جستجو
Close this search box.

مراحل اعتراض به برگ تشخیص مالیاتی چیست؟

نوشته شده توسط ثمین اسدیان
زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه

اعتراض به برگ تشخیص مالیاتی پس از ابلاغ آن به مودی مالیاتی، حقی طبیعی است. طبق قوانین مالیات‌های مستقیم، اظهارنظر اداره امور مالیاتی نسبت به اظهارنامه‌های مالیاتی ارسال شده به این سازمان را، برگ تشخیص مالیات می‌گویند. این برگه پس از بررسی‌های انجام شده به مودیان مالیاتی ابلاغ می‌شود. حال اگر مودی مالیاتی نسبت به نظر ابلاغ شده اعتراضی داشته باشد، می‌تواند آن را در قالب فرم اعتراض به برگ تشخیص مالیاتی به این سازمان ارائه کند. در ادامه این مقاله از گروه نرم افزاری محک به بررسی برگ تشخیص مالیاتی و مهلت اعتراض به برگ تشخیص مالیات می‌پردازیم.

فهرست مطالب

برگ تشخیص مالیات چیست؟

برگ تشخیص مالیات چیست؟

همان‌طور که می‌دانید، تمامی افراد مشمول پرداخت مالیات‌های مستقیم باید ظرف مدت چهار ماه پس از پایان سال مالی، نسبت به تهیه و ارائه اظهارنامه مالیاتی خود در مهلت مقرر به سازمان امور مالیاتی اقدام کنند. اداره امور مالیاتی نیز موظف است اظهارنامه‌های ارسالی را تا یک سال پس از پایان مهلت ارسال بررسی کرده و نظر خود را تحت عنوان برگ تشخیص مالیات به مودیان اعلام دارد. پس از رسیدن برگ تشخیص به دست مودیان، امکان پیگیری مراحل اعتراض به برگ تشخیص مالیاتی وجود دارد .

از انواع برگ تشخیص مالیاتی چه می‌دانید؟

پس از اینکه مأموران مسئول رسیدگی به اظهارنامه‌های مالیاتی، تمام موارد موجود را بر اساس اطلاعات و دلایل کافی صحت سنجی کردند، برگ تشخیص مالیاتی در سه نوع زیر صادر می‌شود :

  • برگه تشخیص مالیات عملکرد:

برای صدور برگه تشخیص مالیات عملکرد مأموران ممیز مالیاتی، به دنبال مغایرت‌های موجود در بین درآمدهای ثبت شده در اظهارنامه مالیاتی و صورت معاملات فصلی می‌گردند و این مغایرت‌ها را مبنای جرائم مالیاتی قرار می‌دهند. در صورت قابل قبول نبودن این مغایرت‌ها، امکان اعتراض به برگ تشخیص مالیاتی مربوطه وجود دارد .

  • برگه تشخیص مالیات حقوق:

همان‌طور که می‌دانید اعلام لیست بیمه کارمندان و مالیات لیست حقوق آنها برای تمامی شرکت‌ها ضروری است. مأموران مسئول رسیدگی به اظهارنامه‌های مالیاتی موظف‌اند هزینه حقوق ثبت شده در اظهار نامه عملکرد را با لیست‌های بیمه و مالیات مطابقت دهند و مغایرت‌های احتمالی را در برگ تشخیص مالیات حقوق گزارش کنند .

  •    برگه تشخیص مالیات تکلیفی:

مطابق قوانین مالیاتی، کلیه مودیانی که اظهارنامه مالیاتی خود را در موعد مقرر تحویل اداره امور مالیاتی داده‌اند، باید مدتی را منتظر دریافت برگه تشخیص مالیاتی تکلیفی از این سازمان باشند .

بنر اطلاع رسانی سامانه مودیان مالیاتی

شرایط اعتراض به برگ تشخیص چیست؟

در صورتی که مودی مالیاتی نسبت به صلاحدید سازمان امور مالیاتی کشور و برگه تشخیص مالیاتی اعتراضی داشته باشد، می‌تواند ظرف مدت مشخصی پس از تاریخ ابلاغ، مراحل اعتراض به برگ تشخیص مالیاتی. را طی کند. این اعتراض می‌تواند از طرف وکیل تام‌الاختیار شما هم پیگیری شود.

