جستجو
Close this search box.

راه اندازی تراشکاری در 8 مرحله + معایب و مزایا

نوشته شده توسط رضا امیری راد
زمان مطالعه این مقاله: 7 دقیقه

راه اندازی تراشکاری یکی از مشاغل سخت در دنیای کسب‌وکار است که اگر با اطلاعات کافی انجام نشود، باعث به سرانجام نرسیدن ایده راه اندازی آن می‌شود.در این مقاله از گروه نرم افزار حسابداری محک با ما همراه باشید تا ابتدا با هدف شغل تراشکاری و سپس با وظایف یک تراشکار و در نهایت با مراحل راه اندازی کارگاه تراشکاری و درآمد تراشکاری آشنا شویم.

فهرست مطالب

تراشکاری چیست

تراشکاری چیست؟

به شکل‌دهی و فرم دهی فلزات با استفاده از دستگاه‌های مخصوص به دو شکل کامپیوتری و سنتی، تراشکاری گفته می‌شود. به این دستگاه‌های مخصوص، ماشین تراش گفته می‌شود و وظیفه کنترل آنها به عهده تراشکار می‌باشد.

تاریخچه شغل تراشکاری و ماشین تراش چیست؟

ابتدایی‌ترین نوع ماشین در صنعت ماشین افزار، ماشین‌های تراش می‌باشند. قدیمی‌ترین نوع ماشین‌ها در بین قرن‌های 17 و 18 با تراش چوب به‌وسیله درخت به وجود آمدند. در قرن 18 اولین ماشین تراش مدرن به دست فرانسه ساخته شد. پس از آن در سال 1796 شخصی با نام فری تند دستگاهی را تولید کرد که به‌وسیله چرخ دهنده‌ها قادر به تراش انواع پیچ بود. سپس در همان سال، دستگاه دیگری ساخته شد که نحوه حرکت آن محوری و با استفاده از پدال صورت می‌گرفت. بعد از آن در سال‌های بعد دستگاه دیگری نیز با بدنه چوبی و پایه آهنی طراحی شد.

پس از آن در آغاز قرن 19 ابتدایی‌ترین ماشین‌های تراش که دارای بدنه چوبی و پایه آهنی بودند توسط ایالات متحده آمریکا روی کار آمدند. از انواع ماشین تراش های ساخته شده می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ماشین تراش مجهز به پیچ بری ساخته شده توسط Patnon در سال 1836.
  • ماشین تراش با بدنه آهنی ساخته شده توسط Cannection در سال 1850.
  • ماشین تراش با ریل های 20 فوتی و قابلیت تراش فلزات به قطر10 اینچ ساخته شده توسط Freeland در سال در سال 1853


باگذشت زمان ماشین تراش جعبه‌دنده‌ای ساخته شد.

هدف از راه اندازی تراشکاری چیست؟

هدف از راه اندازی تراشکاری کار در زمینه تولید ساخت فلزات برای صنایع و تولید ماشین‌آلات مورداستفاده در خودروسازی، کشاورزی، ماشین‌آلات نظامی و… می‌باشد که با استفاده از تکنولوژی‌های مربوطه مانند برش‌کاری، جوشکاری، فرم دادن فلزات انجام می‌شود.

از وظایف تراشکار چه می‌دانید؟

هر تراشکاری موظف است مهارت‌ها و وظایف زیر را برای ارائه بهترین نتیجه فرا بگیرد:

  • نقشه‌خوانی و نقشه‌کشی
  • سرویس دستگاه تراش
  • جوشکاری و برش‌کاری
  • شناخت و تشخیص مواد اولیه
  • توانایی کار با انواع دستگاه‌ها
  • آج زدن قطعات

آیا روحیه شما مناسب شغل تراشکاری است؟

شرط موفقیت در هر کاری، داشتن علاقه و انگیزه به آن است. برای شروع بهتر است شخصیت خود را بشناسید و تشخیص دهید آیا واقعاً شخصیت شما متناسب با این کار است یا خیر. برای اینکار می‌توانید قبل از شروع به راه اندازی کارگاه تراشکاری تان با متخصصین این حوزه دیدار و صحبت کنید. شما حتی می توانید برای مدت کوتاهی به طور آزمایشی وارد این حرفه شوید تا با چگونگی انجام کار و روحیات خود آشنا شوید.

