جستجو
Close this search box.

سیستم جامع حسابداری و مالیاتی | تأثیر آن بر کسب و کار

نوشته شده توسط ثمین اسدیان
زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه

سیستم جامع حسابداری و مالیاتی از آن دسته سیستم‌های حیاتی برای انجام همهٔ امور تجاری است که به طور معمول شامل نرم افزارهای حسابداری تحت عنوان نرم افزار جامع حسابداری و مالیاتی، نرم افزار مالی، نرم افزار حسابداری، نرم افزار حسابداری تحت وب و…. می‌شود.

فهرست مطالب

نرم‌افزارهای حسابداری به نوعی یک برنامه کامپیوتری هستند که به شما قدرت مدیریت و انجام معاملات مالی را می‌دهد. چنین برنامه‌هایی می‌توانند به طور گسترده در حوزه‌های مختلف مورد استفاده قرار گیرند و باعث کاهش اتلاف وقت و انرژی حسابداران شوند. برخی از نرم افزارها برای حسابداری در کسب و کارهای ساده و برخی نیز برای مدیریت کل امور مالی و فعالیت‌های بزرگ طراحی شده‌اند و به کارها سرعت می‌بخشند.

سیستم جامع حسابداری و مالیاتی چیست؟

سیستم جامع حسابداری و مالیاتی چیست؟

اصولاً هدف از راه اندازی هر کسب و کاری درآمد و منفعت بیشتر در کنار رشد کسب و کار می‌باشد. هر کسب و کاری برای اینکه میزان موفقیت و رشد خود را ارزیابی کند به ابزار مناسب و دقیق نیاز دارد. شاید مهم‌ترین و تأثیرگذارترین این ابزارها، نرم افزار حسابداری باشد. همان‌طور از اسم این عنوان مشخص است سیستم جامع حسابداری و مالیاتی به دسته‌ای از نرم‌افزارهای مالی و حسابداری گفته می‌شود که تقریباً اکثر مؤسسات و شرکت‌های بزرگ و کوچک، کارهای مرتبط با حسابداری و امور مالی خود را به این نرم افزارها می‌سپارند.

سیستم جامع حسابداری و مالیاتی با هدف صرفه جویی در زمان و انرژی نیروی انسانی طراحی شده است. این نرم‌افزارها به تنهایی توانایی پاسخگویی به نیازهای حسابداری و مالی شرکت‌ها و مؤسسات را نخواهند داشت. درحقیقت این عامل انسانی است که وظیفه به‌کارگیری از آنها را به عهده دارد. این نرم افزارها ابزاری هستند که در جهت تولید اطلاعات ارزشمند مالی برای انجام امور از حسابداری روزانه تا تصمیم‌گیری‌های مهم، در اختیار متخصصان با دانش و تجربه قرار گرفته می‌شود.

بنر اطلاع رسانی سامانه مودیان مالیاتی

چرا به سیستم جامع حسابداری و مالیاتی نیاز داریم؟

همان‌طور که گفتیم، سیستم جامع حسابداری و مالیاتی یک برنامه حسابرسی است که دسته‌ای از قابلیت‌های نرم افزارهای حسابداری و مالی مختلف را در خود جای داده است. نرم افزار جامع حسابداری ابزاری کامل و قدرتمند برای مدیریت امور مالی و حسابداری یک کسب و کار متوسط تا بزرگ است. امروزه بسیاری از شرکت‌ها و مؤسسات از سیستم جامع حسابداری و مالیاتی در جهت رفع نیاز کسب و کار خود استفاده می‌کنند.

ورود نرم‌افزارهای حسابداری برای انجام فرایندهای حسابداری و مالی، آن‌قدر تأثیرگذار و سودمند است که تمامی کسب و کارها آنها را به محاسبه دستی فعالیت‌های مالی خود ترجیح داده‌اند. نرم افزارهای حسابداری با آسودگی خاطر تمام فعالیت‌های مالی را با اطمینان از اول تا آخر فرایند انجام می‌دهد و دیگر مشکلات که باعث صرف وقت زیاد و اشتباه در محاسبات بود، حذف می‌شود. دلیل این آسودگی آن است که یک نرم‌افزار مالی و حسابداری بدون خطا و در عرض چند ثانیه می‌تواند کلیه محاسبات را برای شما انجام دهد.

