جستجو
Close this search box.

بهترین نرم افزار حسابداری تولیدی | مشخصات و کاربردها

نوشته شده توسط محمد باقریان
زمان مطالعه این مقاله: 6 دقیقه

در بحث تولید و به‌ویژه در کسب و کارهایی با ابعاد بزرگ از جمله کارخانه و یا کارگاه‌های تولیدی، حسابداری مسأله‌ای حساس و چالش‌برانگیز خواهد بود زیرا نقش مهمی در مدیریت کارگاه و آینده آن در بازار دارد. در فرآیند تولید، مواد اولیه و مواد خام به چرخه تولید وارد می‌شود و تا تولید محصول و عرضه آن به بازار، روند پیچیده‌تری طی خواهد شد. از این رو انتخاب بهترین نرم افزار حسابداری تولیدی و اطلاع از ویژگی و امکانات آن از اهمیت خاصی برخوردار است.

فهرست مطالب

انتخاب بهترین نرم افزار حسابداری تولیدی نیازمند بررسی دقیق نرم‌افزارهای موجود در بازار است. همچنین باید در نظر بگیرید که با توجه به ابعاد کار خود چه انتظاراتی از نرم‌افزار دارید و آیا نرم افزار قابلیت ارتقا و یا افرودن امکانات دیگر را دارد یا خیر. همه این موارد در روند انجام کار حسابداری تولیدی بسیار کمک کننده است.

ویدئوی معرفی نرم افزار حسابداری تولیدی محک

حسابداری تولیدی

حسابداری شرکت تولیدی

حسابداری شرکت تولیدی برای هر کارگاهی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است، زیرا تمام برنامه‌ریزی‌های مالی و ترسیم آینده کسب و کار بر مبنای داده‌های حاصل از حسابداری شرکت تولیدی صورت می‌گیرد. منظور از تولید می‌تواند تولید کامل یک محصول یا تولید مواد اولیه برای استفاده در مراحل بعدی تولید باشد. ارائه داده‌ها و نتایج دقیق‌تر با استفاده از بهترین نرم افزار حسابداری تولیدی روند کنترل و تصمیم‌گیری را برای مدیریت راحت‌تر می‌کند.

 بررسی و ارزیابی موجودی کالاها و هزینه‌های مرتبط با کالای فروخته شده در حوزه حسابداری تولیدی است. این ارزیابی شامل ارزیابی مواردی همچون هزینه مواد اولیه، هزینه پرداخت شده در حین فرآیند ساخت کالا یا مواد اولیه و در نهایت محاسبه قیمت تمام شده‌ محصول یا مواد اولیه تولیدشده است که لازم است در پایان هر دوره مالی در ترازنامه به ثبت برسد.

وظایف حسابداری تولیدی

در کارگاه‌های تولیدی وظایفی مانند ارزیابی موجودی کالاها، هزینه خرید مواد اولیه، هزینه فرآیند ساخت کالا و هزینه‌های بهای تمام شده برای کالای فروخته‌شده، در حیطه وظایف حسابداری تولیدی قرار دارد. از این‌ رو حسابدار با بکارگیری بهترین نرم افزار حسابداری تولیدی نقش بسزایی در کاهش هزینه‌ها، کنترل موجودی و نحوه قیمت‌گذاری دارد.

اهمیت حسابداری تولیدی

حسابداری تولیدی به قدری ارزش و اهمیت دارد که استفاده از بهترین نرم افزار حسابداری تولیدی توسط حسابدار ماهر و مجرب از ضروریات یک کارگاه تولیدی است. اهمیت حسابداری تولیدی در تصمیم‌گیری‌ها برای اداره و کنترل کسب و کار آشکار می‌شود، زیرا گزارش‌ها، سود و زیان، سوابق و داده‌ها در مدیریت موفق هر کسب و کاری لازم است.

انواع هزینه‌های تولید

انواع هزینه‌های تولید

ارزیابی هزینه‌هایی که بر سر راه هر کارگاه تولیدی قرار دارد مدیران را برای ترسیم آینده‌ بهتر کمک می‌کند. هزینه‌‌های هر کارگاه تولیدی به دو بخش هزینه‌های مستقیم و غیرمستقیم یا سربار تقسیم می‌شود. بررسی دقیق هزینه‌های مستقیم و غیرمستقیم و کاهش هزینه‌های تولید را می‌توان با بهره‌مندی از بهترین نرم افزار حسابداری تولیدی به دقت انجام داد.

 دستمزد کارگران بخش‌های تولیدی و مشغول در قسمت مواد خام و همچنین دستمزد اپراتورهای ماشین‌آلات جزء هزینه‌‌های مستقیم محسوب می‌شود. اما دستمزد نگهبانی، سرپرستان تولید و همچنین همه هزینه‌های اجاره کارگاه، بیمه، استهلاک ماشین‌آلات، کنترل کیفیت و دفع مواد زائد در دسته‌بندی هزینه‌های غیرمستقیم و سربار کارگاه محاسبه می‌شود.

