جستجو
Close this search box.

اهمیت استانداردهای حسابداری در چیست؟

نوشته شده توسط محمد باقریان
زمان مطالعه این مقاله: 3 دقیقه

اهمیت استانداردهای حسابداری، بر هیچکس پوشیده نیست. به عنوان صاحب مشاغل حتماً می‌دانید که امور حسابداری در مدیریت مالی تا چه حد از اهمیت برخوردار هستند. رعایت استانداردهای حسابداری از جنبه‌های مختلفی حائز اهمیت است.

فهرست مطالب

یکی از مهم‌ترین مزایای رعایت استانداردهای حسابداری، امکان ارزیابی عملکرد کسب و کارها است. چنانچه همه مشاغل از استانداردهای موجود تبعیت کنند، ارزیابی عملکرد آن ها بسیار ساده‌تر می‌شود. بنابراین می‌توان دریافت که امور حسابداری از منشا یکسانی برخوردار هستند.

به همین جهت در مقاله پیش رو قصد داریم در مورد اهمیت استانداردهای حسابداری به بحث و بررسی بپردازیم. از طرفی تاثیر رعایت چنین استانداردهایی را مورد ارزیابی قرار خواهیم داد اما پیش از آن بهتر است بدانیم که استانداردهای حسابداری چیست.

فایل صوتی مقاله را در زیر میتوانید گوش کنید.

استانداردهای حسابداری در تمام سطوح یک تجارت وجود دارند. این استانداردها ابتدا در تهیه گزارش‌های مالی مورد توجه قرار می‌گیرند. علت استفاده از چنین استانداردهایی در تهیه گزارش‌های مالی، هماهنگی و صحت اطلاعات جمع‌آوری‌شده است.

استانداردهای حسابداری چیست؟

استانداردهای حسابداری چیست؟

استانداردهای حسابداری در تمام سطوح یک تجارت وجود دارند. این استانداردها ابتدا در تهیه گزارش‌های مالی مورد توجه قرار می‌گیرند. علت استفاده از چنین استانداردهایی در تهیه گزارش‌های مالی، هماهنگی و صحت اطلاعات جمع‌آوری‌شده است.

علاوه بر این، استانداردهای بین‌المللی دیگری نیز در امور حسابداری وجود دارد. این استانداردها شامل قوانین مربوط به IFRS (استانداردهای بین‌المللی گزارشگری مالی) و GAAP (اصول حسابداری جامع پذیرفته‌شده) می‌شود.

اهمیت استانداردهای حسابداری در این است که این استانداردها، برای پاسخگویی به نیازهای مالی تهیه‌شده‌اند. از استانداردهای حسابداری می‌توان برای ارائه یکدست اطلاعات مالی استفاده کرد. استانداردهای GAAP تا حد زیادی در ایالات متحده توسعه یافته است. این در حالی است که از استانداردهای IFRS بیشتر در کشورهای اروپایی استفاده می‌شود.

به طور کلی در هر کشوری، آژانس‌هایی وجود دارند، که وظیفه تایید استانداردهای حسابداری را برعهده دارند. چنین آژانس‌هایی اساسنامه مربوط به استانداردهای مالی را ایجاد می‌کنند. رعایت این اساسنامه سبب رعایت قانون در امور حسابداری می‌شود.

ویدئوصوت مقاله رو در زیر میتوانید مشاهده کنید.

اهمیت استانداردهای حسابداری در چیست؟

با پیشرفت روزافزون صنعت مالی و امور مالی بین‌المللی، سرمایه گذاری در کشورهای خارجی به امری متداول تبدیل‌شده است. سرمایه‌گذاران و تحلیلگران مالی، برای ارزیابی امور مالی از گزارش‌های حسابداری، استفاده می‌کنند.

