جستجو
Close this search box.

تشویق های مالیاتی چیست | تشویق مالیاتی به چه کسی تعلق می گیرد؟

نوشته شده توسط وهاب نادری
زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه

تشویق‌ های مالیاتی به چه کسانی تعلق می‌گیرد؟ شرایط تعدیل درآمد مشمول مالیات چگونه است؟ طبق دیدگاه کارشناسان اقتصادی، هم مالیات و هم معافیت‌های مالیاتی جزو ابزارهای توزیع عادلانه درآمد در جامعه محسوب می‌شود که عمدتاً به جهت کاهش فقر و اصلاح توزیع درآمد انجام می‌گردد.

فهرست مطالب

معمولاً دولت‌ها از تشویق‌ های مالیاتی برای ترغیب فعالیت‌های تولیدی – اقتصادی خاص در مناطقی ویژه از کشور بهره می‌برند. اگر بخواهیم در این زمینه مثالی را بیان کنیم می‌توانیم این‌گونه بگوییم که معافیت‌های مالیاتی در بعضی فعالیت‌های اقتصادی، برای بعضی از مناطق و استان‌های محروم کشور برای اصلاح وضعیت اقتصادی آنها منظور شده است.

البته به این نکته هم توجه داشته باشید که در سیاست‌های کلی نظام جمهوری اسلامی ایران هم از تشویق‌های مالیاتی به‌عنوان یکی از راه‌های ترغیب فعالیت‌های تولیدی و کم کردن فاصله طبقاتی یاد شده است. در این مقاله قصد داریم تا به این موضوع به طور کامل بپردازیم و سؤالات متداول تشویق های مالیاتی را در حد توان پاسخ دهیم.

مالیات چیست - تشویق های مالیاتی

مالیات چیست ؟

در ابتدا برای اینکه به موضوع تشویق های مالیاتی ورود کنیم بهتر است با مفهوم مالیات بیشتر آشنا شده و بعد به سایر موضوعات بپردازیم. بر اساس تعریف سازمان همکاری و توسعه اقتصادی، مالیات پرداختی است که لازم، اجباری و بلاعوض محسوب می‌شود. این امکان وجود دارد که مالیات به شخص، مؤسسه، دارایی و… تعلق پیدا کند.

 اگر بخواهیم به عبارت دیگر به این موضوع نگاه کنیم باید بگوییم که مالیات در اصل انتقال پیدا کردن بخشی از درآمدهای جامعه به دولت یا بخشی از سود فعالیت‌های اقتصادی به شمار می‌آید که نصیب دولت خواهد شد چرا که ابزار و امکانات دستیابی به درآمد و سودها از سوی دولت فراهم شده است.

انواع مالیات کدام است ؟ ( مالیات مستقیم و مالیات غیرمستقیم چیست؟)

در ابتدا خوب است که تعریف کوتاه و مختصری از مودی مالیاتی ارائه کنیم: شخصی که مسئول پرداخت مالیات باشد، مودی مالیاتی نام دارد. اگر بخواهیم تعریف ساده‌ای برای مالیات مستقیم و مالیات غیرمستقیم ارائه کنیم می‌توانیم به این صورت بگوییم که: در حالتی که مودی مالیاتی و پرداخت‌کننده مالیات هر دو یک نفر باشد، به آن مالیات مستقیم گفته می‌شود در غیر این صورت مالیات غیرمستقیم خواهد بود.

بنر اطلاع رسانی سامانه مودیان مالیاتی

چه کسانی باید مالیات پرداخت کنند؟

حالا که با تعریف مالیات و انواع آن آشنا شدید، در این قسمت می‌خواهیم به این موضوع بپردازیم که بر اساس قوانین کشور ایران چه کسانی مشمول پرداخت مالیات می‌باشند:

  •  تمامی اشخاصی که در ایران در حال زندگی کردن هستند اگر دارای درآمد ناشی از شغل، حرفه یا هر چیز دیگری باشند باید به نسبت آن و با توجه به قانون مالیات پرداخت نمایند.
  • تمامی اشخاص حقوقی که تابعیت ایران را داشته باشند باید از درآمدهایی که داخل ایران یا خارج از آن کسب می‌نمایند، بخشی را به عنوان مالیات پرداخت کنند.
  •  تمامی اشخاص حقوقی و حقیقی که در ایران ملک یا املاک داشته باشند مشمول این قانون خواهند شد.
  • در صورتی که شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی یا همچنین اشخاص حقیقی در خارج از ایران فعالیت کنند اما در ایران هم درآمد کسب نمایند این اشخاص نیز مشمول قوانین کشور ایران شده و مکلف خواهند بود که مالیات و عوارض درآمد خود را به دولت پرداخت کنند.
  • لازم به توضیح است اشخاص غیرایرانی که به هر شیوه‌ای داخل ایران مشغول کسب درآمد هستند یا امتیاز کسب‌وکار خود را به یک ایرانی یا غیرایرانی در کشور ایران واگذار کرده باشند و از محل آن دارایی کسب می‌نمایند یا همچنین از طریق آموزش‌ها یا فروش فیلم به ایرانی‌ها مشغول کسب درآمد می‌باشند مکلف هستند که مطابق با قوانین کشور ایران مالیات پرداخت کنند.
  • همچنین بر اساس اعلام سازمان امور مالیاتی کشور، کلیه فعالان اقتصادی که برای دریافت پول از مشتریان و یا کسب درآمد از دستگاه کارتخوان استفاده می‌کنند، باید برای دریافت کد مالیاتی اقدام کنند.
منظور از تشویق های مالیاتی چیست ؟

