جستجو
Close this search box.

نحوه راه اندازی عطاری + مزایا و معایب شغل عطاری

نوشته شده توسط ثمین اسدیان
زمان مطالعه این مقاله: 8 دقیقه

راه اندازی عطاری یکی از جالب‌ترین ایده‌ها برای کارآفرینان است. گیاهان دارویی با خواص فراوانی که دارند این روزها طرفداران زیادی را به خود اختصاص داده‌اند. در نتیجه مغازه‌های عطاری خیلی بیشتر از داروخانه‌ها مشتری دارند و ممکن است یک عطاری تازه‌تأسیس به طور ناگهانی محبوبیت و موفقیت فوری به دست آورد.

فهرست مطالب

راه اندازی عطاری به‌ آسانی که فکر می‌کنید نیست، بلکه مستلزم مقدار زیادی کار، صبر، اشتیاق و استراتژی‌های دقیق است. در حقیقت این موفقیت در کسب و کار به صورت خود به خودی اتفاق نمی‌افتد. این موفقیت‌ها حاصل برنامه‌ریزی دقیق می‌باشد. در ادامه این مقاله از گروه نرم افزار حسابداری محک به بررسی مراحل راه اندازی عطاری می‌پردازیم با ما همراه باشید.

عطاری کجاست ؟ راه اندازی عطاری اینترنتی

آشنایی با عطاری

کلمه عطاری در لغت به معنی دارو فروشی و دوا فروشی است. عطاری به عنوان یک شغل پر طرف‌دار سنتی در ایران، مکانی است که در آن انواع داروهای گیاهی به فروش می رسد. عطاری‌ها حجره‌هایی هستند که در آن داروهای طب سنتی ارائه می‌شود. پزشکان طب سنتی همگی ارتباط مستقیمی با عطاری‌ها دارند. پس به مکانی که در آن گیاهان دارویی و عرقیات گیاهی و داروهای سنتی ترکیبی به فروش می‌رسد، عطاری می‌گویند.

راه اندازی مغازه عطاری در 9 مرحله

در حال حاضر که مشغول مطالعه این مقاله هستید، شما ایده‌ای عالی برای شروع یک کسب و کار را در دست دارید. پس برای برداشتن قدم بعدی آماده باشید. فرایند راه اندازی عطاری چیزی فراتر از ثبت آن در مراکز رسمی است. مراحل راه اندازی عطاری تضمین می‌کند که کسب و کار جدید شما به خوبی برنامه ریزی شده، به درستی ثبت گردد و از نظر قانونی هیچ منعی نداشته باشد.

مرحله 1: برای کسب و کار خود برنامه ریزی کنید

همیشه داشتن یک برنامه روشن و طرح تجاری برای موفقیت یک کارآفرین ضروری است. داشتن طرح تجاری به شما کمک می‌کند تا ویژگی‌های کسب و کار خود را ترسیم کرده و برخی ناشناخته‌ها را کشف کنید. چند موضوع مهم که باید در نظر گرفته شود عبارت‌اند از:

  • هزینه‌های راه اندازی عطاری چقدر است؟
  • بازار و مخاطبان هدف شما کیستند؟
  • عطاری شما چگونه کسب درآمد می‌کند؟
  • نام کسب و کار خود را چه خواهید گذاشت؟

مرحله 2: شریک کاری پیدا کنید

متداول‌ترین انواع ساختار کسب و کار شراکتی عبارت‌اند از: مالکیت انحصاری یا محدود، مشارکت LLP، شرکت با مسئولیت محدود (LLC). ایجاد یک کسب و کار شراکتی از نوع LLC از شما و کسب و کارتان محافظت می‌کند. شرکت با مسئولیت محدود، شرکتی است که برای تشکیل و ثبت آن، حضور حداقل دو شریک لازم است و مسئولیت شرکا به میزان سرمایه‌ای است که به شرکت آورده‌اند.

به بیانی دیگر، اگر از عطاری شما شکایت شود و دارایی عطاری برای پرداخت بدهی آن کافی نباشد، شرکای شما با مسئولیت محدود به میزان سرمایه‌ای که به شرکت آورده‌اند، مسئول پرداخت آن بدهی خواهند بود. مازاد بر آن، طلبکاران نمی‌توانند بدهی‌های خود را از دارایی و اموال شخصی شرکای عطاری مطالبه کنند.

