جستجو
Close this search box.

10 اصل حسابداری فروشگاه اینترنتی

نوشته شده توسط ثمین اسدیان
زمان مطالعه این مقاله: 6 دقیقه

حسابداری فروشگاه اینترنتی از آن دسته کارهای اجتناب‌ناپذیر بعد از راه اندازی فروشگاه است. امروزه راه اندازی یک کسب و کار دیجیتال بسیار آسان است. شما ایده خود را مطرح می‌کنید، یک وب سایت می‌سازید و پس از مدتی سود حاصل از فروش محصولات را به دست می‌آورید. حسابداری فروشگاه اینترنتی شاید جنبه خسته کننده کسب و کار باشد اما برای رشد آن ضروری است.

فهرست مطالب

نرم افزار حسابداری فروشگاه اینترنتی

نرم افزار حسابداری فروشگاه اینترنتی چیست؟

نرم افزار حسابداری فروشگاه اینترنتی با نرم افزار حسابداری معمولی متفاوت است. این نرم افزار تجارت الکترونیک کسب و کار و امور مربوط به فروشگاه آنلاین را بررسی می‌کند تا بر اساس آن مالیات قابل پرداخت به دولت نیز برآورد شود.

در ادامه این مقاله از گروه نرم افزاری محک به بررسی 10 اصل حسابداری فروشگاه اینترنتی برای مدیریت بهتر هزینه‌ها می‌پردازیم:

اصل اول: تهیه نرم افزار حسابداری مناسب

در صورتی که انتخاب و خرید نرم افزار حسابداری با دقت و بررسی کافی انجام شود می‌تواند جلوی بسیاری از مشکلات و چالش‌های آینده کسب و کار شما را بگیرد و در شرکت اطمینان کافی را ایجاد کند. پس پیشنهاد می‌شود قبل از خرید نرم افزار حسابداری، حتماً با اشخاص متخصص در زمینه نرم افزار مشورت نمایید.

ویژگی بهترین نرم افزار حسابداری چیست؟

برای آن که بهترین نرم افزار حسابداری را پیدا کنید، باید اول بررسی کنیم که آیا نرم افزار ویژگی برتری نسبت به بقیه نرم افزارها دارد یا خیر.

تعدادی از ویژگی‌های منحصر به فرد یک نرم افزار حسابداری پر کاربرد و کاربر پسند را برای شما ذکر می‌کنیم:

  • داشتن خدمات پشتیبانی مناسب نرم افزار

داشتن قابلیت پشتیبان گیری خودکار، کاربری آسان و میزان محبوبیت نرم افزار در بین حسابداران، امکانات و وجود استاندارها و اصول حسابداری و قیمت مناسب نرم افزار حسابداری از ویژگی‌های نرم افزار حسابداری مناسب برای حسابداری فروشگاه اینترنتی است.

  • مناسب بودن قیمت نرم افزار

بحث مالی و اقتصادی برای همه کسب و کارها شامل فروشگاه‌ها مطرح است و اگر یک نرم افزار عالی هم باشد ولی قیمت بسیار بالایی داشته باشد نهایتاً سبب افت آن نرم افزار و خارج شدنش از عرصه بازار می‌شود.

  • آسان بودن کار با نرم افزار

پرطرف‌دار بودن نرم افزار و محیط کاربری آسان آن از ویژگی‌هایی است که سبب وفاداری بیشتر کاربران به نرم افزار می‌شود. هرچه محیط کار با نرم افزار آسان‌تر باشد مخاطبان بیشتری را به خود جذب می‌کند.

نرم افزار حسابداری فروشگاه اینترنتی

اصل دوم:مشخص کردن جریانات نقدی فروشگاه

هر صاحب فروشگاهی باید بداند که جریان نقدینگی فروشگاهش چقدر است، زیرا این موضوع حیاتی‌ترین بخش از امور مالی کسب و کار می‌باشد. اما امروزه می‌بینیم که بسیاری از صاحبان کسب و کار از جریان مالی کسب و کار خود خبر ندارند.اگر یک مدیر مالی فروشگاه نتواند گردش مالی خود را برآورد کند، نمی‌تواند انتظار دوام کسب و کارش را داشته باشد. طبق تحقیقات صورت گرفته، 82 درصد از فروشگاه‌هایی که با شکست روبه‌رو می‌شوند، علت شکست خود را مشکلات مالی می‌دانند.

وضعیت جریان نقدی نشان می‌دهد که یک فروشگاه چگونه سرمایه خود را خرج می‌کند و این سرمایه از کجا به فروشگاه آورده شده است. در واقع وضعیت جریان نقدی کل نقدینگی را نشان می‌دهد. پس یکی از اصل‌های حسابداری فروشگاه اینترنتی مشخص کردن جریانات نقدی فروشگاه است.

