جستجو
Close this search box.

صفر تا صد راه اندازی مغازه خشکبار فروشی

نوشته شده توسط تیم تولید محتوا محک
زمان مطالعه این مقاله: 6 دقیقه

راه اندازی مغازه خشکبار ایده ای عالی جهت شروع یک کسب و کار پر درآمد است. در شرایط فعلی راه اندازی مغازه خشکبار شاید کمی سخت به نظر برسد، اما با تهیه یک نقشه راه مناسب و تعیین دقیق اهداف، می توان به این مهم دست یافت. ما در این مقاله قصد داریم با شرح مسیر راه اندازی مغازه خشکبار فروشی، شما را برای پیمودن این مسیر آماده کنیم.

فهرست مطالب

فایل صوتی مقاله را در زیر گوش کنید

تهیه یک نقشه راه برای راه اندازی فروشگاه آجیل و خشکبار

تهیه یک نقشه راه برای راه اندازی مغازه خشکبار فروشی

برای راه اندازی مغازه خشکبار فروشی یا مغازه آجیل فروشی قبل از هر چیزی به یک نقشه راه نیاز دارید. این نقشه راه باید تمام گام هایی لازم و همچنین تجهیزات مورد نیاز را به طور کامل شرح بدهد. در زیر مواردی را که برای تهیه نقشه راه نیاز دارید شرح داده ایم:

1- انتخاب روش های فروش و راه های درآمدزایی

در حال حاضر بسیاری از فروشگاه ها علاوه بر کالاهای اصلی، محصولات مرتبط و خدمات گوناگونی را به مشتریان خود ارائه می کنند. به این ترتیب ضمن کسب سود بیشتر حاصل از فروش گروهی کالاهای مرتبط، مشتری نیز برای تهیه آن کالاها به فروشگاه های دیگر مراجعه نمی کند. شما نیز می توانید علاوه بر محصولات اصلی، کالاهای مرتبط و یا حتی صنایع دستی که با استفاده از پوسته آجیل ها درست شده اند را به فروش برسانید.

2- انتخاب مکان فروشگاه

تعیین یک مکان مناسب برای راه اندازی مغازه آجیل فروشی اهمیت زیادی دارد. مکانی که انتخاب می کنید باید در نزدیکی محل های پر رفت و آمد قرار داشته باشد. خرید آجیل در مناسب های ویژه و اعیاد افزایش چشمگیری دارد بنابراین مجاورت با یک شیرینی فروشی می تواند فرصت مناسبی برای جذب مشتری در اختیار شما بگذارد. به طور کلی پیدا کردن یک مکان بکر برای فروشگاه کمی سخت است اما در مقایسه با سودی که در بلندمدت نصیب شما می کند، صرف کمی وقت برای پیدا کردن آن منطقی است. البته در انتخاب مکان فروشگاه بودجه نیز نقش مهمی دارد.

3- مشخص کردن عرضه کنندگان

قدم بعدی پیدا کردن عرضه کنندگانی است که اجناسی با قیمت مناسب و کیفیت خوب ارائه می کنند. به طور معمول در هر شهری کلی فروش های هر کالا در یک منطقه خاص فعالیت می کنند که با مراجعه به آنها و کمی جستجو می توانید فروشندگان منصفی پیدا کنید. اما اگر زمان کافی برای مراجعه به تمام این فروشنده ها را ندارید، با یک جستجوی ساده در اینترنت می توایند اطلاعات تماس آنها را پیدا کرده و یا حتی به صورت اینترنتی خرید کنید.

4- راه های ارتباط با مشتریان

مانند هر کسب و کار دیگری، مشتریان ستون و پایه مغازه خشکبار فروشی یا مغازه آجیل فروشی هستند. شما باید همواره آسایش مشتریان و ارائه خدمات و محصولات با کیفیت را در اولویت خود قرار دهید. می توانید با استفاده از شبکه های اجتماعی و سیستم پیامکی به طور مستقیم با مشتریان خود ارتباط برقرار کنید. ارائه کد تخفیف، برگزاری جشنواره های مختلف به مناسبت اعیاد و اطلاع رسانی، برگزاری جشنواره های فروش فصلی و تبریک تولد مشتریان وفادار از جمله کارهایی هستند که می توانند کیفیت خدمات شما را بهبود بخشیده و مشتریان شما را خشنود کنند. فراموش نکنید پس از راه اندازی مغازه خشبار فروشی یا مغازه آجیل فروشی، مهمترین وظیفه شما جلب اعتماد مشتریان است.

