جستجو
Close this search box.

اینستاگرام مارکتینگ چیست و برای چه کسب و کارهایی مفید است؟

نوشته شده توسط ثمین اسدیان
زمان مطالعه این مقاله: 7 دقیقه

اینستاگرام مارکتینگ چیست؟ Instagram Marketing یا بازاریابی اینستاگرام یکی از روش های پر بازده در بازاریابی شبکه های اجتماعی است. در این مقاله، سعی کرده ایم به طور خلاصه درباره تعریف اینستاگرام مارکتینگ و فایده آن برای کسب و کارها و آموزش اینستاگرام مارکتینگ صحبت کنیم که برای مدیریت شبکه های اجتماعی بسیار ضروری است. برای مطالعه ادامه مقاله همراه گروه نرم افزار حسابداری محک باشید…

فهرست مطالب

اینستاگرام چیست؟

اینستاگرام یکی از شبکه های اجتماعی محبوب است که 800 میلیون کاربر فعال دارد و در ایران جای فیسبوک را به راحتی گرفته است. اینستاگرام مارکتینگ یکی از شیوه های بازاریابی شبکه های اجتماعی است که به راحتی در آن می توانید مشتریان هدف خود را پیدا کنید و کسب و کار خود را رونق ببخشید. طبق آمارهای oberlo:

  • اینستاگرام ماهانه بیش از یک میلیارد کاربر فعال و 500 میلیون استوری روزانه دارد.
  • اینستاگرام دومین شبکه پربازدید پس از فیس بوک است. کاربران اینستا به طور متوسط 53 دقیقه در روز در این پلتفرم وقت می‌گذرانند.
  • حدود 71 درصد از مشاغل در ایالات متحده از اینستاگرام استفاده می‌کنند.
  • نزدیک به 45 درصد از کاربران اینستاگرام بین 18 تا 44 سال سن دارند.
اینستاگرام چیست؟

واضح است که اینستاگرام دیگر فقط برای استفاده شخصی نیست بلکه یک پلتفرم جهانی است که به برندها اجازه می‌دهد محتوای خود را با دیگران به اشتراک بگذارند، استعدادهای جدید را جذب کنند، محصولات خود را به نمایش بگذارند و به مخاطبان خود ایده‌های جدید بدهند. حدود 59 درصد از کاربران فعال این پلتفرم روزانه از اینستاگرام بازدید می‌کنند و حداقل 7 ساعت در هفته را صرف مرور محتوا و تعامل با دوستان و برندها می‌کنند.

اینستاگرام می‌تواند به هر کسب وکاری در افزایش آگاهی از برند و معرفی محصولات جدید کمک کند. هر ماه 130 میلیون کاربر اینستاگرام با محتوای خرید درگیر می‌شوند. اینستاگرام به شما این امکان را می‌دهد که برند و محصول خود را به روشی دوستانه و موثق برای مشتریان خود تبلیغ کنید و فروش خود را افزایش دهید.

همچنین می توانید فایل صوتی مقاله را گوش دهید.

مزایای اینستاگرام مارکتینگ چیست؟

یکی از سوالاتی که ممکن است برای شما پیش بیاید این است که مزایا اینستاگرام مارکتینگ چیست؟ مزیت اصلی اینستاگرام مارکتینگ نسبت به سایر پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی ماهیت بصری آن است. اگر محصولی دارید که فروش آن به واسطه نشان دادن طراحی‌ها و جزئیات محصول افزایش پیدا می‌کند، اینستاگرام بهترین بستر برای نمایش آن محصول است. هر کدام از انواع ویدئو، تصویر و اینفوگرافی می‌توانند محتوای مناسبی برای اینستاگرام باشند. اما در نهایت استراتژی اینستاگرام مارکتینگ شما است که تعیین می‌کند چه نوع محتوایی را تولید و در زمان‌های مشخص پست کنید. ایجاد یک استراتژی مشخص قبل از ورود به اینستاگرام مارکتینگ یکی از بهترین گزینه‌ها است.