اصل سوم:تعیین نحوه شمارش موجودی انبار

فروشگاه‌ها بر مبنای تصمیمات استراتژیک مدیران خود روش‌های مختلفی را برای انجام شمارش موجودی‌ها اتخاذ می‌کنند. این سه روش در دقت و سرعت شمارش موجودی‌ها متفاوت هستند:

  • شمارش دستی موجودی کالا
  • شمارش موجودی با بارکد
  • شمارش موجودی با RFID

اصل چهارم : تعیین بهای تمام شده کالای به فروش رفته

بهای تمام شده کالای فروش رفته یعنی هزینه‌های مستقیم مربوط به تولید کالاهای فروخته شده توسط یک فروشگاه. این مقدار هزینه مواد مصرفی در تولید کالا و هزینه‌های مستقیم نیروی کار مورد استفاده در تولید آن می‌باشد. در واقع «بهای تمام شده کالای فروش رفته» هزینه ایجاد محصولاتی است که یک فروشگاه می‌فروشد؛ بنابراین تنها، هزینه‌هایی در آن ثبت می‌شوند که به صورت مستقیم به تولید محصولات مربوط می‌باشند و در این فرایند، هزینه‌های غیرمستقیم (مثل هزینه‌های توزیع، فروش و بازاریابی) مدنظر قرار گرفته نمی‌شود. ثبت بهای تمام شده کالای فروش رفته در نرم افزار حسابداری محک در صورت سود و زیان ثبت می‌شود و برای محاسبه آن، حاشیه سود ناخالص فروشگاه از درآمد فروشگاه کسر می‌شود.

بستن سال مالی در نرم افزار محک
بستن سال مالی در نرم افزار محک

اصل پنجم: برآورد هزینه‌های راه اندازی فروشگاه اینترنتی

اگر قصد دارید هزینه راه اندازی فروشگاه اینترنتی را برآورد کنید، حتماً به سایت‌های حرفه‌ای که در حوزهٔ برنامه نویسی وب فعالیت می‌کنند سری بزنید. این سایت‌ها می‌توانند شما را در برآورد هزینه راه اندازی فروشگاه اینترنتی راهنمایی کنند. اگر از همان ابتدا برای فروشگاه خود طرح تجاری در نظر بگیرید و استراتژی‌های خلاقانه به کار ببرید، شک نکنید کسب و کار اینترنتی موفقی خواهید داشت.

چه مواردی در برآورد هزینه راه اندازی فروشگاه اینترنتی نقش دارند؟

  • CMS استفاده شده در فروشگاه اینترنتی:

نکته‌ای که در استفاده از CMS سایت اهمیت دارد، پیچیده و یا ساده بودن آن می‌باشد. قیمت این cmsها نیز متفاوت می‌باشد.

  • طراحی وب سایت تجاری:

بسیاری از CMSها مانند وردپرس که در طراحی سایت مورد استفاده قرار می‌گیرند، دارای تم و طرح‌های گرافیکی خاص خود می‌باشند. استفاده از این تم ها و طرح‌های گرافیکی و درج آن‌ها در سایت فروشگاهی شما به صورت اتوماتیک امکان‌پذیر است.

  • سفارشی سازی فروشگاه اینترنتی:

منظور از سفارشی سازی وب سایت اضافه کردن ویژگی‌ها و امکانات حرفه‌ای‌تری به وب سایت فروشگاهی شما می‌باشد. برای مثال در ساخت سایت با استفاده از پلتفرم وردپرس با اضافه کردن هر کدام از افزونه‌های مخصوص به سایت فروشگاه اینترنتی، این سایت سفارشی سازی می‌شود. قطعاً این سفارشی سازی‌ها هزینه‌های مخصوص به خود را دارند.

  • رزرو دامنه و هاست:

با اینکه رزرو دامنه و هاست به خود سفارش دهنده برمی گردد، اما نهایتاً این تیم طراحی است که سایت را روی‌هاست بارگذاری می‌کند. پس جامعیت سایت و حفظ یکپارچگی آن در حین بارگذاری روی‌هاست از مهم‌ترین گام‌ها در راه اندازی فروشگاه اینترنتی می‌باشد. همچنین در برآورد نهایی هزینه راه اندازی فروشگاه اینترنتی نقش مهمی دارد.

اصل ششم: محاسبه نقطه سر به سر در فروشگاه

نقطه سر به سر به معنای نقطه‌ای است که در آن مجموع هزینه‌ها با مجموع درآمدها برابری می‌کند. این عدد به کمک سطح و تعداد محصولات یا خدمات تولید شده در طول فرایند تولید یا یک دوره مالی مشخص می‌شود که در آن درآمد ایجاد شده با هزینه‌های رخ داده برابر می‌باشد و درآمد خالص در آن دوره صفر می‌باشد. به زبان ساده نقطه سر به سری یعنی سازمان نه پولی به دست می‌آورد و نه پولی از دست می‌دهد بلکه به سر به سری رسیده است. این نکته در حسابداری فروشگاه اینترنتی بسیار حائز اهمیت است.