5- هزینه های جاری

پیش بینی هزینه های جاری که باید در دوره های مختلف پرداخت بشوند نقش مهمی در مدیریت هزینه های شما دارد. پس از تعیین موارد بالا باید هزینه های جاری مانند قبوض مختلف، هزینه اینترنت، اجاره ماهیانه و مخارجی از این دست را مشخص کنید و مطمئن شوید بودجه کافی برای پرداخت این هزینه ها در شش ماه اول را در اختیار دارید.

درآمد آجیل فروشی و خشکبار فروشی در ماه چقدر است؟

میزان تعیین شده از طرف اتحادیه برای سود مغازه آجیل فروشی و خشکبار فروشی 12 درصد می‌باشد اما حاشیه واقعی سود آجیل فروشی بین 10 تا 50 درصد می‌باشد. به شرطی که تمامی اجناس در مغازه خشکبار فروشی موجود باشند. به‌عنوان‌مثال برای درآمد آجیل فروشی اگر در روز 5 کیلو پسته فروش برود درحالی‌که قیمت پسته کیلویی 500 هزار تومان باشد، 2 میلیون و 500 هزار تومان فروش دارد که درآمد آجیل فروشی در آن روز چیزی حدود 500 هزار تومان می‌باشد.

اقلام مغازه خشکبار و حبوبات

در هنگام راه‌اندازی، بعضی لوازم خشکبار فروشی در اولویت خرید قرار می‌گیرند درحالی‌که برخی موارد آن‌چنان ضروری نیستند اما موجود بودن آنها در مغازه کارآمد است. برخی از اقلام مغازه خشکبار و حبوبات عبارتند از:

لوازم خشکبار فروشی ضروری:

  • انواع خشکبار و آجیل‌ها مثل پسته، بادام، فندق، گردو، کشمش، زرشک، آلو، میوه‌های خشک و …
  • انواع قفسه‌های دیواری و ایستاده و استندها
  • بن ماری یا ظرف مخصوص آجیل
  • سرتاس (قاشق مخصوص برداشت خشکبار)
  • دستگاه تفت تخمه و آجیل
  • ترازو

لوازم خشکبار فروشی غیرضروری:

  • ویترین‌های شیشه‌ای
  • دستگاه پرس پلاستیک
  • کاسه‌ها و ظروف مختلف برای تزیین
  • دستگاه میوه خشک‌کن
بستن سال مالی در نرم افزار محک
بستن سال مالی در نرم افزار محک

آیا از فوت و فن مغازه خشکبار و مغازه آجیل فروشی آگاهی دارید؟

فوت و فن خشکبار فروشی مانند اکثر کسب‌وکارهای دیگر شامل ترفندهایی برای جذب مشتری است. در ادامه به برخی از آنها اشاره می‌کنیم:

  1. در آخرین لحظه پیشنهاد ارائه دهید یا سؤالی که ذهن مشتری را درگیر کند بپرسید.
  2. نیاز مشتری را درک کنید و سعی کنید اگر نتوانستید نیاز او را رفع کنید وعده‌ای به او ارائه دهید.
  3. احساسات را منطقی درگیر کنید! به‌عنوان‌مثال به تخفیف‌های جذاب ضمن داشتن کیفیت بالا اشاره کنید.
  4. کلمات خود را جوری انتخاب کنید تا مشتری حتی در صورت عدم خرید ناراضی یا ناراحت از مغازه بیرون نرود.
  5. سعی به بازاریابی حضوری (پخش تراکت در مغازه‌ها) و غیرحضوری (بنرهای تبلیغاتی) کنید.
  6. شما بگویید! در بخش دیدگاه‌ها نظر خود را در این زمینه بیان کنید تا دیگران نیز از فوت و فن خشکبار فروشی توسط شما آگاهی پیدا کنند.

مجوزهای لازم برای راه اندازی مغازه خشکبار

پروانه کسب از صنف آجیل و خشکبار

طبق قانون هر فردی که بخواهد یک واحد صنفی راه ندازی کند، قبل از سپردن هرگونه تعهد و یا جاره و خرید محل، باید نسبت به اخذ پروانه کسب از واحد صنفی مربوطه اقدام کند. برای راه اندازی یک فروشگاه آجیل و خشکبار نیز دریافت پروانه کسب الزامی است. در فرایند دریافت پروانه کسب باید موافقت اداره اماکن را نیز جلب کنید. فرایند دریافت پروانه کسب حدود دو هفته زمان می برد و پس از دریافت آن می توانید قدم های بعدی را بردارید.