اینستاگرام مارکتینگ برای چه کسب و کارهایی مفید است؟
اینستاگرام مارکتینگ برای چه کسب و کارهایی مفید است؟

اینستاگرام مارکتینگ برای چه کسب و کارهایی مفید است؟

جواب، همه است. بازاریابی ایسنتاگرام برای تمامی کسب و کار ها، از کارخانه داران تا فروشندگان لوازم التحریر گرفته به شدت تاثیرگذار است. اگر و تنها اگر، روش اینستاگرام مارکتینگ را بلد باشید موفق خواهید شد. چرا که اینستاگرام روز به روز در حال تکامل و پیشرفت است و اطلاع از روش های بازاریابی در اینستاگرام ضامن موفقیت شما خواهد بود.

چگونه استراتژی اینستاگرام مارکتینگ خود را بسازیم؟

اینستاگرام با 8 میلیون پروفایل، بهترین پلتفرم برای بازاریابی است اما نکته قابل توجه آن است که آیا امکان دیده شدن برند شما در این دنیای شلوغ وجود دارد؟ بله. به واسطه استراتژی اینستاگرام مارکتینگ می‌توانید موفقیت خود را تضمین کنید. اینستاگرام به یک استراتژی بازاریابی متمایز نیاز دارد و شما می‌توانید برای توسعه سبک منحصر به فرد برند خود از این مراحل شروع کنید:

  • طراحی اهداف در اینستاگرام.
  • پیدا کردن مخاطبان هدف اینستاگرام.
  • تجزیه و تحلیل رقبا.
  • ساخت تقویم محتوایی با قابلیت ادیت.
  • برندسازی در اینستاگرام.
  • افزایش فالوور از راه اصولی

طراحی اهداف در اینستاگرام

قبل از شروع به آموزش اینستاگرام مارکتینگ و هر فعالیتی در اینستاگرام، بهتر است اهداف خود را بدانید. کسب و کارها می توانند اهداف گوناگونی در این زمینه داشته باشند مانند:

  • برخی از کسب و کار ها برای  تعامل بیشتر با مشتری وارد اینستاگرام می شوند تا مشتری از  فعالیت هایی که کمتر دیده می شود و همچنین فرهنگ کاری آن برند بیشتر آشنا شود.
  • بعضی از کسب و کارهای بزرگ از اینستاگرام برای تثبیت جایگاه خود استفاده می کنند. به عنوان مثال شرکت سامسونگ برای افزایش فروش در اینستاگرام تلاش نمی کند اما از همین طریق برای تثبیت برند خود و به اشتراک گذاشتن فعالیت های بشر دوستانه خود اقدام می کند تا در ذهن مردم ماندگار شود.
  • اکثر کسب و کار ها از اینستاگرام برای افزایش فروش خود استفاده می کنند و در حقیقت Instagram Marketing را روشی برای افزایش فروش می دانند. به عنوان مثال شرکت دیجی کالا یا بامیلو با استفاده از اینستاگرام محصولات دارای تخفیف خود یا محصولات جدید را به مخاطبان خود می فروشند.

پس اهداف در اینستاگرام می توانند بسیار مختلف باشند. پس لطفا همین الان چند دقیقه فرصت بزارید و اهداف خود را درباره حضور در اینستاگرام مشخص کنید.

[irp posts=”25176″ name=”آیا کسب و کار من نیاز به بازاریابی دیجیتال دارد؟”]

چگونه مخاطبان هدف خود را در اینستاگرام پیدا کنیم؟

قبل از شروع بازاریابی در اینستاگرام یا اینستاگرام مارکتینگ، باید مخاطبان هدف خود را مشخص کنید. در شبکه‌های اجتماعی به‌خصوص شبکه اینستاگرام افراد زیادی اقدام به ساخت پروفایل کرده‌اند. مخاطب هدف شما در واقع شخصی است که به برند شما، محتوایی که تولید می‌کنید و محصولات و خدماتی که ارائه می‌دهید، علاقه دارد. برای اینکه مخاطبان را جذب صفحه خود و محصولی را به فروش برسانید باید به خصوصیات آنها توجه کنید. سن؟ جنس؟ علاقه‌مندی آنها دقیقاً چیست؟ از چه محتوایی خوششان می‌آید؟ در ادامه به صورت تخصصی به اصلی‌ترین روش‌ها برای پیدا کردن مخاطب هدف در شبکه‌های اجتماعی اشاره خواهیم کرد:

1. جمع آوری اطلاعات درباره مخاطبان و فالوورهای خود :

می‌خواهید چه افرادی با شبکه‌های اجتماعی شما تعامل بیشتری برقرار کنند؟ اطلاعات افرادی که از شما خرید کرده‌اند، شما را دنبال می‌کنند و با محتوای شما ارتباط برقرار می‌کنند شروع کنید. داده‌های زیر را در نظر بگیرید:

  • سن
    نیازی نیست روی سن خاصی تمرکز کنید. همین که بدانید مخاطبان شما از کدام دهه هستند و یا از چه نسلی هستند، کفایت می‌کند.
  • مکان و منطقه زمانی
    مخاطبان اینستاگرام شما کجا دنیا زندگی می‌کنند؟ دانستن این موضوع به شما کمک می‌کند تا مناطق جغرافیایی خاصی را برای حوزه فعالیت خود انتخاب کنید. اگر متوجه شوید که بیشترین مخاطبان شما از کدام منطقه هستند و می‌توانید مطابق با زمان آن منطقه محتوا تولید کنید.
  • زبان
    زبان حرف زدن مخاطبان شما چیست؟ حتما این نکته را در نظر بگیرید که ممکن است مخاطبان شما، به زبان شما صحبت نکنند. شما باید به زبان مخاطبان خود صحبت کنید تا آنها را به درک بهتری از  محتوای خود برسانید.
  • توان مالی
    توان مالی مخاطبان هدف شما خوب است؟ مخاطبان هدف شما حاضرند چه مقدار در شبکه‌های اجتماعی هزینه کنند؟
  • علاقه‌مندی‌ها
    مخاطبان هدف شما دوست دارند چه کاری انجام دهند؟ چه برنامه‌هایی تماشا کنند؟ به دنبال کردن چه برندهایی جز شما علاقه دارند؟

2. جذب مخاطب با هشتگ‌ها :

از گذشته تا به امروز هشتگ‌ها از مهم‌ترین روش‌های جذب کاربران در اینستاگرام بوده‌اند. با جستجوی هشتگ در اینستاگرام، می‌توانید پست‌های خود را با هشتگ‌های مرتبط تگ کنید تا بیشتر دیده شوند و بهتر نشر پیدا کنند.

3. جذب مخاطبان در مکان جغرافیایی نزدیک :

برای پیدا کردن مخاطبانی که از نظر جغرافیایی به شما نزدیک‌اند یکی از بهترین روش‌ها، اینستاگرام مارکتینگ برای افزایش فروش است. همه پست‌های برچسب خورده در مکان مورد نظر خود را پیدا کنید.سپس برای جذب آنها تلاش کنید.

4. وارد کردن لینک اینستاگرام در سایت:

می‌توانید این کار را با اضافه کردن آیکون‌های کوچکِ مربعی‌شکلِ اینستاگرام به هدر (header)، پانوشت (فوتر)، و نوار کناری (سایدبار) سایت خود، انجام دهید.

5. رصد فعالیت مخاطبان:

یکی از مهم‌ترین مراحل برای پیدا کردن مخاطبان هدف، رصد فعالیت آنان است. بررسی کنید مخاطبان شما بیشتر از کدام کانال و رسانه اجتماعی بیشتراستفاده می‌کنند.

چگونه شبکه های اجتماعی رقبا را آنالیز کنیم؟

چگونه شبکه های اجتماعی رقبا را آنالیز کنیم؟

دو نوع رقیب برای کسب و کار اینستاگرامی شما وجود دارد:

مستقیم: کسب‌وکارهایی که دقیقاً همان محصولات و خدمات را ارائه می‌دهند.

