جستجو
Close this search box.

حسابداری فروشگاه با نرم افزار حسابداری فروشگاهی – امکانات و مزیت ها

نوشته شده توسط مهرداد توکلی
زمان مطالعه این مقاله: 11 دقیقه

فهرست مطالب

حسابداری فروشگاه موضوع بسیار مهمی است چراکه فروشگاه‌ها یکی از اصلی‌ترین انواع کسب و کارها هستند که طبق تعریفی که دارند با فروش، انبار، و توزیع محصولات سر و کار دارند. برای همین حسابداری فروشگاه شامل مجموعه وظایفی می‌شود که این فرایندها را پوشش دهد. مجموعه نرم‌افزاری محک با نیازسنجی فروشگاه‌های کشور، مجموعه‌ای از محصولات و راه‌کارهای نرم‌افزاری حسابداری ویژه فروشگاه‌ها را طراحی و تولید کرده که هر یک از آنها نیازهای انواع خاصی از فروشگاه‌ها را پوشش می‌دهد. نرم افزار حسابداری فروشگاهی محک، از حسابداری مغازه‌ای که توسط مالک اداره می‌شود تا فروشگاه‌های زنجیره‌ای بزرگ را از طریق سطح‌ها و راه‌کارهای مختلف امکانپذیر می‌سازد.

انواع عملیات حسابداری در فروشگاه‌ها

انواع عملیات حسابداری در فروشگاه‌ها

انواع نرم‌افزارهای حسابداری با هدف پوشش دادن فعالیت‌های ثبتی و مالی کسب و کارهای گوناگون طراحی می‌شوند. فروشگاه‌ها و کسب و کارهایی که با فروش سر و کار دارند به مجموعه‌ای از امکانات حسابداری و امکانات جانبی آن از جمله دستگاه‌های فروش و صدور فاکتور، بارکد و فروش بارکدی، ترازو، سیستم‌های مدیریت کالا و انبار، و موارد دیگری از این دست احتیاج دارند. در نتیجه حسابداری فروشگاه را می‌توانیم مجموعه‌ای از عملیات حسابداری در نظر بگیریم که فرایندهای کسب و کار فروشگاه‌ها را پوشش می‌دهد.

اگر چه بخش بسیار بزرگی از کسب و کارها را می‌توان در دسته کلی «فروشگاه» قرار داد، اما همان طور که می‌دانید انواع بسیار متنوعی از فروشگاه‌ها وجود دارند که محصولات مختلفی ارائه داده و از اندازه‌های متفاوتی نیز برخوردار هستند. برای همین گروه نرم افزاری حسابداری محک مجموعه‌ای از نرم‌افزارهای حسابداری برای فروشگاه‌ها تولید کرده که هر کدام از آنها برای دسته‌های خاصی از فروشگاه‌ها مناسب هستند. در ادامه این مطلب از وبسایت محک، ضمن معرفی این نرم‌افزارهای حسابداری، کاربرد آنها در فروشگاه‌های مختلف توضیح داده می‌شود.

مدیریت فروشگاه

مدیریت فروشگاه های خرده فروشی شامل رویه‌های عملیاتی و نظارتی می‌باشد و تمام فعالیت‌های درون یک فروشگاه را پوشش می‌دهد. مدیریت فروشگاه شامل نظارت و کار کردن با تمامی کارکنان، ایجاد برنامه‌های شیفت کاری، ارتباط با تامین کنندگان، رسیدگی به امور و شکایات مشتریان، انبارداری، مدیریت مالی و حسابداری و موارد دیگر می‌شود.

شاید یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های مدیران فروشگاه‌ها رسیدگی به امور مالی و حسابداری فروشگاه باشد، موضوعی که نیاز به نظارت دقیق و استفاده از افراد مناسب و ابزارهای کاربردی دارد.

اصول حسابداری فروشگاه

تا همین چند سال پیش اگر از سوپرمارکت‌های کوچک یا بغالی‌ها می‌خواستید برای ناهار کالباس بخرید، فرایند خرید شامل درآوردن و برش زدن کالباس، وزن کردن آن به کمک وزنه‌های سنگی، ضرب کردن وزن در قیمت کالباس، و پرداخت قیمتی احتمالا روند شده می‌شد. اما حالا دیگر در دورافتاده‌ترین فروشگاه‌های مواد غذایی هم مجموعه‌ای از سیستم‌های فروش و حسابداری برای افزایش بهره‌وری و کارایی مورد استفاده قرار می‌گیرد. وقتی هزینه تمام محصولات خریداری شده توسط یک سیستم مکانیزه فروش محاسبه شود خریدار احساس امنیت و اطمینان بیشتری به فروشگاه پیدا می‌کند. علاوه بر این، امکان اشتباه و زیان‌های احتمالی در محاسبات فروشگاه به حداقل می‌رسد.

