جستجو
Close this search box.

راه اندازی چاپخانه | صفر تا صد تأسیس چاپخانه

نوشته شده توسط رضا امیری راد
زمان مطالعه این مقاله: 6 دقیقه

راه اندازی چاپخانه، شغلی جذاب و درآمدزاست. لازمه تاسیس چاپخانه، علاقه به ویراستاری است. درواقع, یادگیری و گذراندن تجربه در حوزه چاپ می‌تواند هرکسی را به یک هنرمند حرفه‌ای تبدیل کند. در این مقاله از گروه نرم افزار حسابداری محک به صفر تا صد تأسیس چاپخانه و چگونگی کسب درآمد از آن می‌پردازیم.

فهرست مطالب

راه اندازی چاپخانه

شغل چاپخانه چیست؟

در شغل چاپخانه خدماتی مانند چاپ فلکسی، بنر، لمینت، تراکت، پوستر، بروشور، لیبل سی دی، چاپ تمبر، چاپ کتاب و پایان‌نامه به ادارات دولتی، شرکت‌های خصوصی، صاحبان مشاغل و حتی عموم مردم ارائه می‌شود.در هنگام ارائه این خدمات، مبلغی به‌عنوان هزینه مواد اولیه به‌عنوان سود دریافت می‌شود.

نکات راه اندازی چاپخانه چیست؟

توجه به چند نکته اساسی در هنگام راه اندازی چاپخانه ضروری است. دانستن این نکات و انجام اموری که در ادامه گفته خواهد شد، از اهمیت بسیار بالایی در راه اندازی چاپخانه برخوردار است:

  • داشتن دانش و اطلاعات کافی از مباحث مربوط به چاپ و داشتن علاقه، استعداد و پشتکار در راه اندازی چاپخانه.
  • شما به‌ عنوان صاحب یک مغازه چاپخانه، نباید به کسب‌و‌کار خود فقط به دید ابزاری برای درآمدزایی نگاه کنید؛ چرا که به‌مرور زمان، جذابیت کار برای شما کمتر شده و به‌مراتب از اهداف پیشروی خود دورتر می‌شوید و ممکن است کیفیت و بازدهی کار شما افت پیدا کند.
  • کارکنان و کارمندانی که در چاپخانه شما کار می‌کنند حتما باید با علم ویراستاری آشنایی کافی داشته باشند. به یاد داشته باشید که ویرایش و اصلاح متون پس از نگارش امری ضروری است و حتماً باید بادقت کافی و به‌صورت کامل انجام شود. همچنین رعایت دستور زبان، املا، نگارش، نظم و آراستگی مطالب از جمله مواردی است که باید مورد توجه قرار گیرد.
  • علاوه بر صاحب چاپخانه، تمامی کارکنان و کارمندان باید با روند چاپ، انواع چاپ، چاپ دیجیتال و افست آشنا باشند.
  • مطمئن شوید که در روند استخدام کارکنان، فاکتورهایی مثل حرفه‌ای بودن، کاربلد و خلاق بودن را در نظر گرفته‌اید. از آنجایی‌ که ممکن است به عنوان مدیر چاپخانه در طول روز در محیط کار حضور نداشته باشید؛ باید کارکنانی را استخدام کنید که با امور چاپ آشنایی کافی داشته باشند و مسائل مربوط به چاپ و طراحی و صحافی و نحوه ارتباط با مشتری را بلد باشند.

شما باتوجه‌به این نکات و رعایت آنها، باعث بالا رفتن کیفیت و در نتیجه میزان رضایتمندی مشتریان و درصد فروش خواهید شد.

راه اندازی چاپخانه در 6 مرحله

همانند هر کسب‌وکار دیگری که به یک نقشه راه برای شروع نیاز دارد، ایده راه اندازی چاپخانه نیز زمانی اجرایی می‌گردد که مراحل مخصوص آن طی شود. دانستن این مراحل، مسیر شما را هموارتر می‌کند. شما می‌توانید با مطالعه، یادداشت و تکیه بر اطلاعات، گام‌به‌گام پیش بروید و کار خود را آغاز کنید.