منظور از تشویق های مالیاتی چیست ؟

همان‌طور که در ابتدای این مقاله اشاره کردیم، مالیات اشخاص حقیقی و شرکت‌ها، بخش اعظم درآمد دولت را تشکیل خواهد داد بنابراین بدیهی است قوانین جهت پرداخت به‌موقع مالیات وضع شده باشد. البته لازم به توجه است که این قوانین شامل تشویق های مالیاتی نیز خواهد شد. به‌عبارت‌دیگر، شرکت‌ها و اشخاص حقیقی که مالیات خود را به‌موقع، بدون تأخیر و به طور دقیق پرداخت نمایند، قادر خواهند بود که جایزه خوش‌حسابی خود را دریافت نمایند.

بستن سال مالی در نرم افزار محک
بستن سال مالی در نرم افزار محک

تفاوت معافیت های مالیاتی با تشویق های مالیاتی چیست ؟

برخی به اشتباه معافیت های مالیاتی را مترادف تشویق های مالیاتی می‌دانند درحالی‌که باید بگوییم این دو با یکدیگر قطعاً متفاوت هستند. تشویق های مالیاتی بر عکس معافیت مالیاتی منحصر به شرکت یا فرد خاصی نمی‌شوند بلکه این معافیت‌های مالیاتی هستند که خاص شرکت‌ها و صنعت و تولیدات خاص خواهند شد.

واقعیتی که باید بپذیریم این است که نمی‌توان برای معافیت‌های مالیاتی همیشه تأثیرات مثبت در نظر گرفت چرا که ممکن است موجب به وجود آمدن تبعیض و نابرابری گردند؛ بنابراین، ضروری است که در دوره های زمانی گوناگون انواع متفاوت معافیت‌های مالیاتی و چگونگی آنها و به‌ویژه فلسفه ی وجودی آنها مورد بازبینی و ارزیابی مجدد قرار بگیرد.

کارشناسان اقتصادی بر این باور هستند که در حال حاضر برخی از این معافیت‌های مالیاتی ضرورت وجودی خود را از دست داده‌اند و لازم است که اصلاح شوند، اما در بعضی دیگر از بخش‌ها باید قانونی مانند طرح مالیات بر عایدی سرمایه یا مالیات بر فعالیت‌های اختلال زا وضع گردد، به همین دلیل وزارت امور اقتصادی و دارایی از دو طرف پایه های مالیاتی را اصلاح‌کرده و افزایش خواهد داد.

چه اشخاص و شرکت هایی مشمول تشویق های مالیاتی می شوند؟

نکته‌ای که باید حتماً به آن اشاره کنیم این است که تشویق های مالیاتی شامل شرکت‌ها یا اشخاص خاصی نخواهد شد. باید بدانید که تمامی افراد حقیقی و حقوقی که مکلف به پرداخت مالیات می‌باشند، امکان بهره‌مند شدن از تشویق های مالیاتی برای آنها مهیا می‌باشد. در واقع برخلاف معافیت‌های مالیاتی که شامل کالاها، خدمات و شرکت‌های خاصی می‌شود، همه اشخاص در صورتی که شرایط قانونی به آنها اجازه دهد، قادر خواهند بود که از تشویق های مالیاتی استفاده کنند. 

قوانین مربوط به انواع تشویق های مالیاتی کدام اند؟

لازم به ذکر است که در قانون مالیات‌های مستقیم ماده‌های ۱۸۹ و ۱۹۰ به‌صورت کامل توضیحاتی در مورد تشویق های مالیاتی انواع شرکت‌ها ارائه شده است که در این قسمت به تک‌تک آنها اشاره خواهیم کرد:

