جستجو
Close this search box.

روندهای دنیای حسابداری در سال آینده

نوشته شده توسط محمد باقریان
زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه

چکیده

آگاهی از روندهای جدید حسابداری، برای حسابداران، مدیران شرکت‌های حسابداری و صاحبان کسب‌وکارهای بزرگ و کوچک، اهمیت زیادی دارد. سال 2020 با همه هرج‌ومرج‌ها، بحران‌ها و وقایع عجیب‌وغریبش سرانجام به پایان رسید. شیوع ویروس کرونا همه صنایع را تحت تأثیر قرار داد و هیچ صنعتی نتوانست از تبعات منفی این پاندمی، در امان بماند. اما جهان هر چقدر هم متأثر از یک بحران شود، صنعت حسابداری هرگز اهمیتش را از دست نمی‌دهد و حالا با ورود به سال 2021، انتظار ظهور روندهای جدیدی را در این صنعت داریم. روندهایی که همه آن‌ها به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم، از رشد و توسعه فناوری نشئت می‌گیرند. شناخت این روندها و همگامی با آن‌ها، ضمن کسب بینش بهتر درباره آینده حسابداری، به بهبود عملکرد شرکت‌ها و متعاقباً کسب جایگاه بهتر در فضای رقابتی امروز، کمک زیادی می‌کند.

فهرست مطالب

مقدمه

شناخت روندهای جدید حسابداری بالأخص برای حسابداران تجاری به یک الزام اساسی تبدیل شده است. با استناد به گزارش Sage، حدود 90% حسابداران، بر وقوع یک تحول فرهنگی در حسابداری تأکید دارند و بر این عقیده‌اند که صنعت، به سمت پذیرش هر چه بیشتر فناوری، حرکت می‌کند.

عوامل مختلفی در وقوع این تحول فرهنگی دخیل هستند که از این بین می‌توان به مواردی مثل نیازهای بازاریابی، قوانین و مقررات و تغییر نسل اشاره کرد. آگاهی از روندهای جدید حسابداری به دلیل اهمیت حیاتی این حوزه، برای همه اعم از حسابداران، مدیران شرکت‌های حسابداری و صاحبان مشاغل، امری ضروری و لازم است. در این مطلب از وبلاگ محک قصد داریم 6 مورد از مهم‌ترین روندهای حسابداری در 2021 را مورد بررسی قرار دهیم که از شما مخاطبان ارجمند دعوت می‌کنیم تا انتها ما را همراهی کنید.

تمرکز فزاینده بر اتوماسیون-روندهای حسابداری در 2021

1. تمرکز فزاینده بر اتوماسیون

فناوری به‌عنوان شالوده روندهای جدید حسابداری، دستاوردهای زیادی برای این صنعت به همراه داشته که اتوماسیون، بی‌تردید یکی از ارزشمندترین آن‌هاست. به کمک اتوماسیون، ما از قیدوبند انجام بسیاری از وظایفی که تا مدت‌ها به‌صورت دستی انجام می‌شدند، رها شده‌ایم. کاهش چشمگیر خطاها و صرفه‌جویی در وقت و انرژی از دیگر موهبت‌های اتوماسیون هستند. اتوماسیون یا همان خودکارسازی، حالا نقش بسیار مهمی در صنعت حسابداری ایفا می‌کند.

فناوری‌های مدرنی مثل هوش مصنوعی، یادگیری ماشین و کلان داده‌ها، امکان بهره‌گیری حداکثری از اتوماسیون را برای صنعت حسابداری فراهم کرده است. البته در این بین، افرادی هستند که اتوماسیون را یک عنصر منفی می‌دانند که می‌تواند باعث حذف نیروی انسانی از صحنه شود. بااین‌حال، با استناد به آنچه تا اینجا در واقعیت رخ داده، می‌توان گفت که اتوماسیون بیش از آنکه جایگزین نیروی انسانی متخصص شود، به انجام بهتر امور و بهبود کارایی کمک می‌کند.