این نرم افزارها  بر اساس نوع فعالیت، وسعت کسب و کار و توان مالی ، خریداری، نصب و راه اندازی می‌شود. افزایش سرعت و دقت در محاسبات و کاهش هزینه‌ها در ثبت اطلاعات، پردازش و ارائه گزارش از مهمترین ویژگی‌های یک نرم‌افزار حسابداری است .همین ویژگی‌های ذکر شده عامل برتری نرم افزار حسابداری محک از سایرین است.همچنین برای کسب اطلاعات بیشتر درباره حسابداری تلفیقی به صفحه مربوط به آن رجوع کنید.

از مزایای سیستم جامع حسابداری و مالیاتی چه میدانید؟
بستن سال مالی در نرم افزار محک
بستن سال مالی در نرم افزار محک

از مزایای سیستم جامع حسابداری و مالیاتی چه میدانید؟

امروزه استفاده از این سیستم جامع حسابداری و مالیاتی در اکثر سازمان‌ها و مؤسسات رایج است. آنها در جهت جلوگیری از خسارت‌ها و بدهی‌ها و انجام کارهای مالی و حسابداری خود را با اطمینان و دقت بالا از این نرم افزارها استفاده می‌کنند.

مزایای نرم افزارهای حسابداری زمانی بهتر و بیشتر مشخص می‌شود که با حسابداری سنتی مقایسه شود. در گذشته نه چندان دور، تمامی امور مالی و حسابداری، خرید و فروش‌ها، هزینه‌ها، درآمدها، مطالبات و غیره در دفاتر و روی کاغذ توسط یک یا چند شخص که گاهاً حسابدار بودند، ثبت می‌شد. واضح است که احتمال بروز خطا و اشتباه در این روش امری بود که ناگزیر اتفاق می‌افتاد و پیامدهای زیادی به همراه داشت. اوج این پیامدها وقتی بود که مجبور می‌شدید به دنبال مدارک یک معامله که مربوط به چند سال پیش بود بگردید. باید کوهی از کاغذ و دفتر را، اگر وجود داشتند، زیر و رو می‌کردید تا شاید جلوی یک ضرر بزرگ را بگیرید.

اما حالا، به لطف سیستم جامع حسابداری و مالیاتی، انجام امور مالی و حسابداری بسیار آسان، سریع و دقیق انجام می‌شود. خبری از اشتباهات فاجعه بار گذشته نخواهد بود وبا زدن یک دکمه کل اطلاعات مشتری یا شریک تجاری، سوابق معاملات، تاریخ سررسیدها و غیره را قابل مشاهده می‌شود. برای استفاده از نرم افزار حسابداری محک، نیازی به تخصص و مهارت خاص ندارید و نرم افزار بیشتر عملیات‌های مالی را برای شما انجام می‌دهد و آموزش کار با نرم افزار به راحتی توسط پشتیبان‌های فروش در اختیار شما قرار داده می‌شود.

پس به طور کلی، مزایای نرم افزارهای حسابداری محک به شرح زیر است:

  • کاربری آسان
  • صرفه جویی در وقت
  • کاهش هزینه‌ها
  • خودکارسازی فرایندهای حسابداری
  • به حداقل رساندن اشتباهات
  • محاسبه و ثبت دقیق اطلاعات مالی، موجودی کالاها، کارمندان، مشتریان و …
  • تهیه و ارائه گزارشات مالی و …

سیستم جامع حسابداری و مالیاتی چه تأثیری بر یک کسب‌وکار می‌گذارد؟

استفاده از سیستم‌ها و نرم افزارهای جامع باعث تغییرات زیاد و منحصر به فردی در واحدهای مالی و مخصوصاً واحد تجاری می‌شود و به کسب و کارها رونق می‌بخشد. سرعت بخشیدن و سهولت انجام امورات حسابداری و مالی از نتایج استفاده از نرم افزارهای حسابداری است که باعث رونق و سودآوری در بازار کسب و کار می‌شود. بدون شک دسترسی سریع به گزارشات مالی، سود و زیان‌ها و…از مهم‌ترین دلایل برای موفقیت در بازار کسب‌وکار است.

