جستجو
Close this search box.

حسابداری مالی چیست؟ چرا انجام حسابداری مالی مهم است؟

نوشته شده توسط مهرداد توکلی
زمان مطالعه این مقاله: 6 دقیقه

تعریف حسابداری مالی به زبان ساده

حسابداری در یک نگاه کلی به ثبت، سازماندهی و درک اطلاعات مالی گفته می‌شود. شما می‌توانید سیستم حسابداری در یک مجموعه را به عنوان یک ماشین بزرگ تصور کنید که اطلاعات مالی خام از جمله سوابق مربوط به تمام معاملات تجاری، مالیات، پیش بینی در مورد درآمد و … را در آن ثبت می‌کنید و این ماشین پس از پردازش اطلاعات، وضعیت مالی کسب و کار شما را نشان می‌دهد. سیستم حسابداری به شما می‌گوید که آیا در کار خود سود کسب می‌کنید یا خیر؟ جریان نقدینگی شما چقدر است؟ ارزش فعلی دارایی‌ها و بدهی‌های شرکت شما به چه میزان است و مواردی از این قبیل. این سیستم عظیم خود بخش‌های مختلفی دارد و یکی از انواع حسابداری، حسابداری مالی است.

فهرست مطالب

 برای روشن‌تر شدن این مفهوم ما در ادامه مطلب سعی داریم تا تصویر درستی و روشنی راجع به این نوع حسابداری، نحوه عملکرد و اهمیتش ارائه دهیم. همچنین به مزایای آن برای کسب و کارها و شرکت‌ها پرداخته شده است.

حسابداری مالی چیست؟

حسابداری مالی چیست؟

این مفهوم شاخه خاصی از حسابداری است که شامل فرآیند ثبت، جمع‌بندی و تنظیم گزارش پیرامون بیشمار معاملات و عملیات تجاری در طی یک دوره زمانی است. این معاملات در تهیه صورتهای مالی، از جمله ترازنامه، صورت سود و زیان و صورت جریان وجوه نقد خلاصه می‌شود که عملکرد مالی شرکت را در یک دوره مشخص ثبت می‌کند. فرصتهای کار برای یک حسابدار مالی را می‌توان در بخشهای دولتی و خصوصی یافت. وظایف یک حسابدار مالی ممکن است با وظایف یک حسابدار عمومی متفاوت باشد.

چه تفاوتی بین حسابداری معمولی و حسابداری از نوع مالی وجود دارد؟

“حسابداری” شامل تمام معاملات مالی شرکت است. بخش حسابداری کاملاً مدیریت شده است و سیاست‌ها و رویه‌هایی را برای تعیین هزینه‌ها، مدیریت داده‌ها و تولید گزارش‌های مالی مشخص کرده است. در مقابل همانطور که در مقدمه گفته شد، این شاخه به طور خاص به تولید این گزارشات مالی مربوط می‌شود و این که آنها براساس اطلاعات دقیق تهیه شده‌‌اند یا خیر؟ و آیا از “اصول حسابداری پذیرفته شده” پیروی می‌کنند؟

روش‌های مرسوم حسابداری مالی کدامند؟

روش‌های مرسوم حسابداری مالی کدامند؟

روش‌های مورد استفاده یک حسابدار مالی به دو دسته نقدی و تعهدی است. اگرچه هر دو روش برای ثبت، تجزیه و تحلیل و گزارش داده‌های معاملاتی در پایان یک دوره معین مانند یک ماه، سه ماهه یا سال مالی  به یک چارچوب مفهومی یکسان حسابداری تکیه می‌کنند. اما حسابداری نقدی به شما امکان می‌دهد تا فقط بر روی معاملات شرکت که مربوط به پول نقد است، متمرکز کنید. در این روش سایر رویدادهای اقتصادی که هیچ ورودی پول نقد ندارند، مهم نیستند.

در مقابل، روش تعهدی در تعریف حسابداری مالی و تقسیم‌بندی آن قرار دارد. طبق روش حسابداری تعهدی، یک شرکت بدون در نظر گرفتن ورودی یا خروجی پول نقد، کلیه داده‌های معاملاتی را ثبت می‌کند. به عبارت دیگر، این نوع حسابداری شامل روش حسابداری نقدی است، اما فراتر از آن است تا کلیه معاملات فعالیتهای مالی یک شرکت را در نظر بگیرد.

