جستجو
Close this search box.

تعریف سهام خصوصی + انواع آن

نوشته شده توسط رضا امیری راد
زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه

خرید سهام خصوصی  (Private equity) روشی از سرمایه گذاری در شرکت های خصوصی است که در بورس اوراق بهادار نیامده است. در این نوع از سرمایه‌گذاری، شرکت‌های سهام‌خصوصی با دریافت هزینه‌ مدیریت و عملکرد از سرمایه‌گذاران یک صندوق، فعالیت شرکت خود را پیش برده و به این طریق کسب درآمد می‌کنند. سهام خصوصی را می‌توان برای تأمین مالی فناوری جدید، خرید و گسترش سرمایه در گردش برای یک تجارت مورداستفاده قرار داد. در این مقاله از گروه نرم افزار حسابداری محک به تعریف سهام خصوصی، مزایا و معایب سهام خصوصی و انواع سهام خصوصی خواهیم پرداخت.

فهرست مطالب

سهام خصوصی

سهام خصوصی چیست؟

همان‌طور که گفته شد، سهام خصوصی نوعی از صندوق‌های سرمایه‌گذاری هستند که آن‌ها را به‌صورت مشارکت محدود سازماندهی، خریداری و بازسازی می‌کنند. به صورت تخصصی تر، سهام خصوصی نوعی از حقوق صاحبان سهام و یکی از طبقات دارایی جاری است. این نوع از سهام به‌صورت عمومی در بورس معامله نمی‌شود. صندوق‌های سرمایه‌گذاری خصوصی عمدتاً در شرکت‌های خصوصی سرمایه‌گذاری می‌کنند یا در خریدهای شرکت‌های دولتی مشارکت می‌کنند. این سرمایه‌گذاران نهادی و خرد هستند که سرمایه را برای سهام‌خصوصی فراهم می‌کنند و از این سرمایه می‌توان برای تأمین مالی فناوری جدید، خرید، گسترش سرمایه در گردش و تقویت و تحکیم ترازنامه استفاده کرد.

سهام خصوصی را بیشتر بشناسید!

همان‌طور که در 7 اصل سرمایه‌گذاری هوشمندانه گفته شد؛ یکی از مهم‌ترین عوامل تعیین کننده در میزان ثروتی که می‌توانید جمع‌آوری کنید، زمان شروع سرمایه‌گذاری است. حتماً ضرب‌المثل “روزی رو اول صبح میدن” شنیده‌اید! شاید بهترین استنباطی که می‌توان از این ضرب‌المثل داشت همین است که برای پول درآوردن باید زود شروع کرد. شروع زودهنگام باعث می‌شود که پول شما در طول زمان جمع شده و به طور تصاعدی رشد کند( حتی اگر در ابتدای کار سرمایه زیادی نداشته باشید).

سرمایه‌گذاری سهام‌خصوصی عمدتاً از سوی سرمایه‌گذاران نهادی و سرمایه‌گذاران معتبر انجام می‌شود. دوره‌های طولانی‌مدت اغلب برای سرمایه‌گذاری‌های سهام خصوصی برای اطمینان از تأمین شرکت‌های آسیب‌دیده یا فعال کردن رویدادهای نقدینگی مانند عرضه اولیه عمومی (IPO) یا فروش به یک شرکت دولتی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

تاریخچه سرمایه‌گذاری سهام خصوصی چیست؟

در سال 1901، جی پی مورگان اولین خرید اهرمی شرکت فولاد کارنگی را که در آن زمان یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان فولاد در کشور بود، به مبلغ 480 میلیون دلار انجام داد.شرکت خریداری شده با شرکت فولاد فدرال و لوله ملی ادغام شد تا ایالات متحده استیل، بزرگ‌ترین شرکت جهان را ایجاد کند. قانون گلس استیگال در سال 1933 به چنین ادغام‌های بزرگی که توسط بانک‌ها مهندسی شده بود پایان داد.

