جستجو
Close this search box.

درآمد چیست؟ + آشنایی با مفهوم مالیات بر درآمد

نوشته شده توسط مهدی میدان
زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه

درآمد یا “income” از اصطلاحات مهم در حسابداری است که معانی مختلفی را در بر می گیرد و تعیین اهداف مالی ، درک مفهوم درآمد و آشنایی با انواع آن از اصل های مهم هر کسب و کاری است. در این مقاله از گروه نرم افزار حسابداری محک با اصطلاح درآمد در حسابداری و انواع آن آشنا خواهیم شد.

فهرست مطالب

درآمد چیست

درآمد (Income) چیست؟

موضوع درآمد از مباحث مهم مالی است که روزانه افراد زیادی با آن سر و کار دارند. اصطلاح درآمد در شرایط مختلف، معانی متفاوتی پیدا می کند.برای مثال معنی درآمد درحوزه های مختلف  مالیاتی، حسابداری مالی، تجزیه و تحلیل اقتصادی متفاوت است .

اقتصاددانان با در نظر گرفتن روش های متفاوت و تمرکز بر روی مفاهیمی همچون درآمد، پس‌انداز، مصرف، تولید، مالیات، سرمایه‌گذاری و سایر موضوعات  ، تعاریف متفاوتی را برای درآمد در نظر گرفته اند. درآمد عموما به معنای ارزش یا مبلغی است که افراد و مشاغل در ازای انجام کاری خاص ، ارائه خدمت و یا فروش محصول و یا فروش سهام دریافت می کنند.

افراد معمولاً درآمد ناخالص خود را از طریق دستمزد یا حقوق، سرمایه گذاری یا فروش اموال به دست می‌آورند. در واقع میزان سود خالص هر کسب و کاری از کاهش درآمد ناخالص از هزینه های تجاری به دست می آید.

مفهوم مالیات بر درآمد چیست؟

مفهوم مالیات بر درآمد چیست؟

تمرکز بر درآمد بدست آمده (یعنی کل درآمد منهای مالیات) و درآمد اختیاری (یعنی میزان باقی مانده پس از پرداخت مالیات و هزینه‌ها) از اصل های اساسی موفقیت هر کسب و کاری است .

مالیات بر درآمد یا همان Income Tax توسط دولت بر روی درآمد مالی همه افراد و نهادهای صاحب شغل وضع شده است و در حوزه قوانین حسابرسی قرار می‌گیرد .طبق قانون، درصد مشخصی از درآمد هر کسب ‌وکاری به دولت اختصاص پیدا می‌کند. البته برای اینکه مشخص شود آیا یک شغل مشمول این قانون می‌شود باید، گزارش‌های مالی چون ترازنامه، صورت درآمد و مواردی از این دست به سازمان مالیات در قالب اظهارنامه گزارش شود.

بنر اطلاع رسانی سامانه مودیان مالیاتی

مالیات بر درآمد دارای انواع و اشکال مختلفی است.از جمله مالیات بر درآمد می‌توان به مالیات بر درآمد کشاورزی، مالیات بر درآمد اجاره املاک، مالیات بر درآمد وکلای دادگستری یا حق الوکاله، مالیات بر درآمد اتفاقی و مالیات بر درآمد حق تمبر اشاره کرد. استفاده از نرم افزار حسابداری می تواند کمک ویژه ای به محاسبه هر کدام از انواع مالیات کند.

درآمد مشمول مالیات

درآمد مشمول مالیات چیست؟

درآمد مشمول مالیات، تمام یا بخشی از درآمد است که مالیات براساس آن محاسبه می‌شود. در واقع درآمد مشمول مالیات، مجموع درآمدهای حاصل از هر منبعی است که دستمزد، حقوق، پاداش و انعام و همچنین درآمد سرمایه گذاری و انواع درآمدهای غیرحضوری را در بر می‌گیرد.

 سازمان امور مالیاتی به منظور دستیابی به اهداف مالیاتی خود، درآمد را به گونه ای تعریف کرده است که موقعیت اقتصادی واقعی مالیات دهندگان از طریق آن منعکس شود. این سازمان، به منظور شفافیت، کارایی و مدیریت بهتر، کمک هزینه‌های ثابت خاصی را برای مودیان ارائه می‌کند. قوانین مالیاتی بر اساس سیاست های عمومی متنوعی تعیین می شوند.مثلا یکی از اصلی ترین اهداف تعیین مالیات بر درآمد ، کمک به تامین مالی دولت است.