نتایج پژوهش‌های علمی مختلف نشان می‌دهند که اتوماسیون به‌عنوان یکی از مهم‌ترین روندهای جدید حسابداری، جایگاه ویژه‌ای در آینده این صنعت خواهد داشت. البته این جایگاه ارزشمند همین حالا نیز قابل‌رؤیت است. استفاده از کلان داده‌ها برای پیش‌بینی و همین‌طور به‌کارگیری هوش مصنوعی در نرم‌افزارها، مثال‌هایی از کاربرد اتوماسیون در حسابداری هستند.

2. ادغام بلاکچین در حسابداری

بلاکچین به یکی از موضوعات داغ و پرطرفدار در دنیای فناوری تبدیل شده است و این پتانسیل را دارد که صنایع مختلف و اساساً کل دنیا را دستخوش انقلابی عظیم کند. ادغام بلاکچین در سیستم‌های عملیاتی را می‌توان یکی از جذاب‌ترین روندهای جدید حسابداری دانست. هم‌زمان که اکثر افراد تمرکزشان را بر استفاده از بلاکچین برای ردیابی حرکت دارایی‌های ارزشمند در طول زنجیره تأمین متمرکز ساخته‌اند، متخصصان فناوری در حال کشف روش‌های ابتکاری برای ایجاد شرکت‌های حسابداری نوین در آینده‌ای نزدیک هستند.

فناوری بلاکچین استفاده از شبکه‌ای از کامپیوترهای مستقل را برای ضبط، به اشتراک‌گذاری و همگام‌سازی معاملات در یک دفتر کل، به‌گونه‌ای که قابل‌ دست‌کاری نباشند، امکان‌پذیر می‌سازد. شفافیت صد درصدی و ردیابی کامل هر رویداد یا تراکنش، دو مزیت اصلی این فناوری هستند.

بلاکچین به‌عنوان یکی از روندهای جدید حسابداری می‌تواند به شرکت‌ها در ردیابی مالکیت دارایی‌ها و همین‌طور کسب بینش وسیع‌تر نسبت به روندهای کاری‌شان و متعاقباً باقی ماندن در زیر خط بودجه، کمک کند. البته این موارد فقط بخش کوچکی از کاربردهای بلاکچین در حسابداری هستند و تردیدی نیست که با گذشت زمان، دامنه این کاربرد گسترش می‌یابد.

تجزیه‌وتحلیل داده‌ها-آینده حسابداری
بستن سال مالی در نرم افزار محک
بستن سال مالی در نرم افزار محک

3. تمرکز بر تجزیه‌وتحلیل داده

علم داده بی‌شک یکی دیگر از روندهای جدید حسابداری در آینده‌ای نزدیک است که همین حالا هم نقش پررنگی در عملیات دارد. فن‌آوری‌های مدرن، انجام هر نوع کاری را در حسابداری، آسان‌تر کرده‌اند و این یکی از دلایل اصلی تمرکز صنعت حسابداری بر تجزیه‌وتحلیل داده‌هاست. حسابداران امروزی، علاوه بر ایفای نقش‌های رایج، به‌عنوان مشاور مالی برای افراد و شرکت‌های دیگر هم فعالیت می‌کنند و این مهم، به‌واسطه توانایی تجزیه‌وتحلیل داده‌ها محقق شده است. حسابداران مدرن به‌عنوان مشاوران مالی، با استفاده از تجزیه‌وتحلیل داده‌ها، به الگوها و روابط بین آن‌ها پی می‌برند و با تفسیر یافته‌هایشان، بینشی ارزشمند را نسبت به شرایط بازارهای مالی، در اختیار دیگران قرار می‌دهند.

حسابداران حالا می‌توانند از طریق آنالیز داده‌های موجود با استفاده از راهکارهای مبتنی بر فناوری مثل یادگیری ماشین، پیش‌بینی دقیق‌تری از آینده داشته باشند و به پشتوانه این قدرت پیش‌بینی، تصمیمات مالی بهتری اخذ کنند. به‌موازات افزایش اهمیت تجزیه‌وتحلیل داده‌ها، حالا اکثر شرکت‌های حسابداری، توانایی کار با داده‌های مالی را یکی از الزامات احراز شغل، تعیین کرده‌اند.

شرکت‌های حسابداری از طریق تجزیه‌وتحلیل درست داده‌ها، بینش راهگشایی کسب می‌کنند که به آن‌ها در زمینه بهبود مستمر و یافتن مسیرهای پیشرفت بالقوه، یاری می‌رساند و به همین دلیل، از هم‌اکنون می‌توانیم علم داده را از قطعی‌ترین روندهای جدید حسابداری بدانیم که هر چه جلوتر برویم، اهمیت فزاینده‌ای خواهد یافت.

