جستجو
Close this search box.

آموزش حسابداری بازرگانی و نکات مهم حسابداری شرکت های بازرگانی

نوشته شده توسط نسرین ولی خانی
زمان مطالعه این مقاله: 6 دقیقه

آموزش حسابداری بازرگانی و حسابداری شرکت های بازرگانی جزو موضوعات پر اهمیت در رشته حسابداری به شمار می آیند. شرکت های بازرگانی شرکت هایی هستند که گردش مالی بالایی در آن ها صورت می گیرد. پیگیری حساب ها و حسابرسی این شرکت ها کار ساده ای نیست. اگر به عنوان حسابدار قرار است در یک شرکت بازرگانی کار کنید حتما باید یک سری آموزش خاص دیده باشید. در این مطلب در مورد آموزش حسابداری شرکت های بازرگانی و نکاتی که مهم هستند صحبت می کنیم.

فهرست مطالب

آشنایی با انواع شرکت های بازرگانی

در نظر داشته باشید که اگر می خواهید به عنوان یک حسابدار در شرکت بازرگانی مشغول به کار شوید پیش از هرچیز بهتر است با انواع شرکت های بازرگانی آشنا شوید. این مورد به شما در خصوص آموزش حسابداری شرکت های بازرگانی کمک زیادی خواهد کرد.

1: شرکت سهامی

2: شرکت با مسئولیت محدود

3: شرکت تضامنی

4: شرکت مختلط غیر سهامی

5: شرکت مختلط سهامی

6: شرکت نسبی

7: شرکت تعاونی

اگرچه ماهیت این شرکت ها با هم فرق دارند اما همه آن ها بازرگانی بوده و اصول و اساس اولیه آن ها این است که محصولات را خریداری کرده و در انبارهای خود قرار می دهند. سپس آن را به قیمت مناسبی می فروشند. حتی در برخی موارد آن ها را به دیگر کشورها نیز ارسال می کنند.

اما یک حسابدار حرفه ای با این شرکت ها آشنایی داشته و مواردی که ممکن است سبب زیان یا سود شود را به خوبی می داند. طراحی ترازنامه های اصولی و همچنین طراحی قرار دادی که از نظر مالی به سود هر دو طرف شرکت های طرف قرار داد شرکت بازرگانی باشد نیز جزو وظایفی است که یک حسابدار باید انجام دهد.

آموزش حسابداری شرکت های بازرگانی (رعایت اصول)

پیش از هرچیز به یاد داشته باشید شما به عنوان یک حسابدار مسئول تمامی امور مالی یک شرکت بازرگانی هستید. از خرید و فروش ها گرفته تا سود و زیان و حتی محاسبه اضافه حقوق ها و پاداش ها.

اولین قدم برای این که یک حسابدار خوب باشید این است که اصول کلی را رعایت کنید. هر حسابدار اصول شخصی خود را دارد اما در شرکت های بازرگانی تقریبا بیشتر اصول شبیه به هم هستند. باید نظم و ترتیب اساسی داشته و سعی کنید ریز ترین مواردی که در آن گردش مالی وجود دارد را ثبت کنید. در واقع اصول حسابداری شرکت ‌ها و مفروضات آن از جمله  مفاهیم مهمی است که آشنایی با آن برای تمام افراد فعال در زمینه حسابداری شرکتها ضروری است.

بهترین برنامه حسابداری چه خدماتی ارائه می دهد؟
بستن سال مالی در نرم افزار محک
بستن سال مالی در نرم افزار محک

بر روی استفاده از نرم افزارهای حسابداری مسلط باشید

شرکت های بازرگانی شرکت های پویایی هستند که اغلب به دو الی چهار برنامه حسابداری نیاز پیدا می کنند. هر کدام از این برنامه ها قلق و روش خود را دارند.  نحوه تعیین فاکتور و یا هر مورد دیگر در نرم افزار های مختلف متفاوت هستند. از این رو به عنوان یک حسابدار وارد و کارآموخته سعی کنید معروف ترین و بهترین نرم افزار های حسابداری را بشناسید و روش کار با آن ها را کامل یاد بگیرید.

با کار شرکت بازرگانی آشنا باشید

اگر می خواهید در آموزش حسابداری شرکت های بازرگانی موفق باشید، اول با شرکت بازرگانی و کار آن آشنا شوید.

شرکت های بازرگانی در واقع شرکت هایی هستند که بدون این که کالایی را تولید کرده باشند خریداری می کنند یا آن را از کشور های خارجی وارد کشور می کنند.

