جستجو
Close this search box.

راه اندازی مغازه میوه و تره بار در 8 مرحله + صفر تا صد میوه فروشی

نوشته شده توسط تیم تولید محتوا محک
زمان مطالعه این مقاله: 8 دقیقه

میوه و تره بار یکی از قدیمی ترین بازارهای موجود در دنیا است. برای موفقیت در این بازار باید پشتکار و تلاش فراوانی داشته باشید، و البته به ابزارهای درستی نیاز دارید. راه اندازی یک مغازه میوه و تره بار می تواند بسیار پرسود باشد، اما برای این کار باید یک نقشه راه مناسب طراحی کنید. هرچند مشکلات متعدد مانند نوسانات ارزی بر بازار میوه و تره بار نیز تاثیرات منفی گذاشته است، اما با برنامه ریزی صحیح و بهره‌گیری از ابزارهای مناسب هنوز هم می توان به موفقیت دست پیدا کرد. قبل از راه اندازی مغازه میوه و تره بار یا میوه فروشی باید اطلاعات جامعی درباره این شغل و شرایط بازار کسب کنید و با فوت و فن میوه فروشی آشنا شوید.

فهرست مطالب

فایل صوتی مقاله را اینجا گوش دهید

در این مقاله از گروه نرم افزار حسابداری محک صفر تا صد راه اندازی مغازه میوه فروشی، سرمایه مورد نیاز، مجوزهای لازم، تجهیزات و فوت و فن میوه فروشی و تمام مواردی که نیاز به دانستن آنها دارید را توضیح می دهیم. این راهنما می تواند مسیر شما را در راه اندازی کسب و کارتان هموارتر کند.

راه اندازی مغازه میوه و تره بار

راه اندازی مغازه میوه فروشی در 8 مرحله :

چگونه مغازه میوه فروشی باز کنیم؟ در حال حاضر که مشغول مطالعه این مقاله هستید، شما ایده‌ای عالی برای شروع یک کسب و کار در دست دارید. پس برای برداشتن قدم‌های بعدی نیز آماده‌اید. فرایند راه اندازی مغازه مغازه میوه و تره بار چیزی فراتر از ثبت آن در مراکز رسمی است. این مراحل تضمین می‌کند که کسب و کار جدید شما به خوبی برنامه‌ریزی شود، به درستی ثبت گردد و تمام فوت و فن میوه فروشی را یاد بگیرید.

1. تهیه طرح تجاری و تعیین ماهیت کسب و کار

قبل از انجام هر کاری باید طرح تجاری خود را مشخص کرده و تصمیم بگیرید که قرار است چه چیزهایی را در مغازه میوه و تره بار خود بفروشید. برای مثال تصمیم دارید مغازه را به شکل سنتی راه اندازی کرده و میوه و تره بار را به شکل کیلویی بفروشید و یا دوست دارید شکل مدرن تری به مغازه خود داده و مانند سوپرمارکت ها میوه و تره بار را به صورت بسته بندی به فروش برسانید و یا شاید دوست داشته باشید ترکیبی از این دو روش را انتخاب کنید. علاوه بر این باید بر روی محصولاتی که قصد فروش آنها را دارید فکر کنید.

آیا قصد شما تنها فروش میوه و تربار است؟ یا محصولات مرتبط مانند مربا یا ترشی را نیز به فروش می رسانید؟ آیا تنها قصد خدمت رسانی به مشتریان حقیقی را دارید؟ یا می توانید برای همایش ها و مراسم سازمان های مختلف نیز میوه تهیه کنید؟ با پاسخ به این سوالات می توانید ماهیت کسب و کار خودتان را مشخص کرده و نقشه راه خود را تعیین کنید.

در مقاله بوم مدل کسب و کار چیست؟ در مورد نحوه تهیه اطلاعات لازم و وارد کردن آنها در بوم صحبت کردیم. در این بوم می توانید جریان درآمد (کالاهایی که قصد فروش آنها را دارید یا خدماتی مانند تمیز کردن کردن و خرد کردن سبزی که در کنار فروش درآمدزا هستند)، جریان هزینه ها (خرید میوه و تره بار، هزینه اجاره، قبوض، مالیات و…)، شرکای کلیدی، فعالیت های اصلی (فروش میوه و تره بار، فروش ترشی و…) و سایر موارد را مشخص کنید.