به‌طورکلی افرادی در این حرفه موفق خواهند شد که به کارهای فنی مانند برش‌کاری و جوشکاری فلزات علاقه داشته باشند و انجام کارهای سنگین برای آنها دشوار نباشد. از دیگر خصوصیات مربوط به یک تراشکار می‌توان به‌سرعت عمل بالا، هماهنگی میان چشم و دست‌ها برای جلوگیری از خطا و کار با ماشین تراش‌ها و توانایی برش قطعات از روی نقشه‌ها با تجسم کردن آنها اشاره کرد.

پیشنهاد مطالعه: راه اندازی شغل آهن فروشی

آیا برای راه اندازی تراشکاری به تحصیلات خاصی نیاز دارید؟

قطعاً برای راه اندازی تراشکاری، اطلاع از اصول تراشکاری و دانستن نحوه انجام کار ضروری است. این امر با تحصیلات در دانشگاه یا کار نزد دیگری محقق می‌شود. تحصیلات در هنرستان و در دانشگاه‌ها در رشته تراشکاری منجر به فراگرفتن دروسی از جمله ریاضی، فیزیک و مکانیک می‌شود که از دروس اصلی برای رشته تراشکاری می‌باشند. همچنین اطلاع از دروس پایه مانند استاتیک و مقاومت مصالح برای درک بهتر دروس ارتعاشات دینامیک، دینامیک ماشین، ارتعاشات ماشین و ابزار ضروری می‌باشد.

معایب و مزایای راه اندازی تراشکاری

معایب و مزایای شغل تراشکاری چیست؟

مانند راه اندازی تمامی کسب‌وکارها ، راه اندازی تراشکاری نیز دارای مزایا و معایبی است که اطلاع از آنها قبل از شروع به کار، کمکزیادی به شما خواهد کرد. در ادامه به بررسی لیست معایب و مزایای تراشکاری آماده شده توسط گروه نرم افزار حسابداری محک می‌پردازیم:

از معایب شغل تراشکاری چه می‌دانید؟

مزایای هر کسب و کاری به واسطه وجود عیب ها است که به چشم می آید.در این بخش به بررسی معایب راه اندازی تراشکاری می پردازیم:

  • راه اندازی تراشکاری از جمله مشاغلی است که در دسته مشاغل نیمه‌صنعتی قرار می‌گیرد و گردش مالی و حجم سفارشات آن با مشاغل صنعتی قابل‌مقایسه نمی‌باشد.
  • بالارفتن قیمت مواد اولیه یا نوسان آن، تأثیر بالایی در درآمد و سود خالص دارد.
  • دستگاه‌های تراشکاری همانند دیگر دستگاه‌های موجود در مشاغل فنی، پس از مدتی نیاز به تعویض قطعات، سرویس یا جایگزینی با دستگاه جدید دارند و این باعث بالارفتن هزینه برای افردی که خواهان راه اندازی تراشکاری می‌باشد.
  • کوچک‌ترین غفلت ممکن است باعث ایجاد خسارت‌های جبران‌ناپذیر جانی و گاها مالی شود.
  • استفاده از دستگاه‌های قدیمی و سنتی نسبت به استفاده از دستگاه‌های اتوماتیک و پیشرفته باعث به ارمغان آوردن سود کمتری می‌شود.
  • ماشین‌آلات به دلیل صدای بلند خود باعث آسیب رساندن به شنوایی فرد در طولانی‌مدت می‌شود.

برای جلوگیری از این نوع موارد بهتر است که استفاده از وسایل ایمنی جدی گرفته شود.

مزایای شغل تراشکاری چیست؟

از مزایا و خوبی های شغل تراشکاری می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • به دلیل نیاز کشور به تولیدات این شغل، راه اندازی تراشکاری در ایران همواره با بازار کار خوبی همراه است.
  • شما هر زمان که سفارش خود را بگیرید، می‌توانید کار خود را شروع کرده و در بهترین زمان ممکن به ارائه محصول بپردازید.