کالا ها بدون هیچ دخل و تصرفی توسط شرکت های بازرگانی روانه بازار می شوند. روند کاری شرکت های عمده فروش و خرده فروش جزو فعالیت های بازرگانی است. پس باید حتما با اصولی مانند فروش نقد و نسیه، فروش اعتباری، انواع تخفیفات و دیگر موارد مربوط به بازرگانی کامل آشنا باشید.

انواع مختلف تخفیف

تخفیفاتی که شرکت ها دریافت می کنند شامل موارد زیر می باشد.

1: تخفیفات تجاری

در خریدهای عمده، فروشنده به صورت درصدی، میزانی از قیمت را برای خریدار کاهش می دهد. قیمت تمام شده کالا برای شرکت در این صورت نسبت به بازار کمتر خواهد بود.

2: تخفیف

ممکن است کالا یا جنسی که خریدار دریافت می کند همان چیزی نباشد که سفارش داده است و یا حتی جنس دریافتی دارای عیب و نقص باشد. در این صورت خریدار می تواند یا جنس را عودت دهد یا در ازای دریافت جنس معیوب تخفیف دریافت کند.

این موارد در شرکت های بازرگانی بسیار مهم است. بخش عمده آموزش حسابداری شرکت های بازرگانی به این موارد ربط پیدا می کند.

به عنوان حسابدار باید آگاه باشید که کدام تخفیف را باید نوشت و کدام را نباید نوشت. همچنین در نظر بگیرید که هر کدام از این 4 نوع تخفیف حساب و کتاب جداگانه خود را دارا می باشند.

نقدی

زمانی که خریدار و فروشنده بر روی یک قیمت توافق می کنند، خریدار مبلغ را تمام و کمال پرداخت می کند. اما در صورتی که مبلغ پرداختی پیش از موعد مقرر حساب شده و پرداخت شود، فروشنده مقداری از مبلغ را به عنوان تخفیف در نظر می گیرد و آن را در فاکتور قید می کند. مبلغ تخفیف نقدی به شرکت خریدار باز گردانده می شود.

3: تخفیف توافقی

فروشنده و خریدار پیش از انجام معامله بر روی یک قیمت مشخص توافق می کنند. بعد از تعیین قیمت نهایی و اطمینان طرفین از سر گرفتن معامله، خریدار مقداری تخفیف از فروشنده می خواهد. به این نوع تخفیف، تخفیف توافقی می گویند.

4: تخفیف معیوبی کالا

ممکن است کالا یا جنسی که خریدار دریافت می کند همان چیزی نباشد که سفارش داده است و یا حتی جنس دریافتی دارای عیب و نقص باشد. در این صورت خریدار می تواند یا جنس را عودت دهد یا در ازای دریافت جنس معیوب تخفیف دریافت کند.

این موارد در شرکت های بازرگانی بسیار مهم است. بخش عمده آموزش حسابداری شرکت های بازرگانی به این موارد ربط پیدا می کند.

به عنوان حسابدار باید آگاه باشید که کدام تخفیف را باید نوشت و کدام را نباید نوشت. همچنین در نظر بگیرید که هر کدام از این 4 نوع تخفیف حساب و کتاب جداگانه خود را دارا می باشند.

آموزش حسابداری بازرگانی

نکات مهم در اصول آموزش حسابداری شرکت های بازرگانی

شرکت های بازرگانی به یک سری اصول حسابرسی نیاز دارند که باید به عنوان یک حسابدار آن ها را رعایت کنید. یاد گرفتن این اصول ساده بوده و به شما کمک می کند حسابدار بهتر و حرفه ای تری باشید.

تفکیک هزینه های عمومی و خصوصی شرکت

سرمایه گذاران و سهام داران شرکت های بازرگانی ترجیح می دهند که دو حساب جداگانه برای شرکت در نظر گرفته شود. شما باید به عنوان یک حسابدار اولین کاری که انجام می دهید، تفکیک حساب های عمومی و خصوصی شرکت از یک دیگر باشد.

هزینه های عمومی شامل مواردی است که باید شرکت مثلا به عنوان هزینه گمرک پرداخت کند و دیگر مواردی که حول محور شرکت در جریان است.

اما هزینه های خصوصی شرکت های بازرگانی شامل خرید موارد مورد نیاز شرکت، تهیه سیستم های حسابرسی، دادن پاداش و یا تسویه حساب و وام است.

بخش حسابداری دو حساب جداگانه برای این موارد در نظر گرفته و هر کدام از موارد تفکیک می کند.

بهتر است هردوی این بخش ها فاکتور مربوط به خود را داشته و تاریخ و روز آن به صورت دقیق نیز در برنامه حسابداری یادداشت شود.