غیر‌مستقیم: کسب‌وکارهایی که محصولات آنها می‌توانند جایگزین محصولات شما شوند.

حال که با انواع رقبا آشنا شدیم به بررسی فرایند آنالیز رقبا می‌پردازیم:

  • شناسایی رقبا در تمامی شبکه‌های اجتماعی
  • بررسی نوع و استراتژی محتوا در اینستاگرام
  • بررسی جامعه مخاطب پیج‌های رقبا در اینستاگرام
  • انجام آنالیز  SWOT
  • بررسی میزان تعامل کاربران با اکانت تجاری
  • بررسی تغییرات در گذر زمان
بستن سال مالی در نرم افزار محک
بستن سال مالی در نرم افزار محک

چرا باید از تقویم تولید محتوا اینستاگرام استفاده کنیم؟

ساخت یک تقویم محتوایی می‌تواند به شما در صرفه جویی زمان و مدیریت زمان حضور در اینستاگرام کمک کند. تقویم خود را با موضوعات پست‌ها، کپشن‌ها، هشتگ‌ها، زمان ارسال پست پر کنید.

برندسازی در اینستاگرام چه اهمیتی دارد؟

برند سازی در اینستاگرام و موفقیت در اینستاگرام مارکتینگ به آن آسانی که فکر می‌کنید نیست. دستیابی به اعتماد و توجه مخاطبین مستلزم پیگیری مداوم شما است. با استفاده از ۴ مرحله زیر می‌توانید صفحه اینستاگرام خود را طوری ارتقا ببخشید که در کنار انسجام و انعطاف، برند سازی شکل بگیرد:

  • پیام‌رسانی منسجم و مرتبط برای برند سازی در اینستاگرام
  • استفاده از تصاویر با فرمت اختصاصی خود
  • استفاده از فونت‌های ثابت در متون برای برند سازی در اینستاگرام
  • پست گذاری در زمان‌های ثابت و مشخص

راه های افزایش فالوور اینستاگرام چیست؟

یکی از مواردی که در اینستاگرام مارکتینگ بسیار موثر است وجود تعداد زیاد فالوور است. اگر این 3 اصل را رعایت کنید، می‌توانید در کمترین زمان ممکن به هزاران فالوور برسید:

  • به کمک تولید محتوا
  • تأثیر تعامل با مخاطب
  • کمک گرفتن از تبلیغات
محتوای اینستاگرامی مورد علاقه کسب و کارها

انواع محتوای اینستاگرامی مورد علاقه کسب و کارها

برای اینستاگرام مارکتینگ آشنایی با انواع محتوا از اهمیت بالایی برخوردار است. انواع محتوای اینستاگرامی مورد علاقه کسب و کارها به شرح زیر است.

  • محتواهای محصول محور که حول محصولات یا خدمات کسب و کار شماست. در واقع در این نوع محتوا از زوایای مختلف به بررسی محصولات خود می پردازید.
  • محتواهای مشتری محور که حول مشتریان کسب و کار شما قرار دارد. به عنوان مثال انتشار نظرات کاربران خود در اینستاگرام یک محتوای مشتری محور است.
  • محتواهای کارمند محور که برای معرفی افراد پشت پرده شرکت یا کارکنان آن استفاده می شود. به عنوان مثال یک آموزشگاه زبان در پیج زبان خود اگر به معرفی اساتیدش بپردازد یک محتوای کارمند محور تولید کرده است.

 

اصل مقدماتی که برای شروع بازاریابی اینستاگرام

9  اصل مقدماتی که برای شروع اینستاگرام مارکتینگ حتما باید آن ها را بدانید!