بستن سال مالی در نرم افزار محک
بستن سال مالی در نرم افزار محک

از انواع درآمد در حسابداری چه می‌دانید؟

درآمد در حسابداری انواع مختلفی دارد اما در این بخش با سه مورد از انواع درآمد که مورد توجه اکثر مودیان مالیاتی آشنا خواهیم شد:

1. درآمد عادی (Ordinary Income)

قوانین مالیاتی بین درآمد و زیان عادی  و سود و زیان حاصل از سرمایه گذاری ها تفاوت قائل شده است.در واقع درآمد عادی شامل حقوق، پورسانت، سود سهام عادی، سود حاصل از اوراق قرضه، درآمد حاصل از اجاره، مستمری و…می شود و در صورتی که کل درآمد از مقدار مشخصی بیشتر شود، فرد موظف به پرداخت مالیات می شود.

مالیات دهندگانی که درآمد خالص حاصل از سرمایه‌گذاری آنها از آستانه تعیین‌شده فراتر رود، مشمول 3.8 درصد مالیات بر درآمد خالص سرمایه‌گذاری نیز می‌شوند.

2.سود سرمایه (Capital Gain)

سود و زیان حاصل از واگذاری دارایی‌های سرمایه ای به عنوان سود یا زیان سرمایه تلقی می‌شود. درواقع می‌توان گفت که سود سرمایه عبارت است از افزایش ارزش دارایی ناشی از افزایش قیمت آن. به عبارت دیگر سود زمانی حاصل می‌شود که قیمت فعلی دارایی یا سرمایه‌گذاری بیش از قیمت خرید آن باشد. نرخ‌ مالیات بر سود خالص سرمایه با توجه به دارایی‌های نگهداری شده بیش از یک سال 0، 15 و 20 درصد است. این دارایی‌ها شامل اقامتگاه‌های شخصی و سرمایه گذاری‌هایی مانند املاک، سهام، اوراق قرضه و سایر ابزارهای مالی است.

3.درآمد معاف از مالیات (Tax-exempt Income)

درآمد معاف از مالیات به نوع خاصی از درآمد گفته می‌شود که مشمول مالیات بر درآمد نیست. سود پرداختی برای برخی اوراق قرضه صادر شده توسط نهادهای دولتی ، به عنوان درآمد معاف از مالیات تلقی می‌شود. همچنین سود پرداختی برای اوراق قرضه دولتی و اوراق بهادار خزانه داری از انواع معافیت های مالیاتی است. این معافیت مالیاتی ممکن است شامل حال یک تجارت یا سازمان شود که دارای محدودیت در میزان درآمد هستند. این سازمان‌ها شامل مؤسسات مذهبی و خیریه می‌شوند.

درآمد کسب و کار

درآمد کسب و کار چیست؟

درآمد کسب و کار(Business income) نوعی از درآمد است که از فعالیت‌های یک واحد تجاری بدست می‌آید. به عبارت ساده تر سود یا زیان خالص یک واحد تجاری است به عنوان درآمد کسب و کار شناخته و محاسبه می‌شود. اکثر کسب و کارها، از جمله تمام شرکت‌های دولتی، از روش‌ها و شیوه‌های استاندارد حسابداری مالی (یعنی اصول پذیرفته شده حسابداری GAAP) برای تعیین درآمد و ارزش‌های خود استفاده می‌کنند.

تهیه صورت‌های مالی حسابرسی شده تهیه شده مطابق با این قوانین، برای تشکیل پرونده‌های شرکت‌های عمومی در کمیسیون بورس و اوراق بهادار و همچنین جهت پرونده‌سازی با سایر سازمان‌های دولتی و نهادهای نظارتی ضروری است. سرمایه گذاران صورت‌های مالی کسب و کارها را بررسی و ارزیابی می‌کنند و از آنها جهت مقایسه عملکرد شرکت‌ها در صنایع مشابه یا مختلف استفاده می‌کنند.

GAAP انحراف سیاست عمومی از محاسبات اقتصادی را که در سیستم مالیاتی گنجانده شده است را دربر نمی‌گیرد. این دو سیستم از استانداردها، زمان متفاوتی برای شناسایی درآمد و هزینه انتخاب می‌کنند. به طور کلی، درآمد کسب و کار تعیین شده با استفاده از GAAP ، تصویری از درآمد و ارزش کسب و کار را ارائه می‌دهد که اغلب به واقعیت اقتصادی نزدیک‌تر است.