برخی از راه های درآمدزایی در مغازه میوه و تره بار را می توانید در زیر مشاهده کنید:

  • فروش میوه و تره بار
  • محصولات مرتبط مانند ترشی، رب و مربا
  • تهیه میوه مورد نیاز همایش ها و عقد قرارداد با سازمان و ارگان ها
  • ارائه خدماتی مانند پاک کردن و خرد کردن سبزی، تهیه میوه های قاچ شده در قالب سبد میوه، خشک کردن میوه ها، تهیه سبدهای میوه مخصوص مناسبت های مختلف مانند شب یلدا و…
  • ارائه خدمات پیک و تحویل درب منزل
انتخاب تامین کننده برای مغازه میوه فروشی

2. خرید عمده میوه از میدان تره بار

برای تهیه کالاهای مغازه میوه و تره بار، مانند بسیاری از مشاغل، به ارتباطات مناسب نیاز دارید. به طور عمومی فروشندگان میوه و تره بار از جای ثابتی میدان میوه و تره بار محصولات خود را تهیه می کنند. شما باید از قبل به میدان سر زده و با فروشندگان صحبت کنید. برقراری ارتباط با فروشنده ها و شناخت نسبی آنها به شما کمک می کند تامین کننده خود را بهتر انتخاب کنید. همچنین می توانید محصولات خود را به طور مستقیم از کشاورزان با قیمت مناسب تهیه کنید، هرچند این کار چندان ساده نیست. انتخاب یک تامین کننده مناسب و منصف، نقش مهمی در مزیت رقابتی مغازه شما دارد.

اگر خودتان وسیله ای برای حمل بار (مانند وانت) نداشته باشید، هزینه های اجاره وانت را نیز باید در نظر بگیرید. شما باید از زمان خرید محصولات و حمل آنها به مغازه، تا لحظه فروش و تحویل به مشتری، آماده رو به رویی با مشکلات مختلف را داشته باشید.

3. سرمایه مورد نیاز برای راه اندازی مغازه میوه و تره بار

سرمایه اولیه مورد نیاز برای راه اندازی مغازه میوه و تره بار شامل هزینه رهن و اجاره مغازه (یا خرید)، هزینه دریافت مجوز، هزینه خرید محصولات برای فروش و هزینه خرید تجهیزات مورد نیاز است. هزینه رهن و اجاره مغازه بسته به موقعیت مکانی و متراژ مغازه متفات است. به طور کلی راه اندازی مغازه میوه فروشی به سرمایه کمی نیاز دارد. هزینه تهیه محصولات اولیه نیز بسته به نوع محصولاتی که قصد فروش آنها را دارید، می تواند بین پنج تا 30 ملیون تومان باشد.

در کنار این هزینه ها باید هزینه دکور را نیز در نظر بگیرید، هرچند دکور هزینه ضروری نیست، اما می تواند به شما در افزایش فروش کمک بسیاری کند. هزینه تجهیزاتی مانند ترازو و نرم افزار حسابداری نیز از جمله مواردی هستند که باید آنها را در نظر بگیرید.

 تهیه پروانه کسب مغازه میوه و تره و بار

4. تهیه پروانه کسب مغازه میوه و تره و بار

برای راه اندازی مغازه میوه فروشی حرفه ای باید از اتحادیه فروشندگان میوه و تره بار مجوز اخذ کنید. برای تهیه پروانه کسب نیز باید ابتدا مدارک مورد نیاز را تهیه کرده و درخواست خود را ثبت کنید. سپس باید مکان مغازه را مشخص کنید تا بازرسان اتحادیه از آن بازدید کنند. پس از بازدید بازرسان و در صورت نبود مشکل، پروانه کسب شما برای فعالیت در صنف فروشندگان میوه و تره بار صادر می شود.

در چند سال اخیر فرایند دریافت مجوز مغازه میوه فروشی اینترنتی شده است و شما می بایست برای اخذ آن مراحل زیر را طی کنید.