مرحله اول: نوشتن طرح تجاری

همیشه داشتن یک برنامه روشن و طرح تجاری برای موفقیت یک کارآفرین ضروری است. داشتن طرح اجرایی و جامع تجاری به شما کمک می‌کند تا پیش‌نیازهای راه اندازی چاپخانه را ترسیم کرده و برخی ناشناخته‌ها را کشف کنید. موضوعات مهمی که باید بررسی شوند، عبارت‌اند از:

  • هزینه‌های راه اندازی چاپخانه چقدر است؟
  • درآمد ماهانه شما چقدر است؟
  • اهمیت نوشتن طرح تجاری مغازه چاپخانه چیست؟
هزینه راه اندازی چاپخانه

هزینه‌های راه اندازی چاپخانه شامل چه مواردی می‌شود؟

هر کسب‌وکار در ابتدا و برای راه اندازی نیاز به یک سرمایه دارد که چگونه خرج کردن و مدیریت آن امری بسیار حائز اهمیت است. برای شروع می‌توانید با مرور مطالب زیر یک لیست از هزینه‌ها تهیه کرده و باتوجه‌ به نیاز خود آنها را دسته‌بندی و استفاده کنید.
هزینه‌های موردنیاز برای شروع کار به دودسته تقسیم می‌شوند:
1- هزینه‌های اولیه
2- هزینه‌های جاری
در ادامه به بررسی هرکدام به‌صورت جداگانه می‌پردازیم.

هزینه‌های اولیه راه اندازی چاپخانه شامل چه هزینه‌هایی می‌شود؟

قبل از تشریح این نوع از هزینه‌ها، باید اضافه کرد که به‌ غیر از این دو دسته، هزینه‌هایی تحت عنوان هزینه‌های پیش‌بینی‌نشده نیز وجود دارد. مثل هزینه تعمیرات اولیه‌ای که در ابتدا برای تغییر ظاهر مکان مورد استفاده، صرف می‌شود.
اما هزینه‌های اولیه جزو دسته‌ای هستند که صرفا در شروع کار هزینه شده و نیازی به هزینه مجدد ندارند. اما میزان آنها بسته محل مغازه یا فروشگاه شما و متراژ آن قابل تغییر است. به‌ عنوان‌ مثال می‌توان به هزینه‌های مربوط به خرید تجهیزات مغازه (دکوراسیون و قفسه‌ها، دستگاه کارت‌خوان، دستگاه‌ها و…) اشاره کرد. البته لازم به ذکر است بعضی اقلام مانند خرید اولیه وسایل هم نیاز به خرید اولیه و هم نیاز به شارژ مجدد دارند.

هزینه‌های جاری راه اندازی چاپخانه شامل کدام اند؟

هزینه‌های جاری شامل هزینه‌هایی هستند که ماهانه باید پرداخت شوند. این دسته شامل هزینه قبوض آب و برق، دستمزد خدمه فروش، هزینه نظافت، اجاره ماهیانه و هزینه شارژ کارتریج و لوازم مصرفی چاپخانه می‌شوند. البته راه‌هایی جهت کاهش این نوع هزینه‌ها نیز وجود دارد؛ از جمله این راه‌ها می‌توان به افزونه حقوق و دستمزد اشاره کرد؛ این افزونه به راحتی روند صدور فیش حقوقی را در کم‌ترین زمان تعریف کرده و امکان نگهداری آن‌ها را برای ماه‌های بعد فراهم کرده است.

سرمایه اولیه راه اندازی چاپخانه در سال 1401 چقدر است؟

سرمایه اولیه از مهم‌ترین پایه‌های راه اندازی هر کسب‌و‌کار است. یکی از مواردی که قید شدن آن در اساسنامه شرکت ضروری است، سرمایه اولیه شرکت است. اگر با اصطلاح اساسنامه آشنایی ندارید می‌توانید با خواندن مقاله تفاوت اساسنامه و شرکتنامه با این اصطلاحات آشنا شوید.

