جستجو
Close this search box.

روز درختکاری (روز تفکر سبز)

نوشته شده توسط محمد باقریان
زمان مطالعه این مقاله: 4 دقیقه

اهمیت و سلامت این کره خاکی بر هیچ کس پوشیده نیست. همگی می­دانیم برای اینکه هوای سالم و طبیعت زیبایی داشته باشیم وظیفه هر انسانی است که در این راستا از هیچ کمکی دریغ نکرده و از درختان که جزئی از میراث و منابع طبیعی هر کشوری محسوب می­شوند به خوبی نگهداری کند. هر فرد می­تواند با کاشت نهال در خاک، گامی مثبت در جهت سبز نگه داشتن حیات بردارد تا این باور “ روز درختکاری ، روز تفکر سبز را نسل به نسل منتقل کنیم.

فهرست مطالب

پیشینه روز درختکاری

ابتدا توجه شما را به تاریخچه‌ای از روز درختکاری و دلیل نامگذاری این روز جلب می‌کنیم. روز درختکاری نخست در تاریخ 10 آوریل سال 1872 میلادی، توسط جولیوس استرلینگ مورتون (J.Sterling Morton)از ایالت نبراسکای آمریکا پایه گذاری شد. در آمریکا بعدها این روز به چهارمین جمعه آوریل تغییر یافت. نقل می­شود که در آن روز نزدیک به 1 میلیون نهال کاشته شد.

پیشینه روز درختکاری

این روز یکی از روزهای سال است که در بسیاری از کشورهای دنیا، مردم را به کاشتن نهال درختان تشویق می­کنند تا جهانی سرسبزتر داشته باشیم. این تاریخ در کشورهای مختلف متفاوت است اما غالبا در روزهای پایانی زمستان و روزهای اول بهار است. ­به­طور مثال در کشورهای هلند و پرتغال روز 21 مارس، کشور ژاپن روز 29 آوریل، کشور استرالیا روز 28 جولای به­عنوان روز گرامی­داشت گیاهان و درختان تعیین شده است.

فایل صوتی مقاله را در زیر میتوانید گوش کنید.

[dt_default_button link=”https://www.mahaksoft.com/wp-content/uploads/2020/03/Tree-Day-Podcast.mp3″ button_alignment=”default” animation=”fadeIn” size=”medium” default_btn_bg_color=”” bg_hover_color=”” text_color=”” text_hover_color=”” icon_align=”center”] دانلود فایل صوتی مقاله [/dt_default_button]

جشن روز درختکاری ریشه در کجا دارد؟

درختکاری، این سنت دیرینه‌ی ایرانیان باستان، دارای پیشینه تاریخی است. از زمان­های قدیم جشن روز درختکاری ،یکی از جشن­های خاصی بوده است که ایرانیان در 15 اسفند هر سال در دشت، باغ­ها، جنگل­ها و مراتع حاضر می­شدند. در روز درختکاری با کاشت نهال در واقع یک نهال به طبیعت هدیه می­دادند و به پیشواز بهار می­رفتند.

در دین مبارک اسلام نیز در مورد اهمیت روز درختکاری بسیار سفارش شده است. چنان که رسول خدا(ص) می­فرماید: کسی که درختی بکارد خداوند نیز برای او در بهشت درختی می­کارد. همچنین از یکی از معصومین(ع) نقل شده است که: “حتی اگر دیدید قیامت برپا شد و شما مشغول کاشتن درختی بودید، از این عمل نیک خود دست برندارید”.

بستن سال مالی در نرم افزار محک
بستن سال مالی در نرم افزار محک

زمان کاشت نهال به چه مواردی بستگی دارد ؟

کاشت نهال به دو فاکتور بستگی دارد:

  1. منطقه محل کاشت نهال
  2. نوع نهال

برای درختکاری می­توانیم از سه نوع نهال ریشه عریان، نهال گلدانی و نهال گونی پیچ استفاده کنیم. اینکه چه نوع درختی بکاریم ابتدا بستگی به آب و هوای منطقه دارد طوریکه باید نهال با آن سازگار باشد. سپس بستگی به میزان نیاز درخت به آب دارد.