انواع نرم افزار حسابداری فروشگاه با هدف پوشش دادن اصول و فعالیت‌های حسابداری این کسب و کارها طراحی می‌شوند. در سری عمومی این نرم‌افزارها امکانات حسابداری مختلفی برای انجام عملیات بازرگانی، صندوق و خزانه‌داری، ارائه گزارشات مالی و حسابداری، عملیات تکمیلی دستگاه‌های فروش، عملیات پیشرفته قیمت گذاری و تعیین سطوح قیمت، امکانات صنفی و البته تولید گزارش‌ها و خروجی‌های مورد تائید اداره دارایی در اختیار فروشگاه‌ها قرار گرفته است. البته این امکانات، برای پوشش اصول حسابداری این کسب و کارها با هر اندازه‌ای که باشند مناسب هستند.

فروشگاه‌های بزرگ‌تر، برای مثال هایپرمارکت‌ها و فروشگاه‌های زنجیره‌ای که از چندین انبار استفاده می‌کنند، به امکانات نرم‌افزاری مناسبی برای حسابداری انبارهای چندگانه نیاز دارند. به همین ترتیب، فروشگاه‌هایی که تعداد زیادی پرسنل دارند، به امکانات مناسب حسابداری حقوق و دستمزد نیاز دارند. و البته انواع شرکت‌های پخش و کسب و کارهای بازرگانی که از چندین ویزیتور و عامل فروش بهره می‌برند، به امکانات حسابداری دیگری علاوه بر این موارد احتیاج دارند.

حسابداری فروشگاهی چیست؟

حسابداری فروشگاهی چیست؟

حسابداری فروشگاهی شامل ثبت و پردازش اسناد مالی روزمره و دوره‌ای یک فروشگاه می‌شود. اما همان طور که پیشتر اشاره شد، انواع مختلفی از فروشگاه‌ها در اصناف و ابعاد گوناگون وجود دارد. فرایند فروش به صورت کلی با محاسبه هزینه محصولات و صدور فاکتور برای مشتری و دریافت وجه همراه است. اما همین فرایند ساده در صنف‌های مختلف نیاز به امکانات متفاوتی دارد.

در حالی که بعضی از اصناف مانند پارچه فروشی‌ها، تزئینات داخلی، و شیشه‌بری‌ها با واحد متر مربع سر و کار دارند، فروشگاه‌های میوه و تره بار یا قنادی‌ها با کیلوگرم، و فروشگاه‌های پوشاک، کتاب، یا لوازم‌التحریر با فروش از طریق بارکد و عرضه محصولات واحد شناخته می‌شوند. امکانات صنفی در حسابداری فروشگاهی به انواع مختلف فروشگاه‌ها اجازه می‌دهد تنظیمات محاسباتی صنف خود را در نرم افزار حسابداری لحاظ کنند. به این ترتیب حسابداری فروشگاهی شامل مجموعه‌ای از وظایف حسابداری و محاسباتی می‌شود که با ویژگی‌های خاص فروشگاه‌ها مطابقت پیدا می‌کند. از آنجا که هر فروشگاهی به امکانات حسابداری سازگار با کسب و کار خود نیاز دارد، بعضی از شرکت‌های نرم افزاری حسابداری پیشرفته مانند گروه نرم افزاری محک، مجموعه‌ای از نرم‌افزارهای حسابداری را برای انواع مختلف فروشگاه‌ها طراحی و تولید کرده‌اند.

آموزش حسابداری فروشگاه با اکسل

همان طور که پیشتر اشاره شد، فرایند حسابداری هر فروشگاه با توجه به فرایندها و ویژگی‌های آن به امکانات مختلفی نیاز دارد. یک فروشگاه کوچک که توسط مالک آن اداره می‌شود نیازی به امکانات پیشرفته حسابداری ندارد. از آنجا که این فروشگاه‌ها محاسبات مالی پیچیده‌ای ندارند، می‌توانند حساب‌های خود را در جدول‌های صفحه گسترده مانند اکسل ذخیره کنند.

برای این کار آنها کافی است حساب‌ها را به صورت مرتب و منطقی در جدول‌های مجزا پیاده کنند. برای مثال می‌توانند موجودی کالا یا محصولات را در یک جدول قرار داده و از یک جدول دیگر برای ثبت فروش‌ و سفارشات روزانه استفاده کنند. به این ترتیب آنها می‌توانند بدون این که نیازی به استفاده از نرم‌افزارهای حسابداری تخصصی و پیشرفته داشته باشند، اسناد حسابداری خود را ثبت کنند. این کار باعث می‌شود فروشگاه‌های تازه تاسیس کوچک دست کم در مراحل اولیه فعالیت خود هیچ نیازی به هزینه‌کردن برای یک نرم‌افزار حسابداری فروشگاه نداشته باشد. نکته جذاب در مورد نرم‌افزارهای حسابداری محک امکان استفاده از فایل‌های اکسل برای راه‌اندازی آنها است. به این ترتیب فروشگاه‌ها می‌توانند تا هر زمان که لازم باشد اسناد حسابداری و محاسبات خود را از طریق اکسل انجام دهند. هر زمان هم که احساس کردند لازم است از نرم افزارهای حسابداری تخصصی محک استفاده کنند، می‌توانند سیستم حسابداری خود را با فایل‌های اکسل راه‌اندازی کنند.