سرمایه اولیه راه اندازی چاپخانه به عوامل مختلفی از جمله محل مکان اجاره شده، نوع و تعداد وسایل خریداری شده دارد. به طور میانگین برای شروع تاسیس و راه اندازی چاپخانه می‌توان سرمایه اولیه‌ای حدود 1 میلیارد تومان را در نظر گرفت.

درآمد راه اندازی چاپخانه چقدر است؟

درآمد ماهانه چاپخانه بستگی به سطح چاپخانه، دستگاه‌های چاپ، وسعت مغازه، مکان اجاره شده، تعداد پرسنل و نحوه بازاریابی دارد. اگر راه اندازی چاپخانه به شکلی اصولی و با اطلاعات کافی انجام شود، به طور میانگین می‌توان گفت در ماه درآمدی حدود 50 میلیون تومان خواهد داشت.

راه اندازی چاپخانه
بستن سال مالی در نرم افزار محک
بستن سال مالی در نرم افزار محک

مزایا و معایب راه اندازی چاپخانه چیست؟

در هنگام راه اندازی چاپخانه در کنار مزایای آن باید حتما معایب راه اندازی را نیز در نظر گرفت. از معایب و مزایایی که باید به آن در هنگام راه اندازی توجه شود، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

معایب:

  • قیمت بالای دستگاه‌های مورد استفاده که منجر به بالا رفتن سرمایه اولیه مورد نیاز خواهد شد. همچنین تعمیرات و شارژ دستگاه‌ها نیز از هزینه بالایی برخوردار است.
  • رقابت در این عرصه بسیار بالا است؛ از این‌ رو، می‌بایست جهت کسب مشتری بیشتر، بازاریابی بهتری نسبت به رقبای خود داشته باشید.
  • شما به‌ عنوان مدیر یا صاحب یک چاپخانه نیاز دارید تا به‌صورت دائم در رأس کار حضور داشته و پیوسته بر روی کار کارکنان و کیفیت آن نظارت داشته باشید.

مزایا:

  • سودآوری مناسب چاپخانه نسبت به سایر مشاغل مرتبط
  • در ایام سیاسی و انتخاباتی، ظرفیت فروش بسیار بالایی برای این مشاغل ایجاد می‌شود.
  • تنوع بالای خدمات از خدمات فرهنگی تا خدمات اقتصادی و تبلیغاتی
  • افزایش حجم خدمات ارائه شده در طول سال و فصلی نبودن این کسب‌وکار

چرا باید طرح کسب و کار بنویسیم؟

به‌صورت خلاصه “طرح کسب‌وکار” یا به عبارتی ” طرح تجاری“ نقشه راه موفقیت شماست. هدف از ایجاد یک طرح اولیه برای کارآفرینان، ترسیم و درک اهداف خود و برنامه‌ریزی منسجم برای رسیدن به آن‌هاست. مزایای نوشتن طرح کسب‌وکار به شرح زیر است:

  • با استفاده از طرح کسب‌وکار، ایده کسب‌وکار خود را قانونی کنید.
  • موفقیت شغلی خود را در آغوش بگیرید.
  • سرمایه‌گذاری کنید و کسری بودجه را تأمین کنید.
  • افراد مناسب را استخدام کنید.
  • به‌راحتی نیازهای خود را اعلام کنید.
  • بازاریابی و فروش خود را با داشتن طرح تجاری آسان‌تر کنید.

مرحله دوم: ایجاد حساب بانکی برای راه اندازی چاپخانه

در هنگام راه اندازی چاپخانه، باز کردن حساب‌های بانکی و اعتباری اختصاصی در جهت حفاظت از دارایی‌های شخصی ضروری است. هنگامی که حساب‌های شخصی و تجاری شما با هم ترکیب می‌شوند، دارایی‌های شخصی شما (خانه، ماشین و سایر اشیا باارزش) در صورت به‌ وجود آمدن مشکل برای مغازه چاپخانه شما، در معرض خطر قرار می‌گیرند.