آموزش حسابداری شرکت های بازرگانی ( پیگیر هزینه ها باشید)

در شرکت از کارمند تا رئیس، هر کس وظیفه خاصی را بر عهده دارد. بخش حسابداری نیز موظف است تا همواره پیگیر هزینه ها باشد. کوچکترین هزینه ها، کوچکترین واریز ها و برداشت ها را باید اصولی و دقیق یادداشت کنید.

سعی کنید در لحظه تمامی ریز دارایی ها را یادداشت کرده و تمامی موارد را بررسی کنید. هر حسابی که به بعد موکول می کنید حسابرسی خواهد شد که بعدا ممکن آن را فراموش کنید.

نکته مهمی که باید در نظر داشته باشید این است که ممکن است در صورت حساب ها مشکلاتی را مشاهده کنید. کامل این موارد را پیگیری کنید و اجازه ندهید حتی تکلیف یک ریال در گردش های مالی نامشخص باقی بماند.

بر روی نحوه فروش کالاها نظارت کنید

در قسمت فوقانی توضیح دادیم که فروشنده ها با 4 روش می توانند به شما تخفیف دهند. اما شما به عنوان حسابدار یک شرکت بازرگانی مطلع هستید که تنها کار شما خرید کردن نیست.

فروش بخش عمده فعالیت های یک شرکت بازرگانی است. در آموزش حسابداری شرکت های بازرگانی همواره تاکید شده است که بخش حسابداری باید آمار دقیق انبارها و همچنین میزان فروش، زمان فروش، خریدار و … را به طور کامل داشته باشد.

انبارهای شرکت های بازرگانی اغلب اوقات دارای بیمه هستند. ممکن است هر لحظه مشکلی پیش بیاید. بخش حسابداری تمامی ریز حساب ها و میزان فروش ها را به صورت دقیقه به دقیقه آپدیت می کند. در پایان روز هم همه را دوباره چک کرده و در صورت هر گونه تداخل فورا آن را باید با بخش مدیریت در میان بگذارد.

محاسبه سود و زیان در شرکت های بازرگانی

شرکت های بازرگانی در هر دوره مالی مثلا 3 ماهه، 6 ماهه یا 1 ساله میزانی سود و میزانی زیان داشته اند. شما به عنوان حسابدار باید اطلاع داشته باشید که چطور باید درآمدها و هزینه های کلی شرکت در هر دوره خاص را محاسبه کرده و آن ها را تفکیک کنید.

نتیجه نهایی سود و زیان باید در کنار هم قرار گرفته و عوامل سود آور و زیان آور نیز مقابل هم قرار بگیرند. شما باید گزارش کاملی از موارد زیر را در هر دوره تهیه کنید.

فروش خالص

برای محاسبه فروش خالص شرکت های بازرگانی باید مانده حساب فروشی که در دفتر حسابداری ثبت شده را از میزان تخفیفات نقدی، تخفیفات فروش و برگشت از فروش کم کنند.

مبلغ تمام شده کالای به فروش رفته

برای حسابرسی بخش بهای تمام شده کالای فروش رفته، باید در ابتدای دوره موجودی انبار کالاها را گرفته و میزان خریدی که در طول دوره به صورت خالص انجام شده را از برگشت خرید، تخفیفات نقدی و دیگر تخفیفات کم کنید و سپس هزینه های حمل کالا را در تمام طول دوره حسابرسی جمع کرده و از میزان موجودی که در آخر دوره داشته اید کم کنید.

سود یا زیان ناخالص

حسابداری با محاسبه فروش خالص و کم کردن آن از هزینه تمام شده کالاهایی که فروخته شده اند، میزان تقریبی یا ناخالص سود و زیان را محاسبه می کند.

هزینه های عملیاتی

هزینه های عملیاتی به هزینه هایی گفته می شود که طی آن برای حمل و نقل کالاهای خریداری شده یا به فروش رفته انجام شده است. مثلا هزینه حمل، هزینه نگهداری در انبار و… .

سود یا زیان خالص

اگر تمامی هزینه های مربوط به هزینه های عملیاتی را از سود و زیان ناخالص کم کنید، سود یا ضرر خالص به دست می آید.

آموزش حسابداری شرکت های بازرگانی ( به روز رسانی مداوم حساب ها)

همان طور که در ابتدای مطلب به شما گفتیم، یک حسابدار با تجربه و ماهر همواره آمار درستی از امور حسابداری دارد. اما به دست آوردن این آمار درست تنها زمانی ممکن است که شخص حسابدار به تمامی حساب ها رسیدگی کند.

