جستجو
Close this search box.

مشمولین صندوق فروشگاهی سال 1401 | جرائم تخلف از اجرای قانون صندوق فروشگاهی

نوشته شده توسط ثمین اسدیان
زمان مطالعه این مقاله: 6 دقیقه

مشمولین صندوق فروشگاهی به آن دسته از مشاغل گفته می‌شود که باید برای شفاف سازی درآمدهای مالیاتی خود نسبت به نصب صندوق فروشگاهی یا دستگاه کارت‌خوان اقدام کنند. صندوق مکانیزه فروش یا دستگاه کارت‌خوان با هدف سرعت بخشیدن به فرایند فروش و ایجاد شفافیت در بازارهای مالی توسعه داده شده است. الزام داشتن صندوق مکانیزه فروش در کسب و کارها در سال 97 توسط مجلس شورای اسلامی تصویب شد. این صندوق در نوع خود کمک شایانی به شفافیت اقتصاد کشور و درآمدهای مالیاتی کرده است و حتی گاهی باعث جلوگیری از قاچاق کالا شده است. در این مقاله از گروه نرم افزاری محک به معرفی مشاغل مشمول نصب سامانه صندوق فروشگاهی و جرائم عدم نصب آن می‌پردازیم.

فهرست مطالب

نرم افزار صندوق فروشگاهی چیست؟

در پاسخ به این سؤال باید گفت صندوق‌های فروشگاهی سیستم‌های یکپارچه سخت افزاری و نرم افزاری هستند که با کارکردها و امکانات متفاوت برای فروشگاه‌ها تولید می‌شوند. صندوق‌های فروشگاهی مدرن اغلب یک مانیتور برای صندوق‌دار و یک مانیتور برای مشتری دارند. صندوق‌های فروشگاهی از دستگاه‌های مختلف فروش مثل بارکد خوان، پرینتر فاکتور، و کارت‌خوان یا دستگاه پرداخت نیز پشتیبانی می‌کنند.

برخلاف سیستم‌های سنتی که مانند یک ماشین حساب و دستگاه صدور فاکتور عمل می کرند، صندوق‌های فروشگاهی جدید به نرم افزار حسابداری فروشگاهی مجهز هستند و انواع عملیات حسابداری مرتبط با موجودی کالا و فروش محصول را به راحتی انجام می‌دهند. به همین دلیل بهترین برنامه صندوق فروشگاهی شامل یک سیستم نرم‌افزاری – سخت‌افزاری جامع است که انواع امکانات حسابداری را نیز در محاسبات خود دخیل می‌کند.

صندوق فروشگاهی محک یک سامانه الکترونیکی یکپارچه است که کلیه اطلاعات مرتبط با محصولات، از موجودی و قیمت گرفته تا میزان مالیات ارزش افزوده و مواردی مانند این را با دقت هر چه تمام محاسبه می‌کند. این سیستم دارای یک صفحه لمسی می‌باشد که کاربر به راحتی از طریق آن می‌تواند اطلاعات مختلف را وارد سیستم کند. صندوق فروشگاهی محک در عین کوچک بودن و ظرافت در طراحی می‌تواند هم‌زمان جایگزین سیستم‌های حسابداری و صندوق در کسب و کارهای کوچک و متوسط شود.

ضرورت استفاده از صندوق فروشگاهی چیست؟

همان‌طور که میدانید در زمان‌های قدیم برای حسابداری فروشگاه‌ها به جای استفاده از انواع نرم افزار حسابداری از دفاتر حسابداری و مالیاتی استفاده می‌شد. تصویر مأمورانی که دفاتر حسابداری را بررسی می‌کردند هنوز هم از ذهن بسیاری از حسابداران پاک نشده است. امروزه آن دفاتر حسابداری جای خود را به نرم افزارها و سیستم‌های مکانیزه الکترونیکی فروش داده‌اند. امروزه برای نظم دادن به حساب و کتاب‌ها و ارائه حساب‌ها به سازمان امور مالیاتی از صندوق فروشگاهی استفاده می‌شود.

صندوق فروشگاهی محک نیز سیستمی است که مطابق با قوانین جدید مالیاتی و کسب و کارها، همه فروشگاه‌های کوچک و متوسط ملزم به استفاده از آن هستند. این صندوق که می‌توان آن را بهترین نرم افزار صندوق فروشگاهی در نظر گرفت از انواع کارکردهای حسابداری پشتیبانی می‌کند و کاربری آسان آن مورد تأیید تمام مشتریان است.