برآورد هزینه ها و سرمایه مورد نیاز برای راه اندازی فروشگاه آجیل و خشکبار

1- هزینه اجاره یا خرید مغازه آجیل فروشی

اجاره یا خرید فروشگاه بخش زیادی از بودجه شما را صرف می کند. اما باید مراقب باشید تمام بودجه خود را صرف آن نکنید. به یاد داشته باشید به غیر از هزینه های راه اندازی فروشگاه، هزینه های جاری را هم باید در نظر بگیرید. پیشنهاد ما این است که پس از کسر بقیه هزینه ها از تمام بودجه، مبلغ باقیمانده را برای اجاره یا خرید مکان فروشگاه صرف کنید.

2- هزینه اولیه مورد نیاز برای خرید آجیل و خشکبار

در شرایط فعلی آجیل و خشکبار جزء اقلام گران حساب می شوند اما می توان با کاهش مقدار اولیه و تنوع آجیل و خشکبار این هزینه ها را تا پایین تر بیاورید. آجیل و خشکبار پر استفاده را در اولویت قرار دهید و از میزان آجیل گران قیمت کم کنید. به این ترتیب سرعت بازگشت سرمایه افزایش پیدا می کند. به طور کلی خرید مواد اولیه هزینه ای بین صد تا 500 میلیون تومان برای شما در بر خواهد داشت.

3- هزینه اخذ پروانه کسب برای راه اندازی مغازه خشکبار فروشی

برای اخذ پروانه کسب باید مبلغی معادل سه تا پنج برابر حق عضویت در اتحادیه آجیل و خشکبار را پرداخت کنید. این هزینه هر سال تغییر می کند اما به طور معمول فرایند دریافت پروانه کسب بین 500 هزار تا دو میلیون تومان هزینه خواهد داشت. می توانید اطلاعات تکمیلی و مدارک موردنیاز را از اتحادیه آجیل و خشکبار شهر خود پیگیری کنید.

4- هزینه دکوراسیون

دکور فروشگاه نقش مهمی در مدیریت فضا و جلب نظر مشتری دارد. دکور شما باید شامل قفسه های متعدد در کنار دیوار و روی پیشخوان باشد تا بتوانید نمونه آجیل ها را به نمایش بگذارید. وجود فضای کافی برای قرار دادن حجم بیشتری از آجیل های پر استفاده نیز ضروری است. هزینه دکور بستگی به بودجه شما دارد اما به طور تقریبی مبلغی معادل پنج تا 50 میلیون تومان را باید صرف دکور کنید.

5- هزینه وسایل و تجهیزات مورد نیاز

برای راه اندازی یک فروشگاه آجیل و خشکبار به تجهیزات زیادی نیاز نیست. یک ترازو، یک لپ تاپ یا کامپیوتر برای نصب نرم افزار حسابداری و یک صندوق فروش (در صورت لزوم) تنها تجهیزاتی است که نیاز دارید. نرم افزار حسابداری محک ضمن اتصال به ترازوهای وزنی و بارکدی، امکاناتی نظیر ثبت قیمت های مختلف برای یک کالا، امکان معرفی به عنوان صندوق فروش به اداره دارایی، امکان معرفی چندین انبار و مدیریت هم زمان آنها، امکان تعریف چند صندوق و مدیریت چک ها را برای شما فراهم می‌کند. لیست کامل ویژگی های این نرم افزار را می توانید در صفحه نرم افزار حسابداری آجیل و خشکبار محک مشاهده کنید.

دکور مغازه آجیل فروشی باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟

دکور مغازه آجیل فروشی باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟

در ادامه با مهم‌ترین ویژگی‌هایی که یک مغازه آجیل فروشی و خشکبار فروشی باید داشته باشد آشنا می‌شویم.

1- انتخاب رنگ اصلی

آجیل و خشکبار دارای طبعی گرم هستند، از این رو استفاده از رنگ های مانند زرد، نارنجی و یا ترکیبی از آنها انتخاب خوبی برای فروشگاه است. اما اگر احساس می کنید استفاده از این رنگ ها بیش از حد فضای فروشگاه را گرم نشان می دهد، می توانید از رنگ سفید که خنثی است استفاده کنید. هنگام راه اندازی مغازه خشکبار فروشی یا مغازه آجیل فروشی در انتخاب رنگ های متناسب با فروشگاه دقت کنید و پیامی را که می خواهید به مشتریان منتقل کنید، در نظر بگیرید.