انواع نرم‌افزار حسابداری فروشگاهی محک

گروه نرم‌افزاری حسابداری محک مجموعه گسترده‌ای از محصولات نرم‌افزاری حسابداری خود را به حسابداری فروشگاه اختصاص داده است. این محصولات متنوع در دسته‌های گوناگونی طبقه‌بندی شده‌اند که هر یک از آنها برای فروشگاه‌ها با اندازه و فعالیت‌های متفاوت مناسب هستند. نرم‌افزارهای حسابداری محک که برای محاسبه و پردازش فرایندهای کسب و کارهای فروشگاهی طراحی شده‌اند، شامل موارد زیر می‌شود:

  • سری نرم‌افزارهای حسابداری فروشگاهی تجاری (چهار سطح)
  • سری نرم‌افزارهای حسابداری فروشگاهی عمومی (دو سطح)
  • محصولات حسابداری صنفی (پنج سطح)
  • نرم افزار حسابداری ویژه مشاغل (در حال حاضر 9 شغل)
  • صندوق مکانیزه فروش (سیستم یکپارچه سخت‌افزاری-نرم‌افزاری حسابداری فروش محک)

در ادامه تمام این محصولات معرفی شده و امکاناتی که برای حسابداری کسب و کارهای فروش محور ارائه می‌دهند مورد بررسی قرار می‌گیرد.

انواع عملیات مورد نیاز حسابداری فروشگاه

حسابداری فروشگاه شامل انواع مختلفی از عملیات‌های حسابداری ابتدایی تا پیشرفته می‌شود. همان طور که پیشتر دیدیم، فروشگاه‌های کوچکی که توسط مالکان آنها اداره می‌شوند را حتی می‌توان با اکسل حسابداری کرد. اما همین فروشگاه‌ها اگر قرار باشد برای مثال با چند نوع ارز سر و کار داشته باشند، دیگر به نرم افزارهای حسابداری تخصصی نیاز پیدا می‌کنند.

نرم‌افزارهای حسابداری از بخش‌های مختلفی تشکیل می‌شوند که در هر یک از آنها عملیات حسابداری خاصی پوشش داده می‌شود. عملیات‌هایی که در حسابداری کسب و کارهای فروش محور مورد نیاز هستند کاربرد چندانی برای کسب و کارهای تولیدی یا خدماتی ندارند. دلیل این موضوع تفاوت فرایندهای کسب و کارها است.

علاوه بر این، اندازه هر کسب و کار نیز نقش مهمی در عملیات حسابداری مورد نیاز آن دارد. بدیهی است که یک فروشگاه بسیار کوچک شال و روسری به امکانات متفاوتی برای حسابداری نسبت به یک فروشگاه زنجیره‌ای پوشاک نیاز دارد. در ادامه بعضی از مهم‌ترین امکانات مورد نیاز برای حسابداری فروشگاهی معرفی می‌شود.

عملیات بازرگانی

مهم‌ترین و کلیدی‌ترین بخش عملیات حسابداری در فروشگاه‌ها و شرکت‌های بازرگانی همین بخش عملیات بازرگانی است. گروه نرم‌افزاری محک دو ماژول عملیات بازرگانی طراحی و تولید کرده که یکی از آنها با امکانات محدود در سری عمومی، و دیگری که امکانات پیشرفته‌تری دارد در سری تجاری نرم‌افزارهای فروشگاهی این شرکت قرار گرفته است.

عملیات بازرگانی به صورت خلاصه شامل تمامی فعالیت‌های مرتبط با فروش و صدور فاکتور می‌شود. در حالی که فروشگاه‌ها می‌توانند برای ثبت فروش خود از اکسل نیز استفاده کنند، به کمک عملیات بازرگانی محک می‌توانند انواع گسترده‌ای از گزینه‌های حسابداری فروش را مورد استفاده قرار بدهند.

بخش عملیات بازرگانی نرم‌افزارهای حسابداری محک امکانات پیشرفته‌ای مثل تعریف چندین ویزیتور با سطوح قیمت و دسترسی متفاوت، تعریف انواع حواله و چک و روش‌های پرداخت مختلف، امکان ثبت چندین انبار، امکان تعریف اشخاص با سقف اعتبار متفاوت، و همچنین ایجاد جشنواره و تخفیف‌های فروش پیچیده را در اختیار فروشگاه‌ها قرار می‌دهد.

عملیات حسابداری مالی

عملیات حسابداری مالی یکی دیگر از بخش‌های کلیدی در حسابداری فروشگاه‌ها محسوب می‌شود. امکاناتی مثل تعریف کدهای حسابداری، انواع صورت‌های مالی، ثبت و مرتب‌سازی گروهی اسناد، و بخش‌های حیاتی دیگر سیستم‌های حسابداری در این بخش قرار گرفته است. معمولا وقتی بیشتر افراد از حسابداری صحبت می‌کنند، منظورشان مجموعه‌ای از اطلاعات و داده‌های مالی است که توسط عملیات این بخش ایجاد می‌شود.

