جستجو
Close this search box.

آموزش بازاریابی و فروش رستوران

نوشته شده توسط محمد باقریان
زمان مطالعه این مقاله: 4 دقیقه

آموزش بازاریابی و فروش رستوران | معرفی راهکارهای مناسب برای افزایش فروش

اگر در صنعت خدمات غذایی کار می‌کنید، می‌دانید که رقابت می‌تواند کُشنده باشد. با وجود تعداد زیادی رقیب و گرایش‌هایی که به‌سرعت تغییر می‌کنند، نگه داشتن کسب ‌وکارتان در صف اول ذهن مشتریان، دشوار است. یکی از عوامل مهمی که برای افزایش فروش رستوران باید در نظر بگیرید، تعادل بین جذب مشتری جدید و حفظ مشتری کنونی است. شاید برایتان سوال شود، با مشتریانی که یکبار وارد مغازه‌تان شده‌اند چه رفتاری باید بکنید؟ چطور می‌توانید آن‌ها را ترغیب کنید بیشتر هزینه‌ کنند؟ در ادامه تکنیک‌هایی برای بازاریابی و فروش رستوران به شما معرفی می‌کنیم که می‌توانید برای جذب مشتریان جدید، حفظ مشتریان وفادار و به‌طورکلی افزایش فروش رستوران خود از آن‌ها استفاده کنید.

فهرست مطالب

افزایش فروش با جذب مشتری جدید

بستن سال مالی در نرم افزار محک
بستن سال مالی در نرم افزار محک

قدم اول در بازاریابی و فروش رستوران: افزایش فروش با جذب مشتری جدید

شما می‌توانید با استفاده از چند تکنیک مشتری جدید را جذب کنید:

از تکنیک های بازاریابی استفاده کنید

بازاریابی به روش سنتی هزینه‌‌های زیادی دارد. اما شما می‌‌توانید با کمی هزینه در شبکه‌های اجتماعی رستوران خود را مورد توجه همگان قرار دهید.

برنامه‌ای برای مشتری‌های جدید تدارک ببنید

این کار معمولا به صورت ارائه کوپن تخفیف انجام می‌شود تا مشتریان تشویق شوند و مجدد به رستوران شما بیایند. یا می توانید به مشتریان جدید خود همراه با غذایشان نوشابه یا دسر رایگان بدهید.

بازاریابی و فروش رستوران :وفادار کردن مشتری

قدم دوم برای بازاریابی و فروش رستوران : وفادار کردن مشتری

اگر تابه‌حال مشتری ثابت یک کافه یا رستوران بوده‌اید، می‌دانید چقدر احساس خوبی است که پیشخدمت‌ها شما را بشناسند و احوال خانواده‌تان را بپرسند. رفتن به رستوران، فقط به غذا خوردن خلاصه نمی‌شود. این کار یک تجربه‌ی اجتماعی هم است. برای افزایش وفاداری مشتری و نیز افزایش فروش رستوران خود، باید خدمات خوبی ارائه  بدهید. با مشتری ارتباط دوستانه‌ای برقرار کنید و حتی خدمات ویژه‌ای برای مشتریان ثابت‌ تان در نظر بگیرید.

برای حفظ مشتریان در موضوع بازاریابی و فروش، می‌توانید از سه روش زیر استفاده کنید:

برنامه وفاداری مشتریان را توسعه بدهید

یکی از رایج‌ترین‌ کارهایی که در این زمینه می‌توانید انجام بدهید، این است که یک کارت عضویت برای مشتریان‌تان تهیه کنید و دفعاتی را که مشتری به رستوران‌تان می‌آید، ثبت کنید. زمانی که تعداد مراجعه‌های مشتری به حد مشخصی رسید، به انتخاب خودتان او را از یک غذای رایگان بهره‌مند کنید. ارائه‌ی نوشیدنی‌ها و دسرهای رایگان هم انتخاب‌های خوبی هستند. چون از غذاهای اصلی ارزان‌تر بوده و در عین حال مشتریان احساس می‌کنند مورد احترام قرار گرفته‌اند. می‌توانید کارتی طراحی کنید که سفارش‌ها را ثبت کند یا کارتی تهیه کنید و به ازای هربار حضور مشتری، یک سوراخ بر روی آن پانچ کنید.

