جستجو
Close this search box.

یک مدیر رستوران عالی باشید: نکاتی برای مدیریت رستوران

نوشته شده توسط محمد باقریان
زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه

مقدمه

مدیریت رستوران، یک چالش است که برای انجام آن، باید واجد مجموعه‌ای از ویژگی‌های خاص باشید. رستوران‌داری تنها به ارائه خدمات مناسب به مشتریان یا عرضه غذای باکیفیت به آن‌ها محدود نمی‌شود و رویکردهای مدیریتی نیز نقش بسیار مهمی در عملکرد یک رستوران و تحقق اهداف آن ایفا می‌کنند. بنابراین با توجه به اهمیت موضوع، در این مطلب می‌خواهیم 7 نکته طلایی را در ارتباط با مدیریت رستوران خدمتتان معرفی کنیم که با استفاده از آن‌ها بی‌تردید می‌توانید مجموعه‌تان را بهتر از همیشه به‌سوی مقصد موفقیت هدایت کنید.

فهرست مطالب

از رضایتمندی کارکنانتان، اطمینان حاصل کنید

از رضایتمندی کارکنانتان، اطمینان حاصل کنید

ترک شغل کارکنان یکی از مشکلات بزرگ رستوران‌هاست و به همین دلیل، مدیریت کارکنان رستوران اهمیت بسیار زیادی دارد. جذب و آموزش نیروهای جایگزین نسبت به حفظ نیروهای فعلی، نه‌تنها هزینه بیشتری برای مدیریت رستوران دارد بلکه انجام فرایندهایی مثل مصاحبه، پیگیری و مواردی ازاین‌دست می‌تواند بخش قابل‌توجهی از زمان ارزشمند روزانه‌تان را بگیرد. بنابراین باید در جستجوی راه‌هایی برای مدیریت رستوران باشید که بتوانید کارکنانتان را خشنود ساخته و آن‌ها را به ماندن و عدم ترک شغل، ترغیب کنید.

اگر تا حالا طرح خاصی برای انجام این کار در مدیریت رستوران نداشته‌اید، انتخاب کارمند نمونه ماه می‌تواند نقطه شروع خوبی باشد. شما می‌توانید ترتیبی دهید تا هر ماه، از جمع کارکنان رستوران، یک نفر به‌عنوان کارمند برتر انتخاب شود و با اهدای جوایزی مثل پول، کارت هدیه یا هر چیز ارزشمند دیگری که سایر کارکنان را به تلاش برای تصاحب این عنوان در ماه آینده ترغیب کند، از او تقدیر کنید.

ارتقای شفافیت مدیریتی و مالی رستوران، یک راه دیگر برای ایجاد وفاداری بیشتر در کارکنان است که برای این منظور می‌توانید از سبک مدیریتی کتاب‌باز استفاده کنید. در اینجا تلاش می‌کنید کارکنان را بیشتر در جریان اطلاعات مالی، سودآوری، تقسیم سود و شاخص‌هایی مشابه قرار دهید و به‌این‌ترتیب، احساس ارزشمند بودن و مهم بودن را به آن‌ها القا می‌کنید. ارائه‌ی وعده غذایی رایگان بالأخص در فصول شلوغ به کارکنانی که بیشتر از همیشه در رستوران می‌مانند هم می‌تواند ایده خوب دیگری برای افزایش رضایتمندی آن‌ها باشد. همچنین می‌توانید برای کارکنانی که به مدت سه ماه، شش ماه، یک سال و بالاتر در رستورانتان می‌مانند، تشویقی‌های خاصی در نظر بگیرید که این تشویقی‌ها می‌توانند اَشکال مختلفی داشته باشند.

منوی رستوران را متناسب با فصل، تغییر دهید-برای مدیریت رستوران

منوی رستوران را متناسب با فصل، تغییر دهید

همگامی با تغییرات و روندها، نکته مهمی دیگری در مدیریت رستوران است. تغییر منوی رستوران متناسب با فصل، علاوه بر اینکه پیامی مبنی بر همگامی شما با زمان را به مشتریان می‌رساند، به بهبود عملکرد مجموعه‌تان نیز کمک می‌کند. چنین کاری باعث می‌شود که اقلام و موادی که در آشپزخانه رستوران نگهداری می‌شوند، همواره تازه باشند و همکاری بهتری با کشاورزان محلی یا تأمین‌کنندگان میوه، سبزی و سایر مواد غذایی داشته باشید.

