جستجو
Close this search box.

نکته هایی برای تحلیل مالی با استفاده از هوش کسب و کار

نوشته شده توسط محمد باقریان
زمان مطالعه این مقاله: 4 دقیقه

آیا اهمیت تجزیه و تحلیل در دنیای امروز را می‌دانید؟ امروزه در دنیای کسب و کار تجزیه و تحلیل اهمیت بسیار بالایی دارد؛ زیرا پیش‌بینی اتفاقات پیش رو می‌تواند کمک زیادی به ما بکند. در ادامه نکته هایی برای تحلیل مالی را با شما در میان می‌گذاریم.

فهرست مطالب

از مزایای هوش تجاری می‌توانیم به همین امر اشاره‌کنیم. باهوش تجاری قادر خواهید بود مسائل را به‌خوبی تجزیه و تحلیل کنید.

در این مقاله در مورد چگونگی تحلیل مالی با استفاده از هوش مالی صحبت کرده‌ایم.

فایل صوتی مقاله رو می توانید در زیر گوش دهید.

نکته هایی برای تحلیل مالی

از صفحات گسترده تا کاوش داده (Data Exploration)

صفحات گسترده (SpreadSheet) تقریباً با گزارش مالی مترداف است. می‌توان آن را در بسیاری از ادارات و موسسه‌ها یافت، زیرا ابزاری کاربردی برای همه گزارش‌های مالی مانند ترازنامه، صورت‌های درآمدی و صورت‌های پول نقد است و همه آن‌ها باید در صفحه گسترده و نرم‌افزار اکسل انجام شود.

درحالی‌که صفحات گسترده می‌توانند یک روش معقول برای جمع‌بندی و مدیریت مقدار زیادی از اطلاعات و داده باشند، اما در مورد کاوش داده‌ها، خیلی مفید نیست. هدف از ایجاد صفحه گسترده این است که حجم زیاد یاز اطلاعات را در یک صفحه متراکم کنید.

با این‌حال، یک صفحه گسترده معمولاً فاقد آنالیز کامل است و هیچ روشی برای آنالیز کردن در آن وجود ندارد. ترازنامه برای تأمین نیازهای حسابداری و مالیاتی نوشته می‌شود، نه برای کاوش داده‌ها.

درک Lead To Cash با پیدا کردن داده‌های متصل در هوش مالی

در مقابل، هدف از تجزیه و تحلیل، اضافه کردن سرنخ‌های متن به مجموعه بزرگی از داده‌ها است. پس از کاوش داده‌ها، از آن می‌توان برای داوری و اجرای سریع‌تر برنامه‌های عملی استفاده کرد.

بیایید چند روش برای شروع این نوع تحلیل و گزارش را بررسی کنیم:

  1. درک Lead To Cash با پیدا کردن داده‌های متصل در هوش مالی

اگر شرکت شما هرگز روند منجر به پول نقد را در دستور کار خود قرار نداده است، اکنون برای انجام این کار زمان بسیار مناسبی است.

روند منجر به پول نقد،کلیه مراحل مربوط به وضعیت مالی شرکت را دربر می‌گیرد تا مشتری معمولی به خریدار تبدیل شود.

این روند نرم‌ترین حالت برای بازاریابی، فروش و عملیات امور مالی است. با درک این روند، تحلیلگران ممکن است برخی از روندهای مؤثر مربوط به سایر نقاط را نیز متوجه شوند.

یک گزارش مالی ممکن است نشان دهد که افزایش خدمات نشانگر جریان پول است. اگر مشتریان از کالاها و خدمات بی‌کیفیت استفاده می‌کنند، ممکن است توان مالی پایینی داشته باشند و نتوانند از اجناس یا خدمات خوب استفاده کنند.

این به معنی پایین آمدن درآمد، پایین آمدن پول نقد، افزایش مانده حساب دریافتنی (AR)، افزایش بی‌سابقه فروش روزانه (DSO) است. تحلیلگران مالی قادر به برجسته کردن موضوعات هستند و این امکان را برای مدیریت فراهم می‌کنند که در حل و مسائل و مشکلات پیشروتر ظاهر شوند.

