جستجو
Close this search box.

تجارت الکترونیکی چیست؟ کسب و کار الکترونیکی با تجارت الکترونیکی چه تفاوتی دارد؟

نوشته شده توسط وهاب نادری
زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه

کسب و کار الکترونیکی با تجارت الکترونیکی چه تفاوتی دارد ؟ البته برخی دیگر از افراد این سؤال را این‌گونه می‌پرسند که تفاوت کسب و کار الکترونیکی با تجارت الکترونیکی چیست ؟ برخلاف تصور بسیاری از افراد، کسب و کار الکترونیکی با تجارت الکترونیکی، تفاوت‌های عمده و بارزی دارند و به جرات می‌توان گفت که این دو موضوع، مقوله‌های کاملاً جدایی هستند.

فهرست مطالب

 همه ما در جریان هستیم که خرید آنلاین در این چند سال اخیر شهرت فراوانی پیدا کرده و بسیار مورد استقبال قرار گرفته است. این روزها دیگر برای خرید کردن چیزی، نیاز نداریم که حتماً تا فروشگاه برویم. می‌توانیم خیلی ساده و فقط با یک تلفن هوشمند و متصل بودن به اینترنت هر کجای دنیا که باشیم، از هر مکان دیگر در نقطه‌ای دیگر از جهان که مایل باشیم خرید خودمان را انجام دهیم. این امر به لطف رونق گرفتن دو مطلب اتفاق می‌افتد: رونق گرفتن کسب و کار الکترونیک و رونق گرفتن تجارت الکترونیک. در واقع این دو موضوع شبیه نیستند، اما ارتباط نزدیکی با یکدیگر دارند. در ادامه این مقاله به تفاوت کسب و کار الکترونیکی با تجارت الکترونیکی خواهیم پرداخت. پس با ما همراه باشید.

کسب و کار الکترونیکی چیست ؟

کسب و کار الکترونیکی چیست ؟

کسب و کار الکترونیکی عبارت است از کاربردی کردن تمامی سیستم‌های اطلاعاتی برای کنترل و تقویت کسب و کار. در یک تعریف ساده، می‌توانیم این‌گونه بگوییم که کسب و کار الکترونیکی به معنی انجام کسب و کار با بهره بردن از ارتباطات راه دور و ابزارهای مرتبط است. این روزها فرایندهایی که به آنها اشاره شد با استفاده از تکنولوژی مبتنی بر وب توسعه پیدا می‌کنند.

لازم به توجه است که کسب و کار الکترونیکی منحصراً به‌صورت آنلاین انجام نمی‌پذیرد بلکه از قابلیت‌های اینترنت برای رونق بخشیدن به مشاغلی که به‌صورت آفلاین نیز اداره می‌گردند، بهره می‌برد؛ بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که کسب و کار الکترونیکی به معنی تسهیل (ساده‌سازی) کسب و کار از طریق اینترنت و فناوری آنلاین است.

در نظر داشته باشید، بسیاری از فرایندهایی که تحت عنوان کسب‌وکار الکترونیکی توصیف می‌گردند ممکن است از طریق یک شبکه در خانه مورد استفاده قرار بگیرند یا حتی امکان دارد در یک فرایند تخصص سازی داخل یک شرکت ارائه گردد.

بعضی وقت‌ها تفاوت میان یک کسب و کار فیزیکی و یک کسب و کار الکترونیکی صرفاً مربوط به نحوه انجام شدن آن کسب و کار می‌باشد. شاید بهتر باشد که این موضوع را در قالب یک مثال برای شما روشن کنیم. فرض کنید شما یک شرکت مشاوره‌ای باشید که به مردم کمک می‌کند تا مبلمان مناسب را انتخاب نمایند، بنابراین شما دارای یک کسب‌وکار هستید، اما اگر شما یک وب‌سایت را درست کنید که در آن مردم قادر باشند انواع گوناگون مبلمان را با یکدیگر قیاس نمایند، می‌توان گفت که شما صاحب یک کسب و کار الکترونیکی هستید.