برای این که پروفایل و پست های شما بهینه تر باشد، باید حتما این نکات را رعایت کنید:

  1. نام پیج یا صفحه خود را به درستی و مناسب انتخاب کنید چرا که افراد با جستجو کردن آن نام شما را پیدا و دنبال می کنند یا نظرات خود را با استفاده از آن نام در پیج خود تگ می کنند. پس حتما کمی زمان بگذارید تا نام مناسبی انتخاب کنید که به آسانی نوشته و خوانده شود.
  2. پروفایل یک کسب و کار اینستاگرامی باید عمومی یا به اصطلاح پابلیک باشد تا هر فردی بتواند به راحتی محتویات داخل آن را ببیند. بعضی از افراد به اشتباه صفحه تجاری اینستاگرام خود را به صورت خصوصی قرار می دهند.
  3. یکی از نکات مهم عکس پروفایل اینستاگرام شماست. عکس کسب و کار ها باید لوگوی آن ها باشد مگر دلیل خاصی برای غیر از این موارد باشد. در ردیف بعدی باید عکس کیفیت لازم  را داشته باشد چرا که عکس پروفایل بی کیفیت، خیلی جالب نخواهد بود.
  4. چهارمین نکته مربوط به اسم پیح شماست که دقیقا زیر عکس پروفایل شما باید قرار داشته باشد. امکان فارسی نوشتن این پیج وجود دارد و افراد با جستجوی فارسی هم می توانند شما را پیدا کنند.
  1. بیو پروفایل شما، کت و شلوار پیج شماست و باید خیلی شیک و رسمی باشد، بهتر است از 150 کاراکتری که می توانید استفاده کنید، بیشترین تاثیرگذاری را بر مخاطب خود داشته باشید.
  2. ششمین نکته برای بهبود برند کسب و کارتان مربوط به بخش وب سایت است که باید در آن آدرس سایت شرکت یا سازمانتان را وارد کنید. این کار پرستیژ کسب و کار شما را بالا می برد. از این آدرس برای لندینگ پیج یا کانال تلگرام هم می توانید استفاده کنید که توصیه نمی کنیم.
  3. حتما از تگ لوکیشن استفاده کنید که کمک می کند در قسمت search اینستاگرام بهتر ظاهر شوید تا کاربران بیشتری بدست آورید. به عنوان مثال تصویری از محیط کسب‌وکار خود قرار داده اید و با استفاده از تگ لوکیشین مشخص می‌کنید که محل این عکس کجاست. طبق آمار اینستاگرام، پست‌هایی که از تگ لوکیشین استفاده می‌کنند بیشتر از پست‌های دیگر دیده می‌شوند و کاربران را بیشتر با خود درگیر می‌کنند.
  4. از عکس های با کیفیت در پست های خود استفاده کنید. اگر در قسمت search خود کمی نگاه کنید با هزاران عکس با کیفیت مواجه می شوید پس برند کسب و کار خودتان را با عکس های بی کیفیت خدشه دار نکنید.
  5. هیچ وقت از تاثیر هشتگ ها، غافل نشوید. در پست های خود از هشتگ های مرتبط استفاده کنید. اینستاگرام برای هر پست منتشر شده؛ محدودیت 30 هشتگ را دارد ولی به این معنا نیست که حتما از تمام ظرفیت آن استفاده کنید. معمولا استفاده از 10 تا 11 هشتگ در هر پست، تاثیرگذار است.
روش های تبلیغات برای کسب و کارهای خانگی

مخاطبان چه اعمالی بعد از دنبال کردن شما انجام می‌دهند؟

طبق آمارها، مخاطبان یا مشتریان بعد از دنبال کردن صفحه اینستاگرام یک برند اعمال و اقدامات مختلفی انجام می‌دهند. در جدول زیر میزان فعالیت‌ها و کارهایی که مشتریان یک برند ممکن است انجام دهند به صورت یک آمار درصدی آورده شده است:

بازدید از وب سایت یا اپلیکیشن برند 91 درصد
خرید از برند 89 درصد
توصیه برند به اقوام و دوستان 85 درصد
انتخاب آن برند به جای رقبا 84 درصد
بازدید فروشگاه یا مغازه فیزیکی برند 84 درصد
افزایش میزان خرید و صرف هزینه برای محصولات آن برند 75 درصد
ایجاد ارتباط با بخش خدمات مشتریان یا واحد پشتیبانی 74 درصد
خواندن بلاگ یا محتوای سایت برند 74 درصد
حفظ ارتباط با برند در شبکه های مجازی 71 درصد