مرحله سوم: پیداکردن مکان مناسب برای مغازه چاپخانه

برای راه اندازی چاپخانه، باتوجه‌به اینکه ادارات و سازمان‌های دولتی و شرکت‌های خصوصی، یکی از مشتریان همیشگی چاپ دیجیتال و چاپ بنر هستند، نزدیکی محل مغازه به دفاتر و بانک‌ها و… باعث می‌شود سفارش‌های کاری زیادی داشته باشید.

تجهیزات مورد نیاز چاپخانه

مرحله چهارم: خرید وسایل و تجهیزات موردنیاز چاپخانه

واضح است که یکی از مهم‌ترین بخش‌های راه اندازی چاپخانه، خرید تجهیزات موردنیاز مغازه چاپخانه و فراهم نمودن منابع مالی و امکانات به‌ صورت کامل و مناسب است. این امر در مورد تمام مراکز چاپ از جمله چاپخانه‌ها صادق است. در ادامه، حداقل تجهیزات مورد نیاز جهت راه اندازی چاپخانه برای شما آورده شده است:

ماشین چاپ نیم ورقی اتوماتیک به قطع 22.5×36یک دستگاه
ماشین برش اتوماتیک یا نیمه اتوماتیکیک دستگاه
ماشین پرفراژیک دستگاه
لوازم حروفچینی و فرم‌بندیمتناسب با نیاز چاپخانه
ماشین مفتول‌دوزییک دستگاه

البته لازم به ذکر است که صاحبان چاپخانه‌ها علاوه بر داشتن منابع مالی، باید شناخت مناسب و خوبی از تمامی تجهیزات داشته باشند. این شناخت منجر به انتخاب بهترین نوع دستگاه‌ها و تجهیزات می‌شود. نکته مهمی که باید در هنگام انتخاب مکان مناسب در نظر بگیرید آن است که ساختمان مربوطه باید از نظر تحمل قدرت و حرکات ماشین آلات و امور مربوط به حفاظت فنی دارای گواهی استحکام بنا از وزارت کار و امور اجتماعی در تهران و ادارات کار و امور اجتماعی در استان‌ها باشد.

مرحله پنجم: دریافت جواز کسب

تمام واحدهای چاپی، برای شروع فعالیت خود به مجوز چاپ نیاز دارند که شرایط آن به شرح زیر است:

  • دارابودن ده سال سابقه کار در امور فنی مرتبط با چاپ، پنج سال سابقه کار در زمینه لیتوگرافی، پنج سال سابقه کار در چاپ سیلک و یک سال سابقه تحصیلی در یکی از رشته‌های مرتبط با چاپ. شرایط تحصیلی گفته شده و مدارک سایر متقاضیان توسط شورایی متشکل از مدیرکل چاپ و نشر و دو کارشناس باتجربه در صنعت چاپ بررسی می شود.
  • در صورت تأیید با ارائه بقیه مدارک که شامل فرم درخواست، کپی تمام صفحات شناسنامه، کپی آخرین مدرک تحصیلی، کپی کارت پایان خدمت، 8 قطعه عکس 4*3، گواهی سابقه کار و گواهی عدم سوءپیشینه و تکمیل فرم می‌توان مجوز چاپ خود را دریافت کرد.

یکی از توصیه‌هایی مهم پیش از ورود به این حرف، کسب تجربه عملی در مرکز چاپ تاحدامکان است؛ زیرا، در این امر ظرافت‌ها و جزئیاتی وجود دارد که ممکن است قبل از ورود به این شغل دیده نشود و با انجام کارهای عملیاتی می‌توان این ظرافت‌ها را شناخت. آزمون‌ و خطا در این کسب‌وکار ممکن است با زیان مالی و از دست‌دادن سرمایه و اعتبار و نارضایتی مشتری همراه باشد.