درآمد کارگاه‌های تولیدی در حسابداری تولیدی

کارگاه‌های تولیدی در حسابداری تولیدی از دو راه عملیاتی یا غیر عملیاتی درآمدزایی دارند. درآمدهای عملیاتی از طریق فروش کالا و درآمدهای غیرعملیاتی از طریق سودهای بانکی به دست می‌آید. بنابراین نقش بهترین نرم افزار حسابداری تولیدی در حسابداری تولیدی، ثبت‌های آن و ارزیابی قیمت تمام‌شده یک محصول و درنهایت سوددهی کارگاه، غیرقابل ‌چشم‌پوشی است.

بهترین نرم‌افزار حسابداری برای کارگاه تولیدی

بهترین نرم افزار حسابداری کارگاه تولیدی

فرآیند تولید و بهای تمام شده مساله مهمی است که تکنولوژی با ارائه نرم‌افزارهای حسابداری تولیدی کمک حسابداران آمده است. با استفاده از بهترین نرم افزار حسابداری تولیدی، نظارت بر بهای مواد اولیه، دستمزد کارگران، کاهش هزینه‌های جانبی، ارزیابی روند تولید و مدیریت بودجه با تهیه و ارائه گزارش‌های مالی امکان‌پذیر است. اما بهترین نرم افزار حسابداری تولیدی چه ویژگی‌هایی دارد؟

بهترین نرم افزار حسابداری تولیدی به منظور ثبت رویدادهای مالی آن طراحی شده است. در این نرم‌افزار، تفکیک انبارهای مواد اولیه، ضایعات و محصول نهایی در کارگاه تولیدی به سادگی انجام می‌شود. با تعریف فرمول تولید می‌توانید هزینه‌های مستقیم و غیرمستقیم را در مراحل مختلف محاسبه کنید و قیمت دقیق تمام شده محصول به راحتی توسط نرم‌افزار ارائه می‌شود.

بهترین نرم افزار حسابداری تولیدی با بررسی موجودی کالا، هزینه کالای خریداری‌شده و فروخته شده در ارتباط است. در تمام کارگاه‌های تولیدی از جمله پوشاک و مصالح، ثبت‌ها و صورت‌های مالی باید به طور دقیق انجام شود تا در پایان سال مالی بتوانید بر اساس نوع و حجم کار، گزارش‌های مالی دقیق و مستندی بدست آورد. صاحبان کارگاه‌های تولیدی با استناد به این گزارش‌ها می‌توانند استراتژی‌های مالی خود را در سطح خرد و کلان مشخص و سرمایه‌گذاری‌ درستی با کمترین ریسک انجام دهند.

بستن سال مالی در نرم افزار محک
بستن سال مالی در نرم افزار محک

کاربردهای بهترین نرم افزار حسابداری تولیدی

بهترین نرم افزار حسابداری کارگاه تولیدی با توجه به نوع کارگاه و وسعت و حجم کاری آن انتخاب می‌شود. برخی از انتظاراتی که می‌توان از یک نرم‌افزار حسابداری تولیدی داشت عبارت است از:

  • ثبت انواع هزینه‌ها مانند هزینه مستقیم و سربار، دستمزدها، مواد اولیه
  • ثبت سفارش مواد اولیه موردنیاز
  • محاسبه قیمت تمام‌شده محصولات
  • مدیریت موجودی انبار
  • صدور اسناد حسابداری برای دفاتر قانونی
  • قابلیت استفاده در محیط ویندوز، وب و موبایل
  • شناسایی کالاهای پر سود و کم سود
  • کاهش اتلاف مواد اولیه
  • افزایش کنترل بر ورودی و خروجی انبار
  • ارزیابی شیوه‌های صحیح‌ و به‌صرفه‌ در مصرف مواد
نرم افزار حسابداری محک ویژه صنف کیف و کفش بهترین نرم‌افزار حسابداری برای کارگاه تولیدی

نرم‌افزار حسابداری تولیدی محک

در گروه نرم افزاری محک سعی شده است بهترین نرم افزار حسابداری برای کارگاه تولیدی با توجه به نیاز و نوع کارگاه ارائه شود. از این رو محصولات تولیدی در دو دسته برای کارگاه‌ها طراحی شده است. دسته اول، سری عمومی برای کارگاه‌های کوچک و متوسط و سری تجاری برای کارگاه‌های بزرگ که فعالیت آن‌ها متوسط رو به بالا است.