4. ظهور خدمات مشاوره‌ای

همان‌طور که گفتیم، تجزیه‌وتحلیل داده‌ها یکی از روندهای جدید حسابداری است که حسابداران دیروز را به مشاوران مالی امروز تبدیل کرده است و پیش‌بینی می‌شود این روند، با سرعت بیشتری ادامه داشته باشد. در این بین، پیشرفت مستمر فناوری، راه را برای ارائه خدمات مشاوره‌ای به مشتریان مالی، هموارتر می‌سازد.

قدرت تحلیل و توانایی تصمیم‌گیری، برخلاف سایر وظایف حسابداری، همواره در انحصار متخصصان انسانی باقی می‌مانند و به همین سبب است که صنعت حسابداری، هرگز نمی‌تواند به سمت اتوماسیون کامل حرکت کند.

حسابداران مدرن به‌واسطه افزایش استفاده از فناوری، دیگر صرفاً در دایره وظایف سنتی حسابداری محدود نیستند و بیشتر می‌توانند روی ارائه خدمات مشاوره‌ای تمرکز کنند. رشد سودآوری، هوش تجاری، بازار سرمایه و … از زمینه‌هایی هستند که مطمئناً تأثیر زیادی بر آینده صنعت حسابداری خواهد داشت.

5. عادت به دورکاری

دورکاری را می‌توان از دیگر روندهای جدید حسابداری دانست که به شکل فزاینده‌ای تقویت می‌شود. اداره آمار کار آمریکا نرخ بیکاری حسابداران را در سال 2019 حدود 2% اعلام کرد. با استناد به این آمار، می‌توان گفت که کارفرمایان، به‌سختی قادر به شناخت و جذب استعدادهای برتر در حسابداری هستند و این می‌تواند تصویری را از کمبود نیروی انسانی نخبه در صنعت ارائه دهد. در این شرایط، شرکت‌ها برای اینکه بتوانند استعدادهای برتر را جذب کنند، باید از طریق توسعه شیوه‌های جستجو، فرایندهای استخدامشان را تغییر دهند. از آن طرف، شاید برای اولین بار در تاریخ، شاهد این باشیم که نامزدهای شغلی، روی مواردی مثل انعطاف‌پذیری ساعات کاری و “دورکاری” به‌عنوان شرایط همکاری با شرکت‌ها تأکید کنند.

همین حالا شرکت‌های حسابداری زیادی وجود دارند که شیوه دورکاری را ترویج می‌دهند و این روند، بالأخص بعد از شیوع ویروس کرونا، به‌شدت تقویت شده است. احتمالاً در سال 2021 هم هیچ کاهشی در این روند مشاهده نخواهد شد زیرا شیوه‌های حسابداری مدرن که حسابداری ابری نمونه‌ای از آن‌هاست، دورکاری را به یک گزینه مطمئن، ایمن و کارآمد تبدیل می‌کند. جالب است بدانید که حتی بسیاری از شرکت‌های حسابداری معروف دنیا نیز فرصت دورکاری را در اختیار کارکنانشان قرار می‌دهند که این شکل همکاری به‌عنوان یکی از روندهای جدید حسابداری، هیچ مشکلی در انجام فرایندهای کاری ایجاد نکرده است.

استفاده از شبکه‌های اجتماعی

6. استفاده از شبکه‌های اجتماعی

رسانه‌های اجتماعی، صنایع مختلف را به اَشکال گوناگونی تحت تأثیر قرار داده‌اند که صنعت حسابداری نیز یکی از آن‌هاست. استفاده از رسانه‌های اجتماعی در سال‌های اخیر باعث جهش‌های معنادار در شاخص‌هایی مثل آگاهی برند، فروش و افزایش بازدید از وب‌سایت‌ها شده است.