درختانی که نیاز کمتری به آب دارند مانند درخت انجیر و بادام گزینه­های مناسب­تری برای مناطق کم‌آب هستند. برای آنکه عمل زیبای کاشت نهال اثربخش­تر بوده و مثمر ثمر واقع شود این موارد را در انتخابتان مدنظر قرار دهید.

کاشت نهال در روز درختکاری چه ضرورتی دارد؟

کاشت نهال در روز درختکاری چه ضرورتی دارد؟

این روز یکی از زیباترین روزهای تقویم است. در این روز در پارک­ها و مناطق مختلف شهرهای بزرگ نهال­ و درختچه­هایی به صورت رایگان از طرف شهرداری در اختیار مردم قرار می­گیرد تا با کاشت نهال در روز درختکاری به خاک و حیات درختان احترام گذاشته شود. البته در شهرهای کوچک­تر، ادارات منابع طبیعی این کار را انجام می­دهند. هم چنین می­توانید برای خرید نهال­های مثمر هم به نهالستان­های مورد تایید جهاد کشاورزی مراجعه کنید.

کاشت نهال در روز درختکاری فرهنگ همیشه سبزی است که نشاندهنده احترام به محیط زیست می­باشد. متاسفانه امروزه مراکز پر درخت زیادی به علت احداث ساختمان­ها و امثال آن دچار زیان می­شوند. دستگاه­های مسئول باید مسررانه به این مشکل رسیدگی کنند تا به اراضی جنگل­ها و مراتع تعرض نشود.

با گذر زمان و صنعتی شدن هرچه بیشتر جوامع بشری، درختان و فضای سبز نقش پررنگ­تری در زندگی ما ایفاه می­کنند. هم چنین درختان یکی از منابع تامین کننده محصولاتی مثل لوازم التحریر، وسایل چوبی،  مبلمان و صدها محصول دیگر می­باشند.

موارد استفاده از درختان

درختان، این منابع گران­بها به­عنوان تکیه‌گاهی امن و مطمئن برای پیشرفت اقتصادی و اجتماعی، زمینه­ای برای ایجاد اشتغال و زیستگاه گونه­های مختلف گیاهی و جانوری می­باشند. در زمان­های قدیم بسیاری از گیاهان نقش حیاتی در درمان بیماری­ها داشته­اند و در حال حاضر بیشتر داروهای پزشکی از گیاهان تهیه می­شوند­.

 برای مثال از پوست درخت بید به عنوان مسکن برای کاهش تب بیماران استفاده می­شد. و نیز از ماده­ای به نام کنین، که درون پوست درخت سین‌کونا وجود دارد برای درمان بیماری مالاریا استفاده شده است. کارشناسان می­گویند یک درخت بالغ به طور معمول سالیانه حدود 22 کیلو، کربن دی اکسید را جذب کرده و میزان تولید اکسیژن آن به­طور میانگین به اندازه مصرف دو انسان می­باشد.

به علت وجود کارخانه‌ها، استفاده هرچه بیشتر از ماشین آلات صنعتی و وسایل نقلیه مخصوصا در شهرهای بزرگ، آلاینده­ها و گازهای خطرناک مثل دی اکسید کربن در هوای شهر افزایش می­یابند و افزایش این گازها کاهش محسوس اکسیژن را موجب می­شود. در نتیجه سلامت افراد جامعه (خصوصا بیماران قلبی، ریوی و کودکان) را تحت تاثیر قرار می­دهد. اینجا است که می­توانیم با ایجاد جنگل­های مصنوعی و فضای سبز در راه رسیدن به زندگی سبز قدم برداریم.

کاشت نهال در روز درختکاری و نقش درختان در تسکین سیل

وقتی درختان در منطقه­ای رشد می­کنند ریشه آ‌ن‌ها در عمق خاک فرو می­رود و فضایی بین ذرات خاک ایجاد می­شود. این اتفاق در ارتفاعات از به­وجود آمدن سیل جلوگیری می­کند. بدین شکل که فضای خالی ایجاد شده توسط سیستم ریشه­ها در خاک باعث جذب آب بیشتری می­شود. به این صورت بروز سیل به مقدار قابل توجهی کاهش پیدا می­کند.