شرکت‌های سهامی خاص چگونه کسب درآمد می‌کنند؟

منبع اصلی درآمد شرکت‌های سهامی خاص، هزینه‌های مدیریت است. ساختار کارمزد برای شرکت‌های سهام‌خصوصی شامل حق‌الزحمه مدیریت و کارمزد عملکرد است. برخی از شرکت‌ها سالانه 2% هزینه مدیریت را از دارایی‌های مدیریت شده دریافت می‌کنند و به 20% از سود حاصل از فروش یک شرکت نیاز دارند. در مقاله تبدیل شرکت سهامی خاص به عام به طور مفصل در مورد نحوه تبدیل و بررسی شرایط و مدارک لازم برای تبدیل شرکت سهامی خاص به پرداخته شده است.

آیا شرکت‌های سهامی خاص در جهان تحت نظارت هستند؟

در سال 2015، قانون‌گذاران ایالات متحده افزایش شفافیت در صنعت این نوع از سهام را به دلیل میزان درآمد و حقوق به‌دست‌آمده توسط کارکنان در تمام شرکت‌های سهام‌خصوصی پیشنهاد کردند. از سال 2021، قانون‌گذاران لایحه‌ها و مقرراتی را وضع کرده‌اند که اجازه می‌دهد دریچه بزرگ‌تری به فعالیت‌های داخلی شرکت‌های سهام‌خصوصی، از جمله قانون غارت وال‌استریت متوقف شود. بااین‌حال، سایر قانون‌گذاران در ساختمان کاپیتول (Capitol Hill) با استناد به محدودیت‌های دسترسی کمیسیون بورس و اوراق بهادار (SEC) به اطلاعات شرکت، عقب‌نشینی کردند.

بستن سال مالی در نرم افزار محک
بستن سال مالی در نرم افزار محک

از مزایا و معایب سهام خصوصی چه می‌دانید؟

سهام خصوصی با فراهم‌کردن دسترسی به منابع مالی از عواملی مانند سرمایه‌گذاری خطرپذیر به‌جای استفاده از ابزارهای مالی سنتی، مانند وام‌های بانکی با بهره بالا استفاده می‌کند که این موضوع باعث می‌شود تا چندین مزیت برای شرکت‌ها و استارت‌آپ‌ها ارائه شود. اگر شرکتی از بورس خارج شود، به‌وسیله تأمین مالی با سهام‌خصوصی، استراتژی‌های پیشرفت را به‌دور از بازارهای عمومی بدون فشار برای حفظ درآمد برای سرمایه‌گذاران فراهم می‌کند.

این نوع از سهام چالش‌های منحصربه‌فردی دارد زیرا انحلال دارایی‌ها در آن می‌تواند دشوار باشد. برخلاف معامله در بورس، یک شرکت باید برای فروش سرمایه یا شرکت خود به دنبال خریدار باشد. قیمت‌گذاری سهام برای یک شرکت در سهام‌خصوصی توسط نیروهای بازار تعیین نخواهد شد؛ بلکه از طریق مذاکره بین خریداران و فروشندگان حاصل می‌شود. حقوق سهام‌داران سهام‌خصوصی به‌جای یک چارچوب حاکمیتی گسترده که معمولاً حقوقی ثابت را برای سرمایه‌گذاران اعمال می‌کند، به‌صورت موردی از طریق مذاکرات تصمیم‌گیری می‌شود.

انواع سهام خصوصی

انواع سهام خصوصی کدام‌اند؟

سهام خصوصی نیز هم همچون سهام عمومی انواع مختلفی دارد که هرکدام از آن‌ها تعریف مخصوص به خود را دارد. این انواع عبارت‌اند از خریدهای اهرمی، سهام‌خصوصی املاک و مستغلات، صندوق وجوه و سرمایه خطرپذیر. در ادامه به معرفی جداگانه هرکدام می‌پردازیم.