از انواع صندوق فروشگاهی چه می‌دانید؟

صندوق‌های فروشگاهی را بر اساس معیارهای مختلفی می‌توان دسته بندی کرد. یکی از رایج‌ترین این دسته بندی‌ها بر اساس کارایی آن صندوق فروشگاهی است که به سه دسته تقسیم می‌شود:

  • صندوق فروشگاهی POS 

صندوق فروشگاهی POS دارای نرم افزار حسابداری فروشگاهی است و امکان استفاده چند کاربر را فراهم می‌کند. پوز (POS) در حقیقت مخفف عبارت Point of Sale است و محلی است که وجوه کالای خریداری شده از مشتری دریافت می‌شود. امروزه اکثر صندوق‌های فروشگاهی به رایانه‌های کوچکی متصل هستند که نرم افزار حسابداری روی آن نصب شده و اطلاعات خرید و فروش روزانه، تعداد کالاها و سود و زیان حاصله را بدون کوچک‌ترین خطای انسانی ثبت و محاسبه می‌کند. ثبت این اطلاعات در نرم افزار مربوطه به کمک بارکد و دستگاه بارکد خوان انجام می‌گیرد.

  • صندوق فروشگاهی ECR 

اکثر مشتریان این نوع صندوق فروشگاهی را به عنوان معمولی‌ترین نوع صندوق‌های فروشگاهی می‌شناسند. صندوق فروشگاهی ECR شامل یک صفحه نمایش است که بر روی ماشین حساب ساده تنظیم می‌شود. این نوع برخلاف نمونه‌های جدید صندوق فروشگاهی قابلیت به‌روزرسانی و ارتقا را ندارد و به دلیل ساده بودن مناسب کسب‌وکارهای کوچک می‌باشد. حافظه و امکان اتصال به دستگاه‌های دیگر ازجمله فاکتورهایی است که می‌توانند بین صندوق‌های فروشگاهی ECR تفاوت ایجاد کند.

  • صندوق فروشگاهی POS Touch 

صندوق فروشگاهی پوز لمسی شامل یک صفحه لمسی است که تمام کارهای تعریف شده برای آن از طریق صفحه نمایش انجام داده می‌شود. لمسی بودن این سیستم باعث کاربری بسیار ساده و راحتی آن شده است.

اصناف مشمول نصب صندوق فروش

اصناف مشمول نصب صندوق فروشگاهی کدام‌اند؟

بر اساس اطلاعیه سازمان امور مالیاتی کشور، اشخاص مالیاتی باید برای محاسبه مالیات پرداختی خود از سامانه صندوق فروشگاهی برای دریافت وجه از مشتریان استفاده کنند و درواقع جزو مشمولین صندوق فروشگاهی هستند. سازمان امور مالیاتی از شهریور سال گذشته برای شفاف‌سازی درآمد، جلوگیری از فرار مالیاتی و کمک به حسابرسی مالیاتی، 15 گروه از فعالان اقتصادی را ملزم به ثبت‌نام در پایانه فروشگاهی کرد.

گروه اولی که شامل استفاده از سامانه صندوق فروش POS  از سال ۱۳۹۲ تا به امروز می‌باشد:

  1. سازندگان و فروشندگان طلا و جواهر
  2. فروشندگان آهن آلات
  3. فروشندگان لوازم صوتی و تصویری
  4. فروشندگان انواع رایانه و قطعات سخت افزاری
  5. فروشندگان ماشین‌های اداری و لوازم و قطعات تجهیزات مربوط به آنها
  6. فروشندگان لوازم خانگی شامل برقی، گازی و نفتی
  7. هتل و هتل آپارتمان
  8. تالار پذیرایی، رستوران‌ها، چلوکبابی‌ها و اغذیه‌فروشی‌ها
  9. مشاوران املاک و مستغلات
  10. داروخانه‌ها

گروه دومی که شامل استفاده از سامانه صندوق فروش POS  از سال ۱۳۹۳ تا به امروز می‌باشد:

