جستجو
Close this search box.

انواع هزینه ها در حسابداری | ثبت هزینه ها در حسابداری

نوشته شده توسط ثمین اسدیان
زمان مطالعه این مقاله: 4 دقیقه

هزینه ها در حسابداری مجموع مخارج اقتصادی هستند که برای کسب درآمد بیشتر به یک کسب‌وکار وارد می‌شوند. کاهش هزینه بدون کاهش درآمد، در جهت بیشتر کردن سود کسب‌وکار اتفاق می‌افتد. ازآنجایی‌که هزینه ها در حسابداری ، شاخص بسیار مهمی در پیش برد اهداف بسیاری از کسب‌وکارها هستند، قوانین حسابداری ویژه‌ای برای آنها مطرح شده است. در این مقاله از گروه نرم افزاری محک به بررسی انواع هزینه ها در حسابداری خواهیم پرداخت. پس تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

فهرست مطالب

منظور از هزینه چیست ؟

تعریف هزینه در حسابداری

تعریف هزینه در حسابداری چیست؟هزینه ها در حسابداری شامل مخارجی میشوند که بصورت عینی برآورد شده و کارفرما بصورت ثابت از درآمد شرکت برای پرداخت آنها خرج میکند. بطورمثال پرداخت دستمزد کارکنان و حتی بعضی از مخارج غیرعینی مانند استهلاک در حسابداری نیز به عنوان انواع هزینه ها در حسابداری شناخته میشود. پس هر آن چیزی که خرجی برای شما دارد جزء هزینه محسوب میشود. لازم به ذکر است که هزینه‌ها در حسابداری شرکت های مختلف یکسان نیست. مثلا شرکت های تولیدی باید هزینه خاص مربوط به تولید را مدیریت کنند و شرکت های بازرگانی از آن معاف هستند.

انواع هزینه‌ها در حسابداری

انواع هزینه ها در حسابداری چیست؟

انواع هزینه ها در حسابداری چیست؟ در پاسخ به این سوال باید گفت، واژه هزینه نقطه مقابل درآمد محسوب می‌شود و در مفهوم مخارجی است که برای انجام فعالیت‌های تجاری شرکت صرف می‌شود. مثلاً ممکن است پول نقد به واسطه دریافت وام بانکی افزایش یافته باشد که این مورد جزء هزینه محسوب نمی‌شود. دقت در محاسبه درآمد و هزینه‌ها در حسابداری از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. هر جریان ورودی، درآمد محسوب نمی‌شود و هر جریان خروجی نیز هزینه شناخته نمی‌شود. دسته‌بندی انوع هزینه‌ها بر اساس تفاوت در محل فعالیت و نظر مدیر مالی آن کسب و کار انجام می‌شود. اما به‌صورت کلی سرفصل‌های زیر برای بررسی انواع هزینه ها در حسابداری مطرح می‌شود:

  • هزینه‌های عمومی و اداری
  • هزینه‌های توزیع و فروش
  • هزینه‌های مالی
  • هزینه‌های استهلاک
  • هزینه‌های حقوق و دستمزد

هزینه‌های عمومی و اداری چیست؟

هزینه‌های عمومی و اداری یکی از انواع هزینه ها در حسابداری می باشد و منظور از آن، هزینه‌های غیر فنی یک سازمان برای عملیات اساسی است. مجموع هزینه‌های اداری برای موفقیت و افزایش کارایی یک شرکت ضروری است. این دسته از هزینه‌ها به یک تابع مشخص مانند تولید و فروش وابسته نیستند. نکته قابل توجه آن است که سازمان‌های متمرکز معمولاً هزینه‌های اداری بالاتری نسبت به سازمان‌های غیرمتمرکز دارند. هزینه‌های عمومی واداری، هزینه‌های عمومی شرکت را پوشش می‌دهد و شامل موارد زیر هستند:

  • هزینه قبوض تلفن و …
  • هزینه پست و …
  • هزینه رفت و آمد، پیک و اسنپ و …
  • هزینه تنقلات و چایی و پذیرایی
  • هزینه لوازم التحریر
  • هزینه حقوق و دستمزد کارمندان

هزینه‌ های توزیع و فروش در حسابداری چیست؟

این نوع از هزینه های مالی مربوط به بخش فروش و ارائه خدمات به مشتریان هر کسب و کاری میباشد .این دسته هزینه‌ها در حسابداری شامل موارد زیر میشود :

  • حمل و نقل
  • انبار داری
  • بازاریابی
  • بسته‌بندی
  • تبلیغات

نکته قابل توجه آن است که هزینه حمل و نقل در قسمت بهای تمام شده دسته بندی می‌شود و هزینه مستقیم نمی‌باشد.

