جستجو
Close this search box.

یک حسابدار دورکار خوب چه ویژگی‌هایی دارد؟

نوشته شده توسط محمد باقریان
زمان مطالعه این مقاله: 4 دقیقه

با توجه به بازار کار حسابداری در بررسی ویژگی‌های حسابدار دورکار، باید جنبه‌های مختلفی را در نظر گرفت. دانش علمی در زمینه مالی، لزوماً دلیل محکمی برای آغاز همکاری با یک حسابدار دورکار نیست. یک نیروی دورکار خوب، باید از قابلیت‌ها و توانمندی‌های مختلفی برخوردار باشد. ازآنجایی‌که فناوری، بستر اصلی را برای کار از راه دور ایجاد می‌کند، یک حسابدار دورکار هم در وهله نخست باید دانش کافی در این زمینه داشته باشد و ضمن همگامی با تغییرات فناوری، بتواند با نرم‌افزارهای مختلف به‌خوبی کار کند. او باید بتواند به‌عنوان یک عضو مؤثر در قالب یک تیم کار کند و ضمن برقراری و حفظ ارتباط مؤثر با سایر اعضا، یک متفکر قهار باشد. به این معنا که در تجزیه‌وتحلیل مسائل، سریع و کارآمد عمل کرده و تصمیمات درستی بگیرد. آشنایی با فرهنگ سازمانی، نگرش حرفه‌ای و انتقادپذیری از دیگر ویژگی‌های حسابدار دورکار هستند که باید به آن‌ها نیز توجه ویژه‌ای داشته باشیم.

فهرست مطالب

آیا دورکاری لازم است؟-کار حسابداری در منزل-استخدام حسابدار دورکار

مقدمه:

شاید برایتان سؤال باشد که اساساً موضوع شناخت ویژگی‌های حسابدار دورکار چه اهمیتی دارد؟ پاسخ این سؤال، حداقل بعد از سپری کردن سال 2020، آن‌قدرها هم سخت نیست! دورکاری، به یک روند جدید در صنعت حسابداری تبدیل شده و بسیاری از کسب‌وکارها، مخصوصاً کسب‌وکارهای کوچک، به همکاری با حسابداران دورکار روی آورده‌اند.

هر شرکتی می‌تواند دلایل مختلفی برای استخدام حسابدار دورکار داشته باشد:

  • همکاری با یک حسابدار دورکار در مقایسه با یک حسابدار تمام‌وقت، از نظر اقتصادی مقرون‌به‌صرفه‌تر است.
  • شرکت‌های بزرگ می‌توانند در مقاطع زمانی حساس و شلوغ مثل ایام نزدیک به فصول مالیاتی، مدیریت امور مالی شرکت را به حسابداران دورکار محول کنند.
  • حسابداران دورکار حرفه‌ای، سطح آموزشی بسیار بالایی دارند و به همین دلیل، نیازی به ارائه آموزش‌های بیشتر به آن‌ها نیست.

ویژگی‌های حسابدار دورکار با کیفیت نتایجی که یک شرکت به‌واسطه همکاری با آن‌ها کسب می‌کند، همبستگی مستقیمی دارد و این قاعده، نه‌فقط در بحث حسابداری، بلکه در همه اَشکال دورکاری برقرار است. یک نیروی دورکار، به همان اندازه که می‌تواند برای یک مجموعه، ارزش خلق کند، به همان اندازه هم می‌تواند به تجربه‌ای ناخوشایند برای آن مجموعه تبدیل شود و آنچه در این بین، تفاوت را رقم می‌زند، هنر و مهارت سازمان‌ها در انتخاب نیروی انسانی شایسته است.

7 مورد از ویژگی‌های حسابدار دورکار که نباید از آن‌ها غافل شوید

شناسایی ویژگی‌های حسابدار دورکار و توجه به آن‌ها نقش مهمی در انتخاب یک نیروی مؤثر دارد. قبل از آغاز همکاری، باید مطمئن شوید که آیا روی گزینه درستی دست گذاشته‌اید یا نه؟ همه چیز به داشتن مدرک دانشگاهی در رشته‌های حسابداری، مدیریت بازرگانی و سایر زمینه‌های مرتبط خلاصه نمی‌شود. فردی که قصد دارید امور مالی شرکتتان را به او بسپارید، باید علاوه بر تحصیلات آکادمیک، واجد خصوصیات دیگری هم باشد که در اینجا به معرفی 7 مورد از مهم‌ترین ویژگی‌های حسابدار دورکار می‌پردازیم.

در کار با فناوری، ماهر باشد

1. در کار با فناوری، ماهر باشد

برخورداری از مهارت کار با فناوری، یکی از پایه‌ای‌ترین و درعین‌حال ضروری‌ترین ویژگی‌های حسابدار دورکار است. او باید فناوری‌ها و ابزارهای مختلف حسابداری را بشناسد و به‌قول‌معروف، تکنولوژی را قورت دهد! برای برخورداری از این مهارت، افراد باید آموزش‌های فنی لازم را دیده باشند و بتوانند با استفاده از فناوری، عملیات مختلف حسابداری را انجام دهند.