حسابداری مالی چگونه انجام می‌شود؟

این شاخه از یک سری اصول حسابداری ثابت استفاده می‌کند. انتخاب اصول برای استفاده در طول دوره حسابداری به نیازهای یک کسب و کار و نوع تجارت بستگی دارد. برای شرکت‌های دولتی، مشاغل موظف به انجام حسابداری مالی و صنعتی مطابق با اصول پذیرفته شده حسابداری موسوم به GAAP هستند. البته لازم به ذکر است در شرکت‌های خصوصی و غیرانتفاعی ممکن است این اصول بنا به اقتضای تجارت تغییر کند.

بستن سال مالی در نرم افزار محک
بستن سال مالی در نرم افزار محک

هرچند وقت یک بار باید تنظیم صورت‌های مالی انجام شود؟

با توجه به نوع تجارت و شرکت بازه زمانی مورد نیاز برای حسابداری مالی متفاوت خواهد بود. در شرکت‌های دولتی که در بورس حضور دارند ممکن است نیاز به ارائه برخی صورت‌ها به شکل سه ماهه و سالانه باشد. در صورتی که در شرکت‌های خصوصی و کسب و کارهای کوچک بازه زمانی مورد نیاز برای این کار به صورت سالانه است و اغلب برای حسابداری مالیاتی نیاز است.

البته باید گفت موارد خاصی وجود دارد که ممکن است حسابدار مالی به غیر از تهیه سالانه صورت‌های مالی در طول سال نیز این کار را انجام دهد. به طور مثال ممکن است نقصی در گزارشات باشد یا از سوی بازرسین دولتی برای حسابرسی اقدام شود. در این حالت نیاز است تا صورت‌های مالی قبل از زمان موعد تهیه یا مورد بازبینی قرار بگیرند.

چهار صورت مالی اساسی استفاده حسابداری مالی و صنعتی

ترازنامه: ترازنامه نشان می‌دهد که یک شرکت در یک تاریخ خاص، همراه با  در نظر داشتن حقوق صاحبان سهام خود، چه میزان دارایی و بدهی دارد. دارایی‌ها می‌توانند شامل موارد مختلفی باشند از جمله: پول نقد، میزان طلب‌ها، املاک و مستغلات، ساختمانها، دستگاه‌ها و تجهیزات و وسايل نقليه، همچنین دارایی‌های نامشهود (مانند حق ثبت اختراع)

تعهدات یا بدهکاری هم می‌تواند شامل موارد  مختلفی شود از جمله: حسابهای قابل پرداخت، وام‌های قابل پرداخت، محصول یا خدماتی که مشتری هزینه آن را پرداخت کرده است، اما شرکت هنوز آن را به دست مشتری نرسانده است، مالیات معوق، مالیات‌های جاری، حقوق و دستمزد پرداخت نشده و …

حقوق صاحبان سهام هم که در ترازنامه لحاظ می‌شود، شامل مواردی چون: سهام (سهام ترجیحی و عادی)، سود پایدار (پولی که باید برای تجارت دوباره سرمایه گذاری شود)، درآمد جامع (سود یا زیان در سرمایه‌گذاری‌های شرکت در یک بازه زمانی خاص) است. به صورت خلاصه می‌توان گفت که در یک ترازنامه، دارایی‌ها = بدهی ها + حقوق صاحبان سهام است.

صورت جریان نقدی: این صورت حسابداری مالی  جریان وجوه نقدی کلیه درآمد و بدهی‌های یک شرکت را در یک بازه زمانی مشخص به طور کامل شرح می‌دهد. این فقط مربوط به پول نقد است، زیرا این صورت شامل هزینه‌های استهلاک نمی‌شود. در واقع صورت جریان وجوه نقد منعکس کننده ماندگاری کوتاه مدت یک شرکت با نشان دادن این است آیا سرمایه در گردش کافی برای پرداخت کارمندان و بدهی‌های خود را دارد یا خیر.

صورت درآمد: نشان‌دهنده درآمد خالص شرکت برای مدت زمان مشخص است. این کل درآمد یک شرکت منهای کل هزینه‌های آن است. همچنین به آن “صورت سود و زیان” نیز گفته می‌شود.

صورت سود انباشته: این صورت میزان درآمد یک شرکت پس از پرداخت سود سهامداران  و سهام باقی مانده است.