برای مثال کدهای حسابداری عامل اصلی سازمان دادن و طبقه بندی حساب‌ها در فرایند حسابداری محسوب می‌شوند. همان طور که می‌دانید، بدون یک ساختار تعریف شده و طبقه‌بندی شده منطقی که به وسیله کدهای حسابداری ایجاد می‌شود، اسناد مالی و فاکتورها چیزی به جز تعدادی عدد و رقم بی‌معنا نیستند. هنگامی که این اعداد و ارقام در حساب‌ها و گروه‌های درست قرار می‌گیرند، تبدیل به همان اطلاعات مالی و داده‌های حسابداری ارزشمندی می‌شوند که از طریق آنها تحلیل عملکرد مالی یک فروشگاه امکان‌پذیر می‌شود. گروه نرم‌افزاری محک با قرار دادن امکانات عملیات حسابداری مالی در نرم‌افزارهای حسابداری فروشگاه خود، به این کسب و کارها اجازه می‌دهد از یک ساختار حسابداری منطقی استفاده کنند. این کار باعث می‌شود فروشگاه بتوانند انواع زیرگروه‌های محصولات خود را در سیستم حسابداری تعریف کرده و از مزایای طبقه‌بندی دقیق کلیه حساب‌های خود بهره‌مند شوند.

سایر امکانات فروش

علاوه بر امکانات بالا، فروشگاه‌ها به امکاناتی برای مدیریت بهتر فروش و تخفیفات، وارد کردن اطلاعات انقضای محصولات، انواع گزارشات فروش، ویزیتوری، و برگشت از فروش، و همچنین ثبت اطلاعات شرکا نیاز دارند. این امکانات به علاوه مجموعه دیگری از گزینه‌های پیشرفته حسابداری مرتبط با فروش در بخش سایر امکانات در نرم‌افزارهای حسابداری فروشگاهی محک به فروشگاه‌ها عرضه شده است.

به این ترتیب فروشگاه‌ها می‌توانند انواع گزارش‌های مورد نیاز خود و عملیات حسابداری پیشرفته و تکمیلی را به شکلی ساده انجام دهند. علاوه بر این، امکان ورود اطلاعات از اکسل نیز در این بخش قرار گرفته که به فروشگاه‌ها اجازه می‌دهد سیستم حسابداری خود را به کمک این فایل‌ها راه‌اندازی کنند.

حسابداری تخفیف یکی از امکانات پیشرفته حسابداری فروش محسوب می‌شود. همان طور که می‌دانید، ارائه تخفیف معمولا بر پایه فرمول‌های خاصی انجام می‌شود. همچنین بعضی از فروشگاه‌ها از طرح‌های پیچیده تخفیف ارجاعی استفاده می‌کنند که برای حسابداری و ثبت نیاز به امکانات پیشرفته‌تری هم دارد. به کمک بخش عملیات سایر امکانات گروه نرم افزاری محک، فروشگاه‌ها می‌توانند تمامی تخفیف‌ها و روش‌های فروش خود را به شکل مکانیزه‌ای در نرم‌افزار حسابداری خود تعریف کنند.

خروجی مورد تائید اداره دارایی

بخش دیگری از امکانات پیشرفته حسابداری که در مجموعه محصولات نرم افزار حسابداری محک به کاربران ارائه می‌شود ارائه گزارش‌ها و خروجی‌های مورد تائید اداره دارایی است. همان طور که می‌دانید در سال‌های گذشته بعضی از قوانین و دستورالعمل‌های مالیاتی اداره دارایی با هدف افزایش شفافیت مالی ارائه شده که بسیاری از کسب و کارها به ویژه فروشگاه‌ها ملزم به انجام آنها شده‌اند. استفاده از صندوق مکانیزه فروش مطابق این دستورالعمل‌ها برای بسیاری از فروشگاه‌ها ضروری شده است. خوشبختانه تمام نرم افزارهای حسابداری محک مورد تائید اداره دارایی هستند و از قابلیت تولید گزارش‌های مورد تائید آن برخوردار هستند. به این ترتیب فروشگاه‌های کوچک می‌توانند با خرید هر یک از محصولات نرم‌افزار حسابداری محک کلیه مسائل مالیاتی و حقوقی خود را که ملزم به انجام آن هستند را انجام دهند. این موضوع با در نظر گرفتن قیمت بسیار نازل سری عمومی نرم‌افزارهای حسابداری فروشگاهی یک مزیت عالی، به ویژه برای فروشگاه‌های تازه تاسیس کوچک محسوب می‌شود.

بستن سال مالی در نرم افزار محک
بستن سال مالی در نرم افزار محک

سری تجاری نرم‌افزارهای حسابداری فروشگاهی محک

این سری از نرم‌افزارهای حسابداری شامل چهار نرم‌افزار پیشرفته حسابداری می‌شود که در سطح‌های مختلف، برای استفاده فروشگاه‌های متوسط تا بزرگ طراحی شده است. در هر سطح از این نرم‌افزارهای حسابداری مجموعه‌ای از عملیات حسابداری قرار گرفته تا نیازهای حسابداری فروشگاه‌های مختلف را برآورده کند.