نرم‌افزارهایی مثل Tally ERP، Marg ERP، Zoho Books و QuickBooks تنها چند نمونه از ابزارهای تخصصی حسابداری هستند که در کار از راه دور، از آن‌ها استفاده گسترده‌ای می‌شود. اما یک حسابدار دورکار حرفه‌ای، باید خیلی بیشتر از این‌ها بداند. دورکاری به مهارت‌های نرم‌افزاری دیگری هم نیاز دارد که مهارت کار با نرم‌افزارهای برقراری ارتباط، اشتراک‌گذاری و مدیریت پروژه از آن جمله‌اند. حسابداری که نتواند با این ابزارها کار کند، قطعاً نمی‌تواند یک نیروی دورکار مؤثر باشد.

2. خودش را با تغییرات فناوری، وفق دهد

تطبیق‌پذیری، دومین مورد از ویژگی‌های حسابدار دورکار است. یک حسابدار حرفه‌ای باید رویکردی انعطاف‌پذیر داشته باشد و بتواند عملکردش را با تغییراتی که در فناوری پدید می‌آیند، وفق دهد. فناوری با سرعت نور، در حال پیشرفت است و نرم‌افزارهای مختلف، دائماً به‌واسطه دریافت بسته‌های به‌روزرسانی یا عرضه ورژن‌های بعدی، به قابلیت‌ها و امکانات جدیدی مجهز می‌شوند. وقتی یک حسابدار دورکار، از توانایی همگامی با این تغییرات و استفاده از آن‌ها برخوردار باشد، آنگاه خدمات حسابداری شرکت شما تحت تأثیر منفی این تغییرات قرار نمی‌گیرد. انعطاف‌پذیری و استقبال از تغییرات جدید فناوری، ازجمله وجوه تمایز یک حسابدار عالی و شش‌دانگ هستند.

3. در کار تیمی مهارت داشته باشد

قابلیت ایفای نقش به‌عنوان عضوی از یک تیم را نمی‌توان در فهرست ویژگی‌های حسابدار دورکار نادیده گرفت. اساساً هر نیروی دورکار، باید بتواند در قالب یک تیم فعالیت کند و این موضوع درباره نقش حساس یک حسابدار، اهمیت مضاعفی پیدا می‌کند. حسابدار دورکار باید بتواند به‌خوبی با اعضا و بخش‌های مختلف سازمان، ارتباط برقرار کند و هم‌زمان با پیگیری مؤثر و به اشتراک‌گذاری امور، قادر به انجام اقدامات مقتضی باشد. چنانچه حسابدار در این زمینه ضعیف عمل کند، ناهماهنگی‌های ایجادشده، بر کیفیت کار کل مجموعه تأثیر می‌گذارند که این نیز به‌نوبه خودش، باعث بروز سوءتعبیر در ادراک مسائل و متعاقباً کاهش چشمگیر سرعت انجام کار می‌شود.

سریع فکر کند-ویژگی‌های حسابدار دورکار

4. سریع فکر کند

تفکر سریع، یکی دیگر از ارزنده‌ترین ویژگی‌های حسابدار دورکار است. این قابلیت، فرد را قادر می‌سازد تا در شرایط خاصی که محدودیت زمانی نیز بر پیچیدگی آن می‌افزاید، تمهیدات درستی بیندیشد و شرکت را از بحران خارج کند.

چنین قابلیتی مستلزم آن است که فرد، ضمن برخورداری از داده‌ها و اطلاعات کافی، قدرت تحلیل و مهارت تصمیم‌گیری بالایی داشته باشد. بنابراین اگر به دنبال یک حسابدار دورکار شایسته هستید، از وجود این توانمندی یعنی قدرت تفکر سریع در گزینه مدنظرتان اطمینان حاصل کنید.

5. با فرهنگ سازمان آشنا باشد

یک حسابدار دورکار، با وجود عدم حضور فیزیکی در محل کار، باید درک درستی از فرهنگ سازمانی مجموعه داشته باشد. آشنایی با فرهنگ، آن‌قدر حیاتی و حساس است که هیچ فاصله‌ای نمی‌تواند اهمیت آن را کمرنگ کند. آنچه منش و ماهیت رویکردهای تجاری یک سازمان را نشان می‌دهد، فرهنگ است. ازآنجایی‌که حسابدار شما احتمالاً با مشتریان مختلفی سروکار دارد، باید سفیر فرهنگی شایسته‌ای برای سازمان شما باشد و در انجام کارها، به ارزش‌ها و هنجارهای مجموعه تعهد نشان دهد.