چرا حسابداری مالی مهم است؟

چرا حسابداری مالی مهم است؟

  • اهمیت از نظر قانونی: حسابداری از نوع مالی مهم و طبق قانون لازم است زیرا  تهیه اظهارنامه‌هایی مانند ترازنامه، صورت سود و زیان و صورت جریان وجوه نقد قانونی برای شرکت‌های ثبت شده که از وظایف حسابدار مالی محسوب می‌شود، الزامی است.
  • اهمیت مدیریتی: همچنین تهیه صورت‌های گفته شده، در جریان حسابداری مالی به مدیریت یک مجموعه امکان می‌دهد تا مشکلات مربوط به درآمدزایی را عیب‌یابی کند و برای آینده مجموعه برنامه‌ریزی کند.
  • اهمیت حقوقی: وکلا در صورت شکایت یا اقدام حقوقی دیگر در رابطه با درآمد شرکت یا هزینه ها باید بتوانند اطلاعات تهیه شده در قالب صورت‌های مالی توسط حسابدار مالی را تجزیه و تحلیل کنند.
  • اهمیت برای سرمایه‌گذاران: سرمایه گذاران یک مجموعه با همین صورت‌هاست که تصمیم‌می گیرند کسب و کار انتخابی‌شان به اندازه کافی برای سرمایه‌گذاری جذاب است یا باید سهام خود را بفروشند.
  • اهمیت برای تأمین‌کنندگان: تامین کنندگان ممکن است بخواهند قبل از ارائه کالا یا خدمات، از اطلاعات مالی یک شرکت مطلع شوند تا اطمینان حاصل کنند که شرکت قادر به پرداخت فاکتورهای آنها هست یا خیر؟ این اطلاعات در صورتهای مالی تهیه شده توسط حسابداری مالی درج می‌شود. همچنین اگر اگر شرکتی وام بخواهد، بانک ممکن است صورتهای مالی خاصی را درخواست کند. این امکان را به شرکت می دهد تا نشان دهد که توانایی بازگشت وام و به موقع آن را دارند.
  • اهمیت در جهت حسابرسی: در مواردی که نیاز به حسابرسی و حسابداری مالیاتی یک شرکت توسط بازرسان دولتی است، این افراد تجزیه و تحلیل خود را با این صورتها آغاز کنند.

مزایای حسابداری مالی برای کسب و کارها

مزایای تهیه صورت‌های مالی توسط این شاخه از حسابداری بسیار فراوان است اما در ادامه به ذکر چند مورد از مهمترین آنها اکتفا کرده‌ایم:

ارائه چشم‌انداز برای تجارت و کاهش خطرات در این راه

حساب‌های مالی بخشی از سیستم حسابداری یک شرکت یا کسب و کار فارغ از نوع آن است. شرکت‌ها اغلب از حسابداری به ویژه شاخه مالی آن برای داشتن یک چشم‌انداز از تجارت خود استفاده می‌کنند. مشاغل کوچک هم معمولاً این امر را مهم می‌دانند، زیرا پیگیری دقیق اطلاعات مالی بهترین راه برای تعیین اثربخشی و کارایی معاملات آنهاست.

عدم درک و ردیابی اطلاعات مالی می‌تواند به سرعت منجر به شکل‌گیری موقعیت‌های خطرناک تجاری مانند گردش پول کم یا احتمال ورشکستگی شود. در مقابل درک درست روند معاملات باعث می‌شود تا نقطه ضعف‌ها به درستی شناسایی شده و برای اصلاح آنها تلاش شود.

تسهیل روند بررسی معاملات و روند کار

حسابداری مالیاتی و مالی همچنین می‌توانند سوابق تاریخی یک کسب و کار را گرد هم آورد تا با توجه به آن در مورد روندهای تجاری و معاملاتی یک شرکت در آینده تصمیم‌گیری شود. به جای بررسی هر حساب و معامله به صورت تک به تک، صورتهای مالی به شرکتها اجازه می‌دهد اطلاعات مالی را  به صورت جامع بررسی کنند.

در واقع نیازی نیست شما به عنوان مدیریت یک کسب و کار تک تک فاکتورها، اسناد مربوط به پرداختی‌ها، معوقات و مواردی از این قبیل را بررسی کنید. گزارشات مالی تهیه شده در روند حسابداری مالی به شکل خلاصه و تجمیع شده، امکان این بررسی را به راحتی بیشتر فراهم می‌کند.

اعتمادسازی و جذب سرمایه

علاوه بر موارد فوق یکی از مهمترین تأثیرات آن، جلب اعتماد سهامداران یا شرکای جدید تجاری و دیگر سرمایه‌گذران است. در واقع اگر صورت‌های مالی تهیه شده توسط حسابداران مالی نشان دهد که یک شرکت در تجارت خود موفق است راه برای اعتمادسازی و جذب سرمایه هموار خواهد شد.