هزینه‌های راه اندازی تراشکاری به چند بخش تقسیم می‌شوند؟

به‌طورکلی هزینه راه اندازی تراشکاری به دودسته تقسیم می‌شوند که در ادامه با آنها آشنا می‌شویم:
1- هزینه‌های اولیه
2- هزینه‌های جاری

هزینه‌های اولیه راه اندازی تراشکاری شامل چه هزینه‌هایی می‌شود؟

هزینه‌های اولیه جزء هزینه هایی هستند که در شروع کار صرف می شوند و احتیاجی به هزینه مجدد در زمان های آینده ندارند. میزان این هزینه ها بسته به محل کارگاه شما و متراژ آن متغیر است. به‌عنوان‌مثال می‌توان به هزینه‌های مربوط به خرید تجهیزات کارگاه (دکوراسیون، پارتیشن، دستگاه کارت‌خوان و…) اشاره کرد.

هزینه‌های جاری شامل چه هزینه‌هایی هستند؟

به هزینه‌هایی که باید به صورت ماهانه در تراشکاری پرداخت شوند، هزینه های جاری می گویند. این هزینه ها شامل هزینه قبوض آب و برق، دستمزد خدمه فروش، هزینه نظافت، اجاره ماهیانه و هزینه خرید مجدد لوازم موردنیاز می‌شود.

گاهی اوقات محاسبات فیش حقوقی پرسنل بسیار پیچیده و زمان‌گیر است و همچنین خطاهای محاسباتی نیز رخ می‌دهد. نرم افزار حسابداری محک و افزونه حقوق و دستمزد آن، شما را در ساده‌سازی این فرایند یاری می‌نماید. افزونه حقوق و دستمزد محک به شما کمک می‌کند که به‌راحتی روند صدور فیش حقوقی را در کم‌ترین زمان تعریف کرده و انجام دهید و امکان نگهداری آن‌ها را برای ماه‌های بعد داشته باشید.

سرمایه اولیه راه اندازی تراشکاری چقدر است؟

هزینه خرید اولیه ماشین‌آلات تراشکاری در مقایسه با سایر کسب و کار ها بالا است . عزت‌الله نوازنی رئیس اتحادیه ماشین‌ساز و فلزتراش در این باره اظهار می‌دارد که برای خرید دو ابزار ساده و اجاره یک واحد تولیدی حداقل به یک میلیارد سرمایه نیاز است.ماشین ابزارهایی که اکنون در حوزه تراشکاری استفاده می شوند دارای قدمت 50 ساله هستند. در حال حاضر قیمت ارزان‌ترین ماشین‌آلات دست‌دومی که از اروپا وارد می‌شود 500میلیون تومان می‌باشد.

درآمد تراشکاری

درآمد تراشکاری چقدر است ؟

پیش‌تر گفته شد که راه اندازی تراشکاری در گروه مشاغل نیمه‌صنعتی و سخت می‌باشد اما باید این را هم بیان کرد که اگر این کار با علاقه و پیگیری و روی اصول انجام شود، کسب‌وکار رونق می گیرد و درآمد مناسبی هم به همراه می آورد. به گفته صاحبان کسب و کار، 15 درصد از درآمد ماهیانه تراشکاری به عنوان سود خالص در نظر گرفته می‌شود. پس اگر از راه اندازی تراشکاری ماهیانه 100 میلیون تومان سفارش گرفته شود، سود خالص چیزی حدود 15 میلیون تومان می‌باشد.

درآمد تراشکاری به طور کلی بستگی به تخصص و تجربه تراشکار دارد. به طور معمول، تراشکاران ماهر درآمد بیشتری دارند. برای مثال، بر اساس آمار منتشر شده توسط سایت Payscale، درآمد متوسط یک تراشکار با بیش از ۱۰ سال تجربه حدود ۵۰٬۰۰۰ دلار در سال است. البته میزان درآمد تراشکاری با توجه به کشور، صنعت و نوع قطعات تولید شده متغیر است. با توجه به رشد روزافزون صنایع، نیاز به تراشکاران ماهر افزایش یافته است. در نتیجه، تراشکاری به عنوان یک حرفه پر درآمد و پر فرصت شغلی برای افراد با تخصص و تجربه در دنیای امروز به شمار می‌رود.

راه اندازی تراشکاری در 8مرحله

همان گونه که هر کسب‌وکار نیاز به یک شیوه‌نامه برای شروع دارد، راه اندازی تراشکاری نیز دارای مراحلی می‌باشد که با دانستن آنها مسیر هموارتر می‌شود. با مطالعه، یادداشت و تکیه بر اطلاعات داده شده گام‌به‌گام پیش بروید و کار خود را آغاز کنید.