حالا دیگر ترفندهای اینستاگرام مارکتینگ برای سال 2022 را میدانید

امروزه همه کسب و کارهای اینترنتی باید برای داشتن بازاریابی و فروش موفق از اینستاگرام مارکتینگ استفاده می‌کنند. بی تردید، با یک برنامه ریزی درست و اصولی می‌توان به نتایج منحصر به فردی رسید. کافی است از نکات جمع‌آوری‌شده توسط گروه نرم افزاری محک استفاده کنید و در تصمیم‌های خود مصمم باشید.

منبع: hubspot

برای دریافت جدید ترین مقالات، ایمیل خود را وارد کنید:

با نشر این محتوا، جامعه وبلاگ محک را گسترش دهید

ثمین اسدیان
ثمین اسدیان
تولید کننده محتوا هستم و تمام تلاشم بر این است که با ارائه محتوای مفید و ارزشمند، تجربه خوبی از بازدید سایت برایتان رقم بزنم.
بودجه تبلیغات چیست؟ انواع روش های تعیین بودجه تبلیغات

بودجه تبلیغات چیست؟ انواع روش های تعیین بودجه تبلیغات

زمان مطالعه این مقاله: 4 دقیقه بودجه تبلیغات هزینه‌ای است که یک کسب و کار برای انجام فعالیت‌های تبلیغاتی تعیین می‌کند. تعیین بودجه به شیوه‌های مختلفی انجام می‌شود در این مقاله به بررسی این روش‌ها می‌پردازیم.

اطلاعات بیشتر
بازاریابی محتوا چیست؟ مراحل بازاریابی محتوا

بازاریابی محتوا چیست؟ مراحل بازاریابی محتوا

زمان مطالعه این مقاله: 7 دقیقه آیا می‌دانید که ۷۰ درصد مشتریان قبل از خرید یک محصول یا خدمت، محتوای مرتبط با آن را می‌خوانند؟ این نشان می‌دهد که محتوا یک عامل تعیین‌کننده برای تصمیم‌گیری مشتریان است. بنابراین، اگر می‌خواهید بازاریابی مؤثری داشته باشید، باید محتوایی

اطلاعات بیشتر

11 پاسخ

    1. با سلام
      ممنون از اشتراک نظرتون در مورد مقاله اینستاگرام مارکتینگ.
      با تشکر

  1. ایا بهترین ترفندهای اینستاگرام مارکتینگ به همین مواردی که شما در مقاله تون آوردین محدود میشه؟

    1. با سلام .. طبیعتا اگر چنین ادعایی داشته باشیم که بهترین ایده های اینستاگرام مارکتینگ همگی داخل این متن وجود دارن، ادعای نابجایی محسوب میشه. مسلما باز هم میشه گشت و موارد دیگر هم به این فهرست اضافه کرد.

  2. سلام..برای موفقیت در اینستاگرام مارکتینگ باید از تصویر یا ویدئوهای خوب و با کیفیت استفاده کنید. خوشبختانه الان تلفن های همراه دوربین های خوبی دارن فقط کافیه از کالایی که میخواین بفروشین عکسای خوب بگیرید. واقعی بودن عکسا و فیلم ها در اینستا بسیار مهمه..

    1. با سلام
      ممنون از اشتراک نظر و بیان تجربه تون در مورد مقاله اینستاگرام مارکتینگ.
      با تشکر

    2. با سلام
      ممنون از اشتراک نظر و بیان تجربه تون در مورد مقاله اینستاگرام مارکتینگ.
      با تشکر

  3. با سلام
    از راهکارها و توضیحات جنابعالی بهره مند شدم ،واز شما تشکر میکنم .ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

جستجو

مشاهده رایگان دمو نرم افزارحسابداری