  • طبق بند ۱۸۹ قانون مالیات‌های مستقیم، در صورتی که طی سه سال متوالی حساب سود و زیان، دفاتر و اظهارنامه‌های مالیاتی مورد قبول سازمان امور مالیاتی قرار گرفته باشد و مالیات هر ساله بدون مراجعه به هیئت حل اختلاف مالیاتی پرداخت شده باشد، معادل ۵ درصد اصل مالیات سه سال اشاره شده به اضافه استفاده از مزایای مقرر در بند ۱۹۰ جایزه خوش حسابی دریافت می‌کنند. اعتبار جایزه خوش حسابی از محل وصولی‌های جاری پرداخت یا در حساب سنوات منظور می‌شود. جایزه فوق از پرداخت مالیات معاف خواهد بود.
  • طبق ماده ۱۹۰ قانون مالیات‌های مستقیم علی‌الحساب پرداختی بابت مالیات عملکرد هر سال مالی قبل از سررسید مقرر در این قانون برای پرداخت عملکرد موجب تعلق جایزه‌ای معادل یک درصد مبلغ پرداختی به ازای هر ماه تا سررسید مقرر خواهد بود که از مالیات متعلق همان عملکرد کسر می‌شود. پرداخت مالیات پس از آن موعد منجر به تعلیق جریمه‌ای معادل دو و نیم درصد مالیات به ازای هر ماه خواهد بود. البته می‌توان با کمک مشاوره مالیاتی و بررسی این مراحل به جریمه فوق اعتراض کرد.
چگونه تشویق های مالیاتی را بدست آوریم؟

چگونه تشویق های مالیاتی را بدست آوریم؟

همان گونه که در بخش قبلی اشاره کردیم مواد ۱۸۹ و ۱۹۰ قانون مالیات مستقیم بیانگر این است که ارائه کردن به موقع اظهارنامه مالیاتی به همراه مدارک قانونی و پرداخت مالیات در موعد اعلام شده در کاهش مالیات شرکت‌ها نقش بسزایی ایفا خواهد کرد.

مدیران و البته حسابداران شرکت‌ها قادر هستند که با برنامه‌ریزی اصولی و دقیق، تهیه گزارش مالی و پرداخت سروقت مالیات، شرکت خود را جزو مودیانی قرار دهند که مشمول تشویق های مالیاتی شده و با پرداخت مالیات کمتر، سود بیشتری از آن خود نمایند.

شکی نیست که برای آسان‌تر شدن حساب و کتاب هر شرکتی، نیاز به یک نرم‌افزار حسابداری خوب داریم که با تسهیل امور حسابداری، ما را در پرداخت به‌موقع مالیات کمک کنند. یکی از بهترین نرم افزارهای حسابداری که ما می‌توانیم به شما معرفی کنیم، نرم افزار حسابداری محک است که پیش از خرید نرم افزار حسابداری می‌توانیم با مشاهده دمو رایگان نرم افزار حسابداری، درست‌تر تصمیم بگیرید.

حالا دیگر همه چیز درباره تشویق های مالیاتی را می دانید

در این مقاله تلاش کردیم تا ضمن آشناکردن شما با مفهوم مالیات، تشویق های مالیاتی را برای شما شرح دهیم و توضیح دهیم که چه تفاوتی بین معافیت‌های مالیاتی و تشویق های مالیاتی وجود دارد. در ضمن به نقش یک نرم افزار حسابداری ساده و خوب مانند نرم افزار حسابداری محک هم اشاره کردیم تا پیش از خرید بهترین نرم افزار حسابداری، به‌درستی تحقیق کرده و از افراد خبره و معتبر مشورت بگیرید. گروه نرم افزاری محک بهترین‌ها را برای شما آرزومند است.

برای دریافت جدید ترین مقالات، ایمیل خود را وارد کنید:

با نشر این محتوا، جامعه وبلاگ محک را گسترش دهید

وهاب نادری
وهاب نادری
مالیات بر درآمد اتفاقی چیست؟ معافیت‌های مالیاتی

مالیات بر درآمد اتفاقی چیست؟ معافیت‌های مالیاتی

زمان مطالعه این مقاله: 4 دقیقه مالیات بر درآمد اتفاقی یکی از انواع مالیات‌های مستقیم است که به درآمدهای غیر منتظره و غیر شغلی اشخاص حقیقی و حقوقی تعلق می‌گیرد. این نوع درآمدها در مقابل درآمدهای مستمر مانند حقوق و دستمزد قرار دارند. هرگاه شخص حقیقی

اطلاعات بیشتر
مالیات بر درآمد چیست؟ انواع مالیات بر درآمد

مالیات بر درآمد چیست؟ انواع مالیات بر درآمد

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه مالیات بر درآمد نوعی مالیات مستقیم است که توسط دولت بر درآمد اشخاص حقیقی و حقوقی اعمال می‌شود. این نوع مالیات دارای انواع مختلفی است که در ادامه مطلب به آن خواهیم پرداخت. نرخ مالیات بر درآمد بر اساس درآمد

اطلاعات بیشتر
مالیات بر درآمد املاک و مستغلات چیست؟

مالیات بر درآمد املاک و مستغلات چیست؟

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه مالیات بر درآمد املاک یکی از مباحث مالیاتی مهم و تخصصی است. فرقی نمی‌کند امسال یا چند سال دیگر، قوانین مالیات بر درآمد املاک اغلب، در راس مهم‌ترین انواع مالیات بر درآمد قرار دارد. شاید گره خوردن قوانین مالیات املاک

اطلاعات بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

جستجو

مشاهده رایگان دمو نرم افزارحسابداری