مهلت اعتراض به برگ تشخیص مالیات

شاید این سوال برای شما نیز مطرح شود که مهلت اعتراض به برگ تشخیص مالیاتی چقدر است؟ به طور کلی مهلت اعتراض به برگ تشخیص مالیاتی تا 30 روز پس از تاریخ ابلاغ آن است. مودی در این مدت می تواند اعتراض خود را ثبت کرده و درخواست رسیدگی مجدد کند. چنانچه مودی تا مدت ۳۰ روز پس از صدور برگ تشخیص مالیات به آن اعتراض نکند، برگ تشخیص مالیات او قطعی خواهد شد.

برای اعتراض به برگ مالیاتی به کدام مرجع باید مراجعه کرد؟

به طور کلی سازمان امور مالیاتی کشور، مرجع رسیدگی به اعتراضات مالیاتی است. اما بسته به نوع برگه مالیاتی و مهلت اعتراض، مراجع مختلفی برای رسیدگی به اعتراض وجود دارد.

نوع برگه مالیاتیمهلت اعتراضمرجع رسیدگی
برگ تشخیص مالیات۳۰ روزادارات کل امور مالیاتی
برگ قطعی مالیات۱۰ روزوزیر امور اقتصادی و دارایی
رای قطعی مالیاتیدو ماهشورای عالی مالیاتی
بستن سال مالی در نرم افزار محک
بستن سال مالی در نرم افزار محک

نحوه ابلاغ برگ تشخیص مالیات چیست؟

برگه تشخیص مالیاتی باید به آدرس‌های دقیقی که توسط مودیان مالیاتی ثبت شده است، ارسال شود. در صورتی که برگ تشخیص مالیاتی به هر دلیلی (عدم حضور در محل یا عدم تمایل به دریافت برگ تشخیص) به دست مودی مالیاتی نرسد، سازمان امور مالیاتی برگه تشخیص را ابلاغ شده می‌داند. در این صورت واحد مالیاتی موظف است برای جلوگیری از پرداخت جرائم مالیاتی در اثر سهل انگاری، پرونده مالی خود را ظرف مدت 30 روز پس از تاریخ ابلاغ به دبیرخانه سازمان امور مالیاتی ارسال کند.

اعتراض به برگه تشخیص مالیات در 5 مرحله

اعتراض به برگه تشخیص مالیاتی در 5 مرحله

برای تکمیل فرایند اعتراض به برگ تشخیص مالیاتی، طی کردن مراحل زیر الزامی است:

مرحله‌ی اول: مراجعه به اداره‌ی امور مالیاتی 

مودی مالیاتی باید با در دست داشتن مدارک مربوطه به رئیس امور مالیاتی مراجعه کند و اعتراض به برگ تشخیص مالیاتی خود را اعلام کند. در صورتی که اعتراض وارد شده و اسناد مودی مالیاتی از طرف رئیس امور مالیاتی تأیید شود، مقداری تخفیف مالیاتی برای وی در نظر گرفته می‌شود.

نتایج این مذاکره و میزان بدهی قطعی پس از تخفیف وارد شده، در پشت برگه تشخیص مالیاتی یادداشت می‌شود. حال اگر خود مودی مالیاتی نیز موافق مذاکرات باشد، در یک بازه زمانی ده روزه بدهی خود را پرداخت خواهد کرد.

مرحله دوم: اعلام اعتراض در هیئت حل اختلاف مالیاتی بدوی

اگر رئیس اداره امور مالیاتی با اعتراض به برگه تشخیص مالیاتی موافق نباشد، اعتراض مودی را به هیئت سه نفره حل اختلاف مالیاتی بدوی ارسال می‌کند. هیئت اشاره شده از ممیز مالیاتی، نماینده صنف یا نماینده‌ی اتاق بازرگانی یا نماینده‌ی سازمان حسابرسی و قاضی دادگستری تشکیل شده است. در صورتی که باز هم مودی مالیاتی موافق نظر صادر شده نباشد، باید مدارک اعتراض به برگ تشخیص مالیاتی خود را به شورای حل اختلاف ببرد.