شاید برخی از کارهای مربوط به حسابرسی را بتوان روزها و یا هفته ها عقب انداخت اما از نظر کاری این عمل اصلا حرفه ای نیست.

حسابداران حرفه ای هر روز تمامی اطلاعات مربوط به حسابرسی خود را به روز می کنند. به روز کردن آخرین دارایی ها، آخرین موجودی ها و دیگر موارد مربوط به حسابری به شما کمک می کند لیست دقیقی از میزان درآمدها و هزینه ها و حتی میزان سود و زیان ناخالص شرکت را در دست داشته باشید.

فراموش نکنید مشکلات مالی به سادگی به وجود می آیند و شما در برابر اداره مالیات و تمامی افراد شرکت مسئول خواهید بود. پس اصلا ریسک نکرده و همواره حسابرسی ها و دفتر حسابداری خود را آپدیت نگهدارید.

از حسابرسی های خود همواره نسخه پشتیبان تهیه کنید

یکی از مشکلات شایعی که حسابداران با آن رو به رو می شوند، از بین رفتن حساب های موجود در کامپیوتر و یا از بین رفتن اطلاعات در نرم افزارهای حسابداری است.

یکی از نکات مهم در آموزش حسابداری شرکت های بازرگانی این است که یک حسابدار در چنین شرکتی باید هر روز بکاپ یا نسخه پشتیبان از تمامی حساب های خود تهیه کند. هیچگاه به نرم افزارها و خود سیستم اعتماد نکنید. یک اشتباه کوچک می تواند تمامی حساب های شرکت بازرگانی شما را خراب کند.

حسابداران باتجربه در پایان هر روز کاری و بعد از تمام کردن کارهای روزانه خود پیش از خروج از شرکت از نرم افزارها و حسابرسی های خود بکاپ تهیه می کنند. شرکت های بازرگانی با ده ها شرکت دیگر در ارتباط بوده و هر کدام از آن ها لیست خرید و فروش خود را دارند.

یک اشتباه کوچک می تواند تمامی حساب ها را خراب کرده و بعضی اوقات خسارات جبران ناپذیری را نه تنها به شرکت شما بلکه به دیگر شرکت ها نیز وارد می کند. این موارد با توجه به تجربه های پیشین نوشته شده و تماما امتحان شده اند. امیدوارم که برایتان مفید بوده و کمکتان کند.

برای دریافت جدید ترین مقالات، ایمیل خود را وارد کنید:

با نشر این محتوا، جامعه وبلاگ محک را گسترش دهید

نسرین ولی خانی
نسرین ولی خانی
در رشته نرم افزار کامپیوتر تحصیل کردم و بعد از فعالیت های مختلفی مثل برنامه نویسی و دیجیتال مارکتینگ، از سال ۹۴ تولید محتوا یار همیشگی من شد.
مالیات بر درآمد اتفاقی چیست؟ معافیت‌های مالیاتی

مالیات بر درآمد اتفاقی چیست؟ معافیت‌های مالیاتی

زمان مطالعه این مقاله: 4 دقیقه مالیات بر درآمد اتفاقی یکی از انواع مالیات‌های مستقیم است که به درآمدهای غیر منتظره و غیر شغلی اشخاص حقیقی و حقوقی تعلق می‌گیرد. این نوع درآمدها در مقابل درآمدهای مستمر مانند حقوق و دستمزد قرار دارند. هرگاه شخص حقیقی

اطلاعات بیشتر
مالیات بر درآمد چیست؟ انواع مالیات بر درآمد

مالیات بر درآمد چیست؟ انواع مالیات بر درآمد

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه مالیات بر درآمد نوعی مالیات مستقیم است که توسط دولت بر درآمد اشخاص حقیقی و حقوقی اعمال می‌شود. این نوع مالیات دارای انواع مختلفی است که در ادامه مطلب به آن خواهیم پرداخت. نرخ مالیات بر درآمد بر اساس درآمد

اطلاعات بیشتر
مالیات بر درآمد املاک و مستغلات چیست؟

مالیات بر درآمد املاک و مستغلات چیست؟

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه مالیات بر درآمد املاک یکی از مباحث مالیاتی مهم و تخصصی است. فرقی نمی‌کند امسال یا چند سال دیگر، قوانین مالیات بر درآمد املاک اغلب، در راس مهم‌ترین انواع مالیات بر درآمد قرار دارد. شاید گره خوردن قوانین مالیات املاک

اطلاعات بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

جستجو

مشاهده رایگان دمو نرم افزارحسابداری