در امور خیریه مشارکت کنید

میزبانی از یک مراسم خیریه، راه فوق‌العاده‌ای برای حضور در اجتماع است. برای مثال،‌ یک روز را انتخاب کنید و ۱۰ درصد از درآمد آن روزتان را به یک مؤسسه‌ی خیریه ببخشید. می‌توانید از قبل برای این مراسم تبلیغ کنید تا افرادی که دوست دارند در این کار خیر شریک شوند، در رستوران‌تان غذا بخورند. میزبانی از کلاس‌های آشپزی، تست کردن غذا یا هر چیزی که باعث افزایش آگاهی مشتری از محصول‌تان می‌شود، راهی عالی برای حضور در میان مردم است.

میزبان رویدادهای اجتماعی باشید

فراهم کردن فضایی برای برگزاری مهمانی‌ها، جشن‌ها و مراسم‌ها، راه مؤثری برای ارتباط با مردم است. میزبانی در چنین مراسم‌هایی، مشتریان را تشویق می‌کند تا بیشتر به شما سر بزنند. برگزاری بازی یا پخش موسیقی نیز باعث می‌شود افراد در رستوران شما احساس راحتی کنند. ترغیب شوند مدت زمان طولانی‌تری را  در رستوران‌تان بمانند و خوراکی‌های بیشتری سفارش بدهند.

منوی بیرون‌بَر برای رستوران‌تان

قدم سوم در بازاریابی و فروش رستوران : گسترش شیوه های خرید و ثبت سفارش

یک منوی بیرون‌بَر برای رستوران‌تان در نظر بگیرید

با اضافه کردن منوی بیرون‌بَر، می‌توانید حتی وقتی که صندلی‌های رستوران‌تان پُر هستند، همچنان فروش داشته باشید.

در ساعات مختلف روز، وعده‌های غذایی متناسب ارائه بدهید

اگر رستوران شما اساسا در وعده‌ی ناهار خدمات ارائه می‌دهد، اما متوجه شده‌اید که صبح‌ها و در ساعات شلوغی، رفت‌وآمد در اطراف رستوران‌تان زیاد است، می‌توانید فروش اقلام صبحانه‌ را نیز به فعالیت‌هایتان اضافه کنید.

با تکنولوژی همراه باشید

مشتریان دوست دارند ببینند که رستوران‌های مورد علاقه‌شان از تکنولوژی‌هایی همچون سفارش آنلاین و یا رزرو میز از طریق نرم‌افزار بهره می‌برند. برای بعضی مشتریان، سفارش آنلاین اغلب راحت‌تر از تماس تلفنی است و بسیاری از افراد غذا خوردن در مکانی را ترجیح می‌دهند که دارای خدمات آنلاین نیز است.

قدم چهارم برای بازاریابی و فروش رستوران :آموزش تکنیک های بیش فروشی به کارکنان

نوشیدنی‌های موجود در منو را توصیه کنید

اولین فرصت برای بیش‌فروشی، زمان کوتاهی پس از نشستن مشتریان است. قبل از اینکه سفارش نوشیدنی ثبت شود، پیشخدمت‌هایتان را تشویق کنید که نوشیدنی‌های مخصوص رستوران را به مشتریان توصیه کنند. اشاره به کوکتل‌های خلاقانه شاید مشتری را ترغیب کند یکی را امتحان کند، حتی اگر در ابتدا قصد داشت تنها یک بطری آب سفارش بدهد.

Over staffing techniques محک طعم جدیدی از حسابداری (نرم افزار حسابداری فروشگاهی،نرم افزار حسابداری شرکتی،نرم افزار حسابداری تولیدی)

غذاهای موجود در منو را توصیه کنید

پیشخدمت‌ها به‌سادگی می‌توانند اقلام موجود در منو را توصیه کنند تا به مشتری کمک کنند غذایش را راحت‌تر انتخاب کند. یک فرصت خوب دیگر برای بیش‌فروشی، این است که از مشتری بپرسید آیا دوست دارد دورچین اضافی برای غذای اصلی‌اش سفارش بدهد یا خیر. البته اگر برای آن دورچین پول اضافی دریافت خواهید کرد، حتما در این مورد به مشتری توضیح بدهید تا وقتی که صورت حساب را دید، غافلگیر نشود.

به مشتریان پیشنهاد بدهید چیزهای بیشتری را امتحان کنند

وقتی همه غذای اصلی‌شان را خوردند، پیشنهاد بدهید که می‌توانند یک دسر یا نوشیدنی را نیز امتحان کنند. مجددا، نام بردن از چند گزینه‌ی دسر شاید مشتریان‌تان را اغوا کند که سفارش بدهند.

قدم پنجم در بازاریابی و فروش: سرویس‌دهی به مشتریان بیشتر

سیستمی برای ساماندهی مشتریان داشته باشید

رستوران‌ها معمولا جایگاه مخصوصی برای پذیرش و دریافت سفارش‌ها دارند تا تعداد مشتریان و نیز جریان ورود و خروج آن‌ها را مدیریت کنند.