بعد از تشکیل جلسه هیئت حل اختلاف یکی از نتایج زیر صادر می‌شود:

  1. رأی به تعدیل: بر اساس اسناد و مدارک ارائه شده، بعد از تشکیل جلسه، مالیات برای مودی تعدیل می‌شود و مودی مالیات کمتری را می‌پردازد.
  2. رأی به رفع تعرض: بر اساس اسناد و مدارک ارائه شده توسط مودی، هیئت حل اختلاف به طور کلی برگ تشخیص مالیات را رد می‌کند.
  3. اجرای قرار برای رسیدگی: در این مورد دو حالت پیش می‌آید: در حالت اول تمامی امور مالیاتی از اول بررسی می‌شود و در حالت دوم اعتراض به برگ تشخیص مالیاتی به حوزه مالیاتی باز می‌گردد.
  4. دعوت مجدد: اگر نماینده‌ی صنف مربوطه در جلسه حاضر نشود، از مودی مجدداً دعوت به عمل می‌آید.
  5. رد شکایت: ممکن است هیئت حل اختلاف به طور کلی اظهارات و مدارک مودی را نپذیرد در این صورت برگ تشخیص مالیاتی مجدداً تأیید می‌شود.

مرحله سوم: اعتراض به رأی هیئت اولیه‌ی حل اختلاف

اگر مودی مالیاتی نسبت به نظر و رای صادره از طرف هیئت حل اختلاف اولیه نیز اعتراضی داشته باشد، می‌تواند ظرف 30 روز، اعتراض به برگ تشخیص مالیاتی خود را به هیئت تجدید نظر ببرد. مراحل رسیدگی هیئت تجدید نظر کاملاً با مراحل رسیدگی هیئت حل اختلاف اولیه متفاوت است.

مرحله چهارم: اعتراض به رای هیئت تجدید نظر

اگر حتی بعد از تشکیل هیئت ثانویه، مودی اعتراضی نسبت به رای صادره داشته باشد، امکان پیگیری از سه روش زیر نیز امکان‌پذیر است:

  • تشکیل هیئت فوری برای بررسی اعتراض
  • ارسال اعتراض به برگ تشخیص مالیاتی به هیئت منتخب وزیر: ممکن است در این صورت حتی مبلغ مالیات از قبل هم بیشتر شود.
  • ارسال اعتراض به برگ تشخیص مالیاتی برای 25 متخصص رسیدگی به اعتراضات

مرحله پنجم: اعتراض به دیوان عدالت اداری

آخرین مرحله برای رسیدگی به اعتراض مودیان مالیاتی در خصوص برگ قطعی تشخیص مالیاتی ارجاع دادن آنها به دیوان عدالت اداری است.

سامانه دریافت برگ قطعی مالیات

شما برای دریافت برگ قطعی مالیات از سایت و کافی است به سایت سازمان امور مالیاتی و سامانه رسیدگی به اعتراضات مودیان مالیاتی مراجعه نمایید تا برگ قطعی مالیات خود را دریافت کنید.

نحوه تسلیم اعتراض مالیاتی چگونه است ؟

برای ارائه فرم اعتراض مالیاتی خود به اداره امور مالیاتی کشور دو راه پیش روی مودیان مالیاتی قرار می‌گیرد:

راه اول: فرم اعتراض به برگه تشخیص مالیاتی باید توسط خود مودی مالیاتی یا نماینده قانونی وی تنظیم شود. این افراد در قبال ارائه فرم اعتراض خود از سازمان امور مالیاتی رسید دریافت می‌کنند. اداره امور مالیاتی نیز موظف است که فرم اعتراض به برگه تشخیص مالیاتی را در دفاتر مربوطه ثبت کند و رسید ارائه دهد .