برای حسابداری مالی به چه چیزی نیاز است؟

برای حسابداری مالی به چه چیزی نیاز است؟

همانگونه که در مقدمات بحث اشاره شده، این نوع حسابداری یک شاخه خاص است و نیاز است تا صورت‌های مالی ویژه‌ای طبق برخی استانداردها و اصول تهیه شود. به همین خاطر است که در گام اول شما به یک حسابدار آشنا با مباحث این شاخه از حسابداری نیاز دارید که تخصص و تجربه کافی در زمینه تهیه و تدوین صورت‌های مالی داشته باشد.

اما این گام ابتدائی است، بدون شک اسناد مالی شما اگر به شکل کاغذی و بایگانی سنتی باشد، استخراج اطلاعات لازم و حتی ثبت آنها گاهی به ماه‌ها تلاش مداوم نیاز خواهد داشت. علاوه بر این امکان خطای انسانی و به هم ریختن صورت‌ها با یک خطای کوچک نیز وجود دارد که گاهی حیات یک مجموعه را در معرض خطر قرار می‌دهد. زیرا اطلاعات غلط ممکن است منجر به تصمیم‌گیری غلط و در نهایت مشکلات تجاری فراوان شود.

به همین دلیل علاوه بر تیم حرفه‌ای که آشنا به مباحث حسابداری مالی باشد، برای جلوگیری از این مشکلات و کاهش هزینه‌ها نیاز است تا نرم‌افزارهای لازم در این زمینه استفاده کنید. مجموعه نرم افزاری محک با ارائه نرم افزار شرکتی حسابداری به کمک شما آمده است تا به مکانیزه کردن این روند هم کار خود را راحت‌ کنید و هم درصد خطا را تا حد بسیار زیادی کاهش دهید.

سخن پایانی

با توجه به تمام مواردی در تعریف حسابداری مالی و حواشی آن گفته شد، این نوع حسابداری از الزامات مهم برای شروع و تداوم یک کسب و کار و تجارت است. داده‌های ارائه شده در صورت‌های مالی که توسط این شاخه از حسابداری تهیه می‌شود در حکم یک سند استراتژیک برای اتخاذ تصمیمات درست و طی کردن روند تجارت به شکلی سالم به شمار می‌رود. این نکته نشان‌دهنده اهمیت آن است تا هر مجموعه تمام توان و دقت خود را برای انجام درست آن به خرج دهد.

برای دریافت جدید ترین مقالات، ایمیل خود را وارد کنید:

با نشر این محتوا، جامعه وبلاگ محک را گسترش دهید

مهرداد توکلی
مهرداد توکلی
مالیات بر درآمد اتفاقی چیست؟ معافیت‌های مالیاتی

مالیات بر درآمد اتفاقی چیست؟ معافیت‌های مالیاتی

زمان مطالعه این مقاله: 4 دقیقه مالیات بر درآمد اتفاقی یکی از انواع مالیات‌های مستقیم است که به درآمدهای غیر منتظره و غیر شغلی اشخاص حقیقی و حقوقی تعلق می‌گیرد. این نوع درآمدها در مقابل درآمدهای مستمر مانند حقوق و دستمزد قرار دارند. هرگاه شخص حقیقی

اطلاعات بیشتر
مالیات بر درآمد چیست؟ انواع مالیات بر درآمد

مالیات بر درآمد چیست؟ انواع مالیات بر درآمد

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه مالیات بر درآمد نوعی مالیات مستقیم است که توسط دولت بر درآمد اشخاص حقیقی و حقوقی اعمال می‌شود. این نوع مالیات دارای انواع مختلفی است که در ادامه مطلب به آن خواهیم پرداخت. نرخ مالیات بر درآمد بر اساس درآمد

اطلاعات بیشتر
مالیات بر درآمد املاک و مستغلات چیست؟

مالیات بر درآمد املاک و مستغلات چیست؟

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه مالیات بر درآمد املاک یکی از مباحث مالیاتی مهم و تخصصی است. فرقی نمی‌کند امسال یا چند سال دیگر، قوانین مالیات بر درآمد املاک اغلب، در راس مهم‌ترین انواع مالیات بر درآمد قرار دارد. شاید گره خوردن قوانین مالیات املاک

اطلاعات بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

جستجو

مشاهده رایگان دمو نرم افزارحسابداری