  • ورود به درگاه ملی مجوزهای کشوری (mojavez.ir)
  • ثبت نام در سایت و ثبت درخواست دریافت پروانه کسب
  • ورود به سایت ایرانیان اصناف
  • انتخاب رسته شغلی و تکمیل اطلاعات
  • بارگذاری مدارک درخواستی
  • احراز اطلاعات توسط کارشناس
  • بازدید از واحد صنفی توسط کارشناس
  • دریافت تأییدیه جواز کسب
  • پرداخت هزینه حق عضویت
  • صدور پروانه کسب

5. تبلیغات و جذب مشتری

شروع به کار در مغازه میوه و تره بار مانند هر کار دیگری آسان نیست. البته میوه و تره بار جزء محصولات مورد استفاده روزانه هستند و مغازه شما در مدت کوتاهی مشتریان خود را پیدا می کند. اما برای کسب سود بیشتر نیاز به تبلیغات دارید. راه های مختلفی بجهت تبلیغات برای جذب مشتری وجود دارد که شما بنا به نیاز خود می توانید مواردی که مناسب شما هستند را انتخاب کنید.

اگر نمی توانید هزینه ای برای تبلیغات بپردازید، استفاده از شبکه های اجتماعی بهترین گزینه است. با راه اندازی پیج اینستاگرام و کانال تلگرام می توانید قیمت روزانه محصولات خود را قرار داده و یا برای مناسبت های مختلف (اعیاد ملی و مذهبی، روزهای خاص مانند روز کارمند یا روز معلولین و…) تخفیف های مناسبی را برای گروهی از مشتریان خود در نظر بگیرید.

اما اگر بودجه ای را برای تبلیغات در نظر گرفته اید، بسته به اندازه مغازه و حجم کسب و کار، می توانید از تبلیغات میدانی مانند تراکت، بیلبورد، بنرهای شهری و… برای جذب مشتریان جدید استفاده کنید. ثبت مشخصات مغازه و شماره تماس در گوگل، راه اندازی سایت و تبلیغات از طریق گوگل، قرارداد با اپلیکیشن ها و سایت های خرده فروشی و واسطه و تبلیغ از طریق اینفلوئنسرهای محلی از جمله راه های تبلیغات برای کسب و کار شما هستند. هر کدام از این موارد مزایا و معایب خاص خود را دارند و شما باید با توجه به مکان فروشگاه و ظرفیت ارائه خدمات خود، تبلیغات مناسب را انتخاب کنید.

6. طراحی دکور مغازه میوه و تره بار

بسیاری از کسانی که مغازه میوه و تره بار راه اندازی می کنند، به دکور مغازه توجهی ندارند. این در حالی است که دکور مغازه حتی قبل از محصولات داخل آن جلب توجه می کند. در صورتی که بتوانید یک دکور مناسب برای مغازه خود طراحی و پیاده سازی کنید، توجه مشتریان عبوری را جلب می کنید. توقف این عابران حتی برای مدتی کوتاه می تواند برای مغازه شما منفعت بسیاری داشته باشد. علاوه بر این یک دکور مناسب می تواند فضای استفاده از مغازه را افزایش داده و شما را قادر می سازد در فضایی کوچک محصولات بیشتر و متنوع تری را به فروش برسانید.

برای انتخاب دکور نیز باید توجه داشته باشید که بیشتر محصولات فروشی شما شکل خاصی ندارند و درون قفسه های معمولی به خوبی قرار نمی گیرند. علاوه بر این باید دکور را طوری انتخاب کنید تا به راحتی قابل تمیز شدن باشد.

7. بررسی موجودی انبار به صورت دائم

یکی از مواردی که فروشندگان میوه و تره بار باید به آن توجه داشته باشند، موجودی انبار است. اغلب محصولات این مغازه ها قابلیت نگهداری بلندمدت را ندارند ؛ از این رو صاحبان مغازه میوه و تره بار باید به صورت مداوم موجودی انبار را بررسی و در صورت نیاز برای محصولاتی که در شرف خراب شدن هستند راهکاری پیش بینی کنند (تبدیل به مربا و…).