برای استفاده از نرم‌افزار حسابداری و مالی دلائل بسیاری وجود دارد ولی دلایل زیر از مهم‌ترین آنهاست:

  • افزایش بهره‌وری

شما قادر خواهید بود بهره‌وری کسب و کار خود را با استفاده از سیستم جامع حسابداری و مالیاتی افزایش دهید. دلیل این افزایش بهره وری با استفاده از نرم‌افزارهای مالی و حسابداری، انجام مدیریت کار و وظایف با سرعت بیشتر است. در واقع اطلاعات در مکانی امن جمع‌آوری می‌شوند. حال می‌توان به درستی از زمان استفاده کرد و روی امور دیگر کسب‌وکار نیز تمرکز کرد.

  • انجام خودکار محاسبات

خودکار بودن، حسابداری را آسان می‌کند. نرم افزارهای حسابداری محاسبات را برای شما انجام می‌دهند و اطلاعات را گردآوری می‌کنند، فاکتورها را صادر کرده و در نتیجه شما را از محاسبات دستی نجات می‌دهد و بدین ترتیب شما زمان بیشتری برای خلاقیت و توسعه کسب و کارتان دارید.

  • آسان شدن جمع آوری فرم های مالیاتی

اطلاعات و ارقام بسیار با ارزش مالی که توسط نرم‌افزارهای حسابداری جمع‌آوری‌شده‌اند، در هنگام پر کردن فرم‌های مالیات بسیار مفید و پر کاربرد خواند بود. با استفاده از مرتب سازی و گزارش‌گیری آنلاین که از امکانات تمامی نرم افزارهای حسابداری است، می‌توانید اطلاعات لازم برای پر کردن فرم‌های مالیاتی را با اطمینان و به راحتی وارد کنید.

  • کوتاه کردن فرآیند حسابرسی

با یک نرم‌افزار حسابداری مناسب، اشتباهات به دلیل رعایت خط قرمزهای حساب و کتاب کاهش می‌یابد. این خط‌قرمزها به صورت هشدار به کاربران اطلاع داده می‌شود و کار را آسان می‌کند. پس برای کاهش زمان حسابرسی و انجام کار بدون استرس از نرم افزارهای حسابداری استفاده کنید.

  • ساخت تاریخچه مالی

با درج و ثبت مبادلات مالی در یک نرم‌افزار می‌توانید در آینده به طور کامل به اطلاعات دسترسی داشته باشید و به راحتی آن‌ها را با بهره گیری و تجزیه و تحلیل آن‌ها به برنامه ریزی و تصمیم هوشمندانه برای آینده بپردازید.

انواع سیستم جامع حسابداری و مالیاتی

انواع سیستم جامع حسابداری و مالیاتی

تلفیق علم پیچیده حسابداری با نیاز هر صنف، موقعیت طلایی برای تولید کنندگان نرم‌افزارهای حسابداری و مالی به وجود می‌آورد که در کنار راه اندازی کسب و کار بتواند دغدغه حسابداری را برای گروه‌های زیادی از صاحبان کسب و کار حل کند.

حال که با فلسفه سیستم جامع حسابداری و مالیاتی آشنا شدید و می‌دانید از نرم افزار حسابداری چه می‌خواهید نوبت به خرید نرم افزار است. قبل از خرید باید کسب و کار خود را نیازسنجی کنید و با توجه به اندازه کسب و کار و نوع فعالیت خود، بهترین گزینه را انتخاب کنید. حتی می‌توانید نظر مشتری‌هایی که قبلاً از نرم افزار استفاده کرده‌اند و با امکانات و قابلیت‌های آن آشنا هستند را نیز جویا شوید.