مثالهایی برای درک بهتر کسب و کار الکترونیکی

در این قسمت به برخی از مثال‌ها اشاره خواهیم کرد تا بیش‌ازپیش مقوله کسب و کار الکترونیکی برای شما جا بیفتد:

  • مدیریت موجودی انبار بخشی از فرایند یک کسب‌وکار است، هنگامی که از طریق ابزار الکترونیکی این فرایند را کنترل کنیم در این صورت بخشی از کسب‌وکار الکترونیکی نام خواهد گرفت.
  • یک سیستم مدیریت محتوا را در نظر بگیرید که جریان کاری را میان یک تولیدکننده محتوا، مدیر محتوا، ویرایشگر، گرافیست و … مدیریت می‌نماید، مثالی دیگر از یک کسب‌وکار الکترونیکی به شمار می‌رود. در نظر داشته باشید که اگر این کارها به صورت الکترونیکی انجام نگیرد افراد مجبور خواهند شد که کارها را به صورت فیزیکی و با بهره بردن از کاغذ اقدام نمایند. اگر کارهای اشاره شده به صورت الکترونیکی انجام گیرند، آن را به کسب و کار الکترونیکی تبدیل خواهد کرد.
  • ابزارهایی مانند پروسه درخواست شغل و ایجاد لیست‌های شغلی، جمع‌آوری و حفظ اطلاعات کاری در مورد کارکنان هم اگر به صورت الکترونیکی انجام‌ گیرد کسب‌ و کار را به یک کسب‌ و کار الکترونیکی تبدیل خواهد کرد.

انواع مدل های کسب وکار الکترونیکی کدام است؟

کسب و کارهای الکترونیکی دو مدل دارند :

  • Bricks and Clicks : این مدل از کسب و کار برای شرکت‌هایی است که کسب و کار آنها هم به صورت آنلاین و هم به صورت آفلاین اداره می‌شوند. به عبارت دیگر این مدل از کسب و کارها علاوه بر داشتن یک وب‌سایت که از طریق آن قادر هستند محصولات خود را به فروش آنلاین برسانند، در یک مغازه هم به صورت فیزیکی مشغول فروش محصولاتشان هستند.
  • Pure Play : این مدل از کسب‌وکار مربوط به بیزینس‌هایی می‌شود که تنها روی یک محصول یا خدمت تمرکز متمرکز هستند.
کسب و کار الکترونیکی با تجارت الکترونیکی

تجارت الکترونیکی چیست ؟

اگر بخواهیم تعریفی کلی از تجارت الکترونیکی ارائه کنیم باید بگوییم که تجارت الکترونیک، معاملات را در ارتباط با فعالیت‌های تجاری اشخاص و سازمان‌ها شکل خواهد داد. فعالیت‌های مذبور مبتنی بر اساس پردازش و انتقال اطلاعات دیجیتالی (صدا، تصویر و متن) خواهند بود. به‌عبارت‌دیگر تجارت الکترونیکی، به مجموعه‌ای از فعالیت‌ها اطلاق می‌شود که مستقیماً به‌وسیله ارتباطات الکترونیکی (شبکه‌ای) پشتیبانی می‌گردند. جالب است بدانید که برخی از کارشناسان، تجارت الکترونیک را از 4 منظر(دیدگاه) تعریف می‌کنند :

  • دیدگاه فرایند کسب و کار: تجارت الکترونیک کاربردی از فناوری در اتوماسیون معاملات تجاری و جریانهای کاری به شمار می‌رود.
  • دیدگاه بر خط :  تجارت الکترونیک ظرفیتی بی‌بدیل برای خرید و فروش خدمات، محصولات، اطلاعات و همین­طور سایر خدمات پیوسته بر بستر اینترنت را فراهم می‌آورد.
  • دیدگاه ارتباطی : در تجارت الکترونیک، شاهد ارائه اطلاعات، محصولات، خدمات و پرداختها از طریق شبکه‌های ارتباطی، خطوط تلفن یا هر وسیله الکترونیک دیگر خواهیم بود.
  • دیدگاه خدماتی : می‌توان گفت تجارت الکترونیک وسیله یا ابزاری است که علایق و خواسته‌های سازمانها، شرکتها، مشتریان و مدیران را مورد خطاب قرار خواهد داد و البته اداره می‌کند، تجارت الکترونیک از هزینه‌های خدمات خواهد کاست، کیفیت کالاها را بهبود خواهد داد و باعث افزایش سرعت تحویل کالا می‌شود.