چه عواملی منجر به افزایش نقطه سر به سری می‌شوند؟

  • افزایش فروش: شرکت‌ها برای پاسخگویی به نیاز مخاطبان و تقاضای بازار باید بر تولید خود را افزایش دهند که تبعاً منجر به افزایش هزینه تولید می‌گردد.
  • تعمیر تجهیزات و دستگاه‌ها، کاهش ظرفیت تولید: باعث فروش محصولات کمتر و در نتیجه درآمد زایی کمتر می‌شود و اینکه هزینه تعمیرات نیز منجر به افزایش نقطه سر به سری می‌شود.
  • افزایش هزینه‌های تولید: این هزینه‌ها ممکن است شامل افزایش هزینه مواد اولیه، اجاره محل، افزایش حقوق کارکنان و … شود.

چه عواملی که منجر به کاهش نقطه سر به سری می‌شوند؟

  • افزایش قیمت محصول یا خدمت
  • تحلیل حاشیه سود و فروش محصولات با بیشترین حاشیه سود
  • قیمت گذاری و طرح‌های ترفیعی
  • برون‌سپاری تولید
  • تحلیل هزینه‌های ثابت و متغیر
محاسبه میزان فروش و سود برای پرداخت مالیات

اصل هفتم: محاسبه میزان فروش برای پرداخت مالیات

بر اساس قوانین مالیاتی تمام فروشگاه‌های ثبت شده در اداره ثبت شرکت‌ها موظف به پرداخت مالیات هستند. در صورت عدم توجه به مقررات مالیاتی تبعات سنگینی برای فروشگاه شما در نظر گرفته می‌شود. ازجمله این تبعات برای فروشگاه‌ها، محرومیت آن‌ها در استفاده از تسهیلات و مزایای قانونی است. علاوه بر محرومیت، فروشگاه‌ها ملزم به پرداخت جرائم مالیاتی نیز می‌شوند. از طرف دیگر برای محاسبه مالیات فروشگاه‌ها و جریمه‌ها، اداره مالیات به‌صورت علی الراس اقدام می‌نماید. پس ضروری است که برای پرداخت مالیات صحیح، با استفاده از نکات حسابداری فروشگاه اینترنتی نسبت به محاسبه میزان فروش و سود اقدام کنیم.

اصل هشتم: تعیین نرخ مالیات بر ارزش افزوده مناسب برای مشتری

به هنگام تولید یک کالا در هر مرحله از چرخه تولید، مقدار مشخصی به عنوان مالیات برای مشتری در نظر گرفته می‌شود. هرچقدر تعداد مراحل بیش‌تر شوند ارزش افزوده کالا ی تولید شده نیز افزایش پیدا می‌کند و به دنبال آن قیمت نهایی کالا هم افزایش می‌یابد. پس یکی از اصول اساسی در حسابداری فروشگاه اینترنتی در نظر گرفتن مالیات بر ارزش افزوده صحیح برای مشتری است.

اصل نهم: برنامه ریزی برای پرداخت مالیات

سازمان امور مالیاتی کشور با صادر کردن یک اطلاعیه، وظایف مالیاتی مربوط به مالکان کسب و کارهای اینترنتی را اعلام کرد. مالکان کسب و کارهای اینترنتی (اشخاص حقوقی و حقیقی) نیز مانند دیگر فعالان حوزه اقتصاد باید به مقررات مالیاتی احترام بگذارند و جدا از این که در چه محلی به فعالیت می‌پردازند، وظایف مالیاتی خود را انجام دهند تا مشمول جریمه نشوند.

تکالیف مالیاتی برای فروشگاه‌های اینترنتی چیست؟

  • ایجاد پرونده مالیاتی.
  • ثبت نام به صورت الکترونیکی و اخذ کد اقتصادی در سامانه اداره امور مالیاتی و ثبت نام در سیستم مالیات بر ارزش افزوده بر طبق فراخوان‌های هفت‌گانه.
  • صادر کردن صورت حساب مدنظر در ماده 8 آیین نامه ماده 95 مقررات مالیات و وصول عوارض ارزش افزوده از کالاهایی که مشمول این گونه از مالیات هستند.
  • تحویل اظهارنامه مالیاتی در زمان معین شده و پرداخت مالیات مربوطه.
  • تهیه فهرستی از معاملات فصلی و ارائه آن.
  • تهیه فهرستی از حقوق کارکنان و ارائه آن و پرداختن مالیات متعلقه.
  • حفظ دفاتر، صورت هزینه و درآمدهای ماهیانه و سالیانه و مدارک مرتبط و تحویل آن‌ها به مأموران مالیاتی.