سرمایه لازم برای مغازه عطاری

یکی از سوالاتی که اکثر افراد در راه اندازی این کسب و کار مطرح می کنند این است که سرمایه لازم برای مغازه عطاری چقدر است؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که سرمایه لازم برای مغازه عطاری به عوامل مختلفی از قبیل متراژ و موقعیت مکانی مغازه، میزان موجودی محصولات، تجهیزات لازم برای مغازه، تبلیغات، بازاریابی و… بستگی دارد. با بررسی و برآورد هزینه این عوامل می توان به صورت تقریبی سرمایه لازم برای مغازه عطاری را تعیین کرد. سرمایه لازم ممکن است برای هر مغازه عطاری متفاوت باشد، بنابراین برای محاسبه دقیق سرمایه اولیه، بهتر است با یک مشاور مالی یا فرد با تجربه در این زمینه مشورت کنید.

مرحله 3: ثبت نام برای مالیات

امروزه تهیه و ارسال اظهارنامه برای تمامی اشخاص حقوقی با هر نوع فعالیت و هر نوع معافیت و مشوق مالیاتی (در صورت وجود) اجباری است. مراحل ثبت نام مالیاتی بر اساس رویکرد جدید سازمان امور مالیاتی به صورت تمام الکترونیکی بوده و نیاز به حضور در ادارات مالیاتی نیست. مراحل مربوطه به شرح زیر می‌باشد:

  • پیش ثبت نام مالیاتی
  • صحت سنجی اطلاعات
  • تولید و ارسال اطلاعات کاربری
  • ثبت نام الکترونیک
  • اعتبارسنجی ستادی و میدانی اطلاعات و رسیدن به مرحله نهایی

مرحله 4: ایجاد حساب بانکی تجاری رسمی و دریافت کارت

در هنگام راه اندازی عطاری، باز کردن حساب‌های بانکی و اعتباری اختصاصی در جهت حفاظت از دارایی‌های شخصی ضروری است. هنگامی که حساب‌های شخصی و تجاری شما با هم ترکیب می‌شوند، دارایی‌های شخصی شما (خانه، ماشین و سایر اشیاء با ارزش) در صورت شکایت از عطاری شما در معرض خطر قرار می‌گیرند.

مرحله 5: خرید نرم افزار حسابداری عطاری

ثبت مخارج مختلف و منابع درآمد برای درک عملکرد مالی کسب و کار شما بسیار مهم است. نگه داشتن حساب‌های دقیق به کمک انواع نرم افزار حسابداری، محاسبات مالیاتی سالانه شما را بسیار ساده می‌کند. با نرم افزار حسابداری عطاری محک که از دسته برنامه های حسابداری فروشگاهی است می‌توانید بدون محدودیت محصولات متنوع با دسته‌بندی مختلف تعریف کرده و به هر یک قیمت‌های متفاوت اختصاص دهید.

شما می‌توانید مشتریان را گروه بندی کنید، اطلاعات مربوط به هر مشتری را ثبت، ویرایش و حذف نموده و نیز، اشتراک ایجاد کنید. همچنین می‌توانید سریع و راحت، برای چند مشتری به طور هم‌زمان فاکتور صادر کنید. حتی امکان سفارشی‌سازی و افزودن هزینه ارسال، حق سرویس، مالیات و… را نیز به فیش فاکتور خواهید داشت.

ارسال مبلغ فاکتور محصولات گیاهی بر روی دستگاه کارت خوان امکانی است که جلوی ورود مبالغ اشتباه را می‌گیرد. به کمک نرم افزار حسابداری محک، رسید دریافت وجه نیز به‌صورت خودکار بر روی فاکتور شما ثبت می‌گردد. به این ترتیب ضمن نظم دادن به محاسبات حسابداری و اطمینان از عدم بروز اشتباه، سرعت فروش در عطاری شما بیشتر شده و اعتماد مشتری را نیز جلب می‌شود.