مرحله ششم: خرید نرم افزار حسابداری چاپخانه

نرم افزار حسابداری چاپخانه محک با امکانات ویژه‌ای که برای مغازه چاپخانه در نظر گرفته است می‌تواند پاسخگوی تمام نیازهای این صنف باشد. شما با خرید نرم افزار حسابداری چاپخانه محک می‌توانید بدون محدودیت محصولات خود را با جزئیات کامل ثبت و بر اساس موارد مختلف دسته‌بندی کنید. همچنین، اطلاعات مشتریان را به‌صورت نامحدود ثبت کرده و ضمن دسترسی به سوابق خرید هر مشتری، برای مشتریان خاص بن تخفیف تعریف کنید.

راه اندازی چاپخانه

آیا راه اندازی چاپخانه مناسب شماست؟

قطعاً اطلاع از نقشه راه، قبل از راه اندازی هر کسب‌وکاری، مسیر پیشروی شما را آسان‌تر می‌کند. اما پاسخ به این سؤال قبل از هر اقدامی ضروری است که اصلا هدف شما از راه اندازی چاپخانه و انتخاب آن چیست؟ چقدر از انتخاب راه اندازی مغازه چاپخانه به‌عنوان یک شغل مطمئن هستید؟
تا به اینجا با تمامی مراحل راه اندازی چاپخانه، از تصمیم تا اقدام آشنا شدید. اکنون نوبت شماست که با استفاده از دانش و اطلاعات خود، درست تصمیم بگیرید و آماده راه اندازی مغازه چاپخانه شوید. در انتها پیشنهاد می‌شود با استفاده از نرم افزار حسابداری محک ضمن نظم دادن به محاسبات حسابداری و اطمینان از عدم بروز اشتباه، سرعت فروش در چاپخانه خود را بیشتر کرده و اعتماد مشتری را نیز جلب کنید.

برای دریافت جدید ترین مقالات، ایمیل خود را وارد کنید:

با نشر این محتوا، جامعه وبلاگ محک را گسترش دهید

رضا امیری راد
رضا امیری راد
کارشناس طراحی وب‌سایت و سئو، علاقه مند به یادگیری و پیشرفت در حوزه دیجیتال مارکتینگ.
مراحل راه اندازی فروشگاه آنلاین

مراحل راه اندازی فروشگاه آنلاین

زمان مطالعه این مقاله: 6 دقیقه اینترنت یکی از بزرگترین انقلاب‌های دنیای امروز است که تاثیر گسترده‌ای بر زندگی، کار و تجارت انسان‌ها داشته. امروزه بسیاری از افراد، از اینترنت برای خرید و فروش محصولات و خدمات استفاده می‌کنند و این روند رو به افزایش است.

اطلاعات بیشتر
لیست مواد غذایی سوپرمارکت

لیست مواد غذایی سوپرمارکت

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه لیست مواد غذایی سوپرمارکت یکی از موضوعات مهم در حوزه تغذیه است؛ این لیست به افراد کمک می‌کند تا با دقت بهتری مواد غذایی خود را انتخاب کنند. لیست مواد غذایی سوپرمارکت، علاوه بر اینکه شامل اطلاعات مرتبط با نوع

اطلاعات بیشتر
بخش بندی بازار (Market Segmentation) چیست؟ انواع، مزایا و مراحل

بخش بندی بازار (Market Segmentation) چیست؟ انواع، مزایا و مراحل

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه بخش بندی بازار یا همان تقسیم بندی بازار (Market Segmentation) یکی از فعالیت‌های حیاتی در بازاریابی است که به تأثیرگذاری بیشتر کمپین‌های بازاریابی کمک می‌کند. با بخش بندی بازار، می‌توانید مشتریان هدف را دسته‌بندی کنید و استراتژی‌های فروش، بازاریابی و

اطلاعات بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

جستجو

مشاهده رایگان دمو نرم افزارحسابداری