  1. فروشندگان لوازم یدکی خودروهای سبک و سنگین و ماشین آلات راه‌سازی، کشاورزی و ساختمانی مانند: نمایندگی، عمده و خرده فروشی
  2. صاحبان تعمیرگاه‌های مجاز خودرو و انواع وسائط نقلیه سنگین و ماشین آلات راه سازی کشاورزی و ساختمانی
  3. فروشندگان تجهیزات و تأسیسات حرارتی و برودتی، شوفاژ و تهویه مطبوع و لوازم مربوط مانند: نمایندگی، عمده و خرده فروشی
  4. فروشندگان لوازم بهداشتی ساختمان مانند نمایندگی، عمده و خرده فروشی
  5. فروشندگان تزئینات ساختمان مانند: موکت، کف‌پوش، انواع پرده، کاغذ دیواری، شومینه و کارهای تزیینی چوبی و فلزی مانند: نمایندگی، عمده و خرده فروشی
  6. فروشندگان انواع تلفن ثابت و بی سیم، همراه و تجهیزات جانبی آن نمایندگی عمده و خرده فروشی
  7. تولیدکنندگان و فروشندگان مبل، مصنوعات چوبی و فلزی و غیر فلزی و غیر فلزی اعم از اداری و خانگی مانند: نمایندگی، عمده و خرده فروشی
  8. فروشندگان فرش ماشینی، تابلو فرش، موکت و قالیچه ماشینی مانند: نمایندگی، عمده و خرده فروشی
  9. فروشندگان لوازم آرایشی و بهداشتی مانند: نمایندگی، عمده و خرده فروشی
  10. فروشندگان لوازم طبی بیمارستانی، آزمایشگاهی و دندان پزشکی و دندان سازی و انواع لوازم و تجهیزات پزشکی مانند: نمایندگی، عمده و خرده فروشی

گروه سومی که شامل استفاده از سامانه صندوق فروش POS در سال ۱۳۹۴ تا به امروز می‌باشد:

  1. فروشندگان لاستیک مانند: نمایندگی، عمده و خرده فروشی
  2. نمایشگاه‌های اتومبیل مانند: سواری، باری، مسافربری، ماشین آلات راه‌سازی، کشاورزی و صنعتی
  3. فروشندگان مصالح ساختمانی مانند: نمایندگی، عمده و خرده فروشی
  4. فروشندگان تأسیسات الکترونیکی، مکانیکی ساختمان مانند: نمایندگی، عمده و خرده فروشی
  5. فروشندگان انواع رنگ ساختمان، صنعتی و اتومبیل مانند: نمایندگی، عمده و خرده فروشی
  6. فروشندگان مواد شیمیایی مانند: نمایندگی، عمده و خرده فروشی
  7. نمایندگی فروش شرکت‌های توزیع کالاهای داخلی و وارداتی مانند: غیر اشخاص حقوقی
  8. نمایندگی‌های فروش شرکت‌ها و مؤسسات تجاری و صنعتی اعم از داخلی و خارجی مانند: غیر اشخاص حقوقی
  9. فروشندگان یخچال‌های صنعتی و ویترینی مانند: نمایندگی، عمده و خرده فروشی
  10. بارفروشان و فروشندگان میوه و تره بار و میدان داران
مشمولین صندوق فروشگاهی
بستن سال مالی در نرم افزار محک
بستن سال مالی در نرم افزار محک

چه مشاغلی مشمولین صندوق فروشگاهی هستند؟

در پاسخ به این سؤال که چه شغل‌هایی مشمول صندوق فروشگاهی می‌شوند باید گفت که پانزده گروه اصلی که شامل ۵۰ شغل می‌باشد باید برای محاسبه میزان مالیات پرداختی خود از صندوق فروشگاهی استفاده کنند:

  • گروه اول عبارت‌اند از: وکلا
  • گروه دوم عبارت‌اند از: مشاوران حقوقی و مشاوران خانواده
  • گروه سوم عبارت‌اند از: دفاتر اسناد رسمی
  • گروه چهارم عبارت‌اند از: مشاورین املاک
  • گروه پنجم عبارت‌اند از: تالار پذیرایی، رستوران‌ها، چلوکبابی‌ها، کبابی‌ها، اغذیه فروشی‌ها و فست‌فودی‌ها، سفره خانه‌های سنتی و کافی‌شاپ‌ها، کترینگ‌ها و تهیه غذاها، قهوه خانه‌ها، سالن‌های غذاخوری و باغ تالارها، باغ سراها، طباخی‎ها، آش و حلیم پزی‌ها، جگرکی‌ها، کته کبابی‌ها، بریانی فروشی‌ها و مشاغل مشابه
  • گروه ششم شامل عبارت‌اند از: مرکز اقامتی از قبیل هتل‌ها، هتل آپارتمان‌ها، مهمان‌پذیرها، مهمان سراها، مهمان خانه‌ها، مسافرخانه‌ها، باغ ویلاها، اقامتگاه‌های بین راهی و متل‌ها
  • گروه هفتم عبارت‌اند از: نمایشگاه‌ها و فروشگاه‌های وسایل نقلیه موتوری به استثنای ماشین آلات راه‌سازی، ساختمانی و کشاورزی
  • گروه هشتم عبارت‌اند از: آرایشگاه‎های مردانه و زنانه
  • گروه نهم عبارت‌اند از: آجیل و خشکبار فروشی‌ها به استثنای مشمولین ماده ۸۱ قانون مالیات‌های مستقیم و واردکنندگان
  • گروه دهم عبارت‌اند از: قنادی‌‎ها و شیرینی فروشی‎ها، آب‌میوه‌فروشی‌ها، بستنی و فالوده فروشی‌ها
  • گروه یازدهم عبارت‌اند از: میوه و تره بار فروش‎های مستقر در میادین میوه و تره بار، بار فروشی‌های میوه و تره بار، میوه فروشی‎ها
  • گروه دوازدهم عبارت‌اند از: مجموعه‌های فرهنگی و ورزشی
  • گروه سیزدهم عبارت‌اند از: لوازم تحریر و نوشت افزار فروشی‌ها به استثنای تولید کنندگان و وارد کنندگان
  • گروه چهاردهم عبارت‌اند از: بازی‎های رایانه‌ای گیم نت‌ها و کافی‌نت‌ها
  • گروه پانزدهم عبارت‌اند از: دفاتر خدمات ارتباطی دفتر خدمات مشترکین تلفن همراه و ثابت و خدمات پستی، دفاتر خدمات الکترونیکی جمله دفاتر پلیس+۱۰، دفاتر خدمات الکترونیک شهر، دفاتر خدمات پیشخوان دولت و خدمات الکترونیک قضایی.

جریمه عدم نصب صندوق توسط مشمولین صندوق فروشگاهی چند درصد است؟

اگر شما به عنوان صاحب کسب و کار که جزو مشمولین صندوق فروشگاهی هستید، صندوق فروشگاهی را نصب نکنید جریمه به شما تعلق می‌گیرد که معادل دو درصد فروش شما خواهد بود.این جریمه در صورتی رسمیت پیدا می‌کند که صندوق فروش شما در سازمان مالیات ثبت نشده باشد . اگر برای دریافت صندوق فروشگاهی یا دستگاه‌های کارت‌خوان اقدام کرده باشید اما به هر دلیلی شناسنامه سامانه صندوق فروش را دریافت نکرده باشید، این جرائم از سر شما باز می‌گردد و شما تا 15 وز نیازی به پرداخت جریمه نخواهید داشت.

ثبت نام صندوق و نرم افزار فروشگاهی در سامانه مالیاتی

  • مؤدیان مشمولین صندوق فروشگاهی مطابق فراخوان سازمان امور مالیاتی کشور ابتدا باید وارد سامانه عملیات الکترونیکی مودیان مالیاتی به آدرس tax.gov.ir شده و از منوهای سمت راست گزینه ثبت مشخصات صندوق فروش و حافظه مالیاتی را انتخاب کنند. برای ورود به این سامانه می‌بایست نام کاربری و کلمه عبور سامانه ثبت نام الکترونیک سازمان امور مالیاتی را داشته باشید.

نکته: جهت دریافت مجوز ثبت اطلاعات صندوق فروشگاهی، ضروری است وضعیت ثبت نامی مودی مورد تأیید نهایی سازمان امور مالیاتی کشور قرار گرفته باشد (وضعیت 45)

  • مؤدی با انتخاب گزینه ” ورود به سامانه ” وارد صفحه ذیل می‌گردد و گزینه ” ورود به سامانه ثبت پایانه‌های فروش ” را انتخاب می‌نماید.
  • با انتخاب گزینه ” ورود به سامانه ثبت پایانه‌های فروش ” وارد صفحه زیر می‌شوید، پس از وارد نمودن نام کاربری و کلمه عبور ثبت نام الکترونیک سازمان امور مالیاتی صفحه مربوط به ثبت مشخصات صندوق و حافظه مالیاتی مشاهده می‌شود.

مالیات دستگاه کارت خوان چیست؟

در سال 1397  ” قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان” در مجلس به تصویب رسید. به موجب ماده 11 این قانون، بانک مرکزی ایران باید با همکاری سازمان مالیات با ساماندهی دستگاه‌های کارت‌خوان، به هریک از دستگاه‌های کارت خوان، یک شناسه یکتا جداگانه اعطا کند. پس از اعطا این شناسه، کلیه تراکنش‌های انجام شده از طریق آن دستگاه، فعالیت شغلی دارنده دستگاه محسوب می‌شود و ارسال اطلاعات مربوط به آن توسط بانک مرکزی برای سازمان امور مالیاتی انجام می‌گیرد.