6. نگرش حرفه‌ای داشته باشد

نگرش حرفه‌ای، شرطی لازم در ارائه عملکرد قابل‌قبول و از دیگر ویژگی‌های حسابدار دورکار است. یک حسابدار دورکار باید نگرشی حرفه‌ای داشته باشد و وظایفی را که به او محول شده، درست و به‌موقع انجام دهد. البته روال امور، همیشه مطابق با پیش‌بینی جلو نمی‌رود و گاهی تأخیر به گزینه‌ای اجتناب‌ناپذیر تبدیل می‌شود. یک حسابدار حرفه‌ای باید در چنین شرایطی، فوراً با مجموعه تماس بگیرد و همکار یا مافوقش را از تأخیر ایجادشده و همین‌طور علت بروز تأخیر باخبر کند. انجام درست وظایف، وقت‌شناسی و ارتباط مؤثر، سه مؤلفه‌ای هستند که رفتار و نگرش حرفه‌ای یک حسابدار دورکار را شکل می‌دهند.

7. انتقادات سازنده را بپذیرد

انتقادپذیری یکی دیگر از ویژگی‌های حسابدار دورکار است که نوعی مهارت نرم محسوب می‌شود. یک حسابدار همواره باید آماده پذیرش انتقادات باشد و اگر به هر دلیلی، عملکردش از جانب شرکت یا مشتری زیر سؤال رفت، باید بدون اینکه عصبانی شود، واکنشی منطقی نشان داده و ضمن ارائه توضیحات لازم، از توهین به طرف مقابل، جداً اجتناب کند. افراد حرفه‌ای و ممتاز، نه‌تنها در مقابل انتقادات منطقی جبهه نمی‌گیرند، بلکه از آن‌ها به‌عنوان اهرمی برای بهبود عملکردشان به بهترین شکل ممکن، استفاده می‌کنند.

سخن آخر

دورکاری را می‌توان پدیده‌ای دانست که حالا خودش را به صنعت حسابداری نیز تحمیل کرده است. این شکل از کار، هم برای سازمان‌ها و هم برای کارکنان، مزایای غیرقابل‌انکاری دارد و اگر به‌قول‌معروف، در و تخته با هم جور باشند، یک معامله برد- برد برای طرفین خواهد بود. شرکت‌های مختلف برای سپردن امور مالی‌شان به یک فرد مناسب، باید با ویژگی‌های حسابدار دورکار آشنا باشند و آنچه از نظرتان گذشت، تلاشی برای افزایش آگاهی در این خصوص بود که امید است مقبول واقع شده باشد.همچنین پیشنهاد می شود برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله ابزارهای دورکاری را مطالعه کنید .

منابع:

capactix

برای دریافت جدید ترین مقالات، ایمیل خود را وارد کنید:

با نشر این محتوا، جامعه وبلاگ محک را گسترش دهید

محمد باقریان
محمد باقریان
باقریان هستم از سال 1386 در حوزه تجارت الکترونیک و طراحی سایت و تولید محتوا فعالیت خودم را با مدیریت چند وب سایت آموزشی شروع کردم، اکنون به صورت تخصصی در زمینه دیجیتال مارکتینگ فعالیت میکنم ، اوقات فراغتم را بیشتر با ورزش و مطالعه سپری می‌کنم.
مراحل راه اندازی فروشگاه آنلاین

مراحل راه اندازی فروشگاه آنلاین

زمان مطالعه این مقاله: 6 دقیقه اینترنت یکی از بزرگترین انقلاب‌های دنیای امروز است که تاثیر گسترده‌ای بر زندگی، کار و تجارت انسان‌ها داشته است. امروزه بسیاری از افراد از اینترنت برای خرید و فروش محصولات و خدمات استفاده می‌کنند و این روند رو به افزایش

اطلاعات بیشتر
لیست مواد غذایی سوپرمارکت

لیست مواد غذایی سوپرمارکت

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه لیست مواد غذایی سوپرمارکت یکی از موضوعات مهم در حوزه تغذیه است؛ این لیست به افراد کمک می‌کند تا با دقت بهتری مواد غذایی خود را انتخاب کنند. لیست مواد غذایی سوپرمارکت، علاوه بر اینکه شامل اطلاعات مرتبط با نوع

اطلاعات بیشتر
بخش بندی بازار (Market Segmentation) چیست؟ انواع، مزایا و مراحل

بخش بندی بازار (Market Segmentation) چیست؟ انواع، مزایا و مراحل

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه بخش بندی بازار یا همان تقسیم بندی بازار (Market Segmentation) یکی از فعالیت‌های حیاتی در بازاریابی است که به تأثیرگذاری بیشتر کمپین‌های بازاریابی کمک می‌کند. با بخش بندی بازار، می‌توانید مشتریان هدف را دسته‌بندی کنید و استراتژی‌های فروش، بازاریابی و

اطلاعات بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

جستجو

مشاهده رایگان دمو نرم افزارحسابداری