مثلاً در تابستان، هلو و کدو می‌توانند دو گزینه عالی برای استفاده در پیش‌غذاها یا دسرها باشند و در فصل زمستان هم می‌توانید از کلم بروکسل یا هویج، برای این منظور استفاده کنید. استفاده از مواد متناسب با هر فصل در تهیه غذاهای رستوران، هم باعث می‌شود که منویتان به‌روز باشد و هم کمک می‌کند تا در هزینه‌های حمل‌ونقل و عدم سفارش اقلام غیرضروری که در یک فصل خاص، طرفدار زیادی ندارد، صرفه‌جویی کنید.

به بازاریابی توجه ویژه‌ای داشته باشید

هرچند مدیریت رستوران تا حد زیادی با سازمان‌دهی کارکنان و رسیدگی به امور روزمره سروکار دارد، اما این نباید باعث شود که اهمیت موضوعاتی مثل بازاریابی و افزایش فروش رستوران را فراموش کنید. شما باید در مدیریت رستوران برای مباحث بازاریابی، استراتژی منسجمی داشته باشید و در این‌بین، شبکه‌های اجتماعی، ابزارهای بسیار خوبی برای اجرای این استراتژی‌ها هستند. استفاده از این ابزارها برخلاف تبلیغات سنتی در رسانه‌ها یا تبلیغات چاپی، بسیار ارزان‌تر و در اغلب مواقع رایگان است. ضمن اینکه فعالیت در این شبکه‌ها هم اصلاً کار سختی نیست و به مهارت سطح بالایی نیاز ندارد.

شما باید یک زمان‌بندی منظم برای ارسال محتوا در شبکه‌های اجتماعی مختلف داشته باشید و دراین‌بین، از تعامل با مشتریانی که نسبت به آنچه ارسال می‌کنید، واکنش نشان می‌دهند، غافل نشوید. چنین تعاملی باعث تقویت ارتباط برند شما با مشتریان می‌شود و به آن‌ها این احساس را منتقل می‌کنند که برایشان واقعاً ارزش و اهمیت قائل هستید. البته اگر بودجه‌تان اجازه می‌دهد، می‌توانید برای تحقق اهدافی مثل گسترش آگاهی مخاطبان از برند رستورانتان، به ایده‌ی تبلیغات پولی در شبکه‌های اجتماعی هم فکر کنید.

بستن سال مالی در نرم افزار محک
بستن سال مالی در نرم افزار محک

به کارکنانتان بیاموزید که منتظر”غیرمنتظره‌ها” باشند

شعار “همیشه حق با مشتری است”، از آن دست عبارات قدیمی و آشناست که بالأخص در صنعت رستوران کاربرد زیادی دارد. اما با توجه الگوهای رفتاری متفاوت مشتریان، باید بپذیریم که در مدیریت رستوران، گفتن این شعار، به‌مراتب راحت‌تر از عمل کردن به آن است! مشتریان ، درواقع منابع درآمد شما هستند و کسب درآمد، یکی از فلسفه‌های وجودی کسب‌وکار شماست. بنابراین باید هر کاری که از دستتان برمی‌آید، انجام دهید تا برای مشتریان، از حضور در رستوران و دریافت خدماتی که ارائه می‌دهید، تجربه مثبتی رقم بزنید.

کارکنان رستوران آموزش دهید

برای خلق چنین تجاربی، باید به کارکنان رستوران آموزش دهید که همواره در انتظار رویارویی با موقعیت‌های غیرمنتظره باشند. مثلاً آن‌ها باید بدانند که در مقابل درخواست یک مشتری مبنی بر اِعمال برخی تغییرات در غذای منو با هدف حفظ رژیم غذایی‌اش، چه واکنشی نشان دهند؟ یا مثلاً آن‌ها باید به‌خوبی توجیه شوند که در برخورد با مشتریانی که به هر دلیلی از چند دقیقه تأخیر در سِرو غذا از کوره در می‌روند چطور رفتار کنند؟ گاهی هم ممکن است چند مشتری درست دقایقی قبل از پایان ساعت کاری، برای صرف غذا وارد رستوران شوند و واضح است که نوع رفتار کارکنان شما در نحوه مدیریت آن‌ها و پاسخگویی به خواسته‌هایشان، اثر تعیین‌کننده‌ای بر تجربه مشتریان می‌گذارد. بنابراین در مدیریت رستوران، از آماده‌سازی کارکنانتان برای رویارویی با سناریوهای مختلف، غافل نشوید.