با توجه به تعاریف و تعابیری که درباره تجارت الکترونیک ارائه شد؛ برخی از مهمترین مزایای آن را می‌توان به صورت زیر در قالب یک فهرست اعلام کرد:

  • حذف واسطه‌ها و در نتیجه کاهش هزینه‌های توزیع
  • صرفه‌جویی قابل ملاحظه در وقت و زمان سفارش دهنده‌ها
  • حفظ و نگهداری بازارهای قبلی و بدست آوردن بازارهای بیشتر. مثلا با کمک گرفتن از موتورهای جستجو گر.
  • ساعت کاری منعطف یکی از قابلیت‌های تجارت الکترونیک است که خدمات آن ار 24 ساعته می‌کند.
  • راحتی در مقایسه هم برای انتخاب درست‌تر بسیار کمک‌کننده است.
کسب و کار الکترونیکی با تجارت الکترونیکی چه تفاوتی دارد ؟

کسب و کار الکترونیکی با تجارت الکترونیکی چه تفاوتی دارد؟

با توجه توضیحات و تعاریفی که تا اینجای مقاله برای شما ارائه شده است، از لحاظ کلی از تفاوت کسب و کار الکترونیکی با تجارت الکترونیکی باخبر شده‌اید. به طور کلی می‌توان گفت کسب و کار الکترونیک فقط به خریدوفروش محدود نمی‌شود بلکه تمام فعالیت‌های اقتصادی که یک کسب و کار از طریق اینترنت انجام می‌دهد را پوشش می‌دهد. به عبارت دیگر می‌توان گفت تجارت الکترونیکی زیرمجموعه کسب و کار الکترونیکی محسوب می‌شود.

همان‌طور که اعلام کردیم کسب‌وکار الکترونیکی با تجارت الکترونیکی تفاوت دارند اما به‌عنوان مکمل یکدیگر هم عمل می‌کنند. در ادامه این قسمت به‌صورت فهرست‌وار به این تفاوت‌ها اشاره خواهیم کرد:

  • تجارت الکترونیکی یکی از اصلی‌ترین بخش‎های یک کسب و کار الکترونیکی به شمار می‌رود.
  • تجارت الکترونیکی تنها به تراکنش‌های مالی وابسته است اما کسب و کار الکترونیکی بخش‌های دیگر را نیز شامل خواهد شد.
  • تجارت الکترونیکی ، بیشتر بر روابط بیرونی سازمان‌ها و افراد از طریق وب‌سایت‌ها تکیه می‌کند، در حالی که کسب و کار الکترونیکی علاوه بر این ارتباط‌های بیرونی از سازمان‌ها، به راهکارهایی که باید در داخل شرکت یا نهاد یا سازمانی که در آن کار تجارت را پیگیری می‌کنیم، تا قادر باشیم کسب و کار موفقیت آمیزی در تجارت الکترونیکی داشته باشیم، نیز تمرکز و توجه دارد.
  • تجارت الکترونیکی، شامل معاملات مربوط به پول می‌شود، در صورتیکه کسب و کار الکترونیکی فعالیت‌های پولی و هم‌افزایی را هم شامل خواهد شد.
  • باید اشاره کنیم که تجارت الکترونیکی برای ارتباط با سایر نقاط جهان از اینترنت بهره می‌برد. برخلاف کسب و کار الکترونیکی، از اینترنت، اینترانت، اکسترانت برای ارتباط با طرفین استفاده می‌کند.

کسب و کار الکترونیکی با تجارت الکترونیکی رقابتی ندارند

در این مقاله تلاش کردیم که ضمن معرفی کسب و کار الکترونیکی و تجارت الکترونیکی به موضوعات پیرامون هر یک اشاراتی داشته باشیم. موضوع اصلی این مقاله این بود که تفاوت کسب و کار الکترونیکی با تجارت الکترونیکی بررسی گردد. اگر از ابتدا تا انتهای این مقاله را به‌دقت مطالعه کرده باشید حتماً متوجه شده‌اید که این دو مفهوم با یکدیگر در تقابل و رقابت نیستند بلکه می‌توانند مکمل یکدیگر باشند.

