است به عنوان ماهیانه یا سالیانه تعیین شوند.
  • تجهیزات اختیاری: مالکان ممکن است بخواهند تجهیزات اختیاری مانند سیستم‌های صوتی، سیستم‌های امنیتی، تزئینات و تجهیزات دیگر را به وسیله نقلیه خود اضافه کنند.

همچنین، باید به قوانین و مقررات مرتبط با استفاده از وسایل نقلیه در منطقه خود توجه داشته باشید. نقض این مقررات ممکن است به جریمه‌ها و عواقب حقوقی منجر شود.

انواع مفاصا حساب شهرداری

  • مفاصا حساب ملکی: برای تسویه حساب عوارض نوسازی، عوارض پسماند، و عوارض کسب و پیشه ملک صادر می‌شود.
  • مفاصا حساب خودرو: برای تسویه حساب عوارض خودرو صادر می‌شود.
  • مفاصا حساب موتور سیکلت: برای تسویه حساب عوارض موتور سیکلت صادر می‌شود.

اهمیت مفاصاحساب شهرداری

مفاصا حساب شهرداری برای انجام برخی امور مانند نقل و انتقال ملک یا خودرو، ضروری است. در صورت عدم ارائه مفاصا حساب شهرداری، امکان انجام این امور وجود نخواهد داشت. در صورت عدم پرداخت عوارض شهرداری در موعد مقرر، مشمول جریمه خواهد شد. میزان جریمه به نوع عوارض و مدت زمان عدم پرداخت بستگی دارد.

ضرورت مفاصا حساب شهرداری
ضرورت مفاصا حساب شهرداری

مفاصا حساب شهرداری برای چه اموری ضرورت دارد:

  • نقل و انتقال ملک:برای انتقال سند مالکیت ملک، باید مفاصا حساب شهرداری را به دفترخانه ارائه دهید.
  • کسب‌وکار: برای دریافت مجوز کسب‌وکار، باید مفاصا حساب شهرداری را به اداره صنعت، معدن و تجارت ارائه دهید.
  • دریافت خدمات از شهرداری: برای دریافت خدماتی مانند صدور پروانه ساختمانی، باید مفاصا حساب شهرداری را به شهرداری ارائه دهید.
بستن سال مالی در نرم افزار محک
بستن سال مالی در نرم افزار محک

سامانه مفاصا حساب شهرداری

پیش از این، افراد برای پرداخت عوارض شهرداری مجبور به حضور در مراجع مربوط بودند؛ امروز با پیشرفت تکنولوژی و ایجاد اپلیکیشن‌های مختلف، نیاز به مراجعه حضوری نیست.

ایجاد سامانه «تهران من» توسط شهرداری تهران، اقدامی در جهت رفاه حال شهروندان است. شهروندان می‌توانند برای پرداخت عوارض خود به سایت my.tehran.ir مراجعه کرده و مراحل مفاصا حساب ملکی خود را انجام دهند. شما می‌توانید با ورود به این سامانه، از میزان عوارض خودرو خود استعلام بگیرید و وضعیت عوارض ملکی خود را بررسی کنید.

در صورت استعلام از وضعیت عوارض خدمات مدیریت پسماند و عوارض کسب و پیشه، این سامانه پاسخگو نیست.

برای دریافت مفاصا حساب شهرداری چه مدارکی نیاز است؟

برای دریافت مفاصا حساب شهرداری از سامانه «تهران من» نیاز است مدارک زیر را تهیه کنید:

  • در صورتی قصد دریافت مفاصا حساب شهرداری را جهت پرداخت عوارض ملکی دارید، در ابتدا نیاز است نامه استعلام مالیات از دفترخانه را تهیه کنید؛ ارائه سند رسمی ملک، گواهی انحصار وراثت، شناسنامه و کارت ملی و رسیدهای پرداخت عوارض ملک از دیگر مدارکی است که نیاز به بارگذاری در سامانه «تهران من» را دارد.
  • برای پرداخت عوارض خودرو در سامانه، نیاز به فیش پرداختی عوارض خودرو، اصل و رونوشت برگ سبز خودرو، اصل و رونوشت سند مالکیت خودرو و کارت ملی و شناسنامه است.
مزایا مفاصا حساب شهرداری
مزایا مفاصا حساب شهرداری

مزایای دریافت مفاصا حساب شهرداری

  • عدم نیاز به پرداخت جریمه: در صورت عدم تسویه‌حساب عوارض شهرداری، مشمول جریمه خواهید شد؛ بنابراین، با دریافت مفاصا حساب شهرداری از پرداخت جریمه جلوگیری می‌کنید.
  • عدم مواجهه با مشکل در انجام امور: برخی از امور، مانند نقل و انتقال ملک، کسب‌وکار و دریافت خدمات از شهرداری، نیازمند مفاصا حساب شهرداری است؛ بنابراین، با دریافت مفاصا حساب شهرداری، از مواجهه با مشکل در انجام امور جلوگیری می‌کنید.
  • تسریع در انجام امور: ارائه مفاصا حساب شهرداری به روند انجام امور سرعت می‌بخشد.

مفاصا حساب شهرداری در یک نگاه

همانطور که در ابتدای مقاله مطرح کردیم: «گواهی مفاصا حساب شهرداری یک سند رسمی است که نمایانگر عدم وجود بدهی مالیاتی اشخاص حقیقی یا حقوقی نسبت به شهرداری است.» مفاصا حساب شهرداری برای انجام برخی امور مانند نقل و انتقال ملک یا خودرو، ضروری است. شما می‌توانید از طریق سامانه «تهران من» مفاصا حساب خود را دریافت کنید؛ البته در نظر داشته باشید که با مراجعه به این سامانه، تنها امکان دریافت مفاصا حساب ملکی و خودرو را دارید.

برای دریافت جدید ترین مقالات، ایمیل خود را وارد کنید:

با نشر این محتوا، جامعه وبلاگ محک را گسترش دهید

سمانه کیا
سمانه کیا
کارشناس حسابداری و علاقه‌مند به بازاریابی محتوایی
مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی + نحوه محاسبه

مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی + نحوه محاسبه

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی یکی از پایه‌های اصلی درآمدهای مالیاتی دولت‌ها محسوب می‌شود. این نوع مالیات از سود و درآمد شرکت‌ها و مؤسسات مختلف اخذ می‌شود و نقش مهمی در تأمین منابع مالی دولت برای ارائه خدمات عمومی ایفا

اطلاعات بیشتر
راهنمای دریافت وام با جواز کسب در سال 1403

راهنمای دریافت وام با جواز کسب در سال 1403

زمان مطالعه این مقاله: 4 دقیقه در دنیای امروز، کسب و کارها برای توسعه و پیشرفت خود به منابع مالی نیاز دارند. یکی از راه‌های تأمین این منابع، دریافت وام از بانک‌ها و مؤسسات مالی است. وام با جواز کسب یکی از انواع وام‌های بانکی است

اطلاعات بیشتر
مالیات بر درآمد اتفاقی چیست؟ معافیت‌های مالیاتی

مالیات بر درآمد اتفاقی چیست؟ معافیت‌های مالیاتی

زمان مطالعه این مقاله: 4 دقیقه مالیات بر درآمد اتفاقی یکی از انواع مالیات‌های مستقیم است که به درآمدهای غیر منتظره و غیر شغلی اشخاص حقیقی و حقوقی تعلق می‌گیرد. این نوع درآمدها در مقابل درآمدهای مستمر مانند حقوق و دستمزد قرار دارند. هرگاه شخص حقیقی

اطلاعات بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

جستجو

مشاهده رایگان دمو نرم افزارحسابداری