بستن سال مالی در نرم افزار محک
بستن سال مالی در نرم افزار محک

مرحله اول: برنامه‌ریزی برای کسب‌وکار

همیشه داشتن یک برنامه روشن و طرح تجاری برای موفقیت یک کارآفرین ضروری است. داشتن طرح اجرایی و جامع تجاری به شما کمک می‌کند تا پیش‌نیازهای راه اندازی کارگاه تراشکاری را ترسیم کرده و برخی ناشناخته‌ها را کشف کنید. موضوعات مهمی که باید بررسی شوند، عبارت‌اند از:

هزینه‌های راه اندازی تراشکاری چقدر است؟

بازار و مخاطبان هدف شما کیستند؟

کارگاه تراشکاری چگونه کسب درآمد می‌کند؟

مرحله دوم: شریک کاری پیدا کنید

متداول‌ترین انواع ساختار کسب‌وکار شراکتی عبارت‌اند از: مالکیت انحصاری یا محدود، مشارکت LLP، شرکت با مسئولیت محدود (LLC).

ایجاد یک کسب‌وکار شراکتی از نوع LLC از شما و کسب‌وکارتان محافظت می‌کند. شرکت با مسئولیت محدود، شرکتی است که برای تشکیل و ثبت آن، حضور حداقل دو شریک لازم است و مسئولیت شرکا به میزان سرمایه‌ای است که به شرکت آورده‌اند. به بیانی دیگر، اگر از تراشکاری شما شکایت شود و دارایی تراشکاری برای پرداخت بدهی آن کافی نباشد، شرکای شما با مسئولیت محدود به میزان سرمایه‌ای که به شرکت آورده‌اند، مسئول پرداخت آن بدهی خواهند بود. مازاد بر آن، طلبکاران نمی‌توانند بدهی‌های خود را از دارایی و اموال شخصی تراشکاری مطالبه کنند.

مرحله سوم: تهیه مکان مناسب

برای راه اندازی تراشکاری شما به یک کارگاه نیمه‌صنعتی در منطقه‌ای غیر از مناطق مسکونی نیاز دارید. حداقل ابعاد موردنیاز برای یک کارگاه تراشکاری 6 متر در 6 متر می‌باشد. به‌طوری‌که لوازم و تجهیزات موردنیاز برای راه اندازی تراشکاری در این فضای حدوداً 40 متری جا بگیرند. این مکان بهتر است در فضاهای غیرمسکونی مانند شهرک‌ها و محل‌های حوالی شهر که اکثر کارگاه‌ها و مغازه‌های فنی وجود دارد، کرایه شود.

مرحله چهارم: خرید وسایل موردنیاز شغل تراشکاری

وسایلی که برای راه اندازی تراشکاری مورداستفاده قرار می‌گیرد عبارت‌اند از:

انواع ماشین تراش که شامل ماشین عمودی، ماشین سری تراش ماشین مرغک دار، ماشین پیشانی، فرز، دریل ایستاده می‌شود.

همچنین اگر حجم سفارشات بالا باشد ،شما به تجهیزاتی مانند ماشین سنگ‌زن، میل تراش و انواع سوهان نیاز دارید. همچنین خرید دستگاه تراش CNC صنعتی برای کارگاه‌های بزرگ و دستگاه تراش CNC رومیزی برای کارگاه‌های کوچک از واجبات است.

مرحله پنجم: ثبت‌نام برای مالیات

امروزه تهیه و ارسال اظهارنامه برای تمامی اشخاص حقوقی با هر نوع فعالیت و هر نوع معافیت و مشوق مالیاتی (در صورت وجود) اجباری است. مراحل ثبت‌نام مالیاتی بر اساس رویکرد جدید سازمان امور مالیاتی به‌صورت تمام الکترونیکی بوده و نیاز به حضور فیزیکی در ادارات مالیاتی ندارد. کلیه مراحل ثبت‌نام مالیاتی به‌صورت الکترونیکی انجام می‌شود. مراحل مربوطه به شرح زیر می‌باشد:

  • پیش ثبت‌نام مالیاتی
  • صحت سنجی اطلاعات
  • تولید و ارسال اطلاعات کاربری
  • ثبت‌نام الکترونیک
  • اعتبارسنجی ستادی و میدانی اطلاعات و رسیدن به مرحله نهایی

مرحله ششم: ایجاد حساب بانکی برای راه اندازی تراشکاری

در هنگام راه اندازی تراشکاری، باز کردن حساب‌های بانکی و اعتباری اختصاصی در جهت حفاظت از دارایی‌های شخصی ضروری است. هنگامی که حساب‌های شخصی و تجاری شما با هم ترکیب می‌شوند، دارایی‌های شخصی شما (خانه، ماشین و سایر اشیا باارزش) در صورت شکایت از کارگاه تراشکاری شما در معرض خطر قرار می‌گیرند.