نکته پایانی

طبیعت با تمام زیبایی­ هایش منبع حیات همه موجودات در این کره خاکی است. پس چه زیبا است با کاشت یک نهال جوان در این روز، برگ سبزی را به طبیعت هدیه دهیم چرا که دوستی با طبیعت، محترم شمردن میراث گذشتگان و حفظ و نگهداری از آن وظیفه ما نسبت به نسل­های بعدی است. حسابداری سبز نیز از جمله مباحث شناخته شده در حیطه مسئولیت اجتماعی است. امروزه با توجه به رشد جمعیت و محدود شدن منابع طبیعی در کشورمان، دغدغه حفاظت از محیط زیست و حفظ آن برای نسل‌های آینده مورد توجه قرار گرفته است. 

پیشینه روز درختکاری چیست؟

ابتدا توجه شما را به تاریخچه‌ای از روز درختکاری و دلیل نامگذاری این روز جلب می‌کنیم. روز درختکاری نخست در تاریخ 10 آوریل سال 1872 میلادی، توسط جولیوس استرلینگ مورتون (J.Sterling Morton) از ایالت نبراسکای آمریکا پایه گذاری شد.

جشن روز درختکاری ریشه در کجا دارد؟

درختکاری، این سنت دیرینه‌ی ایرانیان باستان، دارای پیشینه تاریخی است. از زمان های قدیم جشن روز درختکاری ،یکی از جشن های خاصی بوده است که ایرانیان در 15 اسفند هر سال در دشت، باغ ها، جنگل ها و مراتع حاضر می¬شدند. در روز درختکاری با کاشت نهال در واقع یک نهال به طبیعت هدیه می دادند و به پیشواز بهار می¬رفتند.

زمان کاشت نهال به چه مواردی بستگی دارد ؟

کاشت نهال به دو فاکتور بستگی دارد:
منطقه محل کاشت نهال
نوع نهال

کاشت نهال در روز درختکاری چه ضرورتی دارد؟

کاشت نهال در روز درختکاری فرهنگ همیشه سبزی است که نشاندهنده احترام به محیط زیست می باشد. متاسفانه امروزه مراکز پر درخت زیادی به علت احداث ساختمان ها و امثال آن دچار زیان می شوند.

برای دریافت جدید ترین مقالات، ایمیل خود را وارد کنید:

با نشر این محتوا، جامعه وبلاگ محک را گسترش دهید

محمد باقریان
محمد باقریان
باقریان هستم از سال 1386 در حوزه تجارت الکترونیک و طراحی سایت و تولید محتوا فعالیت خودم را با مدیریت چند وب سایت آموزشی شروع کردم، اکنون به صورت تخصصی در زمینه دیجیتال مارکتینگ فعالیت میکنم ، اوقات فراغتم را بیشتر با ورزش و مطالعه سپری می‌کنم.
مالیات بر درآمد اتفاقی چیست؟ معافیت‌های مالیاتی

مالیات بر درآمد اتفاقی چیست؟ معافیت‌های مالیاتی

زمان مطالعه این مقاله: 4 دقیقه مالیات بر درآمد اتفاقی یکی از انواع مالیات‌های مستقیم است که به درآمدهای غیر منتظره و غیر شغلی اشخاص حقیقی و حقوقی تعلق می‌گیرد. این نوع درآمدها در مقابل درآمدهای مستمر مانند حقوق و دستمزد قرار دارند. هرگاه شخص حقیقی

اطلاعات بیشتر
مالیات بر درآمد چیست؟ انواع مالیات بر درآمد

مالیات بر درآمد چیست؟ انواع مالیات بر درآمد

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه مالیات بر درآمد نوعی مالیات مستقیم است که توسط دولت بر درآمد اشخاص حقیقی و حقوقی اعمال می‌شود. این نوع مالیات دارای انواع مختلفی است که در ادامه مطلب به آن خواهیم پرداخت. نرخ مالیات بر درآمد بر اساس درآمد

اطلاعات بیشتر
مالیات بر درآمد املاک و مستغلات چیست؟

مالیات بر درآمد املاک و مستغلات چیست؟

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه مالیات بر درآمد املاک یکی از مباحث مالیاتی مهم و تخصصی است. فرقی نمی‌کند امسال یا چند سال دیگر، قوانین مالیات بر درآمد املاک اغلب، در راس مهم‌ترین انواع مالیات بر درآمد قرار دارد. شاید گره خوردن قوانین مالیات املاک

اطلاعات بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

جستجو

مشاهده رایگان دمو نرم افزارحسابداری