  1. برای موفقیت در هوش مالی روی مدیریت بصری تمرکز کنید

مدیریت بصری مفهومی است که به‌منظور بهبود ارتباطات، برجسته کردن موضوعات و تعیین انتظارات در یک محیط کار به عمل می‌آید. گزارش مدام در تمامی سطوح شرکت، از تکنسین فنی تا مدیر اجرایی، عملکرد فعلی و اهداف آینده را به‌خوبی به هم پیوند می‌دهد.

اگرچه این مفهوم در مهندسی متولدشده است، اما برای حوزه مالی نیز کاربردهای فراوانی دارد. ما در مورد چند روش برتر در مدیریت بصری صحبت خواهیم کرد.

  1. برای هر کارمند یک صفحه امتیاز ایجاد کنید

ایجاد جدول امتیاز برای هر کارمند و وظایفش، اولین قدم برای مدیریت بصری است. یک جدول امتیازدهی درباره وظایف هر کارمند، می‌تواند ارتباط خوبی بین وظایف و اهداف شرکت به وجود بیاورد و اگر کارمندی از وظایف خود بازماند، مدیریت آن را مشاهده می‌کند و تصمیمی درست می‌گیرد.

جدول رتبه‌بندی برای دارایی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

حسابداری:

  • صورت‌حساب‌های مانده حساب دریافتنی در مقابل وصول‌شده‌ها به‌صورت نمودار. تفاوت در ارتفاع نمودار ممکن است مربوط به مشکلات پردازش، موارد صورت حساب یا غیره را مشخص کند.
  • Ap در مقابل پرداخت‌شده‌ها در ماه جاری. تفاوت در ارتفاع نمودار ممکن است مشکلات فروش یا اختلال در جریان پول را ثابت کند.
موضوعات برجسته هوش مالی و مدیریت بصری

دارایی و سرمایه‌گذاری:

  • درآمد در مقابل بودجه به‌صورت نموداربه‌جای استفاده از صفحه گسترده برای نمای تفاوت این دو، ارتفاع نوار به‌سرعت همه چیز را ثابت می‌کند و متوجه می‌شویم که آیا انتظارات ما برآورده شده است یا خیر.
  • سود خالص ماه به‌صورت نمودار. برای مقادیر مثبت سبز و برای مقادیر منفی قرمز را در نظر بگیرید.
  • هزینه‌های بازاریابی در مقابل فعالیت فروش به‌صورت نمودار. اگر فعالیت‌های بازاریابی موفقیت‌آمیز باشد، افزایش هزینه‌های بازاریابی در ماه‌های آینده نیز باید فروش بیشتری را به دنبال داشته باشد.

موضوعات برجسته هوش مالی و مدیریت بصری

برجسته کردن موضوعات از مهم‌ترین چالش‌های مدیریت بصری است. پس از برجسته کردن موضوعات، تکنسین‌ها، سرپرستان و مدیران مستقیماً می‌توانند شروع به تحقیق در مورد دلایل اصلی و پیدا کردن اقدامات اصلاحی کنند.

به‌جای داشتن طرز فکر خارج از دید، خارج از فکر، بهتر است تکنسین‌ها و کارمندان را پیشرفت دهید تا بتوانند باقدرت تصمیم‌گیری کنند و به‌صورت کلی به رضایت مشتری کمک کنند.

در بخش دارایی موضوعات برجسته ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • برجسته کردن تعادل مانده حساب دریافتنی توسط مشتری به‌عنوان یک نمودار حبابی. بزرگ‌ترین حباب‌ها به‌سرعت توجه ما را به بزرگ‌ترین آیتم‌های مجموعه جلب می‌کند.
  • درآمد توسط مشتری در مقابل سود توسط مشتری به‌صورت نقشه پراکندگی. روند درآمد و سود به‌سرعت قابل‌اندازه‌گیری است. اگر سود بیشتر باشد، مشخص است شرکت کاملاً خوب اداره می‌شود.
  1. برای به حداکثر رساندن تأثیر مدیریت بصری از سرنخ‌های متن استفاده کنید

همان‌طور که قبلاً ذکر کردیم، تجزیه و تحلیل با کاوش داده‌ها امکان‌پذیر می‌شود. در غیر این صورت مؤثر نیست. در اینجا چند نکته برای هرچه بیشتر مؤثر بودن گفته‌شده است:

رنگ-برای مشخص کردن دسته‌بندی‌های مختلف از داده‌ها یک رنگ انتخاب کنید. برای توصیف معنای هر رنگ باید اطلاعاتی در سمت راست نمودار اضافه شود.