بنابراین به منظور اینکه چنین گزارش‌هایی قابلیت انتقال اطلاعات لازم را داشته باشند، لازم است که از استانداردهای حسابداری تبعیت کنند. این موضوع اهمیت استانداردهای حسابداری را نشان می‌دهد. به منظور تهیه گزارش‌های مالی دقیق و منطبق بر استانداردهای موجود، لازم است که کلیه جنبه‌های مالی به خوبی درک و گزارش شوند.

گزارش‌های مالی، ارزش یک تجارت را نشان می‌دهند. به همین دلیل، تحلیلگران با استفاده از گزارش‌های مالی قابل مقایسه با سایر شرکت‌ها، می‌توانند جهت سرمایه‌گذاری تصمیم‌گیر‌ی کنند. بنابراین انطباق گزارش‌ها و امور حسابداری بر استانداردهای بین‌المللی، سبب می‌شود تا بتوان به این گزارش‌ها برای تصمیم گیر‌ی‌های مهم اعتماد کرد. به طور کلی اهمیت استانداردهای حسابداری را در زمینه مختلف می‌توان بیان کرد:

اهمیت استانداردهای حسابداری برای تصمیم‌گیرندگان اصلی

استانداردهای حسابداری به حسابداران اجاره می‌دهد تا اطلاعات را از طریق گزارش‌های مالی به سایر افراد انتقال دهند. این افراد ممکن است که شامل هیئت مدیره، افراد مهم سازمانی، سرمایه‌گذاران یا سایر افراد ذینفع باشند.

ارائه اطلاعات به صورت دقیق سبب می‌شود که تصمیمات مهم تجاری، بر مبنای اطلاعات درستی گرفته شوند. چنانچه استانداردهای حسابداری به خوبی رعایت شوند، سرمایه‌گذاران با اعتماد بیشتری، نسبت به سرمایه‌گذاری اقدام خواهند کرد. بنابراین با توجه به آنچه بیان شد، می‌توان اهمیت استانداردهای حسابداری برای تصمیم‌گیرندگان سازمانی را درک کرد.

نقش استانداردهای حسابداری در شرکت

نقش استانداردهای حسابداری در شرکت

استانداردهای حسابداری، به منظور اطمینان از عملکرد یک تجارت مورداستفاده قرار می‌گیرند. به طور کلی حسابداران موظفند تا اطلاعات مالی مرتبط، قابل‌اعتماد و قابل‌مقایسه‌ای را ارائه دهند. رعایت تمامی موارد ذکرشده، تنها با رعایت استانداردهای حسابداری، قابل‌دستیابی است.

از طرفی رعایت استانداردهای حسابداری، منجر به ایجاد اطمینان در بازارهای رقابتی می‌شود. بنابراین با استفاده از چنین استانداردهایی می‌توان از سلامت مالی شرکت، اطمینان حاصل کرد. این استانداردها بر وضعیت مالی شرکت تاثیر می‌گذارند. پس با توجه به آنچه بیان شد، می‌توان به اهمیت استانداردهای حسابداری در یک شرکت پی برد.

مقایسه امور حسابداری

یکی دیگر از دلایل اهمیت استانداردهای حسابداری، قابلیت مقایسه امور حسابداری است. در حقیقت سرمایه‌گذاران اطلاعات مالی یک کسب و کار را با دیگر تجارت‌ها مقایسه می‌کنند. در نهایت این افراد با استفاده از این اطلاعات، در مورد سرمایه گذاری تصمیم گیر‌ی می‌کنند.

انطباق اطلاعات مالی بر استانداردهای موجود سبب می‌شود، مقایسه گزارش‌ها و امور حسابداری، برای سرمایه‌گذاران و سایر افراد ذینفع ساده‌تر شود. در صورتی که اطلاعات مالی دو شرکت به صورت یکسان بیان نشده باشند، مقایسه آن ها به شدت دشوار خواهد شد.

استانداردهای حسابداری کدام امور را تحت تاثیر قرار می‌دهند؟

حال که اهمیت استانداردهای حسابداری در تجارت‌های مختلف، بیان شد، باید بدانیم که این استانداردها کدام امور حسابداری را تحت تاثیر قرار می‌دهند. به طور کلی برای سرمایه‌گذاران و افراد ذینفع سه صورت حساب مالی از اهمیت بیشتری برخوردار است.