میزبان رویدادهای خاص باشید

کارایی شما در مدیریت رستوران تا حد زیادی به‌واسطه میزان درآمدی که کسب می‌کنید، سنجیده می‌شود. بنابراین خوب است در جستجوی روش‌های خلاقانه‌ای باشید که بتوانند روی درآمد رستوران، تأثیرات مثبت و معنادار بگذارند. اگر یک اتاق یا بخش خصوصی در رستورانتان دارید که می‌تواند هشت نفر یا تعداد بیشتری را در خود جای دهد، روی معرفی آن مانور دهید تا دیگران بدانند که می‌توانند این مکان را برای برگزاری بی‌دردسر و متفاوت رویدادهای خاصشان اجاره کنند. اگر چنین مکانی در رستورانتان ندارید، می‌توانید به ایده ساخت آن فکر کنید. چنانچه به‌تازگی تصمیم به انجام چنین کاری گرفته‌اید، می‌توانید طرح‌های تشویقی هیجان‌انگیزی برای مشتریان خاص تدوین کنید تا آن‌ها را نسبت به انتخاب رستورانتان برای برگزاری رویدادها و مراسم، بیشتر ترغیب کنید.

نظرات و دیدگاه‌های آنلاین را زیر  نظر بگیرید

نظرات و دیدگاه‌های آنلاین را زیر  نظر بگیرید

یکی از مهم‌ترین وظایف شما در مدیریت رستوران، توجه به حُسنِ شهرت مجموعه‌ی تحت هدایتتان است. آیا می‌دانستید که نظرات دهان‌به‌دهان و همین‌طور نظراتی که کاربران درباره یک برند در وب‌سایت‌های مختلف درج می‌کنند، مؤثرترین معیارها در انتخاب یک برند توسط دیگران هستند؟

بنابراین در هر یک از شبکه‌های اجتماعی و صفحاتی که به کسب‌وکارتان مربوط هستند، حضور فعال داشته باشید و نظرات مردم را درباره خودتان به‌دقت زیر نظر بگیرید. ببینید درباره‌تان چه می‌گویند و برآیند این گفته‌ها، مثبت است یا منفی؟ اگر حین بررسی نظرات، در جایی نیاز دیدید، می‌توانید به نظرات کاربران پاسخ دهید و به‌این‌ترتیب، روی کیفیت درکی که دیگران از رستوران شما دارند، کنترل مناسبی داشته باشید.

تا جایی که می‌توانید، صرفه‌جویی کنید

تا جایی که می‌توانید، صرفه‌جویی کنید

نظارت بر هزینه‌ها، یکی از اساسی‌ترین وظایف در مدیریت رستوران است و یافتن راهکارهایی برای کاهش هزینه‌ها، کمکتان می‌کند که در این زمینه عملکرد خوبی داشته باشید. یکی از بهترین روش‌های کاهش هزینه، تعهد به فلسفه‌ی صرفه‌جویی است. البته صرفه‌جویی می‌تواند در حوزه‌های مختلفی انجام شود اما حوزه انرژی و استفاده از حامل‌ها، یکی از اصلی‌ترین حوزه‌هایی محسوب می‌شود که باید به فکر صرفه‌جویی در آن باشید. برای بهبود مدیریت رستوران از این جنبه می‌توانید راهکارهای زیر را مدنظر قرار دهید:

  • تعویض لامپ‌های فعلی با لامپ‌های کم‌مصرف برای صرفه‌جویی در مصرف برق؛ البته به شرطی که این کار از نظر نور، به جذابیت سالن پذیرایی خدشه‌ای وارد نکند.
  • استفاده از لامپ‌های تایمر دار برای نقاط کم رفت‌وآمد رستوران که صرفاً محل تردد کارکنان هستند
  • تعویض شیرهای آب معمولی با جایگزین‌های سنسوردار (هوشمند) برای صرفه‌جویی در مصرف آب
  • ابلاغ دستورالعمل به کارکنان آشپزخانه مبنی بر استفاده از ماشین ظرف‌شویی به‌شرط تکمیل شدن ظرفیت آن