هزینه‌های مالی چیست؟

هر هزینه‌ای که برای تأمین منابع مالی شرکت پرداخت می‌شود در زیر مجموعه هزینه‌های مالی قرار می‌گیرد و شامل دسته بندی زیر است:

  • حسابداری و حسابرسی
  • سود اقساط بانکی
  • جرائم مالیاتی
  • مشاوره‌های مالی
منظور از هزینه استهلاک چیست؟

منظور از هزینه استهلاک چیست؟

هزینه استهلاک نیز یکی از انواع هزینه ها در حسابداری است. در تمام سازمان‌ها اموال و اثاثیه و تجهیزات برای انجام امور استفاده می‌شود که به آنها دارایی ثابت گفته می‌شود. از نظر حسابداری دارایی ثابت هزینه نیستند و باید بر اساس علم حسابداری در سال مبلغی از ارزش اولیه دارایی به عنوان استهلاک در نظر گرفته شود. این هزینه‌ها در حسابداری جزء هزینه‌های مالی آن دوره تلقی می‌شود. بر طبق ماده 149 ، پس از گذشت زمان از ارزش دفتری آنها کاسته و به استهلاک آن افزوده میشود .نکته قابل توجه آن است که دارایی ها ،حسابی دائمی هستند و هزینه استهلاک حسابی موقت است.

حال در سازمان‌هایی که تعداد دارایی‌های ثابت زیاد باشد، برای انجام محاسبات هزینه‌های مالی زمان زیادی صرف می‌شود. شرکت نرم افزار حسابداری محک پیشنهاد می‌کند که برای صرفه‌جویی در زمان واحد حسابداری و کاهش خطای کاربری برای خرید نرم‌ افزار حسابداری محک اقدام کنید و پس از نصب افزونه دارایی ثابت به راحتی به محاسبه هزینه استهلاک بپردازید. هزینه‌های استهلاک شامل موارد زیر می‌شود:

  • فرسوده شدن اسباب و اثاثیه
  • فرسوده شدن وسایل نقلیه هزینه استهلاک ابزارآلات
  • فرسوده و مستهلک شدن ساختمان

منظور از هزینه‌های حقوق و دستمزد چیست؟

هرگونه هزینه‌ای که به حقوق پرسنل مرتبط باشد در زیر مجموعه هزینه‌های حقوق و دستمزد قرار می‌گیرد. باید توجه داشت که حقوق و مزایای کارکنان بر طبق قرارداد باید برآورد و ثبت گردد.

یکی از دغدغه های اصلی در مبحث انواع هزینه ها در حسابداری، محاسبه حقوق و دستمزد است .چرا که محاسبات مربوط به حقوق و دستمزد برای هر کدام از کارکنان متفاوت است .تعاریفی مثل اضافه کار ، تاخیر ، پاداش و خیلی از فاکتورهای دیگر است .واضح است که انجام این محاسبات برای هر فرد ، آن هم به طور مجزا خیلی وقت گیر است  و احتمال خطای انسانی در آن زیاد است.

زمان بر بودن این محاسبات باعث میشود ، همیشه کارکنان ناراضی باشند و یا حق کسی نادیده گرفته شود .راه حلی که نرم افزار حسابداری محک برای این مشکلات ارائه میدهد ، خرید افزونه حقوق و دستمزد است .در این افزونه فقط کافی است اطلاعات متغیر کارمندان و هزینه‌ها در حسابداری را به سیستم بدهید تا محاسبات را انجام دهد و یک خروجی تمام عیار را ارائه دهد.

بستن سال مالی در نرم افزار محک
بستن سال مالی در نرم افزار محک

انواع هزینه ها در حسابداری بر اساس فعالیت اقتصادی

در یک تقسیم بندی دیگر بر اساس نوع فعالیت اقتصادی می توان انواع هزینه‌ها در حسابداری را به دو دسته هزینه های ثابت و هزینه‌های متغیر تقسیم کرد.

هزینه‌های ثابت: هزینه‌هایی هستند که برای یک دوره طولانی ثابت هستند و تغییر نمی‌کنند. برای مثال هزینه اجاره محل کار

هزینه‌های متغیر: این هزینه‌ها به میزان عرضه و تولید محصول وابسته هستند و با افزایش یا کاهش آن تغییر می‌‌‌کنند. برای مثال اضافه کاری کارکنان از هزینه های متغیر است.