اصل دهم: تنظیم ترازنامه برای فروشگاه اینترنتی

ترازنامه یا صورت وضعیت مالی که یکی از صورت‌های مالی مهم در حسابداری فروشگاه‌های اینترنتی است که وضعیت مالی فروشگاه را به خوبی شرح می‌دهد. فرمول ترازنامه به این شرح است: 

بدهی + سرمایه = دارایی

ترازنامه معمولاً در پایان دوره مالی تعیین می‌شود تا میزان عملکرد فروشگاه را نشان دهد. 

حسابداری فروشگاه اینترنتی با نرم افزار حسابداری محک

تا به اینجا تمام اصول حسابداری فروشگاه اینترنتی را که باید روزانه و ماهانه بررسی کنیم را شرح دادیم. با یک نرم افزار حسابداری اولیه شروع کنید. این کار زندگی شما را بسیار ساده‌تر خواهد کرد. سپس، «پول نقد پادشاه است» را به خاطر بسپارید و بر جریان نقدینگی خود نظارت داشته باشید. شما باید این اصول را به صورت هفتگی مدیریت کنید، مگر اینکه پس‌انداز زیادی داشته باشید.

در مرحله بعد، باید میزان فروش، هزینه‌ها و سود خود را برآورد کنید. به دست آمدن صورت درآمد به شما اطلاع می‌دهد که آیا در حال سود آوری هستید یا خیر. برنامه ریزی برای مالیات را هم فراموش نکنید. سایت فروشگاه اینترنتی خود را راه اندازی کنید و برای پرداخت مالیات به دولت مقداری پول را کنار بگذارید و در نهایت، ترازنامه خود را بسازید یا اجازه دهید نرم افزار حسابداری شما این کار را برای شما انجام دهد. نرم افزار حسابداری محک بهترین همراه برای رسیدن به اهداف نجاری فروشگاه شماست .

افزونه بازارا محک انتخابی مطمئن برای حسابداری فروشگاه اینترنتی شما

گروه نرم افزاری محک برای افرادی که میخواهند سایت فروشگاه اینترنتی خود را با CMS محبوب وردپرس راه اندازی کنند و امورات حسابداری شان را به راحتی مدیریت نمایند یک راه حل ساده ارائه کرده است که افزونه بازارا ست. شما با خرید و راه اندازی این افزونه به راحتی قادر خواهید بود حسابداری سایت فروشگاه اینترنتی خود را بدون نیاز به حسابدار انجام دهید.

منبع:neilpatel

برای دریافت جدید ترین مقالات، ایمیل خود را وارد کنید:

با نشر این محتوا، جامعه وبلاگ محک را گسترش دهید

ثمین اسدیان
ثمین اسدیان
تولید کننده محتوا هستم و تمام تلاشم بر این است که با ارائه محتوای مفید و ارزشمند، تجربه خوبی از بازدید سایت برایتان رقم بزنم.
مالیات بر درآمد اتفاقی چیست؟ معافیت‌های مالیاتی

مالیات بر درآمد اتفاقی چیست؟ معافیت‌های مالیاتی

زمان مطالعه این مقاله: 4 دقیقه مالیات بر درآمد اتفاقی یکی از انواع مالیات‌های مستقیم است که به درآمدهای غیر منتظره و غیر شغلی اشخاص حقیقی و حقوقی تعلق می‌گیرد. این نوع درآمدها در مقابل درآمدهای مستمر مانند حقوق و دستمزد قرار دارند. هرگاه شخص حقیقی

اطلاعات بیشتر
مالیات بر درآمد چیست؟ انواع مالیات بر درآمد

مالیات بر درآمد چیست؟ انواع مالیات بر درآمد

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه مالیات بر درآمد نوعی مالیات مستقیم است که توسط دولت بر درآمد اشخاص حقیقی و حقوقی اعمال می‌شود. این نوع مالیات دارای انواع مختلفی است که در ادامه مطلب به آن خواهیم پرداخت. نرخ مالیات بر درآمد بر اساس درآمد

اطلاعات بیشتر
مالیات بر درآمد املاک و مستغلات چیست؟

مالیات بر درآمد املاک و مستغلات چیست؟

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه مالیات بر درآمد املاک یکی از مباحث مالیاتی مهم و تخصصی است. فرقی نمی‌کند امسال یا چند سال دیگر، قوانین مالیات بر درآمد املاک اغلب، در راس مهم‌ترین انواع مالیات بر درآمد قرار دارد. شاید گره خوردن قوانین مالیات املاک

اطلاعات بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

جستجو

مشاهده رایگان دمو نرم افزارحسابداری