خرید تجهیزات و ابزار مورد نیاز برای شغل میوه فروشی

8. خرید تجهیزات و ابزار مورد نیاز برای شغل میوه فروشی

برای راه اندازی مغازه میوه و تره بار و شروع شغل میوه فروشی به یک ترازو، یخچال (بسته به وسعت مغازه و حجم کسب و کار)، یک لپتاپ یا کامپیوتر و یک نرم افزار حسابداری نیاز دارید. نرم افزار حسابداری فروشگاهی با در نظر گرفتن نیازهای فروشندگان صنف میوه و تره بار، امکانات مختلفی را در اختیار شما می گذارد که برخی از آنها را در پایین لیست کرده ایم:

  • اتصال به ترازوهای وزنی و بارکدی
  • امکان تعریف بارکد فرمولی برای ترازوهای تعریف نشده
  • امکان تعریف فرمول تولید
  • ثبت خودکار اسناد برای افزایش سرعت در فروش
  • امکان رند کردن فاکتور در صورت نیاز و به میزان مشخص شده
  • امکان صدور انواع فاکتور و پیش فاکتور
  • امکان ارائه تخفیف ریالی و درصدی و ایجاد طرح های تشویقی
  • امکان معرفی و مدیریت چند انبار به صورت هم زمان
  • امکان تبدیل ریال به تومان و برعکس در داخل نرم افزار
  • امکان دریافت ارزهای مختلف
  • امکان اتصال به دستگاه های کارت خوان
  • امکان اتصال به دستگاه های بارکدخوان
  • امکان فروش قسطی و ثبت اسناد

این امکانات در کنار بسیاری از ویژگی های دیگر نرم افزار حسابداری میوه و تره بار محک را به گزینه ای مناسب برای فروشندگان میوه و تره‌بار تبدیل کرده است.

درآمد میوه فروشی چقدر است؟

درآمد میوه فروشی به طور مستقیم از فروش میوه و سبزیجات به دست می آید. پس با توجه به نیاز روزانه اکثریت مردم به میوه و سبزیجات می توان گفت درآمد میوه فروشی بالا است. حال اگر صاحب مغازه میوه فروشی بخشی از مغازه خود را اجاره دهد، می تواند به کسب درآمد به صورت غیر مستقیم هم بپردازد. بطور کلی درآمد شغل میوه فروشی بسیار مناسب است. ذکر این نکته حائز اهمیت است که درآمد میوه فروشی به فاکتورهای مختلفی همچون نوع محصولات برای فروش، قیمت محصولات، شهر محل فعالیت و… بستگی دارد. از این رو نمیتوان به صورت دقیق درآمد این کسب و کار را تعیین کرد.

سود میوه فروشی چقدر است ؟

یکی از سوالاتی که ممکن است داشته باشید این است که سود میوه فروشی چقدر است؟ همان‌طور که می‌دانید در هر کسب و کاری، میزان سود از کم کردن هزینه‌ها از میزان درآمد کل به دست می‌آید. سود میوه فروشی نیز میانگین 40 درصد است. به این ترتیب می توان گفت راه اندازی میوه فروشی سود خوبی دارد.

بستن سال مالی در نرم افزار محک
بستن سال مالی در نرم افزار محک

بهترین میوه برای فروش چیست؟

بر اساس گزارشات مردمی بهترین میوه ها برای فروش به شرح زیر هستند:

  • شلیل
  • موز
  • هندوانه
  • هلو انجیری
  • انگور
  • خربزه
  • خیار
مشکلات میوه فروشی چیست؟

مشکلات میوه فروشی چیست؟

شغل میوه فروشی نیز همچون سایر کسب و کار ها با مشکلاتی همراه است در ادامه بررسی این مشکلات می پردازیم.

  • زمان کاری بالا:

شما به عنوان صاحب یک مغازه میوه فروشی باید صبح زود از خانه بیرون بروید و میوه‌ها و سبزیجات را از میدان تره بار تهیه کنید. مدت زمانی را هم باید برای خالی کردن بار و چینش میوه‌ها بگذارید. همچنین شما باید مغازه تا اواخر شب باز نگه دارید. پس ساعت کار در این شغل بالاست و شما شاید دو ساعت وقت استراحت داشته باشید. به همین منظور پیشنهاد می کنیم از دو نفر برای مدیریت میوه فروشی استفاده کنید.