آیا تعریف استانداردی از درآمد وجود دارد؟

تعریف درآمد به حوزه ای که این اصطلاح در آن به کار می‌رود، بستگی دارد. به عنوان مثال، قانون مالیات هنگامی از مفهوم درآمد ناخالص استفاده می‌کند که می‌خواهد به درآمد در تمام اشکال آن و درآمد مشمول مالیات اشاره کند.

از سوی دیگر، استاندارد حسابداری مالی (GAAP) از اصطلاح «درآمد» برای توصیف مقدار جامع همه هزینه‌ها برای محصولات و خدمات استفاده می‌کند و برای تعیین درآمد خالص، این مقدار را با هزینه‌ها کاهش می‌دهد.

کدام دسته از درآمدها معاف از مالیات هستند؟

قوانین مالیاتی دولتی و محلی، مسئول تعیین می کنند که کدام دسته از درآمدها مشمول مالیات نباشند. به طور کلی، سود پرداختی به اوراق قرضه دولتی و محلی از مالیات بر درآمد معاف است. قانون همچنین بهره پرداخت شده برای برخی از دسته‌های خاص دولتی را نیز معاف از مالیات اعلام کرده است. علاوه بر این موسسات خیریه و برخی از مؤسسات خاص نیز مالیات بر درآمد خود را پرداخت نمی‌کنند، مگر درآمدشان حاصل از مشاغل یا مشاغل غیرمرتبط باشد.

نتیجه گیری

درآمد میزان پولی است که پس از گذشت یک بازه زمانی مشخص از طریق فروش محصول، ارائه خدمات، سرمایه گذاری و … به دست می‌آید. همانطور که در ابتدای مقاله نیز اشاره شد بسته به شرایط می‌توان معانی مختلفی را برای درآمد ارائه داد ، اما موردی که می‌بایست به آن توجه کرد مفهوم کلی درآمد و انواع آن است. در این مقاله سعی کردیم به ساده ترین شکل ممکن با این اصطلاح حسابداری آشنا شویم و درک صحیحی از مفهوم آن به دست آوریم.

محاسبه درآمد از چالش‌های مهم اکثر مدیران و کسب وکار ها بزرگ است و هرچه این کسب و کار گسترده تر باشد، کار سخت تر است. برای همین استفاده از یک نرم افزار حسابداری حرفه ای در این زمینه بسیار کاربردی خواهد بود. نرم افزار حسابداری محک با امکانات ویژه و کاربردی بستری مناسبی را برای محاسبه درآمد و مدیریت امور مالی در اختیارتان قرار می‌دهد. چنانچه قصد خرید نرم افزار حسابداری یا کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص را دارید با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

منبع: investopedia

برای دریافت جدید ترین مقالات، ایمیل خود را وارد کنید:

با نشر این محتوا، جامعه وبلاگ محک را گسترش دهید

مهدی میدان
مهدی میدان
مالیات بر درآمد اتفاقی چیست؟ معافیت‌های مالیاتی

مالیات بر درآمد اتفاقی چیست؟ معافیت‌های مالیاتی

زمان مطالعه این مقاله: 4 دقیقه مالیات بر درآمد اتفاقی یکی از انواع مالیات‌های مستقیم است که به درآمدهای غیر منتظره و غیر شغلی اشخاص حقیقی و حقوقی تعلق می‌گیرد. این نوع درآمدها در مقابل درآمدهای مستمر مانند حقوق و دستمزد قرار دارند. هرگاه شخص حقیقی

اطلاعات بیشتر
مالیات بر درآمد چیست؟ انواع مالیات بر درآمد

مالیات بر درآمد چیست؟ انواع مالیات بر درآمد

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه مالیات بر درآمد نوعی مالیات مستقیم است که توسط دولت بر درآمد اشخاص حقیقی و حقوقی اعمال می‌شود. این نوع مالیات دارای انواع مختلفی است که در ادامه مطلب به آن خواهیم پرداخت. نرخ مالیات بر درآمد بر اساس درآمد

اطلاعات بیشتر
مالیات بر درآمد املاک و مستغلات چیست؟

مالیات بر درآمد املاک و مستغلات چیست؟

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه مالیات بر درآمد املاک یکی از مباحث مالیاتی مهم و تخصصی است. فرقی نمی‌کند امسال یا چند سال دیگر، قوانین مالیات بر درآمد املاک اغلب، در راس مهم‌ترین انواع مالیات بر درآمد قرار دارد. شاید گره خوردن قوانین مالیات املاک

اطلاعات بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

جستجو

مشاهده رایگان دمو نرم افزارحسابداری