حسابداران مدرن نیز شبکه‌های اجتماعی را به چشم ابزارهایی استراتژیک می‌بینند. ابزارهایی که با استفاده از آن‌ها می‌توانند بیشتر در معرض دید قرار بگیرند و مهارت‌هایشان را بهتر نشان دهند. علاوه بر این‌ها، شبکه‌های اجتماعی، فرصتی طلایی را برای یادگیری هر چه بیشتر درباره رویدادها و روندهای جدید حسابداری فراهم کرده‌اند و از این طریق، به یک اهرم تجاری تمام‌عیار تبدیل شده‌اند.

اتخاذ یک استراتژی مؤثر در شبکه‌های اجتماعی می‌تواند به رشد سودآوری تجاری کمک زیادی کند. پلتفرم‌های مختلف رسانه‌های اجتماعی مثل فیس‌بوک، توییتر، لینکدین، اینستاگرام، وبلاگ‌ها و انجمن‌های حرفه‌ای، کانال‌های مؤثری برای ارتباط با مشتریان ایجاد می‌کنند. علاوه بر این، شرکت‌های حسابداری از رسانه‌های اجتماعی برای زیر نظر گرفتن رقبا و پایش روند صنعت نیز بهره می‌گیرند. می‌توان با اطمینان ادعا کرد که این رسانه‌ها، بخش جدایی‌ناپذیری از روندهای جدید حسابداری خواهند بود و بیش از آنچه اکنون می‌بینیم، با فعالیت‌های فعالان این حوزه، گره خواهند خورد.

سخن آخر

مروری بر روندهای جدید حسابداری، ما را به این نتیجه می‌رساند که فناوری، به‌عنوان بازیگر اصلی صحنه، تحولات عظیمی در این حوزه ایجاد می‌کند و به‌نوعی، آینده حسابداری را رقم می‌زند. صرفه‌جویی در زمان، بهبود کارایی، کاهش هزینه‌ها و افزایش انعطاف‌پذیری از مهم‌ترین دستاوردهایی هستند که نقش‌آفرینیِ فناوری در روندهای جدید حسابداری، برایمان به ارمغان می‌آورد.

منابع:

cloudwalks

financesonline

برای دریافت جدید ترین مقالات، ایمیل خود را وارد کنید:

با نشر این محتوا، جامعه وبلاگ محک را گسترش دهید

محمد باقریان
محمد باقریان
باقریان هستم از سال 1386 در حوزه تجارت الکترونیک و طراحی سایت و تولید محتوا فعالیت خودم را با مدیریت چند وب سایت آموزشی شروع کردم، اکنون به صورت تخصصی در زمینه دیجیتال مارکتینگ فعالیت میکنم ، اوقات فراغتم را بیشتر با ورزش و مطالعه سپری می‌کنم.
مالیات بر درآمد اتفاقی چیست؟ معافیت‌های مالیاتی

مالیات بر درآمد اتفاقی چیست؟ معافیت‌های مالیاتی

زمان مطالعه این مقاله: 4 دقیقه مالیات بر درآمد اتفاقی یکی از انواع مالیات‌های مستقیم است که به درآمدهای غیر منتظره و غیر شغلی اشخاص حقیقی و حقوقی تعلق می‌گیرد. این نوع درآمدها در مقابل درآمدهای مستمر مانند حقوق و دستمزد قرار دارند. هرگاه شخص حقیقی

اطلاعات بیشتر
مالیات بر درآمد چیست؟ انواع مالیات بر درآمد

مالیات بر درآمد چیست؟ انواع مالیات بر درآمد

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه مالیات بر درآمد نوعی مالیات مستقیم است که توسط دولت بر درآمد اشخاص حقیقی و حقوقی اعمال می‌شود. این نوع مالیات دارای انواع مختلفی است که در ادامه مطلب به آن خواهیم پرداخت. نرخ مالیات بر درآمد بر اساس درآمد

اطلاعات بیشتر
مالیات بر درآمد املاک و مستغلات چیست؟

مالیات بر درآمد املاک و مستغلات چیست؟

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه مالیات بر درآمد املاک یکی از مباحث مالیاتی مهم و تخصصی است. فرقی نمی‌کند امسال یا چند سال دیگر، قوانین مالیات بر درآمد املاک اغلب، در راس مهم‌ترین انواع مالیات بر درآمد قرار دارد. شاید گره خوردن قوانین مالیات املاک

اطلاعات بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

جستجو

مشاهده رایگان دمو نرم افزارحسابداری