برای مثال، نرم افزار سطح یک از سری تجاری فروشگاهی محک علاوه بر کلیه امکانات سری عمومی، امکانات پیشرفته عملیات بازرگانی، عملیات حسابداری مالی، و انوع امکانات برای راه‌اندازی و حسابداری فروش را نیز در اختیار فروشگاه‌ها قرار می‌دهد. این نرم‌افزار حسابداری اگر چه بسیار پیشرفته است و می‌تواند حساب‌ها را با جزئیات بسیار زیادی پردازش کند، اما از امکانات پیشرفته‌ای برای حسابداری انبار، سیستم حقوق و دستمزد، و مواردی مانند این که در فروشگاه‌های بزرگ‌تر مورد نیاز هستند برخوردار نیست.

گروه نرم افزاری محک سطح‌های پیشرفته‌تر سری تجاری نرم‌افزارهای حسابداری فروشگاهی را همراه به امکانات بسیار پیشرفته حسابداری در اختیار فروشگاه‌های بزرگ‌تر قرار می‌دهد. برای مثال سطح دو این سری، علاوه بر امکانات سطح یک، به عملیات انبارداری تکمیلی نیز مجهز شده است که مناسب فروشگاه‌های متوسط رو به بزرگ است که انبار نقش مهمی در کسب و کار آنها دارد.

شاید به جرات بتوان گفت دو نرم‌افزار حسابداری سطح سه و سطح چهار فروشگاهی سری تجاری محک قدرتمندترین و کامل‌ترین مجموعه‌های حسابداری فروشگاهی در بازار محسوب می‌شوند. برای مثال سطح چهار شامل مجموعه امکانات زیر است:

  • عملیات بازرگانی (کلیه امکانات صندوق و فروش)
  • عملیات حسابداری مالی
  • سایر امکانات فروش (تخفیفات مختلف، انواع روش‌های فروش پچیده و ارجاعی)
  • انبارداری تکمیلی
  • سیستم حقوق و دستمزد
  • چاپ و تولید بارکد
  • حسابداری مالی تکمیلی
  • یک شرکت مضاعف

همان طور که می‌بینید، در سطح چهار نرم افزار حسابداری ویژه فروشگاه‌ها هیچ چیز از قلم نیافتاده، و از آن می‌توان برای حسابداری فروشگاه های زنجیره ای نیز استفاده کرد.

سری عمومی نرم‌افزارهای حسابداری فروشگاهی محک

سری عمومی انواع نرم‌افزار حسابداری محک برای فروشگاه‌ها شامل دو سطح می‌شود که مناسب فروشگاه‌های بسیار کوچک تا کوچک و متوسط هستند. این نرم‌افزارهای حسابداری با مجموعه‌ای از قابلیت‌ها و امکانات پایه‌ای حسابداری مورد نیاز کسب و کارهای فروش محور کوچک طراحی شده‌اند. به این ترتیب اگر یک فروشگاه کوچک دارید که خودتان هم آن را اداره می‌کنید، با کمترین هزینه می‌توانید به یک سیستم حسابداری قابل اطمینان دست یابید که علاوه بر پردازش تمام اسناد حسابداری مورد نیاز فروشگاه شما، انواع گزارش‌ها و خروجی‌های مورد تائید اداره دارایی را نیز برای شما ایجاد می‌کند. سطح یک از سری عمومی نرم‌افزارهای حسابداری فروشگاهی محک شامل پنج امکانات اصلی می‌شود:

  • عملیات بازرگانی
  • عملیات خزانه داری
  • گزارشات پایه‌ای
  • امکانات پایه‌ای
  • ارائه خروجی‌های مورد تائید اداره دارایی

به کمک این امکانات فروشگاه‌های کوچک می‌توانند تمام فعالیت‌های حسابداری خود را به شکلی دقیق و مکانیزه انجام دهند. این گزینه نرم‌افزاری حسابداری با قیمت بسیار نازلی عرضه می‌شود و استفاده از آن برای کسب و کارهای نوپا نیز هزینه‌ای محسوب نمی‌شود.

علاوه بر این، نکته جذاب در مورد این سری امکان ارتقای آنها و البته پشتیبانی از داده‌های تولید شده توسط آنها در نسخه‌های پیشرفته‌تر است. به این ترتیب صاحبان فروشگاه‌ها با رشد کسب و کار خود می‌توانند از امکانات پیشرفته‌تر حسابداری متناسب با اندازه خود بهره ببرند بدون این که نیازی به طراحی مجدد ساختار حساب‌ها و کدینگ مورد استفاده خود در سیستم حسابداری داشته باشند. در سطح بعدی از سری عمومی این نرم‌افزارهای حسابداری مناسب فروشگاه، علاوه بر امکانات سطح یک عملیات‌های حسابداری زیر نیز قرار گرفته است:

  • گزارشات تکمیلی
  • عملیات تکمیلی (کارتخوان، منوی فروش، پیک و …)
  • عملیات تکمیلی قیمت
  • امکانات صنفی

این امکانات برای پردازش محاسبات و انجام عملیات‌های بیشتر فروشگاه‌هایی که به صورت روزانه از آنها خرید می‌کنیم کفایت می‌کند.