مرحله 6: مجوزهای لازم را کسب کنید

عدم دریافت مجوزها و مجوزهای لازم می‌تواند منجر به جریمه‌های سنگین شود یا حتی باعث تعطیلی کسب و کار شما شود. پس در همان مراحل اولیه راه اندازی عطاری نسبت به دریافت مجوزهای مربوطه اقدام کنید. بری دریافت مجوز عطاری نیاز به طی کردن مراحل زیر است.

ورود به درگاه ملی مجوزهای کشوری (mojavez.ir)
ثبت نام در سایت و ثبت درخواست دریافت پروانه کسب
ورود به سایت ایرانیان اصناف
انتخاب رسته شغلی و تکمیل اطلاعات
بارگذاری مدارک درخواستی
احراز اطلاعات توسط کارشناس
پرداخت هزینه حق عضویت
صدور پروانه کسب عطاری

مدارک لازم برای صدور مجوز عطاری

  • کارت معاینه بهداشتی
  • گذرنامه و پروانه کار برای اتباع خارجی
  • سند مالکیت، اجاره نامه، صلح نامه، هبه، قرارداد مشارکت، مبایعه نامه و یا قراردادهای رسمی و یا عادی (موضوع ماده 10 قانون مدنی) در روستاها احراز مالکیت طبق عرف محل است.
  • گواهی دوره های آموزشی احکام تجارت و کسب و کار در چارچوب دستورالعمل آموزش (موضوع بند ن ماده (30) قانون نظام صنفی)
  • رضایت نامه محضری سایر شرکاء برای صدور پروانه کسب بنام یکی از شرکاء

مرحله 7: تشکیل پرونده بیمه برای عطاری

مغازه عطاری شما علاوه بر جواز کسب به بیمه هم برای ادامه فعالیت ایمن احتیاج دارد. از مهم‌ترین اقداماتی که یک مغازه تازه تأسیس باید انجام دهد امور بیمه‌ای و تشکیل پرونده بیمه است. گرفتن کد کارگاهی اولین مرحله برای انجام امور بیمه‌ای عطاری است. پس از آنکه کارفرما کد کارگاهی دریافت کرد می‌تواند با معرفی افراد شاغل در مغازه عطاری خود، لیست بیمه آنها را رد کند.

مرحله 8: وب سایت عطاری خود را طراحی کنید

با توجه به گسترش روز افزون کسب و کارهای اینترنتی، راه اندازی عطاری اینترنتی هم جزو ملزومات به شمار می آید. وب سایت در حقیقت همانند یـک تابلوی مغازه و یا ویترین عطاری شما عمل می‌کند و کسب و کار شما توسط وب سایت در معرض عموم مشتریان قرار می‌گیرد. نکته مهمی که وجود دارد این است کـه مشتریان شـما از یک محله و یا حتی یک شهر نخواهد بود بلـکه تمام کسانی که از بستر اینترنت استفاده می‌کنند، می‌توانند مشتریان کسب و کار شـما باشند. راه اندازی وب سایت مغازه عطاری باعث افزایش تعداد مشتریان شده و به رشد کسب و کار شما کمک خواهد کرد.

هزینه راه اندازی عطاری چقدر است؟

هزینه راه اندازی عطاری چقدر است؟

هزینه راه اندازی مغازه عطاری بسته به مدل کسب و کار بسیار متفاوت است اما تقریباً برای هر فرد با هر بودجه‌ای جایی در این صنعت وجود دارد. ساده‌ترین و ارزان‌ترین راه برای شروع این نوع کسب و کار، خرید گیاهان دارویی از طریق یک توزیع کننده عمده و سپس فروش مجدد این گیاهان به صورت خرد است. این نوع راه اندازی مستلزم دریافت مجوزهای مناسب، یک مغازه، گیاهان فله و تجهیزات بسته بندی است.

کمترین متراژ مورد نیاز برای راه اندازی عطاری چیزی حدود 12 متر می‌باشد. تجهیزات خاصی هم برای این کسب و کار لازم نیست؛ شما باید چندین قفسه و محفظه برای نمایش و نگهداری داروها و گیاهان خریداری کنید که به گفته فعالان این صنف چیزی حدود دو تا چهار میلیون تومان هزینه دارد. به‌طورکلی، برای شروع کسب و کار عطاری باید حداقل 50 تا 100 میلیون تومان جنس بخرید. این اجناس شامل چند دسته می‌شوند:

  • دسته اول عرقی جات است که معمولاً از کاشان خریداری می‌شوند
  • دسته دوم گیاهان دارویی است که اغلب از سمت مشهد خریداری می‌شوند
  • دسته سوم محصولات بسته‌بندی‌شده که می‌توان از شرکت‌های تولیدکننده آنها تهیه کرد.