خریدهای اهرمی چیست؟

محبوب‌ترین شکل تأمین مالی سهام‌خصوصی، خرید اهرمی یک شرکت است که از ترکیبی از بدهی و حقوق صاحبان سهام برای تأمین مالی معامله استفاده می‌کند. تأمین مالی از طریق بدهی ممکن است تا 90٪ از بودجه را تشکیل دهد. هدف بهبود کسب‌وکار و سلامت مالی آن و فروش مجدد آن برای کسب سود به یک طرف ذی‌نفع یا از طریق عرضه اولیه عمومی است.

سهام خصوصی املاک و مستغلات چیست؟

صندوق‌های سرمایه‌گذاری خصوصی املاک و مستغلات به حداقل سرمایه بالاتری برای سرمایه‌گذاری در مقایسه با سایر دسته‌های تأمین مالی در سهام خصوصی نیاز دارند. وجوه سرمایه‌گذار نیز برای چندین سال در این نوع تأمین مالی تضمین می‌شود. به گفته شرکت تحقیقاتی Preqin، انتظار می‌رود که وجوه املاک و مستغلات در سهام‌خصوصی تا سال 2023 حدود 50 درصد رشد کرده و به مقدار بازار 1.2 تریلیون دلار برسد.

صندوق وجوه چه نوع صندوقی است؟

این نوع تأمین مالی بر سرمایه‌گذاری در سایر صندوق‌ها، عمدتاً در صندوق‌های سرمایه‌گذاری متقابل و صندوق‌های تأمینی تمرکز کرده و یک راه غیرمستقیم برای سرمایه‌گذاری ارائه می‌دهد که امکان تأمین حداقل سرمایه موردنیاز در صندوق‌های سهام را ندارد.

سرمایه خطرپذیر چه نوع سرمایه‌ای است؟

سرمایه‌گذاری خطر پذیر یا مخاطره آمیز شکلی از سهام‌خصوصی است که در آن سرمایه‌گذاران، سرمایه ای را در اختیار کارآفرین ها قرار می دهند که این موضوع معمولاً در یک استارت آپ یا به عنوان تأمین مالی اولیه انجام می‌شود.

نحوه سرمایه‌گذاری در سهام خصوصی به چه صورت است؟

سرمایه‌گذاران انفرادی می‌توانند از طریق صندوق سرمایه‌گذاری، صندوق قابل معامله در بورس (ETF) یا شرکت‌های خرید باهدف ویژه (SPAC) در سهام‌خصوصی سرمایه‌گذاری کنند. صندوق سرمایه‌گذاری سهام بسیاری از شرکت‌های خصوصی را در بر می‌گیرد که در سهام‌خصوصی سرمایه‌گذاری می‌کنند. سرمایه‌گذاری در یک صندوق سهام خصوصی ممکن است مستلزم هزینه‌های اضافی باشد که به صندوق یا مدیر صندوق پرداخت می‌شود.

یک سرمایه‌گذار می‌تواند در یک صندوق قابل معامله در بورس (ETF) خرید کند که شاخصی از شرکت‌های سهامی عام را که در سهام‌خصوصی سرمایه‌گذاری می‌کنند و سهام فردی را در بورس خرید می‌کنند، بدون حداقل الزامات سرمایه‌گذاری پیگیری می‌کند. SPAC ‌ها شرکت‌هایی هستند که به‌صورت عمومی معامله شده و سرمایه‌گذاری‌های سهام خصوصی را در شرکت‌های خصوصی کم‌ارزش شده انجام می‌دهند که این موضوع باعث به‌وجودآمدن ریسک بالایی برای سرمایه‌گذار خواهد شد.

آیا از تفاوت سهام خصوصی و سهام عمومی آگاه هستید؟

بازارهای عمومی این فرصت را برای سرمایه‌گذاران فراهم می‌کند تا در سهام عمومی مانند اوراق‌قرضه در بورس، با شفافیت و نقدینگی سرمایه‌گذاری کنند اما سرمایه‌گذاری‌های سهام عمومی به‌راحتی برای تمامی سرمایه‌گذاران در دسترس است.