نحوه حسابداری هایپر مارکت

هایپر مارکت نوعی فروشگاه‌ بزرگ مواد غذایی است که در سال‌های گذشته از جذابیت زیادی برخوردار شده و شاهد شکل‌گیری آنها در محله‌های مختلف شهرهای کشور هستیم. هایپر مارکت‌ها با هدف ارائه و فروش انواع محصولات و مواد غذایی مورد نیاز افراد راه‌اندازی می‌شوند، برای همین معمولا اندازه به نسبت بزرگی دارند و حجم گسترده‌ای از کالاها را عرضه می‌کنند.

هایپر مارکت‌ها را می‌توان جایگزین پیشرفته بغالی‌ها و سوپرمارکت‌های کوچک در نظر گرفت. این فروشگاه‌های بزرگ مواد غذایی برای پردازش عملیات‌های روزانه خود به امکاناتی برای تولید بارکد و فروش بارکدی، صدور سریع فاکتور فروش، ثبت سریع دریافتی، اتصال به دستگاه کارتخوان، امکان استفاده از مانیتور لمسی، امکان دسته‌ بندی و گروه بندی کالاها برای انتخاب راحت‌تر از منوی فروش، قابلیت اتصال به ترازوهای مختلف، و البته امکاناتی برای مدیریت پیک نیاز دارند.

با توجه به این نیازهای محاسباتی و عملیاتی، گروه نرم‌افزاری محک یک نرم افزار حسابداری فروشگاه هایپر مارکت طراحی کرده که تمام این امکانات را در اختیار فروشگاه‌های هایپر مارکت قرار می‌دهد. به کمک این نرم‌افزار حسابداری صنفی، مالکان هایپر مارکت‌ها می‌توانند امور حسابداری و فروش خود را به شکلی کاملا دقیق و شفاف انجام دهند. یکی از ویژگی‌های نرم‌افزارهای صنفی محک، از جمله نرم افزار حسابداری هایپر مارکت، که باعث تمایز آنها می‌شود طراحی برای کاربران غیرمتخصص است. گروه نرم‌افزاری محک با توجه به این واقعیت که در موارد زیادی لازم است فروشندگان از این نرم‌افزار استفاده کنند، یک رابط کاربری با سادگی بسیار بالا طراحی کرده است که به کمک آن فروشندگان و مالکان فروشگاه‌های مواد غذایی و هایپر مارکت می‌توانند به راحتی اسناد را ثبت کرده و فعالیت‌های حسابداری را پردازش کنند.

حسابداری فروشگاه میوه و تره بار

فروشگاه‌های میوه و تره بار یکی دیگر از کسب و کارهایی هستند که افراد برای تامین مواد غذایی روزانه خود به آنها مراجعه می‌کنند. در حال حاضر، بیشتر این فروشگاه‌ها به صورت سنتی فعالیت کرده و محصولات را بر اساس واحد کیلوگرم عرضه می‌کنند. گروه نرم‌افزاری محک برای پوشش دادن انواع نیازهای حسابداری و محاسباتی این فروشگاه‌ها، یکی از نرم‌افزارهای صنفی حسابداری خود را به آنها اختصاص داده است.

این نرم‌افزار حسابداری فروشگاهی از قابلیت یکپارچه شدن با انواع تجهیزات فروش مانند ترازوهای وزنی و بارکدی، و همچنین اتصال به دستگاه کارتخوان برخوردار است. علاوه بر این امکانات، فروشگاه‌های میوه و تره بار می‌توانند به کمک این نرم‌افزار انواع سبد‌های میوه ترکیبی و محصولات جدید را با فرمول‌های ساده تعریف کرده و به فروش برسانند.

علاوه بر این، امکانات پیشرفته‌ای مثل تعریف کاربران مختلف با سطوح دسترسی متفاوت، ثبت خودکار اسناد و فروش سریع، معرفی چندین انبار، تعریف تخفیف و تشویق‌های فروش، و همچنین ارائه انواع گزارش‌های مختلف حسابداری و دارایی نیز در این نرم افزار حسابداری فروشگاه قرار گرفته است. به این ترتیب فروشگاه‌های میوه و تره بار که از جمله سنتی‌ترین فروشگاه‌ها در جامعه محسوب می‌شوند، می‌توانند از یک سیستم مکانیزه و پیشرفته حسابداری فروش در سطح استانداردهای روز بین‌المللی برخوردار شوند. مالکان این فروشگاه‌ها نیز برای حسابداری ساده‌تر و تحلیل عملکرد مالی فروشگاه، هر شب می‌توانند گزارش دخل و میزان فروش خود را به وسیله پیامک دریافت کنند.