این گزارش‌های مالی عبارتند از ترازنامه، صورتحساب جریان وجوه و صورت درآمد. چنین گزارش‌های مالی اطلاعات کلیدی را در اختیار افراد قرار می‌دهند. این اطلاعات عبارتند از:

  • دارایی‌های شرکت شما
  • بدهی‌هایی که شرکت پرداخت می‌کند.
  • درآمدی که تجارت کسب می‌کند.

با استفاده از استانداردهایی مانند GAAP و  IFRS، مشاغل مختلف می‌توانند اطلاعات مالی را به درستی انتقال دهند. استفاده از چنین استانداردهایی سبب می‌شود که مدیریت هزینه و درآمد و به طور کلی مدیریت امور حسابداری ساده‌تر می‌شود.

در نهایت باید بگوییم اگرچه استانداردهای حسابداری، مزایای بسیاری به همراه دارد، اما اجرای آن ها کار ساده ای نیست. در واقع رعایت چنین استانداردهایی نیازمند دانش کافی در زمینه حسابداری است. بنابراین به منظور استفاده از این استانداردها بهتر است که حسابداران حرفه ای کمک گرفته شود. این افراد با توجه به دانشی که در این زمینه دارند، گزارش‌های مالی را بر استانداردها تنظیم می‌کنند و در نهایت به افراد ذینفع منتقل می‌کنند.

منبع:

smallbusiness

bizfluent

برای دریافت جدید ترین مقالات، ایمیل خود را وارد کنید:

با نشر این محتوا، جامعه وبلاگ محک را گسترش دهید

محمد باقریان
محمد باقریان
باقریان هستم از سال 1386 در حوزه تجارت الکترونیک و طراحی سایت و تولید محتوا فعالیت خودم را با مدیریت چند وب سایت آموزشی شروع کردم، اکنون به صورت تخصصی در زمینه دیجیتال مارکتینگ فعالیت میکنم ، اوقات فراغتم را بیشتر با ورزش و مطالعه سپری می‌کنم.
مالیات بر درآمد اتفاقی چیست؟ معافیت‌های مالیاتی

مالیات بر درآمد اتفاقی چیست؟ معافیت‌های مالیاتی

زمان مطالعه این مقاله: 4 دقیقه مالیات بر درآمد اتفاقی یکی از انواع مالیات‌های مستقیم است که به درآمدهای غیر منتظره و غیر شغلی اشخاص حقیقی و حقوقی تعلق می‌گیرد. این نوع درآمدها در مقابل درآمدهای مستمر مانند حقوق و دستمزد قرار دارند. هرگاه شخص حقیقی

اطلاعات بیشتر
مالیات بر درآمد چیست؟ انواع مالیات بر درآمد

مالیات بر درآمد چیست؟ انواع مالیات بر درآمد

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه مالیات بر درآمد نوعی مالیات مستقیم است که توسط دولت بر درآمد اشخاص حقیقی و حقوقی اعمال می‌شود. این نوع مالیات دارای انواع مختلفی است که در ادامه مطلب به آن خواهیم پرداخت. نرخ مالیات بر درآمد بر اساس درآمد

اطلاعات بیشتر
مالیات بر درآمد املاک و مستغلات چیست؟

مالیات بر درآمد املاک و مستغلات چیست؟

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه مالیات بر درآمد املاک یکی از مباحث مالیاتی مهم و تخصصی است. فرقی نمی‌کند امسال یا چند سال دیگر، قوانین مالیات بر درآمد املاک اغلب، در راس مهم‌ترین انواع مالیات بر درآمد قرار دارد. شاید گره خوردن قوانین مالیات املاک

اطلاعات بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

جستجو

مشاهده رایگان دمو نرم افزارحسابداری