  • تازه ماندن محصولات میوه فروشی:

میوه و محصولاتی که قابلیت ماندگاری بالایی را ندارند باید به زودی به فروش برسند. پس میوه را به‌صورت معقولانه خرید کنید که خراب نشوند. نگهداری میوه‌ها در تابستان نیز کار آسانی نخواهد بود. بهتر است مغازه را خنک نگه دارید.

  • شغلی بدون تعطیلات:

میوه فروشی را نمی‌توانید به راحتی در تعطیلات رسمی و غیر رسمی به راحتی تعطیل کنید زیرا هم امکان خراب شدن میوه‌ها وجود دارد و هم مشتریان ثابت شما از دست می‌روند.

میوه فروشی با وانت

یکی از پرسودترین روش‌های میوه فروشی استفاده از وانت است. افرادی که با استفاده از وانت میوه تهیه می‌کنند، قیمت خرید عمده میوه برای آنها بسیار پایین است. برای همین حاشیه سود بالاتری دارند. همچنین با فروش میوه از طریق وانت نیازی به پرداخت هزینه رهن و اجاره و پرداخت هزینه‌های مربوط به مغازه نخواهید داشت. مردم از وانت‌بارها به دلیل قیمت کم محصولاتشان بیشتر از مغازه‌ها استقبال می‌کنند. در این سبک از میوه فروشی انرژی زیادی برای نظافت و چیدمان میوه‌ها نخواهید گذاشت.

فروشگاه اینترنتی میوه و تره بار

با ورود فروشگاه های اینترنتی به عرصه کسب و کار کشور و موفقیت خرده فروشی های آنلاین مانند دیجی کالا، فروشگاه های اینترنتی به بخشی جدانشدنی از فضای کسب و کار تبدیل شده اند. این روزها کمتر کسب و کاری را می توان یافت که فروشگاه اینترنتی یا اپ فروش نداشته باشد. علاوه بر این شرکت های بزرگ مانند اسنپ و دیجی کالا نیز حوزه کار خود را گسترش داده و سعی کرده اند تا کسب و کارهایی که فروشگاه آنلاین ندارند را در فضای رقابتی حمایت کنند. صنف میوه و تره بار نیز از این قاعده مستثناء نبوده است و چندین فروشگاه اینترنتی میوه و تره بار در کشور ما فعالیت می کنند.

هر روزه مشتریان بسیاری با خرید آنلاین میوه و تره بار خود اما برای داشتن یک فروشگاه اینترنتی به چه چیزهایی نیاز داریم؟ یک فروشگاه اینترنتی میوه و تره بار خوب چه ویژگی هایی دارد؟ در این مقاله به تمامی این سوالات به‌طور کامل پرداخته شده است.

مدیریت هزینه‌ها با نرم افزار حسابداری ویژه صنف میوه و تره‌بار

همیشه مدیریت هزینه‌ها در مغازه میوه و تره بار برای فعالان این صنف با چالش‌های بسیار زیادی همراه است و محاسبه هزینه‌ها به صورت روزانه و ماهانه، کنترل میزان فروش، ارزیابی سود فروش، تشخیص فروش و درآمدها، همیشه برای فعالان این حوزه مشکل است. استفاده از نرم افزار حسابداری محک راه حلی عالی برای مدیریت این امور است که با دارا بودن امکانات و قابلیت های پیشرفته تمام نیاز های مالی و حسابداری این کسب و کار را پوشش می دهد.

منبع: howtostartanllc

برای دریافت جدید ترین مقالات، ایمیل خود را وارد کنید:

با نشر این محتوا، جامعه وبلاگ محک را گسترش دهید

تیم تولید محتوا محک
تیم تولید محتوا محک
مراحل راه اندازی فروشگاه آنلاین

مراحل راه اندازی فروشگاه آنلاین

زمان مطالعه این مقاله: 6 دقیقه اینترنت یکی از بزرگترین انقلاب‌های دنیای امروز است که تاثیر گسترده‌ای بر زندگی، کار و تجارت انسان‌ها داشته. امروزه بسیاری از افراد، از اینترنت برای خرید و فروش محصولات و خدمات استفاده می‌کنند و این روند رو به افزایش است.