رنگ همچنین می‌تواند در سرنخ‌های متنی، مانند استفاده از شرط مورداستفاده قرار گیرد (رنگ سبز خوب است و رنگ قرمز بد است). یا یک هاله از رنگ سبز نشان‌دهنده میزان متوسط است. این نوع زمینه بیشتر در گزارش‌های سود به کار می‌رود.

شکل-شکل ها نیز می‌توانند مقوله‌های مختلفی را در داده‌ها نشان دهند. مثلاً برای دسته‌بندی یا معنی داده به کار می‌رود. شکل معمولاً در نمودارهای خطی یا حبابی استفاده می‌شود. درآمد ماهانه و قرار دادن هر شکل برای یک محصول، یک استفاده علی از این امکان است.

مساحت-اندازه مساحت یک داده بسیار بااهمیت است. اندازه یک داده در نمودار همه توجه‌ها را به خود جلب می‌کند. مساحت معمولاً در نمودارهای حبابی و نقطه‌ای موردتوجه است.

نقشه-اگر داده‌ها دارای یک عنصر جغرافیایی مانند ایالت/استان، شهر یا کد پستی است، داده‌ها را روی نقشه جغرافیایی رسم کنید تا به بهترین شکل نمایش داده شود.

جمع بندی

در این مقاله با هوش تجاری مدرن و ویژگی های آن آشنا شدید. همچنین درباره مدیریت بصری مواردی را فرا گرفتید.

برای دریافت جدید ترین مقالات، ایمیل خود را وارد کنید:

با نشر این محتوا، جامعه وبلاگ محک را گسترش دهید

محمد باقریان
محمد باقریان
باقریان هستم از سال 1386 در حوزه تجارت الکترونیک و طراحی سایت و تولید محتوا فعالیت خودم را با مدیریت چند وب سایت آموزشی شروع کردم، اکنون به صورت تخصصی در زمینه دیجیتال مارکتینگ فعالیت میکنم ، اوقات فراغتم را بیشتر با ورزش و مطالعه سپری می‌کنم.
مراحل راه اندازی فروشگاه آنلاین

مراحل راه اندازی فروشگاه آنلاین

زمان مطالعه این مقاله: 6 دقیقه اینترنت یکی از بزرگترین انقلاب‌های دنیای امروز است که تاثیر گسترده‌ای بر زندگی، کار و تجارت انسان‌ها داشته. امروزه بسیاری از افراد، از اینترنت برای خرید و فروش محصولات و خدمات استفاده می‌کنند و این روند رو به افزایش است.

اطلاعات بیشتر
لیست مواد غذایی سوپرمارکت

لیست مواد غذایی سوپرمارکت

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه لیست مواد غذایی سوپرمارکت یکی از موضوعات مهم در حوزه تغذیه است؛ این لیست به افراد کمک می‌کند تا با دقت بهتری مواد غذایی خود را انتخاب کنند. لیست مواد غذایی سوپرمارکت، علاوه بر اینکه شامل اطلاعات مرتبط با نوع

اطلاعات بیشتر
بخش بندی بازار (Market Segmentation) چیست؟ انواع، مزایا و مراحل

بخش بندی بازار (Market Segmentation) چیست؟ انواع، مزایا و مراحل

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه بخش بندی بازار یا همان تقسیم بندی بازار (Market Segmentation) یکی از فعالیت‌های حیاتی در بازاریابی است که به تأثیرگذاری بیشتر کمپین‌های بازاریابی کمک می‌کند. با بخش بندی بازار، می‌توانید مشتریان هدف را دسته‌بندی کنید و استراتژی‌های فروش، بازاریابی و

اطلاعات بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

جستجو

مشاهده رایگان دمو نرم افزارحسابداری