2- طراحی دکور

استفاده از قفسه های چوبی با رنگ طبیعی در دکور ضمن این که حس گرمی را به مشتریان منتقل می کند، فضایی سنتی را به وجود می آورد که با ماهیت یک فروشگاه آجیل و خشکبار هم خوانی دارد. استفاده از وسایل تزیینی می تواند در تقویت این احساسات موثر باشد.

3- قفسه ها و ویترین

به طور کلی راه اندازی یک مغازه خشکبار فروشی به فضای زیادی نیاز ندارد؛ و با یک طراحی دکور خوب می توانید از کوچکترین فضاها حداکثر استفاده را بکنید. قفسه های دیواری طبقه ای و قفسه های روی ویترین می تواند فضای زیادی برای قرار دادن محصولاتتان در اختیار شما بگذارد.

حضور در شبکه های اجتماعی و پلتفرم های آنلاین

حضور در شبکه های اجتماعی و پلتفرم های آنلاین

اما بعد از راه اندازی مغازه خشکبار فروشی چه کاری باید انجام بدهیم؟ قدم بعدی شما اعلان آغاز به کار فروشگاه است. با توجه به حجم استفاده از شبکه های اجتماعی در میان مردم، بهترین راه حضور فعال در این پلتفرم ها است. هر روز زمان مشخصی را صرف مدیریت شبکه های اجتماعی بکنید. پست های آموزشی مختلف مانند خواص پسته یا غذاهایی که می توان در آنها از آجیل استفاده کردن می توانند نظر مخاطبان را جلب کنند.

انتشار عکس های زیبا و رنگارنگ، برگزاری جشنواره های فروش با تخفیف های مناسب و ارتباط موثر با مخاطبان در شبکه های اجتماعی از جمله عواملی هستند که حضور شما در فضای مجازی را پررنگ می کنند. اینستاگرام و تلگرام به عنوان پرکاربردترین شبکه های اجتماعی در ایران، فضای مناسبی برای تبلیغ و رشد در اختیار شما قرار می‌دهند.

راه اندازی یک مغازه خشکبار فروشی یا مغازه آجیل فروشی فراز و نشیب های مختلفی دارد و گاهی چالش هایی را برای شما به وجود می آید. اما با یک برنامه ریزی دقیق و پیش بینی مشکلات احتمالی می توانید از این چالش ها دوری کنید. نکته مهم اما غافل نشدن از هزینه های و حسابرسی دقیق است. علت شکست بیشتر کسب و کارها در سال اول عدم توجه کافی به مسائل مالی است.

برای دریافت جدید ترین مقالات، ایمیل خود را وارد کنید:

با نشر این محتوا، جامعه وبلاگ محک را گسترش دهید

تیم تولید محتوا محک
تیم تولید محتوا محک
مالیات بر درآمد اتفاقی چیست؟ معافیت‌های مالیاتی

مالیات بر درآمد اتفاقی چیست؟ معافیت‌های مالیاتی

زمان مطالعه این مقاله: 4 دقیقه مالیات بر درآمد اتفاقی یکی از انواع مالیات‌های مستقیم است که به درآمدهای غیر منتظره و غیر شغلی اشخاص حقیقی و حقوقی تعلق می‌گیرد. این نوع درآمدها در مقابل درآمدهای مستمر مانند حقوق و دستمزد قرار دارند. هرگاه شخص حقیقی

اطلاعات بیشتر
مالیات بر درآمد چیست؟ انواع مالیات بر درآمد

مالیات بر درآمد چیست؟ انواع مالیات بر درآمد

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه مالیات بر درآمد نوعی مالیات مستقیم است که توسط دولت بر درآمد اشخاص حقیقی و حقوقی اعمال می‌شود. این نوع مالیات دارای انواع مختلفی است که در ادامه مطلب به آن خواهیم پرداخت. نرخ مالیات بر درآمد بر اساس درآمد

اطلاعات بیشتر
مالیات بر درآمد املاک و مستغلات چیست؟

مالیات بر درآمد املاک و مستغلات چیست؟

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه مالیات بر درآمد املاک یکی از مباحث مالیاتی مهم و تخصصی است. فرقی نمی‌کند امسال یا چند سال دیگر، قوانین مالیات بر درآمد املاک اغلب، در راس مهم‌ترین انواع مالیات بر درآمد قرار دارد. شاید گره خوردن قوانین مالیات املاک

اطلاعات بیشتر

یک پاسخ

  1. سلام
    درآمد آجیل فروشی خوب توضیح داده شده بود ممنون از مطلب خوبتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

جستجو

مشاهده رایگان دمو نرم افزارحسابداری