ضمناً از منوی رستورانتان هم غافل نشوید. برای کاهش هزینه‌ها و افزایش درآمد می‌توانید، اقلام کم طرفداری را که فروش خوبی ندارند از منو حذف کنید و به ‌جای آن‌ها یک آیتم جدید و جذاب را که بتواند مشتریان را بیشتر سر ذوق بیاورد، وارد منو کنید.

سخن آخر

در آخر بد نیست این نکته را یادآور شویم که مدیریت رستوران آن هم به‌تنهایی، کار چندان راحتی نیست. بنابراین اگر در این مسیر، یک همکار باتجربه یا مشاور خوب داشته باشید که بتواند در ارتباط با چالش‌های مدیریت رستوران، کمکتان کند، خیلی به نفعتان می‌شود. اگر چنین فردی را سراغ ندارید، انجمن‌های اینترنتی و همین‌طور صفحاتی که در شبکه‌های اجتماعی وجود دارند، منابع خوبی برای مشورت و آگاهی از راهکارها و نکات ارزنده هستند که می‌توانید به بهترین شکل ممکن از آن‌ها استفاده کنید.

فراموش نکنیم که هیچ مدیری کامل نیست و همواره ممکن است با سناریوهایی مواجه شویم که از قبل، راهکاری برای مدیریت صحیح آن‌ها نداشته باشیم. بااین‌حال برای تبدیل شدن به یک مدیر رستوران خوب، نکاتی وجود دارند که ما در این مطلب از نرم افزار حسابداری محک، به چند مورد از مهم‌ترین و کاربردی‌ترین آن‌ها اشاره کردیم.

برای دریافت جدید ترین مقالات، ایمیل خود را وارد کنید:

با نشر این محتوا، جامعه وبلاگ محک را گسترش دهید

محمد باقریان
محمد باقریان
باقریان هستم از سال 1386 در حوزه تجارت الکترونیک و طراحی سایت و تولید محتوا فعالیت خودم را با مدیریت چند وب سایت آموزشی شروع کردم، اکنون به صورت تخصصی در زمینه دیجیتال مارکتینگ فعالیت میکنم ، اوقات فراغتم را بیشتر با ورزش و مطالعه سپری می‌کنم.
مالیات بر درآمد اتفاقی چیست؟ معافیت‌های مالیاتی

مالیات بر درآمد اتفاقی چیست؟ معافیت‌های مالیاتی

زمان مطالعه این مقاله: 4 دقیقه مالیات بر درآمد اتفاقی یکی از انواع مالیات‌های مستقیم است که به درآمدهای غیر منتظره و غیر شغلی اشخاص حقیقی و حقوقی تعلق می‌گیرد. این نوع درآمدها در مقابل درآمدهای مستمر مانند حقوق و دستمزد قرار دارند. هرگاه شخص حقیقی

اطلاعات بیشتر
مالیات بر درآمد چیست؟ انواع مالیات بر درآمد

مالیات بر درآمد چیست؟ انواع مالیات بر درآمد

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه مالیات بر درآمد نوعی مالیات مستقیم است که توسط دولت بر درآمد اشخاص حقیقی و حقوقی اعمال می‌شود. این نوع مالیات دارای انواع مختلفی است که در ادامه مطلب به آن خواهیم پرداخت. نرخ مالیات بر درآمد بر اساس درآمد

اطلاعات بیشتر
مالیات بر درآمد املاک و مستغلات چیست؟

مالیات بر درآمد املاک و مستغلات چیست؟

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه مالیات بر درآمد املاک یکی از مباحث مالیاتی مهم و تخصصی است. فرقی نمی‌کند امسال یا چند سال دیگر، قوانین مالیات بر درآمد املاک اغلب، در راس مهم‌ترین انواع مالیات بر درآمد قرار دارد. شاید گره خوردن قوانین مالیات املاک

اطلاعات بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

جستجو

مشاهده رایگان دمو نرم افزارحسابداری