نکته قابل توجه آن است که هر سه دسته اجناس گفته شده در بازار بزرگ تهران هم یافت می‌شوند، اما طبیعتاً قیمت بالاتری نسبت به مرکزهای تهیه خواهند داشت.

هزینه‌های ثابت یک عطاری چیست؟

بسته به مدل کسب و کار خود، باید ماهانه هزینه‌ای را برای اجاره، آب و برق و نیروی کار در نظر بگیرید. شما باید بخش قابل توجهی از بودجه خود را برای حقوق و دستمزد خدمه فروش کنار بگذارید. پیشنهاد می‌شود برای داشتن پس‌انداز، بخشی از اقلام گیاهی را در انبار خود نگهداری کنید تا در روز مبادا برای تأمین بودجه به فروش برسانید.

گاهی اوقات محاسبات فیش حقوقی پرسنل بسیار پیچیده و زمان‌گیر است و همچنین خطاهای محاسباتی نیز رخ می‌دهد. نرم افزار حسابداری محک و افزونه حقوق و دستمزد آن، شما را در انجام راحت این فرایند یاری می‌نماید. افزونه حقوق و دستمزد محک به شما کمک می‌کند که به راحتی روند صدور فیش حقوقی را در کم‌ترین زمان طی کرده و امکان نگهداری آن‌ها را برای ماه‌های بعد داشته باشید.

بازار و مخاطبان هدف شغل عطاری چه کسانی هستند؟

مشاغل مرتبط با گیاهان دارویی چندین نوع مشتری دارند. بهترین مشتری عطاری فردی است که علاقه‌مند به زندگی طبیعی و سالم است و قبلاً از اثرات داروهای گیاهی بهره برده است. متخصصان گیاهان دارویی به دلیل نوع تجویزی که می‌کنند نیز مشتریان بالقوه بزرگی هستند.

درآمد شغل عطاری چقدر است؟

درآمد شغل عطاری چقدر است؟

میزان فروش هر عطاری با عطاری دیگر متفاوت است. دلیل این تفاوت می‌تواند تفاوت بین تفکر صاحبان و گردانندگان مغازه‌های عطاری است. از عوامل مؤثر در میزان درآمد عطاری می‌توان به قدمت، سواد، برخورد و روابط اجتماعی، دکوراسیون، تعیین حداقل میزان قابل فروش، محل فروشگاه، میزان سرمایه در گردش، استراتژی فروشگاه، تبلیغات و بازاریابی و …. اشاره کرد.

به طور کلی فروش روزانه شما بین ۳۰ تا ۴۰ درصد سود است. یعنی در بهترین حالت شما از فروش هر محصولی چهل درصد سود می‌کنید که به نظر مبلغ خوبی می‌آید.

پرطرفدارترین گیاهانی که در عطاری به فروش می‌رسند کدامند؟

پرطرف‌دارترین گیاهان خریداری شده از عطاران در فصل بهار به ترتیب، گل‌گاوزبان، سنبل‌الطیب، خاکشیر، بنفشه در فصل تابستان به ترتیب خاکشیر، کاسنی، شاتره، تخم شربتی، در فصل پاییز، به ترتیب آویشن، پنیرک، گل ختمی، گل بنفشه و در فصل زمستان به ترتیب دارچین، زنجبیل، چهار گل و آویشن بوده است.