ثبت هزینه ها در حسابداری

در فرآیند حسابداری شرکتها، لازم است کلیه هزینه های پرداختی ثبت گردد. سوال اینجاست نحوه ثبت هزینه در نرم افزار محک به چه صورت است؟ شما میتوانید برای اطلاعات بیشتر به صفحه آموزش تعریف هزینه ها در نرم افزار حسابداری محک رجوع کنید. بطور خلاصه ، در فرم هزینه ها در نرم افزار حسابداری محک، امکان ثبت هزینه‌ها و گروه بندی آنان وجود دارد. شما می‌توانید پس از خرید نرم افزار، به سه روش به این بخش دسترسی پیدا کنید:

  • انتخاب هزینه‌ها، از زبانه اطلاعات پایه در صفحه اصلی نرم افزار
  • استفاده از کلید رابط در بخش‌های مختلف نرم افزار که نیاز به انتخاب بانک دارد. (مثال: فاکتور خرید)
  • استفاده از جعبه جادویی . (Ctrl+space)

از ایده تا موفقیت با برآورد هزینه‌ ها

در هر مجموعه‌ای اعم از کوچک یا بزرگ (شرکت‌ها، کارخانه‌ها، فروشگاه‌ها و…) همیشه هزینه‌هایی با عناوین یاد شده وجود دارد. در این مقاله تلاش کردیم با بیان نکات مهم پیرامون تعریف حسابداری و طبقه بندی انواع هزینه ها در حسابداری، شما را در تشخیص درست تر این هزینه ها یاری کنیم. شما می‌توانید با یادگیری آموزش تعریف هزینه‌ ها در نرم‌ افزار حسابداری محک، تمامی هزینه‌ها را به‌صورت تفکیک شده و درست در نرم افزار ثبت کنید و در نهایت با دریافت خروجی منظم و دقیق به رشد کسب و کار خود کمک کنید.

منبع: corporatefinanceinstitute

برای دریافت جدید ترین مقالات، ایمیل خود را وارد کنید:

با نشر این محتوا، جامعه وبلاگ محک را گسترش دهید

ثمین اسدیان
ثمین اسدیان
تولید کننده محتوا هستم و تمام تلاشم بر این است که با ارائه محتوای مفید و ارزشمند، تجربه خوبی از بازدید سایت برایتان رقم بزنم.
مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی + نحوه محاسبه

مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی + نحوه محاسبه

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی یکی از پایه‌های اصلی درآمدهای مالیاتی دولت‌ها محسوب می‌شود. این نوع مالیات از سود و درآمد شرکت‌ها و مؤسسات مختلف اخذ می‌شود و نقش مهمی در تأمین منابع مالی دولت برای ارائه خدمات عمومی ایفا

اطلاعات بیشتر
راهنمای دریافت وام با جواز کسب در سال 1403

راهنمای دریافت وام با جواز کسب در سال 1403

زمان مطالعه این مقاله: 4 دقیقه در دنیای امروز، کسب و کارها برای توسعه و پیشرفت خود به منابع مالی نیاز دارند. یکی از راه‌های تأمین این منابع، دریافت وام از بانک‌ها و مؤسسات مالی است. وام با جواز کسب یکی از انواع وام‌های بانکی است

اطلاعات بیشتر
مالیات بر درآمد اتفاقی چیست؟ معافیت‌های مالیاتی

مالیات بر درآمد اتفاقی چیست؟ معافیت‌های مالیاتی

زمان مطالعه این مقاله: 4 دقیقه مالیات بر درآمد اتفاقی یکی از انواع مالیات‌های مستقیم است که به درآمدهای غیر منتظره و غیر شغلی اشخاص حقیقی و حقوقی تعلق می‌گیرد. این نوع درآمدها در مقابل درآمدهای مستمر مانند حقوق و دستمزد قرار دارند. هرگاه شخص حقیقی

اطلاعات بیشتر

3 پاسخ

  1. سلام ممنون از مقاله خوبتون
    مبحث انواع هزینه ها در حسابداری به دلیل زیادی از اهمیت بالایی برخورداره چرا که شناخت این هزینه ها باعث میشه یک کسب و کار رو به درستی مدیریت کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

جستجو

مشاهده رایگان دمو نرم افزارحسابداری