سری عمومی نرم‌افزارهای حسابداری تولیدی محک

نرم افزاهای حسابداری تولیدی محک در سری عمومی در سه سطح طراحی شده است. این نرم‌افزارها برای کارگاه‌های تولیدی کوچک و متوسط مناسب است که نیاز به محاسبه قیمت تمام شده محصول دارند اما حسابداری تولیدی خود نیازی به امکانات پیچیده‌ای نمی‌بینند. بنابراین می‌توانند با یک نرم افزار ساده و در عین حال دقیق کارگاه خود را مدیریت کنند.

نرم افزارهای سری عمومی در هر سطحی ویژگی‌های مختص به خود را دارد و هر کدام با توجه به انتظارات شما، قابلیت این را دارد که بهترین نرم افزار حسابداری تولیدی باشد. نرم افزار برای تمامی کارگاه های تولیدی و سایر کسب و کارهایی که محصولات خود را با استفاده از مواد اولیه تولید و ارائه می‌کنند مناسب است.

مزایای سری عمومی نرم افزار حسابداری تولیدی محک

عملیات فروش و خرید و پیش فاکتور، محاسبه قیمت تمام شده کالای تولیدی، محاسبه سود و زیان، عملیات هزینه و درآمد، عملیات دریافت و پرداخت، عملیات مربوط به صندوق و چک و بانک از امکانات این نرم‌افزارها است. همچنین در بحث ثبت مستندات، ثبت هزینه‌های دستمزد، ثبت مستقیم تولید، ثبت همزمان فاکتور، ثبت اطلاعات بارنامه و ماشین در فاکتور خرید، ثبت هزینه‌های زمان خرید برای افزودن به بهای تمام شده خرید کالا، ثبت جزئیات کالاها و ثبت سریال کالاها را به راحتی می‌توانید انجام دهید.

گزارش‌ها از موارد مهم در حسابداری است. با داشتن این سری از بهترین نرم افزار حسابداری تولیدی می‌تواند گزارشات موجودی کالا و کاردکس، گزارش موجودی ریالی کالاها، انواع گزارشات فروش، انواع گزارشات خرید، برگشت از فروش و خرید و گزارشات سریالی را داشته باشید.

تعریف فرمول‌های تولید، تعریف دسته چک‌ها، تعریف چند صندوق، تعریف کاربران و سطوح دسترسی به همراه گزارشات مربوط و تعریف سطوح قیمتی بیشتر برای کالاها را به راحتی در این سری از نرم‌افزارهای حسابداری تولیدی محک قابل انجام است. راس گیری، بستن سال مالی، پشتیبان‌گیری از اطلاعات، محاسبه مالیات بر ارزش افزوده، فروش بارکدی، فاکتورها و کالاها، فروش توسط بارکدهای، دسته بندی سه سطحی کالاها و اشخاص، علامت گذاری رنگی اطلاعات در بخش‌های مختلف برنامه و قابلیت گزارش گیری از آنها، ترازنامه، سود فاکتور و چاپ فاکتور دیگر امکانات این نرم‌افزارها است.

سری تجاری نرم افزار حسابداری تولیدی محک

سری تجاری نرم‌افزار حسابداری تولیدی محک در پنج سطح با امکانات و ویژگی‎های متفاوت طراحی شده است. این نرم‌افزارها در کارگاه‌های تولیدی بزرگ که برای مدیریت مالی خود به یک نرم افزار حسابداری قدرتمند، دقیق و حرفه‌ای نیاز دارند، مناسب است. سری تجاری نرم‌افزار محک برای کارخانه ها، کارگاه‌های تولیدی و سایر کسب و کارها در ابعاد بزرگ مناسب است.

مزایای سری تجاری نرم افزار حسابداری تولیدی محک

این سری از نرم‌افزارهای حسابداری تولیدی علاوه بر پوشش امکانات نرم‌افزار‌های سری عمومی امکانات دیگری را نیز ارائه می‌دهد. با این امکانات می‌توانید کسب و کار خود را، هر چقدر گسترده، مدیریت کنید. در ادامه به برخی از امکانات سری تجاری نرم‌افزارهای حسابداری تولیدی محک که آن‌ها را در زمره بهترین نرم افزار حسابداری تولیدی قرار می‌دهد، اشاره می‌کنیم. کافی است تعیین کنید از نرم‌افزار حسابداری خود چه می‌خواهید.

به راحتی می‌توانید محاسبه مالیات بر ارزش افزوده، تعریف چند انبار، حواله بین انبارها، گزارش موجودی انبار و کاردکس هر کدام، ثبت تولید همزمان با ثبت فروش، گزارشات موجودی کالا، موجودی ريالی و کاردکس، خروجی فایل گزارش خرید و فروش فصلی اداره مالیات، گزارشات نموداری، ثبت کدهای حسابداری، ثبت سند حسابداری دستی، ثبت ویزیتوری و گزارشات ویزیتوری، امکان ثبت رسید و یا حواله انبار برای ورود و خروج موجودی کالا، گزارشات تحت موبایل، انواع گزارشات سود و فروش و خرید، دفتر اقساط دریافتنی و پرداختنی، چک‌ها و کالاهای امانی دریافتی و پرداختی، سند افتتاحیه و اختتامیه، تخفیفات سطری، ترازهای آزمایشی دو و چهار و شش، دسته بندی سه سطحی کالاها، نمایش میزان سهم هر سهامدار از سود و سرمایه اشخاص را با نرم افزارهای سری تجاری انجام دهید.