اطلاعات بیشتر
لیست مواد غذایی سوپرمارکت

لیست مواد غذایی سوپرمارکت

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه لیست مواد غذایی سوپرمارکت یکی از موضوعات مهم در حوزه تغذیه است؛ این لیست به افراد کمک می‌کند تا با دقت بهتری مواد غذایی خود را انتخاب کنند. لیست مواد غذایی سوپرمارکت، علاوه بر اینکه شامل اطلاعات مرتبط با نوع

اطلاعات بیشتر
بخش بندی بازار (Market Segmentation) چیست؟ انواع، مزایا و مراحل

بخش بندی بازار (Market Segmentation) چیست؟ انواع، مزایا و مراحل

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه بخش بندی بازار یا همان تقسیم بندی بازار (Market Segmentation) یکی از فعالیت‌های حیاتی در بازاریابی است که به تأثیرگذاری بیشتر کمپین‌های بازاریابی کمک می‌کند. با بخش بندی بازار، می‌توانید مشتریان هدف را دسته‌بندی کنید و استراتژی‌های فروش، بازاریابی و

اطلاعات بیشتر

12 پاسخ

  1. سلام خواستم بدونم جایو که فضای خالی باشه ازشهرداری تجاره کنم و بصورت گانکس و داربس البته زیر نظر شهرداری میوه بفروشم بقیمت پایین وکیفیت بالا .عملی میشه اصلا مجوز میدن بهداشت و اصناف اجازه میدن؟

    1. شهرداری تهران طبق قانون مجاز است قسمتی از پارکها و میادین و سایر اموال عمومی تهران که داخل شهر واقع شده است را در قبال دریافت اجاره بها به دیگران اجاره دهد .لازم نیست که این قرار داد رسمی باشد بلکه این قرارداد می تواند با سند عادی هم منعقد گردد .

    1. سلام
      این عدد بستگی به سرمایه اولیه ، محل رفت و آمد ، تعداد مشتریا و عوامل دیگه داره . به صورت متوسط از 5 میلیون تومن شروع میشه و تا 50 میلیون یا حتی بیشتر هم میتونه باشه. در مورد درصد سود هم بسته به نوع اجناس که موجود میکنید داره ممکنه یه جنسی 30 درصد سود داشته باشه یه جنسی 100 درصد.

  2. با سلام
    ممنون از مقالتون
    میشه بهم بگین حداقل سرمایه اولیه برای راه اندازی میوه فروشی حدودا چقدر است؟
    تو متنتون به این موضوع اشاره نکردین.
    ممنون از شما

  3. سلام خسته نباشید لطفاً راهنمایی کنین تو‌تبریز امگانش هست تو وانت یا طباق جایی نگه داریم شهرداری گیر نده یا اصلا میشه مجوز گرفت ممنون میشم راهنماییم کنین

  4. شغل سخت وباعث میشه ازدستوپابیفتی کارخوبی نیست خودم ۱۴سال هست همین شغلودارم درباتلاقش گیرکردم .هرکاربکنی پیشرفت بکنی الان حاضرنه وجود نداره بازارخراب روزبه بدهکارتر چون شغلی که میدونیها جهت اینکه میوهاشون خراب نشن نسیه میدم آوردن بارهمانا بدهکارشدن همانا بیچاره میشی اونم تواین شرایط بازار

  5. هزینه ها رو بروز کنید. الان با 5 تومن نمیشه راه اندازی کرد دوست عزیز. فقط یک کارتن موز خوب بخواد بخره به تاریخ 1402/12/15 میشه 19 کیلو موز اکوادور حدود قیمت 85-90 که نزدیک به 1,600 میشه. دو کارتن توت فرنگی معمولی نزدیک 5 کیلو قیمت 150 تومان 750 تومان
    یک فاکتور کامل صیفی جات کیفیت متوسط نزدیک 5-6 تومان میشه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

جستجو

مشاهده رایگان دمو نرم افزارحسابداری