بستن سال مالی در نرم افزار محک
بستن سال مالی در نرم افزار محک

مهارت‌ها و دانش مورد نیاز برای ورود به شغل عطاری چیست؟

در این بخش به مهارتها و دانشی اشاره خواهیم کرد که برای ورود به شغل عطاری مورد نیاز هر فردی خواهد بود :

  • شناخت انواع گیاهان و خواص مؤثر آنها
  • دانستن ارزش تغذیه‌ای محصولات
  • رعایت بهداشت و ایمنی
  • اطلاع از میزان و شیوه مصرفی داروهای گیاهی
  • توانایی در تشخیص علائم فرد بیمار
  • مهارت در ارائه اطلاعات کافی
  • توانایی نگهداری مناسب از محصولات
  • برقراری ارتباط صحیح با مراجعه کننده
  • انتخاب فضای مناسب برای عرضه محصولات
  • شناسایی و توزیع محصولات سالم و بهداشتی
بازار کار عطاری چطور است؟

بازار کار عطاری چطور است؟

بازار کار عطاری بستگی به کیفیت، منحصر به فرد بودن محصول شما و مغازه‌ای که برای فروش انتخاب می‌کنید دارد. فروشندگانی که محصولات را با نام تجاری و برند معتبر می‌فروشند، به موفقیت بیشتری خواهند رسید. عطاری در همه روزهای سال، طرف‌داران خود را دارد ولی در ماه‌های محرم و رمضان و نزدیک نوروز فروش محصولات گیاهی بالاتر می‌رود. محرم مردم بیشتر سراغ ادویه جات می‌روند و در ماه رمضان نیز مردم مشتری پروپاقرص خاکشیر، تخم شربتی و عرقی جات می‌شوند.

برای مغازه عطاری خود چگونه نام انتخاب کنیم؟

قبل از راه اندازی عطاری باید بدانید که انتخاب نام مناسب بسیار مهم و چالش برانگیز است. اگر قبلاً نامی برای فروشگاه خود انتخاب نکرده‌اید از صاحبان دیگر عطاری‌ها کمک بگیرید. هنگام راه اندازی مغازه عطاری و ثبت آن، توصیه می‌کنیم نامی انتخاب کنید که در پلتفرم‌های زیر موجود باشند و کسی آن را انتخاب نکرده باشد:

  • در دسترس بودن نام در پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی
  • در دسترس بودن نام عطاری (دامنه) در وب
مزایا و معایب راه اندازی شغل عطاری کدام است؟

مزایا و معایب راه اندازی شغل عطاری کدام است؟

همانطور که می دانیم امروزه راه اندازی هر کسب و کار با مزایا و معایبی همراه است. شغل عطاری نیز با مزایا و معایب مختلفی همراه است. از معایب عطاری می توان به این مورد اشاره کرد که این شغل با سلامت و جان مردم ارتباط مستقیم دارد؛ از این فرایند دریافت مجوز آن با پیچیدگی های زیادی همراه است.

از مزایای عطاری می‌توان به این مورد اشاره کرد که اغلب اجناس عطاری خشک هستند و فاسد نمی‌شوند، در واقع گیاهان دارویی اغلب تا چندین سال فاسد نمی‌شوند. حتی چنانچه ادویه‌ها و محصولات شرکتی باشند، شرکت تولیدکننده ممکن است محصولات تاریخ مصرف گذشته را پس بگیرد و با مرجوع کردن آنها چندان آسیبی به کسب و کارتان وارد نمی‌شود.

تحصیلات مورد نیاز برای راه اندازی عطاری

برای راه اندازی عطاری نیازی به مدارک تحصیلی خاصی نیست و فعالان این حوزه مدرک تحصیلی غیرمرتبط دارند و حتی با مدرک زیر دیپلم کار می‌کنند. با این وجود داشتن داشتن اطلاعات طب سنتی برای راهنمایی مشتریان حائز اهمیت است. برای یادگیری طب سنتی کافی است مدتی را به عنوان کارآموز در عطاری‌ها به فعالیت بپردازید و یا اطلاعات کافی را از پزشکان دریافت کنند. بسیاری از کلاس‌های گیاه شناسی نیز با همکاری دانشگاه‌ها در حال برگزاری است که شما را با خواص دارویی گیاهان آشنا می‌کند و پس از موفقیت در امتحان، مدرک طب سنتی به شما تعلق گیرد.