راه دوم: ارسال فرم اعتراض مالیاتی از طریق پست سفارشی و ثبت تاریخ تسلیم فرم اعتراض به پست به عنوان تاریخ تسلیم فرم اعتراض به مرجع مالیاتی

ارسال چه اسناد و مدارکی همراه با اعتراض نامه مالیاتی ضروری است؟

  • مودیان مالیاتی موظف‌اند کپی یا تصویر خوانای مدارک خود را به فایل فرم اعتراض پیوست نمایند.
  • صحت سنجی برابری کپی یا تصویر اسناد و مدارک توسط دبیرخانه یا اعضای هیئت‌های حل اختلاف مالیاتی گواهی می‌شود.
  • در صورتی که رونوشت یا تصویر سند در کشوری به‌غیراز ایران تهیه شده باشد، صحت سنجی آن باید توسط یکی از سفارت خانه‌ها و یا کنسولگری‌های جمهوری اسلامی انجام شود. حتی صحت سنجی ترجمه این اسناد و مدارک نیز باید توسط مترجم رسمی دادگستری تسلیم شود.
  • نکته قابل توجه آن است اگر صحت مدارک ارسال شده تأیید نشود، هیچ کدام از مراحل بررسی اعتراض به برگ تشخیص مالیاتی ترتیب اثر داده نمی‌شود.

انجام تکالیف مالیاتی با نرم افزار حسابداری محک

در این مقاله به موضوع اعتراض به برگ تشخیص مالیاتی و شرایط و مدارک موردنیاز برای پیگیری آن پرداختیم. اما بهتر است برای انجام به موقع و درست تکالیف مالیاتی و پرهیز از هرگونه خطا در ارائه تکالیف مالیاتی نرم افزار حسابداری مناسبی را انتخاب کنید. نرم افزار حسابداری محک با ارائه خدمات جامع حسابداری و راهکارهای بهینه بهترین گزینه برای انجام تکالیف مالیاتی و ارائه اظهارنامه مالیاتی دقیق است.با استفاده از نرم افزار های حسابداری می توانید از افتادن در دام مراحل اعتراض به برگ تشخیص مالیاتی جلوگیری کنید .

برای دریافت جدید ترین مقالات، ایمیل خود را وارد کنید:

با نشر این محتوا، جامعه وبلاگ محک را گسترش دهید

ثمین اسدیان
ثمین اسدیان
تولید کننده محتوا هستم و تمام تلاشم بر این است که با ارائه محتوای مفید و ارزشمند، تجربه خوبی از بازدید سایت برایتان رقم بزنم.
مراحل راه اندازی فروشگاه آنلاین

مراحل راه اندازی فروشگاه آنلاین

زمان مطالعه این مقاله: 6 دقیقه اینترنت یکی از بزرگترین انقلاب‌های دنیای امروز است که تاثیر گسترده‌ای بر زندگی، کار و تجارت انسان‌ها داشته. امروزه بسیاری از افراد، از اینترنت برای خرید و فروش محصولات و خدمات استفاده می‌کنند و این روند رو به افزایش است.

اطلاعات بیشتر
لیست مواد غذایی سوپرمارکت

لیست مواد غذایی سوپرمارکت

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه لیست مواد غذایی سوپرمارکت یکی از موضوعات مهم در حوزه تغذیه است؛ این لیست به افراد کمک می‌کند تا با دقت بهتری مواد غذایی خود را انتخاب کنند. لیست مواد غذایی سوپرمارکت، علاوه بر اینکه شامل اطلاعات مرتبط با نوع

اطلاعات بیشتر
بخش بندی بازار (Market Segmentation) چیست؟ انواع، مزایا و مراحل

بخش بندی بازار (Market Segmentation) چیست؟ انواع، مزایا و مراحل

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه بخش بندی بازار یا همان تقسیم بندی بازار (Market Segmentation) یکی از فعالیت‌های حیاتی در بازاریابی است که به تأثیرگذاری بیشتر کمپین‌های بازاریابی کمک می‌کند. با بخش بندی بازار، می‌توانید مشتریان هدف را دسته‌بندی کنید و استراتژی‌های فروش، بازاریابی و

اطلاعات بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

جستجو

مشاهده رایگان دمو نرم افزارحسابداری