تجارت الکترونیکی بخش عمده کسب و کار الکترونیکی را تشکیل می‌دهد. همچنین می‌توانیم بگوییم که تجارت الکترونیکی، وب‌سایت‌های کسب و کار الکترونیک است، اما کسب و کار الکترونیکی لزوماً تجارت الکترونیکی نخواهد بود. در حال حاضر هدف بیشتر شرکت‌ها، تجارت الکترونیکی را صرفاً برای به دست آوردن حداکثر قسمت بازار در دستور کار قرار می‌دهند. بعضی از وب‌سایت‌های تجارت الکترونیکی از سالهای قبل به وجود آمده‌اند که در حال با توجه به حضور آنها، رفته‌رفته شاهد کم‌رنگ‌شدن و از بین رفتن شیوه‌های سنتی برای کسب و کارها هستیم.

پس در نهایت متوجه شدید که کسب و کار الکترونیکی با تجارت الکترونیکی رقابتی ندارند، اگرچه دانستن تفاوت‌ها می‌تواند تأثیر زیادی در نحوه طراحی مدل کسب‌وکار شما داشته باشد. مثلاً پاسخ روشنی برای این سؤالات خواهید داشت: آیا مایلید معاملات را تنها به صورت آنلاین انجام دهید؟ آیا مایلید کسب و کار خود را با فناوری آنلاین، بهبود و ارتقا ببخشید؟

این سؤال‌ها تنها بخشی از سؤالات مهم است که می‌توانید هنگام انتخاب نحوه استفاده از فن آوری آنلاین در کسب‌وکار خود، بپرسید. قبل از تصمیم‌گیری بین کسب و کار الکترونیکی با تجارت الکترونیکی، حتماً دقت لازم را به عمل‌آورده و تمام تفاوت‌های اصلی ذکر شده در بالا را در نظر بگیرید. گروه نرم افزاری محک، بهترین‌ها را برای شما آرزومند است.

منبع : geeksforgeeks

برای دریافت جدید ترین مقالات، ایمیل خود را وارد کنید:

با نشر این محتوا، جامعه وبلاگ محک را گسترش دهید

وهاب نادری
وهاب نادری
مالیات بر درآمد اتفاقی چیست؟ معافیت‌های مالیاتی

مالیات بر درآمد اتفاقی چیست؟ معافیت‌های مالیاتی

زمان مطالعه این مقاله: 4 دقیقه مالیات بر درآمد اتفاقی یکی از انواع مالیات‌های مستقیم است که به درآمدهای غیر منتظره و غیر شغلی اشخاص حقیقی و حقوقی تعلق می‌گیرد. این نوع درآمدها در مقابل درآمدهای مستمر مانند حقوق و دستمزد قرار دارند. هرگاه شخص حقیقی

اطلاعات بیشتر
مالیات بر درآمد چیست؟ انواع مالیات بر درآمد

مالیات بر درآمد چیست؟ انواع مالیات بر درآمد

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه مالیات بر درآمد نوعی مالیات مستقیم است که توسط دولت بر درآمد اشخاص حقیقی و حقوقی اعمال می‌شود. این نوع مالیات دارای انواع مختلفی است که در ادامه مطلب به آن خواهیم پرداخت. نرخ مالیات بر درآمد بر اساس درآمد

اطلاعات بیشتر
مالیات بر درآمد املاک و مستغلات چیست؟

مالیات بر درآمد املاک و مستغلات چیست؟

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه مالیات بر درآمد املاک یکی از مباحث مالیاتی مهم و تخصصی است. فرقی نمی‌کند امسال یا چند سال دیگر، قوانین مالیات بر درآمد املاک اغلب، در راس مهم‌ترین انواع مالیات بر درآمد قرار دارد. شاید گره خوردن قوانین مالیات املاک

اطلاعات بیشتر

یک پاسخ

  1. تفاوت کسب و کار الکترونیکی با تجارت الکترونیکی به همبن مواردی که اینجا گفته شده، محدود میشه؟ بنظرم همچنان تفاوتهای دیگه هم میشه براشون اشاره کرد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

جستجو

مشاهده رایگان دمو نرم افزارحسابداری