حسابداری فروشگاه موبایل

فروشگاه‌های موبایل و لوازم جانبی موبایل یکی دیگر از کسب و کارهای فروشگاهی هستند که به امکانات ویژه‌ای برای پردازش انواع عملیات خود نیاز دارند. این فروشگاه‌ها مطابق دستورالعمل اداره دارایی از جمله کسب و کارهایی محسوب می‌شوند که ملزم به استفاده از صندوق مکانیزه فروش برای ایجاد شفافیت مالی هستند. علاوه بر این، از آنجا که خدمات پس از فروش و همچنین تعمیرات نقش مهمی در مدل درآمدی فروشگاه‌های موبایل دارد، ارائه امکانات حسابداری مناسب برای این خدمات در نرم‌افزار حسابداری آنها از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

گروه نرم‌افزار حسابداری محک با توجه به امکانات مورد نیاز و ویژگی‌های حساس صنف فروشگاه موبایل، یک نرم‌افزار حسابداری تخصصی برای این فروشگاه‌ها طراحی کرده است که تمام این نیازها را برآورده می‌کند. این نرم ‌افزار حسابداری فروشگاهی دارای بخشی ویژه برای تعمیرات و خدمات است. گروه نرم‌افزاری محک در این بخش بعضی از امکانات خودکارسازی یا اتوماسیون فرایندهای این کسب و کارها را در اختیار آنها قرار داده است. به کمک این بخش فروشگاه‌های موبایل می‌توانند فرایند ثبت سفارش، ارجاع موارد به کارشناسان فروشگاه، و تعمیر و محاسبه هزینه‌های خدمات را به سادگی و به شکلی دقیق و قابل اطمینان مدیریت کنند.

نرم افزار صنفی موبایل محک یک نمونه عالی از نیازسنجی و تحقیقات بازار در تولید نرم‌افزارهای حسابداری به شمار می‌رود که مستقیما فرایندهای تجاری این کسب و کار را هدف گرفته است. این نرم‌افزار حسابداری با وجود گزینه‌های بسیار پیشرفته برای خودکارسازی بسیاری از فرایندها، از سادگی کاربری دیگر محصولات صنفی محک نیز برخوردار است. علاوه بر تمام این موارد، ارائه خروجی‌های مورد تائید دارایی در این نرم‌افزار باعث می‌شود خیال مالکان فروشگاه‌های موبایل علاوه بر امور حسابداری، از امور حقوقی و دارایی نیز راحت باشد.

نحوه حسابداری فروشگاه های زنجیره‌ای

نحوه حسابداری فروشگاه های زنجیره‌ای

فروشگاه‌های زنجیره‌ای مجموعه‌های بزرگ فروشگاهی در چندین بخش هستند که معمولا چند انبار دارند و از سیستم‌های پیچیده تهیه و توزیع محصولات بهره می‌برند. علاوه بر این، فروشگاه‌های زنجیره‌ای معمولا تعداد زیادی پرسنل فروش، حراست، و مدیریت دارند که باعث می‌شود به بعضی از عملیات حسابداری منابع انسانی نیز نیاز داشته باشند. فروشگاه‌های زنجیره‌ای کسب و کارهای بسیار بزرگی هستند که اغلب توسط شرکت‌های مالی اداره می‌شوند.

گروه نرم‌افزاری محک با نیازسنجی این فروشگاه‌های بزرگ، نرم‌افزارهای بسیار پیشرفته حسابداری فروشگاهی تولید کرده تا کلیه امکانات مورد نیاز را در اختیار آنها قرار دهد. همان طور که پیشتر اشاره شد، سطح چهار از سری تجاری نرم‌افزارهای فروشگاهی محک پیشرفته‌ترین نرم‌افزار حسابداری مناسب کسب و کارهای فروش است که به خوبی از پس وظایف حسابداری این فروشگاه‌های زنجیره‌ای بر می‌آید. کمتر وظیفه‌ای در حسابداری ممکن است وجود داشته باشد که در مجموعه امکانات گسترده این نرم افزار قرار نگرفته باشد. تا جایی که به حسابداری فروش و امور مرتبط با آن مربوط شود، این نرم افزار پیشرفته همه چیز را پوشش می‌دهد. از امکانات انبارداری پیشرفته و امکان تعریف چندین انبار و دریافت موجودی کالایی زنده گرفته تا انواع سیستم‌های حقوق و دستمزد، ایجاد کدهای تفصیلی یکتا و منحصر به فرد، و امکان تعریف یک شرکت (مادر) برای فروشگاه زنجیره‌ای، تمام امکانات حسابداری در این نرم‌افزار پیشرفته قرار گرفته است.

نحوه حسابداری فروشگاه اینترنتی

فروشگاه‌های اینترنتی از جمله کسب و کارهایی هستند که در سال‌های گذشته رشد چشم‌گیری داشته‌اند و با افزایش ضریب نفوذ اینترنت از بازار مناسب‌تری برخوردار شده‌اند. فروشگاه‌های اینترنتی نیز در صنف‌های مختلفی فعالیت دارند که باعث می‌شود به انواع متفاوتی از نرم‌افزارهای تخصصی نیاز داشته باشند. اما به صورت کلی، فرایند بازرگانی و فروش این کسب و کارها مشترک است که باعث می‌شود امکان استفاده از یک نرم افزار حسابداری فروشگاهی برای آنها وجود داشته باشد.