همچنین امکان مدیریت چاپ ها، علامت‌گذاری رنگی داده‌ها و قابلیت گزارش گیری از آن‌ها، امکان تغییر گروهی کالاها، امکان تبدیل فاکتورهای خرید و فروش به یکدیگر، امکان محاسبه ریالی با قیمت‌های مختلف، بستن سال مالی در تاریخ‌های گذشته، تاریخ انقضا کالا، عملیات انبارگردانی، امکان ثبت حواله و رسید انبار برای شخص و در قالب هزینه و درآمد و کدهای حسابداری، گزارش کلی ورود و خروج کالا، امکان مدیریت کدهای حسابداری، تخصیص کدهای حسابداری برای هر رویداد ثبتی، ثبت گروهی اسناد حسابداری، دفاتر روزنامه کل و معین و تفضیلی ، امکان طراحی گزارشات سود و زیان و ترازنامه به صورت دلخواه، به راحتی در دسترس کاربر قرار گرفته است.

افزونه‌های مضاعف

از ویژگی‌هایی که می‌تواند یک نرم‌افزار را به عنوان بهترین نرم افزار حسابداری تولیدی معرفی کند، امکان افزودن مزایای دیگر با توجه به تشخیص مدیریت مالی کارگاه است. افزونه‌های مضاعف بهترین نرم افزار حسابداری تولیدی در مجموعه محک شامل کالر آیدی، پیامک رسان، حقوق و دستمزد، سفارش‌گیر همراه، شرکت مازاد ، تحلیلگر، سیستم چندارزی، سامانه فروش و غیره است.

سخن پایانی

در مدیریت مالی یک کارگاه تولیدی، استفاده از بهترین نرم افزار حسابداری تولیدی بهترین گزینه در کنار یک حسابدار ماهر است. با چنین نرم‌افزار حسابداری دقیق و حرفه‌ای می‌توانید تمامی داده‌ها و اسناد را ثبت و گزارش‌های دقیقی را ارائه دهید. مدیران کارگاه تولیدی بنا بر این مستندات برای آینده کسب و کار خود برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری می‌کنند.

برای دریافت جدید ترین مقالات، ایمیل خود را وارد کنید:

با نشر این محتوا، جامعه وبلاگ محک را گسترش دهید

محمد باقریان
محمد باقریان
باقریان هستم از سال 1386 در حوزه تجارت الکترونیک و طراحی سایت و تولید محتوا فعالیت خودم را با مدیریت چند وب سایت آموزشی شروع کردم، اکنون به صورت تخصصی در زمینه دیجیتال مارکتینگ فعالیت میکنم ، اوقات فراغتم را بیشتر با ورزش و مطالعه سپری می‌کنم.
رشته MBA چیست؟ (گرایش های رشته مدیریت کسب و کار)

رشته MBA چیست؟ (گرایش های رشته مدیریت کسب و کار)

زمان مطالعه این مقاله: 6 دقیقه امروزه، کسب و کارها در حال رقابتی شدید با یکدیگر هستند. برای اینکه یک کسب‌وکار بتواند در این رقابت موفق شود، نیاز به مدیرانی با مهارت و دانش بالا دارد. رشته MBA یکی از رشته‌های دانشگاهی است که به دانشجویان

اطلاعات بیشتر
کتاب روانشناسی پول؛ راهنمایی جهت مدیریت بهتر امور مالی

کتاب روانشناسی پول؛ راهنمایی جهت مدیریت بهتر امور مالی

زمان مطالعه این مقاله: 3 دقیقه متاسفانه با وضعیت اقتصادی نابسامان و وجود تورم بیش از حد در جامعه ما، به دست آوردن و از آن مهم‌تر نگه‌داشتن پول یکی از دغدغه‌های اصلی مردم است. اینکه چطور پول به دست آوریم و در چه راهی مصرف

اطلاعات بیشتر
مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی + نحوه محاسبه

مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی + نحوه محاسبه

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی یکی از پایه‌های اصلی درآمدهای مالیاتی دولت‌ها محسوب می‌شود. این نوع مالیات از سود و درآمد شرکت‌ها و مؤسسات مختلف اخذ می‌شود و نقش مهمی در تأمین منابع مالی دولت برای ارائه خدمات عمومی ایفا

اطلاعات بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

جستجو

مشاهده رایگان دمو نرم افزارحسابداری