نرم افزار حسابداری برای راه اندازی تراشکاری

مرحله هفتم: خرید نرم افزار حسابداری تراشکاری

ثبت مخارج مختلف و منابع درآمد برای درک عملکرد مالی کسب‌وکار شما بسیار مهم است. نگه‌داشتن حساب‌های دقیق به کمک انواع نرم افزار حسابداری، محاسبات مالیاتی سالانه شما را بسیار ساده می‌کند. نرم افزار حسابداری تراشکاری کلیه امور مربوط به ثبت و مدیریت چک‌ها و فاکتورها اعم از چاپ آن‌ها، تعریف دسته‌چک‌ها، تعریف دسته‌بندی چک‌ها و فاکتورها، چاپ فیش خواباندن پای حساب چک، انواع گزارشات و موارد کلیدی دیگر را به‌راحتی تمام امکان‌پذیر می‌سازد. ضمن اینکه تاریخ سررسید چک‌ها و همچنین بدهی‌ها و فاکتورهای معوقه را به شما یادآوری می‌کند.

مرحله هشتم: دریافت جواز کسب تراشکاری و فلز

شما برای راه اندازی تراشکاری باید جواز کسب رسته شغلی تراشکاری و فلز را از اتحادیه فلز تراش و ماشین ساز با کد آیسیک 289221 تهیه کنید. داشتن جواز کسب نشان‌دهنده تأییدیه فنی می‌باشد. در ادامه شرایط و نحوه اخذ جواز کسب توضیح داده خواهد شد.

مراحل اخذ جواز کسب چیست؟

پیش‌تر در مقاله مراحل دریافت پروانه کسب به شرایط و مدارک موردنیاز برای دریافت جواز کسب اشاره شد. اکنون در این مقاله به مراحل دریافت جواز کسب یا پروانه کسب برای راه اندازی تراشکاری اشاره می‌پردازیم.

  1. ابتدا با مراجعه حضوری به اتحادیه ماشین ساز و فلز تراش در شهر و یا استان خود تقاضای دریافت جواز کسب کرده و رسید خود را تحویل می‌گیرید. نحوه دیگر تقاضا به‌صورت غیرحضوری در سایتiranianasnaf.ir می‌باشد.
  2. در مرحله دوم بازرس اتحادیه از واحد صنفی شما بازدید کرده و گزارش خود را به هیئت‌مدیره تحویل می‌دهد. پس از بررسی نتیجه ظرف 15 روز به‌صورت کتبی به متقاضی اعلام می‌شود.
  3. در صورت تأیید درخواست اخذ جواز کسب، متقاضی ظرف حداکثر 3 ماه باید مدارک خود را به اتحادیه تحویل دهد.
  4. در صورت ناقص نبودن مدارک و تکمیل صحیح پرونده، پروانه کسب پس از دوهفته کاری آماده خواهد شد.

مقابله با چالش ها;رمز موفقیت در شغل تراشکاری

بررسی راه پیش رو، شناخت موانع و ارائه راه‌حل برای آنها از مواردی است که باید در یک طرح تجاری خوب لحاظ شود.
تا اینجا با تمامی مراحل از تصمیم تا شروع راه اندازی آشنا شدید. اکنون شما با استفاده از دانش خود و مرور اطلاعات گفته شده ، آماده شروع برای راه اندازی کارگاه تراشکاری هستید.

در این مقاله در مورد راه اندازی تراشکاری، مزایا و معایب، درآمد تراشکاری و نکات مهم آن صحبت کردیم. در انتها اگر ایده یا نظری دارید که احساس می‌کنید ممکن است باعث تکمیل این مقاله شود، در قسمت دیدگاه‌ها آن را با ما به اشتراک بگذارید. همچنین در صورت وجود هرگونه سؤال یا ابهام می‌توانید پرسش خود را در همان قسمت درج کنید تا کارشناسان ما شما را رهنمایی کنند.