گروه نرم‌افزاری محک یکی از شرکت‌های نرم‌افزاری تخصصی حسابداری است که با توجه به نیازهای کسب و کارهای گوناگون، محصولات و راه‌کارهای حسابداری و مدیریت مالی یکپارچه در اختیار آنها قرار می‌دهد. نرم‌افزار حسابداری محک از قابلیت یکپارچه شدن با فرایندهای حسابداری و پردازشی آنلاین نیز برخوردار است. به این ترتیب، فروشگاه‌های اینترنتی می‌توانند مستقیما سفارشات وبسایت خود را از طریق این نرم‌افزارهای حسابداری مدیریت کنند.

علاوه بر این، امکان محاسبه قیمت و صدور پیش فاکتور آنلاین نیز توسط این نرم‌افزارهای حسابداری وجود دارد. به این ترتیب فروشگاه‌های اینترنتی می‌توانند کلیه سفارشات خود را در یک نرم افزار پیشرفته مدیریت مالی و حسابداری پردازش کنند. به کمک این سیستم حسابداری آنلاین، فروشگاه‌های اینترنتی بدون نگرانی از بروز مشکلات حسابداری و محاسباتی می‌توانند روی گسترش بازار خود و هدف‌گیری مشتریان جدید متمرکز شوند.

سخن پایانی

هر کسب و کاری بر اساس مدل درآمدی و اندازه‌ای که دارد به امکانات حسابداری متفاوتی نیازمند است. فروشگاه‌ها یکی از مدل‌های درآمدی عمده و اصلی در جامعه محسوب می‌شوند که بخش عمده‌ای از محاسبات روزانه حسابداری را به خود اختصاص می‌دهند. گروه نرم افزار حسابداری محک با توجه به نیاز این دسته از کسب و کارها به نرم‌افزارهای حسابداری ویژه و تخصصی، مجموعه گسترده و قابل اعتنایی از محصولات نرم‌افزاری ویژه این کسب و کارها طراحی و تولید کرده است. این نرم‌افزارهای حسابداری فروشگاهی از بخش‌های علمیاتی مختلفی تشکیل شده‌اند.

بعضی از این بخش‌ها مانند تولید خروجی‌های مورد تائید اداره دارایی در تمام این محصولات نرم‌افزاری مشترک است که به کمک آن مالکان فروشگاه‌ها می‌توانند از بابت مسائل مالیاتی و قانونی آسوده خاطر باشند. علاوه بر این، گزینه‌هایی مثل عملیات بازرگانی در این محصولات نرم افزاری حسابداری به فروشگاه‌ها اجازه می‌دهد انواع عملیات‌های مرتبط با فروش، ارائه تخفیف، صدور فاکتور، و انواع سطوح قیمتی مختلف را در سیستم حسابداری خود تعریف کنند.

برای دریافت جدید ترین مقالات، ایمیل خود را وارد کنید:

با نشر این محتوا، جامعه وبلاگ محک را گسترش دهید

مهرداد توکلی
مهرداد توکلی
مراحل راه اندازی فروشگاه آنلاین

مراحل راه اندازی فروشگاه آنلاین

زمان مطالعه این مقاله: 6 دقیقه اینترنت یکی از بزرگترین انقلاب‌های دنیای امروز است که تاثیر گسترده‌ای بر زندگی، کار و تجارت انسان‌ها داشته. امروزه بسیاری از افراد، از اینترنت برای خرید و فروش محصولات و خدمات استفاده می‌کنند و این روند رو به افزایش است.

اطلاعات بیشتر
لیست مواد غذایی سوپرمارکت

لیست مواد غذایی سوپرمارکت

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه لیست مواد غذایی سوپرمارکت یکی از موضوعات مهم در حوزه تغذیه است؛ این لیست به افراد کمک می‌کند تا با دقت بهتری مواد غذایی خود را انتخاب کنند. لیست مواد غذایی سوپرمارکت، علاوه بر اینکه شامل اطلاعات مرتبط با نوع

اطلاعات بیشتر
بخش بندی بازار (Market Segmentation) چیست؟ انواع، مزایا و مراحل

بخش بندی بازار (Market Segmentation) چیست؟ انواع، مزایا و مراحل

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه بخش بندی بازار یا همان تقسیم بندی بازار (Market Segmentation) یکی از فعالیت‌های حیاتی در بازاریابی است که به تأثیرگذاری بیشتر کمپین‌های بازاریابی کمک می‌کند. با بخش بندی بازار، می‌توانید مشتریان هدف را دسته‌بندی کنید و استراتژی‌های فروش، بازاریابی و

اطلاعات بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

جستجو

مشاهده رایگان دمو نرم افزارحسابداری