کارکنان بخش پذیرایی را با تعداد مشتریان هماهنگ کنید

مطمئن شوید که برای خدمت‌رسانی به کلیه‌ی مشتریان، به تعداد کافی کارمند و پیشخدمت در اختیار دارید. به کارکنان‌تان آموزش بدهید که در زمان مناسب سفارش نوشیدنی‌ها را بگیرند و در پایان غذا، صورت‌حساب را برای مشتری ببرند.

محل غذاخوری خود را به ‌روز کنید

بعضی از محل‌های غذاخوری صرفا به‌گونه‌ای چیده شده‌اند که مردم بخواهند بیشتر بمانند. شما نیز می‌توانید میز و صندلی‌های کوچک تهیه کنید تا از فضای موجود نهایت استفاده را ببرید و بتوانید در هر نوبت، از مشتریان بیشتری پذیرایی کنید.

برنامه‌ی ششم در بازاریابی و فروش رستوران: افزایش فعالیت در فضای مجازی

مهم نیست که برای وب‌سایت کسب‌وکارتان چقدر زمان بگذارید. اگر وب‌سایت‌تان را برای موبایل‌ها و تبلت‌ها بهینه‌سازی نکنید، بیشترِ مشتریان‌تان را از دست خواهید ‌داد. با سرمایه‌گذاری در وب‌سایتی که به‌خوبی در تبلت، موبایل و کامپیوتر بهینه‌ سازی شده است، می‌توانید بیشترین استفاده را از تکنولوژی ببرید.

سعی کنید برای بهبود بازاریابی و فروش رستوران در رسانه‌های اجتماعی حساب‌‌ کاربری ایجاد کنید و در آن‌ها فعال باشید. اگر زمان ندارید تا بر پیام‌هایی که از طریق این شبکه‌های اجتماعی برایتان ارسال می‌شود نظارت کنید، این کار را به افراد دیگری بسپارید. مزیت دیگرِ داشتنِ حساب کاربریِ حرفه‌ای در رسانه‌های اجتماعی این است که می‌توانید درباره‌ی مراسم‌ها و جشن‌هایی که برگزار می‌کنید، اطلاع‌رسانی کنید.

برای دریافت جدید ترین مقالات، ایمیل خود را وارد کنید:

با نشر این محتوا، جامعه وبلاگ محک را گسترش دهید

محمد باقریان
محمد باقریان
باقریان هستم از سال 1386 در حوزه تجارت الکترونیک و طراحی سایت و تولید محتوا فعالیت خودم را با مدیریت چند وب سایت آموزشی شروع کردم، اکنون به صورت تخصصی در زمینه دیجیتال مارکتینگ فعالیت میکنم ، اوقات فراغتم را بیشتر با ورزش و مطالعه سپری می‌کنم.
مالیات بر درآمد اتفاقی چیست؟ معافیت‌های مالیاتی

مالیات بر درآمد اتفاقی چیست؟ معافیت‌های مالیاتی

زمان مطالعه این مقاله: 4 دقیقه مالیات بر درآمد اتفاقی یکی از انواع مالیات‌های مستقیم است که به درآمدهای غیر منتظره و غیر شغلی اشخاص حقیقی و حقوقی تعلق می‌گیرد. این نوع درآمدها در مقابل درآمدهای مستمر مانند حقوق و دستمزد قرار دارند. هرگاه شخص حقیقی

اطلاعات بیشتر
مالیات بر درآمد چیست؟ انواع مالیات بر درآمد

مالیات بر درآمد چیست؟ انواع مالیات بر درآمد

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه مالیات بر درآمد نوعی مالیات مستقیم است که توسط دولت بر درآمد اشخاص حقیقی و حقوقی اعمال می‌شود. این نوع مالیات دارای انواع مختلفی است که در ادامه مطلب به آن خواهیم پرداخت. نرخ مالیات بر درآمد بر اساس درآمد

اطلاعات بیشتر
مالیات بر درآمد املاک و مستغلات چیست؟

مالیات بر درآمد املاک و مستغلات چیست؟

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه مالیات بر درآمد املاک یکی از مباحث مالیاتی مهم و تخصصی است. فرقی نمی‌کند امسال یا چند سال دیگر، قوانین مالیات بر درآمد املاک اغلب، در راس مهم‌ترین انواع مالیات بر درآمد قرار دارد. شاید گره خوردن قوانین مالیات املاک

اطلاعات بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

جستجو

مشاهده رایگان دمو نرم افزارحسابداری