منبع: Shopify Blog

برای دریافت جدید ترین مقالات، ایمیل خود را وارد کنید:

با نشر این محتوا، جامعه وبلاگ محک را گسترش دهید

رضا امیری راد
رضا امیری راد
کارشناس طراحی وب‌سایت و سئو، علاقه مند به یادگیری و پیشرفت در حوزه دیجیتال مارکتینگ.
مالیات بر درآمد اتفاقی چیست؟ معافیت‌های مالیاتی

مالیات بر درآمد اتفاقی چیست؟ معافیت‌های مالیاتی

زمان مطالعه این مقاله: 4 دقیقه مالیات بر درآمد اتفاقی یکی از انواع مالیات‌های مستقیم است که به درآمدهای غیر منتظره و غیر شغلی اشخاص حقیقی و حقوقی تعلق می‌گیرد. این نوع درآمدها در مقابل درآمدهای مستمر مانند حقوق و دستمزد قرار دارند. هرگاه شخص حقیقی

اطلاعات بیشتر
مالیات بر درآمد چیست؟ انواع مالیات بر درآمد

مالیات بر درآمد چیست؟ انواع مالیات بر درآمد

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه مالیات بر درآمد نوعی مالیات مستقیم است که توسط دولت بر درآمد اشخاص حقیقی و حقوقی اعمال می‌شود. این نوع مالیات دارای انواع مختلفی است که در ادامه مطلب به آن خواهیم پرداخت. نرخ مالیات بر درآمد بر اساس درآمد

اطلاعات بیشتر
مالیات بر درآمد املاک و مستغلات چیست؟

مالیات بر درآمد املاک و مستغلات چیست؟

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه مالیات بر درآمد املاک یکی از مباحث مالیاتی مهم و تخصصی است. فرقی نمی‌کند امسال یا چند سال دیگر، قوانین مالیات بر درآمد املاک اغلب، در راس مهم‌ترین انواع مالیات بر درآمد قرار دارد. شاید گره خوردن قوانین مالیات املاک

اطلاعات بیشتر

13 پاسخ

  1. سلام من مشاوره در مورد گسترش کار تراشکاری میخواستم ممنون میشم راهنمائی کنید.

    1. با سلام
      دوست عزیز متاسفانه گروه نرم افزاری محک در این مورد خدماتی ارائه نمی‌کند.
      میتونین با مشاورین کسب و کار در ارتباط باشید.
      با تشکر

  2. سلام من میخوام یک کارگاه تراشکاری راه بندازم لطفا راهنمایی کنید

    1. سلام .من دستگاه و ابزار آلات تراشکاری دارم ..و ب دنبال یک شریک تراشکار هستم که کار بلد باشه..در صورت تمایل با بنده تماس بگیرید09221062502

    2. اگه علاقه دیوانه وار داری به این کار دنبالش رو بگیر ولی اگه فقط دنبال شغل یا در آمد خوبی هستی فقط واقعا بی خیال شو

    1. من رشته خودم تراشکاری هست اما از این شغل زدم بیرون یادگیری بستگی به علاقه استعداد دقت و استاد آموزش دهنده بستگی آره البته اصول کار رو معمولا زود میشه یاد گرفت و بخش زیادی از فرایند یادگیری هم در واقع خلاقیت خود شماست

      1. سلام من میخوام تازه این کار رو شروع کنم
        و برم پیش استاد کار یاد بگیرم
        کار خوبی هست بنظر؟؟؟؟؟؟؟

    2. به استعداد علاقه دقت و البته استاد آموزش دهنده بستگی داره اما در کل اصول اولیه رو که یاد بگیری مابقی به خلاقیت خودت بستگی داره و خیلی از طرف دیگران نمیشه آموزش مستقیم گرفت

  3. سلام خسته نباشی من پرورش هستم دستگاه تراش سنگ دارم ولی تاکنون کار نکردم وپروانه ندارم راهنمای کنید

  4. سلام در مورد درآمد تراشکاری جای بحث و گفتگو دارد ۱۵درصد حقوق یک تراشکار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

جستجو

مشاهده رایگان دمو نرم افزارحسابداری