سهام‌خصوصی در بورس عمومی معامله نمی‌شود و اغلب مستلزم تعهد زمان جهت سرمایه‌گذاری طولانی بوده و سطح پایینی از نقدینگی را فراهم می‌کند. سرمایه‌گذاران در سهام‌خصوصی سرمایه‌گذاران معتبری هستند که توسط مقررات سرمایه‌گذاری باارزش خالص مشخص تعریف شده‌اند.

سرمایه‌گذاری در سهام خصوصی ریسک بالاتری از سرمایه‌گذاری در بازار عمومی را شامل می‌شود، زیرا این نوع از سرمایه گذاری نسبت به سرمایه‌گذاری‌های دولتی مقررات کمتری دارند.

نحوه مدیریت صندوق‌های سرمایه‌گذاری خصوصی به چه صورت است؟

یک صندوق سهام‌خصوصی دارای شرکای محدود است که معمولاً 99٪ سهام یک صندوق را در اختیار دارند و دارای مسئولیت محدود هستند اما شرکای عمومی مالک 1٪ سهام هستند، مسئولیت کامل دارند و نیز مسئول اجرا و عملیات سرمایه‌گذاری هستند.

سهام خصوصی

سهام خصوصی و سرمایه‌گذاری طولانی‌مدت

تا اینجا با تعریف، تاریخچه، انواع و معایب و مزایای سهام‌خصوصی آشنا شدید. شرکت‌های سهام خصوصی در شرکت‌های خصوصی که در بورس اوراق بهادار عمومی فهرست نشده‌اند، سرمایه‌گذاری می‌کنند اما صندوق‌های سرمایه‌گذاری خصوصی در شرکت‌های خصوصی یا در خرید شرکت‌های دولتی مشارکت و سرمایه‌گذاری می‌کنند. سرمایه‌گذاران معتبری که به صندوق‌های سهام‌خصوصی متعهد می‌شوند اغلب به تعهد زمانی طولانی جهت سرمایه‌گذاری نیاز دارند و سطح نقدینگی پایینی برای آنها فراهم می‌شود.

برای دریافت جدید ترین مقالات، ایمیل خود را وارد کنید:

با نشر این محتوا، جامعه وبلاگ محک را گسترش دهید

رضا امیری راد
رضا امیری راد
کارشناس طراحی وب‌سایت و سئو، علاقه مند به یادگیری و پیشرفت در حوزه دیجیتال مارکتینگ.
مالیات بر درآمد اتفاقی چیست؟ معافیت‌های مالیاتی

مالیات بر درآمد اتفاقی چیست؟ معافیت‌های مالیاتی

زمان مطالعه این مقاله: 4 دقیقه مالیات بر درآمد اتفاقی یکی از انواع مالیات‌های مستقیم است که به درآمدهای غیر منتظره و غیر شغلی اشخاص حقیقی و حقوقی تعلق می‌گیرد. این نوع درآمدها در مقابل درآمدهای مستمر مانند حقوق و دستمزد قرار دارند. هرگاه شخص حقیقی

اطلاعات بیشتر
مالیات بر درآمد چیست؟ انواع مالیات بر درآمد

مالیات بر درآمد چیست؟ انواع مالیات بر درآمد

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه مالیات بر درآمد نوعی مالیات مستقیم است که توسط دولت بر درآمد اشخاص حقیقی و حقوقی اعمال می‌شود. این نوع مالیات دارای انواع مختلفی است که در ادامه مطلب به آن خواهیم پرداخت. نرخ مالیات بر درآمد بر اساس درآمد

اطلاعات بیشتر
مالیات بر درآمد املاک و مستغلات چیست؟

مالیات بر درآمد املاک و مستغلات چیست؟

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه مالیات بر درآمد املاک یکی از مباحث مالیاتی مهم و تخصصی است. فرقی نمی‌کند امسال یا چند سال دیگر، قوانین مالیات بر درآمد املاک اغلب، در راس مهم‌ترین انواع مالیات بر درآمد قرار دارد. شاید گره خوردن قوانین مالیات املاک

اطلاعات بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

جستجو

مشاهده رایگان دمو نرم افزارحسابداری