نرم افزارهای حسابداری از لحاظ کاربرد به انواع مختلفی تقسیم بندی می‌شوند که در ادامه به آنها میپردازیم:

نرم افزار حسابداری فروشگاهی: برای فروشگاه‌هایی که حجم تراکنش بالایی دارند قابل استفاده است.

نرم افزار حسابداری شرکتی و خدماتی: برای شرکت‌هایی که قانونا باید دفاتر مالی منظم داشته باشند و خدمات ارائه می‌کنند مناسب است.

نرم افزار حسابداری تولیدی و کارگاهی: برای تولیدکنندگان که با فرایندهای پیچیده‌تری مثل بهای تمام شده، چاپ و تولید بارکد، انبارداری و انبارگردانی و غیره سروکار دارند قابل استفاده است.

نرم افزار حسابداری صنفی: این نرم افزارها متناسب با نیازهای اصناف مختلف از جمله رستوران‌ها، بنگاه‌های املاک، فروشندگان قطعات و لوازم یدکی، فروشندگان لوازم آرایشی، کتاب فروشی‌ها، پوشاک و غیره برنامه نویسی شده است.

معمولاً هر یک از انواع نرم افزار حسابداری از لحاظ امکانات به سطوح مختلف تقسیم بندی می‌شوند که هر کدام متناسب با امکاناتی که در اختیار کاربر قرار می‌دهند قیمت متفاوتی دارند. شما میتوانید برای اطلاع از قیمت تمامی انواع نرم افزارهای ذکر شده و سایر اطلاعات با کارشناسان فروش گروه نرم افزاری در تماس باشید.

چرا باید از نرم افزار حسابداری محک استفاده کنیم؟

سیستم جامع حسابداری و مالیاتی به دسته ای از نرم افزارهای مالی و حسابداری اطلاق می شود که نرم افزار حسابداری محک یکی از بهترین ها در این عرصه است. گروه نرم افزاری محک به طور حرفه‌ای در زمینه طراحی، تولید و پشتبانی نرم افزارهای مالی و مدیریتی فعالیت می‌کند و هدف اصلی آن ارائه محصولاتی ساده و در عین حال نوآورانه است.

منبع: fedfinance.ca

برای دریافت جدید ترین مقالات، ایمیل خود را وارد کنید:

با نشر این محتوا، جامعه وبلاگ محک را گسترش دهید

ثمین اسدیان
ثمین اسدیان
تولید کننده محتوا هستم و تمام تلاشم بر این است که با ارائه محتوای مفید و ارزشمند، تجربه خوبی از بازدید سایت برایتان رقم بزنم.
بودجه تبلیغات چیست؟ انواع روش های تعیین بودجه تبلیغات

بودجه تبلیغات چیست؟ انواع روش های تعیین بودجه تبلیغات

زمان مطالعه این مقاله: 4 دقیقه بودجه تبلیغات هزینه‌ای است که یک کسب و کار برای انجام فعالیت‌های تبلیغاتی تعیین می‌کند. تعیین بودجه به شیوه‌های مختلفی انجام می‌شود در این مقاله به بررسی این روش‌ها می‌پردازیم.

اطلاعات بیشتر
بازاریابی محتوا چیست؟ مراحل بازاریابی محتوا

بازاریابی محتوا چیست؟ مراحل بازاریابی محتوا

زمان مطالعه این مقاله: 7 دقیقه آیا می‌دانید که ۷۰ درصد مشتریان قبل از خرید یک محصول یا خدمت، محتوای مرتبط با آن را می‌خوانند؟ این نشان می‌دهد که محتوا یک عامل تعیین‌کننده برای تصمیم‌گیری مشتریان است. بنابراین، اگر می‌خواهید بازاریابی مؤثری داشته باشید، باید محتوایی

اطلاعات بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

جستجو

مشاهده رایگان دمو نرم افزارحسابداری