در حال حاضر، نوع خاص و جداگانه‌ای از مالیات تحت عنوان مالیات دستگاه کارت خوان در سیستم مالیاتی کشور ما وجود ندارد. اما همان‌طور که گفتیم بر اساس (قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان) کلیه اشخاصی که دارای دستگاه کارت خوان بوده (یعنی کلیه مشمولین صندوق فروشگاهی )، موظف به ثبت نام در سامانه عملیات الکترونیکی امور مالیاتی tax.gov.ir  و دریافت کد اقتصادی هستند.

به این ترتیب، اطلاعات تراکنش‌های بانکی آن دستگاه به پرونده شخص در اداره مالیات متصل می‌شود و بر اساس آن اطلاعات، اداره مالیاتی می‌تواند در مورد صحت اطلاعات ارائه شده توسط مودی مالیاتی در اظهارنامه مالیاتی تصمیم گیری نماید.

صندوق فروشگاهی محک یک انتخاب مطمئن

همان طور که ملاحظه فرمودید، صندوق فروشگاهی ابزاری است که برای فروشگاه‌ها و خرده فروشی‌ها مزایای زیادی به همراه دارد. یکپارچه سازی بخش‌های مختلف، افزایش سرعت و دقت، کاهش هزینه‌ها، افزایش بهره‌وری و همگام شدن با فناوری روز دنیا مواردی هستند که صاحبان همه کسب و کارها به دنبال آن هستند. ضمن اینکه، بنا بر الزامات و قوانین مالیاتی استفاده از صندوق فروشگاهی برای اصناف مختلف الزامی شده است. صندوق فروشگاهی زیادی در بازار وجود دارند و هر کدام بنا بر امکانات و قیمتی که دارند می‌توانند پاسخگوی نیازهای کسب و کارهای مختلف باشند. با این حال به شما توصیه می‌کنیم جدا از سخت افزار مناسب، بهترین نرم افزار صندوق فروشگاهی را انتخاب کنید که مورد تأیید اداره دارایی و سازمان امور مالیاتی کشور باشد.صندوق مکانیزه فروش محک بهترین گزینه برای رشد کسب و کار شما است.

برای دریافت جدید ترین مقالات، ایمیل خود را وارد کنید:

با نشر این محتوا، جامعه وبلاگ محک را گسترش دهید

ثمین اسدیان
ثمین اسدیان
تولید کننده محتوا هستم و تمام تلاشم بر این است که با ارائه محتوای مفید و ارزشمند، تجربه خوبی از بازدید سایت برایتان رقم بزنم.
مراحل راه اندازی فروشگاه آنلاین

مراحل راه اندازی فروشگاه آنلاین

زمان مطالعه این مقاله: 6 دقیقه اینترنت یکی از بزرگترین انقلاب‌های دنیای امروز است که تاثیر گسترده‌ای بر زندگی، کار و تجارت انسان‌ها داشته. امروزه بسیاری از افراد، از اینترنت برای خرید و فروش محصولات و خدمات استفاده می‌کنند و این روند رو به افزایش است.

اطلاعات بیشتر
لیست مواد غذایی سوپرمارکت

لیست مواد غذایی سوپرمارکت

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه لیست مواد غذایی سوپرمارکت یکی از موضوعات مهم در حوزه تغذیه است؛ این لیست به افراد کمک می‌کند تا با دقت بهتری مواد غذایی خود را انتخاب کنند. لیست مواد غذایی سوپرمارکت، علاوه بر اینکه شامل اطلاعات مرتبط با نوع

اطلاعات بیشتر
بخش بندی بازار (Market Segmentation) چیست؟ انواع، مزایا و مراحل

بخش بندی بازار (Market Segmentation) چیست؟ انواع، مزایا و مراحل

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه بخش بندی بازار یا همان تقسیم بندی بازار (Market Segmentation) یکی از فعالیت‌های حیاتی در بازاریابی است که به تأثیرگذاری بیشتر کمپین‌های بازاریابی کمک می‌کند. با بخش بندی بازار، می‌توانید مشتریان هدف را دسته‌بندی کنید و استراتژی‌های فروش، بازاریابی و

اطلاعات بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

جستجو

مشاهده رایگان دمو نرم افزارحسابداری