چگونه عطاری خود را تبلیغ کنیم؟

بهترین راه برای بازاریابی گیاهان دارویی موجود در عطاری که مستقیماً به افراد فروخته می‌شود، ارائه اطلاعات در مورد مزایای آن گیاهان دارویی است. ممکن است بخواهید این کار را به صورت آنلاین، از طریق مقالات و وب‌سایت‌ها، یا حضوری و برگزاری کلاس‌هایی در مورد داروهای گیاهی انجام دهید. اگر قصد فروش عمده دارید، باید مستقیماً با فروشگاه های مختلف در سراسر کشور تماس بگیرید.

آیا راه اندازی عطاری برای شما مناسب است؟

صاحب یک عطاری باید پیشینه‌ای در استفاده از گیاهان دارویی به عنوان دارو داشته باشد. صاحبان عطاری باید به مردم اهمیت بدهند و برای کمک به جوامع خود پیش قدم باشد.

پتانسیل رشد یک عطاری چقدر است؟

این روزها محصولات طبیعی و جایگزین‌های سالم‌تر برای مشکلات رایج پزشکی در ایران طرف‌داران بیشتری پیدا کرده است. این بدان معناست که در آینده‌ای نزدیک تقاضای بیشتری برای گیاهان دارویی وجود خواهد داشت و کسب و کار عطاری‌ها بهتر می‌شود.

مدیریت هزینه‌ها با نرم افزار حسابداری عطاری محک

همیشه مدیریت هزینه‌ها در عطاری‌ها برای فعالان این صنف با چالش‌های بسیار زیادی همراه است و محاسبه هزینه‌ها به صورت روزانه و ماهانه، کنترل میزان فروش، ارزیابی سود فروش، تشخیص فروش و درآمدها، همیشه برای فعالان این حوزه مشکل است.

با استفاده از نرم افزار حسابداری عطاری می‌توان این کار را به راحتی انجام داد و ضمن نظم دادن به محاسبات حسابداری و اطمینان از عدم بروز اشتباه، سرعت فروش در عطاری را بیشتر و اعتماد مشتری را نیز جلب کرد. امید است از راهنمای راه اندازی عطاری ما برای کمک به اجرای موفقیت‌آمیز طرح تجاری مغازه خود نهایت استفاده را داشته باشید.

منبع: howtostartanllc

برای دریافت جدید ترین مقالات، ایمیل خود را وارد کنید:

با نشر این محتوا، جامعه وبلاگ محک را گسترش دهید

ثمین اسدیان
ثمین اسدیان
تولید کننده محتوا هستم و تمام تلاشم بر این است که با ارائه محتوای مفید و ارزشمند، تجربه خوبی از بازدید سایت برایتان رقم بزنم.
مالیات بر درآمد اتفاقی چیست؟ معافیت‌های مالیاتی

مالیات بر درآمد اتفاقی چیست؟ معافیت‌های مالیاتی

زمان مطالعه این مقاله: 4 دقیقه مالیات بر درآمد اتفاقی یکی از انواع مالیات‌های مستقیم است که به درآمدهای غیر منتظره و غیر شغلی اشخاص حقیقی و حقوقی تعلق می‌گیرد. این نوع درآمدها در مقابل درآمدهای مستمر مانند حقوق و دستمزد قرار دارند. هرگاه شخص حقیقی

اطلاعات بیشتر
مالیات بر درآمد چیست؟ انواع مالیات بر درآمد

مالیات بر درآمد چیست؟ انواع مالیات بر درآمد

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه مالیات بر درآمد نوعی مالیات مستقیم است که توسط دولت بر درآمد اشخاص حقیقی و حقوقی اعمال می‌شود. این نوع مالیات دارای انواع مختلفی است که در ادامه مطلب به آن خواهیم پرداخت. نرخ مالیات بر درآمد بر اساس درآمد

اطلاعات بیشتر
مالیات بر درآمد املاک و مستغلات چیست؟

مالیات بر درآمد املاک و مستغلات چیست؟

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه مالیات بر درآمد املاک یکی از مباحث مالیاتی مهم و تخصصی است. فرقی نمی‌کند امسال یا چند سال دیگر، قوانین مالیات بر درآمد املاک اغلب، در راس مهم‌ترین انواع مالیات بر درآمد قرار دارد. شاید گره خوردن قوانین مالیات املاک

اطلاعات بیشتر

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

جستجو

مشاهده رایگان دمو نرم افزارحسابداری